eitaa logo
احکام حرم
1.4هزار دنبال‌کننده
153 عکس
16 ویدیو
118 فایل
🌱 متن و صوت بیان احکام بین الصلاتین در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌱 معارف اهل بیت علیهم السلام ارتباط با مدیر کانال @yarbama
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 فرزند آوری، رزق آوری 🌸 ✍ بکر بن صالح، از اصحاب امام کاظم علیه السلام می گوید: به امام کاظم علیه السلام نامه نوشتم که حدود پنج سال است از فرزند آوری خودداری کرده ام و این بدان سبب است که همسرم از این کار ناخشنود است و می گوید تربیت و نگهداری فرزندان به علت کمبود مالی مشکل است. نظر شما چیست؟ ✍️ امام موسی بن جعفر علیهما السلام در پاسخ به من نوشتند: اطْلُبِ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ در پی فرزند باش؛ زیرا روزی آن ها را خداوند عزوجل می دهد. 📚 کافی، ج ۶، ص ۳. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏🌷 🌹 و مقایسه آن با 💎 و💰 🎙️ بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مسجد اعظم، جلسه ششم 🌴عوامل تأثیر گذار در روزی🌿 فرهنگ اسلام به مسلمانان می آموزد که تنها به فعالیت های اقتصادی خود تکیه نکنند، بلکه در کنار کار و تلاش ظاهری و ابزار مادی، از علل و عوامل معنوی نیز که در افزایش رزق و روزی مؤثرهستند بهره گیرند که در آیات و روایات متعدد به این موارد اشاره شده است. 🌸 عوامل وسعت روزی 🌸 1. توکل بر خدا، 2 . صله رحم، 3 . بسیار استغفار نمودن، 4 . صدقه دادن، 5 . نماز شب خواندن، 6 . وجود نام محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، عبدالله، جعفر و طالب در خانه، 7 . صلوات بر محمد و آل محمد، 8 . خوش رفتاری با همسایه، 9 . نیکی به والدین، 10 . خوش زبانی، 11 . میانه روی در معیشت، 12 . انجام عمل صالح، 13 . استفاده از انگشتر عقیق و فیروزه، 14 . مسواک وخلال و شانه نمودن، 15 . زیارت کربلا، 16 . استفاده از گلاب، 17 . دائم الوضو بودن، 18 . شستن دست ها قبل و پس از غذا، 19 . صبح زود به دنبال روزی رفتن، 20 . اظهار غناء و بی نیازی، 21 . برآورده نمودن حاجت مؤمنین، 22 . رعایت تقوی و ... 🌘 علل و عوامل تنگی معیشت در کنار برخی عوامل ظاهری فقر، برخی عوامل معنوی نیز در تنگی معیشت مؤثر می باشند که برخی از آن موارد عبارتند از: 1 . گناه و معصیت، 2 . قسم دروغ، 3 . ماندن زباله در منزل، 4 . زنا، 5 . گوش دادن به موسیقی، 6 . خوابیدن قبل از طلوع آفتاب، 7 . خوردن در حال جنابت، 8 . سبک شمردن نماز، 9 . لعن بر اولاد، 10 . نفرین بر والدین، 11 . بخل، 12 . اسراف و تبذیر، 13 . تکبر و غرور، 14 . طمع در مال مردم، 15 . فحاشی، 16 . تمایل به لهو و لعب، 17 . بر خانواده و فرزندان سخت گرفتن، 18 . خرج کردن بیش از درآمد، 19 . زیاد خوابیدن، 20 . امر نکردن خانواده و فرزندان به نماز، 21 . بسیار خندیدن و قهقهه نمودن، 22 . به محتاج قرض ندادن، 23 . دوری نکردن از کارهای حرام، 24 . سستی و تنبلی در کارها، 25 . اظهار فقر و ناداری نمودن، 26 . اهانت به ریزه نان و طعام و پا بر آن نهادن و ... 📚 منبع: سراج الشیعه در آداب الشریعه، ترجمه مرآة الکمال مرحوم مامقانی، ص 913. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏🌷 🌹 و مقایسه آن با 💎 و💰 🎙️ بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مسجد اعظم، جلسه هفتم 👈 رابطه کسب علم با کسب روزی اگرچه از عمومات احادیث و روایات استفاده می شود که تلاش در جهت کسب روزی و انجام فعالیت های اقتصادی به همگان اختصاص دارد و لازم است عموم مردم در فعالیت های اقتصادی جامعه مشارکت جدی داشته باشند، اما از برخی روایات دیگر استفاده می شود که لازم است اهل علم از فعالیت اقتصادی کناره گیری کنند. (طبق نظر مشهور که هر قاعده عامی تبصره می خورد، روایاتی که کسب و تجارت را برای عموم لازم می داند با روایاتی که اهل علم را استثناء نموده تخصیص می خورد: الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل) ؛ ج‏1 ؛ ص86 : قد اشتهر بين العلماء قول ابن عباس‏: «ما من‏ عام‏ إلّا و قد خصّ‏ و العام الذي لم يخص نادر»). ✍️ مرحوم علامه مامقانی رحمة الله علیه با اشاره به این مطلب می فرماید: روایاتی که فضیلت تلاش برای کسب روزی را مطرح نموده شامل حال اهل علم نمی شود، چرا که در روایات آمده که روزی اهل علم را خداوند به عهده گرفته است. عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم:‏ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ‏ لِطَالِبِ‏ الْعِلْمِ‏ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِه‏. منية المريد؛ ص160. بى گمان خداوند متعال روزى جوياى دانش را به طور ويژه، افزون بر آنچه براى ديگران تضمين كرده، به عهده گرفته است. به این معنا که دیگران باید با تلاش، روزی خود را به دست آورند، اما اهل علم باید به کسب علم بپردازند و روزی ایشان «من حیث لا یحتسب»، از جایی که گمان نمی برند می رسد. مشروط بر آن که طالب علم در کسب علم نیت خوب، تلاش و جدیت و اخلاص داشته باشد. مرآة الکمال، ج2، ص112. ✍️ نتیجه کسب و کار اهل علم بنابراین اگر اهل علم اعم از دبیران ارجمند آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و یا حوزویان به جای تلاش در جهت کسب علم به فعالیت های اقتصادی و کار و تجارت بپردازند، از هدف اصلی خود که همان تعلیم و تربیت جامعه است بازمی مانند. 