✅پرسش و پاسخ از آیت الله بهجت(ره)
✍بچهها توی خانه بازیگوشی و شیطنت میکردند. گاهی درمانده میشدیم. از آقای بهجت پرسیدم: «با بچهای که از دیوار راست میرود بالا و حرف گوش نمیکند، باید چه کار کرد؟»
گفت: «همانطوری که توقع دارید خدا با شما رفتار کند، با این بچهها هم همانطور رفتار کنید.
اینطور اگر نگاه کنید، دیگر زدن بچهها یا بداخلاقی با آنها بهخاطر اشتباه، بیمعنی میشود. بچه هم احساس نمیکند که بابایش درکش نمیکند.»
📚 به شیوه باران، ص٣٩
🔷 سوال: آیا بجا آوردن قضای نماز، در اسرع وقت واجب است؟
🔷 پاسخ: 👇
آیت الله خامنه ای: واجب نیست نماز قضا فورا خوانده شود، ولی نباید انجام آن را به قدری تأخیر بیندازد که استخفاف به نماز محسوب شود.
آیت الله مکارم شیرازی: خواندن نماز قضا محدود به زمان خاصّى نيست و در هر ساعتى از شبانه روز مىتوان آن را بهجا آورد، مگر آنكه يك يا دو نماز قبل از آن قضا شده باشد كه احتياط واجب اين است كه پيش از نماز همان روز آن را قضا كند.
✅ زیرک کیست؟ احمق کدام است؟
🌷 پیامبر اکرم (ص):
#زیرک کسی است که نفس خود را محکوم کرده و پیش از مرگ به حساب (حق الله و حق الناس) خود برسد و برای پس از مرگش کار کند؛ و #احمق کسی است که مدام از هوسهای #حرام نفسش تبعیت می کند و از خدا هم توقّع عفو دارد.
📖 الْكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ الْأَحْمَقُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهَا وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّه.
📚 مجموعه ورام، ج 1 ص 215
✅ بدتر از گناه کردن چیست؟
🌹 پیامبر اکرم (ص):
چهار چیز در گناه، بدتر از خود گناه است:
۱. کوچک شمردن گناه
۲. افتخار کردن به گناه
۳. خوشحال بودن از انجام گناه
۴. تکرار گناه
📖 أرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ
📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۱ , صفحه۳۶۷
🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 1425
علم اگر همراه تقوا باشد برکت دارد
69 - قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم: مَنْ لَمْ يَتَوَرَّعْ فى تَعَلُّمِهِ، اِبْتَلاهُ اللَّهُ بِأَحَدِ ثَلاثَةِ اَشْياءَ، اِمَّا يُمِيتُهُ فى شَبابِهِ، اَوْ يُوقِعُهُ فِى الرَّساتِيقِ، اَوْ يَبْتَلِيهِ بِخِدْمَةِ السُّلْطانِ
كسى در فراگرفتن علم و دانش پرهيزگارى و تقوى را رعايت نكند، خداوند او را به يكى از اين سه چيز مبتلا مى كند: 1- يا او را در جوانى مى ميراند 2- و يا او را در روستاها بيفكند 3- و يا او را در خدمت و نوكرى به فرمانروايان و پادشاهان قرار دهد.
کتاب احادیث الطلاب ص 70
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
17.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺فلسفه غیبت امام مهدی علیه السلام و زمان ظهور ایشان !!!!
▫️در کلیپ فوق به سه پرسش ذیل پاسخ گفته ایم :
١ _ چرا امام مهدی به غیبت رفتند؟
٢ _ امام زمان چه زمانی ظهور می کنند؟
٣_ امام غایب چه فایده ای برای مردم دارد
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ اگر این سه ویژگی را نداشتیم، مومن نیستیم
💠 امام رضا علیه السلام، در حدیثی به بیان سه ویژگی مومنان میپردازد.
بشنویم و در آن تفکر کنیم...
❓آیا ما این ویژگیها را داریم؟!
