─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 199
آيه🔻
⤵️خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️عفو و میانهروى را پیشه كن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به كارهاى عقل پسند و نیكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️با آنكه براى كلمهى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
🌳«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه»
🌳 چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم»
🌳این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همهى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان.
🌲چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیهاى جامعتر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست.
🌲البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیتالمال.
وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوهى عمل به این آیه را درخواست كرد.
🏜جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
🏘سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه سازى (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوهى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌅 همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
2-🌸 تكلیف باید به اندازهى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
3-🌅 تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
4-🌸 مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوهگو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشمپوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
5 -🌅 هم باید به معروف امر كرد و هم شیوهى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
6-🌸 مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
7-🌅 در شیوهى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفتهى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_5056309.mp3
2.63M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_200
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 200
آيه🔻
⤵️وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ترجمه🔻
⤵️و اگر از طرف شیطان (و شیطان صفتان) كمترین وسوسه و تحریك و سوءنیّتى به تو رسید، پس به خداوند پناه آور، كه قطعاً او شنوا و داناست.
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
💛«نَزغ»، به معناى ورود در كارى به قصد افساد و تحریك است.
🏖در این سوره، از آیه 16 تا 27 داستان وسوسهى شیطان نسبت به حضرت آدم آمده است، در اواخر سوره هم نسبت به وسوسه هاى شیطان هشدار مى دهد.
💛در آیهى قبل، دعوت به اعراض از جاهلان بود. پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل پرسید: با وجود خشم، چگونه مى توان تحمّل كرد؟ این آیه نازل شد.
🏖البتّه پناه بردن، تنها با گفتن كلمهى «اعوذ باللّه» نیست، بلكه یك پیوند و ارتباط روحى برقرار كردن و توكّل نمودن و خود را به خدا سپردن است.
💛گرچه همهى انبیا معصومند، ولى شیاطین از دستاندازى و وسوسه حتّى نسبت به آنان هم در نمى گذرند.
🏖چنانكه این آیه مى فرماید: «و امّا ینزغنّك من الشیطان نزغ» یاآیهى «وكذلك جعلنا لكلّ نبىّ عَدواً شیاطین الانس والجن» كه نشان دهندهى مخالفین انبیا از جنّ و انس است.
💛امّا ارزش كار انبیا در همین است كه با وجود غرائز بشرى و وسوسه هاى شیطانى، انسانهاى صالح و با تقوا و دور از گناهند.
🏖در حقیقت شیطان، با وسوسه هاى خود قصد گمراه كردن تمام انسانها را دارد، ولى در برابر مخلصین شكست مى خورد. «قال فبعزّتك لاغوینّهم اجمعین الاّ عبادك منهم المخلصین»
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-🌟 فرض گناه و وسوسه، دلالت بر وقوع آن ندارد، تنها هشدار است. («اِمّا»، در قالب شرط است، نه تحقّق. نظیر آیهى «لئن اشركت لیحبطنّ عملك» اگر شرك ورزى، عملت تباه مى شود و شرط، دلیل بر وقوع نیست.)
2-❄️ وسوسهى شیطان، حتمى است. «ینزغنّك» (با نون تأكید آمده است)
3-🌟 وسوسهى شیطان، دائمى است. «ینزغنّك» (فعل مضارع، نشان استمرار است)
4-❄️ حتّى از كوچكترین وسوسهى شیطان نیز نباید غافل شد و باید به خدا پناه برد و خود را تحت پوشش او قرار داد. «نزغٌ»
5 -🌟 پیامبران معصومند و یكى از راههاى عصمتشان، استمداد و توجّه و پناه بردن به خداست. «فاستعذ»
6-❄️ استعاذه واستمداد از خدا، بهترین درمان وسوسه هاى شیطانى است. «فاستعذ»
7-🌟 انبیا هم نیاز به استعاذه و پناهجویى به خدا دارند. «فاستعذ»
8 -❄️ هنگام خطر، توجّه و هوشیارى ویژه لازم است. «فاستعذ»
9-🌟 چون وسوسه هاى شیطانى متفاوت است، استعاذه هم باید به «اللّه» باشد كه جامع همهى صفات نیك و كمالات است. (فرمود: «باللّه»، و نفرمود: «بالغنى»، یا «بالعلیم»، یا صفت دیگر خدا).
