eitaa logo
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
265 دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
5.1هزار ویدیو
294 فایل
تفسیر ن_______________ور هرروزیک آیه ازقرآن کریم باصدای دلنشین حاج آقاقرائتی تفسیرمیگردد. بزرگواران مارادرنشرمطالب و مفاهیم قرآنی یاری کنید. کپی مطالب آزاداست. ازقرآن واهل بیت ع امدادبجوییم @Yazahrayeatharادمین eitaa.com/joinchat/523173890Ca1c4896e78
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 182, 183 آيه🔻 ⤵️وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ⤵️وَ أُمْلِى لَهُمْ إِنَّ كَيْدِى مَتِينٌ ترجمه🔻 ⤵️و كسانى كه آیات ما را تكذیب كردند، به تدریج، آنان را از جایى كه ندانند، گرفتار خواهیم كرد. ⤵️و به آنان مهلت مى دهم (تا پیمانه پر شود،) همانا تدبیر من محكم و استوار است (و هیچ كس را قدرت فرار از آن نیست). ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻 ⤵️«استدراج» كه یكى از سنّتهاى الهى نسبت به مكذّبین و مُترفین است، از «درجة» به معناى درهم پیچیدن تدریجى است. 🌾این سنّت در آیه 44 سورهى قلم هم آمده است. حضرت على علیه السلام فرمود: آنان كه در رفاه و آسایش زندگى مى كنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمتها وسیلهى خواب و غفلت آنان شود. 🍀همچنین فرمودند: كسى كه در مواهب و امكانات بسیار زندگى كند و آن را مجازات استدراجى نداند، از نشانه هاى خطر غافل مانده است. 🌾آرى، خداوند مهلت مى دهد، امّا اهمال نمىكند. چنانكه بزرگان گفتهاند: «انّ اللّه یمهل و لایهمل» 🍀حضرت على علیه السلام فرمود: هنگامى كه خداوند اراده خیرى براى بندهاى نماید، به هنگام انجام گناه او را گوشمالى مى دهد تا توبه نماید، ولى هنگامى كه بر اثر اعمالش، بدى و شرى مقدّر شود، هنگام گناه نعمتى به او مى بخشد تا توبه و استغفار را فراموش كند و به گناه ادامه دهد كه در واقع نوعى عذاب مخفیانه و به تدریج است. چنانكه خداوند مى فرماید: «سنستدرجهم من حیث لایعلمون». 🌾كید الهى و مهلت و طول عمر دادن به عنوان «استدراج»، بارها در آیات قرآن آمده است، مثل این آیات: «لا تحسبنّ الّذین كفروا انّما نُملى لهم خیرٌ لانفسهم انّما نُملى لهم لیزدادوا اثماً» 🍀 كفّار گمان نكنند كه مهلتى كه به آنان مى دهیم، خیر آنهاست بلكه ما از این جهت به آنان مهلت مى دهیم تا بر گناهانشان بیافزایند، «فذرهم فى غمرتهم حتّى حین» ، پس ایشان را در غفلتشان واگذار. و نیز آیات: 196 سورهى آلعمران، 44 سورهى انعام، 55 سورهى توبه و 55 و 56 سوره ى مؤمنون. 🌾گاهى نعمتهاى الهى، پردهپوشىهاى خداوند و ستایشهاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى و به نحوى استدراج است. 🍀حضرت على علیه السلام فرمود: تحریفگران توجیهكار كه هر روز مطیع طاغوتى هستند، مشمول قانون استدراج مى باشند. 🌾امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند، دوستان خود را با تلخى ها هشدار مىدهد و نااهلان را در رفاه، رها مى كند. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-💠 تكذیب آیات روشن الهى، به سقوط تدریجى وهلاكت مخفى مى انجامد. «و الّذین كذّبوا بآیاتنا سنسستدرجهم من حیث لا یعلمون» (چوب خدا، صدا ندارد) 2-🏜 مهلت دادن به مردم، از سنّتهاى خداست، تا هر كس در راهى كه برگزیده، به نتیجه برسد و درها به روى همه باز باشد، هم فرصت طغیان داشته باشند، هم مجال توبه و جبران. «سنستدرجهم» 3-💠 غالباً سقوط انسان، پلّه پله و آرام آرام است. «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون» 4-🏜 عمر و زندگى، به دست خداست و گنهكار را از قدرت خدا گریزى نیست. «و اُملى لهم» 5 -💠 خداوند فرصت توبه و جبران را به كافران مى دهد، ولى آنان لایق نیستند. «و اُملى لهم» 6-🏜 همیشه نعمتها نشانهى لطف خدا نیست، گاهى زمینهاى براى قهر ناگهانى خداوند است. «اُملى - كیدى» 7-💠 مرفّهان غافل، با تدبیر خدا طرفند. «اُملى لهم انّ كیدى» (همان گونه كه كید، عملى پنهانى است، استدراج نیز عذابى مخفیانه مى باشد) 8 -🏜 خطر غرور و غفلت تا حدّى است كه خداوند با سه تعبیر پیاپى آن را مطرح كرده است. «سنستدرجهم - اُملى لهم - كیدى» 9-💠 طرح و تدبیر الهى، شكست ناپذیر است. «انّ كیدى متین» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔍 💠فرازی از مناجات شعبانیه - ترجمه حضرت استاد حسین انصاریان💠 🔸خدايا برايم نيرويى نيست كه خود را بوسيله آن از عرصه نافرمانی ات بيرون برم، مگر آنگاه كه به محبّتت بيدارم سازى، و آنچنان كه خواستى باشم، پس تو را شكر گذارم، براى اينكه در آستان كرمت واردم كردى، و هم اينكه دلم را از آرايه هاى غفلت از حضرتت پاك نمودى.
