🔹فراموش کردن پرداخت فطریه
بر خلاف تصور بعضی از مردم، اگر انسان در زمان وجوب پرداخت فطریه، فراموش کند آن را بپردازد و یا مبلغ آن را کنار بگذارد، پرداخت فطریه از عهده او ساقط نشده و واجب است آن را بپردازد!
💠 در صورت فراموش کردن پرداخت فطریه، بنابر احتیاط، واجب است که زکات فطره، با قصد قربت و بدون نیت ادا یا قضا، از اموال جدا شده و پرداخته شود.١
١. استفتاء از دفتر رهبری
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
حرفهای تضعیف کننده نظام جمهوری اسلامی
برخی از مردم حتی بعضی افراد مذهبی، در برابر دیگران، به بیان مشکلات، کمبودها و نقطه ضعفهای مملکت و مسئولین میپردازند؛ غافل از اینکه اگر این سخنان موجب تضعیف نظام شود جایز نیست!
❓سوال: عدّه ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می کنند. گوش دادن به این سخنان و حکایتها چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: واضح است هر عملی که موجب بدنام شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ایستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمین نیست. بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.۱
۱. منبع: khamenei.ir
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🪑نماز خواندن روی صندلی
بعضی از مردم، به بهانه این که قادر نیستند تمام اعمال نماز را به صورت عادی انجام دهند، کل نماز خود را روی صندلی میخوانند؛ در حالی که چنین افرادی، بخشهایی از نماز که به طور عادی میتوانند انجام دهند را باید به همان صورت انجام دهند و مابقی را نشسته بخوانند.
⁉️ پرسش: کیفیت خواندن نماز بر روی صندلی برای کسانی که عذر دارند، چگونه است؟
✅ پاسخ: هر مقدار را که به طور طبیعی میتواند شخص انجام دهد، انجام میدهد و هر مقداری را که نمیتواند، بر روی صندلی انجام دهد؛ یعنی اگر رکوع را میتواند به طور عادی انجام دهد و بعد برای سجده بنشیند روی صندلی، و مهر روی میز گذاشته شود و کف دو دست روی میز، و در صورت امکان هم کف پا از روی زمین بلند شود و انگشت شست روی زمین قرار بگیرد.
(مطابق با نظر رهبری)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
وضو گرفتن در ایام عادت زنانه
بعضی از بانوان گمان می کنند وضو گرفتن در ایام عادت، مشروع نیست و استحباب ندارد؛ در حالی که استحباب وضو در ایام عادت، باقی است؛ هر چند با آن نمیتوان اعمالی را که باید با وضو انجام داد، بهجای آورد.
📚 منبع: سایت رهبری
🔸برداشت های نادرست از احکام|عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
دلم میخواد... !!
یک سخنی که، به أسَف، به صورت فرهنگ حاکم شده است این است که هرکسی در انجام هر کاری، دل و خواست خود را بهانه میکند، و میگوید: #دلم_میخواهد! چنین دلی، به خداوند سوگند گِل است، و با اشاره ای از هم پاشیده و فرو خواهد ریخت.
تنها دلی که دل است و میماند و حریم و حرم خداوند میشود، آن دلی است که قربانی حق شود. و چنان محو او باشد، که از خود بی خود، و همه «او» شود. و تا انسان به این منزلت راه نیابد، از دربار رحمت و عنایت حق مسافتها فاصله دارد.
آن یکی آمد درِ یاری بزد
حلقه زد بر در به صد ترس و ادب
آری، تا آدمی خود را از خودیت دور نساخته، و خواست و خواهش خداوند را بر دل حاکم نسازد، البته از ورود به حریم حق که سراسر رحمت است و مهر، محروم میماند.١
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
خداوند عز و جل مى فرمايد: سوگند به عزّت و جلالم... كه هيچ بنده اى دلخواه مرا بر دلخواه خودش ترجيح ندهد، مگر اينكه فرشتگانم را به نگهبانى از او بگمارم و آسمان ها و زمين ها را ضامن روزى او گردانم و از پسِ تجارتِ هر تاجرى به فكر او باشم (بيشتر از تجارت هر تاجرى به او سود رسانم) و دنيا به رغم ميل خود [ذليلانه] سوى او آيد. ٢
١.اخلاق خوبان ص٢۴٣
٢.میزان الحکمه ١٨١٨
@akhlaghz
کفاره و فطریه
کفاره و فطریه دو واجب مالی مربوط به ماه رمضان است؛ ولی بعضی از مردم تفاوتهای این دو را نمیدانند...
🔸برخی از تفاوت های کفاره و فطریه:
۱. زکات فطره به عهده «نان آور» خانه است؛ یعنی نان آور خانه، اگر در شب عید فطر، عاقل، بالغ و غنی است، باید زکات فطره خود و تمام نان خورهایش را پرداخت کند. اما کفاره به عهده «شخص» است و به عهده نان آور نیست.
‼️ استثناء : حضرت آیت الله مکارم میفرماید: زنی که به واسطه باردار بودن یا شیردهی _ بدلیل اینکه روزه برای بچه ضرر داشته است _ نتوانسته روزه بگیرد، بنابراحتیاط واجب کفاره اش بر عهده شوهر اوست.
