eitaa logo
کلاس احکام و عقاید حسین محققی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
119 فایل
بر اساس فتوای مراجع تقلید با محوریت فتاوای آیت الله خامنه ای (پخش مطالب کانال به هر صورتی مجاز است). ارتباط با استاد برای سوالات شما و مشاوره👇 @Ahkam2
مشاهده در ایتا
دانلود
📌در دعای ندبه،به امام زمان علیه السلام می گوییم که ناله و شکایت ما به شما نمی رسد. این سخن چگونه با اعتقاد شیعه سازگار است که معتقد است تمام اعمال و کردار ما به اطلاع امام زمان علیه السلام می رسد؟ 1⃣در دعای ندبه، چنین خوانده می شود: «و لا ینالک منی ضجیج و لا شکوی» بدین معنای که ناله و شکایتی از من به شما نمی رسد. این فراز از دعا، ممکن است به این معنا باشد که امام زمان از درخواست‌های مردم بی اطلاع باشد، ازاینرو، توسل کردن به ایشان نیز بی معناست. 2⃣در پاسخ باید گفت که این سخن در آن مقامی صادر شده که فرد دعا کننده از فراق امام زمان به ستوه آمده و درخواست دیدار با او شنیدن صدایش را می کند: «عَزِيزٌ عَلَيَ‏ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ أَنْتَ لَا تُرَى، وَ لَا أَسْمَعُ لَكَ حَسِيساً وَ لَا نَجْوَى، عَزِيزٌ عَلَيَّ أَن تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوَى، وَ لَا يَنَالَكَ مِنِّي ضَجِيجٌ وَ لَا شَكْوَى؛ بر من سخت که همگان را ببینم ولی شما را نبینم و صدایی کوچک هم از شما نشنوم. بر من سخت است که بلایا شما را احاطه کرده و مرا نه. و بر من سخت است که ناله و شکایت من به شما نمی رسد». 3⃣روشن است که دعا کننده، در اوج حالت عاشقی و اندوه فراق و حاجت خواهی برای دیدار است و انتظار دارد که امام علیه السلام، درخواست‌های او را اجابت کند، ولی امام عصر به دلائلی چنین نکرده است. در اینجاست که دعاکننده، می گوید: مگر ناله های مرا نمی شنوی؟ 4⃣مانند اینکه فرزندی از پدرش درخواست پول می کند، ولی پدرش به دوراندیشی که دارد، به او پول نمی دهد و آنگاه فرزند می گوید: مگر صدای مرا نمی شنوی؟ فرزند با این سخن نمی خواهد بگوید که پدرش، صدای او را نشنیده، بلکه می خواهد بگوید که درخواستش را اجابت نکرده است. @ahkamostadmohagheghi
غسل و نماز توبه یکشنبه های ماه ذی القعده فراموش نشه☝️ @ahkamostadmohagheghi
کلاس احکام و عقاید حسین محققی
غسل و نماز توبه یکشنبه های ماه ذی القعده فراموش نشه☝️ @ahkamostadmohagheghi
انجام غسل و نماز توبه رو به اطرافیانمون هم یادآوری کنیم. انجام این عمل خیلی مورد تاکید اهل بیت می باشد👆 زمان غسل و نماز توبه از اذان صبح روز یکشنبه تا شب می باشد
آثار شگفت‌انگیزِ غسل و نماز توبه: 1. پذیرش توبه از آسمان: ✨ «ای بنده خدا، از نو آغاز کن! توبه‌ات پذیرفته شد، گناهانت بخشیده شد.» 2. نزول برکت بر زندگی و نسل: 🌸 «بر تو، خانواده‌ات و فرزندانت برکت نازل شد.» 3. رضایت همه طلبکاران در قیامت: 🌟 «در روز قیامت، همه آنان که از تو طلبی داشتند، راضی خواهند بود.» 4. ثبات در ایمان تا لحظه مرگ: 🕊️ «با ایمان از دنیا خواهی رفت و دین از تو گرفته نخواهد شد.» 5. نورانیت و وسعت در قبر: 💡 «قبرت روشن و گشاده خواهد شد.» 6. رضایت پدر و مادر، حتی اگر ناراضی باشند: 💞 «پدر و مادرت، حتی اگر از تو ناراضی باشند، از تو راضی خواهند شد و برایشان مغفرت خواهد بود.» 7. وسعت روزی در دنیا و آخرت: 💰 «در دنیا و آخرت، در رزق و روزی فراخ خواهی بود.» 8. لطف و همراهی جبرئیل هنگام مرگ: 🪽 «جبرئیل همراه ملک‌الموت نزد تو خواهد آمد تا با تو مهربانانه رفتار شود @ahkamostadmohagheghi
