1_17704059.mp3
3.54M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 59 ۵۹
#سوره_توبه حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌘ঊঈ═─┅─
⏪سوره 9. توبه آيه 59
آيه🔻
⤵وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُواْ مَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّآ إِلَى اللَّهِ رَغِبُونَ
ترجمه🔻
⤵اگر آنان به آنچه خدا و پیامبرش به آنان دادهاند راضى مىشدند و مىگفتند: خداوند (و آنچه او صلاح بداند) براى ما بس است، خدا و پیامبرش به زودى از فضل خود به ما خواهند داد و ما تنها به پروردگار، راغب و امیدواریم، (اگر چنین مىگفتند، براى آنان بهتر بود).
─┅─═ঊঈ🌘ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀
⤵در این آیه چهار مرحله مطرح شده است:
1-🌿 رضا و تسلیم به تقدیر الهى. «رضوا ما آتاهم اللَّه»
2-🌿 اظهار رضایت به زبان. «قالوا حسبنا اللَّه»
3-🌿 امید به فضل و كرم الهى. «سیؤتینا ...»
4-🌿 بىتوجّهى به دنیا و رغبت به خداوند. «الى اللَّه راغبون»
─┅─═ঊঈ🌘ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡📭
1-🍁 منافقان هرگز از خداوند و تقدیرهاى او راضى نمىشوند. «ولو»
2-🍃 سیاستگذارى و تصمیمگیرى در نحوهى تقسیم و صرف بیتالمال و امور مالى واقتصادى با خدا وپیامبر ورهبر امّت اسلامى است. «آتاهم اللّه ورسوله»
3-🍁 تنها نباید به تنگناها نگریست، صبر، آینده بهترى را پیش مىآورد. «سیؤتینا»
4-🍃 تلخى محرومیّتهاى دنیوى، با وعدههاى قطعى خداوند به مؤمنان و نعمتهاى بهشتى، شیرین مىشود. «سیؤتینا»
5 -🍁 ما از خداوند طلبكار نیستیم، هر چه عطا كند از فضل خویش است. «فضله»
6-🍃 الطاف الهى از طریق پیامبران و اولیا به ما مىرسد. «فضله و رسوله»
7-🍁 محبّت خدا، زمینهساز صبر، رضا و قناعت است. «الى اللَّه راغبون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
.۰
🌅
🚩اعمال و دعاى روز مباهله
روز بیست و چهارم ذی الحجه، بنابر اَشْهر روزى است که مُباهَلَه کرد رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصاراى نجران.
و پیش از آنکه خواست مُباهله کند، #عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤ منین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت:
پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او خداوندا اینها اهل بیت منند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى.
پس جبرئیل نازل شد و #آیه_تطهیر در شاءن ایشان آورد پس حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله چون نگاه نصارى بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار #نزول عذاب مشاهده کردند جُراءَت مُباهله ننمودند واستدعاى مصالحه و قبول جزیه نمودند
و در این روز نیز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و #آیه: اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ ، در شانش نازل شد و بالجمله این روز روز شریفى است و در آن چند عمل وارد است :
اوّل : غسل
دوّم : روزه
سوّم: دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است در وقت و کیفیّت و ثواب و آیة الکرسى که در نماز مباهله است تا هُمْ فیها خالِدُونَ است
چهارم : خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است؛
روایت شده با فضیلت آن از حضرت صادق علیه السلام مى گویى : اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِىُّ........
پنجم : بخواند دعایى که شیخ وَ سَیّد روایت کرده اند بعد از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ است و شایسته است در این روز #تصدق بر فقراء به جهت تَاءسّى به مولاى هر مؤ من و مؤ منه امیر المؤ منین علیه السلام و زیارت کردن آن حضرت و انسب خواندن زیارت جامعه است .
🔸مفاتیح الجنان
#اعمال_روز_مباهله
🌅
روز چهارشنبه ٢۴ ذی الحجه، سالروز واقعه بزرگ مباهله را ارج نهیم ...