🏢 هم چنین مراکز فرهنگی تبلیغی وابسته به مراکز علمی نیز اگر به جای پرداختن تمام وقت به امور فرهنگی و تبلیغی، به کار اقتصادی مشغول شوند از هدف اصلی خود فاصله خواهند گرفت. 💠 بی نیازی اهل بیت علیهم السلام بدیهی است کار و تلاش اهل بیت علیهم السلام در جهت کسب و تجارت، در برخی مواقع بی نیازی ایشان به کسب علم بود. چرا که آن حضرات علیهم السلام از علم کامل الهی برخوردار بودند و به دیگران فرمودند: اگر تمام وجود خود را در اختیار علم بگذارید، علم ذره ای از خود را در اختیار شما خواهد گذاشت. 📗 تفسیر آیه«و من یتق الله...» 💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ مَنْ‏ يَتَّقِ‏ اللَّهَ‏ يَجْعَلْ‏ لَهُ‏ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ‏. سوره طلاق آیه 2و3. قَالَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا ضُعَفَاءُ لَيْسَ عِنْدَهُمْ مَا يَتَحَمَّلُونَ بِهِ إِلَيْنَا فَيَسْمَعُونَ حَدِيثَنَا وَ يَقْتَبِسُونَ مِنْ عِلْمِنَا فَيَرْحَلُ قَوْمٌ فَوْقَهُمْ وَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ يُتْعِبُونَ أَبْدَانَهُمْ حَتَّى يَدْخُلُوا عَلَيْنَا فَيَسْمَعُونَ حَدِيثَنَا فَيَنْقُلُوهُ إِلَيْهِمْ فَيَعِيهِ هَؤُلَاءِ وَ يُضِيعُهُ هَؤُلَاءِ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ يَجْعَلُ اللَّهُ لَهُمْ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُونَ. روضه كافى؛ ص225، وسائل الشيعة ؛ ج‏27 ؛ ص90. 💠 امام جعفر صادق علیه السلام در تفسیر این آیه (و هر كه تقوای الهی پیشه کند، خدا براى او گشایشی قرار مى‌دهد و او را از جايى كه گمان نمى‏ برد روزى مى‌دهد) فرمودند: مقصود، ناتوانان شيعيان ما هستند كه توان آمدن به سوی ما را ندارند، تا حديث ما را بشنوند و از دانش ما برگيرند و افرادی كه مافوق آنها هستند به سوى ما هجرت کرده و اموال خود را خرج كنند و خود را به رنج افكنند تا خود را به ما رسانده و احاديث ما را بشنوند و به آن گروه از شيعيان ناتوان منتقل كنند. پس آنان احاديث ما را حفظ مى‌كنند ولى توانگران، ضايع مى‌كنند . اينها هستند كه خداوند متعال برای آنان گشایشی قرار دهد و از جايى كه گمان ندارند روزي ایشان را می رساند. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
نکته قابل توجه در مال یتیم: 👈 در مواردی که قیم یا ولی و یا فقیه اجازه ورود به خانه صغیر را می دهند باید به دو مسئله توجه نمود ١. رعايت مصلحت صغیر یعنی رفت و آمد به نفع صغیر باشد ٢. عدم مفسده یعنی رفت و آمد به ضرر صغیر نباشد رجوع کنید به جلسه دهم👇
هدایت شده از احکام حرم
🌷بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏🌷 🌹 و مقایسه آن با 💎 و💰 🎙️ بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مسجد اعظم، جلسه هشتم ⚙️ معارف اقتصاد اسلامی برخی واژه ها و اصطلاحات در اقتصاد اسلامی قرار دارد که اقتصاد غربی با آن واژه ها کاملا بیگانه است. شناخت این معارف و معتقد شدن به آن، دیدگاه انسان را نسبت به رزق و روزی به طور کامل دگرگون می سازد. برخی از معارف اقتصادی اسلام عبارتند از: ۱. کسب حلال در فرهنگ اقتصادی اسلام درآمدها به حلال و حرام تقسیم می شود. همان طور که مشاغل نیز به شغل های حلال و حرام تقسیم می شود. یک مسلمان مجاز نیست هر شغلی را انتخاب و یا هر درآمدی را کسب کند، چرا که خداوند متعال روزی انسان را از حلال مقدر نموده و فرموده است: وَ رَزَقَكُمْ مِنَ‏ الطَّيِّباتِ‏ لَعَلَّكُمْ‏ تَشْكُرُون‏. انفال/ 26. و از روزي هاى حلال و پاك شما را بهره‌مند ساخت تا شايد شكر نعمتش را بجای آوريد. 💠 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: هر کس از مال حرام استفاده کند به همان اندازه از روزی حلالش کم می شود. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَيْسَ مِنْ نَفْسٍ إِلَّا وَ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَهَا رِزْقَهَا حَلَالًا يَأْتِيهَا فِي عَافِيَةٍ وَ عَرَضَ لَهَا بِالْحَرَامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ فَإِنْ هِيَ تَنَاوَلَتْ شَيْئاً مِنَ الْحَرَامِ قَاصَّهَا مِنَ‏ الْحَلَالِ الَّذِي فَرَضَ لَهَا وَ عِنْدَ اللَّهِ سِوَاهُمَا فَضْلٌ كَثِيرٌ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِه‏. وسائل الشيعة ؛ ج‏17 ؛ ص45. خداوند براى هر كسى روزى حلالى مقرّر داشته كه به سلامت به او خواهد رسيد . از طرف ديگر، روزىِ حرام را نيز در دسترس او قرار داده است، كه اگر انسان روزى خود را از آن حرام به دست آورد، خداوند در عوض، روزىِ حلالى را كه براى او مقدّر كرده بود از وى باز ستاند و غير از اين دو روزى (حلال مقدّر و حرام در دسترس) روزى هاى فراوان ديگرى نيز نزد خداوند هست. ۲. رزق معین و مقسوم در فرهنگ اقتصادی اسلام، روزی هر انسانی از جانب خداوند متعال معین شده و مقدار آن بنا به مصالح اشخاص کم یا زیاد تعیین می شود، و البته هر شخص باید با تلاش خود آن را تحصیل کند. اعتقاد به این موضوع آرامش خاصی به انسان می دهد. 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر انسانی تا آخرین سهمیه روزی خود را دریافت و مصرف نکند از دنیا نمی رود. 