01.mp3
24.54M
#آموزش_تجوید
#تدریس_کتاب_تحسین_التلاوة
✍استاد علم خواه
🔹درس اول: آداب تلاوت قرآن کریم
http://eitaa.com/ahlalquran
TAhsinottelavah Tajvid.pdf
26.26M
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
#پیشنهاد_دانلود
#کتاب
#آموزش_تجوید
#فایل_pdf_کتاب_تحسین_التلاوة
✍استاد علی قاسمی
http://eitaa.com/ahlalquran
#مهارت_های_معلمی
" به جای این همه دست و دلبازی در نصیحت و پند و انذار چه در مدرسه و چه در خانه، سعی کنیم الگویی عملی باشیم❗️
گاهی وقتها به حساب خودمان داریم به کودکان مفهوم و ارزشی را میآموزانیم؛ در حالی که با رگبار بستن آنها داریم گیرندههای حسی کودک را نسبت به احساس و دریافت چنین چیزی بیحس میکنیم.
به نظر شما در چنین مواقعی خود را کنترل کنیم و به آنها نیاموزانیم بهتر نیست؟!
http://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش_۵۱
#وابستگی_به_قرآن
#روش_مرور
سلام علیکم
بنده به لطف خدا، بعد از حفظ ۲۱ جز به صورت مقطعی و وقفه چند ساله، در دوره حفظ یکساله شرکت کردم و حافظ کل قرآن شدم
بعد از دوره یکساله مرور محفوظاتم را جدی نگرفتم، الان طبق برنامه ریزی هایی که با کمک کارشناسان شما (دوره تربیت مربی حفظ امامزاده شاه سید علی رو گذروندم) دارم، شش جزء آخر و پنج جزء اول رو که بیشتر هم تدریس میکنم تثبیت کردم و روزانه یک و نیم جزء مرور میکنم و به تدریج از جزء ششم هم بحث تثبیت و ده درس و ... رو خواهم داشت
اما سوال اصلی بنده:
هنگام مرور، برای اینکه از خواندنم مطمئن باشم و با خیال راحت ادامه بدم، صفحه سفیدی روی خط اول میگذارم، به خط دوم که رسیدم، صفحه را یک خط پایینتر میاورم تا همزمان با قرائت خط دوم، صحت قرائت خط اولم رو هم چک کنم
و همینطور خط به خط پایین میایم، اما از حفظ میخونم و قبل از رسیدن به انتهای خط، صفحه رو برنمیدارم
این نحوه مرور رو چطور ارزیابی میکنید؟ آسیبی وارد میکنه؟
خودم فکر میکنم شاید اعتماد به نفس قرآن بسته خوندنم رو کاهش بده و یا شاید تصویر صفحه رو برام تداعی کنه و نذاره خودم متمرکز شم
اما وقتی مرورهام طبق برنامه باشه، گهگداری که کسی ازم پرسش میکنه الحمدلله تسلطم خیلی خوبه، فقط شکی بدلم افتاد که نکنه نحوه مرورم آسیبی وارد کنه، گفتم از شما که اینقدر دلسوزانه و با دقت تمام به سوالات پاسخ میدید، راهنمایی بگیرم
زبانم قاصره از شکر خوبیهای خالصانه تان، امیدوارم نامتان در طومار سربازان آقاجانمان ثبت و ضبط شود
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عرض سلام و ادب
از اظهار لطف شما بسیار سپاسگزاریم💐
❗️تلاوت و مرور حافظ قرآن باید تماما با تکیه بر حافظه انجام شود و وابسته به هیچگونه تأییدی نباشد
⛔️روشی که شما استفاده میکنید اگر تبدیل به برنامه همیشگی و شیوه عمومی مرور شما شود همه آسیب هایی را که خودتان فرمودید قطعا به دنبال خواهد داشت.
❗️این شیوه فقط میتواند به عنوان اولین قدم رفع وابستگی به قرآن برای حافظان با محفوظات ضعیف و بسیار وابسته به قرآن تجویز شود.