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_184 #سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 184 آيه🔻 ⤵️أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِهِم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ ترجمه🔻 ⤵️آیا آنان فكر نكردند كه همنشین آنان (پیامبر اسلام،) هیچگونه جنون ندارد؟ او جز هشداردهندهاى آشكار نیست. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«جِنّة»، به معناى جنون و در اصل به معناى پوشش است، گویا هنگام جنون، پوششى روى عقل قرار مى گیرد. 🍂هنوز پیامبر به مدینه هجرت نكرده بود كه شبى بر كوه صفا تا پاسى از شب، مردم را به خدا دعوت كرده و از مجازاتهاى الهى بیم و اندرز مى داد. 💦مشركان گفتند: رفیق ما دیوانه شده است كه چنین سخنانى بر زبانش جارى مىشود. آیات فوق نازل شد. 🍂آنان به كسى تهمت جنون مى زدند كه قبل از رسالت، او را محمّد امین نام نهاده بودند. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-📌 تهمت و جسارت، شیوه و عمل اهل فكر و اندیشه نیست. «أولم یتفكّروا» 2-🍏 پیامبر، مصاحب و همصحبت مردم است. اگر دیوانه بود، چرا قبلاً نگفتند و چرا سالها با او هم صحبت شدند؟ «صاحبهم» 3-📌 در نظام فاسد، به حقّگویان نسبت جنون مى دهند. «من جِنّة» 4-🍏 پیامبران، از سوى مخالفان گرفتار تهمت سحر یا جنون بودهاند.«من جِنّة» چنانكه در آیهاى دیگر مى خوانیم: «كذلك ما أتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر أو مجنون» 5 -📌 در شیوهى تبلیغ و تربیت و مخاطب شناسى، براى تربیت غافلان باید بیشتر نذیر بود، نه بشیر. «ان هو الاّ نذیر» 6-🍏 براى مردم مغرور و خواب آلود، باید صریح و آشكار حرف بزنیم. «مبین» 📙ذاریات، 52 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 185 آيه🔻 ⤵️أَوَلَمْ يَنظُرُواْ فِى مَلَكُوتِ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَيءٍ وَأَنْ عَسَى أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَىِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ ترجمه🔻 ⤵️آیا در ملكوتِ آسمانها و زمین و هرچه خدا آفریده، به دقّت نمى نگرند (تا بدانند آفرینش همهى آنها هدفدار است، نه بیهوده) و اینكه شاید زمان (مرگ) آنان نزدیك شده باشد؟ پس بعد از این (آیات روشن)، به كدام سخن ایمان خواهند آورد؟ ─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور ⤵️«ملكوت» از «مُلك»، به معناى حكومت و مالكیّت است. اینجا به حكومت مطلقهى خداوند بر هستى اطلاق شده است. ─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🍀 نگاه اندیشمندانه، عمیق و متفكّرانه، ثمربخش و كارگشا مى باشد. (توجّه و اندیشه دربارهى باطن هستى و شیوهى ارتباط آن با آفریدگار، آدمى را به خداوند مرتبط مى سازد، چنانكه توحید و نبوّت را باید با عقل و فكر فهمید، نه از روى تقلید). «أولم یتفكّروا، أولم ینظروا» 2-❣ توحید، سرچشمه و پشتوانهى نبوّت است و دقّت در ملكوت هستى، روشن مى كند كه این نظام رها شده نیست. «أولم ینظروا ... فباىّ حدیث» 3-🍀 بیشتر بدبختى ها به خاطر غفلت از یاد مرگ است. «عسى ان یكون قداقترب أجلهم» (یاد مرگ، در كاستن از لجاجت، مؤثّر است و مردم را به استفاده از فرصت و به ایمان آوردن پیش از فرا رسیدن مرگ، فرا مى خواند) 4-❣ آفرینش هیچ ذرّهاى، بى هدف نیست. «من شىء» 5 -🍀 قرآن و آیات الهى، بهترین كتاب و سخن است و هیچ عذرى براى نپذیرفتن آنها نیست. «فبأىّ حدیث بعده» 6-❣ كسى كه به قرآن و معارف آن ایمان نیاورد، دیگر به هیچ سخن هدایتبخشى ایمان نمى آورد. «فبأىّ حدیث بعده یؤمنون» 7-🍀 دقّت در نظام تكوین، سبب ایمان آوردن به نظام تشریع است. «أولم ینظروا... بعده یؤمنون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_2500702.mp3