💠 امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: گاهی اوقات خداوند متعال به افراد نادان و احمق روزی فراوانی می دهد تا افراد زیرک گمان نکنند با زرنگی و زیرکی می توان روزی خود را زیاد نمود. عن رسول الله صلی الله علیه و آله: لَا تَمُوتُ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقَهَا و قَالَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَسَّعَ فِي أَرْزَاقِ الْحَمْقَى لِيَعْتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا لَيْسَ يُنَالُ مَا فِيهَا بِعَمَلٍ وَ لَا حِيلَةٍ. الكافي؛ ج‏5 ؛ ص83. به یک نادان چنان روزی رساند که صد دانا در آن حیران بماند. ۳. برکت یکی از مهم ترین معارف اقتصادی اسلام، برکت است. برکت مربوط به کیفیت رزق و روزی است نه کمیت آن و به معنای فایده ثابت و ماندگار، فزونی و نیک بختی است. چه بسا درآمد کم اما با برکت فراوان که کارایی بیشتری دارد، اما بالعکس مال و ثروت بسیار، ولی بدون برکت که کارایی چندانی ندارد. از نشانه های مال حرام آن است که برکت نداشته و در راه معصیت مصرف می شود. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: ‏ إِذَا رَأَيْتَ الرَّجُلَ يُخْرِجُ مِنْ مَالِهِ فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ‏ مِنْ‏ حَلَالٍ‏ وَ إِذَا أَخْرَجَهُ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَرَامٍ. الكافي؛ ج‏5 ؛ ص311. اگر دیدی مردی مالش را در مسیر طاعت خدای عزوجل خرج می کند، بدان که از راه حلال به دست آورده است و اگر دیدی در مسیر معصیت و نافرمانی خداوند خرج می کند، بدان که از راه حرام به دست آورده است. 🌴 عوامل افزایش برکت 👈 برخی عوامل افزایش برکت، عبارت است از: راضی و قانع بودن به روزی خدا، صدقه دادن، مدارا با مشتری، جنس را به نفع مشتری سنگین تر وزن کردن و... 👈 نتیجه آشنایی با معارف اقتصادی اسلام، بهبود وضعیت اقتصادی فرد و جامعه است، همان گونه که عمل نمودن به نسخه های اقتصادی غرب، تأثیر فراوانی در ایجاد مفاسد اقتصادی دارد. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹نرم افزار احکام روزه🌹 نرم افزار احکام روزه را دریافت کنید👇 https://cafebazaar.ir/app/ir.roozeh 🔍برخی مطالب نرم افزار : 💠 چهل حدیث در مورد روزه 🌴 فوائد روزه گرفتن 📜 تعریف روزه و اقسام آن 🖌️ شرائط وجوب روزه 🤔 احکام نیت روزه 🥣 مبطلات روزه 🌙 راه های اثبات اول ماه کانال احکام حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ایتا👇👇 http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه نهم: انواع تصرف در مال یتیم۱ ✍️ یکی از مصادیق حرام خواری، خوردن مال یتیم است که در آیات قرآن و روایات فراوان، به شدت مذمت شده است. 🥣 خوردن مال یتیم یا به صورت آشکار است و یا پنهان و در یک مورد هم تصرف در مال یتیم با رعایت شرایط و موازین شرعی صحیح است. 🔻صور مختلف خوردن مال یتیم : ۱. تصرف آشکار گاهی اوقات برخی از بازماندگان میت با وجود فرزندان صغیر میت، به راحتی اموال یتیم را از آن خود کرده و مصرف می کنند، یا برخی اقوام یتیم مانند پدربزرگ، عمو یا حتی همسر میت و یا دیگر نزدیکان، با توجه به آن که یتیم مصلحت خود را نمی داند، به راحتی در اموال صغیر تصرف کرده و با بی تقوایی به راحتی مال یتیم را چون صاحب ندارد مصرف می کنند. 📗 خداوند متعال در قرآن می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكلُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا(نساء/10). آنان كه از روى ظلم اموال يتيمان را مى‏ خورند، آتش را در شكم خود وارد مى‌كنند و به زودى در آتش شعله‌ور خواهند افتاد. 💠 قال الصادق علیه السلام: شَرَّ الْكَسْبِ كَسْبُ الرِّبَا وَ شَرَّ الْمَأْكَلِ‏ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْما. 📚أمالی صدوق، ص: 488 بدترين درآمدها ربا خوارى و بدترين خوردنی ها، خوردن مال يتيم از روی ظلم و ستم است. 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی كه این آيه نازل شد، هر كه يتيمى نزد خود داشت او را بيرون كرد و از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم کسب تکلیف نمودند، و خداوند تبارک و تعالى این آیه را نازل فرمود: وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتامى‏ قُلْ إِصْلاحٌ‏ لَهُمْ خَيْرٌ وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ (بقره/220). و از تو درباره يتيمان مى‏ پرسند. بگو: اصلاح كار آنها بهتر است، و اگر با آنها معاشرت كنيد، آنها برادر شما هستند و خداوند فسادگر را از اصلاح كننده می شناسد و اگر خدا مى‏ خواست شما را به زحمت می انداخت؛ زيرا او توانا و حكيم است. 📚 بحار الأنوار ، ج‏72، ص 3. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌸 قال امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: أحَسِنوا فی عَقِبِ غَیرِكُم تُحسَنوا فی عَقِبِكُم. 💠 با نسل و بازماندگان دیگران به نیكی رفتار كنید تا با نسل و بازماندگان شما نیز به نیكی رفتار نمایند. 📚 بحار، ج ٧٥، ص ١٣. علیهم السلام http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه دهم: انواع تصرف در مال یتیم۲ ۲ . تصرف پنهان 👈 ممکن است بسیاری از مؤمنین با توجه به آن که از آثار سوء مصرف مال یتیم آگاهی کامل دارند به صورت آشکار تعرضی به مال یتیم نداشته باشند، اما بدون توجه به صورت پنهان از اموال یتیم استفاده می کنند. مانند آن که اقوام میت از ماشین شخصی او که در حال حاضر متعلق به فرزندان صغیر میت است استفاده نموده و خسارت‌هایی را وارد می سازند. 