#روز_مباهله
🌅
👍واقعه مباهله
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلّم همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان و مراکز مذهبی، نامهای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند.
#مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند.
هیأت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نامهای عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند.
هیأت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند.
پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم گرفته شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنۀ صحرا برای مباهله آماده شوند.
بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد.
چون #نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که اینها کیستاند که با او همراهاند؟ گفتند:
آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوبترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست.
پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند.
ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که #پیغمبران برای مباهله مینشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا میروی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود چنین بر مباهله جرأت نمیکرد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک میشوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد، و نیز اگر جنگی با #یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشتهشدن #صلحنامه آنان برگشتند.
پیامبر بعدها فرمود:
سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل #نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله میکردند هر آینه همگی به میمون و خوک #مسخ میشدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش میشد و میسوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود میکرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمیماند و همه نصاری پیش از سال میمردند.
پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که سید و عاقب، با آوردن هدایایی، خدمت پیامبر(ص) رسیده، مسلمان شدند.
#واقعه_مباهله
🌅
👌مباهله و کربلا
امام خامنه ای:
روز مباهله روزى است كه پيامبر مكرم اسلام، عزيزترين عناصر انسانى خود را به صحنه مىآورد. نكتهى مهم در باب مباهله اين است: “و انفسنا و انفسكم” در آن هست؛ “و نساءنا و نساءكم”در آن هست؛ عزيزترين انسانها را پيغمبر اكرم انتخاب ميكند و به صحنه مىآورد براى محاجهاى كه در آن بايد تمايز بين حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض ديد همه قرار بگيرد.
هيچ سابقه نداشته است كه در راه تبليغ دين و بيان حقيقت، پيغمبر دست عزيزان خود، فرزندان خود و دختر خود و اميرالمؤمنين را - كه برادر و جانشين خود هست - بگيرد و بياورد وسط ميدان؛ استثنائى بودن روز مباهله به اين شكل است.
يعنى نشان دهندهى اين است كه بيان حقيقت، #ابلاغ حقيقت، چقدر مهم است؛ مىآورد به ميدان با اين داعيه كه ميگويد بيائيم مباهله كنيم؛ هر كدام بر حق بوديم، بماند، هر كدام بر خلاف حق بوديم، ريشهكن بشود با عذاب الهى.
همين قضيه در محرّم اتفاق افتاده است به شكل عملى؛ يعنى امام حسين (عليه الصّلاة و السّلام) هم براى بيان حقيقت، #روشنگرى در طول تاريخ، عزيزترين عزيزان خود را برميدارد مىآورد وسط ميدان. امام حسين (عليهالسّلام) كه ميدانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زينب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزيز خود را آورد.
اينجا هم مسئله، مسئلهى #تبليغ_دين است؛ تبليغ به معناى حقيقى كلمه؛ رساندن پيام، روشن كردن فضا؛ ابعاد مسئلهى تبليغ را اين جورى ميشود فهميد كه چقدر مهم است. در آن خطبه “من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناكثا لعهداللَّه... و لميغيّر عليه بفعل و لا قول كان حقّا على اللَّه ان يدخله مدخله”؛ يعنى وقتى او دارد فضا را به اين شكل آلوده ميكند، خراب ميكند، بايد يا با فعل يا با قول آمد روشنگرى كرد.
و امام حسين (عليهالسّلام) اين كار را انجام ميدهد، آن هم با اين هزينهى سنگين؛ عيالات خود، همسران خود، عزيزان خود، فرزندان اميرالمؤمنين، زينب كبرى، اينها را برميدارد مىآيد وسط ميدان.
