#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ اجزای مکروه چهارپایان
خوردن کلیه ها و دو گوش قلب و رگها مکروه است.(امام سیستانی و مکارم)
پس دل و کبد و شکمبه و روده ها و غضروف و عضله ها و پوست و استخوان خورده می شوند. البته احتیاط مستحب نخوردن پوست و استخوان است بجز پوست سر و پوست مرغ و پرنده های دیگر و استخوان پرنده های کوچک مانند گنجشک که خوردن اینها اشکالی ندارد. (امام و آیت الله سیستانی)
آیت الله مکارم: خوردن غضروف اشکال ندارد.
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ کسی که مستطیع نیست اگر حج برای خود انجام دهد آن حج کفایت از حج واجب نمی کند. و اگر هم برای کسی دیگر بجا آورده بازهم برای خودش کفایت از حجه الاسلام نمی کند.
اگر کسی توانایی مالی ندارد و مستطیع محسوب نمی شود واجب نیست برای مستطیع شدن اقدام کند و به کسب و کار بپردازد ولی اگر مالی دارد (مثل خانه اضافی) و نداند برای مخارج حج کافی است یا نه؛ بنابراحتیاط، لازم است تحقیق کند.
رساله جامع ص606
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ کسی که خانه مسکونی، ماشین، اثاث منزل، کتاب، ابزار کار، لباسهایی که برای زینت است و... دارد اگر بیش از نیاز و شانش باشد طوری که مقدار اضافه بر نیاز و شان، برای مصارف حج کافی باشد یا مالی دیگر داشته باشد که با ضمیمه کردن آن کافی می شود پس مستطیع است و حج واجب.
(پس خانه یا ماشین گران قیمت که بیش از شان است و تبدیل کردن آن به کمتر که کسر شان نیست امکان دارد برای حج باید تبدیل کند.)
رساله جامع
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍از نظر همه مراجع (جز مرحوم امام و آیت الله وحید و آیت الله بهجت) فروش چک حقیقی به شخص سوم به کمتر از مبلغ چک اشکال ندارد🌴
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍احکام زکات
زکات گندم و جو و خرما و کشمش وقتی واجب میشود که به مقدار #نصاب برسند و نصاب آنها حدود 👈 ۸۴۷ 👉 کیلو گرم میشود.
✅ آیات عظام خامنه ای و سیستانی:
مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است، نمیتواند از حاصل کسر نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از ملاحظه_مخارج به مقدار نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد.
✅آیت الله مکارم:
ابتدا مخارج را کسر کنند؛ اگر باقیمانده به اندازه نصاب بود زکات را محاسبه کنند.
👈برای این که مقدار زکات #غلّات مشخص شود باید نوع آبیاری محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین :👇
1️⃣👈 مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه از آب #باران 🌨 يا قنات و #نهر و #سدّ و يا رطوبت زمين مشروب شود، یک #دهم است.
2️⃣ 👈مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه با آب #چاه هاى عميق و نيمه عميق و كم عمق، يا به وسيله #دلو و #دست و حيوان از چاه يا رودخانه آب بكشد و آن را آبیاری سازد زكات آن یک #بيستم است.
3️⃣ اگر زراعتى با هر دو ✌️ نوع مذکور #آبيارى شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى كم باشد كه به حساب نيايد یا اصلاً اين كار تاثيرى در #محصول نداشته باشد بايد مطابق آنكه #غالباً آبیاری شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو به مقدار قابل توجهى #آبیاری شده است، مثلًا #نصف يا #ثلث مدّت با آب باران 🌨 و بقيّه با آب چاه مشروب شده، بايد زكات آن را نيمى به حساب یک #دهم و نيمى به حساب یک #بیستم بدهد.
👀 #منابع:
۱. اجوبه الاستفتائات س 1880
۲. توضیح المسائل سیستانی م 1897
۳. توضیح المسائل مکارم احکام زکات
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
❓ اگر کسی خانه اضافه دارد که به اجاره داده چنانچه تا حالا حج واجب نرفته و الان با فروش این خانه میتواند حج برود و برگردد و زندگی بعد حجش با قبل آن تفاوتی نکند مستطیع بوده و حج بر او واجب است.
البته اگر خریداری که آن را به قیمت معمول بازاری آن بخرد وجود ندارد در صورتیکه فروش آن به قیمت کمتر از قیمت معمول اجحاف بر فرد (ضرر زیاد) نباشد باید آن را بفروشد و به حج برود و اگر اجحاف باشد فروش آن واجب نیست.