📗 خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَ آتُوا الْيَتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبيثَ بِالطَّيِّبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبيراً (نساء/2). مال يتيمان را به خودشان بدهيد و حرام را به حلال تبدیل نكنيد. و اموال آنها را همراه با اموال خويش نخوريد، كه اين گناهى بزرگ است. ✍️ شان نزول: شخصى از قبيله بنى غطفان برادر ثروتمندى داشت كه از دنيا رفت، و او به عنوان سرپرستى از يتيمان برادر اموال او را به تصرف درآورد، و هنگامى كه برادرزاده به حد رشد رسيد، از دادن حق او امتناع ورزيد، موضوع را به خدمت پيامبر عرض كردند، این آيه نازل گرديد، و مرد غاصب بر اثر شنيدن آن توبه كرد و اموال را به صاحبش بازگرداند و گفت: اعوذ باللَّه من الحوب الكبير: به خدا پناه مي برم از اين كه آلوده به گناه بزرگى شوم. 📚 تفسير نمونه، ج‏3، ص249. ۳. تصرف صحیح 👨‍👧‍👦 با توجه به آن که ناگزیر از رفت و آمد با ایتام هستیم به ویژه اگر در میان اقوام خودمان باشند، لازم است این رفت و آمد به نفع صغیر باشد نه به زیان او. 📚 خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ‏ إِلاَّ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً (اسراء/34). و هرگز به مال يتيم نزديك نشويد مگر آن كه راه خير و طريق بهترى به نفع يتيم منظور شود تا آن كه به حدّ بلوغ و رشد برسد و همه به عهد خود بايد وفا كنيد که از عهد و پيمان‏ سؤال مى‌شود. 🌸 نحوه معاشرت با ایتام امام صادق علیه السلام فرمودند: مردى نزد پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد و گفت: يا رسول الله برادرم از دنیا رفت و چند فرزند يتيم دارد که دام دارند. استفاده از دام آن ها براى من چه مقدار حلال است؟ آن حضرت فرمودند: اگر حوض آبشان را تعمير كنى و حیوانات فراريشان را برگردانى و از آنها نگهدارى كنى می توانی از شير دامشان‏ بنوشی نه دوشيدن کامل و زيان رسان به بچه آنها، و خدا تباه كننده را از اصلاح کننده می شناسد. 📚 بحار الأنوار، ج‏72، ص: 11. 💠 و نیز از امام صادق علیه السلام پرسیدند: برادر ما به سرپرستى چند كودك يتيم پرداخته است. وقتی ما وارد خانه آنان می شويم تا برادر خود را ببینيم، روى فرش ايتام مى‏ نشينيم و از آب آنان مى‏ آشاميم و خادم آنان به ميزبانى ما مى‏ پردازد و چه بسا ناهار و شام را با برادر خود تناول مى‏ كنيم، درحالى كه خرج برادر ما با مخارج ايتام مخلوط و درهم است. در اين رفت ‏و آمدها چه کنیم؟ 🌴 امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر رفت‌وآمد شما براى ايتام، سودى داشته باشد، مانعى ندارد، ولى اگر موجب ضرر و خسارت باشد، روا نيست. سپس اين آيات را تلاوت فرمودند: بَلِ‏ الْإِنْسانُ‏ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ(قیامة/14) و آدمى از باطن و نيّت خود آگاه است، پس چيزى بر خود شما پوشيده نيست. و خداى بزرگ فرموده است: وَ اللَّهُ يَعْلَمُ‏ المصلح‏ من المفسد(بقره/220) خدا مى‌داند چه كسى سامان بخش است و چه كسى تباه کننده». 📚 الكافي، ج‏5، ص: 129 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
💠 پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: حَثَّ اللهَ عزّوجَلّ علی بِرِّ الیتامی لاِنْقطاعِهِم عَن آبائهم فَمَن صانَهُم صانَهُ اللهُ و مَن اَكرَمَهُم اَكرَمهُ الله. 🌸 خدای تبارک و تعالی آن همه سفارش و تأکید درباره نیکی به یتیمان فرموده به خاطر فقدان پدران آن‌ها است. کسی که حقوق آن‌ها را مراعات کند و آنان را گرامی بدارد خداوند نیز وی را در پناه خود مصون و گرامی خواهد داشت. 📚 بحار، ج ٧٥، ص ١٢. علیهم السلام http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه یازدهم: حلال و حرام در قرض۱ 🌿 یکی از آموزه‌های اسلام برای حل گرفتاری‌های اقتصادی، رواج سنت حسنه قرض دادن به یکدیگر است و آیات و روایات فراوانی درباره قرض دادن وارد شده که اهمیت و ارزش این کار پسندیده را نشان می دهد. 🌱 تصرف در مالی که قرض گرفته حلال است و اگر قصد پرداخت آن را نداشته باشد از مصادیق حرام خواری خواهد بود. 🍀 قرض نیکو در قرآن 📗 خداوند متعال در قرآن می فرماید: مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَريمٌ (حدید/۱۱). كيست كه به خدا قرض بدهد؛ آن هم قرضى نيكو تا خداوند آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش ارزشمندى است. 📗 و در آیه ای دیگر می فرماید: إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَليمٌ (تغابن/۱۷) اگر قرض نيكو به خدا دهيد، خداوند آن را براى شما چند برابر مى‌كند و از گناه شما مى‏ گذرد كه خدا شكور و بردبار است. 🌸 مصداق قرض نیکو در قرآن کریم، واژه قرض همراه با صفت حسن آمده است، یعنی زیبا و نیکو و طبق نقل برخی تفاسیر، قرض نیکو آن است که: ۱. آبرومندانه. ۲. بی‌منّت. ۳. بدون چشم داشت به سود و بهره. ۴. برای خشنودی خدا باشد. ۵. از روی میل و علاقه و با ایثار. 6 . از مال حلال باشد. 7 . برای مصارف‌ِ ضروری باشد. 8 . قرض‌دهنده‌، خداوند متعال را بر این توفیق شکرگزار باشد. 📚 مجمع البیان، ، ج۲، ص۱۳۶. 🌸 وسعت نظر قرآن در قرض از نظر قرآن کریم هر کار خیری که انسان برای خدا انجام می‌دهد، قرض‌ الحسنه به اوست، مانند: انفاق مالی، کارهای خدماتی و عام‌المنفعه. 📚 تفسیر تسنیم، ج۱۱، ص۵۸۷. قرض دادن فقط به قرض پول نیست. بلکه شامل قرض دادن لوازم و کالاهای مورد نیاز دیگران نیز می‌شود. 🌴 ارزش قرض دادن 💠 قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام ‏ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَكْتُوبٌ الْقَرْضُ بِثَمَانِيَةَ عَشَرَ وَ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْقَرْضَ لَا يَكُونُ إِلَّا فِي يَدِ الْمُحْتَاجِ وَ الصَّدَقَةَ رُبَّمَا وَقَعَتْ فِي يَدِ غَيْرِ مُحْتَاج‏. 📚 بحار الأنوار، ج‏100، ص: 138 حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: بر درب بهشت نوشته شده، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هیجده برابر است، زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار می گیرد، ولی صدقه گاهی در دست افراد غیر محتاج قرار می گیرد. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