🔹بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون
۱۳۸۸/۰۹/۲۲
#مباهله_کربلا_محرم
🌅
👌بلا و دعا
قالَ الإمام الكاظم عليه السلام :
ما مِنْ بَلاء يَنْزِلُ عَلي عَبْد مُؤْمِن، فَيُلْهِمُهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعاءَ، إلاّ كانَ كَشْفُ ذلِكَ الْبَلاءِ وَشيكاً، وَ ما مِنْ بَلاء يَنْزِلُ عَلي عَبْد مُؤْمِن فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعاءِ إلاّ كانَ ذلِكَ الْبَلاءُ طَويلاً، فَإذا نَزَلَ الْبَلاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ، وَ التَّضَرُّعِ إلَي اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
بلا و گرفتاري بر مؤمني وارد نمي شود مگر آن كه خداوند جلّ و علي بر او #الهام مي فرستد كه به درگاه باري تعالي دعا نمايد و آن بلا سريع بر طرف خواهد شد.
و چنانچه از دعا خود داري نمايد، آن بلا و گرفتاري طولاني گردد.
پس هر گاه #فتنه و بلائي بر شما وارد شود، به درگاه خداوند مهربان دعا و زاري نمائيد.
🔸الكافي، ج 2، ص 471، ح 2
#دعا_بلا
4_506063455183175883.mp3
3.65M
🌅
💖 "دعای سمات "
💖باصدای استادفرهمند
💖 التماس دعای فرج
30.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸 تلاوت تصویری کمیاب استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
🌅
💠 سوره ضحی و شرح
⛪️ اجرا در مجلس وطنی بغداد کشور عراق (سالن اجلاس سران)
🔹 سال 1986 میلادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅
🌟 فَارادَ رَبّکَ اَن یَبلُغا ...
✅ استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد،
فقط در 20 ثانیه ‼️
📢 حتما گوش جان بسپارید
🕋
💖 شیوه دعوت به نماز ؛ مقدمه 💖
ثواب هدایت یک نفر به نماز در بیان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : «لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَت» (الکافی، ج5، ص28) اگر خداوند متعال توسط تو یک نفر را هدایت کند، از آنچه خورشید بر آن می تابد برای تو بهتر است.
📚 شیوه های دعوت به نماز؛ استاد قرائتی؛ ص 18
#شیوه_دعوت_به_نماز
🌅
👌عبادت
امام امیرالمؤمنین عليه السلام:
خادع نَفسَکَ فی العِبادَةِ وَ ارفُق بِها وَ لا تَقهَرها وَ خُذ عَفوَها وَ نَشاطَها إلّا ما کان مَکتوباً عَلَیکَ مِنَ الفَریضَةِ.
برای "عبادت" نفس خود را بفریب و با او ملایمت کن،
با زور وادار به عبادتش نکن و فراغت و نشاطش را مراعات کن، مگر در واجباتی که باید آنها را در وقتشان به جای آوری.
🔸نهج البلاغه، حکمت 69
#عبادت_فراغت_واجبات_نشاط
20.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌅
🎞ماجرای بحث با موضوع :«مباهله و نفرین» استاد رائفی پور با چند نفر از دانشجویانِ به ظاهر اهل سنتِ 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅
🎙🎙عبدالباسط عبدالصمد🍂
❤️ آیاتی از سوره یس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅
مباهله ،
آفتابى همچون غدير بود
كه روزى طلوع كرد
و براى هميشه چراغ
راه شيعه در طول تاريخ شد.
24 ذی الحجه روز جلوه عظمت و فضیلت پیامبر و اهل بیت (ع)
روز مباهله گرامی باد.
🌸🍃🌸
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 59 ۵۹ #سوره_توبه حجة ا
🌅
👌بزرگواران سلام
برای جستجوی تفسیرآیات ریپلی هارودنبال کنید.یا مثل👇سرچ کنید🙏
👈سوره.......آیه....👉
💐 تفسیرسوره مبارکه توبه آیه 59👆
1_17821181.mp3
8.8M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 60 ۶۰
#سوره_توبه حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
⏪سوره 9. توبه آيه 60
آيه🔻
⤵إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَكِينَ وَالْعَمِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
ترجمه🔻
⤵همانا صدقات (زكات)، براى نیازمندان ودرماندهگان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و(هزینهى جهاد) در راه خدا وتأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكیم است.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور
⤵«صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ایمان به خدا و «صِداق» یا مهریه، نشانهى صِدق و راستى در علاقه به همسر است.