2.24M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 186 آيه🔻 ⤵️مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِىَ لَهُ وَيَذَرُهُمْ فِى طُغْيَنِهِمْ يَعْمَهُونَ ترجمه🔻 ⤵️هركه را خداوند (به خاطر فسق و اعمالش) گمراه كند، براى او هیچ هدایتگرى نیست، و آنان را در سركشى و طغیانشان رها مىكند تا سرگردان شوند. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🎋 سزاى كسانى كه به هشدارهاى انبیا گوش نمى دهند و به گفته هاى آنان نمى اندیشند، این است كه گرفتار قهر الهى شده و به حال خود رها شوند. «فبأىّ حدیث بعده یؤمنون... و یذرهم» 2-🎋 اضلال، كار خداست ولى زمینه ساز آن، نیّت و عمل خود انسان است كه سبب مى شود قلب او زنگ بگیرد و هدایت الهى را نپذیرد. «یضلل اللّه» آیات دیگرى نیز این حقیقت را بیان مى كند، از جمله: «وما یُضلّ به الاّ الفاسقین» و «بل ران على قلوبهم ماكانوا یكسبون» 3-🎋 طغیان و سركشى مردم اجبارى نیست و گمراهى انسانها، نتیجهى انتخاب خود آنان است. «طغیانهم» (انسان، از ابتدا بد آفریده نشده است) 4-🎋 طاغوتها، سرگردانند. «فى طغیانهم یعمهون» 5 -🎋 اگر هدایت الهى نباشد، گمراهى و سرگردانى انسان مستمرّ و ادامهدار است. «یعمهون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1450479.mp3
3.02M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼🕊✼🍃═══┅ ⏮سوره 7. اعراف آيه 187 آيه🔻 ⤵️يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى لَايُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأَتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِىٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ترجمه🔻 ⤵️از تو دربارهى قیامت مىپرسند كه چه وقت به پا مى شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمى تواند زمان آن را آشكار سازد. ⚡️(فرا رسیدن قیامت،) در آسمانها و زمین سنگین است، جز به صورت ناگهانى پیش نمىآید. از تو چنان مى پرسند كه گویا از (زمان) آن آگاهى كامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداست، ولى بیشتر مردم نمى دانند. ┅═══🍃✼🕊✼🍃═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️كفّار قریش، گروهى را نزد علماى یهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشوارى فرا گرفته و از پیامبر صلى الله علیه وآله بپرسند، و او از عهدهى پاسخگویى بر نیاید و محكوم شود. یكى از آن سؤالها، تعیین زمان وقوع قیامت بود. 🌾«السّاعة»، زمان شروع قیامت است، و«القیامة»، زمان حساب و كتاب، پاداش و جزا مى باشد. «مرُسى»به معناى ثبوت و وقوع است، «جبال راسیات»، یعنى كوههاى استوار و محكم. «حَفىّ»، به معناى پیگیرى و تحقیق است، حفىّ بودن پیامبر صلى الله علیه وآله، یعنى گویا پیامبر فرارسیدن روز قیامت را از خدا پرسیده و تحقیق كرده و مى داند. 🌸سنگینى قیامت در آسمانها و زمین، شاید به خاطر بهم ریختگى كرات و بى نور شدن خورشید و زیر و رو شدن زمین باشد. و شاید مراد از سنگینى قیامت، سنگینى كیفرها در آن روز باشد. در دعاى كمیل مى خوانیم: «وهذا ما لاتقوم لها السموات و الارض»، آسمانها و زمین طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند. 