هدایت شده از علی قاسمی
ادامه #حفظ_موضوعی۸
تفسير: كمترين سخنان شما را هم مىنويسند! در اين آيات بخش ديگرى از مسائل مربوط به معاد مطرح مىشود و آن مساله ثبت و ضبط اعمال انسانها براى روز حساب است. نخست از علم بى پايان خدا و احاطه علمى او به انسانها سخن گفته، مىفرمايد: "ما انسان را آفريديم و وسوسههاى نفس او را مىدانيم"( وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ )." توسوس "از ماده" وسوسه "به گفته راغب در مفردات به معنى افكار نامطلوبى است كه از دل انسان مىگذرد، و اصل آن از كلمه" وسواس "گرفته شده كه به معنى صداى زينت آلات و همچنين پيام و صداى مخفى است. منظور در اينجا اين است كه وقتى خداوند از خطورات قلبى آنها و وسوسههاى زودگذرى كه از فكر آنها مىگذرد آگاه است مسلما از تمام عقائد و اعمال و گفتار آنها با خبر مىباشد، و حساب همه را براى روز حساب نگه مىدارد. جمله" و لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ " ممكن است اشاره به اين نكته باشد كه خالق بشر محال است از جزئيات وجود او بيخبر بماند، آنهم خلقتى كه دائم و مستمر است، زيرا لحظه به لحظه فيض وجود از ناحيه خداوند به ممكنات مىرسد كه اگر يك دم رابطه ما با او قطع شود همه نابود مىشويم، همانگونه كه نور آفتاب لحظه به لحظه از اين منبع فيض بخش يعنى كره خورشيد جدا مىشود و در فضا پخش مىگردد (بلكه چنان كه خواهيم گفت ارتباط ما با ذات مقدس او از اينهم بالاتر است). آرى او خالق است، و خلقتش دائم و مستمر، و ما در جميع حالات وابسته به وجود او هستيم، با اين حال چگونه ممكن است او از ظاهر و باطن ما بيخبر باشد؟! و در ذيل آيه براى روشنتر ساختن مطلب مىافزايد: "و ما به او از رگ قلبش نيز نزديكتريم" ( وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ ). چه تعبير جالب و تكان دهندهاى، حيات جسمانى ما وابسته به رگى است كه خون را به طور مرتب از يك سو وارد قلب و از يك سو خارج كرده به تمام اعضا مىرساند كه اگر يك لحظه در عمل آن وقفه رخ دهد فورا مرگ به سراغ انسان مىآيد. خداوند از رگ قلب ما نيز به ما نزديكتر است.
با اين احاطه علمى خداوند، و بودن ما در قبضه قدرت او، تكليف ما روشن است، نه افعال و گفتار ما از او پنهان است، و نه انديشهها و نيات، و حتى وسوسههايى كه از قلب ما مىگذرد. توجه به اين واقعيت انسان را بيدار مىكند، و به مسئوليت سنگين و پرونده دقيق او در دادگاه عدل الهى آشنا مىسازد، و از انسان بيخبر و بى تفاوت، موجودى هوشيار و سر به راه و متعهد و با تقوا به وجود مىآورد. در حديثى آمده است كه روزى" ابو حنيفه "خدمت امام صادق ع عرض كرد من فرزندت" موسى "را ديدم كه نماز مىخواند، و مردم از جلوى او عبور مىكردند و آنها را نهى نمىكرد، در حالى كه اينكار مطلوب نيست! امام صادق ع فرمود فرزندم موسى را صدا زنيد، حضرت را صدا كردند، امام صادق ع سخن ابو حنيفه را براى فرزندش موسى ابن جعفر ع تكرار فرمود، در جواب عرض كرد اى پدر! ان الذى كنت اصلى له كان اقرب الى منهم، يقول اللّٰه عز و جل وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ !: " كسى كه من براى او نماز مىخواندم از آنها به من نزديكتر بود، چنان كه خداوند متعال مىفرمايد: ما به انسان از رگ قلب او نزديكتريم. امام صادق ع او را در آغوش گرفت، و فرمود: بابى انت و امى يا مستودع الاسرار: " پدر و مادرم به فدايت باد، اى كسى كه اسرار الهى در قلبت به وديعت نهاده شده".