🌴مراد از صدقه در این آیه، زكات واجب است.
«فَقیر»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مىشكند.
🔖و «مسكین»، از «مَسكن»، یعنى آنكه به خاطر نادارى، خانهنشین شده است. طبق بعضى روایات، فقیر نادارى است كه از مردم درخواست نمىكند، ولى مسكین كسى است كه از شدّت بینوایى، سؤال و درخواست مىكند.
🌴از اینكه در آیات قبل، منافقان از نحوهى تقسیم اموال به پیامبرصلى الله علیه وآله عیب مىگرفتند؛ «یلمزك فى الصدقات» و در این آیه، صدقات تنها براى گروههاى خاصّى اجازه داده شده، مىفهمیم كه منافقان، به زكات چشم داشتهاند.
🔖«العاملین علیها»، عاملان زكات، همهى آنانند كه در جمعآورى، نگهدارى، توزیع و محاسبات زكات، زحمت مىكشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مىشود.
🌴«مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمینهاى براى گرایش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مىتوان قلوب آنان را جذب كرد.
🔖البتّه پرداخت زكات براى تألیف قلوب، به مفهوم ایمان آوردنِ پولى نیست، بلكه زمینهسازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وایمان است.
🌴 «یتألّفهم و یعلّمهم كى ما یعرفوا»
«الغارمین» كه یكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بىتقصیر زیربار قرض رفتهاند، مثل آنان كه در آتشسوزى، سیل، غرق كشتى و حوادث طبیعى دیگر، هستى و دارایى خود را از دست دادهاند.
🔖امام صادقعلیه السلام فرمود: «ایّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك دیناً و لم یكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان یقضیه» هر مؤمن یا مسلمانى كه بمیرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است.
🌴«فى سبیل اللَّه»، همهى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبلیغات دینى، خدماتِ رفاهى و گرهگشایى از مشكلات مسلمانان مىشود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسیر، جنگ وجهاد معرّفى شده است.
🔖«ابن السبیل»، كسى است كه در وطن خویش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بىپول شده است.
🔮سیماى زكات
🔖حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مىپرداختند. پس از تشكیل حكومت اسلامى در مدینه، مسألهى گرفتن زكات از مردم و واریز كردن آن به بیتالمال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة»
🌴زكات مخصوص اسلام نیست، بلكه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسىعلیه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» و حضرت موسىعلیه السلام خطاب به بنىاسرائیل مىفرماید:
🔖«اقیموا الصلوة واتُوا الزّكوة» و دربارهى عموم پیامبران مىخوانیم: «وجعلناهم ائمّةً یهدون بامرنا واوحینا الیهم فعلَ الخیراتِ واقامَ الصلوة وایتاء الزكوة»
📗در قرآن چهار تعبیر براى زكات بیان شده است:
1-🍃 ایتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى»
2-🍃 صدقه. « خذ من اموالهم صدقة»
3-🍃 انفاق. «یقیموا الصلوة وینفقوا»
4-🍃 زكات. «یقیمون الصلاة ویؤتون الزكوة»
🌾🍃در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روایات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. این پیوند رابطهى با خدا ورابطهى با مردم را مىرساند.
🍃در قرآن هیچ یك از واجبات دین، اینگونه مقارن با نماز نیامده است.
🌾🍃گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پیامبرصلى الله علیه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمعآورى زكات چهارپایان باشند و بدین وسیله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصیبشان گردد.
🌾🍃حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. مگر آنكه دهنده و گیرندهى زكات هر دو سیّد باشند.
🌾🍃قانون زكات، به معناى تمایل اسلام به وجود قشرِ فقیرِ زكات گیرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نیست، بلكه راه حلّى براى یك واقعیّت خارجى جامعه است.
🌾ا🍃غنیا هم گاهى با پدیدههایى چون سرقت، آتشسوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مىشوند و در نظام اسلامى باید بودجهاى براى تأمین اجتماعى باشد.