🌾از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله دربارهى ظهور و خروج حضرت قائم علیه السلام پرسیدند، حضرت فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة» قیام او مثل برپایى قیامت ناگهانى است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «لایجلّیها لوقتها الاّ هو ثقلت فى السموات والارض لاتأتیكم الاّ بغتةً». این حدیث از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است. ┅═══🍃✼🕊✼🍃═══┅ پيام ها⚡️📨 1-🍀 مردم، مكرّر از پیامبر سؤال مى كردند و گاهى از زمان وقوع قیامت مى پرسیدند. «یسئلونك» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است) 2-🌸جز خداوند، كسى از زمان برپایى قیامت آگاه نیست. «انّما علمها عند ربّى» آرى، ندانستن زمان برپایى قیامت، براى آماده باش انسان بهتر است. 3-🍀 قیامت، قابل پیشبینى نیست و در زمانى كه انتظارش نمى رود، ناگهانى رخ خواهد داد. «بغتةً» («بغتة» در موردى بكار مى رود كه انسان حتّى احتمال و حدس آن را نیز در ذهن خود نداشته باشد) 4-🌸 قیامت بسیار گران وسنگین است، حتّى بر آسمانها و زمین، تا چه رسد به انسانها. «ثقلت فى السموات و الارض» 5 -🍀 در مورد آنچه نمىدانیم، از گفتنِ «نمى دانم» نهراسیم. در این آیه پیامبر دوبار فرمان یافته كه بگوید: «قل انّما علمها عند ربّى... قل انّما علمها عند اللّه» و در جاى دیگر نیز مى فرماید: سرنوشت خود و شما را نمى دانم. «قل ما كنت بدعاً من الرسل و ما ادرى ما یفعل بى و لا بكم ان اتّبع الاّ ما یوحى الىّ» 6-🌸 ندانستن خصوصیّات و جزئیّات قیامت، ضررى به اصل نبوّت ومعاد نمى زند. هیچ كس از زمان و مكان مرگ خود آگاه نیست، ولى این دلیل انكار اصل مرگ نمى شود. «انّما علمها عند ربى» 📋 احقاف، 9 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🏳 🌸 🏳 🌸 ♦️ علت اینکه به حضرت علی بن الحسین(علیه السلام) سیدالساجدین می‌گفتند، این بود که هر وقت یاد نعمتی می‌افتادند، به سجده می‌افتادند؛ که اوج کُرنش و خضوع و خشوع از سویی، و حالت شکر و سپاس از سوی دیگر، و عجز از شکر، از سوی سوم، همه با هم در سجده جمع می‌شود. #استاد_حاج_على_اکبرى
1_2935770.mp3
3.09M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 188 آيه🔻 ⤵️قُل لِّا أَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلَا ضَرّاً إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِىَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلَّا نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ترجمه🔻 ⤵️بگو: من مالك هیچ سود و زیانى براى خودم نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غیب مى دانستم، منافع زیادى براى خودم فراهم مى كردم وهرگز به من زیانى نمى رسید. من جز هشداردهنده و بشارت دهنده براى گروهى كه ایمان مى آورند نیستم. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️در قرآن و روایات، مطالبى بیان شده است كه نشان مى دهد انبیا و اولیاى الهى علم غیب داشته اند، همچنین آیات و روایاتى نظیر همین آیه به چشم مى خورد كه نشانگر آن است كه آنان علم غیب ندارند! جمع میان این دو دسته آیات و روایات به چند صورت است: الف:🍃 آنجا كه مى فرماید علم غیب نمى دانند، مراد آن است كه آن بزرگواران از پیش خود غیب نمى دانند و آنجا كه مى گوید غیب مى دانند، یعنى با اراده و الهام و وحى خدا مى دانند، نظیر آنكه مى گوییم: فلان شهر نفت ندارد یا نفت دارد كه مراد ما از نداشتن این است كه زمین آن نفتخیز نیست، یعنى از خود نفتى ندارد و مراد از داشتن نفت آن است كه به وسیلهى لوله و ماشین و كشتى و قطار، نفت به آنجا مى رسد. ب:🍃 علم غیب، دو گونه است كه انبیا بخش اعظم آن را مى دانند، نظیر اخبارى كه قرآن به