eitaa logo
در محضر استاد احمد عابدی
14.3هزار دنبال‌کننده
433 عکس
199 ویدیو
43 فایل
کانال رسمی بیانات استاد احمد عابدی 🌐 سایت www.ahmadabedi.com 🌐 بیانات http://speeches.ahmadabedi.com ☎️ دفتر ارتباطات استاد ساعت تماس ۱۰ الی ۱۲ (غیر از روزهای تعطیل) ۰۲۵۳۷۷۴۱۷۰۲ - ۰۹۱۰۲۳۳۱۳۴۱ 🔹 آپارات www.aparat.com/AHMADEABEDI.IR 👈 تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
TAFSIR_536_Anam-a-140-141_14020308.mp3
21.5M
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی جلسه 536 (دوشنبه 08-03-1402) ✳️ تفسیر سوره انعام 💠 ادامه بررسی آیه شریفه 140 سوره انعام قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ﴿۱۴۰﴾ 💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 141 سوره انعام وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ﴿۱۴۱﴾ 🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=7188 _____________________________ سایت: 🌐https://ahmadabedi.com کانال عمومی: 🆔 @ahmad_aabedi کانال درسی: 🆔 @ahmad_abedi2
TAFSIR_537_Anam-a-141-144_14020309.mp3
19.95M
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی جلسه 537 (سه شنبه 09-03-1402) ✳️ تفسیر سوره انعام 💠 ادامه بررسی آیه شریفه 141 سوره انعام وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ ... ﴿۱۴۱﴾ 💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 142 و 143 و 144 سوره انعام وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ﴿۱۴۲﴾ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ﴿۱۴۳﴾ وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَذَا فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴿۱۴۴﴾ 🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=7197 _____________________________ سایت: 🌐https://ahmadabedi.com کانال عمومی: 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
OstadAbedi_VeladatAmamReza_14020310.mp3
2.14M
بیانات استاد احمد عابدی به مناسبت ولادت امام رضا علیه السلام ❇️ شرایط فرهنگی، فکری و اعتقادی زمان امام رضا علیه السلام و شکل مبارزه ان امام همام 🔹 رواج تفکر ظاهرگرایی 🔹 دادگاههای تفتیش عقاید 🔹 قیام خرمدینان 🔹 ترویج تناسخ 💠 پاسخ امام به شبهات درباره توحید و خطبه های توحیدی حضرت 💠 جهاد توحیدی، عقیدتی و فکری امام ___________________ چهارشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام ﷲ علیها 🆔 @ahmad_aabedi
TAFSIR_538_Anam-a-142-145_14020310.mp3
19M
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی جلسه 538 (چهارشنبه 10-03-1402) ✳️ تفسیر سوره انعام 💠 ادامه بررسی آیه شریفه 142 و 143 و 144 سوره انعام وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ﴿۱۴۲﴾ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ﴿۱۴۳﴾ وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ ... ﴿۱۴۴﴾ 💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 145 سوره انعام قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴿۱۴۵﴾ 🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=7205 _____________________________ سایت: 🌐https://ahmadabedi.com کانال عمومی: 🆔 @ahmad_aabedi کانال درسی: 🆔 @ahmad_abedi2
👈 📣 جلسات تفسیر 💠 به اطلاع سروران گرامی می رساند: 👈 جلسه تفسیر مجمع البیان استاد عابدی 💠 تا روز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ⭕️ تعطیل است 👈و ان شاءالله از روز سه شنبه ساعت ۸:۳۰ برقرار خواهد بود. با تشکر 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @ahmad_aabedi .............................................
