eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16.1هزار دنبال‌کننده
128 عکس
36 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نذر طولانی مدت و سنگین بسیاری از افراد، برای تقرب به خداوند یا حاجت گرفتن، اقدام به نذرهای طولانی مدت و سنگین می کنند و تصور می کنند این عمل، مستحب است؛ در حالی که نمی‌دانند گاهی اوقات، نذر کردن مکروه بوده و بهتر است از آن اجتناب شود! ✅نظر مراجع: 🔸آیت الله سیستانی: نذر کردن به خودی خود مستحب یا مکروه نیست؛ ولی گاه به جهت اینکه فرد خود را در معرض واقع شدن در گناه به سبب تخلّف از عمل به نذر - هرچند از روی تسامح و سهل‌انگاری - قرار می­ دهد، مکروه می‌باشد. 🔹آیت الله مکارم:با توجه به آیات قرآن و روایات درباره نذر و مخصوصا روایاتی که مرحوم صاحب وسایل در جلد 16 «وسایل» در باب 6 از ابواب (کتاب النذر) بیان کرده، نذرهای مقطعی و محدود مانعی ندارد ولی نذرهای سنگین و طولانی مکروه است چرا که مشکلات مهمی در زندگی ایجاد می کند. 🔸آیت الله بهجت: نذر کردن، از آن جهت که سبب واجب نمودن امور غیرواجب براى انسان مى‏گردد، کراهت دارد و منافاتى با رجحان و استحباب آن از جهات دیگر ندارد، به نحوى که در جاى خود توضیح داده شده است. | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
معیار انتخاب نامزدهای انتخاباتی برخی از افراد، نامزدهای انتخاباتی را بر اساس حدس، گمان یا بنابر معیارهایی نظیر همشهری بودن، نسبت فامیلی و ... انتخاب می‌کنند؛ در حالی که توجه ندارند وظیفه دینی ما، انتخاب شایسته ترین افراد برای سِمَت‌های مهم مدیریتی کشور است! 👇با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است: - تدیّن؛ - تعهّد و خوشنامی؛ - وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ - عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ - دارای برنامه و کفایت لازم؛ - مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ - ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛ - مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ - اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛ - تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ - تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ - پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ - پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ - شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها. 📚منبع: فقه و احکام رهبری: @leader_ahkam | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🕋صرف هزینه حج برای نیازمندان 🔸گاهی دیده می شود برخی افراد، با اینکه برای حج مستطیع هستند، از انجام حج، به دلیل یک باور نادرست، منصرف می شوند! آنها بر این باورند در شرایط اقتصادی فعلی، انفاق در راه خدا و کمک به نیازمندان، از صرف هزینه سنگین برای حج، واجب‌تر است، به همین جهت برخی اقدام به فروش فیش حج خود نموده تا هزینه آن را به فقرا ببخشند! 🔹در حالی که حج، در صورت وجود استطاعت، واجب است و در صورت عدم انجام، به ذمه انسان باقی خواهد ماند و انفاق در راه خدا نیز، با اینکه عمل نیکو و پسندیده ای است، اما جای عمل واجب، مثل حج را نمی گیرد. ❓سؤال: سالهای قبل جهت انجام فریضۀ حج ثبت نام کردم، آیا جایز است از تشرف انصراف داده و کل هزینۀ حج را جهت خرید جهیزیه فقرا هزینه نمایم؟پاسخ: اگر مستطيع هستيد، بر شما واجب است که به حج مشرف شوید هر چند بسیار شایسته است به مقدار توان، برای جهیزیۀ فقرا نیز کمک کنید.۱ ۱. استفتاء از دفتر رهبری 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💢انجام مستحبات به نیابت از افراد زنده بسیاری از مردم معتقدند فقط به نیابت از اموات می توان اعمال عبادی-اعم از واجب یا مستحب- را انجام داد؛ در صورتی که برخی مراجع، انجام اعمال مستحبی را به نیابت از فرد زنده، جایز می دانند! 💠نظر مراجع 🔹آیت‌الله مکارم: نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است. 🔹آیت الله خامنه‌ای: انجام نماز مستحبی به نیابت از شخص زنده جایز است، هر چند بهتر است نماز مستحبی را بدون قصد نیابت انجام دهید، و سپس ثواب آن را به شخص زنده مورد نظر، هدیه کنید. 🔹آیت الله سیستانی: نیابت از افراد زنده، در بعضی از مستحبات عبادی، مانند حج و عمره و طواف و نماز مربوط به آن از طرف کسی که در شهر مکّه حضور ندارد و زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) و قبور امامان(ع) و نماز زیارتی که بعد از آن خوانده می‌شود جایز است؛ بلکه نیابت از افراد زنده در همۀ مستحبات - رجاءً و بدون قصد ورود - جایز می‌باشد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
