4_5949401789479518860.mp3
14.13M
🌅تلاوت ماندگار از استاد مرحوم محمد عبدالواهب طنطاوی
سوره های اسرا، حاقه ،حمد و بقره
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 🎧 #تفسیر_صوتی آیه 3 #سوره_یوسف،آیه ۳ 👈حجة
🌅
👌بزرگواران سلام
برای جستجوی تفسیرآیات ریپلی هارودنبال کنید.یا مثل👇سرچ کنید🙏
👈سوره.......آیه....👉
💐 تفسیرسوره مبارکه یوسف آیه ۳👆
1_48504981.mp3
3.06M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 4
#سوره_یوسف،آیه ۴
👈حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
⏮سوره 12. یوسف آيه 4
آيه🔻
⤵️إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَأَبَتِ إِنِّى رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِى سَجِدِينَ
ترجمه🔻
⤵️آنگاه كه یوسف به پدر خویش گفت اى پدر همانا من (در خواب) یازده ستاره با خورشید و ماه دیدم، آنها را در برابر خود سجده كنان دیدم.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیر نور☀️
⤵️داستان حضرت یوسف، با رؤیا شروع مى شود. به گفته علامه طباطبایى در تفسیرالمیزان، داستان یوسف با خوابى شروع مى شود كه او را بشارت مى دهد و نسبت به آینده اى روشن امیدوار مى سازد تا او را در مسیر تربیت الهى صابر و بردبار گرداند.
🕊به جز بنیامین، دیگر برادران او از مادر جدایى بوده اند. حضرت یعقوب نیز فرزند حضرت اسحاق و او فرزند حضرت ابراهیم(علیهم السلام) است.
🐬خواب اولیاى الهى، متفاوت است؛ گاهى نیازمند تعبیر است، مثل خوابِ حضرت یوسف و گاهى به تعبیر نیاز ندارد، بلكه عین واقع است. مانند خواب حضرت ابراهیم كه مأمور مى شود تا اسماعیل را ذبح كند.
🕊سخنى درباره ى رؤیا و خواب دیدن
پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «الرؤیا ثلاثة: بشرى من اللَّه، تحزین من الشیطان، و الّذى یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه»
🐬خواب بر سه قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان است و یا مشكلات روزمره انسان است كه در خواب آن را مى بیند.
🕊برخى از دانشمندان و روانشناسان، خواب دیدن را در اثر ناكامى ها و شكستها دانسته و به ضرب المثلى قدیمى استشهاد كرده اند كه: «شتر در خواب بیند پنبه دانه» و برخى دیگر خواب را تلقینِ ترس گرفته اند، بر اساس ضرب المثلى كه مى گوید: «دور از شتر بخواب تا خواب آشفته نبینى» و بعضى دیگر خواب را جلوه غرائز واپس زده دانسته اند.
⛅ امّا علیرغم تفاوتهایى كه در خوابها و رؤیاها وجود دارد، كسى اصل خواب دیدن را انكار نكرده است و البتّه باید به این نكته توجّه داشت كه همه خوابها با یك تحلیل، قابل بررسى نیستند.
🐬مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى گوید: سه عالم وجود دارد؛ عالم طبیعت، عالم مثال، عالم عقل. روح انسان به خاطر تجردّى كه دارد، در خواب با آن دو عالم ارتباط پیدا مى كند و به میزان استعداد و امكان، حقایقى را درك مى كند.
⛅ اگر روح كامل باشد، در فضاى صاف حقایق را درك مى كند. و اگر در كمال به آخرین درجه نرسیده باشد، حقایق را در قالب هاى دیگر مى یابد. همانطور كه در بیدارى، شجاعت را در شیر و حیله را در روباه و بلندى را در كوه مى بینیم، در خواب، علم را در قالب نور، ازدواج را در قالب لباس و جهل و نادانى را به صورت تاریكى مشاهده مى كنیم.
