eitaa logo
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
265 دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
5.1هزار ویدیو
294 فایل
تفسیر ن_______________ور هرروزیک آیه ازقرآن کریم باصدای دلنشین حاج آقاقرائتی تفسیرمیگردد. بزرگواران مارادرنشرمطالب و مفاهیم قرآنی یاری کنید. کپی مطالب آزاداست. ازقرآن واهل بیت ع امدادبجوییم @Yazahrayeatharادمین eitaa.com/joinchat/523173890Ca1c4896e78
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─ ⏪سوره 9. توبه آيه 34 آيه🔻 ⤵يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيراً مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذابٍ أَلِيمٍ ترجمه🔻 ⤵اى كسانى كه ایمان آوردهاید! بسیارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعیّت خود،) اموال مردم را به ناحق مى‌خورند و آنان را از راه خدا باز مى‌دارند. و كسانى كه طلا و نقره مى‌اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‌كنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده! ─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀ ⤵معناى احبار و رهبان در آیهى 31 گذشت. «ذهب» به معنى طلاست، و به دلیل اینكه زود از دست مى‌رود، یا آنكه مردم به سویش مى‌روند، به طلا، «ذهب» گفته شده است. 🍂 «فضّه» به نقره گفته مى‌شود، چون زود پراكنده مى‌شود، یا مردم به سوى آن جذب نمى‌شوند. 🍁علماى یهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانیّت دین اسلام اعتراف نكردند، یا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، یا تفتیش عقاید كرده و به دیگران تهمت زدند. خلیفه‌ى سوّم مى خواست حرف «و» را از «و الّذین» حذف كند، تا آیه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّهاى شدیداً اعتراض كردند. 🌳زكات در روایات 💢از امام صادقعلیه السلام پرسیدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مىشود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر یا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بیان نموده و آنگاه در بیان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخیك بما هو احوج الیه منك»آنچه را برادر دینىات به آن نیازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجیح دهى. ⚡در روایتى دیگر، آن حضرت مىفرماید: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها حیث وجّههااللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها»خداوند این مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسیر رضاى او خرج كنید، نه آنكه احتكار و گنج كنید. 💢طبق روایات، امام زمان علیه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مى كند و همه را به مصرف مبارزات خود مى‌رساند. ⚡پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «اِنّ اللَّه فرض على اغنیاء المسلمین فى اموالهم القدرَ الّذى یَسَعُ فقرائهم... اَلا انّ اللَّه یحاسبهم حساباً شدیداً و یعذّبهم عذابا الیما» خداوند، 💢در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظیفهى خود عمل نكنند، حسابرسى شدید مى‌كند. ⚡رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، یا غیرطلا و نقره باشد. 💢ابوذر و آیهى كنزابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پیامبر، در اعتراض به زراندوزى‌هاى معاویه و عثمان و عمّال حكومت و حیف و میل اموال عمومى، صبح و شام این آیه را با صداى بلند در برابر معاویه و سپس در مقابل عثمان مى‌خواند و مى‌گفت: این آیه مخصوص مانعان زكات نیست و هر نوع زراندوزى را شامل مى‌شود. ⚡درتفسیرشریف المیزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاویه و كعب الأحبار، بر مى‌آید كه ثروتاندوزى در جامعهى فقیر حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد. 💢البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مى‌دادند، ولى خودش مى‌گفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبیّهم» آنچه گفتهام از پیامبر شنیده‌ام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأیید پیامبر است. ⚡ازفرازهاى برجستهى زندگى ابوذر،همین امر به معروف و نهى ازمنكر اونسبت به حكّام، در زمینه ى ریختوپاشهاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به یك منكر اجتماعى بود. 