eitaa logo
اهل القرآن
10.4هزار دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
731 فایل
﷽ آموزش و تربیت قرآنی ادمین: گروهی از استادان @H_N_S_1_1_4 صوت و لحن @Alhanqurani تربیت فرزند @Nezakat آموزش قرآن کریم @Rtquran مربیان قرآن دبستان @zibakhani بازی @baziham علی قاسمی @aqquran #مؤسسه‌_معهد_القرآن‌_الکریم @salamquran
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.141.mp3
904.1K
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸 📢حجةالاسلام قرائتی سوره مبارکه آیه https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰درس شصت و یکم بسم الله الرحمن الرحيم وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَنْ نَصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآَيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ (61) 🔰ترجمه کلمات آیه: قُلتُم: گفتيد لَن نَصبِرَ: هرگز صبر نخواهيم کرد طَعام: خوراکی، غذا واحد: يک، يگانه اُدعُ: بخواه، بخوان یُخرِج: خارج کند ممّا(مِن+ما): از آنچه تُنبِتُ: می روياند بَقل: سبزيجات قِثَّاء: خيار فُوم: سير عَدَس: عدس بَصَل: پياز قَالَ: گفت أَ: آيا تَسْتَبْدِلُونَ: جايگزين می کنيد، جانشين می کنيد الَّذِي: آنچه أَدْنَى: پست تر بِالَّذِي(بِ+ الذی): در مقابل+ آنچه خَيْرٌ: بهتر اهْبِطُوا: فرود آييد مِصْر: شهر سَأَلْتُمْ: درخواست کرديد ضُرِبَتْ: زده شد الذِّلَّةُ: خواری، ذلّـت الْمَسْكَنَةُ: درماندگی بَاءُوا: بازگشتند غَضَب: خشم، غضب بِأَنَّ(بِ+ أنَّ): به سبب+ اين که كَانُوا يَكْفُرُونَ: کفر می رورزيدند آَيَاتِ: جمع«آية: نشانه، آيه» يَقْتُلُونَ: می کشتند(می کُشند) نَبِيِّينَ: جمع« نَبيّ: پيامبر» غَيْر الْحَقّ: ناحق مَا: آن که، اين که عَصَوْا: نافرمانی کردند، عصيان کردند كَانُوا يَعْتَدُونَ: تجاوز می کردند، تعدّی می کردند https://eitaa.com/ahlalquran
✍ نکات مناسب برای ترجمه آیه: 1. «فادعُ لنا»؛ اُدعُ از دعوت به معنای خواندن و فراخواندن است؛ ولی هرگاه پس از آن «ل» بيايد معنای خواستن می دهد، لذا در اينجا «ادعُ» را «بخوان» معنا نمی کنيم؛ بلکه ترجمه آن « بخواه» است. 2. «فادعُ لنا ربک»؛ اگر اين جمله را کلمه به کلمه معنا کنيم ترجمه آن اينگونه خواهد بود: پس بخواه برای ما پروردگارت را. ولی با اين که می توان اين ترجمه را پذيرفت ولی بهتر آن است که با توجه به حرف اضافه «خواستن» در فارسی که «از» است، ترجمه کنيم: پس بخواه برای ما از پروردگارت. زيرا هرگاه بگوييم بخواه، اين سؤال پيش می آيد که: از چه کس بخواهم؟ در پاسخ می گوييم(مثلاً): از پروردگارت بخواه. 3. در ترجمه «يخرج لنا» ابتدا حرف«تا» را می آوريم، زيرا جواب طلب(ادع لنا) است. به ياد بياوريد که در «اوفوا بعهدي اوفِ بعهدکم» قبل از ترجمه «اوف» حرف «تا» می آورديم، اينجا نيز مانند آن است. 4. «الذي هو أدنی بالذي هو خير»؛ حرف «بِ» در «بالذي» را باء مقابله يا باء عوض می گويند و در ترجمه آن می گوييم: «در مقابل» يا «در عوض». 5. «مصراً»؛ مصر در اين آيه به معنای کشور مصر نيست بلکه به معنای شهر است. هرگاه «مصر» بدون تنوين به کار رود، به معنای کشور مصر و به اصطلاح اسم علم(اسم خاص) است. (مانند: اُدخُلوا مِصرَ: وارد شويد در مصر) و اگر باتنوين به کار رود اسم عام است و به معنای شهر است. 6. «بما عصوا»؛ «ما» در اينجا به معنای «اين که، آن که» است و به آن «ما» مصدريه می گويند. https://eitaa.com/ahlalquran