✅ما بحث ایشان را با ذكر مثالهایى بیان مى كنیم؛ كسانى كه خواب مى بینند چند دسته اند:
1⃣دسته اوّل، كسانى كه روح كامل و مجردى دارند و بعد از خواب رفتنِ حواس، با عالم عقل مرتبط شده و حقایقى را صاف و روشن از دنیاى دیگر دریافت مى كنند. (نظیر تلویزیونهاى سالم با آنتن هاى مخصوص جهت دار كه امواج ماهواره اى را از نقاط دور دست مى گیرد.) اینگونه خوابها كه دریافت مستقیم و صاف است، نیازى به تعبیر ندارد.
2⃣دسته دوم، كسانى هستند كه داراى روح متوسط هستند و در عالم رؤیا، حقایق را ناصاف و همراه با برفك و تشبیه و تخیّل دریافت مى كنند. (كه باید مفسّرى در كنار دستگاه گیرنده، ماجراى فیلم را توضیح دهد وبه عبارتى، عالمى آن خواب را تعبیر كند.)
3⃣دسته سوم، كسانى هستند كه روح آنان به قدرى متلاطم و ناموزون است كه خواب آنها مفهومى ندارد. (نظیر صحنه هاىِ پراكنده و پربرفك تلویزیونى كه كسى چیزى سردرنمى آورد.) این نوع رؤیاها كه قابل تعبیر نیستند، در قرآن به «اضغاث احلام» تعبیر شده است.
✔️قرآن در سوره هاى مختلف، از رؤیاهایى نام برده كه حقیقت آنها به وقوع پیوسته، از جمله:
🔸الف: رؤیاى یوسف(علیه السلام) درباره سجده ى یازده ستاره و ماه و خورشید بر او كه با رسیدن او به قدرت و تواضع برادران و پدر و مادر در برابر او تعبیر گردید.
🔹ب: رؤیاى دو یار زندانىِ یوسف كه بعداً یكى از آنها آزاد ودیگرى اعدام شد.
🔸ج: رؤیاى پادشاه مصر درباره گاوِ لاغر و چاق كه تعبیر به قحطى و خشكسالى بعد از فراخ شد.
🔹د: رؤیاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله )درباره عدد اندك مشركان در جنگ بدر كه تعبیر به شكست مشركان شد.
🔸ه: رؤیاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله )درباره ورود مسلمانان با سر تراشیده به مسجدالحرام كه با فتح مكّه و زیارت خانه خدا تعبیر شد
🔹و: رؤیاى حضرت ابراهیم در مورد ذبح فرزندش حضرت اسماعیل.
💢از قرآن كه بگذریم در زندگى خود، افرادى را مى شناسیم كه در رؤیا از امورى مطلع شده اند كه دست انسان به صورت عادّى به آن نمى رسد.
👇👇
👆👆
💢حاج شیخ عباس قمى صاحب مفاتیح الجنان، به خواب فرزندش آمد و گفت: كتابى نزدم امانت بوده، آنرا به صاحبش برگردان تا من در برزخ راحت باشم.
💢 وقتى بیدارشد به سراغ كتاب رفت، با نشانه هایى كه پدر گفته بود تطبیق داشت، آن را برداشت. وقتى مى خواست از خانه بیرون برود، كتاب از دستش افتاد و كمى ضربه دید.
