🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_172
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 172
آيه🔻
⤵️وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِى ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَآ أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️و (به یاد آور) زمانى كه پروردگارت، از پشت بنىآدم، فرزندان وذرّیّه آنان را بر گرفت و آنان را گواه بر خودشان ساخت (و فرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم؟
💦گفتند: بلى، ما گواهى دادیم (كه تو پروردگارمایى، این اقرار گرفتن از ذریّه ى آدم براى آن بود) تا در روز قیامت نگویید: ما از این، غافل بودیم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«ذریّة»، یا از «ذَرّ»، به معناى ذرّات بسیار كوچك غبار (یا مورچه هاى ریز) است، كه مراد از آن در اینجا، اجزاى نطفه ى انسان و یا فرزندان كوچك و كمسن و سال مى باشد، یا از ریشه ى «ذَرو»، به معناى پراكنده ساختن و یا از «ذَرأ»، به معناى آفریدن است.امّا اغلب به فرزندان گفته مى شود.
🌙چگونگى پیمان گرفتن خدا از بنى آدم در این آیه بیان نشده است، ولى مفسّران اقوال متعدّدى بیان كردهاند كه مشهورترین آنها دو قول است؛
✨الف: طبق روایات، پس از خلقت حضرت آدم، همه فرزندان او تا پایان دنیا به صورت ذرّات ریز و پراكنده، همچون مورچگان از پشت او بیرون آمده، مورد خطاب و سؤال الهى قرار گرفتند و به قدرت الهى به ربوبیّت خدا اعتراف كردند.
🌙سپس همه به صلب و گل آدم برگشتند تا به تدریج و به طور طبیعى به این جهان بیایند. این عالم را «عالم ذرّ» و آن پیمان را «پیمان ألَست» مى گویند.
✨امام صادق علیه السلام فرمود: بعضى از ذریّهى آدم در عالم ذرّ به زبان اقرار كردند، ولى ایمان قلبى نداشتند. از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل شده كه این اقرار، روز عرفه انجام شده است.
🌙ب: مراد از عالم ذرّ، همان پیمان فطرت و تكوین مى باشد. یعنى هنگام خروج فرزندان آدم از صلب پدران به رحم مادران كه ذرّاتى بیش نیستند،
✨خداوند فطرت توحیدى و حقّ جویى را در سرشت آنها مى نهد و این سرّ الهى به صورت یك حسّ درونى در نهاد وفطرت همه، به ودیعت نهاده مى شود.
🌙 همچنین در عقل و خردشان، خداباورى به صورت یك حقیقت خود آگاه نقش مى بندد. و لذا فطرت و خرد بشرى، بر ربوبیّت خداوند گواهى مى دهد.
✨در بعضى روایات كه از امام صادق علیه السلام دربارهى فطرت سؤال شده است، امام، فطرت را همان عالم ذرّ دانسته اند.
🌙در برخى روایات، فطرت، اثر عالم ذرّ است نه خود آن، «ثبت المعرفة فى قلوبهم و نسوا الموقف»، بنابراین انسانها در زمان و موقفى اقرار كرده، ولى آن را فراموش كرده اند، و اثر آن اقرار همان فطرتى است كه گرایش دل به سوى اوست.
✨به هرحال آیه، مورد گفتگوى متكلّمین، محدّثین و مفسّرین است، لذا ما علم آن را به اهلش كه همان راسخان در علم هستند، واگذار مى كنیم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🏝 تمام انسانها، فرزندان حضرت آدم علیه السلام هستند و خداوند از آنها بر ربوبیّت خود اقرار گرفته است. «و اذ اخذ ربّك من بنى آدم... ألست بربّكم»
2-⚖ خداوند، توحید را در فطرت و سرشت انسانها قرار داده است. «أشهدهم على أنفسهم ألست بربّكم» هر انسانى به گونهاى ربوبیّت و وحدانیّت خداوند را دریافته و بر آن گواه است.
3-🏝 خداوند، پس از آفرینش انسان، ربوبیّت خود را بر او آشكار كرد تا به هنگام لزوم گواهى دهد. «ألستُ بربّكم»
4-⚖ میثاق فطرت و خداجویى، براى اتمام حجّت است. «أن تقولوا یوم القیامة»
5 -🏝 در روز قیامت، ادّعاى غفلت از ربوبیّت خداوند، پذیرفته نیست. «انّا كنّا عن هذا غافلین» جهل و غفلت، عذر پذیرفته نزد خداوند نیست.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_173_174
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 173, 174
آيه🔻
⤵️أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَكَ ءَابَآؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ
وَكَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
ترجمه🔻
⤵️یا نگویید: پدران ما پیش از ما مشرك بودند و ما نیز فرزندانى از پس آنان بودیم (و ناچار راهشان را ادامه دادیم)؟ آیا ما را به خاطر عملكرد اهل باطل، مجازات و هلاك مى كنى؟
🏞و ما این گونه آیات خویش را روشن بیان مى كنیم (تا بدانند نور توحید، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شاید آنان (به سوى خداوند و فطرت پاك توحیدى) بازگردند.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️اگر گواهى بر ربوبیّت در عالم ذرّ یا فطرت نبود، انسان در دنیا به راحتى خداپرست نمى شد و همواره از نیاكان خود تقلید مى كرد. «او تقولوا انّما اشرك آبائُنا...»