💠 قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام: ما مِنْ مُسْلِمٍ اَقْرَضَ مُسْلِما قَرْضا يُريدُ وَجْهَ اللّهِ اِلاّ اُحْتُسِبَ لَهُ اَجْرُها بِحِسابِ الصَّدَقَةِ حَتّى تَرْجِعَ اِلَيْهِ. 🌸 امام صادق عليه السلام فرمود: هيـچ مسـلمانى نبـاشـد كه به مسـلمان ديگرى بخاطر خدا قـرض دهـد، جـز آنكه خـداوند هر روز ثـواب صـدقـه دادن آن را به حـساب وى ثبت كـند تـا زمانـى كه آن مـال بـه او بـاز گردد. 📚 بحارالأنوار، ج 103، ص 139. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه دوازدهم: حلال و حرام در قرض۲ 🌱🌱 سفارش های سه گانه 💠 در روایات به مسئله ۱. قرض دادن ۲. مهلت دادن به بدهکار و ۳. بازگرداندن بدهی بسیار سفارش شده است، تا سنت حسنه قرض‌الحسنه استمرار داشته باشد. 💠 قَالَ النَّبِيُّ صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: ‏ أَلْفُ دِرْهَمٍ أُقْرِضُهَا مَرَّتَيْنِ أَحَبُ‏ إِلَيَّ مِنْ أَنْ‏ أَتَصَدَّقَ بِهَا مَرَّةً وَ كَمَا لَا يَحِلُّ لِغَرِيمِكَ أَنْ يَمْطُلَكَ وَ هُوَ مُوسِرٌ فَكَذَلِكَ لَا يَحِلُّ أَنْ تُعْسِرَهُ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص138 🌸 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: اگر هزار درهم را دو بار قرض بدهم، در نزد من بهتر از آن است كه آن را يک بار صدقه دهم، و همان طور كه براى كسى كه از تو قرض مى‌گیرد، جايز نيست كه در صورت توانائى در بازدهى قرض خود تعلل كند و آن را به تأخير بيندازد، همچنين براى تو جايز نيست اگر بدانى كه او در مضيقه و تنگدستى است او را در پرداخت بدهى خود در فشار قرار دهى و از او مطالبه كنى. 🍀 بدهی شهید عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كُلُّ ذَنْبٍ يُكَفِّرُهُ‏ الْقَتْلُ‏ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الدَّيْنَ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ يَقْضِيَ صَاحِبُهُ‏ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي لَهُ الْحَقُّ. 📚 الكافي، ج‏5، ص: 94 حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: شهادت در راه خداى عز و جل كفاره همه گناهان مى‏شود، اما اگر شهید قرض دار باشد، كفاره‏اى ندارد، مگر اين كه وام خود را تسویه كند و يا آن که از طرف او پرداخت شود و یا صاحب مال بر او ببخشايد. 🖌️ انواع بدهی ۱. مدت دار بدهی مدت دار آن است که در زمان معینی بدهکار موظف است بدهی خود را پرداخت کند و قبل از آن طلبکار حق مطالبه طلب خود را ندارد. ✍️ اگر در قرارداد قرض براى پرداخت آن مدّتى قرار دهند، طلبكار پيش از تمام شدن آن مدّت حقّ مطالبه قرض را ندارد. 📚 توضيح المسائل مراجع تقلید، ج‌2، ص: 391، مسأله 2275. ۲. بدون مدت ✍️ اگر قرض مدّت نداشته باشد، پس از گذشتن زمانى كه عرفاً در قرض اجازۀ تأخير داده مى‌شود، طلبكار هر وقت بخواهد حقّ مطالبه قرض را دارد. 📚توضيح المسائل مراجع تقلید، ج‌2، ص: 391، مسأله 2275. 🕰️ تأخیر در پرداخت اگر طلبكار طلب خود را مطالبه كند چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، بايد فوراً آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد گناه كار است. 📚 توضيح المسائل مراجع تقلید، ج‌2، ص 392، مسأله 2276. 👽 دزد و سارق 💠 قَالَ النَّبِيُّ صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: مَنْ‏ تَزَوَّجَ‏ بِصَدَاقٍ يَنْوِي أَنْ لَا يُؤَدِّيَهُ فَهُوَ زَانٍ‏ وَ مَنِ اسْتَدَانَ دَيْناً يَنْوِي أَنْ لَا يَقْضِيَهُ فَهُوَ سَارِق‏. 📚 مجموعة ورام، ج‏2، ص: 227. کسی که ازدواج کند و قصد پرداخت مهریه زن را نداشته باشد در حکم زنا کار است و کسی که قرض بگیرد یا نسیه می گیرد و قصد پرداخت آن را ندارد در حکم دزد و سارق است. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه سیزدهم: حلال و حرام در قرض۳ ✍️ در آیات و روایات فراوان به کسانی که باعث از بین رفتن کار نیک در جامعه می شوند هشدار داده شده و مانعین خیر را به شدت توبیخ نموده است. 🖌️بستن راه خدا در قرآن کریم، بسته شدن راه خیر با واژه «صد عن سبیل الله» آمده است و در آیات متعددی آثار سوء و عذاب های فراوانی را برای کسانی که راه خدا را مسدود می کنند بیان شده است. مانند: 📗 اشْتَرَوْا بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَليلاً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (توبه/9). آيات خدا را به بهاى اندك فروختند و مردم را از راه خدا باز داشتند و بد كارى كردند. 📗 الَّذينَ يَصُدُّونَ‏ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ كافِرُونَ (اعراف/45). ستمگران كسانى هستند كه مردم را از راه خدا بازمى‏دارند و مى‌خواهند و مسير مستقيم آن را كج كردند و آنان به آخرت كافر هستند. 