بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
فلسفه عبادات اسلامى
********************
خداوند بندگانش را، با نماز و زكات و تلاش در روزه دارى، حفظ كرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام، و ديدگانشان خاشع، و جان و روانشان فروتن، و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندى از آنان رخت بربندد ، چرا كه در سجده، بهترين جاى صورت را به خاك ماليدن، فروتنى آورد، و گذاردن اعضاء پر ارزش بدن بر زمين، اظهار كوچكى كردن است.
و روزه گرفتن، و چسبيدن شكم به پشت، عامل فروتنى است، و پرداخت زكات، براى مصرف شدن ميوه جات زمين و غير آن، در جهت نيازمنديهاى فقرا و مستمندان است. به آثار عبادات بنگريد كه چگونه شاخه هاى درخت تكبّر را در هم مى شكند؟ و از روييدن كبر و خودپرستى جلوگيرى مى كند!
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
سيماى پرهيزكاران
********************
همانا خداوند سبحان پديده ها را در حالى آفريد كه از اطاعتشان بى نياز، و از نافرمانى آنان در امان بود، زيرا نه معصيت گناهكاران به خدا زيانى مى رساند و نه اطاعت مؤمنان براى او سودى دارد، روزى بندگان را تقسيم، و هر كدام را در جايگاه خويش قرار داد.امّا پرهيزكاران! در دنيا داراى فضيلتهاى برترند، سخنانشان راست، پوشش آنان ميانه روى، و راه رفتنشان با تواضع و فروتنى است، چشمان خود را بر آنچه خدا حرام كرده مى پوشانند، و گوشهاى خود را وقف دانش سودمند كرده اند ، و در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است. و اگر نبود مرگى كه خدا بر آنان مقدّر فرموده، روح آنان حتى به اندازه بر هم زدن چشم، در بدنها قرار نمى گرفت، از شوق ديدار بهشت، و از ترس عذاب جهنّم. خدا در جانشان بزرگ و ديگران كوچك مقدارند، بهشت براى آنان چنان است كه گويى آن را ديده و در نعمتهاى آن به سر مى برند، و جهنّم را چنان باور دارند كه گويى آن را ديده و در عذابش گرفتارند. دلهاى پرهيزكاران اندوهگين، و مردم از آزارشان در أمان، تن هايشان لاغر، و درخواستهايشان اندك، و نفسشان عفيف و دامنشان پاك است. در روزگار كوتاه دنيا صبر كرده تا آسايش جاودانه قيامت را به دست آورند: تجارتى پر سود كه پروردگارشان فراهم فرموده، دنيا
مى خواست آنها را بفريبد امّا عزم دنيا نكردند، مى خواست آنها را اسير خود گرداند كه با فدا كردن جان، خود را آزاد ساختند.
نهج البلاغة / ترجمه دشتى ؛ ؛ ص403
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
سيماى پرهيزكاران(2)
********************
شب پرهيزكاران
پرهيزكاران در شب بر پا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفكّر و انديشه
مى خوانند،با قرآن جان خود را محزون و داروى درد خود را مى يابند. وقتى به آيه اى برسند كه تشويقى در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روى آورند، و با جان پر شوق در آن خيره شوند، و گمان مى برند كه نعمتهاى بهشت برابر ديدگانشان قرار دارد،و هر گاه به آيه اى مى رسند كه ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن مى سپارند، و گويا صداى بر هم خوردن شعله هاى آتش، در گوششان طنين افكن است، پس قامت به شكل ركوع خم كرده، پيشانى و دست و پا بر خاك ماليده، و از خدا آزادى خود را از آتش جهنّم مى طلبند.
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
سيماى پرهيزكاران(3)
********************
روز پرهيزكاران
پرهيزكاران در روز، دانشمندانى بردبار، و نيكوكارانى با تقوا هستند كه ترس الهى آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است، كسى كه به آنها مى نگرد مى پندارد كه بيمارند امّا آنان را بيمارى نيست، و مى گويد، مردم در اشتباهند! در صورتى كه آشفتگى ظاهرشان، نشان از امرى بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند، و اعمال زياد خود را بسيار
نمى شمارند. نفس خود را متّهم مى كنند، و از كردار خود ترسناكند.هرگاه يكى از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده مى گويد: «من خود را از ديگران بهتر مى شناسم و خداى من، مرا بهتر از من مى شناسد، بار خدايا، مرا بر آنچه مى گويند محاكمه نفرما، و بهتر از آن قرارم ده كه مى گويند، و گناهانى كه نمى دانند بيامرز!»
