هدایت شده از طه الخلق العظیم
4_5791933999051965212.mp3
6.81M
✋ دعای مجیر یادتون نره!!!!
🔉 فایل صوتی دعای مجیر
💚اَللّٰهُمَ عَجِّلْ لِوَليِّکَ الْفَرَج💚
1_7827016.mp3
2M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 23 ۲۳
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 23
آيه🔻
⤵️وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَّأَسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُونَ
ترجمه🔻
⤵️و اگر خداوند خیرى در آنان مىدانست، شنوایشان مى ساخت، (حرف حقّ را به گوش دلشان مى رساند،) ولى با (این روحیهى لجاجتى كه فعلاً دارند، حتّى) اگر شنوایشان مى ساخت، باز هم سرپیچى كرده روى مى گرداندند. (در دل یقین پیدا مىكردند، ولى در ظاهر اقرار نمى كردند)
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها⚡️📨
✨افراد لجوج، چند گروهند:🔰
1⃣برخى حتّى حاضر به شنیدن حقّ نیستند. «لا تسمعوا لهذا القرآن»
برخى مى شنوند، ولى مسخره و استهزا مى كنند. «قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا»
2⃣برخى مى شنوند و مى فهمند، ولى تحریف مى كنند. «یحرّفون الكلم عن مواضعه و یقولون سمعنا و عصینا»
3⃣برخى به خاطر دلبستگى هاى شدید، حسادتها و قساوتها، قدرت تشخیص ندارند. «و جعلنا قلوبهم قاسیة»
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🏖 از سنّتهاى الهى این است كه فیض خود را به افراد مستعد عطا مى كند و به هر كس به مقدار لیاقت و استعداد حقّ پذیرى كه در خود ایجاد كرده، توفیق داده و لطف مى كند. «و لو علم اللّه فیهم خیراً لاسمعهم»
2-🍂 زمینه هاى بهره گیرى از لطف الهى را باید خودمان به وجود آوریم. «و لو علم اللّه فیهم خیراً لاسمعهم»
3-🏖 تنها فراگیرى و شنیدن آیات ملاك نیست، حقّپذیرى و تسلیم بودن نیز لازم است. «و لو أسمعهم لتولّوا»
4-🍂 خداوند از هدایت افراد مضایقهاى ندارد، ولى لجوجان از سخن حقّ روى برمىتابند. «لو علم... لاسمعهم»
5 -🏖 انسان داراى اختیار است و در برابر نداى حقّ مى تواند اعراض كند. «و لو اسمعهم لتولّوا و هم معرضون» (آرى، كسى كه استعداد رشد را در خود كور كند، فیض خدا را نیز نمى پذیرد.)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_8005965.mp3
2.96M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 24 ۲۴
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🔶🔸🔵🔸🔶
سوره 8. انفال آيه 24آيه↙️
🔵يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
ترجمه↙️
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزى كه حیاتبخش شماست دعوت مىكنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و دل او حایل مىشود و به سوى او محشور مىشوید.نکته هاحیات، اقسام مختلفى دارد:
1⃣حیات گیاهى. «انّ اللّه یحیى الارض بعد موتها»[464] خداوند زمین را زنده مىكند.
2⃣حیات حیوانى. «لمحیى الموتى» [465] خداوند مردگان را زنده مىكند.
3⃣ حیات فكرى. «مَن كان میّتاً فأحییناه» [466] آن كه مرده بود و زندهاش كردیم.
4⃣حیات ابدى. «قدّمت لحیاتى» [467] كاش براى زندگیم چیزى از پیش فرستاده بودم.
مقصود از حیاتى كه با دعوت انبیا فراهم مىآید، حیات حیوانى نیست، چون بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد، بلكه مقصود حیات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حیات و زندگى در تمام زمینهها مىباشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حیات در اینجا (به دلیل آن كه آیه در كنار آیات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حیات انسان، در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم را به همان دعوت كردهاند. «دعاكم لما یحییكم» اطاعت از فرامین آنان رمز رسیدن به زندگى پاك و طیّب است، چنانكه در جاى دیگر مىخوانیم: «مَن عمل صالحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحیینّه حیاة طیّبة» [468] و طبق روایات شیعه وسنّى، یكى از مصادیق حیات طیّبه، پذیرش نداى پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله در مسألهى ولایت علىّبن أبىطالب علیهما السلام و اهلبیت اوست. [469]
حایل و فاصله شدن خدا میان انسان و قلبش، نشاندهندهى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطهى او بر تمام موجودات است و اینكه قدرت و توفیق از اوست. از رگ گردن به ما نزدیكتر است، فعالیّت عقل و روح نیز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانیّت حقّ و بطلان باطل پى نمىبرد.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه یكى از مصادیق حایل بودن خدا بین انسان و دل او، مسألهى محو و اثبات است؛ محو كفر و اثبات ایمان، محو غفلت و شك و تثبیت تذكّر و یقین.[470] در جاى دیگر فرمودند: خداوند نمىگذارد انسان، باطل را حقّ ببیند. [471] همچنین فرمودند: گاهى انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چیزى علاقه دارد، ولى اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نیست و مىداند آنچه میل به آن داشته حقّ نیست. [472] و ممكن است حائل شدن، كنایه از مرگ باشد.