📗 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ كَثيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ‏ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليمٍ (توبه/34). اى اهل ايمان! بسيارى از دانشمندان و راهبان اهل كتاب، اموال مردم را از طريق باطل مى‏ خورند و مردم را از راه خدا بازمى دارند. آنانى كه طلا و نقره را ذخيره مى‌كنند و در راه خدا انفاق نمى نمايند، آنها را به عذاب دردناك الهى بشارت ده. 📗 وَ ما لَهُمْ أَلاَّ يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ‏ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (انفال/34). چرا خداوند آنها را عذاب نكند در حالى كه مانع رفتن مردم به مسجد الحرام مى‌شوند و هيچ‏ گاه آنان سرپرستان مسجد الحرام نبوده‌اند ؛ بلكه سرپرستان آن پرهيزكارانند؛ ولى بسيارى از آنها نمى دانند. 👈 لعنت خدا بر قطع کنندگان راه خیر در روایات نیز به این مسئله مهم اشاره شده است. امام صادق علیه السلام فرمودند: لَعَنَ اللَّهُ قَاطِعِي‏ سُبُلِ‏ الْمَعْرُوفِ قِيلَ وَ مَا قَاطِعُو سُبُلِ الْمَعْرُوفِ قَالَ الرَّجُلُ يُصْنَعُ إِلَيْهِ الْمَعْرُوفُ فَيَكْفُرُهُ فَيَمْتَنِعُ صَاحِبُهُ مِنْ أَنْ يَصْنَعَ ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ. 📚 الكافي، ج‏4، ص: 33. خدا لعنت كند كسانى را كه راه نيكى كردن را مى بندند ؛ يعنى كسى كه به وى خوبى مى شود ، اما او ناسپاسى مى كند و در نتيجه ، نيكوكار را از نيكى كردن به ديگران باز مى دارد. 🖌️مصادیق بستن راه خیر 👈 بستن راه مسجد و راه دین داری مردم، بستن حرم های اهل بیت علیهم‌السلام و راه زیارت و تعطیل کردن مجالس ذکر و دعا و توسل از مصادیق «صد عن سبیل الله» است که ممکن است باعث دلسردی و نا امیدی عده ای از مردم شود و در قرآن کریم و روایات، وعده عذاب دردناک به مسدود کنندگان راه خدا داده شده است. برخی دیگر از مصادیق بستن راه خدا و راه نیک عبارت است از: 🖌️ کسی که خانه خود را به نیازمندی اجاره می دهد و مستأجر با خسارت زدن به خانه و اذیت و آزار صاحب‌خانه باعث می شود که او از این‌که مجدداً خانه خود را به نیازمند دیگری اجاره دهد پشیمان شود. 🖌️ کسی که به نیازمندی قرض می‌دهد و بدهکار با پرداخت نکردن بدهی خود یا تأخیر فراوان در پرداخت بدهی، او را از این که به دیگری قرض دهد منصرف می‌کند. ✍️ شکستن نماز واجب و پرداخت بدهی شکستن نماز واجب حرام است، اما در برخی مواقع جایز است. به عنوان مثال اگر کسی بدهی دارد و در حال خواندن نماز است و طلبکار از او درخواست طلب خود را می کند، اگر بدهکار می تواند در حال نماز بدهی خود را بدهد باید این کار را بکند و اگر نمی تواند و وقت نماز هم وسعت دارد، باید نماز خود را رها کند و طلب طلبکاران را پرداخت نماید. 📚 توضیح المسائل مراجع تقلید، جلد ۱، مسئله ۱۱۶۱. 🌸 حق طلبکار امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق خویش می فرمایند: وَ أَمَّا حَقُ‏ غَرِيمِكَ‏ الَّذِي يُطَالِبُكَ فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَعْطَيْتَهُ وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَيْتَهُ بِحُسْنِ الْقَوْلِ وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِيفا. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 624 و امّا حقّ طلبكارت كه از تو مطالبه می كند اين است كه اگر توانگر باشى طلبش را بپردازى، و اگر در تنگدستى باشى با زبان خوش او را خشنود سازى، و با لطف و محبّت از سوى خود بازگردانى. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه چهاردهم: حلال و حرام در قرض۴ 🚐 سفر شخص بدهکار س. فردی که به خویشان و یا دوستان بدهکار است، آیا می‌تواند به زیارت اربعین مشرف شود؟ ج. اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده به او مهلت برای پرداخت قرض بدهد اشکالی ندارد؛ و در صورتی که زمان ادای آن رسیده و بتواند بدهی خود را بدهد، و طلبکار هم مطالبه کند، اول قرض خود را پرداخت نماید و اگر مکلف به قصد ترک واجب مثل نپرداختن دینی که وقت پرداختش رسیده است به سفر برود، نمازش تمام است؛ اما اگر بدون این قصد سفر می‌رود، هر چند مستلزم ترک واجب می‌شود، نماز شکسته است. 🖥️ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🖌️ بنابراین سفرهای زیارتی با شرایط زیر صحیح است: ۱ . اگر یقین داشته باشد که طلبکار راضی است که بدهکار ابتدا به زیارت رفته و سپس قرض او را بدهد (نه این که بگویید انشاء الله بعداً او را راضی می‌کنم)، اشکال ندارد. ۲ . از طلبکار اجازه و رضایت بگیرد. ۳ . بازپرداخت موعد داشته باشد و زمان آن دورتر از این ایام باشد (فرصت برای بازپرداخت تا تاریخ مقرر باقی باشد). ۴ . سفر زیارتی، هزینه‌ای نداشته باشد. ۵ . هزینه‌ی سفر را دیگری بپردازد. حال چه ببخشد و چه قرض دهد. 