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌸 فطرت خداشناسى در وجود انسان، براى اتمام حجّت از سوى خداوند است و چراغ فطرت، قدرت نور افشانى بر ظلمات محیط را دارد. «او تقولوا انّما اشرك...»
2-🌼 جامعه و محیط، انسان را مجبور نمى كند. «أو تقولوا انّما أشرك آبائُنا...»
3-🌸 تقلید در اصول دین، جایز نیست. «أشرك آبائُنا»
4-🌼 عقیده، عمل و شرك نیاكان، بستر اعتقاد، عمل وشرك فرزندان مى شود. «أشرك آبائُنا»
5 -🌸 گناه و انحراف خود را به دوش دیگران افكندن، موجّه نیست. «تقولوا انّما أشرك آبائُنا»
6-🌼 اطاعت و احترام نیاكان، تا حدّى است كه انسان را به شرك نكشد. «ذرّیة من بعدهم»
7-🌸 مشركان، باطلگرا مى باشند. «أشرك آبائُنا فعل المبطلون»
8 -🌼 در نظام كیفرى خداوند، هیچ كس به گناه دیگرى مؤاخذه نمى شود. «أفتهلكنا بما فعل المبطلون»
9-🌸 آیات الهى، براى توجّهدادن انسانها به میثاق فطرت و سرشت توحیدى است. «نفصّل الآیات ولعلّهم یرجعون»
10-🌼 اصل، توحید است و شرك، عارضى است، لذا قرآن، خواستار بازگشت مشركان بها اصالت انسان است. «لعلّهم یرجعون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ـ
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_175
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 175
آيه🔻
⤵️وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَيْنَهُ ءَايَتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَنُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ
ترجمه🔻
⤵️و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آیات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى كرامات) را به او داده بودیم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آیات جدا ساخت، پس شیطان او را در پىخویش كشید تا از گمراه ان شد.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«اِنسلاخ»، به معناى كندنِ پوست است و در جایى كه چیزى به چیزى چسبیده باشد به كار مىرود و در اینجا كنایه از آگاهى و احاطه ى كامل او به معارف است.
🔖جملهى «فاتبعه»، بیانگر آن است كه آن شخص در مسیر حقّ به چنان مقامى رسیده بود كه شیطان از او قطع امید كرده بود، امّا با بروز نشانه هاى انحراف، شیطان به سرعت او را تعقیب كرد و سرانجام در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار گرفت.
💫این آیه، به داستان دانشمندى از بنىاسرائیل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى كند كه نخست در صف مؤمنان و حاملان آیات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه ى شیطان و طاغوت، منحرف شد.
🔖امام رضا علیه السلام فرمود: بَلعَم فرزند باعور، اسم اعظم الهى را مى دانست و دعایش مستجاب مى شد، ولى به دربار فرعون جذب شد و با آنكه در ابتداى كار، مبلّغ حضرت موسى علیه السلام بود، ولى سرانجام بر علیه موسى و یاران او اقدام كرده و بد عاقبت شد.
💫 آرى، زرق و برق دنیا و دربار، عامل سقوط علما و دانشمندان است.
🔖قرآن، نام این شخص را نمى برد، ولى كارش را بازگو مى كند، تا به فرمودهى امام باقر علیه السلام بر هر كس كه هواى نفس را بر حقّ غالب كند منطبق شود و چنین كسانى در هر زمانى یافت مى شوند و اختصاص به زمان و شخص خاصّى مانند بلعم باعورا ندارد.
💫ماجراى بَلعم باعورا، در تورات كنونى هم آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌳 رهبر باید مردم را نسبت به خطرهاى قابل پیشبینى، آگاه كند و به آنان هشدار دهد. «واتل علیهم...»
