1_10172000.mp3
2.85M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 50,51 ۵۰,۵۱
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🔥ঊঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 50, 51
آيه🔻
⤵️وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُواْ الْمَلَئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَرَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ
⤵️ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّمٍ لِّلْعَبِيدِ
ترجمه🔻
⤵️و (اى پیامبر!) اگر ببینى آن هنگام كه فرشتگان، جان كافران را مىگیرند، بر چهرهها وپشتهاى آنان ضربه مىزنند (و مى گویند:) بچشید عذاب سوزان را.
⭐️این (كیفر،) دستاورد كارهاى پیشین شماست و(گرنه) شكّى نیست كه خداوند بر بندگانش ستمگر نیست.
─┅─═ঊঈ🔥ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در قرآن، بارها از سخت جان دادن كفّار، سخن به میان آمده است، از جمله در سوره ى محمّد آیه 27 و سوره ى انعام آیه 93 و در مقابل، از آسان جان دادن مؤمنان نیز سخن به میان آمده است، از جمله در آیه 32 سورهى نحل مى خوانیم:
💫✨«الّذین یتوفّاكم الملائكة طیّبین یقولون سلام علیكم ادخلوا الجنّة بما كنتم تعملون»
💫✨«یتوفّى»، به معناى گرفتن است و قرآن مى فرماید: ما كفّار را مى گیریم و نمى فرماید: روح او را مى گیریم.
💫✨امّا از آنجایى كه جسم انسان در دنیا مانده است، پس معلوم مى شود كه روح او را مى گیرند.
💫✨بنابراین، حقیقت انسان به روح اوست.
تا انسان زنده است روح همراه با جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده وباقى مى ماند.
─┅─═ঊঈ🔥ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-♨️ خداوند با بیان قهر خود نسبت به كفّار، پیامبر و مؤمنان را دلدارى مى دهد. «و لوترى...»
2-💥 فرشتگان الهى، مؤمنان و كافران را مى شناسند. «اذ یتوفّى الّذین كفروا»
3-♨️ قهر اخروى خداوند نسبت به كافران، از لحظهى جان دادن آغاز مى شود. «اذ یتوفّى... یضربون وجوههم...»
4-💥 در برزخ نیز عذاب هست. «ذوقوا عذاب الحریق»
5 -♨️ مجازاتهاى الهى، كیفر كارهاى خود انسان است، نه انتقام خداوند. «ذلك بما قدّمت ایدیكم...»
6-💥 ظلم به یك نفر، به منزلهى ظلم به همه است. «لیس بظلاّم للعبید» (كوچكترین ظلمى از جانب خداوند، ستمى بسیار بزرگ است و او منزّه از آن است.)
7-♨️ كیفرهاى الهى، براساس عدل است. «لیس بظلاّم للعبید»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
هدایت شده از طه الخلق العظیم
🌹 #انس_با_قران_عترت 🌹
❣عزیزان قلب هیچ وقت مطمئن و ساکن نميشود مگر با ایمان و یقین
و راهی برای بدست آوردن ایمان و یقین نیست مگر از طریق قرآن وعترت
هدایت شده از طه الخلق العظیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙🎙 محمد طه الجنيد〰🍂
🌹🌹 سورة يس ( ماشاء الله )🍂
بسیااااااار عااالے
🌼اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم 🌼
هدایت شده از طه الخلق العظیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الکرسی خیلی زیبا😊
1_10368696.mp3
2.95M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 52,53 ۵۲,۵۳
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 52,53
آيه🔻
كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَفَرُواْ بَِايَتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ شَدِيدُ العِقَابِ
ترجمه🔻
⤵️(اى پیامبر! روش كافران زمان تو،) مثل روش فرعونیان و كفّار پیش از آنان است كه (از روى لجاجت و عناد) به آیات خداوند كفر ورزیدند، پس خداوند نیز به كیفر گناهانشان، آنان را گرفتار كرد. قطعاً خداوند، نیرومند سخت كیفر است.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🍀 گاهى كفر و لجاجت، براى بعضى عادت و خصلت شده و در این صورت، عذاب نازل مى شود. «كدأب»
2-❄️ همهى اقوام نزد خدا یكسانند و اگر راه انحراف و كفر بروند، كیفر مى بینند. «كدأب آلفرعون والّذین من قبلهم كفروا... فاخذهماللّه» آرى، سنّت الهى در عقوبت كفّار، ثابت است و مجازات مشركان در جنگ بدر، حكم خاصّى نبوده است.
3-🍀 گناه، سبب قهر الهى است. «فاخذهم اللّه بذنوبهم»
4-❄️ خداوند، در كیفر كافران عاجز نیست و همهى اقوام (مثل فرعون قوى یا مشركان ضعیف) در برابر قهر خدا عاجزند. «انّ اللّه قوى شدید العقاب»
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 53
آيه🔻
⤵️ذَ لِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ترجمه🔻
⤵️آن (كیفر) بدین سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغییر نمىدهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در احادیث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغییر نعمتهاى الهى به حساب آمدهاند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمتهاى الهى است.
🌺گناهان و ستمها، انسان را از لیاقت بهرهورى از لطف الهى دور مى كند. چنانكه حضرت على علیه السلام در خطبه ى قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كمیل مى خوانیم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النّعم...»
🌸در نامه حضرت على علیه السلام به مالك اشتر مى خوانیم: هیچ چیز مانند ظلم وستم، نعمتهاى الهى را تغییر نمى دهد، چون خداوند نالهى مظلوم را مى شنود و در كمین ظالمان است.
🌺امام صادق علیه السلام فرمودند: همواره از سختى ها و گرفتارى هاى روز و شب كه عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید.
📕 نهج البلاغه، نامه53
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🔸 انسان ذاتاً شایستهى دریافت نعمتهاى الهى است. «انعمها على قوم»
2-🔶 زوال نعمتها، از ناحیهى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمتهاست. «ذلك بانّ اللّه لم یك مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
3-🔸 دادنها و گرفتنها از سوى خدا، قانونمند و حكیمانه است. «لم یك مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا...»
4-🔶 رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى یغیّروا»
5 -🔸 در اسلام علاوه بر كیفر فردى، كیفرهاى اجتماعى نیز قانون دارد. «على قوم»
6-🔶 فطرت انسان، بر ایمان و پاكى استوار است و این انسان است كه خود را تغییر مىدهد. «یغیّروا ما بانفسهم»
7-🔸 انسان، تاریخ را مىسازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد. «حتّى یغیّروا...» البتّه محیط و اقتصاد بى اثر نیست، لكن نقش اصلى با ارادهى انسان است، و هیچ یك از آنها انسان را مجبور نمى كند.
8 -🔶 افراد، جامعه را مى سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفى در جامعه، بر پایهى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. «قوم... یغیّروا ما بانفسهم»
9-🔸سعادت و شقاوت ملّتها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
10-🔶در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّهى مردم است، نه شانس، خرافات، نظامهاى حاكم، جبر تاریخ و... «یغیّروا ما بانفسهم»
11-🔸 همهى ما تحت نظر خدا هستیم و كیفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سمیع علیم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
هدایت شده از طه الخلق العظیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در این هیــاهـوی زنـدگـی
به دنبال کدامین آرامـشـی هستی!»
✅تنها راه آرامش :
«أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»
‹تنهابا یاد الله دلها آرام میگیرد›