eitaa logo
مدرسه اهل بیت علیهم‌السلام
152 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
508 ویدیو
13 فایل
نَحن نَرْفَع رَأيَة الْوِلَايَة و الْبَرائَة ✍🏻 ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای تاریک و آشفته‌ی مجازی را روشن نمائیم. .
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه👆 🔸علماء گفتند: «چرا در نزد سلطان نشستى؟» علامه رضوان‌الله‌علیه فرمودند: جائى غیر از آنجا خالى و مهیا نبود. و جملات علامه رضوان‌الله‌علیه را مترجم تماماً براى سلطان ترجمه مى‏نمود. 🔹علماء گفتند: «به چه علت نعلین خود را در دست گرفتى، و با خود در مجلس آوردى، و این عملى است که از هیچ عاقل، بلکه از هیچ انسانى سر نمى‏زند؟» علامه رضوان‌الله‌علیه فرمودند: ترسیدم که حنفى‏ها آن را بدزدند، همچنان که ابوحنیفه نعل رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را دزدید! 🔸حنفى‏ها، فریاد برآوردند که: «ابداً چنین نیست، ابوحنیفه کى در زمان رسولخدا بود؟ تولد ابوحنیفه، صد سال بعد از زمان وفات رسولخدا، بوده است.» علامه رضوان‌الله‌علیه فرمودند: فراموش کردم، شاید آن کسى که نعل رسولخدا را دزدیده باشد، محمدبن ادریس شافعى بوده است! 🔹شافعى‏ها نیز فریاد برآوردند که: «تولد شافعى در روز وفات ابوحنیفه بوده است، و شافعى چهار سال در شکم مادرش ماند و به جهت مراعات ادب و احترام ابوحنیفه خارج نمى‏شد، و وقتی ابوحنیفه وفات کرد، شافعى از مادر متولد شد، و نشو و نماى شافعى، دویست ‏سال بعد از وفات رسولخدا بوده است.» علامه رضوان‌الله‌علیه فرمودند: شاید آن دزد، مالک‌بن انس بوده است! 🔸مالکى‏ها، همان مطالبى را که حنفى‏ها گفته بودند را گفتند! علامه رضوان‌الله‌علیه فرمودند: «شاید آن دزد، احمدبن حنبل بوده است!» حنبلى‏ها نیز همان گفتار شافعى را گفتند. 🔹علامه حلی رضوان‌الله‌علیه در این وقت رو به سلطان کرده و فرمودند: اى پادشاه، فهمیدی که هیچ یک از رؤسای مذاهب چهارگانه در زمان رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نبوده‏اند، و در زمان اصحاب رسولخدا نیز نبوده‏اند، و این مطلب یکى از بدعت‏هاى آنان است که از میان مجتهدین خود فقط این چهار نفر را انتخاب نموده‏اند، و اگر احیاناً در میان آنان فردى باشد که به مراتب از آن چهار نفر افضل باشد، باز جایز نمى‏دانند که بر خلاف رأى یکى از این چهار نفر فتوا دهد! 🔸سلطان محمد خدابنده گفت: هیچ یک از این چهار تن در زمان رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نبوده‏اند، و در زمان صحابه نیز نبوده‏اند؟ همگى گفتند: نه. 🔹علامه حلی رضوان‌الله‌علیه فرمودند: «اما ما شیعیان همگى از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که نفس رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و برادر و پسر عمو و وصى آن حضرت است، پیروى مى‏کنیم. و بر هر تقدیر، طلاقى را که سلطان واقع ساخته‏اند، باطل است؛ چون شروط آن تحقق نپذیرفته است؛ و از جمله شروط آن، دو شاهد عادل است، آیا پادشاه، زن خود را در حضور دو شاهد عادل طلاق داده‏اند؟!» سلطان گفت: «نه»، و علامه درباره این مسئله مشغول بحث با علماى شد و طورى بحث کرد که همگى را ملزم و مُجاب نمود. 