یک نگاه حلال است در بین برخی عوام رایج است که می گویند: «یک نگاه حلال است» و با همین توجیه، نگاه اول خود به نامحرم را طولانی کرده و امتداد می بخشند! در حالی که نگاه عمدی و پیوسته به قصد لذت، حرام است و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز، بنابر احتياط واجب جايز نيست. 📚 صافی، توضيح المسائل مراجع، م٢۴٣٣ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسئولیت رأی دهنده بعضی از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ زیرا معتقدند در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال، مسئول خواهد بود! در حالی که رأی دهنده اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود. 📚منبع: @leader_ahkam | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امر به انتخاب...! بعضی خودشون رأی میدن؛ ولی دوست، آشنا، خانواده و... رو به رای دادن امر و توصیه نمی‌کنن؛ در حالی که امر به انتخاب و رای دادن، امر به معروفه... 🎥 مشاهده کنین👆 | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🌧وضو گرفتن زیر باران بسیاری از افراد نمی‌دانند وضو گرفتن هنگام بارش باران مانعی ندارد؛ مشروط بر اينکه شخص، با قطرات بارانى که به اعضاى وضو مى‌رسد، قصد وضو نمايد و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها ‏اصابت نکند [و محل مسح خشک باشد] .‏ 📚منبع: استفتائات رهبری | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه مادر بعضی از مادران تصور می‌کنند چون نوزاد شیرخوار دارند، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نیست؛ در حالی که نمی‌دانند اگر شخصی وجود داشته باشد که به نوزادشان شیر دهد یا _ بنظر برخی مراجع _ شیر خشک ضرری برای نوزاد نداشته باشد، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب است!نظر مراجع: 🔸آیت الله مکارم: هر گاه استفاده از شیر خشک برای تغذیه فرزند او مشکلی نداشته باشد، باید روزه بگیرد. 🔹آیت الله سیستانی: زنـى كـه بـچه شير مى‌دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد اگـر روزه بـراى خودش يا بچه‎اى كه شير مى‎دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يـك مـد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا اين كه چند زن در شير دادن او شركت كنند - ثبوت اين حكم محل اشكال است. 🔸آیت الله بهجت: زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است، چه مادر بچه باشد یا دایه او، چه با اجرت شیر بدهد یا بی اجرت، اگر روزه برای خودش یا بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد، واجب است افطار کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد، و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته بعد از برطرف شدن عذر، باید قضا نماید، و اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه، از پدر یا مادر بچه یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🎙سخنی با مخاطبین ضمن عرض سلام و احترام نسبت به پست اخیر، انتقادات و دغدغه‌هایی از سوی شما عزیزان به‌دست ما رسید که ابتدا جا دارد تشکر و قدردانی کنیم. خدا را به خاطر وجود مخاطبینِ همراه، دقیق و نکته‌سنج شاکریم. با وجود اینکه برای گزینش موضوع، تدوین و بارگزاری هر مطلبی، دقت‌ و حساسیت به‌خرج داده می‌شود، ولی باز هم احتراما متن پست قبل کمی اصلاح شد. ‼️اما یه نکته جالب: در مواجهه با این مطلب، یک برداشت نادرستی اتفاق افتاد و اینکه برخی از بزرگواران گمان کردند ما سعی داریم مادران عزیز را به شیر ندادن و سپردن فرزندان به افراد مختلف یا استفاده از شیر خشک، تشویق و ترغیب کنیم! درحالی که اين‌گونه نیست و مثل گذشته، صرفا حکم شرعی مسئله بنابر نظر مراجع محترم تقلید بیان شد. گاهی ممکن است حکم مسئله‌ای برای من و شما نامأنوس باشد، ولی همگی باید به نظر مرجع تقلید خود توجه و عمل نماییم! در این مسئله، تشخیص بعهده خود مکلف است. اگر مکلف تشخیص داده که شیر خشک برای فرزند ضرر دارد، نباید به او شیر خشک دهد؛ در این صورت، فرزند از شیر مادر تغذیه می‌کند و روزه نگرفتن مادر اشکالی ندارد. 💠 ضمن تقدیر مجدد، همچنان منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما گرامیان هستیم👇 @mtdsim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا