جنابت در رمضان
برخی از مردم تصور می کنند جنب شدن در روزهای ماه مبارک رمضان و در حال خواب، روزه را باطل می کند.
در حالی که جنابت غیر اختیاری روزه را باطل نمی کند.
توضیح المسائل مراجع ص950 م1632 و 1633
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مردم و مکروهات
برخی از مردم تصور میکنند مکروهات در همه جا به یک معناست و نباید انجام شود، در حالی که آنچه به عنوان مکروه در اسلام مطرح شده چند گونه است:
1. گاه مقصود از کراهت ثواب کمتر است مانند نماز خواندن در حمام، اقتدا کردن مسافر به غیر مسافر.
2. گاه مقصود از کراهت، تنفر خداوند از آن عمل است مانند: طلاق، تنها سفر کردن، تنها خوابیدن، همراه داشتن قرآن برای کسی که جنب است.
3. گاهی کراهت به جهت ضرری است که چیز مکروه دارد مانند خوردن گوشت اسب و الاغ و...
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ازدواج در ماه رمضان
برخی از مردم ازدواج در ماه رمضان و برخی ماه های دیگر را گناه می دانند.
در حالی که ازدواج در همه ماه ها خوب است، فقط برای رعایت ادب نسبت به اهل بیت علیهم السلام در ایام شهادت و عزاداری، مردم ازدواج نمی کنند.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نذر روزه
برخی ها در ماه مبارک رمضان و در سفر، نذر می کنند که روزه بگیرند.
در حالی که نذر روزه در سفر جايز نيست.
استفتائات جدید، آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
خون دماغ شدن
برخی از مردم خون دماغ شدن یا زخمی که موجب خون ریزی شود را، مبطل روزه و وضو می دانند.
در حالی که چنین پنداری صحیح نیست.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شرکت زن حائض در احیاء
برخی از بانوان تصور می کنند شرکت زن حائض در مراسم احیاء و قرآن به سر گرفتن، گناه شمرده شده و حرام است.
در حالی که شرکت در احیاء برای حائض حرام نیست، ولی لمس خطوط قرآن بر حائض حرام است.
تذکر: خانمی که عذر شرعی دارد رفتن او به مسجد حرام و گناه است، ولی در حسینیه اشکالی ندارد.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
طولانی شدن احیاء
اغلب دستندرکاران برگزاری مراسمات شب های قدر، تصور می کنند برنامه احیاء و قرآن به سر گرفتن، حتما باید تا نزدیک اذان صبح ادامه پیدا کند.
در حالی که در هیچ یک از اعمال شب های قدر الزامی برای طولانی شدن اعمال تا نزدیک اذان صبح و در نتیجه مراعات نکردن حال اشخاص، قید نشده است.1
نکته: از این گذشته برخی از ذاکرین نیز در بین هر کدام از فرازهای مراسم احیاء، چنان شروع به روضه خوانی و ذکر مصیبت می کنند که، مستمع خدا خدا می کند هر چه زودتر احیاء به پایان برسد!
1. کتاب مفاتیح الجنان
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
عطر زدن روزه دار
برخی از مردم فکر می کنند استفاده از بوی خوش و عطر برای روزه دار مکروه و ترک آن بهتر است.
در حالی که عطر زدن و استفاده از بوی خوش برای روزه دار نه تنها مکروه نیست بلکه هدیه و ارمغانی برای اوست، اما آنچه که برای روزه دار مکروه است بو کردن گیاهان معطر است، چه گل باشد و چه غیر گل.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص961 م1657
تحریر الوسیله ج1 ص288
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزه مسافر
برخی از مردم فکر می کنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود می تواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند.
در حالی که طبق نظر همه مراجع، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد، یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند و صدای اذان شهر و روستای خود را نشنود، آنگاه می تواند چیزی بخورد و اگر چنانچه پیش از رسیدن به حد ترخّص، روزه اش را باطل کند، قضای آن را باید بگیرد و بنا بر احتیاط کفاره نیز بر او واجب می شود.
تحریر الوسیله ج1 ص990 م1721
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قضای روزه گرفته شده
گاهی پیش می اید که شخصی فکر میکرده روزه برایش ضرر ندارد و آن روز را روزه گرفته است. اما بعداً میفهمد که بر اثر روزه، ضرری بر جسم او وارد شده. در این صورت شخص باید قضای روزه آن روز را، به جا آورد.
مساله: هرگاه عقیدهاش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته، باید قضای آن را بهجا آورد.
تبریزی، صافی و سیستانی: بنابر احتیاط واجب
توضیح المسائل مراجع م1745
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک با چوب تر
برخی از افراد مسواک زدن برای روزه دار را مکروه می دانند.
در حالی که آنچه مکروه است، مسواک کردن با چوب تر می باشد.
توضیح المسائل محشی امام ج1 ص925
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فطریه میهمان
برخی از مردم به گمان اینکه فطریه میهمان در شب عید فطر بر عهده میزبان است، از دعوت میهمان به خانه خودداری می کنند.
در حالی که گاهی دادن فطریه این گونه میهمانان در شب عید فطر با توجه به شرایط آن بر عهده میزبان و صاحب خانه نخواهد بود.
شرایط لزوم پرداخت فطریه میهمان توسط میزبان طبق نظر برخی از مراجع تقلید، عبارتست از:
- میهمان پیش از غروب شب عید فطر بر صاحب خانه وارد شود، بنابراین فطریه میهمانی که پس از غروب وارد می شود، بر صاحب خانه واجب نیست.
- مهمان با رضایت میزبان آمده باشد.
- مهمان نان خور میزبان محسوب شود، از این رو چون بیشتر این گونه مهمان ها با یک شب غذا خوردن در خانه میزبان، نان خور او محسوب نمی شوند، فطریه آنان بر صاحب خانه واجب نمی شود و خود میهمان باید فطریه خودش را بدهد.
توضیح المسائل مراجع ج2 ص173 م1995 | عروه الوثقی ج2 ص355
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797