که در این صورت باز برای همان حافظان هم قدم اول است و نباید تبدیل به شیوه همیشگی مرورشان شود بلکه باید به مراحل بالاتر منتقل شوند و مرحله به مرحله وابستگی را قطع کنند.
☘پس به خاطر تقویت محفوظات و اعتماد به نفستان حتما این شیوه را تغییر دهید و بر اساس آن چه در مشاوره های سابق درباره #وابستگی_به_قرآن گفتیم مرحله به مرحله شیوه مرورتان را ارتقا دهید تا به ترک کامل این وابستگی برسید.
🌼نور قرآن روشنی بخش روز و روزگارتان🌼
✍ مشاور حفظ اهل القرآن(مؤذن)
https://eitaa.com/ahlalqurn
سلام بر اهالی اهل القرآن💐
قرآن کریم کتاب هدایت و سخن خداوند متعال با همه بندگانش از کوچک تا بزرگ است
مجموعه برنامه «لالایی خدا» ترجمه ترتیبی قرآن کریم برای کودکان است. کاری از استاد عباسی ولدی.
از این پس روز های زوج، حدود ساعت ۹ شب همراه کودکانتان منتظر فایل های لالایی خدا در کانال اهل القرآن باشید.
https://eitaa.com/ahlalqurn
0001 hamd 001-007.mp3
4.33M
#لالایی_خدا
#ترجمه_قرآن_برای_کودکان
#سوره_حمد
https://eitaa.com/ahlalqurn
#مشاوره
#پرسش_۵۲
#حفظ_روشندلان
سلام و عرض ادب خدمت اساتید بزرگوار
شیوه تدریس حفظ به روشندلان، به صورت تلفنی رو توضیح بفرمایید
با سپاس و آرزوی توفیق برای اساتید معزز
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
سلام علیکم و رحمةالله
شیوه تدریس به این بزرگواران مشابه دیگر افراد است
با این تفاوت که این عزیزان تکیه شان بر حافظه شنیداری است.
چنان چه قرآن با خط بریل داشته باشند و امکان استفاده از آن را داشته باشند در حفظ جدید در کنار استفاده از ترتیل، از همان قرآن بهره میبرند.
اما اگر امکان استفاده از قرآن را ندارند حفظ ایشان با استماع ترتیل و تکرار انجام میشود.
لازم است یک هم بحث همراه و یا یکی از اعضای خانواده با این عزیزان همراهی و همکاری کافی در مسیر حفظ را داشته باشند.
روشندلان بزرگوار هیچ محدودیتی در حفظ قرآن کریم ندارند و از میان این عزیزان، حافظان بسیار قوی و متبحری مایه افتخار جامعه قرآنی هستند.
💐در پناه قرآن کریم سربلند و پیروز باشید💐
✍ مشاور حفظ اهل القرآن(مؤذن)
https://eitaa.com/ahlalqurn
صلوات۳.MP3
545.5K
🔸🔹🔸
#ذکر_و_صلوات
اللهم صل و سلم علی الرسول و آل النبی العظیم
https://eitaa.com/ahlalqurn
#مشاوره
#پرسش_۵۳
#تدریس
#انگیزه_تدریس
باسلام خدمت کارشناسان محترم اهل القران،من مدتی توروستای خودم روخوانی تدریس میکردم اما چون بیشتر قران اموزان مسن بودند نمیتونستم آنچه که چندسال پیش توکلاس مربیگری یادگرفته بودم اجراکنم وشایدهمین باعث ضعف خودم هم شدامافکرنمیکردم وضعم اینقدروخیم باشه تااینکه چندوقت پیش توکلاسی که ازطرف اوقاف درشیرازبرگزارشدشرکت کردم اونجا بود که حسابی اعتمادبنفسم روازدست دادم وحتی نتونستم تدریس خوبی داشته باشم وقتی دیدم ضعیفترین مربی هستم تصمیم گرفتم دیگه تدریس نداشته باشم ازاونجایی که سه سال پیش حفظ یکساله شرکت کرده ومدتهاست مرور نداشتم تصمیم گرفتم وقتم روصرف حفظ خودم کنم وشاگردان حفظ وروخوانی رودیگه رهاکنم سوالم اینه
۱: باوجوداینکه توتجویدضعیفم چکارکنم که حفظ خوبی داشته باشم
۲: باچه برنامه ای پیش برم که حفظ مسلطی داشته باشم
☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
سلام علیکم
بسیار مایه افتخار است که در خدمت قرآن کریم و تعلیم و تعلم آن بوده و هستید.💐
✍ناامیدی در مسیر قرآن کریم معنا ندارد.
