🌅
🌷 کلمات قصار حضرت امیر در نهج البلاغه🌷
و فرمودند:
سينهء انسان عاقل صندوق راز اوست. و گشاده رویی، طناب محبت. و بردباری، مخفی كنندهء عيوب است.
تفسیر: عقل حُکم میکند راز خود را برملا نکنیم و اگر بر اسرار دیگران هم آگاه شدیم قلب ما محل امنی باشد برای آن.
و اگر بر سختیهایمان بردبار باشیم و از روی غم و یا خشم، آنرا برای دیگران بازگو نکنیم، عیوب زندگیمان مخفی می ماند.
همچنین همانطور که در حکمت دیروز خواندیم بردباری زمانی هم که میان دو نفر و یا دو گروه دعوا شده، هم باعث میشود، خشم طرفین طغیان نکرده و زبان به برملا کردن عیوب یکدیگر باز نکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅
🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼
🌸خدایادرهای مهربانیت را🌸
🌱به روی دوستانم بگشا و🌱
🌸شادی،تندرستی وآرامش🌸
🌱رابرای همه آنها مقرر کن🌱
🌺 اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم 🌺
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 28 ۲۸ #سوره_یونس حجة الاس
🌅
👌بزرگواران سلام
برای جستجوی تفسیرآیات ریپلی هارودنبال کنید.یا مثل👇سرچ کنید🙏
👈سوره.......آیه....👉
💐 تفسیرسوره مبارکه یونس آیه28👆
1_28563742.mp3
2.5M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 29_30 ۲۹_۳۰
#سوره_یونس حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─
⏮سوره 10. یونس آيه 29
آيه🔻
⤵️فَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَفِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️پس (معبودها به مشركان گویند:) گواهى خدا میان ما و شما كافى است، به راستى ما از پرستش شما بى خبر بودیم.
─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیر نور☀️
⤵️در آیه ى قبل، معبودها مى گفتند كه شما ما را عبادت نمى كردید. اینجا مى گویند: ما از عبادت شما غافل بودیم.
💫نتیجه اینكه: هر عبادتى كه معبود از آن بى خبر باشد، عبادت نیست.
🌙در قرآن، بارها به مسأله ى تنفّر و برائتِ معبودها از مشركان و عمل آنها اشاره شده است. از جمله: آیه ى 17 سوره فرقان و آیه ى 63 سوره قصص.
─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📬
1- 🍁بتها در قیامت شعور و نطق پیدا مى كنند. «فكفى باللّه شهیدا»
─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─
⏮سوره 10. یونس آيه 30
آيه🔻
⤵️هُنَالِكَ تَبْلُواْ كُلُّ نَفْسٍ مَّآ أَسْلَفَتْ وَرُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ
ترجمه🔻
⤵️آنجا هر كس به (جزاى) آنچه از پیش فرستاده، مبتلا شود و به سوى سرپرست حقیقى خودشان (خداوند) برگردانده شوند و آنچه به افترا ودروغ خدا مى پنداشتند، از پیش چشمشان محو شود.
─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📬
1- 💦قیامت، روز دریافت كارنامه ى آزمون دنیوى است. «تبلوا كل نفس»
2- ✨حسابرسى در قیامت، براى همه ى انسانهاست. «تبلوا كل نفسٍ»
3- 💦سرچشمه ى هستى، او و پایان كار به سوى اوست. «ردّوا»
4- ✨مولاى حقیقى، خدا و غیر او هر چه باشد پوچ است. «مولاهم الحقّ»
5 - 💦در قیامت، جلوهه اى دروغین معبودها محو خواهد شد. «ضلّ عنهم»
🌿 ردّوا» در مواردى به كار می رود كه آغاز نیز از آنجا سرچشمه گرفته باشد
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🌅
👌 بزرگواران خواهش می کنم با تامل و بردباری بخوانید👇
✍ ابن قتیبه در دو جای کتابش میگويد:
عمر و عثمان و... و عایشه، او را تکذیب کردند (1)
✍ مسلم بن حجاج نیشابوری (از بزرگان سنی) در نقلی میگوید:
تقوای خدا داشته باشید و در نقل حدیث احتیاط کنید! به خدا قسم دیدیم که 👈در مجلس ابوهریره بودیم و از رسول الله صلی الله علیه و آله روایت میکرد و برای ما از کعب (جاعل حدیث) نیز حدیث میگفت.(2)
✍ ابوحنیفه نیز روایت ابوهریره را قبول نداشت و به او احتجاج نمیکرد. ابوشامه از ابوحنیفه نقل کرده است:
من در روایت از همه صحابه تقلید میکنم و مخالف عمل کردن با آنها را جایز نمیدانم الّا در مورد 3نفر انس بن مالک ، 👈ابوهریره 👉، سمره بن جندب.