💢 او كتاب را به صاحبش برگرداند و چیزى نگفت، دوباره پدرش به خواب او آمد و گفت: چرا به او نگفتى كتاب تو ضربه دیده است تا اگر خواست خسارت بگیرد و یا رضایت دهد.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📬
1- 📒فرزندان، باید به درایت و دلسوزى پدر اعتماد و در مسائل زندگى با او مشورت كنند. «قال یوسف لابیه»*
2- 📗پدر را به اسم صدا نزنیم. «یا اَبت»
3-📒 پدر و مادر، بهترین مرجع براى حلّ مشكلات فرزندان هستند. «یا اَبت»
4- 📗پدران و فرزندان در خطاب به یكدیگر، از واژه هایى كه نشانه ى صمیمیّت، رحمت و شفقت است، استفاده كنند. «یا اَبت»*
5 - 📒والدین به خواب هاى فرزندانشان توجّه كنند. «یا اَبت»
6- 📗حضرت یوسف در ابتدا، تعبیر خواب نمى دانست و لذا براى تعبیر رؤیایش از پدر استمداد كرد. «یا اَبت»
7- 📒گاهى رؤیا وخواب دیدن، یكى از راه هاى دریافت حقایق است. «انّى رأیت»
8 - 📗در فرهنگِ خواب، اشیا، نماد حقایق مى شوند. (مثلاً خورشید نشان پدر و ماه تعبیر از مادر و ستارگان نشان برادران است.) «رأیت احد عشر كوكباً...»
9-📒 دیدن ماه و خورشید و ستارگان (به صورت هم زمان)، از شگفتى هاى رؤیاى یوسف است. «كوكباً و الشمس و القمر»*
10- 📗خوابِ اولیاىِ خدا، واقعى است. «رأیت » در این آیه «رأیتُ» تكرار شده است تا بگوید حتماً دیدم و گمان نشود ماجرا خیالى بوده است.
11- 📒یوسف(علیه السلام) در خواب چنان دید كه خورشید و ماه و ستارگان، همانند موجودات داراى عقل، بر او سجده مى كنند. (جمله «رأیتهم» براى افراد عاقل بكار مى رود)*
12- 📗انسانهاى برگزیده، به مقامى مى رسند كه مسجود دیگر انسانها مى شوند. «رأیتهم لى ساجدین»*
13-📒 گاهى در نوجوان، استعدادى هست كه بزرگترها را به تواضع وامى دارد. «ساجدین »
14- 📗شروع داستان با رؤیا و پایان آن با تعبیر آن، از بهترین روشها براى نوشتن داستان و سناریو است. «احسن القصص - رأیتهم لى ساجدین»*
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅
.
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
✊️🌷🌷 میگویند در سپاه بخور و بخواب است ، راست میگن گلوله میخورند و آرام میخوابند 🍀 پاسدارا
✨ حدیث ۱۵۰۰ نهج الفصاحه ✨
🌸 نبی مکرم اسلام فرموده اند :
بهترین مردم کسی است که برای مردم، سودمندتر باشد.
🌸🌸
🌟✨🌟
👌گذری بر زندگی امام حسين عليه السّلام :
نام مباركش حسين و پنجمين تن از چهارده معصوم است.
در سوم شعبان سال ٤ ه. در مدينه به دنيا آمد. جدّ ارجمندش، پيامبر اسلام (ص) و پدر والامقامش حضرت على (ع) و مادر گرامىاش #حضرت_فاطمه (س) است. كنيۀ مبارك او، ابوعبداللّه و از القاب مشهور آن امام است: سبط و سيّد الشّهداء.
پس از تولّد، رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) خود در گوش او اذان و اقامه گفت و پيوسته بدو عنايتى ويژه داشت.
امام حسين (ع) هفت ساله بود كه پيامبر به سراى جاويد رفت و در اين مدّت بسيار بدو نزديك بود.
پيامبر علاقهاى بسيار به او داشت و پيوسته در گفتار و رفتار، از مهر شگفت خويش به فرزند دخترش پرده برمىداشت.