👈اگر در کلاس تربیت مربی نتوانسته اید تدریس مطلوبی داشته باشید به این معنا نیست که شما دیگر هرگز نباید مربی قرآن شوید.
☝️بلکه فقط و فقط نشانه آن است که مهارت های شما در حال حاضر برای تدریس نیازمند ارتقا هستند تا بتوانید بهترین خادم در محضر قرآن باشید و شاگردانتان را صحیح و موفق پیش ببرید.🏅
🌷پس نا امیدانه این راه را رها نکنید بلکه مشتاقانه به استقبال این پیشرفت و ارتقا بروید تا چنان استاد توانمند و پرباری شوید که شاگردان آینده تان بی هیچ شک و شبهه ای در محضر شما بنشینند و قرآن کریم را صحیح و بی نقص از شما آموزش ببینند.🌷
برای بازگشت حفظتان
از آن جا که در طرح یکساله حافظ شده اید و بعد از آن مرور و نگهداری محفوظات را رها کرده اید، بازگشت محفوظاتتان نیازمند صبر و حوصله و همت است.
✍از ابتدای قرآن کریم شروع به تثبیت و حفظ مجدد کنید.
🔸بسته به میزان تسلطتان روزانه یک تا سه صفحه حفظ مجدد یا تثبیت کنید.
🔹هر روز ده درس تثبیت یا حفظ شده قبل را بخوانید.
🔸محفوظات تثبیت شده را طبق یک برنامه منظم طوری مرور کنید که حداکثر هر ۱۰ روز یکبار کلشان را مرور کرده باشید.
🔹هر روز ده درس تثبیت شده جدید و نیم تا یک جزء از مرورهایتان را مباحثه کنید و استماع ترتیل داشته باشید.
🔸برای ارتقاء تجوید از راهکارهای #پرسش_۱ استفاده کنید.
🌺قدم هایتان در مسیر قرآن کریم استوار🌺
✍ مشاور حفظ اهل القرآن(مؤذن)
https://eitaa.com/ahlalqurn
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
#رسم_زندگی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلىٰ عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّهِ
هیچکس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ریاست و امارت داشته باشد مگر اینکه او را روز قیامت در حالی میآورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجّه او نبود، او را رها میکنند و اگر چنانچه بدکار و گناهکار بود، غل و زنجیرش افزایش پیدا میکند
امالی طوسی، مجلس دهم، ص 246
http://eitaa.com/ahlalquran
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#مهارت_های_معلمی
شهامت در گفتن «نمی دانم»
🌹 یکی از کار های خوب معلم و مربی، بلکه هر انسانی، آن است که اگر چیزی را نمی داند با کمال صراحت و صداقت بگوید (نمی دانم).
🌹 همانگونه که فرشتگان به خداوند متعال گفتند:( ما چیزی جز آنچه تو به ما آموخته ای نمی دانیم)《بقره:32》
🌹 پیامبر اکرم (ص) نیز مامور بود که اگر چیزی را نمی داند به آن ادغان کند.
🌹 (بگو: من نمی دانم که آیا آنچه وعده داده می شود نزدیک است یا پروردگارم برای تحقق آن مدتی [طولانی] قرار می دهد.