🌺🌹🌺
پيام ها↙️
1⃣ شرط ایمان واقعى، اجابت كردن دعوت خدا و رسول است. «یا ایها الّذین آمنوا استجیبوا للّه و للرّسول»
2⃣دعوت خدا و رسول، داراى حقیقت و هویّتى واحد مىباشد. «دعاكم» و نفرمود: «دعواكم»
3⃣حركت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعى است و كناره گیرى از آن، مرگ انسانیّت است. «دعاكم لما یحییكم»
4⃣ تمام دستورات دینى و فرامین انبیا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مایهى حیات فرد و جامعه مىباشد. «دعاكم لما یحییكم»
5⃣ كسى كه به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران سرپیچى نمىكند. «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه»
6⃣ تا از دنیا نرفته و فرصت داریم، حقّ را بپذیریم. (بنابراین كه حائل شدن خدا بین انسان و قلبش، كنایه از مرگ باشد). «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه»
7⃣نه مؤمن مغرور شود ونه از كافر مأیوس گردید، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یحول بین المرء و قلبه»
8⃣ جاى هیچ عذرى براى نپذیرفتن توحید و یگانگى خداوند نیست. «یحول بین المرء و قلبه» زیرا توحید، امرى فطرى است. [473]
9⃣ هر فكر و اندیشهاى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یحول بین المرء و قلبه»
🔟 خداوند از هر چیزى به انسان نزدیكتر است، حتّى از قلب او به خودش. «یحول بین المرء و قلبه»
1⃣1⃣ همهى ما خواسته یا ناخواسته در قیامت محشور خواهیم شد، پس به رسولان الهى پاسخ مثبت دهیم. «استجیبوا للّه وللرّسول... الیه تحشرون»
🔷🔹🔶🔸
1_7826263.mp3
2.58M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 25 ۲۵
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 25
آيه🔻
⤵️وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
ترجمه🔻
⤵️و بترسید (و حفظ كنید خود را) از فتنهاى كه تنها دامنگیر ستمگران شما نمى شود، (بلكه همه را فرا خواهد گرفت، چرا كه دیگران نیز در مقابل ستمگران سكوت كردند) و بدانید كه خداوند سخت كیفر است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«فتنه»، به معناى شرك، كفر، بلا و آزمایش، شكنجه و عذاب است و در این آیه به معناى بلا و مصیبتهاى اجتماعى است.
💛در آیهى قبل، دستور اطاعت از پیامبر صلى الله علیه وآله بود، اینجا پرهیز از فتنه. پس معلوم مى شود كه یكى از مصادیق فتنه، عدم اطاعت از پیامبر است و مفهوم این آیه، با آیه ى«واعتصموا بحبل اللّه جمعیاً و لا تفرّقوا» یكسان مى باشد.
💜مصداق دیگر فتنه، فساد و فحشا مىباشد كه باعث فروپاشى یك نظام مى شود و آسیب آن عمومى و فراگیر است. مثل فساد حكّام بنىامیّه كه چون ولایت پیشواى حقّ را كنار زدند، مسلمانان را قرنها به ذلّت كشاندند.
💛سكوت و ترك امر به معروف و نهى از منكر، باعث فتنه و فراگیرشدن عذاب است، چنانكه پیامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مردم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى كند، مگر زمانى كه منكرات در میان آنان آشكار گردد و دیگران در حالى كه توان انكار و برخورد با آن را داشته باشند، سكوت كنند كه اگر چنین شد، خداوند همهى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى كند.
💜چنانكه حضرت على علیه السلام فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گیرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى كند، امّا اگر گروهى منكراتى را آشكار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نكنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى شوند.