۲. بنابر نظر اکثر مراجع (بجز آیت الله بهجت)، در زکات فطره انتقال پول به شهر دیگر خلاف احتیاط است؛ یعنی احتیاط واجب در این است که زکات فطره، صرف فقرای محل سکونت شود. ولی در کفاره، انتقال مطلقاً اشکالی ندارد و میتوان به فقرای شهرهای دیگر نیز پرداخت کرد.
۳. در مورد مصرف زکات فطره دو مبنا وجود دارد؛ بنابر نظر حضرت امام (ره) مصرف زکات فطره همان مصرف هشتگانه زکات مال است؛ هرچند بهتر است فقرای شیعه مقدم شوند؛ ولی اکثریت مراجع (رهبری، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) معتقدند بنابر احتیاط واجب زکات فطره باید به مصرف فقرای شیعه برسد؛ ولی در مورد کفاره اکثرا گفتهاند باید به مصرف فقرای شیعه برسد.
🔻ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔺ادامه مطلب...
۴. در مورد زکات فطره، دادن جنس مانند گندم یا برنج و ... یا قیمت آن فرقی ندارد و پرداخت پول به طور مطلق اشکالی ندارد و فقیر میتواند آن پول را در هر موردی که خواست استفاده کند؛ اما در کفاره، پرداخت پول به طور مطلق جایز نیست؛ مگر با دو وکالت: شخص دیگری که پول را میگیرد، باید به وکالت از شخص پرداخت کننده، آن را تبدیل به گندم و آرد و نان کند و بعد با وکالت دوم به فقیر بدهد یا اگر به خود فقیر وکالت داده شده، فقیر آن پول را به گندم و نان و آرد و ... تبدیل کرده و مصرف کند.
۵. در زکات فطره، اگر افراد پرداخت کننده (نان آور) سید باشند، میتوانند آن را به سادات یا غیر سادات بدهند؛ ولی غیر سادات فقط به غیر سادات میتوانند زکات فطره خود را پرداخت کنند؛ ولی در کفاره چنین شرطی وجود ندارد و میتوان آن را به سادات یا غیر سادات پرداخت نمود.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
31.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[🎞]
خدای من! امام زمان(عج) را به من بشناسان...
وای بر من...! 😓
اگر مرگم فرا رسد و امام زمانم را
نشناخته باشم و از دنیا بروم....
#امام_زمان #دعا #جمعه
🪴@sarayehekmaatt
رعایت حجاب برای زنان سالخورده
عده ای از افراد، با استناد آیه ۶۰ سوره مبارکه نور، معتقدند رعایت حجاب برای افراد مسن واجب و لازم نیست. بعضی از زنان مسن، آیه مذکور را دستاویزی برای کشف حجاب خود قرار میدهند، در حالی که این باور، نادرست است!
✅نظر برخی از مراجع:
🔹آیت الله خامنه ای:
رعایت حجاب بر زنان پیر، واجب است.
🔹آیت الله مکارم:
پوشیدن بر آنها رجحان دارد. و اگر ترک حجاب منشاء مفاسدی گردد لازم است حجاب را رعایت کنند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
تربیت عاطفی_2024_04_12_02_03_55_651.mp3
4.89M
{🎧} حاوی یک نکته و حکایت زیبا
💌همانا بهترین الگو در مهرورزی به فرزندان، مخصوصا کودکان، ایشاناند...!👆
🪴حیات طیبه، منبع پادکستهای تربیتی
📝برای شنیدن این قبیل پادکستها، با مراجعه به ادمین، در دوره تربیتی حیات طیبه ثبت نام کنید.
#خانواده #تربیت_فرزند
√🪴@sarayehekmaatt
❌ دیه کتک
بعضی از والدین یا معلمان و مربیان، برای تربیت و تنبیه، هنوز از کتک زدن استفاده میکنند یا برخی از روی عصبانیت، اقدام به دعوا و کتککاری مینمایند؛ در حالی که باید بدانند اگر در هنگام تنبیه و کتک، صورت یا بدن طرف مقابل، سیاه، کبود یا حتی سرخ شود، دیه دارد!
🔻نظر مراجع
🔹آیت الله خامنهای: اگر کسی را کتک بزند که بدنش سرخ شود، یا با کودک صغیری طوری شوخی کند که بدنش سرخ شود، دیه ثابت است و اگر در بدن باشد، دیه اش سه چهارم دینار است (یک دینار شرعی معادل ۳/۶ گرم طلا می باشد).
🔹آیت الله مکارم: اگر پدر یا مادری فرزند خود را برای تربیت یا از روی غضب بزند و جای آن سیاه یا کبود و یا قرمز بشود، دیه دارد.
💠 توضیح المسائل مراجع: اگر به صورت كسى سيلى يا چيزى ديگر بزند به طورى كه صورت او سرخ شود، بايد يك مثقال و نيم شرعى طلاى سكّهدار كه هر مثقال ۱۸ نخود است بدهد و اگر كبود شود، سه مثقال و اگر سياه شود، بايد شش مثقال شرعى طلاى سكّهدار بدهد ولى اگر جاى ديگر بدن كسى را به واسطۀ زدن سرخ يا كبود يا سياه كند، بايد نصف آنچه را كه گفته شد بدهد.
📚منابع:
استفتاء دفتر رهبری و آیت الله مکارم
رساله توضیح المسائل مراجع، جلد ۲، صفحه ۸۳۱، مسئله ۲۲
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797