او در مورد ابوهریره گفت: او هر چیزی را که می شنید، بدون اینکه در آنها تامل کند یا ناسخ و منسوخ را بشناسد، آنها را بیان میکرد. (3)
✍ ابویوسف – شاگرد ابوحنیفه – نیز به این بی اعتنایی ابوحینفه به احادیث ابوهریره اشاره میکند:
به ابوحنیفه گفتم: روایتی از رسول الله صلی الله علیه وآله به ما رسیده که با قیاس ما در تعارض است، با آن چه کنیم؟ ابوحنیفه پاسخ داد: اگر این روایت از طریق ثقات ( افراد مطمئن ) به ما رسید به آن عمل میکنیم و نظر و رای خود را کنار میگذاریم.
گفتم : نظرت در مورد روایت ابوبکر و عمر چیست ؟ پاسخ داد : روایت آنها برای تو کافیست.
گفتم : نظرت در مورد روایت علی (علیه السلام) و عثمان چیست ؟ و او نیز همان پاسخ قبلی را بیان کرد.
وقتی دید من در حال بیان و شمارش صحابه هستم گفت: همه صحابه عادل هستند مگر برخی از آنها و ابوهریره و انس بن مالک را از آنها شمرد.(4)
✍ "محمد الآمدی" میگوید:
اصحاب پیامبر بخاطر زیاده روایت کردن ابوهریره بر او اشکال میکردند (5)
✍ ضیاء الدین ابن اثیر نیز در مورد عملکرد علمای اهل تسنن در قبال زیاده روایت کردن ابوهریره میگوید:
گروهی از علمای اهل تسنن در مورد روایات ابوهریره بخاطر کثرت آنها، شک کرده اند. (6)
✍ شعبه – از رجالیون اهل تسنن – به صراحت حکم به « مدلس بودن » ابوهریره میدهد:
ابوهریره تدلیس میکند یعنی آنچه از کعب الاحبار و آنچه از رسول الله صلی الله علیه وآله را شنیده است بیان میکند بدون اینکه مشخص کند کدام حدیث برای کدام است. (7)
1_تأويل مختلف الحديث ، ص 10 و 22 ، اسم المؤلف: عبدالله بن مسلم بن قتيبة أبو محمد الدينوري الوفاة: 276 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1393 - 1972 ، تحقيق : محمد زهري النجار
2-التمییز ، ص 175 رقم 10
3- مختصر المؤمل في الرد إلى الأمر الأول ، ص 63 رقم 149
4_ شرح نهج البلاغة ، ج 4 ص 40 ، اسم المؤلف: أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني
5_الإحكام في أصول الأحكام ، ج 2 ص 87
6- المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر ، ص 141
7- البداية والنهاية ، ج 8 ص 109
____
پ.ن:
1- مطالب فوق از منایع سنی است
2- به تازگی مولوی معروف و پرحاشیه شرق کشور نسبت به آگاهسازی دانش آموزان در مورد #ابوهریره هشدار داده است و خواستار حذف آن از کتب درسی شده.
🌅
👌 بزرگواران پیشاپیش از انتشار این پست از محضرتان عذرخواهی می کنم👇
دادگاهی در ایرلند فردی که به دختری تجاوز کرده بود را به سبب اینکه دختر لباسی نامناسب و توری [محرک] بر تن داشت؛ بی گناه اعلام کرد و لباس نامناسب دختر را دلیل این تجاوز دانست!
مگه چشم و دل اینا سیر نبود؟ چرا به پوشش دختر گیر دادن؟ مگه نمیگن پوشش مهم نیست؟!
اونایی که میگن پوششمون به خودمون مربوطه بدونن آخرش میشه این ...
🌅
🎥 پیامبر(ص) کدام روزش از مسائل سیاسی خارج بود؟
🔹 امام خمینی(ره): خیال میکنند که انبیا آمدهاند مساله بگویند، تمام. شما کدام یک از انبیا را سراغ دارید که در امور اجتماعی، شرکت نکرده و سردمدار نبوده است؟
🔺پیغمبر اکرم کدام روز نشست فقط مساله بگوید، کاری به کار جامعه نداشته باشد؟ اینهایی که میگویند «آخوند چه کار دارد به امور سیاسی»، پیغمبر اکرم کدام روزش از مسائل سیاسی خارج بود؟