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ خوش به حال حافظان قرآن... 🎤 آیت الله مجتهدی تهرانی https://eitaa.com/ahlalquran
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ادْرَأْ عَنِّي بِلُطْفِكَ ، وَ اغْذُنِي بِنِعْمَتِكَ ، وَ أَصْلِحْنِي بِكَرَمِكَ ، وَ دَاوِنِي بِصُنْعِكَ ، وَ أَظِلَّنِي فِي ذَرَاكَ ، وَ جَلِّلْنِي رِضَاكَ ، وَ وَفِّقْنِي إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا ، وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا ، وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا 🌷 خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، شرور را به لطف خود از من برطرف کن و به نعمتت مرا پرورش ده و به بزرگواری‌ات مرا اصلاح کن و به احسانت مرا مداوا فرما و در سایۀ پناهت جای ده و خلعت خشنودی‌ات را بر من بپوشان؛ و زمانی که امور بر من مبهم و مشکل شود، به هدایت آمیزترینش و هنگامی‌که اعمال برایم مشتبه شود، به پاکیزه‌ترینش و چون آیین‌ها دچار اختلاف شوند، به پسندیده‌ترینش، موفقم دار. 📚 صحیفه سجادیه دعای بیستم فراز بیست و یکم https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.142.mp3
2.44M
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸 📢حجةالاسلام قرائتی سوره مبارکه آیه https://eitaa.com/ahlalquran
💠✨اعمال عبادی روز مبعث 🔷التماس دعا از همه عزیزان🤲 https://eitaa.com/ahlalquran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 بعثت پیامبر اسلام هدیه به همه بشریت است/ عقلانیت و تزکیه دو عنصر مورد تاکید اسلام است 🔻رهبر انقلاب، صبح امروز: مبعث رسول اکرم را به همه امت بزرگ اسلامی و به ملت عزیز ایران و به همه آزادگان جهان تبریک عرض می‌کنم. روز مبعث و شب مبعث، روز و شبی است که بزرگترین هدیه عالم وجود که از آن تعبیر شده است در دعای شب مبعث به تجلی‌الاعظم به نبی مکرم اسلام، برترین بنده خداوند اعطا شد و هدیه داده شد. البته بعثت، بعثت نبی مکرم (ص) هدیه‌ی به همه‌ی بشریت هم هست. اگر ما در میان ارزشهای فراوان اسلام، سلسله‌ی ارزش های اسلامی، اگر فقط دو ارزش را در نظر بگیریم یعنی عنصر گسترش عقلانیت و عنصر پرورش اخلاق -که مجموعه‌ی ارزشهای اسلامی خیلی گسترده است- این دو عنصر برجسته از این ارزشهاست. 🔹اگر همین دو عنصر را در نظر بگیریم که اسلام نسبت به آنها چه تاکیدی کرده تصدیق خواهیم کرد که اسلام عالی ترین هدیه را و وسیله سعادت را به بشریت عطا کرده. این که اسلام به عقلانیت و گسترش عقلانیت دعوت میکند این خیلی چیز مهمی است. در قرآن ده‌ها آیه، ده‌ها مورد شاید نزدیک به صد مورد اگر کسی بشمارد وجود دارد که با تعابیر مختلف با تعبیر تعقلون، با تعبیر تتفکرون، با تعبیر یتدبرون، خدای متعال مخاطبان را و آحاد مردم را ه اندیشه و تفکر و عقل دعوت کردند. 🔺در مورد گسترش مفاهیم اخلاقی و پرورش اخلاقی هم، همین بس که اسلام در صدر اهداف بعثت اخلاق و تزکیه را ذکر کرده. در جای قرآن هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِه وَيُزَكِّيهِمْ اول تزکیه است. ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ 🏷 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: عین همان رذائل اخلاقی دوران جاهلیت امروز در دنیای به اصطلاح مدرن هم وجود دارد 💻 @Khamenei_ir