🌹 آن حضرت گاهی در پاسخ سوالات مردم می فرمود:(در این باره به من وحی نشده است. صبر کنید تا حکم خدا ابلاغ شود.)
🌹 معلم صداقت خود را با (نمی دانم) به رخ می کشد و همین کار ضمن جلب اعتماد مخاطبان او را در نگاه آنها محبوب می کند،چرا که با جواب بی اساس و حرف بی دلیل،ذهن آنها را آشفته نمی کند و سلامت محیط آموزشی را بالا می برد.
🌹 حضرت موسی (ع) اذعان کرد به تنهایی توان هدایت فرعون را ندارد《طه:29-32》و از خاندانم [یاور] و وزیر قرار بده {برادرم هارون را} و [این گونه] پشت مرا با او استوار ساز و او را در کارم شریک گردان.
🌹 امام علی (ع): گفتن نمی دانم نصف علم است.《غررالحکم و دررالکلم:ص499》
🌹 می توان به فراگیران این طور گفت درمورد سوال شما تحقیق می کنم، از اساتیدی که در محضر آنها بودم کمک می گیرم و در جلسات آینده پاسخ صحیح را اعلام می کنم.
https://eitaa.com/ahlalqurn
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
#مشاوره
#پرسش_۵۴
#حفظ_آسان_اما_مرور_سخت
با عرض سلام وخدا قوت
بنده سال۹۱ در طرح ۴ساله در موسسه ای با لطف وعنایت پروردگار حافظ شدم بعد بدلیل بچه دار شدن توفیق ازم گرفته شد ونتونستم تثبیت کنم و۷سال گذاشتم کنار یعنی نمیخواستم بزارم کنار هی امروز فردا کردم تا ۷ سال طول کشید وهمه محفوظاتم از یادم رفت
در سال ۹۶ کار را باجدیت شروع کردم در طرح تلفنی شرکت کردم وبا حول وقوه الهی الان جزء ۱۶ را تمام کردم
مشکلم اینجاست که یک صفحه را زود حفظ میشم حفظ کردن برام خیلی اسونه ولی دوره هام ضعیفه علتش چی میتونه باشه
ولی متاسفانه دوره هام منظم وزود بزود نیست لطفا راهنمایی کنید
💐☘💐☘💐☘💐☘💐
سلام و عرض ادب و احترام
الحمدلله بر عزم و همت دوباره تان
پاسخ سؤال را خودتان فرموده اید:
👈«...متاسفانه دوره هام منظم وزود بزود نیست...»👉
🌷برخی حافظه ها در دریافت اولیه اطلاعات سریع و قوی عمل میکنند. اغلب صاحبان این حافظه ها دچار اشتباه میشوند و به این حافظه کوتاه مدت تکیه میکنند و در تمرین و تکرار و مرور کم کاری میکنند.
❗️ در حالی که محفوظات در صورتی که به صورت منظم و مستمر تکرار و مرور نشوند کم کم از حافظه کوتاه مدت پاک میشوند.
شما چون برای بار دوم آیات را حفظ میکنید پیش زمینه ذهنی هم نسبت به آن ها دارید و لذا زودتر حفظ میشوید اما این مسأله نباید شما را فریب بدهد.
👈در انجام حفظ جدید کم کاری نکنید. همه مراحل حفظ را با دقت انجام دهید و به قدر کافی تکرار کنید تا حفظ شما به طور واقعی قوی باشد نه کاذب.
👈 برنامه ده درس را به صورت منظم و مستمر داشته باشید و هر روز حداقل دوبار ده درس را بخوانید. مراقب باشید خیال این که ده درس را بلدم مانع از مرورش نشود.
👈 مرورتان را منظم و با برنامه و مستمر بخوانید.
باید مشخصا بدانید هر روز کدام بخش را باید مرور کنید.