🔸سلطان محمد خدابنده، مذهب تشیع را انتخاب کرد و جماعتى را به سوى اقلیم‏ها و شهرها فرستاد، تا آنکه بنام ائمه اثناعشر شیعه خطبه بخوانند، و نام آنها را در مساجد و معابد بنویسند. j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚کتاب «مِنْهاجُ الکَرامَة فی مَعْرِفَة الإمامَة» ✍تألیف: علامه حلی رضوان‌الله‌علیه 💠علامه حلی رضوان‌الله‌علیه در مقدمه این کتاب می‌نویسد: 🔹«این نوشتار لطیف، یکی از مهم‌ترین احکام دینی و شریف‌ترین مسائل مسلمین را -که مسأله امامت باشد- شامل است؛ که انسان با شناخت آن به درجه کرامت می رسد. 🔸امامت، یکی از ارکان ایمان و سبب خلود انسان در بهشت، و خلاصی از غضب خدای بخشنده است که رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.» 🔹این را تقدیم به سلطان اولْجایتو، محمد خدابنده کرده‌ام و در آن، به خلاصه دلائل و رؤوس مطالب پرداخته‌ام که طولانی بودن مطالب ملال آور و خلاصه بودنشان مخلّ به مفاهیم نباشد و آن را «منهاج الکرامة فِی معرفة الإمامة» نام نهاده‌ام ...» j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
منهاج_الكرامة_في_معرفة_الإمامة_العلّامة_الحلّي.pdf
4.77M
🗂فایل PDF کتاب «مِنْهاجُ الکَرامَة فی مَعْرِفَة الإمامَة»، متن عربی j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
مدرسه اهل بیت علیهم‌السلام
#معرفی_کتاب 🗂فایل PDF کتاب «مِنْهاجُ الکَرامَة فی مَعْرِفَة الإمامَة»، متن عربی #اسلام_اهل‌بیت‌علی
🔺استجابت نفرین فاطمه زهراء سلام‌ الله‌ علیها بر خلیفه‌دوم در بیان علامه حلی رضوان‌الله‌علیه ✍علامه حلی رضوان‌الله‌علیه مینویسد که: «وَلَمّا وَعَظَت فاطِمَةُ عَليهَا السَّلامُ أبا بَكر في فَدَك، كتَبَ لَها بِها كِتاباً وَرَدَّها عَلَيها، فَخَرَجَت مِن عِندِه فَلَقِيَها عُمَرُ، فَخَرَقَ الكِتابَ فَدَعَت عَلَيه بِما فَعَلَه أبو لُؤلُؤَةِ [بِه]» : 🔹زمانی که فاطمه زهراء سلام‌الله‌علیها، را درباره غصب فدک نصیحت کرد، او پشیمان شد و قباله‌ای نوشت و آنرا به حضرت سلام‌الله‌علیها داد. بی‌بی فاطمه زهراء سلام‌الله‌علیها از پیش ابوبکر خارج شد و در راه برگشت، را دید؛ قباله‌ی فدک را پاره کرد؛ فاطمه زهراء سلام‌الله‌علیها به او نفرینی کرد که بدست جناب ابولؤلؤ به استجابت رسید ... 📜منبع: نسخه خطی كتاب «منهاج الكرامة»، سال کتابت نسخه: (۷۴۳ق) که در دانشگاه لايبزيک آلمان نگهداری میشود. j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اعتراف یزید لعنة‌الله‌علیه به شروع انحرافات از غصب خلافت توسط عمربن‌خطاب ✍️علامه حلی رضوان‌الله‌علیه از مورخ مشهور و معتبر ، بلاذُری نقل میکند که: «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ كَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي الْإِسْلَامِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ قَتْلِ الْحُسَيْنِ. فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُجَدَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وِسَادَةٍ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ الْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِه‏» : 🔹وقتی حسین‌بن علی به شهادت رسید، عبدالله بن عمر به یزیدبن معاویه نامه‌ای نوشت که: «پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثه‌ای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز شهادت حسین نخواهد بود!» 🔸یزید در پاسخ او چنین نوشت: «ای احمق! ما به خانه‌هایی آراسته با فرش‌های آماده و تکیه ‌گاه‌های فراوان وارد شده‌ایم و برای رسیدن به این‌ها(حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کرده‌ایم، و اگر حق با دیگران باشد، پدرت() اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن(امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام) غصب کرد!» 📜منبع: نهج الحق و کشف الصدق، ص۳۵۶ j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
🔺سوال شرعی مرحوم سید مهنّا بن سنان حسينی مدنی از علامه حلی رضوان‌الله‌علیهما در مورد اظهار تذلّل زائر نسبت به امام معصوم در حرم های مطهَّرسؤال مرحوم سید مهنّا: 🔹نظر پیشوای شیعه، علامه حلی، درباره اینکه انسان در ورودی حرم های ‌اهل‌بیت، پیشانی خود را بر زمین بگذارد و زمین را ببوسد و گونه‌ی خود را به خاک بمالد، چیست؟ آیا این کار -چون شبیه سجده است و سجده، مختص به خداوند سبحان است، و از طرفی هم اهل تصوّف و ارباب طريقت از این کار و آنچه که شبیه به آن باشد، نهایت نهی را کرده‌اند- حرام است؟ یا مکروه است؟ یا مستحب است؟ جواب این سؤال را برایمان تبیین بفرمایید. ✍جواب علامه رضوان‌الله‌علیه: 🔸اگر کسی سجده را به این کیفیت، در حرم های اهل‌بیت، برای غیر خداوند متعال انجام دهد، گناهکار است. ولی اگر قصد او، سجده برای خداوند متعال و شكر بر رسیدنش به حرم مطهَّر و تذلّل برای امام بوسیله بوسیدن تربت حرم او باشد، به خاطر این سجده‌اش، ثواب خواهد برد. و نهی اهل تصوف از این کار، مهم نیست؛ رقص و کف زدن‌شان با دست‌ها خداوند متعال در قرآن کریم از آن نهی کرده است، اولی به حرمت است! 📜منبع: أجوبة المسائل المهنّائية، ص١٣٨-١٣٩ j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
🔺تبیین مقام علامه حلی رضوان‌الله‌علیه در کلام آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی دام‌ظلّه 💠آیت‌الله العظمی وحید خراسانی دام‌ظلّه: 🔹مسئولیت همه این مردم، با ماست! این‌ها ایتام امام‌زمان علیه‌السلام هستند. شما هم چکاره‌اید؟ این لباس، لباس سربازی اوست، لباس خدمتگذاری اوست. اگر از ما بپرسند که خودت را به او نسبت دادی، ملبس به لباس نوکری او شدی، اما نوکری نکردی، چه جواب بدهیم؟ 