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 405
جلسه قرآنی دیشب پایگاه با حضور استاد دکترحدیدی حافظ کل قرآن برگزار شد و ایشان مطالبی فرمودند
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
نشانه هاى پرهيزكاران
****************
و از نشانه هاى يكى از پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه مى بينى:
در ديندارى نيرومند، نرمخو و دور انديش است، داراى ايمانى پر از يقين، حريص در كسب دانش، با داشتن علم بردبار،در توانگرى ميانه رو، در عبادت فروتن، در تهيدستى آراسته، در سختى ها بردبار، در جستجوى كسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيز كننده از طمع ورزى، مى باشد. اعمال نيكو انجام مى دهد و ترسان است، روز را به شب مى رساند با سپاسگزارى، و شب را به روز مى آورد با ياد خدا، شب مى خوابد اما ترسان، و بر مى خيزد شادمان، ترس براى اينكه دچار غفلت نشود، و شادمانى براى فضل و رحمتى كه به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش مى كند.
روشنى چشم پرهيزكار در چيزى قرار دارد كه جاودانه است، و آن را ترك مى كند كه پايدار نيست، بردبارى را با علم، و سخن را با عمل، در مى آميزد.
به نام خدا
در کتاب امالی از شیخ صدوق از حضرت امام صادق (ع)
رسول خدا (ص) فرمود اى فاطمه براستى خداى تبارك و تعالى از خشم تو خشم كند و بخشنوديتخشنود شود راوى حديث گويد صندل آمد و بامام ششم عرضكرد يا ابا عبد اللَّه اين جوانان از قول شما احاديث ناستودهاى براى ما نقل كنند، فرمود چه حديثى؟ گفت از قول شما گويند خدا بخشم فاطمه خشم كند و برضاى او راضى شود امام ششم فرمود اى صندل مگر در ضمن روايات شما نيست كه خداى تبارك و تعالى بخشم بنده مؤمن خود خشم كند و بخشنوديش خشنود شود؟ فرمود چرا گفت تو منكرى كه فاطمه (ع) مؤمنه است و خدا بخشم او خشم كند و بخشنوديش خشنود شود؟ گفت خدا داناتر است كه رسالت خود را بكه عطا كند.
استیضاح چه بلایی بر سر ترامپ میآورد؟
به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: کهولت سن بایدن و احتمال مرگ وی، حتی قبل از پایان دوره چهار ساله، دموکراتها را بر آن داشته تا در اقدامی پیشدستانه، مانع ورود مجدد ترامپ به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری گردند.
بدین ترتیب، ترامپ اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود که دو بار استیضاح میشود. استیضاح، ترامپ را از تصدی مقامات دولتی در آینده منع خواهد کرد و از حضور مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ممانعت مینماید. به همین علت، این استیضاح چیزی فراتر از یک عمل نمادین است. علاوه بر این در صورت موفق بودن استیضاح، ترامپ از مزایای قانون "رئیس جمهور سابق" نیز محروم میگردد که مهمترین بخش آن، سلب مصونیت از وی است. ترامپ با ترک دفتر ریاست جمهوری، مصونیت خود را نیز از دست میدهد و سپس وی را میتوان به خاطر نقش آفرینی در حمله به کنگره، تحت پیگرد قانونی قرار داد.
استیضاح ترامپ روند "یک دولت" و "دو ملت" را عینیتر میسازد و به مثابه یک پیشران، گسلهای چند لایه و روی هم افتاده اجتماعی را در ایالات متحده فعالتر خواهد کرد. آمریکا وارد شیب تندی از تحولات شده که حتی ذات محافظهکاریِ درون لیبرال دموکراسی نیز نمیتواند مانع حرکت آن گردد.