❓اگر داریم، در چه حد؟
🔆❧✧﷽✧❧🔆
👈گریهٔ امامحسـنمجتبی {؏}👉
🏴هنگامیکه امامحسـنمجتبی {؏} در بستر شهادت و سفر آخرت ،، قرار گرفت ،، گريه مىكرد ،، يكى از حاضران عرض كرد :
🏴اى پسر رسول خدا !! آيا با آن همه مقامِ ارجمندى كه در پيشگاه رسولخــدا {ﷺ} دارى ،، و آن حضرت دربارهٔ تو چنين فرمـودند : و بيستبار ،، پياده به حج رفتهای ،، و سهبار تمام دارائيت را نصف نمودهای ،، و حتّٰی كفشت را به مستمندان دادهاى ،، چرا گريه مىكنى ؟؟
🔆امامحسـنمجتبی {؏} فرمـودند :
🔆اِنَّمٰااَبْکیٖلِخِصْلَتَیْنِ
🔆لِهُوْلِالْمُطَّلَعْوَفِرٰاقَاَلْاَحِبَّةِ
🏴همانا دربارهٔ دو چيز گريه میكنم :
۱_ از وحشت روز قيامت كه هركس براى نجاتِ خود به هرجا سر میكشد تا به آن پناه ببرد ،، و پناهى نمیبيند ..
۲_ و فراق و جدايى دوستان ..
📚اصولکافی ،،
📚باب مولدالحسنبن على {؏}
📚ج ۱ ،، ص ۳۶۰ ،، ح ۱
📚 داستانهاى اصولكافى
📚جلدهای ۲ و ۱
✨محمّد محمّدى اشتهاردى
✾࿐༅🏴༅࿐✾
🔴چهار علت نمازهای روزانه از زبان رسول خدا(صلےاللهعلیهوآله):
🔹چرا نماز صبح مۍخوانیم؟
«صبح آغاز فعالیت شیطان است هرکه در آن ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان مےماند.»
🔹چرا نماز ظهر میخوانیم؟
ظهر، همه عالم تسبیح خدا مےگویند زشت است که امت من تسبیح خدانگوید. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه مےشود.
🔹چرا نماز عصر مۍخوانیم؟
«عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم.»
🔹چرا نماز مغرب میخوانیم؟
«مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نمازمی خوانیم.»
🔹چرا نماز عشا میخوانیم؟
«خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرارداد.»
📚علل الشرایع ص ۳۳۷
❓سوال:
سلام علیکم؛
با توجه به احادیث موجود در مورد خوشحالی اهل بیت در ماه ربیع الاول این موضوع با واقعه ی شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام چطور قابل جمع است؟
لطفا فارغ از اهمیت مباحث مربوط به وحدت با برادران اهل سنت پاسخ دهید.
✅🔰پاسخ:
سلام علیکم؛
در ابتدا باید توجه داشت که محزون بودن با اقامه عزاکردن فرق دارد.
ما در اقامه عزا و برپایی جشن باید ملاکی داشته باشیم و صرف اینکه در یک روز اتفاق بدی افتاده است دلیلی بر«اقامه عزا» نمیباشد.مثلا روزی که پای مبارک امام مجتبی مجروح شد یا روزی که ماموران هارون به خانه امام رضا در مدینه حمله کردند یا روزی که سم مهلک را ائمه نوشیدند با اینکه روزهای تلخی است ولی در آن اقامه عزا نمیشود و این مسئله دو دلیل مهم دارد.یکی اینکه با این تفصیل ما باید 365روز اقامه عزا کنیم که ظرفیت عوام و حتی بسیاری از خواص اقتضای آن را ندارد و با سرشت انسان هم سازگار نیست. مثل اینکه هر روز نمازجمعه برگزار کنیم چون نمازجمعه خوب است.
این ایام ممکن است اتفاق تلخی رخ داده باشد ولی مردم عوام طاقت اقامه عزای دائمی راندارند ودلیل دوم که شیخناالاستاذ علامه سبحانی اشاره کردند این است که ما باید طوری عمل کنیم که عاشورا تحت الشعاع قرارنگیرد و در اوج بماند.شما اگر هر روز اقامه عزا کنید محرم دیگر رونق امروز را نخواهد داشت. مثل اینکه شما هرماه عیدنوروز بگیرید دیگر عید ابتدای فروردین اهمیت خود را از دست میدهد.