🔸ما بی خبریم چه کردند؟! چه بودند؟! «حسن بن یوسف بن مطهر»! ابن حجر، آن هم ابن حجر عسقلانی، با آن نصبش(دشمنی‌اش)، درباره علامه می‌گوید: «کانَ آیةً فِی الذَّکاءِ، یَکتُبُ وهُوَ راکبٌ ...» نه تنها در خانه می نوشت، سواره هم می‌نوشت: «یُزاحِمُ بِعَظَمَتِهِ الکواکبَ» 🔹عمری کار کردیم اما به قدر کفش علامه کاری نکردیم! آمد به مجلس خدابنده! هنر این است! واقعاً بهت انگیز است! آمد به مجلس خدابنده، کفش‌هایش را در آورد، زیر بغلش گرفت! همه حیران! علمای چهار مذهب نشسته‌اند، همه می‌خندند که آبروی تشیع رفت. در محفل سلطان، کفش زیر بغل؟! 🔸بعد پرسیدند: چرا کفشت را زیر بغلت آوردی؟ گفت: می‌ترسم! پرسیدند: از چه می‌ترسی؟ پرسید: اگر شما می‌خندید به من که کفش را برداشتم، از ترس دزدیدن حنفیه شافعیه حنبلیه مالکیه بود، چرا رؤسای چهار مذهب کفش پیغمبر را دزدیدند؟ 🔹باز تعجب بیشتر شد! گفتند: این‌ها کجا رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را درک کردند؟ بعد پرسید: اگر رسول را درک نکردند، چرا دین رسول را از این‌ها گرفتید؟ ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش 🔸در همان مجلس، چهار مذهب را به لنگ کفشش بیچاره کرد. این مرد علم و عمل! واقعاً بهت انگیز است! این توفیق چه می‌کند؟! 🔹۵۰۰ کتاب از او به یادگار مانده است! این علمش! بعد عملش! تقوایش: «لَولَا کتابُ الألفَیْنِ و زیارةُ قبرِ الحسینِ، لأهلَکَتْنِی الفَتویٰ»! احتیاطش در دین این است: «اگر کتاب «ألفَیْنِ» در امامت نبود، اگر زیارت قبر حسین نبود، فتاوا مرا هلاک می کرد»! علامه این است، این علم و این تقوا: «لأهلَکَتْنِی الفَتویٰ». 🔸بعد رسید به این مقام: می رفت از حله به زیارت قبر سیدالشهدا علیه‌السلام! یک وقت مشاهده کرد یک کسی پیاده با او راه می‌رود. سؤالاتی می‌کند بهت انگیز، از فروع فقهیه، از طهارت تا دیات، از عقود تا ایقاعات، تا احکام تا عبادات. همه ابواب فقه پیش او حاضر است! 🔹علامه مبهوت شد، این کیست؟ از بهت تازیانه‌اش افتاد، بعد تازیانه را برداشت، داد به علامه، علامه وقتی این احاطه را دید، گفت: این مسئله را برای من حل کن: آیا در هم‌چون روزگاری، می‌شود کسی به خدمت ولی‌عصر، صاحب دهر و زمان برسد؟ گفت: «چطور نمی‌شود و حال آن که تازیانه به دست علامه می‌دهد»! این جور بودند، این جور شدند! 🔸ما چه کردیم؟ در یک مجلس، فقهای چهار مذهب را بیچاره کرد! سلطان دستور داد از خطبه ها سبّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام را برداشتند، مذهب شیعه را در ایران رسمی کرد. 🔹این عمل! این علم! آیا ما جز قصور، جز تقصیر، هیچ داریم؟ مگر خدا لطفی کند، بر ما ببخشد. 🗓بیانات ایشان | ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