🌾🍃درروایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشكل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مىدانست كه برایشان كافى نیست، آن را مىافزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مىپرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زكات مىدادند، فقیرى در كار نبود.
🌾🍃بر خلاف عقیدهى بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد كه باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهرهگیرى از طبیعت رشد كند، ولى مالیات هم بپردازد.
🌾🍃شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكمیّت خطّ اسلام كند، مىتوان خرج كرد.
🌾🍃براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مىتوان از زكات استفاده كرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است.
🌾🍃اگر بر گردن كسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و مىتوان از زكات به او كمك كرد.
🌾🍃شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود.
🌾🍃تقسیم زكات در موارد هشتگانه، لازم نیست یكسان باشد؛ بلكه زیر نظر حاكم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مىشود.
زكات، عامل تعدیل ثروت است.
🌾🍃زكات، تشكّر عملى از دادههاى الهى است.
زكات، فاصلهى طبقاتى را كاسته، كینهى میان فقرا و ثروتمندان را مىزداید.
🌾🍃زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مىكاهد.
🌾🍃زكات، پشتوانهى تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مىگوید: نگران نباش، به ورشكسته مىگوید: تلاش مجدّد كن، به مسافر مىگوید: از ماندن در راه نترس، به كارمند مىگوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعدهى آزادى مىدهد، بازار خدمات الهى را رونق مىبخشد و دلهاى دیگران را به اسلام جذب مىكند.
🌾🍃غفلت از یاد خدا، بهرهكشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمرهى تكاثر و ثروتاندوزى است و زكات، داروى این بیمارى است.
🌾🍃زكات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مىافزاید و یا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مىگردد. چنانكه در روایات آمده است كه گاهى افرادى كه ایمان ضعیفى دارند، با كمكهاى مالى و نزدیك شدن به اسلام، ایمانشان استوار مىشود.
🌾🍃زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمینهساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین كارمندان، محبوبیت بینالمللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نیروها، حفظ آیین وكیان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡📭
1-🍂 زكات، نشانهى صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات»
2-🍀 تقسیم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیبجویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...»
3-🍂 مصرف زكات در غیر موارد هشتگانهى این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات»
4-🍀 یكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»
5 -🍂 همهى دارایىهاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»
6-🍀 پرداخت كنندگان زكات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء»
7-🍂 فقرزدایى باید در رأس برنامههاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر.
8 -🍀 تأمین زندگى كسانى كه به دنبال اقامهى احكام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها»
9-🍂 هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كنندهى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها»
10-🍀 همچنان كه قاضى باید تأمین شود تا به فكر رشوه نیفتد، دست اندركاران زكات هم باید تأمین شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها»
11-🍂 براى جمعآورى زكات، باید كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها»
12-🍀 مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم»
13-🍂 اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مىدهد. «المؤلفة قلوبهم»
14-🍀 از وظایف دولت اسلامى آن است كه مال را وسیلهى جذب دلها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم»
15-🍂 اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب»
16-🍀 مخارج تشكیلات زكات، بر دولت تحمیل نمىشود، بلكه خودكفاست. «العاملین علیها»
17-🍂 حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نكنند.«العاملین علیها»
18-🍀 بودجهى جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»
19-🍂 مال، باید وسیلهى قرب به خدا باشد. «فى سبیل اللَّه»
20-🍀 اسلام با تأمین بودجه براى واماندگان در سفر، به مسألهى سفر، تجارت
و سیاحت بها داده است. «ابن السبیل»
21-🍂 قانون زكات، قانونى حساب شده و حكیمانه است. «انمّا الزكاة... فریضةً... علیم حكیم»
22-🍀 اسلام، تنها دین عبادت نیست، قوانین اقتصادى هم دارد. «فریضةً»
🌱 در اسلام، مسائلى همچون هدیه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است.
🌱 آیهاى دیگر مىفرماید: «خذ من اموالهم صدقة» توبه، 103.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
.