💢سرانجام عثمان، این صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعید كرد، از شام هم به بدترین وضعى به مدینه آوردند، سپس به «ربذه» تبعید شد و در تبعیدگاه، مظلومانه جان سپرد. و این نیز از فرازهاى ناپسند وننگین حكومت عثمان بود. ⚡دیگران براى تبرئهى عثمان، كوشیدهاند تا به ابوذر تهمت سوسیالیست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكیّت خصوصى بزنند، امّا علامه امینىقدس سره در الغدیر، بحث مبسوطى در ردّ این اتهام دارد. 💢تبعیدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات اوباحكومت و فریادهاى اعتراض آمیزش بر ضدّروش مالى عثمان و زراندوزى معاویه و توجیهگرى هاى كعبالأحبار، در كتب تاریخى شیعه واهل سنّت آمده است، ⚡هر چند برخى خواسته اند به نوعى توجیه كنند واین مناقشات را به حساب آزادى بیان و عقیده در دورهى عثمان بگذارند، یاآنكه تبعید آن صحابى بزرگوار را به عنوان اینكه «دفع شرّ مهمتر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدینه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعیدش را ادامه👇
ادامه👆 وتبعیدش رارعایتِ مصلحت به شمار آورند، 💢ولى این رفتار ننگ‌آلود با یار صدیق و پرهیزكار پیامبر كه زبان صریح و اعتراض دلسوزانهاش تنها با انگیزهى عمل به وظیفه در برابر انحرافات بود، هیچ توجیه و تأویلى نمى پذیرد. ─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─ پيام ها⚡📨 1-🎋 همهى علماى اهل كتاب، بد نیستند. «كثیراً من الأحبار» 2-🎄 سوء استفاده از موقعیّتها، حرام است وبزرگترین خطر براى علماى دین، فساد مالى است. «لیأكلون اموال الناس بالباطل» (كسانى كه متولّى موقوفاتاند و آنها را در مسیر اهداف وقف شده مصرف نمى كنند، از مصادیق این آیه مى باشند) 3-🎋 بهره گیرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان، موجب بى رغبتى مردم به دین مى شود و مصداقِ «صدّ عن سبیل اللَّه» است. «لیاكلون اموال الناس ... و یصدّون عن سبیل اللَّه» 4-🎄 بازداشتن علماى یهود و نصارى مردم را از راه حقّ، به خاطر دستیابى به دنیاست. «یكنزون... یصدّون» 5 -🎋 در اسلام، محدودیّتى براى سرمایه نیست، امّا راه تحصیل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. «الذین یكنزون... ولاینفقونها فى سبیل اللّه» (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروریّات قطعاً حرام است) 6-🎄 مال اندوزى یك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسیارى را براى جامعه فراهم مى كند. «الذین یكنزون... ولا ینفقونها» 7-🎋 دنیاپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. «فبشّرهم...» 8 -🎄جمع آورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبیره است. چون وعدهى عذاب به آن داده شده است. «الذین یكنزون... عذاب الیم» در آیه ى 82 سورهى مائده، گروهى از آنان ستایش شده اند. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅  
🌅 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹 ✅ التماس،دعا🙏
🌅 🌸پیامبر رحمت(ﷺ): 👌چهار چيز است چنانچه يكى از آنها وارد خانه ای شود ‌آن خانه را طورى خراب كند حتّى با بركت نيز آباد نگردد: ●خيانت ●دزدى ●شرابخوارى ●و زِنا 📚امالی صدوق ص۳۸۹
🌅 آبروی تو چون یخی 💠 جامد است که درخواست ، آن را قطره قطره آب می کند. 💧 💧 💧 💧 پس بنگر آن را نزد چه کسی فرو می ریزی😓 نهج البلاغه حکمت 346💐 پ💌 🌼اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم🌼