☀️امروز: 🔹شمسی: شنبه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ 🔹میلادی: sunday - ۲۸ July ۲۰۲۴ 🔹قمری: الأحد، ۲۲ محرم ۱۴۴۶ ❇️امروز متعلق است به: 🔸امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام و بی‌بی فاطمه زهراء سلام‌الله‌علیها ❇️وقایع مهم شیعه: 🔸امروز مناسبتی نداریم 📆روزشمار: 🔸۳روز تا شهادت امام‌سجاد علیه‌السلام 🔸۱۳روز تا شهادت حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها 🔸۲۸روز تا اربعین حسینی 🔸۳۶روز تا شهادت رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام 🔸۳۸روز تا شهادت امام‌رضا علیه‌السلام j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
🔺تربت سیدالشهداء، هر جای کفن میّت که قرار بگیرد، به جهت تبرکش، جایز است 🔹اختلاف نظری بین علما و فقها در مسئله محل قرار گرفتن تربت سیدالشهداء علیه‌السلام در کفن میت وجود دارد. 🔸شیخ مفید رضوان‌الله‌علیه در کتاب «المُقْنِعَة» نوشته‌اند: «زیر گونه قرار بگیرد.» 🔹شیخ طوسی در کتاب «الاقتصاد» فرموده‌اند: «روبروی صورتش. و گفته شده: در کفنش.» 🔸و علامه حلی رضوان‌الله‌علیه در کتاب «مُخْتَلَف الشیعة» فرموده‌اند: «وَ الكُلُّ عندِي جائزٌ، لِأنَّ التَّبرُّکَ مَوجودٌ فِي الجَمِيْعِ» : همه‌اش را جایز می‌دانم، چرا که در همه این‌ها قصد تبرک وجود دارد. 📜منبع: مدارک الاحكام(ط-آل‌البيت)، ج۲، ص۱۴۰ j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اهل «وِلاء
🗓۲۲محرم، رحلت شيخ طوسی رضوان‌الله‌علیه، شیخ طایفه شیعه و مؤسس حوزه‏ علميه نجف اشرف(۴۶۰ق) 🔹شیخ ابوجعفر محمدبن حسن‌بن علی‌بن حسن طوسی، منسوب به «طوس» از شهرهای کهن و معروف ایران است که همواره از مراکز علمی و فرهنگی به شمار می رفته است. 🔸شیخ الطائفه رضوان‌الله‌علیه، در ماه رمضان سال ۳۸۵ق -یعنی سال وفات هارون بن موسی تلعکبری رضوان‌الله‌علیه یا چهار سال پس از وفات شیخ صدوق رضوان‌الله‌علیه- در شهر طوس دیده به جهان گشود. آنگاه به سال ۴۰۸ق در سن ۲۳سالگی به شهر بغداد هجرت کرد. در آن روزگار شیخ بزرگ شیعه، محمدبن محمدبن نعمان معروف به «شیخ مفید رضوان‌الله‌علیه»، پیشوای مذهب جعفری بود. پس از رحلت شیخ مفید رضوان‌الله‌علیه، شاگردش سید مرتضی علم الهدی رضوان‌الله‌علیه زعامت شیعه را بر عهده گرفت. 🔹شیخ طوسی رضوان‌الله‌علیه، ۲۳سال از عمر خویش را در خدمت سید مرتضی علم الهدیٰ رضوان‌الله‌علیه گذرانید. شریف مرتضی رضوان‌الله‌علیه، توجهی خاص به او داشت و در تعلیم به وی، بیش از دیگر شاگردانش اهتمام می‌ورزید و برای او دوازده دینار شهریه تعیین کرد. 🔸پس از رحلت سید مرتضی رضوان‌الله‌علیه در ۲۵ ماه ربیع‌الاول سال ۴۳۶ق، شیخ طوسی رضوان‌الله‌علیه، پیشوا و مشعل‌دار شیعه و شریعت اسلام شد. منزل او در کَرْخ بغداد، جایگاه مردم و مقصد کسانی بود که برای حل مشکلات و مسائل به آنجا می‌آمدند، از دانشمندان و فضلا هر شهر و دیار! تعداد شاگردان مجتهد شیعی او به ۳۰۰نفر رسید و تعداد شاگردان سنّی‌مذهب او افزون از شمار شد! 🔹بزرگداشت شیخ طایفه شیعه، به جایی رسید که خلیفه آن زمان، «القائم بامر الله عبدالله»، پسر «القادر بالله احمد»، کرسی درس علم کلام را به او اختصاص داد! در آن روزگار، این کرسی تدریس، از منزلتی فوق العاده برخوردار بود و کسی به آن، دست می یافت، در علوم، سرآمد هم‌عصران خود میشد. 