نکته ی بعدی اینکه ظاهرا اقامه عزا در روز خاص موضوعیتی ندارد مثلا ما در روز سوم محرم برای شهادت حضرت رقیه اقامه عزا میکنیم و تا همین چندسال قبل کسی روز دقیق شهادت ایشان را توجه نداشت.یا برای حضرت علی اکبر روزهشتم محرم اقامه عزا میکنیم با اینکه ایشان در روز عاشورا به شهادت رسیدند یا اینکه برای امام مجتبی 28صفراقامه عزا میکنیم با اینکه ایشان ظاهرا 7صفر به شهادت رسیده اند.پس روز هم موضوعیت ندارد و خود اقامه عزا موضوعیت دارد و ما برای شهادت حضرت محسن سلام الله علیه دو دهه در ایام فاطمیه گریه میکنیم.پس اصل ماجرا باقیست ولی چون روز خاص در اقامه عزا موضوعیت ندارد برخلاف عرف عمل نمیکنیم و اقامه عزای ایشان را در ایام فاطمیه برقرارمی کنیم.
البته نکته ی بسیار مهمی اینجا وجود دارد که حائز توجه است:
طبق اسناد تاریخی به دست آمده و با کنار هم قراردادن این گذاره های تاریخی تقریباً می توان با قاطعیت این ادعا را داشت که به هیچ وجه شهادت حضرت محسن و جراحت حضرت صدیقه سلام الله علیهما در دهه ی اول ربیع الاول رخ نداده است و فقط تجمع درب منزل حضرت صورت گرفته است و اتفاقاتی که منجر به جراحت صدیقه ی کبری گشته است در هجوم های بعدی با فاصله ی زمانی حداقل ۴۰ روز انجام شده است.جهت تحقیق بیشتر می توانید به اسناد تاریخی مراجعه بفرمایید.
اما تبریک حلول ماه ربیع هم جایگاه ویژه ای ندارد چون نه روایتی دال بر این مسئله هست نه دلیل مستحکمی دارد.روایتی هست که جهت تعظیم مقام جناب ابوذرغفاری صادرشده و ربطی به مبارکی حلول ماه ربیع ندارد.البته اینکه ولادت پیامبراعظم در این ماه است دلیلی بر نورانیّت این ماه است ولی می توان در همان17ربیع جشن و سرور برپا کنیم چنانکه در عیدبزرگ شیعه یعنی عیدغدیر ما حلول ماه ذی الحجه را تبریک نمیگوییم بلکه در روز 18این ماه جشن و سرور برپا میکنیم.
ضمنا این بساط چند سالی است که پهن شده و بزرگان فقهای ما که با خون رگهای خود آثار ائمه سلام الله علیهم را حفظ کرده اند در این ایام بر اقامه عزا مبادرت نمی کردند و مشهور بین شیعیان و متشرعه هم همین بوده است.لذا در مراقبات و اعمال ماه ربیع الاول در کتاب المراقبات و مفاتیح الجنان و امثال آن که در شرایط تقیّه نگارش نیافته اند هم اشاره ای به اقامه عزا در این ایام نشده است و ذکرمصائب این ایام را در روزهای دیگری اشاره نموده اند.
در باب نهم ربیع الاول هم جای تاسف است که شیعیان سالهای سال بالای سر قبری فاتحه خوانده اند که میّتی داخل آن نبوده است چون ظاهرا نهم ربیع الاول سالروز قتل عمرسعد است نه آن دیگری.
پس نه تبریک حلول ماه ربیع نه اقامه ی عزا در این ایام جایگاهی ندارد هرچند در دل تذکر مصائب ام الائمه ومحزون شدن و در خلوت گریستن نه تنها دراین ایام بلکه درهمه ی روزهای سال مستحسن و شایسته است.