💛معناى پرهیز از اعمالى كه باعث فتنه شده ودر همه تأثیر مى گذارد، عزلت وكنارهگیرى از مسائل نیست، بلكه لزوم هوشیارى و توجّه انسان را مى رساند. حضرت على علیه السلام مى فرماید:
💜در فتنه ها مثل بچّه شترى باشید كه نه از شما بار بكشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهرهبردارى كنند. «كن فى الفتنة كابن اللبون، لا ظهر فیركب و لا ضرع فیحلب»
💛هنگام نزول این آیه، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: هر كس پس از من در جانشینى على علیه السلام ظلم كند، «فكانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبیاء قبلى» گویا رسالت من و نبوّت پیامبران پیشین را انكار كرده است.
🌿تفسیر نمونه
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🔱 تخلّف از دین و دستورات الهى، مایهى بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاكم لما یحییكم... واتّقوا فتنة...»
2-🍃 نه خود عامل فتنه شویم، نه با فتنهگران همصدا شویم و نه در برابرشان سكوت كنیم. «واتّقوا فتنة»
3-🔱 سرنوشت انسان وجوامع، در گرو عملكرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصیبنّ»
4-🍃 افراد جامعهى ایمانى علاوه بر كارهاى خود، نسبت به كارهاى دیگران نیز باید تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار كارهاى خلاف، دامنگیر دیگران هم مى شود، همچون كسى كه در كشتى، جایگاه خود را سوراخ كند. «و اتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة»
5 -🔱 توجّه به شدّت و سختى عذاب الهى، زمینه ساز پرهیز از ظلم و گناه است. «و اتّقوا فتنة... انّ اللّه شدید العقاب»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
.
1_8220201.mp3
2.28M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 26 ۲۶
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 26
آيه🔻
⤵️وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِى الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فََاوَيكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
ترجمه🔻
⤵️و به یاد آورید زمانى را كه شما كم بودید و در زمین (مكّه) مستضعف بودید، مى ترسیدید مردم (دشمنان) شما را بربایند، پس (خداوند در مدینه) پناهتان داد و با یارى خویش، شما را نیرومند كرد و از پاكیزه ها به شما روزى داد، باشد كه شما شكرگزارى كنید.
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«تَخطّف»، به معناى به سرعت گرفتن و ربودن است.
💦مسلمانان مكّه قبل از هجرت پیامبر به مدینه، همواره مورد اذیّت و آزار و شكنجه ى مشركان بودند، لذا با سفارش و تدبیر پیامبر به صورت فردى یا دسته جمعى به دیگر مناطق هجرت مى كردند؛
🍀 بعضى به حبشه، بعضى به یمن و طائف و برخى به شعب ابى طالب رفتند و پیوسته در ترس و اضطراب بودند و هنگامى كه به مدینه مهاجرت كردند، هیچ خانه و كاشانه اى نداشتند
💦و عدّه ى بسیارى از آنان جزو اصحاب صُفّه ودر مسجد پیامبر جاى گرفته بودند. انصار نیز در اوائل هجرت پیامبر به مدینه، در فقر و ندارى و قحطى گرفتار بودند به حدّى كه به دانه اى خرما بسنده مى كردند، به علاوه گرفتار اذیّت و آزار یهودیان نیز بودند.
🍀امّا در اواخر بعثت، خداوند به مسلمانان مكنت و توانایى داد وبه چنان قدرتى رسیدند كه اهل ذمّه به آنان جزیه مى دادند و یا مشركان همواره در ترس و اضطراب از كشته واسیرشدن و به غلامى و كنیزى گرفتار شدن توسط مسلمانان بودند و بعضى نیز با طوع و رغبت اموال خود را تقدیم مسلمانان مى كردند.
💦در اینجا خداوند ضعف و ناتوانى آنان را یادآور مى شود تا شكرگزار قدرت و امنیّت موجود باشند.
📕تفسیر اطیب البیان
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🔆 یادآورى روزهاى ناتوانى و روزهاى یارى خداوند، مایهى دور شدن از فتنه هاست. «واتّقوا فتنة - واذكروا»
2-♦️ در ابتدا تعداد مسلمانان، بسیار كم بود. (كلمه «قلیل» به جاى «قلیلون»، تأكید بر كم بودن است)
3-🔆 مسلمانان در مكّه تا پیش از هجرت به مدینه، دائماً ترس و دلهره داشتند. «تخافون» (فعل مضارع، نشانه ى استمرار است)
4-♦️ در راه حقّ، از كمى نفرات وناتوانى وآوارگى نهراسیم، «واذكروا اذ انتم قلیل» كه یارى خداوند حتمى است. «فاواكم و ایّدكم...»
