بردن بچهها به میهمانی
برخی از مردم هنگام رفتن به میهمانی، فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود میبرند؛ در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد.
💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز است و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١
١. استفتائات آیت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تداخل نمازها
عدهای از مردم، فکر میکنند نمیتوان یک نماز مستحبی را به دو نیت خواند! در حالی که در برخی از نمازهای مستحبی، میتوان نیت دو نماز کرد؛ مثلا میتوان در نافله مغرب نیت نماز غفیله هم نمود.
✅ نظر مراجع(بصورت پاسخ به استفتاء):
🔸آیت الله خامنه ای:
تداخل نماز غفیله در نافله مغرب (نیت هر دو در یک نماز)، صحیح است.
🔹آیت الله مکارم:
نافله مغرب ارجح است و می تواند نماز غفیله را به هر دو نیت به قصد رجاء بخواند و امید است ثواب هر دو داده شود.
🔸آیت الله بهجت:
اظهر جواز تداخل است در نماز غفيله و نافلهى مغرب (۱) و نيز هر مورد که تداخل وارد شده باشد، هم چنين است مثل نماز جعفر ـ عليهالسّلام ـ و نوافل ليل و نهار.
و در غير آن، تداخل، موافق اصل نيست و به قصد رجا مانعى ندارد؛ در حالى که قصد اصلى را بر يکى قرار مىدهد.
۱. جامع المسائل، ص ٢۴٩
📚منابع: سایت مراجع
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تمارض
گاهی اوقات دیده میشود که بازیکنان در بین مسابقات ورزشی ⚽️🏀 به قصد فریب داور، دست به تمارض میزنند و این را نشانه زرنگی 💪 خود میدانند!
در حالی که تمارض، خود نوعی دروغ عملی محسوب میشود و انجام آن جایز نیست.١
🔹 آیت الله مکارم: این کار خالی از اشکال نیست.٢
١. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
٢. سایت آيت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سجده شخص معذور بر روی مهر
بعضی از کسانی که وظیفهشان، نماز خواندن بهصورت نشسته است، بهجای اینکه مهر را با دست نگه داشته و پیشانی خود را روی مهر بگذارند، مهر را بالا آورده و به پیشانی خود می گذارند؛ در حالی که نمی دانند این کار، صحیح نیست❗️
✅ نظر مراجع تقلید
🔸آیت الله مکارم: باید مهر را با دست نگه دارد و پیشانی را بر آن بگذارد.
🔹آیت الله سیستانی: کسی که میتواند بنشیند، ولی نمیتواند پیشانی را بر زمین برساند، اگر بتواند به اندازهای خم شود که عرفاً سجده بر آن صدق کند، باید به آن مقدار خم شود و مُهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی مکان بلندی گذاشته و پیشانی را بر آن بگذارد؛ ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را در صورت امکان بهطور معمول بر زمین بگذارد؛
البتّه اگر در این صورت، مکان بلندی نباشد که مُهر یا شیء دیگری که سجده بر آن صحیح است را روی آن قرار دهد و کسی هم نباشد که مثلاً مُهر را بلند کند و بگیرد تا آن شخص بر آن سجده نماید، باید مُهر یا شیء دیگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نماید.
🔸آیت الله بهجت: کسی که نمیتواند پیشانی رابه زمین برساند باید بهقدری که میتواند خم شود و مُهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی را بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید بنابر احتیاط کف دستها و زانوها و انگشتان پا را بهطور معمول به زمین بگذارد.
🔸استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری:
❓سوال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند اما از روی جهل، مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته است؛ آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟
✅ پاسخ: این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ترویج موسیقی
برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاهها و انجمنهای موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست.
💠 هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادیسازی کند، ترویج محسوب میشود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش مییابد.
‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقیدانهای متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز اینگونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١
١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
غیبتش نباشه...
بعضى گنهكاران، نخست گناه را جايز مىكنند و سپس آن را انجام مىدهند؛ مثلاً با توجيهِ "غيبتش نباشد" ، غيبت مىكنند و يا شخصى را طورى معرفى مىكنند كه غيبتش جايز است، سپس تحت اين پوشش او را غيبت مىكنند.
ريشهى اين گونه توجیهات، آن است كه انسان گنهكار مىخواهد، جلو راهش باز باشد و بدون هرگونه مسئوليتى گناه كند، و آزادانه به هر گونه هوسرانى دست يازد. ١
💠 چنانكه در قرآن مىخوانيم:
«بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ يَسْئَلُ أَيّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ» ٢
«انسان منكر معاد (در برابر دليلهاى روشن) مىخواهد آزاد باشد و گناه كند، (از اين رو) مىپرسد قيامت كى خواهد بود!؟»
١.گناه شناسی ص١٧٢[باتلخیص ]
٢.سوره قیامت۶، ٧
@akhlaghz
افطار روزۀ مستحبی
بعضی تصور میکنند باطل کردن روزۀ مستحبی جایز نیست؛ درحالی که نه تنها این کار جایز است، بلکه در مواردی مستحب است!
💠 بنظر مراجع تقلید، اگر کسى روزۀ مستحبى بگیرد، واجب نیست آن را به آخر رساند؛ بلکه اگر برادر مؤمنش او را به طعام دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کرده و در بین روز افطار کند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
اول خودت دوم کسی!_۲۰۲۳_۱۲_۰۴_۲۱_۵۹_۴۸_۴۹۰.mp3
1.01M
🚶♂با فرزند نااهل خود چه کنیم❔
میدانی چرا حرف های ما بر فرزندانمان تأثیری ندارد⁉️
#تربیت
#خانواده
💎@sarayehekmaatt
خرگوش
برخی افراد از خرگوش نگهداری میکنند، اما به لوازم آن پایبند نیستند و احکام آن را رعایت نمیکنند؛ در صورتی که باید توجه داشت این حیوان، جزء حیوانات حرامگوشت بوده و احکام خاصی بر آن مترتب است!
💠آیت الله مکارم: نگهداری از خرگوش مانعی ندارد. بدن خرگوش پاک است ولی فضله و ادرار آن نجس است و اگر جزئی از بدن آن، مثل مو در بدن و لباس باشد، نماز با آن اشکال دارد. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه موی حیوان حرام گوشت در لباسش شود، اعاده نماز لازم نیست.
💠آیت الله سیستانی: تربیت و نگهداری مانعی ندارد و اگر موی آنها به مقدار یک یا دو تار مو باشد نماز را باطل نمی کند. و مدفوع خرگوش نجس است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797