در آيه بعد مىافزايد:" به خاطر بياوريد هنگامى را كه دو فرشته سمت راست و چپ انسان كه مراقب و ملازم او هستند اعمال او را گرفته و ضبط مىكنند( إِذْ يَتَلَقَّى اَلْمُتَلَقِّيٰانِ عَنِ اَلْيَمِينِ وَ عَنِ اَلشِّمٰالِ قَعِيدٌ). يعنى علاوه بر احاطه علمى خداوند به ظاهر و باطن انسان، دو فرشته نيز مامور حفظ و نگاهدارى حساب اعمال اويند كه از طرف راست و چپ از او مراقبت مىكنند، پيوسته با او هستند و لحظهاى جدا نمىشوند، تا از اين طريق اتمام حجت بيشترى شود، و تاكيدى باشد بر مساله نگاهدارى حساب اعمال. "
آخرين آيه مورد بحث باز روى مساله فرشتگان ثبت اعمال تكيه كرده، مىگويد: "هيچ سخنى را انسان تلفظ نمىكند مگر اينكه نزد آن فرشتهاى مراقب و آماده براى انجام ماموريت است"(مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ).
در آيه گذشته سخن از ثبت تمامى اعمال آدمى بود، و در اين آيه روى خصوص الفاظ و سخنان او تكيه مىكند، و اين به خاطر اهميت فوق العاده و نقش مؤثرى است كه گفتار در زندگى انسانها دارد، تا آنجا كه گاهى يك جمله مسير اجتماعى را به سوى خير يا شر تغيير مىدهد. و هم به خاطر اينكه بسيارى از مردم سخنان خود را جزء اعمال خويش نمىدانند، و خود را در سخن گفتن آزاد مىبينند، در حالى كه مؤثرترين و خطرناكترين اعمال آدمى همان سخنان او است.
هدایت شده از علی قاسمی
بنا بر اين ذكر اين آيه بعد از آيه گذشته از قبيل ذكر خاص بعد از عام است. "رقيب" به معنى مراقب و "عتيد" به معنى كسى است كه مهياى انجام كار است...به كسى كه چيزى را ذخيره و نگهدارى مىكند نيز "عتيد" گفته مىشود "عتيد" همان دو فرشتهاى است كه در آيه قبل به عنوان "متلقيان" از آنها ياد شده است، فرشته سمت راست نامش "رقيب" و فرشته سمت چپ نامش "عتيد" است.
دوست نزديكتر از من به من است
وين عجبتر كه من از وى دورم!
چكنم با كه توان گفت كه دوست در كنار من و من مهجورم!
@aqquran
✨️بسم الله الرحمن الرحیم✨️
《 حفظ جزء ۳۰ 》
💠 پیش نیاز دوره : تسلط بر روخوانی و روانخوانی قرآن کریم 💠
🧕ویژه خواهران
❇️نحوه ارتباط و آموزش:
مجازی و آنلاین (در برنامه قرار)
💵مبلغ شهریه :350،000تومان
❇️تعداد جلسات در ترم بهار و تابستان ۱۴۰۳
۲۵ جلسه ی یک و نیم ساعته.
❇️شروع دوره تکمیل ظرفیت کلاس
⭕️صدور گواهینامه معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی (در پایان دوره به قبول شدگان در دوره...)
🛑در صورتیکه متقاضی مدرک پایان دوره از سازمان تبلیغات هستید ...