2-⚡️ گاهى طاغوتها، علما را هم مىفریبند. سرنوشت دانشمندى همچون بلعم باعورا باید براى تاریخ درس عبرت باشد. «واتل علیهم نبأ...» زیرا داستانى مهم و مفید است. («نبأ» به خبر مهم و مفید مى گویند)
3-🌳 انسان آزاد است و مىتواند تغییر جهت دهد. «آتیناه آیاتنا فانسلخ»
4-⚡️ انسان هر چه بالا رود، نباید مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد. عاقبتِ كار مهم است. جایگاه هر كس بالاتر، خطرش بیشتر. «فانسلخ منها»
5 -🌳 آنكه از خدا جدا شود، طعمهى شیطان مى گردد. «فانسلخمنها فأتبعه الشیطان»
6-⚡️ شیطان وسوسه مى كند و در كمین است كه هر گاه در كسى زمینهاى ببیند، او را دنبال كند. «فانسلخ فأتبعه» (كلمهى «فاتبعه» در كنار كلمهى «فانسلخ»، نشان مى دهد كه شیطان در كمین است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال مى كند.)
7-🌳 شیطان، حریف عالم ربّانى نمىشود. (تا بلعم از آیات دست نكشیده بود، شیطان بر او تسلّط نداشت) «فانسلخ منها فأتبعه الشیطان»
8 -⚡️ علم، به تنهایى نجاتبخش نیست، زیرا دانشمند دنیاپرست، اسیر شیطان مىشود. «فأتبعه الشیطان»
9-🌳 باید به بد فرجامى اندیشید و از سوء عاقبت ترس داشت، تا نعمت، تبدیل به نقمت نشود. «آتیناه آیاتنا... فكان من الغاوین»
10-⚡️ رها كردن راه خدا، دور از عقل و خرد است. «فكان من الغاوین»
11-🌳سقوط انسان در چند مرحله واقع مىشود: جداشدن از آیات الهى، پیروى از شیطان وپیوستن به جمع گمراهان. «فانسلخمنها فاتبعه الشیطان فكان من الغاوین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_176
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 176
آيه🔻
⤵️وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَيهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّ لِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
ترجمه🔻
⤵️و اگر مى خواستیم، (قدر وارزش) او را به وسیله ى آیات (و علومى كه به او داده بودیم) بالا مى بردیم، ولى او به زمین (و مادّیات) چسبید و از هوس خود پیروى كرد.
🏞پس مَثَل او مَثَل سگ است كه اگر به آن حمله كنى دهان باز كرده و پارس مى كند و زبان بیرون مى آورد و اگر او را واگذارى، باز چنین مى كند (همیشه دهان دنیاپرستان باز است،) این، مَثَل كسانى است كه آیات مارا تكذیب كردند. پس این داستان را (برایشان) بازگو، باشد كه بیندیشند.
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در این آیه، چون كلمهى «أرض» در برابر رفعت معنوى قرار گرفته، مراد از آن مسائل حقیر، مادّى و دنیوى است.
🌦پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: كسى كه علم و معلوماتش زیاد شود، امّا هدایتیابى او بیشتر نشود، آن علم سبب دورى بیشتر او از خداوند شده است.
💦قصّه هاى قرآن بر پایهى حقّ و حقیقت استوار است و براى دلدارى و ثبات قدم پیامبر صلى الله علیه وآله و اهل ایمان، نا امیدى دشمنان و وسیله ى موعظه و تذكّر مؤمنان بوده و مایهى عبرتى براى خردمندان است.
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🏝 پایبندى به آیات الهى، سبب تقرّب به خداوند و مقامات والاست. «لرفعناه بها»
2-🍂 در عین حاكمیّت اراده و خواست خداوند بر جهان، انسان مختار وآزاد است. «و لو شئنا لرفعناه بها ولكنّه اخلد الى الارض...»
3-🏝 خواست خداوند، بر پایهى عملكرد خودماست. «و لو شئنا لرفعناه بها ولكنّه اخلد الى الارض و اتّبع الهوى» آرى، رسیدن به مقام قرب، مشروط به پرهیز از دنیاگرایى و هوس است.
4-🍂 مردم غافل، به چهار پایان مى مانند، ولى دانشمند دنیاپرست، مثل سگ حریص است. «كمثل الكلب»
5 -🏝 دانشمند بىعمل، منفور است. «كمثل الكلب ان تحمل علیه یلهث...»
6-🍂 اسیر دنیا، هرگز آرامش ندارد. «ان تحمل علیه یلهث أو تتركه یلهث» انسان حریص هر چه داشته باشد، باز هم زبان طمعش بیرون است، زیرا دنیاپرستى و حرص، نهایت ندارد.
7-🏝 علاقه به دنیا و هواپرستى، انسان را نسبت به امور دیگر بى تفاوت مى كند. «ان تحمل ... أو تتركه...»
8 -🍂 علماى دین اگر دنیاگرا شدند، در معرض تكذیب آیات الهى و گرایش به كفر قرار مى گیرند. «اخلد الى الارض... كذّبوا بآیاتنا»
9-🏝 سرنوشت علما و دانشمندان فریب خورده، باید مایه عبرت و اندیشهى مردم باشد. (در آیهى قبل آمد: «وَاتلُ»، در اینجا مى خوانیم: «فاقصص»).