🌅 👌 خواهش میکنم حوصله کنید و حتما بخونید👇🙏💐 (شماره 3) 📌 حتما با موضوع اختلاف میان ظاهر برخی احادیث و حتی میان آیات قرآن، مواجه شده اید. 📝 علت مشاهده برخی اختلافات در برخی احادیث چیست؟ 📝 علت اختلاف در برخی روایات (که درصد بسیار کمی از کل روایات را تشکیل می‌دهد) عموماً به سه دلیل اصلی بازمی‌گردد: 1. عوارض ناشی از روایتگری راوی حدیث 2. مقتضیات زمانی و مکانی بیان روایت 3. استفاده از اسلوبهای بیانی و بلاغی 📝 منظور از عوارض ناشی از روایتگری راوی حدیث اموری است که در فرآیند نقل حدیث پیش آمده است. مثلاً گاهی راوی به جای اینکه عین الفاظ را نقل کند، معنایی که متوجه شده است را نقل کرده است. یا گاهی به دلیل معلوم بودن فضای بیان حدیث برای مخاطبش، قرائنی را که بعداً می‌توانست در شناسایی شرایط صدور حدیث و در نتیجه فهم آن موثر باشد، حذف کرده است. یا گاهی راوی ممکن است در اخذ مطلب دقت کافی مبذول نداشته باشد. مثلاً هنگام نوشتن احادیث، برخی کلمات نزدیک به هم اشتباهاً به جای یکدیگر نوشته شده اند یا در بدترین حالت ممکن، گاهی اوقات اثرات جعل حدیث در برخی روایات باقی مانده است. 📝 منظور از مقتضیات زمانی و مکانی بیان روایت یعنی گاهی اوقات ائمه علیهم السلام در حال بیان یک موضوع خاص هستند و ما به دلیل حذف قرائن بیان آن فرمایش گمان می‌کنیم که آن فرمایش یک قانون کلی است؛ گاهی اوقات آن فرمایش از روی تقیه بوده است؛ گاهی شرایط موضوع و در نتیجه حکم آن تغییر یافته است؛ گاهی اوقات ائمه عصمت و طهارت سلام‌الله‌علیهم‌ در حال بیان یک حکم مستحب یا مکروه هستند و ما به دلیل عدم اشراف بر شرایط فرمایش حدیث، گمانمان احکام واجب و حرام است؛ و گاهی نیز تفاوت سطح مخاطب، گوینده حکیم را به سمت تغییر سطح کلام سوق می‌دهد. 📝 استفاده از اسلوبهای بیانی و بلاغی که فضیلتی آشکار برای بلیغان است نیز می‌تواند برای فردی که آگاهی و سواد کافی از ادبیات ندارد، توهم اختلاف بین روایات را موجب شود. از این منظر گاهی عرفاً بسیاری از قرائن به دلیل علم مشترک گوینده و شنونده، در گفتگو بیان نمی‌شود؛ گاهی اوقات گوینده در حال بیان وجهی از وجوه موضوع است و این امر برای شنونده معلوم است اما وقتی همان عبارت مکتوب شود ممکن است برای دیگران معلوم نباشد؛ گاهی گوینده در حال استفاده از آرایه‌های کلامی است و شنونده هم آن را درک می‌کند؛ اما خواننده متن مکتوب ممکن است به آن بی‌توجه باشد. گاهی گوینده از یک موضوع دو نوع سخن می‌گوید مثل مدح دنیا و ذم آن؛ و این نه به معنای تعارض و اختلاف که به دلیل جایگاه بیان کلام است که اگر خواننده به آن بی‌توجه باشد، گمان اختلاف بین دو کلام را خواهد داشت. 📝 از این رو، اظهار نظر پیرامون اختلاف احادیث نیازمند دانش جامعی در این موارد است و اظهارنظرهای عجولانه، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها می‌تواند ناشی از دانش ناقصِ گوینده باشد!
🌅 👍 سیاسی👇 📸 واکنش توئیتری عراقی‌ها به موضع العبادی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران: «العبادی لا یمثلنا (حیدر العبادی نماینده ما نیست)» /ایران
🌅 📌 🔹روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول #گرفتن بودند.. 🔸که شخصی باعجله آمد، #گرفت و به داخل اتاق رفت و به ... 🔹با توجه با این که مرحوم کاشی خیلی بادقت می گرفت و همه آداب و ادعیه ی را بجا می آورد؛ قبل از اينكه آخوند تمام شود، آن شخص ظهر و عصر خود را هم خوانده بود...! 🔸به هنگام خروج، با مرحوم کاشی رو به رو شد. ایشان پرسیدند: 🔹چه کار می کردی؟ .... گفت: هیچ. 🔸فرمود: تو هیچ کار نمی کردی!؟ 🔹گفت: نه! (می دانست که اگر بگوید می خواندم، کار بیخ پیدا می کند)! 🔸آقا فرمود: مگر تو نمی خواندی!؟ گفت: نه! 🔹آخوند فرمود: من خودم دیدم داشتی می خواندی...! 🔸گفت: نه آقا اشتباه دیدید! 🔹سؤال کردند: پس چه کار می کردی؟ 🔺گفت: فقط آمده بودم به خدا بگویم من یاغی نیستم، همین! 🔸این جمله در مرحوم آخوند (رحمة الله عليه) خیلی تأثیر گذاشت... 🔹تا مدت ها هر وقت از احوال آخوند می پرسیدند، ایشان با حال خاصی می فرمود: 🔺من یاغی نیستم 🔅 خدایا ما خودمون هم می دونیم که عبادتی در شان خدایی تو نکردیم... و روزه مان اصلاً جایی دستش بند نیست!... فقط اومدیم بگیم که: 🔺 .... 🔺 ..... 🔺لطفا همین جمله را از ما قبول کن. 🌼اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅 💫هرشب 💥پنجرہ های ملکوت آسمان 💫بسوی قلبهاگشودہ می شود 💥الهی امشب! 💫ﮐﯿﻨﻪ ﺭﺍﺍﺯقلبہای ماﺑﺰﺩﺍﯼ 💥ونورایمانت را 💫درقلبهایمان جاری کن 💥🌚 شب زیباتون بخیر 🌙 💫فرداتون قشنگ..
🌅 🌹 بسم،الله،الرحمن،الرحیم🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹 #تقویم امروز شنبه 20 مرداد ماه ✅ سلام و عرض ادب و احترام و صبحتون بخیر و نیکی و شادکامی🙏