لازمه در طرح اعطای مدرک به حافظان(از طرف سازمان تبلیغات) شرکت کنید. 🛑
⭕️بعداز ثبت نام و پرداخت /شهریه عودت نمیشود
🔰جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید: ............@Mbhfar
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐موسسه ی معهد القرآن الکریم
https://eitaa.com/salamquran
🌐کانال اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
همه دنیا دارند از فلسطین حمایت میکنند
رهبر انقلاب: به این حرفهایی که آنها بگویند «آقا شما طرفدار تروریسم هستید» [اهمّیّت ندهید]. به جبههی مقاومت میگویند تروریسم! میگویند شما چرا از فلسطین حمایت میکنید. حالا امروز همهی دنیا دارند از فلسطین حمایت میکنند؛ در خیابانهای کشورهای اروپایی، در خیابانهای واشینگتن و نیویورک، مردم راه میافتند از فلسطین حمایت میکنند و به نفع فلسطین شعار میدهند؛ مخصوص ما که نیست.
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 محبوب الهی
🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود #حدیث_قدسی: «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛
بنده اگر بخواهد نزدیک بشود
با #انجام_فرائض
و #دستورهای_الهی به خدا نزدیک می شود... .
... اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 دوسال مطلقا نخوابیدم
✨ اتفاق عجیب آقای علیرضا رحمانی که دوسال نتوانسته بخوابه
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 تلاوت علیرضا رحمانی
✨ سوره مبارکه غافر آیات ۶۱ و ۶۲
اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ ﴿٦١﴾ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ ﴿٦٢﴾
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
💢 قالَ علی عَلَيْهِ السَّلامُ:
📜 اِذا هِبْتَ اَمْراً فَقَعْ فيهِ، فَاِنَّ شِدَّةَ تَوَقّيهِ اَعْظَـمُ مِـمّا تَخـافُ مِنْـهُ .
💬به وقتی که از چیزی می ترسی خود را در آن انداز، زیرا شدت حذر کردن، از آنچه از آن می ترسی بزرگتر است.
#حکمت۱۷۵ #نهجالبلاغه
#ترجمهشیخحسینانصاریان
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
✨️بسم الله الرحمن الرحیم ✨️
《 دوره تثبیت جزء ۶تا۱۰ 》
💠پیش نیاز دوره: تسلط بر محفوظات ۵جزء اول 💠
🧕ویژه خواهران
❇️نحوه ارتباط و آموزش:
مجازی و آنلاین (در برنامه قرار)
💵مبلغ شهریه :350،000تومان
❇️تعداد جلسات در ترم بهار و تابستان ۱۴۰۳
۲۵ جلسه ی یک و نیم ساعته.
❇️شروع دوره بعد از تکمیل ظرفیت کلاس
⭕️صدور گواهینامه معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی (در پایان دوره به قبول شدگان در دوره...)
🛑در صورتیکه متقاضی مدرک پایان دوره از سازمان تبلیغات هستید ...
لازمه در طرح اعطای مدرک به حافظان(از طرف سازمان تبلیغات) شرکت کنید. 🛑
⭕️دعوت از برگزیدگان دوره جهت ورود به دوره تربیت معلم حفظ جوان ...
⭕️بعداز ثبت نام و پرداخت /شهریه عودت نمیشود
🔰جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید...........@Mbhfar
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐موسسه ی معهد القرآن الکریم
https://eitaa.com/salamquran
🌐کانال اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
هدایت شده از اهل القرآن
تا حالا
تعداد عزیزانی که در این کار خیر شریک شده اند: ۳۳ نفر از ده هزار نفر عضو کانال
شش میلیون و ششصد هزار تومان توسط عزیزان واریز شده(به روزرسانی میشود)
الهی بلاها از شما و خانواده تون دور باشه و دعای حضرت زهرا نصیبتون
کمترین کمک ۱۴۰۰۰ تومان
بیشترین ۱۷۰۰۰۰۰ تومان
تا حالا مجموعا ۶ میلیون و ششصد هزار تومان(به روزرسانی میشود)
منتظر یاری باقی عزیزان هستیم.