10-🍂 داستاننویسى و داستانسرایى باید در مسیر رشد فكرى انسان باشد، نه تخدیر و سرگرمى. قصّه گویى جهتدار، كار انبیاست. «فاقصص القصص لعلّهم یتفكّرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
#بخشش_گناهان_و_افزایش_حسنات ✨
✅ امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس هر روز بیست و پنج بار بگوید ⇦ اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمؤمِنینَ وَالموْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَالْمُسْلِماتِ. (پروردگارا تمام مومنان و مسلمانان زن و مرد را ببخش. )
👌 خدا به شماره هر مومنی که در گذشته زنده باشد تا روز قیامت حسنه ای برایش بنویسد و گناهی از او محو کند و درجه ای بالا برد.
📚 آمالی شیخ صدوق، مجلس ۶۳، حدیث ۷
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_177_178
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
سوره 7. اعراف آيه 177, 178
آيه
سَآءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايتِنَا وَأَنفُسَهُمْ كَانُواْ يَظْلِمُونَ
مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِى وَمَن يُضْلِلْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ
ترجمه
چه بد مَثَلى دارند كسانى كه آیات ما را تكذیب كردند. و(لى) آنان تنها به خودشان ستم مى كردند.
هركه را خدا هدایت كند، تنها اوست هدایت یافته، و هر كه را گمراه كند، پس آنان همان زیانكارانند.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️شاید دلیل اینكه در مورد هدایت یافتگان كلمهى مفرد «مهتد» به كار رفته و در مورد گمراهان به صورت جمع آمده «خاسرون»، آن باشد كه راه هدایت یافتگان یكى است و با هم متّحدند، امّا منحرفان، متفرّقند و راهشان متعدّد است.
🔱جان گرگان و سگان هر یك جداست متّحد جانهاى شیران خداست گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه ى اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست.
💞خداوند حكیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🔹 عاقبتِ زشتى در انتظار تكذیب كنندگان است. «ساء مثلاً»
2-🌼 تكذیب آیات الهى، ظلم به خویش است، نه خداوند. «أنفسهم كانوا یظلمون» مقدّمداشتن «انفسهم» بر «یظلمون»، نشانهى انحصار است.
3-🔹 هدایت به دست خداوند است و اگر لطف او نباشد، علم به تنهایى سبب نجات و هدایت نمى شود. «من یهد اللّه»
4-🌼 هدایت یافتگان از هر گونه زیان و خسران دور هستند، زیرا ضلالت سرچشمهى خسارت است. «مَن یضلل اللّه فاولئك هم الخاسرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔻 شفاعت نبی اکرم(ص) اختصاص به قیامت ندارد. شفاعت، در دنیا هم جاری است.
✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«مقام شفاعتِ نبی اکرم (ص) يک مقام جاری و ساری است؛ يعنی از اول تا آخر عالم، اين مقام شفاعت وجود دارد و يک امر دائمی است و اختصاص به زمانی خاص ندارد، به طوری که در زمانهای دیگر نباشد؛ همچنین اختصاص به فرد خاصی هم ندارد، بهگونهای که فرد دیگری را شامل نشود.
اينطور نيست که شفاعت، فقط در خروجی کار باشد، و آنجا که همه، کارهايشان را انجام میدهند، نيازی به شفاعت نباشد و وقتی کارها گره میخورد و مثلاً در آخرت درهای بهشت بسته میشود، فقط با شفاعت، درها باز شود! اينطور نيست. بلکه سيرِ مستمرِ مخلوقات، با شفاعت حضرت است.
شفاعت، يک امر جاری است و در هر لحظه، میتوان شفاعت بهتری را نصيب خود کرد. ایشان از ابتدا دستگيری کردهاند و اکنون هم دستگيری میکنند. ما نباید شفاعت را به این صورت تفسیر کنیم که مثلاً ما همۀ کارهای خود را انجام میدهیم و فقط زمان جمعبندی و نمره دادن، حضرت شفاعت میکند! شفاعت از ابتدا هست، مثل معلّمی که از روز اوّل از شاگرد دستگيری میکند، نه آن روزی که شاگرد امتحان داده و مثلاً نیمنمره کم آورده است و معلّم با کم و زیاد کردن در برگۀ او نمرهاش را تمام کند! معنای شفاعت اين نيست. 👈 شفاعت يک حقيقت جاری توسط نبی اکرم (ص) است که همۀ بندگان خدا از انسان تا مَلک و غیر آنها در همۀ احوال و افعال، به اين شفاعت محتاج هستند. پس فقط اهل گناه به اين شفاعت محتاج نیستند بلکه همه مخلوقات، در درجات خود محتاج شفاعت هستند.» ۹۲/۱۰/۷
1_1449673.mp3
3.01M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_179
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