OstadAbedi_Aklag_14020310.mp3
4.24M
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی در پایان درس خارج فقه و اصول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ 🔸 ضروری ترین بحث برای جامعه امروز 🔹 اهمیت مطالعه کتب اخلاقی 🔸 بردباری، حلم، ایثار و گذشت از بایسته های زندگی 🔹 احترام به مردم 🔸 اهمیت مطالعه، انس با کتاب و تبلیغ __________________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TAFSIR_539_Anam-a-145-147_14020316.mp3
22.02M
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی جلسه 539 (سه شنبه 16-03-1402) ✳️ تفسیر سوره انعام 💠 ادامه بررسی آیه شریفه 145 سوره انعام قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴿۱۴۵﴾ 💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 146 و 147 سوره انعام وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴿۱۴۶﴾ فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ﴿۱۴۷﴾ 🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=7235 _____________________________ سایت: 🌐https://ahmadabedi.com کانال عمومی: 🆔 @ahmad_aabedi کانال درسی: 🆔 @ahmad_abedi2
TAFSIR_540_Anam-a-148-150_14020317.mp3
21.4M
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی جلسه 540 (چهارشنبه 17-03-1402) ✳️ تفسیر سوره انعام 💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 148 و 149 و 150 سوره انعام سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذَاقُوا بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ﴿۱۴۸﴾ قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ﴿۱۴۹﴾ قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَذَا فَإِنْ شَهِدُوا فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَهُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ﴿۱۵۰﴾ 🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=7237 _____________________________ سایت: 🌐https://ahmadabedi.com کانال عمومی: 🆔 @ahmad_aabedi کانال درسی: 🆔 @ahmad_abedi2
👈 📣 جلسات تفسیر 💠 به اطلاع سروران گرامی می رساند: 👈 جلسه تفسیر مجمع البیان استاد عابدی 💠 تا اطلاع ثانوی ⭕️ تعطیل است 👈 ان شاءالله آغاز مجدد جلسات متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد با تشکر 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @ahmad_aabedi .............................................
OstadAbedi_VeladatAmamReza_14020309.mp3
13.89M
علیه السلام علیها سلام بیانات استاد احمد عابدی در حوزه علمیه شهید صدوقی،(ره): ❇️ جایگاه و مقام حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹 برخی از محدثین بزرگ مدفون در قم و حرم مطهر ❇️ اشاره به شرایط فرهنگی سیاسی زمان امام رضا علیه السلام 🔹 نقش امام در دوران محنت و مبارزه با تفتیش عقاید 🔹 مقابله امام با ترویج تفکر خرم دینان و تفکر بودایی بین مسلمین 🔹 فساد و فحشا در دوران امام هشتم ❇️ اهمیت و فضیلت علم و مطالعه 🔹 سیره علمای شیعه در کسب علم، تحقیق و مطالعه 🔹 غنیمت شمردن فرصت ها ___________ سه شنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۲، حوزه علمیه شهید صدوقی(ره) 🆔 @ahmad_aabedi
✳ روزنامه قدس، وابسته به آستان قدس رضوی منتشر کرد: ✴ «الگوی عقلانی رضوی در مواجهه با تهاجم فرهنگی»✴ ✳ هشتمین امام شیعیان، حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در دورانی به امامت رسید و زمامداری و رهبری شیعیان را به عهده گرفت که شاید اگر عملکرد آن حضرت نبود دیگر نامی از اسلام و قرآن امروز به ما نمی‌رسید. ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ کد خبر: 883533 ______________________ الگوی عقلانی رضوی در مواجهه با تهاجم فرهنگی به گزارش قدس آنلاین: حجت‌الاسلام احمد عابدی، استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه؛ درباره زمانه به امامت رسیدن علی بن موسی الرضا(ع) و نقش آن امام برای حفظ شیعیان توضیح می‌دهد. ______________________ 💠 مسائل فکری و فلسفی جهان اسلام در دوران امامت امام رضا(ع) 🔹 در اواخر قرن دوم هجری و ابتدای قرن سوم، همزمان با امامت امام هشتم(ع) چند مسئله در جهان اسلام و خصوصاً در میان ایران و ایرانیان رخ داده بود. ابتدا علومی که از غرب یا از یونان باستان در عالم اسلام منتشر شد، مربوط به زمان امام هشتم(ع) است. افرادی مثل حنین‌بن اسحاق (دانشمند مترجم و پزشک مسیحی نسطوری قرن نهم میلادی) یا یعقوب‌بن اسحاق کندی معروف به فیلسوف عرب، در زمان امام رضا(ع) افکار و اندیشه‌های فلسفه یونان باستان را به زبان عربی و سریانی ترجمه کردند. این کار سبب شد تفکراتی درباره خدا و توحید نه به آنگونه که پیامبر(ص) می‌گوید بلکه آن گونه که غرب می‌اندیشد، در جامعه اسلامی منتشر شود. به بیانی دیگر خداشناسی غیر دینی در جامعه رخ داد. 🔹 از طرف دیگر مسیحیان و یهودیان در جامعه اسلامی نفوذ پیدا کردند. اولین آیه انجیل یوحنا که چهارمین انجیل مسیحیان است، این است (در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود. کلمه نزد خدا بود.) این عبارات انجیل یوحنا از غرب و از تفکرات افلاطونی گرفته شده بود و در کتاب مقدس مسیحیان آمده بود. این حرف به عربی و فارسی ترجمه شد و به دست مسلمانان رسید. مسلمانان در برابر آن موضع‌گیری‌های مختلفی داشتند. برخی از مسلمانان همین حرف‌های غربی را با رنگ و لعاب مسلمانی در جامعه پخش کردند. برخی از مسلمانان به نام اشعری مذهب گفتند قرآن کتاب خداست و قبل از خلقت آسمان و زمین هم بوده است. نصف دیگری از اهل سنت معتزلی شدند و گفتند قرآن آن موقعی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، توسط خداوند تلفظ شد و پیش‌تر خداوند این چیزها را نگفته بود. 🔹 جنگ بین سنی‌های اشعری و معتزلی، بین آنها که می‌گفتند قرآن حادث است و قدیمی است رخ داد. تنها در خراسان بیش از 100هزار مسلمان کشته شد. همین مسئله کافی بود که اساس اسلام را به باد بدهد و همه زحمات پیامبر اکرم(ص) و هفت امام پیشین نابود شود. امام هشتم(ع) در چنین شرایطی رهبری و امامت شیعه را به عهده گرفت. 💠 مشغول کردن مردم به مسائل فرعی، سیاست هارون و مأمون 🔸 نکته دوم سیاست هارون الرشید بود. هارون‌الرشید و مأمون با سیاست خود علما و دانشمندان را به بحث‌های غیر ضروری متوجه کرده و مردم را از مسائل اصلی دور می‌کردند. خلفای عباسی علمای زیادی را دعوت کرده و جوایزی را برای آنها در نظر می‌گرفتند تا به طور نمونه درباره کلمه کم ارزشی مانند شتر بحث کنند و به دنبال ریشه آن باشند اما هرگز بحث نمی‌کردند که خدا چیست و چگونه است. یعنی علم به چیزهای غیرضروری موجه شده و مسائل اصلی فراموش شده بود. 🔸 در زبان فارسی ضرب‌المثلی است که می‌گوید بعضی از افراد چیزهای جزیی و کوچک را پیدا می‌کنند و چیزهای بزرگ را فراموش می‌کنند و گم می‌کنند. مسئله فساد، فحشا و منکرات هم در زمان امام هشتم(ع) اینگونه بود. تنها در یک عروسی بیش از 4میلیون شمع روشن شد. در همان عروسی به هر میهمان سیب طلا یا انار طلایی هدیه داده می‌شد. داخل هر سیب یا انار طلا سند و قباله یک شهر یا روستا وجود داشت. فحشا و منکرات هم به قدری زیاد بود که تنها بخش کوتاهی از آن را ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین بن محمد اموی قرشی در کتاب الاغانی منعکس و بیان کرده است. 🟢👈 ادامه دارد کد خبر: 883533 لینک مطلب در قدس آنلاین: https://qudsonline.ir/news/883533/ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @ahmad_aabedi
ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇👇👇 ✳ روزنامه قدس، وابسته به آستان قدس رضوی منتشر کرد: ✴ «الگوی عقلانی رضوی در مواجهه با تهاجم فرهنگی» 2 💠توحید و خداشناسی مضمون پرتکرار سخنان ثامن الحجج(ع) 🔸 امام هشتم(ع) در این شرایط امامت را به عهده گرفت و تلاش می‌کرد شیعه و دین اسلام را به صورت مطلق حفظ کند. شاید تنها امامی که بیشتر از همه امامان سخنان عقلی و فلسفی دارد، امام هشتم(ع) باشد زیرا در زمان این امام افکار یونان به زبان عربی ترجمه شده بودند. بیشترین سخنان امام رضا(ع) درباره توحید و خداشناسی است آنچنان که بیشترین سخنان امامان پنجم و ششم(ع) درباره فقه و مسائل احکام است. در زمان آن دو امام، امامان سنی به مسائل فقهی روی آورده بودند و ائمه ما هم فقه خالص و اسلام ناب را بیان کردند. در زمان امام هشتم(ع) مسئله این نبود که وضو را چگونه بگیریم، مسئله این بود که خدا جسم است یا نیست؟ خدا را می‌شود با چشم سر دید یا خدا قابل دیدن نیست؟ آیا چیزی که قابل دیدن، قابل اثبات هست یا نه؟ خدا چگونه شب‌های جمعه از آسمان بالا به آسمان دنیا می‌آید؟ 🔸 وقتی به احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه حرانی معروف به ابن تیمیه (عالم سلفی و ظاهرگرا) در شهر دمشق گفتند چگونه خداوند از آسمان به پایین می‌آید؟ روی منبر که نشسته بود، از پله‌های منبر پایین آمد و گفت خدا اینطوری می‌آید پایین. دوباره از پله‌های منبر بالا رفت و گفت خدا صبح که می‌شود، اینطوری بالا می‌رود. وقتی که بالای منبر نشست، گفت خداوند اینطور که من بالای منبر نشستم، روی عرش می‌نشیند و وقتی که درباره خدا از او سؤال کردند، گفت تنها شما درباره لحیه (ریش) خدا از من سؤال نپرسید، درباره هر چیز دیگری که بپرسید من جواب می‌دهم. یعنی خدا دست، پا، چشم و گوش دارد. 🔸 اولین کار امام رضا(ع) این بود که به مسلمانان یاد بدهد که خدا جسم و مادی نیست. خدا وجود دارد و آن چیزهایی که با چشم دیده نمی‌شوند، بسیار بیشتر از آن چیزهایی هستند که ما تصورش را کرده‌ایم. همه فرشتگان خدا مجرد هستند و مادی نیستند. عرش و لوح و قلم مجرد هستند. این سخن امام هشتم(ع) خداشناسی را به شیعه و اهل سنت یاد داد تا ما بدانیم خدایی که می‌پرستیم، رنگ و بوی ماده ندارد و قابل لمس نیست. 💠 راهی که امام رضا(ع) در برابر هجوم فرهنگی و موج فساد در پیش گرفت 🔺 دومین مطلبی که امام رضا(ع) در سخنان و پاسخ‌هایش به سؤالات روی آن تأکید می‌کرد، قرآن بود. احمد حنبل، یکی از فقهای چهارگانه اهل سنت و از محدثان آنها می‌گفت که قرآن قدیم است و جان خودم را سر این مسئله می‌گذارم. او به زندان رفت و 100هزار انسان کشته شدند. امام رضا(ع) به شیعیان یاد داد که بگویید قرآن حادث است اما مخلوق نیست. گاهی کلمه مخلوق به معنی مکذوب به کار می‌رود. قرآن حادث است یعنی در آن موقعی که قرآن بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شد، خداوند متعال این کلمات را گفته است. 🔺 امام هشتم(ع) برای مقابله با سیاست‌هایی که هارون و مأمون در پیش گرفته بودند تا علما را به مباحث غیر ضروری متوجه کنند و آنها را از مسائل اصلی دور نگه دارند، گاهی لباس غیر مسلمانی می‌پوشید، به جمع یهودیان و مسیحیان می‌رفت و با آنها بحث می‌کرد. فراوان می‌شد که اسقف‌ها و کشیش‌ها به خدمت امام رضا(ع) می‌آمدند و امام هشتم(ع) با استفاده از مطالب آمده در کتاب‌های مسیحیان و یهودیان، علیه آنها دلیل می‌آورد و حقانیت دین اسلام را اثبات می‌کرد. این امام بزرگوار می‌خواست بگوید این ضرورت ما نیست که درباره یک کلمه بحث کنیم و مثلا بفهمیم که ریشه کلمه شتر یا جمل چه بوده اما این ضرورت ما است که ببینیم ادیان دیگر چه می‌گویند و دین مقدس اسلام چه می‌گوید؟ نظر مسیحی و یهودی درباره انسان چیست؟ نظر قرآن و پیامبر اکرم در این باره چیست؟ نگاه یهودی و مسیحی به زن چیست و چقدر زن را تحقیر می‌کند؟ نگاه قرآن و اهل بیت(ع) به خانواده و همسر چگونه است؟ 