با میزان محفوظات فعلی شما باید روزانه ۱/۵ تا ۲ جزء مرور داشته باشید.
اگر منظم و مستمر مرور کنید و قواعد مرور را رعایت کنید اجزاء سابق هرگز دچار ضعف نمیشوند.
🌳 قرآن کریم دستگیر دنیا و عقبایتان🌳
✍ مشاور حفظ اهل القرآن(مؤذن)
https://eitaa.com/ahlalqurn
#صدای_مشاور
#حافظه_شناسی بخش سوم
انواع #حافظه
#حافظه_حرکتی
حافظه انسان بر اساس ابزار به خاطرسپاری اطلاعات به سه نوع تقسیم میشود:
1⃣حافظه تصویری
2⃣حافظه شنیداری
3⃣حافظه حرکتی
🏆حافظ موفق کسی است که از همه این ها به نحو صحیح بهره ببرد.🏅
💠حافظه حرکتی💠
👈این حافظه حرکاتی را که به صورت مداوم انجام میشود ضبط میکند. هدایت انگشتان یک تایپیست بدون آن که از فکر آگاه خود استفاده کند حاصل این حافظه است.
🔷حافظه حرکتی در حفظ و مرور:
🔹این حافظه حرکات تارهای صوتی، فک، زبان و لب های حافظ را ضبط میکند.
🔸بنابراین همه تلاوت هایتان حین حفظ یا مرور را با صدای متوسط و با رعایت تلفظ صحیح و قواعد تجویدی انجام دهید.
✅یک خاطره:
حافظی میگفت مشغول مباحثه بودیم که به آیه ۱۷ سوره مبارک آل عمران رسیدم.
تلاوت کردم:
« الصّابرینَ و الصّادقینَ و الْ...»😮
به هم بحثم گفتم بقیه آیه را یادم نمی آید فقط میدانم دهانم باید این شکلی 😮 میشد. (حالت تلفظ حرف مستعلیه)
😁
در واقع این حاصل حافظه حرکتی حافظ بود که حالت تلفظ کلمه بعد (القانِتین) را به یاد می آورد.👌
گرچه نقش این حافظه در کار حافظان کمرنگ تر است اما در کنار سایر انواع حافظه میتواند کمک های چشمگیری به ایشان بنماید.
💐قرآن یارتان💐
✍ مشاور حفظ اهل القرآن(مؤذن)
http://eitaa.com/ahlalquran
0002 baghareh 001-005.mp3
4.58M
#لالایی_خدا
#سوره_بقره آیات1 تا 5
http://eitaa.com/ahlalquran
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
الهي!
كَفي بي عِزًا اَن اَكونَ لَكَ عَبدًا
وَ كَفي بي فَخرًا اَن تَكونَ لي ربًّا
انتَ كَما اُحِبُّ
فَاجعَلني كَما تُحِبُّ
معبودا!
اين عزت برایم بس است كه بنده توام
و اين افتخار برایم کافیست كه تو پروردگار مني.
تو چناني كه دوست ميدارم
پس مرا چنان كن كه دوست ميداري❣
(مناجات از امیرالمؤمنین علیه السلام)
#شبتان_خدایی
http://eitaa.com/ahlalquran
#احکام_قرآنی
🔘 تجوید قرائت امام جماعت
🔷سؤال: وظیفه شرعی شخص به خصوص معلم قرآن کریم که یقین دارد امام جماعت، نماز خود را از جهت تجوید غلط می خواند چیست؟ در حالی که این فرد به دلیل عدم شرکت در نماز جماعت در معرض تهمت های زیادی قرار گرفته است.
🔶جواب: رعایت محسنات تجوید لازم نیست، ولی اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحیح نباشد، و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمی تواند به او اقتدا کند، لکن شرکت ظاهری در نماز جماعت برای یک غرض عقلایی، اشکال ندارد.
(استفتاء از مقام معظم رهبری)
http://eitaa.com/ahlalquran