💠چرایی مخالفت با تعویق انتخابات
👈به بهانه طرح دوگانه «#سلامت_انتخابات»
یکی از مسائلی که در برخی صفحات تاریخ انقلاب و از جانب برخی دولت ها مطرح شده است، مسئله عقب انداختن انتخابات است؛ مسئله ای که با مراقبت حضرت امام قدس سره و رهبر معظم انقلاب دامت برکاته تا کنون تحقق پیدا نکرده است؛ همچنان که وقوع آن در آینده بسیار بعید به نظر می رسد.
واقعیت تاخیر انتخابات، خرید زمان توسط دولت ها برای تکمیل پروژه های ناتمام و پیشبرد بیشتر سیاست های مدنظر آنها است. طرح این مسئله فقط در کشور ما نیست که با مخالفت مواجه می شود. سال گذشته(2020م)، دونالد ترامپ مسئله تاخیر انتخابات آمریکا را مطرح کرد که با واکنش شدید سناتورها و سیاسیون آمریکایی مواجه شد.
سوالی که ذهن ها را به خود در گیر می کند این است که دلیل مخالفت با عقب انداختن انتخابات چیست؟
جواب این سوال، نکات زیر است:
🔺اول: ناسازگاری با قانون اساسی
تعویق انتخابات با اصل 119 قانون اساسی سازگار نیست؛ زیرا به موجب آن انتخابات ریاست جمهوری حداقل تا یک ماه قبل از روز تنفیذ ریاست جدید (12مرداد ) باید انجام بگیرد.
🔺دوم: مخالفت با قانون انتخابات
تاخیر انتخابات مخالف ماده سوم قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1364 (با اصلاح سال 1391) مجلس شورای اسلامی است؛ زیرا به موجب این ماده ، وزرات کشور موظف است زمینه های برگزاری انتخابات را تا 5 ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوریِ مستقر فراهم کند.
🔺سوم: بدعت
تعویق انتخابات بدعتی است که در طول تاریخ 42 ساله انقلاب اسلامی اتفاق نیفتاده است و وقوع آن در یک دوره، دولت های بعد را برای تحقق آن ترغیب می کند و در صورت مخالفت با آن، حاکمیت، متهم به تبعیض در حق دولت ها می شود.
🔺چهارم: مخالفت با مردم سالاری دینی
حاکمیت جمهوری اسلامی بر اساس اراده مردم و درچارچوب دین تعریف شده است و این اقتضا می کند که در همه زمان ها اراده مردم دخیل باشد و به خلأ انتخاب مردم حتی در کوتاه مدت، تن داده نشود. خلأ مذکور می تواند آبروی نظام اسلامی را در عرصه بین الملل به خطر بیاندازد و دستاویزی برای توطئه و تبلیغات علیه آن شود.
🔺پنجم: فقدان دولت مستقر و پیامدهای آن
مسئله، عقب انداختن یک یا دو روز انتخابات نیست؛ تاخیر انتخابات شاید دو تا سه ماه طول بکشد و طبق قانون، در صورت عدم انتخاب رییس جمهور، بعد از 12 مرداد، معاون اول رییس جمهور سرپرستی کابینه را بر عهده می گیرد. خلأ ریاست جمهوری دارای پیامدهای نامطلوبی است و امنیت، اقتصاد، دیپلماسی و ... کشور را تحت الشعاع خودش قرار می دهد؛ مثلا در عرصه اقتصادی، صاحبان سرمایه تا زمان استقرار دولت جدید از سرمایه گذاری و تحمل ریسک خودداری می کنند.
با توجه به نکات فوق، می توان گفت برگزار نشدن انتخابات در وقت مقرر، خطری برای انقلاب اسلامی و گذر از آن محتاج عنایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم است.
در شرایط امروز کشور، وزارت کشور و متصدیان برگزار کننده انتخابات باید با برنامه ریزی و تمهید شرایط لازم، انتخابات را در موعد مقرر برگزار کنند تا ضمن حفظ جان آنها، حق آنها را هم حفظ کنند.
✍️اسماعیل نیسی
مقام آمریکایی: همه #تحریمها را لغو نمیکنیم
یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا:
🔹حتی در صورت بازگشت دولت فعلی این کشور به #برجام هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت آینده آمریکا از این توافق خارج نشود.
🔹تحریمها به سه دسته تفکیک شدهاند؛ تحریمهایی که قابل رفع هستند، تحریمهایی که قابل رفع نیستند و تحریمهایی که پیچیدهاند و نیازمند مذاکره هستند.
🔹اگر موضع ایران این باشد که اول آمریکا باید همه تحریمها را بردارد و بعد ایران آن را راستیآزمایی کند تا بعد ایران هم به تعهداتش برگردد، ما چنین چیزی را نمیپذیریم.
🔹ما این فرایند را که اول آمریکا همه تحریمها را لغو کند، قبل از اینکه ایران کاری انجام دهد، نمیپذیریم.
✅ بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷www.basirat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ سعید قاسمی به درخواست رفراندوم حسن روحانی!
🔹علی مطهری (سال۹۳): وزير کشور بايد پاسخ دهد چرا نسبت به پديده بانوان ساپورتپوش در سطح تهران و برخی از شهرها بیتفاوت است!
علی مطهری (سال۱۴۰۰): ساپورت بپوشند و مانتو هم داشته باشند که اشکال ندارد!
عجب گندمی دارد این پاستور که عدهای برای خوردنش حاضرند بگویند قبلا حرف مفت زدیم...
💬علیرضا گرایی
🔸علی مطهری گفته حجاب دراندازه برداشتن روسری اشکال ندارد....
اینکه دم انتخاباتی از این جماعت این حرفا طبیعیه به کنار، سوالم اینه که آثار پدرش رو نخونده یا خونده و کلاََ قبول نداره!
💬حسین هرندی
➕این قسم جماعت یا در حال افراط هستند یا تفریط اما شعارشون همیشه اعتدال بوده؛ مثل روحانی که یه روزی خواستار انحلال ارتش بود الان درخواست کودتا از ارتش داره!
💬علی اقبالی
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
حكمت77
***************
دنيا شناسى امام و ترك دنياى حرام
(اخلاقى)
ضرار بن ضمره ضبايى از ياران امام به شام رفت بر معاويه وارد شد. معاويه از او خواست از حالات امام بگويد، گفت: على عليه السّلام را در حالى ديدم كه شب، پرده هاى خود را افكنده بود، و او در محراب ايستاده، محاسن را به دست گرفته، چون مار گزيده به خود مى پيچيد، و محزون مى گريست و مى فرمود : اى دنيا!! اى دنياى حرام! از من دور شو، آيا براى من خودنمايى مى كنى؟ يا شيفته من شده اى تا روزى در دل من جاى گيرى؟ هرگز مبادا غير مرا بفريب، كه مرا در تو هيچ نيازى نيست ، تو را سه طلاقه كرده ام، تا باز گشتى نباشد، دوران زندگانى تو كوتاه، ارزش تو اندك، و آرزوى تو پست است . آه از توشه اندك، و درازى راه، و دورى منزل، و عظمت روز قيامت !
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 641
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
حكمت89
****************
راه اصلاح دنيا و آخرت
(اخلاقى، تربيتى، اجتماعى)
و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را
اصلاح خواهد كرد ، و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است.
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 645