بدترین خطر در سلوک 🔹 استاد فیاض‌بخش 🔹 کسی نگوید که من بیست سال یا ده سال است که به‌طور جد در مسیرم اما به جایی هم نرسیدم؛ پس رها کن؛ این رها کن، بدترین خطری است که سالک را تهدید می‌کند. مهم نیست که ما به مقصد برسیم یا نرسیم؛ مهم این است که ما شاگرد این کلاس سیدالشهدا(ع) باشیم؛ شاگرد کلاس امام عصر(عج)) باشیم؛ دیگر به ما نمی‌گویند تو کلاس اولی هستی، یا کلاس دوازدهم یا پیش دانشگاهی یا ارشد یا دکتری؛ به ما می‌گویند تو در این کلاس بودی؛ بقیه‌اش را جبران می‌کنیم؛ کاری نداشته باش. تو در این کلاس باش، ما جبران می‌کنیم. @ahkamostadmohagheghi
📌آیا زهد با ثروتمند شدن قابل جمع است؟ 1️⃣زهد به معنای ترک دلبستگی به دنیاست نه ترک دنیا؛ دین اساساً توصیه به ترک دنیا نکرده، بلکه بر ترک دلبستگی به دنیا تأکید کرده است. ازاینرو، توصیه به استفاده از دنیا در جای جای نصوص دینی دیده میشود. 2️⃣خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبرش چنین فرمان میدهد: «بگو: «چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده، و روزي هاى پاكيزه را حرام كرده است؟!» بگو: «اينها در زندگى دنيا، براى كسانى است كه ايمان آورده ‏اند (اگر چه ديگران نيز با آنها مشاركت دارند ولى) در قيامت، خالص (براى مؤمنان) خواهد بود». (اعراف، 154) 3️⃣بر این اساس، هیچگونه ناسازگاری میان مرفه بودن با زهد نیست، بلکه ممکن است کسی فقیر اما دلبستۀ به دنیا باشد، ولی دیگری ثروتمند ولی زاهد باشد. ناگفته پیداست که مرفه بودن و استفاده از دنیا به نحو اسراف و تبذیر برسد، با زهد تعارض دارد. 4️⃣امامان علیهم السلام زاهدترین افراد بودند، در عین حال، زندگی مرفهی نیز داشتند؛ همگی عبد و کنیز داشتند و بیشترین انفاق ها را به مردم می کردند که نشان از داشتن ثروت بوده است. نشانۀ دیگر عدم تعارض میان زهد و رفاه، وضعیت رفاهی مردم در دوران حکومت مهدوی است که در بالاترین سطح خود قرار دارد و روشن است که امام زمان نمیخواهد که مردم از زهد دور شوند. 5️⃣آری، ترک بخشی از دنیا برای هدف برتر نیز نشانۀ زهد است. برای نمونه، وقتی کسی می تواند ماشین یک میلیاردی بخرد، ولی به جای آن، ماشین پانصد میلیونی می خرد و نصف دیگر را به فقیران می دهد، این نیز نشانۀ زهد و عدم دلبستگی به دنیاست. 6️⃣آنچه دربارۀ مقولۀ زهد گفته شد، در حالت اولیه است، در عین حال، گاه عوامل ثانوی، بر برخی از انسانها لازم می سازد که به جای زندگی مرفه، یک زندگی معمولی و هم سطح با طبقه پایین جامعه داشته باشند؛ چنانکه بر مسئولان دولتی لازم است که چنین باشند. @ahkamostadmohagheghi
استاد شدن، راهی برای نورانیت عمل 🔹 استاد فیاض‌بخش 🔹 نورانیت عمل خیلی مهم است؛ یکی از راه‌های کسب نورانیت در عمل، استادی است؛ در هر موقعیتی که انسان طریق هدایت دیگران به سوی توحید باشد. روایات فراوانی دارد که پروردگار می‌فرماید که اگر یک نفر بنده من را به سوی من هدایت کند و به من علاقه‌مند بکند، من آن‌قدر خوشحال می‌شوم، خوشحال‌تر از کسی که در یک بیابان قفر با کاروانی می‌رود و ناگهان کاروان به خواب می‌رود و زاد و راحله‌اش می‌رود؛ مرکبش می‌رود و از خواب بلند می‌شود و می‌بیند هیچ چیزی ندارد؛ به این آدم چه حالی دست می‌دهد؟! بعد در ادامه روایت دارد این چه حالی دارد که یک وقت چشم خود را باز می‌کند و می‌بیند کاروان در کنارش هست؛ زاد و راحله‌اش را به او برگرداندند؛ آن مرکبش را به او برگرداندند؛ گویی تمام سرمایه‌ای که هلاکتش در نفی آن‌ها بود، به او برگشت؛ ا ین شخص چقدر خوشحال می‌شود؟! پروردگار می‌فرماید که من بیشتر از این خوشحال می‌شوم؛ اگر یک کسی یک بندۀ گمراه من را به راه من بیاورد. @ahkamostadmohagheghi