نام غیب به پیامبر اسلام وحى فرمود:«تلك من انباء الغیب نوحیها الیك» و بخشى از علم غیب مخصوص خداوند است و هیچ كس از آن اطّلاعى ندارد، نظیر علم به زمان برپایى قیامت. پس آنجا كه نمى دانند یعنى بخش مخصوص به خداوند را نمى دانند و آنجا كه مى دانند، یعنى بخشى دیگر را مى دانند. ج:🍃 مخاطبین آن بزرگواران متفاوت بودند؛ بعضى اهل غلوّ و مبالغه بودند كه پیامبران و ائمّه اطهار علیهم السلام به آنان مىفرمودند: ما غیب نمى دانیم تا دربارهى آنان مبالغه نكنند. و بعضى در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند، كه پیامبر و امام، براى رشد آنان، گوشه اى از علم غیب خود را عرضه مى كردند. د:🍃 مراد از نداشتن علم غیب، نداشتن حضور ذهنى است. ولى به فرمودهى روایات براى امامان معصوم عمودى از نور است كه با مراجعه به آن از همه چیز آگاهى پیدا مى كنند.نظیر انسانى كه مى گوید من شمارهى تلفن فلانى را نمى دانم، ولى دفترچه راهنمایى دارد كه مى تواند با مراجعه به آن همهى شمارهها را بداند. ه :🍃 آگاهى از غیب، همه جا نشانهى كمال نیست، بلكه گاهى نقص است. مثلاً شبى كه حضرت على علیه السلام در جاى پیامبر صلى الله علیه وآله خوابیدند، اگر علم داشتند كه مورد خطر قرار نمى گیرند، كمالى براى آن حضرت محسوب نمى شد، زیرا در این صورت، همه حاضر بودند جاى آن حضرت بخوابند. در اینجا كمال به ندانستن است. و:🍃 خداوند علم غیبى را كه توقّع سود و زیان در آن است، به آنان مرحمت نمى كند. نظیر همین آیهى مورد بحث، ولى در مواردى كه هدف از علم غیب، ارشاد و هدایت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه مى سازد،همانگونه كه عیسى علیه السلام به یاران خود فرمود: من مى توانم بگویم كه شما مردم در خانهى خود نیز چه چیزى را ذخیره كرده اید. «و ماتدّخرون فى بیوتكم» بعضى مفسران گفته اند كه اهل مكّه به رسول خدا صلى الله علیه وآله گفتند: اگر با خدا ارتباط دارى، چرا از گرانى و ارزانى اجناس در آینده با خبر نمى شوى تا بتوانى سود و منفعتى بدست آورى و آنچه به زیان شماست، كنار بگذارى، كه آیات فوق نازل شد. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🔱 هر كه ایمانش بیشتر باشد، نسبت به تكلیف وخواست الهى تسلیم تر است و خود بیشتر احساس عجز مى كند. «لا أملك لنفسى ...» 2-🍏 همهى سود و زیانها را به اراده و خواست خدا بدانیم. «الاّ ما شاء اللّه» 3-🔱 پیامبر از پیش خود و براى زندگى شخصى خویش، غیب نمى داند. اخبار غیبى به عنوان پیامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوى خدا. «لو كنت ...» 4-🍏 زمان برپایى قیامت، از امور غیبى است. «یسئلونك عن الساعة... و لو كنت اعلم الغیب» 5 -🔱 شناخت آینده، زمینهساز رفاه و آسایش، و جهل به آن، زمینه ساز زیان و مشكلات است. «لو كنت اعلم الغیب لاستكثرت...» 6-🍏 زندگانى پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مانند مردم دیگر، آمیخته با رنج و سختى بود. «و ما مسّنى السوء» 7-🔱 پیامبر صلى الله علیه وآله مژدهرسان و بیم دهندهى همهى بشر است، امّا تنها مؤمنان كه تحت تأثیر قرار مى گیرند. «نذیر و بشیر لقوم یؤمنون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
هدایت شده از طه الخلق العظیم
یازدهم شعبان المعظم، سالروز میلاد نورانی حضرت علی اکبر علیه السلام، اشبه الناس به رسول الله صلی‌الله علیه وآله را خصوصاً به جوانان عزیز و مؤمن، تبریک می گوییم #ر
1_4089622.mp3
2.76M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 _191 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