با هر توانی میتوانید در این ثواب شریک بشید.
هدایت شده از اهل القرآن
6037997701045214با لمس شماره شماره کارت، کپی میشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد منشاوی
*┄┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄┄*
کانـال آموزشی الحان و نغمات قـرآنـی
https://eitaa.com/alhanqurani
کانال اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
#امام_مهربان🍃🌸
🌱هر راه بجز راه تو کج خواهد شد
بی لطف تو آسمان فلج خواهد شد
🌱ما منتظران اگر بخواهیم همه
امسال همان سال فرج خواهد شد.
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
جهت تعجیل در امر فرج، ٣ صلوات.
💠https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
2102329.mp3
543.9K
#سوره_غافر
#ترتیل
#منشاوی
#صفحه۴۶۷
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی
،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
#آموزش_ترجمه
#هر_روز_یک_کلمه_از_قرآن_کریم
#کَلِمَةُ_الیَوم
#رَقَم117
🍒 أَشِر 🍒
أَشِر :مَرِح ونَشِط. مَن بَطِرَ واستکبَرَ فَهُوَ أَشِر.
أَشِر :شدّت خوشحالی همراه با هوسبازی. تکبر کردن وتبختر نمودن. پر نشاط شدن.
📖 سَيَعلَمُونَ غَداََ مَنِ الْكَذَّابُ الْأَشِرُ /قمر:٢۶
ولى فردا مى فهمند چه کسى دروغگوى هوسباز است.
#استاد_عبدالکاظم_چلداوی
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
30.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_مصحف
#استاد_صفارهرندی
#مؤسسه_نورمبین
#درس_هفتادویکم
#سوره_بقره #آیه_41
♦️وَ آَمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَاتَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآَيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ(۴۱)♦️
🍀ترجمه واژگان
▪️آَمِنُوا: ايمان بياوريد
▫️أَنْزَلْتُ: نازل کردم، فرو فرستادم
▪️مُصَدِّقًا: تصديق کننده
▫️مَعَ: با
▪️لَا تَكُونُوا: نباشيد
▫️أَوَّلَ: نخستين، اولين
▪️كَافِرٍ: کافر، کفر ورزنده
▫️لَا تَشْتَرُوا: نفروشيد، مبادله نکنيد
▪️آَيَاتِ: جمع«آية: نشانه، آيه»
▫️ثَمَنًا: بها، قيمت
▪️قَلِيلًا: اندک، کم
▫️اتَّقُونِ(اتقوا+ن+ی): تقوای مرا پيشه کنيد، پروا کنيد از من
✍🏻نکات مناسب برای ترجمه آيه
۱. حرف «ل» بر سر کلمه بعد از «مصدّقا» آمده ولی ترجمه نمی شود. در ادبيات قديم فارسی اين گونه موارد «لام» را با حرف«مر» ترجمه می کردند ولی از آنجا که اين گونه ترجمه مهجور شده است، ما آن را ترجمه نمی کنيم و کلمه پس از آن را به صورت مفعول بی واسطه و پس از آن حرف را می آوريم. «مصدقا لما» تصديق کننده است آنچه را که ...
۲. «و ایّای فاتقونِ»؛ «ایّای» مفعول برای فعل «اتقوا» محذوف است و چون پیش از فعل آمده، دلالت بر حصر می کند؛ پس اینگونه ترجمه کنید: و فقط از من پرواکنید/ فقط تقوای مرا پیشه کنید.
🌻توضیح آيه
در این آيه می فرماید: ای اهل کتاب! به آنچه برای شما فروفرستاده ام(قرآن) ایمان بیاورید. این کتاب تأیید کننده کتاب های آسمانی شماست؛ پس سزاوار است که...
🕊ادامه ی درس در کلیپ...
📚🔸📚🔸📚
@nooremobin114