سید علی قاضی(ره): «اگر عیاشان و خوشگذران بدانند که در معرفت الهی چه مقدار شور و عشق و لذت است، دست از همه کارها برداشته و به طرف معرفت الهی روی می آوردند.» @ahkamostadmohagheghi
قلب سالک؛ نوزادی در آستانه رشد 🔹 استاد فیاض‌بخش به نقل از استاد سعادت‌پرور (ره) 🕊️ برخی ارتباطات باعث پسرفت سالک شده و حالات خوبش را از بین می‌برد. انسان سالک باید خیلی مراقب باشد! چون روح او بسیار لطیف است و خیلی زود اثر می‌پذیرد. قلب او مثل نوزادی است که پدر و مادر باید با تمام توانشان او را از آلودگی‌ها و بیماری‌ها حفظ کنند؛ چون بدنش هنوز قوی نشده و مقاومتش پایین است. 🍼 نفس سالک نیز در ابتدای راه سلوک همین‌گونه است و حالات معنوی‌اش هنوز ملکه نشده‌اند. پس باید از هر ارتباط و محیطی که ممکن است این نوزاد لطیف را بیمار کند، فاصله بگیرد. ⚠️ @ahkamostadmohagheghi
عطسه صبر برخی از مردم تصور می کنند در موقع تصمیم بر انجام کاری، اگر خود یا کسی عطسه کند، باید صبر نمود. در حالی که در این باره دستوری در اسلام وارد نشده است و اساسا روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که به کاری تصمیم گرفتید، اگر کسی فال بد زد، اعتنا نکنید و بر خدا توکل کرده و به دنبال هدف روان شوید. در مورد عطسه وارد شده که هر گاه یکی از شما عطسه کرد، در حق او دعا کنید و بگویید "يَرْحَمْكُم الله" خداوند شما را رحمت کند و طرف مقابل هم بگوید "یَغفِرُ اللهُ لَکُم" خداوند شما را بیامرزد.1 اما صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گزاردن بین یک و دو عطسه همگی از خرافات است. 1. بحارالانوار ج81 ص283 @ahkamostadmohagheghi
❌ شبهه ⁉️کسی که با عمر طولانی نتوانسته خود را اهل بهشت کند چطور ما می خواهیم با چند لحظه تلقین او را بهشتی نماییم؟ 🔰 پاسخ ♻️ما در تلقین به دنبال توبه شخص نیستیم به همین خاطر چند نکته را برای وضوح بیشتر مطلب بیان می نماییم. 🔹 توبه و بخشش یعنی رجوع از انجام معصیت به سوی درگاه خداوند و تقرّب به او. در نتیجه توبه ترک گناهان و تصمیم بر ترک آنها در آینده است 🔸تلْقین مَیّت نیز یعنی القا کردن و تنبه بر شخص و از مستحبات دفن است که هم قبل از پوشاندن در قبر و هم بعد از آن و هنگام برگشتن تشییع‌کنندگان بر میت خوانده می‌شود. تلقین، اذکاری حاوی اعتقادات اسلامی است که با آدابی خاص بر میت خوانده می‌شود. تلقین اعتقادات هنگام احتضار نیز مستحب است. 🔆 با تدبر در معنای هر دو عبارت روشن می شود که تلقین و توبه دو مقوله جدا از هم می باشند؛ به این صورت که در توبه بخشش گناهان مطرح است و در تلقین بخشش مطرح نمی باشد فقط تنبه به مرده است و تأثیر پذیری مرده از تلقین، مشروط به ایمان میت است. به این معنا که اگر میت فرد مؤمنی باشد، تلقین به وی آرامش می دهد و اگر اهل عبادت نبوده و با امور معنوی اجین نبوده، از شنیدن تلقین عذاب می کشد؛ زیرا متوجه اشتباهاتش در دنیا می شود. در نتیجه مقایسه تلقین با توبه هنگام احتضار اشتباه و همراه با فرق های متفاوتی است. @ahkamostadmohagheghi
💠 حکم سر کتاب باز کردن 💬سوال: حکم باز کردن سر کتاب به این صورت که تفأل به کتابی بزنند برای پیش بینی آینده چیست ؟ ✅پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: سرکتاب و فالگیری اعتبار ندارد و مراجعه کردن به رمال ها و فالگیرها جایز نیست و کاری حرام است. 🔹 آیت الله مکارم: سرکتاب باز کردن یا فال گرفتن با قرآن یا هر کتاب دیگر و آینده نگری هیچ اعتباری ندارد و حتی در بعضی موارد، این کار نسبت به قرآن اشکال شرعی دارد؛ تنها می توان با قرآن (طبق شرایط و آداب) استخاره کرد. @ahkamostadmohagheghi