10-❄️ باید به خدایى پناه برد كه شنوا و داناست و به هر راز و رمزى آگاه است، نه به بتها و خرافات و... «انه سمیع علیم»
📒 زمر، 65
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_5449904.mp3
2.51M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_201_202
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 201, 202
آيه🔻
⤵️إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّيْطَنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
⤵️وَإِخْوَنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ
ترجمه🔻
⤵️همانا كسانى كه تقوا پیشه كرده اند، هرگاه وسوسه هاى) شیطانى به آنان نزدیك شود، متوجّه مى شوند (وخدا را یاد مىكنند)، آنگاه بینا مى گردند.
✨و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى كشند و نگه مى دارند و هیچ كوتاهى نمى كنند.
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
نکته ها🔻
⤵️كلمهى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس نمودن مى باشد. «طائف»، به معنى طواف كننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف كنندهاى پیرامون فكر و روح انسان پیوسته گردش مى كند تا راهى براى نفوذ بیابد.
💦شاید مراد از توجّه در این آیه، تذكّر به شنوایى و بینایى خداوند است كه در پایان آیهى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى كنند كه خدا كار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترك گناه مى شود.
❄️چنانكه امام صادق علیه السلام دربارهى این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذكّر شده و انجام نمى دهد.
💦در برخى روایات، ذكر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه هاى شیطان توصیه شده است.
❄️وسوسه ى شیطان، گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فى صدور النّاس» گاهى با همنشینى، «فهو له قرین»گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم»
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-📌 شیطان، سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مى رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2-🔱 شیطانها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف» (وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میكرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمانهاى ضعیفند تا در آنها نفوذ كنند.)
3-📌 گاهى ممكن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماسهاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گیرند كه باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذكّروا»
4-🔱 یاد خدا، به انسان بصیرت مى دهد و او را از وسوسه ها نگاه مى دارد. «تذكّروا، مبصرون»
5 -📌 متّقى، به خدا توجّه كرده و شیطانشناس و آگاه است. «اتّقوا... تذكّروا»
6-🔱 گناهكاران و گرفتاران شیطان، كورند و نجات یافتگان از دامهاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7-📌 اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشد، رفت و آمدها وتماسها با شیطان صفتان در آنها كارساز نخواهد بود. «تذكّروا، مبصرون»
8 -🔱 اگر تقوا و تذكّر نباشد، شیطانها با انسان برادر مى شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى گردد و انسان را به عمق گمراهى مىكشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ»
9-📌 راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ»
10-🔱 خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مى دهد، چنانكه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مى شوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ»
11-📌 شیطانها، پس از به گمراهى كشاندن انسانهایى كه برادر آنها شده اند، دستبردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مى برند. «فى الغىّ لایقصرون»
12-🔱 شیطان صفتان، در مسیر انحراف به كسى رحم نمى كنند و از هیچ كس دست برنمى دارند. «لا یقصرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_5456193.mp3
2.41M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_203
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
سوره 7. اعراف آيه 203
آيه🔻
⤵️وَإِذَا لَمْ تَأْتِهِم بَِايَةٍ قَالُواْ لَوْلَا اجْتَبَيْتَهَا قُلْ إِنَّمَآ أَتَّبِعُ مَا يُوحَى إِلَىَّ مِن رَّبِّى هَذَا بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ وَهُدَىً وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
ترجمه🔻
⤵️و هرگاه آیه اى براى آنان نیاورى (و چند روزى تلاوت وحى قطع شود)، مى گویند: چرا آیهاى برنگزیدى؟ بگو:
🌟من فقط چیزى را پیروى مى كنم كه از سوى پروردگارم بر من وحى مى شود. این (قرآن) بصیرتهایى از سوى پروردگارتان است و براى كسانى كه ایمان آورند، مایهى هدایت و رحمت است.
