سوال
اگر دهان انسان به واسطه خون داخل دهان و یا خارج از آن و یا حتی هر گونه نجس دیگر مثل شراب نجس شود ولی نجاسات مذکور با آب دهان مخلوط شود و از بین برود آیا آب دهان محکوم به طهارت است یا خیر؟ و حکم فرو بردن آن چیست؟
جواب
محکوم به طهارت است و فرو بردن آن مانع ندارد.
سایت حضرت اقا
@ahkameslaami
نکته در باره امر به معروف و نهی از منکر
محدودۀ امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می گیرد حتی بر زن و فرزند واجب است که هنگام مشاهدۀ ترک معروف یا انجام حرام توسط پدر و مادر یا شوهر، در صورت تحقق شرایط آن به امر به معروف و نهی از منکر مبادرت کنند.
سایت حضرت آقا
@ahkameslaami
سوال
نمازهاي مستحبي را ميشود نشسته خواند؟
جواب
نمازهاى نافله را مىشود نشسته خواند هر چند به صورت ایستاده خواندن، بهتر است و درصورتیکه نشسته خوانده شود، مستحب است هر دو رکعت، یک رکعت حساب شود.
مثلا كسى كه مىخواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند، بهتر است شانزده ركعت بخواند. و اگر مىخواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز يك ركعتى نشسته بخواند.
رساله نماز و روزه حضرت آقا
@ahkameslaami
مساله مهم
پیش افتادن از رکوع امام جماعت
سوال
با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟
جواب
بايد به ركوع برگردد و در اين صورت زياد شدن ركن، نماز را باطل نمىكند؛ ولى اگر به ركوع برود و پيش از رسيدن به حدّ ركوع، امام سر از ركوع بردارد، نمازش باطل است.
رساله نماز و روزه حضرت آقا مساله ٧٣٧
@ahkameslaami
@ahkameslaami
🔥 چهارشنبه سوری حرام شرعی است
نظر فقها و مراجع معظم:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای؛
نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟
جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
اقای مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است
اقای بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.
تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر می داند و سخت انتقاد می كند. مثلا می گوید: آنها چنین می كویند:
«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم ، و به تعبیر امروز سنت گرائی.
اقای سیستانی: اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
دیشب بابام پرسید چرا یه مدته ناراحتی؟
گفتم پول ندارم.
گفت یعنی مشکلت فقط پوله؟
گفتم بله فقط پول.
گفت مشکل بزرگی هم هست انصافا !
و صدا تلویزیون رو بلند کرد 😂
@ahkameslaami
سوال
آیا نگاه کردن به فیلمهای اینترنتی جایز است؟
جواب
اگر تحریک کننده شهوت باشد یا دارای صحنه های مبتذل و مستهجن باشد، حرام است.
حدیث
حضرت عیسی علیه السلام به حواریون میفرمود: «إِیَّاکُمْ وَ النَّظَرَ إِلَی الْمَحْذُورَاتِ فَإِنَّهَا بَذْرُ الشَّهَوَاتِ و نَباتُ الفِسقِ؛ از نگاه کردن به چیزهایی که ممنوع هستند بپرهیزید که همانا بذر شهوات و شاخ و برگ فسق است»
@ahkameslaami
سوال
آيا بوسیدن، نوازش و بازی با همسر و...، البته بدون نزدیکی و رابطه جنسی، روزه رو باطل میکنه؟
جواب همه مراجع
اگه کسی بدون قصد بيرونآمدن آب منى و با اطمینان به اینکه جنب نمیشه، این کارها رو انجام بده، اشكال نداره و روزه هر دو نفر درسته؛ حتی اگه در این حالت، اتفاقاً خبری هم بشه و آقا مثلاً جنب و حمامواجب بشه.
اما اگه زمانی که احتمال خروج آب منى وجود داره، بازم عمداً ادامه بدن، روزه کسی که جنب شده، باطله و قضا و کفاره هم داره.
جریمهش اینه که یا دو ماه روزه بگیره یا شصت تا فقیر رو سیر کنه.
نکته
برای سیرکردن فقیر میتونیم بهش 750 گرم گندم یا نون یا برنج و... بدیم تا خودش باهاش غذا درست کنه یا مهمونش کنیم و بهش غذا بدیم.
@ahkameslaami
سوال
وظيفه کسی که بهخاطر مریضی باید در طول روز دارو مصرف كنه، چيه؟
جواب
اگه واقعاً نمیتونه قرصها رو برای سحر و افطار تنظیم کنه و حتماً باید در طول روز قرص بخوره، دیگه لازم نیست روزه بگیره.
در مورد قضاش هم، اگه تا ماه رمضان سال بعد خوب شد، باید این روزهها رو قضا کنه؛ اگه هم خوب نشد، دیگه قضا هم نداره و فقط برای هر روز، باید 750 گرم از گندم یا برنج یا نون یا... که غذا هستن، به فقیر بده.
نکته کفاره شخص مریض شب اول ماه رمضان سال اینده واجب میشود واگر خوب نشد فقط ۷۵۰ طعام میدهد و نمیتواند همون سال بعد از عید فطر بدهد
@ahkameslaami
سوال
دختر من الآن ۱۶ سالشه و از وقتی به سن تکلیف رسیده، روزههاش رو بهغیر از روزهایی که عذر شرعی داشته، گرفته. الآن قضای همه روزههاش مونده. میخواستم بدونم الآن چطور میشه جبران کرد؟ چون نمیتونه قضاهای اونها رو بهجا بیاره، آیا فقط دادن کفاره کافیه؟ کفاره به ازای هر روز چقدر میشه؟
جواب
باید قضاهاش رو تا ماه مبارک بعد میگرفت. الآن که نگرفته، باید قضای روزهها رو بگیره و روزی ۷۵۰ گرم گندم یا برنج بخره و به فقیر بده.
@ahkameslaami
سوال
یکی از واجبات روزه نیته، نیت رو کی باید انجام بدیم؟
جواب
براى روزهٔ ماه رمضان و نذر معيّن (مثلاً نذر کردیم دوشنبهٔ اول ماه رو روزه بگیریم) = شب تا اذان صبح وقت دارید نیت کنید.
البته برای ماه رمضان میتونید شب اول، کل ماه رو یکجا نیت کنید.
براى روزهٔ غيرمعيّن، مثل روزهٔ قضا و نذر بدون تعیین زمان، اگر کاری که روزه رو باطل میکنه انجام ندادید ، تا ظهر میتونید نیت کنید.
برای روزه مستحبى = تا یهکم قبل اذان مغرب فرصت دارید.
یعنی اگر کاری که روزه رو باطل میکنه انجام ندادیم تا دم مغرب وقت داریم نیت روزه مستحبی کنید و ثوابش رو ببرید.
طبق نظر آيات عظام بهجت و مكارم تا قبل از غروب خورشید برای نیت روزه مستحبی فرصت داریم نه اذان مغرب، تقریباً ۱۵ دقیقه قبل از اذان مغرب میشه.
نکته
نیت و تصمیم فرقی ندارن، اصلا نیت یعنی تصمیم گرفتن، همین که تصمیم داریم فردا رو روزه بگیریم میشه نیت کردن.
@ahkameslaami