او را به سينه مىفشرد و گلويش را مىبوسيد و مىفرمود: «حسين از من است و من از اويم. خدا دوست دارد كسى را كه حسين را دوست دارد. حسين از اسباط است.» ( مسند احمد ، ٤/١٧٢)
☑️زندگى سياسى-اجتماعى پيش از امامت:
الف. روزگار امام على (ع) :
اين دوران را مىتوان در دو بخش باز نمود: يكى دوران ٢٥ سالۀ سكوت پدر و ديگر، دوران حكومت او. امام حسين (ع) در دوران نخست همراه پدر شاهد كژروىهاى برخى اصحاب پيامبر (ص) و پيشامدهاى بسيار تلخ بود؛ همانند شهادت مادر، غصب فدك، محروميّت بنى هاشم از خمس و بدعت در احكام و مقرّرات اسلامى. امام حسين (ع) در اين دوران، پيرو و پشتيبان پدر بود و گاه كه مصلحت تمنّا مىكرد، نارضايتى و مخالفت خويش را با وضعيّت جامعه اسلامى بازمىنمود.
امام در دوران دوم، پدر را در زمامدارى #جامعۀ_اسلامى يارى مىكرد. فعّاليّتهاى امام حسين (ع) در روزگار پنج سالۀ خلافت پدر عبارت بود از: شركت در امور سياسى، اجتماعى، فرهنگى و نظامى. بسيج نيرو براى رويارويى با دشمن و حضور پرشور در جنگهاى جمل، صفّين و نهروان بخشى از اين گونه فعّاليّتها است ( زندگانى امام حسين ، ٤٩-٣١) .
ب. روزگار امام حسن (ع) :
دوران امامت امام حسن (ع) از سال ٤٠ تا ٥٠ ه. طول كشيد.
☑️امامت:
امامت حضرت حسين بن على (ع) از سال ٥٠ آغاز گشت و تا ٦١ ه. ادامه يافت. امام حسين (ع) از دوازده تنى است كه پيامبر (ص) در #حديث_مشهور جابر انصارى از آنان ياد مىكند و آنان را خليفه و وصىّ خويش مىخواند.
افزون بر اين، امام (ع) در ماجراى مباهله همراه پيامبر (ص) بود. پيامبر (ص) دربارۀ امامت او و برادرش امام حسن (ع) فرمود: «اين دو فرزندم، اماماند؛ چه بنشينند و چه قيام كنند.» ( مصنّفات الشّيخ المفيد ، ١١/٣٠) حضرت حسن بن على (ع) نيز بر امامت او تصريح كرده و هنگام #شهادت، برادر را امام پس از خود خوانده و فرموده است: «چون وفات يابم و روح از تنم جدا گردد، حسين بن على امام است. وراثت او از پيامبر، نزد خدا در كتاب ثبت است.» ( الاصول من الكافى ، ١/٣٠١)
☑️قيام امام حسين (ع) :
چون امام حسن (ع) به شهادت رسيد، امام حسين (ع) ده سال در حكومت معاويه به سر برد و در اين مدّت #سياست برادر را پيش گرفت؛ هر چند پيوسته از مشروع نبودن حكومت معاويه پرده برمىداشت. پس از مرگ معاويه در سال ٦٠ ه. فرزندش يزيد بر جاى او نشست. امام حسين (ع) با روى كار آمدن چنين كسى، ديگر صلح را مصلحت ندانست و قيام آشكار خويش عليه حكومت را آغاز كرد. معاويه را خليفۀ نخست به حكومت شام گمارده بود. او شخصيتى دينى براى خويش برساخت و عناوينى جعلى همانند خال المؤمنين و كاتب وحى بر خود نهاد. سياست #معاويه، از طرفى با فريبكارى و ظاهرسازى و عوام فريبى همراه بود و از طرف ديگر بر پايه ترور، ايجاد وحشت و تبعيد استوار شده بود (ر. ك. معاويه و تاريخ؛ كشف الهاويه) . بر اين اساس، قيام عليه معاويه، بسيار دشوار مىنمود تا جايى كه هم امام حسن (ع) و هم امام حسين (ع) قيام را در زمان معاويه به مصلحت ندانستند.
#زندگانی_امام_حسين_علیهالسلام