5 -🔆 امنیّت «فاواكم»، توان رزمى و پیروزى «ایّدكم بنصره» و بهبود امكانات اقتصادى «رزقكم من الطیّبات»، از نعمتهاى ویژه الهى مى باشد.
6-♦️ یادآورى روزهاى ضعف و مقایسه آن با روزهاى پیروزى، مایهى شكرگزارى و عشق و توكّل به خداوند است. «واذكروا... لعلّكم تشكرون»
7-🔆 در سایهى ایمان، خداوند به گروه اندكِ ضعیفِ هراسناك، عزّت و قدرت و مكنت مى بخشد. (كلّ آیه)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_8220554.mp3
2.06M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 27 ۲۶۷
#سوره_انفال حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─
⏮سوره 8. انفال آيه 27
آيه🔻
⤵️يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ اللَّهَ والرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَنَتِكُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ترجمه🔻
⤵️اى كسانى كه ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نكنید و آگاهانه به امانتهاى خود خیانت نورزید.
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در شأن نزول این آیه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پیامبر صلى الله علیه وآله، یهود بنى قریظه را محاصره كردند، آنان پیشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پیامبر نپذیرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت.
🌼 یكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذیرش حكمیّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهید شد، جبرئیل این اشاره را به پیامبر صلى الله علیه وآله خبر داد.
✨پس از آن ابولبابه شرمنده از این خیانت، خود را به ستون مسجد پیامبر بست و هفت شبانه روز چیزى نخورد، سرانجام خداوند توبه اش را پذیرفت.
🌼شأن نزول دیگرى نیز بیان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامهاى به ابوسفیان نوشتند و از نقشهى پیامبر صلى الله علیه وآله به او خبر دادند، ابوسفیان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند.
✨در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعى دارد و تمام شئون زندگى سیاسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى شود از جمله:
الف:🔖 تمام نعمتهاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
ب:🔖 اهلبیت پیامبر علیهم السلام.
ج:🔖 هم خودمان، امانت براى خویشتنیم، چنانكه در آیهى دیگر مى خوانیم: «انّكم كنتم تختانون أنفسكم»و هم جامعه براى ما.
د:🔖 انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آیه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
ه :🔖امامباقر علیه السلام فرمود: احكام دین، فرائض و واجبات الهى، امانت است.
و:🔖 حكومت ومسئولیّت.
✨بنابراین نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با این امانتها، خیانت است، چنانكه ابن عبّاس مى گوید: هركس چیزى از برنامه هاى اسلامى را ترك كند، یك نوع خیانتى به خدا و پیامبر مرتكب شده است.
🌼همان گونه كه پیشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیّتهاى اجتماعى، خیانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
✨پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خیانت كند در حقیقت منافق است، هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
🌼 و امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز و روزهى مردم شما را نفریبد، زیرا گاهى همهى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگویى و اداى امانت امتحان كنید و بشناسید.
✨خیانت نكردن در امانت از وظایف و حقوق انسانى است، بنابراین حتّى به امانت غیر مسلمان هم نباید خیانت كرد.
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-⚜ خیانت، با ایمان سازگار نیست. لازمهى ایمان، امانتدارى است. «یا ایها الّذین آمنوا لاتخونوا»
2-🌱 گاهى یك اشاره به سود دشمن، خیانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)
3-⚜ افشاى اسرار نظامى، خیانتى زشت است. (با توجّه شأن نزول دوّم آیه)
4-🌱 خیانت به پیامبر، خیانت به خداوند است. «لاتخونوا اللّه و الرّسول» («لاتخونوا» در مورد خدا وپیامبر با هم آمده ودر مورد سایر مردم باز تكرار شده است.)
5 -⚜ خیانت به خدا و رسول، خیانت به خود است و زیان آن به خود انسان باز مىگردد. «لاتخونوا اللّه والرّسول وتخونوا اماناتكم» (طبق این معنى كه با ظاهر آیه سازگار است، تقدیر گرفتن كلمهى «لا» در «تخونوا اماناتكم»، نیازى نیست.)
6-🌱 امانت مردم به منزلهى امانت خود ما و خیانت به آن خیانت به خودمان است. «لا تخونوا... تخونوا اماناتكم»
7-⚜ خیانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «و انتم تعلمون»
8 -🌱 خیانتهاى آگاهانه، خطرناك است. «و تخونوا اماناتكم و انتم تعلمون» (هم به زشتى خیانت آگاهید و هم پیامدهاى بد آن را مى دانید)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