👈 اما اگر بدهکار پولی دارد که می‌تواند آن را برای زیارت و یا سایر مستحبات هزینه نماید، و طلبکاری دارد که منتظر دریافت طلب خود است، تردیدی نیست که باید ابتدا دِین و قرض خود را ادا نماید. ✍️ درس های عاشوراء موسى بن عمير از پدرش نقل مى كند كه امام حسین عليه السلام در روز عاشورا به من فرمودند: نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه وآله يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ؛ ميان همه يارانم اعلام كن هر كس قرضی بر عهده دارد با من كشته نشود ؛ زيرا كه من از رسول خدا صلى الله عليه وآله شنيدم که فرمودند: هر كس از دنيا برود و بدهى داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى شود. در نقل ديگرى آمده است كه عمير انصارى گفت: امام عليه السلام به من فرمودند: نادِ فِى النّاسِ أَنْ لا يُقاتِلَنَّ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ، فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ رَجُل يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ لا يَدَعُ لَهُ وَفاءً إِلاّ دَخَلَ النّارَ؛ ميان مردم اعلام كن هر كس بدهكار است در ركاب من پيكار نكند، زيرا هر كس از دنيا برود در حالى كه دينى بر عهده اش باشد كه چاره اى براى آن نكرده باشد گرفتار دوزخ مى شود. مردى برخاست و گفت: همسرم پذيرفت كه از طرف من بپردازد. امام عليه السلام پاسخ دادند: وَ ما كِفالَةُ امْرَأَة، وَ هَلْ تَقْضي إِمْرَأَةٌ؛ كفالت آن زن چه فايده اى دارد؟ آيا او قدرت دارد چنين كند؟. 📚 احقاق الحق، ج 19، ص 429. عجيب است كه انسانى در بحرانى ترين شرايط، حتّى به بدهكارى هاى اصحاب و ياران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهكاران همراه او پيكار كنند و شهيد شوند ؛ مبادا حقوق مردم از دست برود. اين برنامه را با كار كسانى مقايسه كنيد كه سراسر زندگى آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و كمترين اهمّيّتى براى آن قائل نبودند، اصلا چيزى را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند. 👈 بنابراین، ادای قرض تا این حد واجب است و اولویت دارد، چه رسد به این که کسی بدهکار باشد و توان پرداخت بدهی خود را داشته باشد و عمداً به تأخیر اندازد! 🔗 تقاص از بدهکار سؤال: اگر بدهکار بدهی خود را نپردازد و در ادای آن کوتاهی نماید، آیا جایز است طلبکار از مال او تقاص نماید مثلاً حق خود را به‌طور پنهانی یا به طریق دیگر بردارد؟ پاسخ: اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی‌که شخص مزبور خود را بدهکار نمی‌داند و یا نمی‌داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست. 📚 استقتائات مقام معظم رهبری، س 1765. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌸تسبیح به دستان یا علی🌸 🌱 در شب و روز جمعه گروهی، دسته جمعی، فردی یا خانوادگی صلوات بر محمد و آل محمد همراه با و عجل فرجهم 🌴 هر نفر ۱۰۰ صلوات برای سلامتي و فرج آقای عالمیان حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷
1_950468409.pdf
1.77M
🌸خطبه شعبانیه🌸 🌴بیانات گهربار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیرامون ماه مبارک رمضان. ✍️ ویژگی های ماه مبارک رمضان ✍️ وظایف بندگان خدا در این ماه علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
حلال و حرام۱.mp3
10.22M
📗 احکام حلال و حرام 🌸 جلسه اول ♦️ اهمیت حلال و حرام ♦️ معیار شناخت حلال و حرام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
هدایت شده از احکام حرم
🌹نرم افزار احکام روزه🌹 نرم افزار احکام روزه را دریافت کنید👇 https://cafebazaar.ir/app/ir.roozeh 🔍برخی مطالب نرم افزار : 💠 چهل حدیث در مورد روزه 🌴 فوائد روزه گرفتن 📜 تعریف روزه و اقسام آن 🖌️ شرائط وجوب روزه 🤔 احکام نیت روزه 🥣 مبطلات روزه 🌙 راه های اثبات اول ماه کانال احکام حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ایتا👇👇 http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏🌷 🌹 و مقایسه آن با 💎 و💰 🎙️ بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مسجد اعظم، جلسه هشتم ⚙️ معارف اقتصاد اسلامی برخی واژه ها و اصطلاحات در اقتصاد اسلامی قرار دارد که اقتصاد غربی با آن واژه ها کاملا بیگانه است. شناخت این معارف و معتقد شدن به آن، دیدگاه انسان را نسبت به رزق و روزی به طور کامل دگرگون می سازد. برخی از معارف اقتصادی اسلام عبارتند از: ۱. کسب حلال در فرهنگ اقتصادی اسلام درآمدها به حلال و حرام تقسیم می شود. همان طور که مشاغل نیز به شغل های حلال و حرام تقسیم می شود. یک مسلمان مجاز نیست هر شغلی را انتخاب و یا هر درآمدی را کسب کند، چرا که خداوند متعال روزی انسان را از حلال مقدر نموده و فرموده است: وَ رَزَقَكُمْ مِنَ‏ الطَّيِّباتِ‏ لَعَلَّكُمْ‏ تَشْكُرُون‏. انفال/ 26. و از روزي هاى حلال و پاك شما را بهره‌مند ساخت تا شايد شكر نعمتش را بجای آوريد. 💠 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: هر کس از مال حرام استفاده کند به همان اندازه از روزی حلالش کم می شود. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَيْسَ مِنْ نَفْسٍ إِلَّا وَ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَهَا رِزْقَهَا حَلَالًا يَأْتِيهَا فِي عَافِيَةٍ وَ عَرَضَ لَهَا بِالْحَرَامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ فَإِنْ هِيَ تَنَاوَلَتْ شَيْئاً مِنَ الْحَرَامِ قَاصَّهَا مِنَ‏ الْحَلَالِ الَّذِي فَرَضَ لَهَا وَ عِنْدَ اللَّهِ سِوَاهُمَا فَضْلٌ كَثِيرٌ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِه‏. وسائل الشيعة ؛ ج‏17 ؛ ص45. خداوند براى هر كسى روزى حلالى مقرّر داشته كه به سلامت به او خواهد رسيد . از طرف ديگر، روزىِ حرام را نيز در دسترس او قرار داده است، كه اگر انسان روزى خود را از آن حرام به دست آورد، خداوند در عوض، روزىِ حلالى را كه براى او مقدّر كرده بود از وى باز ستاند و غير از اين دو روزى (حلال مقدّر و حرام در دسترس) روزى هاى فراوان ديگرى نيز نزد خداوند هست. ۲. رزق معین و مقسوم در فرهنگ اقتصادی اسلام، روزی هر انسانی از جانب خداوند متعال معین شده و مقدار آن بنا به مصالح اشخاص کم یا زیاد تعیین می شود، و البته هر شخص باید با تلاش خود آن را تحصیل کند. اعتقاد به این موضوع آرامش خاصی به انسان می دهد. 