رساله جامع ص607
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍ آیا ریختن پول به حساب دیگری با کارت به کارت یا انتقال اعتباری قبض صورت می گیرد ؟؟؟
⬅️ همه مراجع به جز آیت الله سیستانی با واریز پول به وسیله کارت به کارت به حساب دیگری قبض صورت گرفته.
⬅️ آیت الله سیستانی: واریز پول به وسیله کارت به کارت یا انتقال مجازی به حساب دیگری بدون تصرف در آن قبض محسوب نمی شود.( استفاده از س129 استفتائات سیستانی)
نکته : واریز پول به صورت دستی به حساب دیگری قبض حساب میشه چون موقع افتتاح حساب کارمند بانک رو وکیل در قبض قرار میدیم.
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍ چه آهنگی حرام است؟ پخش موسیقی در محیط کار یا مغازه اشکال شرعی دارد یا نه؟
✅ جواب:
🔹امام خامنه ای: هر موسیقی که به نظر عرف لهوی مُضِلّ عن سبیل الله باشد،(یعنی به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبند و باری، بیهودگی و گناه سوق دهد) حرام محسوب می شود؛ و تشخیص موضوع، موکول به نظر عرفی مکلّف است؛ و اگر در این زمینه مقررات وجود دارد، باید مراعات شود.
(پس تلویزیون ملاک نیست. اینا که دارند قبح زدایی هم میکنند و انگار برای بعضی شبکه ها و برنامه ها، چیزی به عنوان آهنگ حرام نداریم.)
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
❓موسیقی حلال موسیقی ای است که مناسب مجالس لهو نباشد مثل موسیقی ارتش و طبل و سنج عزاداری که عرفا مناسب مجالس لهو نیست.
موسیقی حرام مناسب مجالس لهو است مثل نوارهای ترانه یا آهنگ های تند و طرب آور تلویزیون و موسیقی مناسب با مجالس فساد، رقص و عروسی گناه.
چند نکته:
1- تشخیص اینکه آیا این موسیقی که به آن گوشی میدهد مناسب با مجالس لهو است یانه؛ با خود مکلف است.
2- یاد گرفتن و یاد دادن موسیقی حرام، حرام است و فرقی بین موسیقی ایرانی و غیر ایرانی، سنتی و کلاسیک و.. نیست.
3- اجرت گرفتن بر نواختن موسیقی حرام نیز حرام و گیرنده مالک آن نمی شود. (مثل اجرت مطربهای عروسی)
آیتالله سیستانی
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍ سوال: پدرم زمینی به من بخشید و سند بنامم زد ولی بعد یکسال پشیمان شد آیا برای من تصرف در آن جایز است؟
جواب:
اگر بعد اینکه زمین را تحویل گرفتید و بر آن استیلاء پیدا کردید پدر پشیمان شده رجوعش صحیح نیست و شرعا زمین از شماست. ولی اگر پشیمانی او قبل از قبض زمین توسط شما بوده رجوعش صحیح است و مجرد ثبت سند برای تحقق قبض کافی نیست.
امام خامنه ای (سایت س1726)
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍ آیا بعد طلاق می توان طلاهایی را که شوهر برای خانمش گرفته بوده پس بگیرد؟ آیا خانم حق دارد طلاها را ندهد؟
اگر آنها را به عنوان عاریه داده اید تا از آنها استفاده کند(عاریه به زبان ساده یعنی تو میتونی از این استفاده کنی ولی از خودمه) یا به او هدیه کرده اید و عین آنها نزد همسرتان به همان صورت موجود است و آن زن هم از ارحام شما نیست می توانید هبه را فسخ کنید و پس بگیرید.
امام خامنه ای (سایت س1725)
💦💥☔️💞 @ahkm1397
اگر مالی را در حرام صرف کنیم باید خمس آن را بدهیم. مثل انگشتر طلای مردانه، پول برای خرید وسایل لهو(مثل گیتار و آلات مختص موسیقی حرام)، پول برای مطرب عروسی، پول برای رشوه و...
پس گرچه پول خرج شده و باقی نمانده ولی بازهم خمس آن پول لازم است داده شود.
نکته: خرج پول در مصارف حرام، حرام است و طبق روایات از چگونگی خرج کردن اموال سوال می شود.
💦💥 ☔ @ahkm1397