🔸همواره شیخ طوسی رضوان‌الله‌علیه پیشوای زمان و گرامی‌ترین فرد دوران خویش بود تا اینکه آتش فتنه میان شیعه و برخاست و پیوسته شدت و ضعف می یافت تا به دستور طُغْرل بِیْک سرسلسله سلجوقیان گسترش پیدا کرد. طُغْرل در سال ۴۴۷ق وارد بغداد شد و بر شیعیان یورش سختی برد و دستور سوزاندن کتابخانه آنان را که به دست «ابونصر شاپور بن اردشیر» وزیر «بهاء الدوله دیلمی» تأسیس یافته بود، صادر کرد. این کتابخانه از مراکز مهم علمی بغداد بود که این وزیر گرانقدر و ادیب و دانشمند در سال ۳۸۱ق آن را در یکی از محلات کَرْخ به همان شکل «بیت الحکمه» که به وسیله هارون الرشید ساخته شده بود، بنا نهاد. 🔹مهمتر از همه، اینکه ابونصر شاپور، در این کتابخانه کتب پراکنده فارس و عراق را گردآوری و تألیفات دانشمندان هند و چین و روم را بازنویسی کرد! ✍محمد کردعلی(خطط الشام، ج۱، ص۱۸۵) می‌گوید: «کتابهای آن، بالغ بر ۱۰هزار جلد از نفیس ترین آثار بود که بیشتر آنها نسخ اصلی و به خط خود مؤلفان نگاشته شده بود.» ✍یاقوت حموی(معجم البُلدان، ج۲، ص۳۴۲) می‌گوید: «همین کتابخانه، مخزن کتابهای موقوفه ابونصر شاپور بن اردشیر وزیر بهاءالدولة بن عضدالدولة قرار داشت که در جهان بهتر از آن کتابها یافت نمی شد، کتابهایی که مطالب آنها به خط کاتبان و مؤلفان معتبر به رشته تحریر درآمده بود.» ✍و به قول ابن اثیر جَزَری(الکامل‌فی‌التاریخ، ج۱۰، ص۳) : «صد مصحف به خط ابن‌مقله از جمله کتابهای معتبری بود که در آن مخزن یافت می شد.» چون شاپورِ وزیر، خود اهل فضل و ادب بود، دانشمندان تألیفات خود را به او اهدا می کردند و در نتیجه کتابخانه اش از غنی ترین کتابخانه های بغداد شد. 🔸این کتابخانه بزرگ، همراه با آتش سوزی محلات کَرْخ به هنگام ورود طُغْرل بِیْک به بغداد، سوخته شد و آشوب سلجوقیان آنچنان بالا گرفت که شیخ الطائفه رضوان‌الله‌علیه و یارانش نیز در امان نماندند و کتابــ😭ـها و کرسی شیخ را که برای تدریس کلام بر آن می نشست، سوزانیدند! ✍سبط بْن جوزی، از علمای بزرگ درباره حوادث سال ۴۴۸ق(المنتظم، ج۸، ص۱۷۳-۱۷۹) می‌گوید: «ابوجعفر طوسی از بغداد گریخت و خانه اش به غارت رفت»! ✍او همچنین ضمن حوادث سال ۴۴۹ق می‌گوید: «در ماه صفر همین سال، خانه ابوجعفر طوسی، متکلم شیعی در کَرْخ مورد هجوم قرار گرفت و کتابــ😭ـها و کرسی وی که بر روی آن به تدریس کلام می پرداخت، به علاوه سه درفش سفیدی که مردمان کَرْخ از دیرباز به هنگام عزیمت به کوفه با خود حمل میکردند، از خانه وی به محله کرخ آورده و سوزانده شد»! 🔹وقتی شیخ طوسی رضوان‌الله‌علیه خود را در مخاطره دید، به نجف اشرف هجرت کرد و در جوار مرقد مطهر امیرمؤمنان مولای متقیان علی علیه‌السلام ساکن شد و آنجا را به صورت پایگاه علم دین اسلام و مذهب جعفری درآورد و دانشگاه بزرگ شیعه را بنیان نهاد؛ به طوری که اهل علم و تحقیق آنجا را خاستگاه آمال خویش یافته و بدین ترتیب برج شکوهمند معارف اسلامی بر پاگشت. ادامه دارد ...👇