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر انسانی تا آخرین سهمیه روزی خود را دریافت و مصرف نکند از دنیا نمی رود. 💠 امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: گاهی اوقات خداوند متعال به افراد نادان و احمق روزی فراوانی می دهد تا افراد زیرک گمان نکنند با زرنگی و زیرکی می توان روزی خود را زیاد نمود. عن رسول الله صلی الله علیه و آله: لَا تَمُوتُ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقَهَا و قَالَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَسَّعَ فِي أَرْزَاقِ الْحَمْقَى لِيَعْتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا لَيْسَ يُنَالُ مَا فِيهَا بِعَمَلٍ وَ لَا حِيلَةٍ. الكافي؛ ج‏5 ؛ ص83. به یک نادان چنان روزی رساند که صد دانا در آن حیران بماند. ۳. برکت یکی از مهم ترین معارف اقتصادی اسلام، برکت است. برکت مربوط به کیفیت رزق و روزی است نه کمیت آن و به معنای فایده ثابت و ماندگار، فزونی و نیک بختی است. چه بسا درآمد کم اما با برکت فراوان که کارایی بیشتری دارد، اما بالعکس مال و ثروت بسیار، ولی بدون برکت که کارایی چندانی ندارد. از نشانه های مال حرام آن است که برکت نداشته و در راه معصیت مصرف می شود. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: ‏ إِذَا رَأَيْتَ الرَّجُلَ يُخْرِجُ مِنْ مَالِهِ فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ‏ مِنْ‏ حَلَالٍ‏ وَ إِذَا أَخْرَجَهُ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَرَامٍ. الكافي؛ ج‏5 ؛ ص311. اگر دیدی مردی مالش را در مسیر طاعت خدای عزوجل خرج می کند، بدان که از راه حلال به دست آورده است و اگر دیدی در مسیر معصیت و نافرمانی خداوند خرج می کند، بدان که از راه حرام به دست آورده است. 🌴 عوامل افزایش برکت 👈 برخی عوامل افزایش برکت، عبارت است از: راضی و قانع بودن به روزی خدا، صدقه دادن، مدارا با مشتری، جنس را به نفع مشتری سنگین تر وزن کردن و... 👈 نتیجه آشنایی با معارف اقتصادی اسلام، بهبود وضعیت اقتصادی فرد و جامعه است، همان گونه که عمل نمودن به نسخه های اقتصادی غرب، تأثیر فراوانی در ایجاد مفاسد اقتصادی دارد. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌷بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏🌷 🌹 و مقایسه آن با 💎 و💰 🎙️ بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🕌 مسجد اعظم، جلسه نهم 💠 راه های رسیدن به کمال تلاش انسان در زندگی برای آن است که به رشد و کمال برسد. به همین دلیل دانستن راه های کمال ضروری است. 🌸 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: الْكَمَالُ‏ كُلُ‏ الْكَمَالِ‏ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَةِ. 📚 الكافي ؛ ج‏1 ؛ ص32. انتهای درجه كمال، در سه خصلت است: فهم دقیق دين، صبر به هنگام رسيدن بلا، و اندازه نگاه داشتن در معيشت. 🌸 امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: اصلاح امور مؤمن جز با داشتن خصلت های فوق امکان پذیر نیست. 📚 وسائل الشيعة ؛ ج‏17 ؛ ص65. لَا يُصْلِحُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ إِلَّا ثَلَاثَةٌ التَّفَقُّهُ‏ فِي‏ الدِّينِ‏ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ حُسْنُ‏ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ. 🌸 حضرت امام رضا علیه السلام نیز فرمودند: بنده به حقيقت ايمان دست نمى‏ يابد، مگر هنگامى كه از این سه خصلت برخوردار باشد. 📚 بحار الأنوار؛ ج‏75 ؛ ص339. لَا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ التَّفَقُّهُ‏ فِي‏ الدِّينِ‏ وَ حُسْنُ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَايا. ⚙️ کمال اقتصادی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی که اقتصاد مطلوب و سالم است، پیاده نمودن خصلت های فوق در کسب و کار و تجارت لازم است. ۱. فهم دقیق احکام تجارت دانستن مسائل اقتصادی اسلام نقش مؤثری در جلوگیری از مفاسد اقتصادی دارد. مردی به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: می خواهم به کار تجارت بپردازم. آن حضرت فرمودند: آیا احکام آن را آموخته ای؟ عزض کرد برخی از آن را می دانم. حضرت علی علیه السلام فرمودند: وای بر تو! اول یادگیری درست احکام سپس کسب و تجارت. زیرا کسی که مسائل حلال و حرام را نداند و به خرید و فروش مشغول شود، گرفتار ربا و نزول خواری می شود. 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏13 ؛ ص247. عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: أَنَّ رَجُلًا قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي أُرِيدُ التِّجَارَةَ قَالَ أَ فَقِهْتَ فِي‏ دِينِ‏ اللَّهِ‏ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ(بعض)ذَلِكَ قَالَ وَيْحَكَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ فَإِنَّهُ مَنْ بَاعَ وَ اشْتَرَى وَ لَمْ يَسْأَلْ عَنْ حَرَامٍ وَ لَا حَلَالٍ ارْتَطَمَ‏ فِي الرِّبَا ثُمَّ ارْتَطَم. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam