#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️چیزهایی که تیمم بر آن صحیح است
تیمم بر هر آنچه از زمین محسوب شود، مانند خاک، شن، ریگ، کلوخ (خاکهای به هم چسبیده)، سنگ (سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ سیاه و مانند آن) صحیح است و همچنین بر گچ و آهک پخته و آجر و امثال آنها.
توجه:
تیمم بر اشیای معدنی که جزو زمین محسوب نمیشود، مانند طلا و نقره و امثال آن صحیح نیست، ولی تیمم بر سنگهای مرغوبی که عرفاً به آن سنگ معدنی گفته میشود، مانند مرمر و غیره صحیح است.
تیمم بر سیمان و موزاییک اشکال ندارد، اگر چه احوط (استحبابی) ترک تیمم بر سیمان و موزاییک است.🌴
#امام_خامنه_ای
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️س.رفتن به سرويسهاى بهداشتى متعلق به مسجد كه در خارج از
مسجد است در موارد زير چه حكمى دارد؟
الف: براى حمام كردن)نظافت
ب: براى غسل مستحب؛
ج: براى اينكه با وضو باشد؛
د: وضو گرفتن براى خواندن قرآن يا نماز مستحبى؛
هـ: براى شستن دندانها و دستها.
جواب : خارج شدن از مسجد به دلایل مذكور اشكال ندارد، ولى بايد به قدر حاجت اكتفا
كند و طول ندهد.🍀
#امام_خامنه_ای
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ در دو مورد بعد از سلام نماز، انسان باید دو سجده سهو به دستوری که بعداً ذکر میشود بهجا آورد:
اوّل: آنکه کل تشهّد را فراموش کند.
دوّم: آنکه در نماز چهار رکعتی بعد از داخل شدن در سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، یا شک کند که چهار رکعت خوانده یا شش رکعت همچنان که در مورد چهارم از شکهای صحیح گذشت.
و در سه مورد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ سجده سهو لازم است:
اوّل: آنکه اجمالاً بداند که در نماز چیزی را اشتباهاً کم یا زیاد کرده و نماز هم محکوم به صحت باشد.
دوّم: آنکه در بین نماز، سهواً حرف بزند.
سوّم: جایی که نباید سلام نماز را بدهد، مثلاً در رکعت اوّل سهواً سلام بدهد. و احتیاط مستحب آن است که اگر یک سجده را فراموش کند، یا اینکه در جایی که باید بایستد مثلاً در موقع خواندن حمد و سوره اشتباهاً بنشیند، و در موقعی که باید بنشیند مثلاً موقع تشهّد، اشتباهاً بایستد، دو سجده سهو بهجا آورد. بلکه برای هر چیزی که در نماز اشتباهاً کم یا زیاد کند، دو سجده سهو بنماید. و احکام این چند صورت در مسائل آینده ذکر میشود.🍀
#مساله 1222
#آیت_الله_سیستانی
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️#درآمد_آرایشگر
#اجرت_کاشت_ناخن
الف) اجرت آرایشگری:
اگر آرایشگر نمی داند که مشتری این زینت را در معرض دید نامحرم قرار می دهد یا نه؛بلکه اگر می داند ولی آرایشگر قصد کمک به گناه ندارد (مثلا فقط قصد اجرتش را دارد) و این عمل به نوعی ترویج فساد نباشد، اجرت را مالک است.
ب) اجرت آرایشگر نسبت کاشت ناخن و مژه مصنوعی و مانند اینها:
اگر قابل برداشتن باشد اجرت به خودی خود مانعی ندارد ولی اگر قابل برداشت (ولو برای یک وعده نماز) نباشد اجرت را مالک نمی شود. (امام خامنه ای)
مزد گرفتن برای این کار که مانع از صحت وضو وغسل می شود صحیح نیست ولی آرایشگر اگر می داند که طرف در هر حال راضی به تصرف او در ﭘول ﭘرداختی است می تواند در آن تصرف کند. در ضمن وظیفه دارد حکم شرعی در مسأله را به او تذکر دهد در صورتیکه احتمال دهد مؤثر واقع شود. (آیت الله سیستانی)
در صورت ضرورت کاشت ناخن، انجام این کار و درآمد حاصل از آن مانعی ندارد. (آیت الله مکارم)
اين كار جايز نيست و اجرت آن نيز اشكال دارد. (آیت الله نوری همدانی)
در موردي كه قابل برداشتن نباشد براي آرايشگر هم جائز نيست. (آیت الله صافی)
آدرس:
امام خامنهای، جلسه هم اندیشی، تیرماه 1400، حجةالاسلام رضایی زید عزه.
https://www.sistani.org/persian/qa/0798/
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=0&mid=256306
http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1198
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍آیا تورم در احکام فقهی مالی ملاحظه می شود؟
🔑امام خامنه ای: تورم مطلقا در دیون محاسبه می شود مگر آنکه شرط عدم محاسبه باشد یا بنای طرفین بر محاسبه آن نیست مانند مبلغ قرض ضمن اجاره؛ معیار محاسبه نرخ تورم مراجع قانونی اعلام نرخ تورم (بانک مرکزی، مرکز آمار و قوه قضاییه) است. (امام خامنهای، اجوبة الاستفتاءات، س۱۷۶۲ و ۱۸۱۶ و ۱۸۷۳ و ۱۸۷۶ و ۲۰۸۹)
🔑 آیت الله سیستانی: مسئله سه صورت دارد:
1. تورم در باب غصب:
اگر «پول رایجی» که غاصب به جهت از بین رفتن «مال قیمی مغصوب» در نزدش موظّف به پرداخت آن است با گذشت زمان تغییر کرده و تغییر پدید آمده، در ارزش مالی پول باشد، مثل اینکه در اثر «تورّم و کاهش قدرت خرید»، ارزش مالی پول در روز پرداخت، کمتر از ارزش آن در زمان از بین رفتن مال غصب شده، باشد، در این صورت غاصب باید علاوه بر پرداخت قیمتی که مال غصب شده در روز تلف داشته به صورت پول رایج، کاهش ارزش پول مذکور را نیز بپردازد. (توضیح المسائل جامع، ج3، م1518)
شایان ذکر است که این حکم در جایی که مکلف مال قیمی متعلق خمس را مصرف کرده است نیز مطرح می شود و لازم است در زمان اداء خمس تورم را نیز بپردازد.
2. تورم در باب دین:
اگر فرد مبلغی «پول» از دیگری قرض بگیرد یا ثمن معاملۀ نسیه یا اجرت در عقد اجاره و مانند آن یا مهریّۀ زن به صورت «پول» و دین بر ذمّۀ فرد (بدهکار) باشد و در زمانی که بدهکار قصد دارد بدهی خود را به طلبکار بپردازد، ارزش پول کاهش یافته باشد، پرداخت همان مقدار اولیّه کافی است؛
مگر آنکه کاهش ارزش پول، فوقالعاده زیاد باشد؛ مثلاً ارزش پول به اندازۀ یک بیستم مبلغ اولیّه شود؛ که در این صورت، پرداخت آن مبلغ، بنابر احتیاط واجب کافی نبوده و بنابر احتیاط لازم است با پرداخت مبلغ بیشتر با طلبکار مصالحه کند و مناسب است طرفین برای مصالحۀ کاهش نسبی قدرت خرید در عموم کالاها و ارائۀ خدمات را در نظر بگیرند. (توضیح المسائل جامع، ج3، م911)
نکته: در رابطه با مورد (2) نکاتی مهم متغیر مسئله می باشند که می توانید به مسائل قبل و بعد این حکم مراجعه نمایید.
3. تورم در باب خمس:
در مواردی که افزایش قیمت کالای مخمّس یا در حکم مخمّس خمس دارد چنانچه این افزایش قیمت ناشی از تورّم باشد، ثبوت خمس در مورد آن محلّ اشکال است و بنابر احتیاط واجب احکام مربوط به ترقّی قیمت بر آن جاری میگردد و احتیاط مذکور در موردی است که افزایش قیمت جنس به مقداری باشد که با در نظر گرفتن نزول قیمت نقد رایج کشور و پایین آمدن قدرت خرید با آن، ربح و سود بودنش از نظر عرف محرز نباشد.
به عنوان مثال، اگر تاجری مال التّجارۀ مخمّــس وی 10 عدد یخچال به قیمــت 100 میلیون تومان باشد، ولی در اثر تورّم سه برابری ناشی از کاهش ارزش پول کشور، در انتهای سال خمسی جدیدش، قیمت یخچالها سه برابر یعنی 300 میلیون تومان شده باشد، ثبوت خمس نسبت به ترقّی قیمت مال التجارهاش (یخچالها) محلّ اشکال است و در صورتی که مجتهد جامع الشرایط دیگر با رعایت الأعلم فالأعلم قائل باشد که تورّم خمس ندارد، میتواند در این مورد از وی تقلید نماید و بر این اساس لازم نیست خمس افزایش قیمت یخچالها را بپردازد.
حکم مذکور در این مسأله، شامل سایر مواردی که افزایش قیمت کالا باعث تعلّق خمس میشود نیز میگردد. (توضیح المسائل جامع، ج2، م647)
🔑 آیت الله مکارم: مسئله صورتهایی دارد:
1. تورم و قرض الحسنه:
در قرض الحسنه که با اختیار خود پول را برای چند سال قرض می¬دهد، و سالها بعد موعد پرداخت باشد یا بگوید هر وقت توانایی پیدا کردی بپرداز، نباید اضافه بگیرد. ولي چنانچه موعد پرداخت برسد و بدهکار، بدهي خود را نپردازد و ساليان طولاني بگذرد که با پرداخت همان مبلغ صدق اداي دين نکند تورّم محاسبه مي شود.
http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40214&mid=251124
2. تورم در مهریه
در مهريه معمولاً مانع براي طلب کردن موجود است، چرا که مطالبه مهریه معمول نیست و اگر مهريه را طلب کند نوعي کم ارزشي براي زن محسوب مي شود. بله اگر شوهر اقدام به پرداخت کند يا حاضر به پرداخت باشد و زن مطالبه نکند، محاسبه تورّم جايز نيست.
http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40214&mid=251126
3. تورم و خمس:
چنانچه حجم سرمایه ثابت باشد ولی قیمت آن بر اثر تورّم افزایش پیدا کند مثلاً موجودی یک زرگر ده کیلو طلا بوده و به همین مقدار مانده است ولی قیمت طلا افزوده شده است آیا به قیمت افزوده شده خمس تعلق می گیرد؟
پاسخ :با توجه به آنچه نوشته اید، خمس دارد و ارزش افزوده در عرف نوعی منفعت محسوب می شود و اين نوع افزايش قيمت در مباحث فقهی به عنوان زيادة سوقية معروف است. بنابراین با توجه به این که نوسانات محدود و کوتاه مدّت در عرف بازار هنوز به رسمیّت شناخته نشده است و تنها در محافل علمى
💦💥☔️💞
489K
#احکام_کوتاه💥
#ماه_رمضان😍
#کفاره
#اشتباه_رایج
کفاره قیمتش چنده امسال⁉️
میشه بجاش پول بدیم ⁉️
#مبین احکام : #حاج_آقا_سید_رضایی
@ahkm1397💞💞💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍طلاق بر دو قسم است: «طلاق بائن» و «طلاق رجعى» طلاق بائن آن است كه مرد در آن حقّ رجوع به زن خود ندارد، (منظور از رجوع آن است كه مرد بدون عقد با زن آشتى كند و او را مجدّداً به همسرى بپذيرد.)
طلاق بائن بر پنج قسم است:
1- طلاق زنى كه نُه سالش تمام نشده.
2- طلاق زن يائسه،
3- طلاق زنى كه شوهرش بعد از عقد، با او نزديكى نكرده باشد.
4- طلاق سوم زن سه طلاقه
5- طلاق خلع و مبارات:
و غير اينها را طلاق رجعى گويند كه تا وقتى زن در عدّه است مرد مىتواند به او رجوع كند.🌴
💦💥☔️💞
588.9K
#احکام_کوتاه💥
#خمس
#سال_خمسی
⁉️آیا همه باید سال خمسی داشته باشند
⁉️چه روزی رو باید سال خمسی قرار دهیم
#مبین احکام : #حاج_آقا_سید_رضایی
@ahkm1397💞💞💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍حکم دوچرخه سواری بانوان در معرض نامحرم
🔒آیا دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام جایز است؟
🔑-بطورکلی دوچرخه سواری بانوان در جایی که در معرض دید و جلب توجه نامحرم است، جایز نیست. (امام خامنه ای)
🔑-بر بانوان لازم است علاوه بر رعایت وظیفۀ حجاب در مقابل نامحرم از انجام حرکات و رفتارهایی که موجب جلب توجّه نامحرم و مفاسد اجتماعی میشود و خلاف عفاف، حیا، متانت و شأن زن مسلمان محسوب میشود، مانند دوچرخه یا موتور سواری، هنر پیشگی در بعضی از فیلمها و سریالها پرهیز نمایند؛ به همین جهت، برخی از ورزشها توسط بانوان هرچند در آنها شرایط حجاب رعایت شود، نباید در حضور نامحرم انجام گیرد. (آیت الله سیستانی)
🔑-با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود و به وسوسه هایى که این و آن مى کنند توجّه نکنید. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
سایت امام خامنه ای: https://www.leader.ir/fa/content/16227/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86
آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م50، سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46490&mid=260100
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍خروج زن برای دیدار اقوام و عیادت و تشییع
🔒حکم اذن به زوجه برای دیدار با خویشان چیست؟
🔑-شایسته است مرد برای دیدار بستگان همسر خویش، عیادت بیماران و تشییع جنازۀ اقوام منسوب به وی و امور مانند آن، به وی اجازۀ خارج شدن از منزل بدهد؛ بلکه اجازه دادن برای امور فوق به مقداری که عرفاً معاشرت به شیوۀ نیک و پسندیده محسوب میشود، بر زوج واجب است. بنابراین، چنانچه منع کردن زوجه نسبت به خارج شدن از منزل در برخی موارد، خلاف «معاشرت به معروف» باشد جایز نیست.
نکته: در صورت عدم اذن زوج به مقدار واجب خروج برای زوجه جایز نیست هرچند مرد مرتکب معصیت شده است. (آیت الله سیستانی)
🔑-برای صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم خروج جایز است؛ منظور از مقدار لازم این است که در حدود متعارف باشد و زائد بر آن بدون اذن شوهر جایز نیست. منظور از متعارف یعنی اینکه مثلا اگر شهرستانی باشد ماهی یکبار دیدار کند و اگر در همان شهر است هفته ای یکبار دیدار کند و در همان روز برگردد. (آیت الله مکارم)
نکته: در مقام پاسخگویی به گونه ای بیان شود که ایجاد تنش و اختلاف نکند.
📚آدرس:
آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م269. سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=976&mid=263798
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=976&mid=260829
💦💥☔️💞