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«اجتباء» از «جبایت»، به معناى جمع كردن آب در حوض است. به حوض نیز «جابیه» مى گویند. جمعآورى خراج و مالیات را هم «جبایت» مى گویند، سپس به جمعآورى چیزهاى گزیده شده، «اجتباء» گفته شده است.
⚡️و شاید معناى آیه این باشد كه چرا معجزهاى را كه از تو درخواست كردیم، برنگزیدى و معجزهى دیگرى آوردى و طبق سلیقهى ما عمل نكردى؟
❣پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: «اذا أردتُم عیش السعداء و موت الشهداء و النّجاة یوم الحشر و الظلّ یوم الحرور و الهدى یوم الضّلالة فادرسوا القرآن فانّه كلام الرّحمن و حرز من الشیطان و رجحان فى المیزان»
🌦 اگر خواهان زندگى سعادتمند و مرگ شهادت گونه و نجات و رهایى در روز گرم و سوزان قیامت مى باشید، قرآن بیاموزید، زیرا كلام خداوند رحمن و مایه ى ایمنى از شیطان و سنگینى میزان در قیامت مى باشد.
⚡️در روایت دیگرى فرمودند: قرآن، كمال دین شماست، هركس از قرآن رویگردان شود، جایگاهش آتش است. «فیه كمال دینكم ما عَدل احدٌ عن القرآن الاّ الى النّار».
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-💜 آیات قرآن، معجزه و نشانهى حقّانیّت رسالت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است. «لم تأتهم بآیة»
2-💛 آیات قرآن، گاهى با فاصله زمانى طولانى نازل مى شد. «و اذا لم تأتهم بآیة»
3-💜 لازم نیست مُبلّغ، هر روز سخن جدیدى ارائه كند، شاید گاهى سكوت لازم باشد. «لم تأتهم بآیة»
4-💛 كفّار، آیات قرآن را مطالبى برگزیدهى پیامبر مى پنداشتند كه از این سو و آن سو جمع آورى كرده وبه مردم ارائه مى دهد، نه آنكه وحى الهى باشد. «لولااجتبیتها»
5 -💜 كفّار بهانه جو، پیامبر را به خاطر فاصله افتادن در نزول وحى شماتت مى كردند. «قالوا لولا اجتبیتها»
6-💛 رهبر آسمانى نباید تحت تأثیر بهانه گیرىها و تقاضاهاى نابجا قرار گیرد، بلكه باید پاسخ بهانه ها را صریح و قاطع بیان كند. «قل انّما اتّبع...»
7-💜 پیامبر، تنها از سرچشمه ى وحى فرمان مى گیرد، نه آنكه مطالبى را از پیش خود برگزیده و ارائه دهد. «انّما اتّبع ما یوحى الىّ»
8 -💛 وحى، وسیلهى تربیت پیامبر وامّت و لازمهى ربوبیّت خداست. «ربىّ، ربّكم»
9-💜 هدایتهاى قرآن، ناب است و ذرّهاى با انحراف مخلوط نیست. (بكار بردن كلمهى «هُدى» به جاى «هاد»، نشانهى آن است كه قرآن یكپارچه هدایت است)
10-💛 ارشاد و هدایت باید براساس بصیرت باشد. «بصائر، هُدىً»
11-💜 قرآن، هم كتاب شناخت و بصیرت فكرى است، «بصائر» هم راهنماى ارشاد و حركت عملى. «هُدى» و نتیجهى پیروى از آن، رحمت و بركت در دو جهان است. «و رحمةٌ»
12-💛 گرچه قرآن كتاب هدایت براى عموم است، امّا تنها صاحبان ایمان از این هدایت بهره مى برند و كوردلان كه از بصیرت و هدایت الهى دورند، خود را از این رحمت محروم مى كنند. «هدى و رحمةٌ لقومٍ یؤمنون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