🔺 امام هشتم(ع) درباره هجوم فرهنگی و فسق و فجور هم کارهای زیادی کردند. ایشان به کنیزانی که به مجلس امین می‌رفتند و فسق و فجور انجام می‌دادند، فرمود اگر سید هستید، بدانید اگر سیدی تصور کند از انسان دیگری بالاتر است، به زمین خورده است. اگر من که امام هستم، تصور بکنم به خاطر آنکه امام هستم بر شما ترجیح و برتری دارم، دیگر امام نخواهم بود. تنها و تنها ملاک برتری هر انسانی نسبت به انسان دیگر، عمل صالح است. هر کس با تقواتر و با خداتر است، بر دیگران ترجیح دارد. چه سید باشد و چه غیر سید. 🟢👈 ادامه دارد کد خبر: 883533 لینک مطلب در قدس آنلاین: https://qudsonline.ir/news/883533/ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @ahmad_aabedi ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇👇👇
👈👈 ادامه از پست قبلی ✳ روزنامه قدس، وابسته به آستان قدس رضوی: ❇«الگوی عقلانی رضوی در مواجهه با تهاجم فرهنگی» 3 🔺 ما به سادات احترام می‌گذاریم و وظیفه داریم که این کار را انجام بدهیم. مبادا سادات تصور بکنند که چون دیگران به ما احترام می‌گذارند، ملاک نفس زاده پیامبر بودن است. 🔺 امام هشتم(ع) در حدیثی می‌فرمایند من خودم را با شما مقایسه نمی‌کنم، مگر در عمل. این سخن چنان بر روی افرادی که کارشان فسق و فجور بود، اثر گذاشت که آنها به سجده افتادند و توبه کردند. 💠 توحید عبادی، سازوکار توسل به امام رضا(ع) 🔸 یک بحث مهم در امامت و نبوت، مسئله توحید عبادی است، چیزی که متأسفانه بسیار بسیار کم به گوش ما می‌خورد. اولین حرف پیامبر(ص) این نبود که به مردم بگوید خدایی وجود دارد. اولین حرف پیامبر(ص) این نبود که خدا قادر است. اولین سخن پیامبر این بود که« قولوا لا اله الله تفلحوا». معنای کلمه لا اله الله این است که عبادت و پرستش باید مخصوص خدا باشد. یعنی اولین حرف پیامبر(ص) این است که بگویید عبادت، سر خم کردن و به خاک افتادن مخصوص ذات مقدس خدا است. قرآن کریم درباره پیامبرانی که نام مبارکشان را ذکر کرده است، این کلمه را تکرار می‌کند. 🔹 اصلی‌ترین و اولین حرف همه پیامبران پرستش خدا است. نفس سر خم کردن و به خاک افتادن عبادت نیست. همه ما شنیده‌ایم که سجده برای غیر خدا جایز نیست. از طرف دیگر همه شنیده‌اید که حضرت یعقوب در برابر یوسف به خاک افتاد. فرشتگان خدا هم آدم را سجده کردند. 🔹 نفس سر خم کردن و به خاک افتادن در برابر کسی به معنای سجده کردن نیست. سجده این است که انسان معتقد باشد کسی که در برابر او کرنش می‌کند و ابرو به خاک می‌مالد، خالق و رازق اوست. موت، حیات، سعادت و شقاوتش به دست او است. 🔸 حضرت معصومه(س) و امام هشتم(ع) خالق و رازق ما نیستند بنابراین کسی که در پای حرم آنها به خاک میفتد، سجده نکرده است. خداوند خالق و رازق ما است. سعادت و شقاوت ما به دست او است. 🔺 امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بندگان صالح خدا و مقربان درگاه الهی هستند. در واقع ما نباید بگوییم که ای حضرت معصومه مریضی‌ام را شفا بده. بهتر است بگوییم خدایا به برکت این حضرت معصومه مریضی‌ام را شفا بده یعنی شفای مریض را از خدا می‌خواهیم. گرچه حضرت معصومه(س) و امام هشتم(ع) می‌توانند خیلی از کارها را انجام بدهند اما ما باید همه چیز را از خدا بخواهیم. 🔸 ما در دعای توسل می‌گوییم: یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّه... ای آبرومند نزد خدا برای ما نزد خدا شفاعت کن. این یعنی خداوند به واسطه معصومان برکت را بدهد. کار اصلی امامان(ع) خصوصا امام هشتم(ع) این بود که توحید عبادی را در میان مردم رواج بدهند. 🔺 فراوان درباره امام هشتم(ع) این جمله ذکر شده است که امام رضا(ع) از همه بیشتر اهل ذکر خدا بود. یعنی خوب است و ثواب دارد که ما بگوییم یا علی و یا امام رضا(ع) اما باید بیش از آنکه بگوییم یا علی، بگوییم یا الله. بیشترین توجه باید به سوی خدا باشد. امامان(ع) در جهت توجه دادن به سوی خدا هستند. آنها هر چه دارند، به برکت دعا دارند بنابراین اولین بار باید توسل به خدا باشد. 🔸 حضرت امام خمینی(ره) در کتاب‌های خود این حدیث را فراوان نقل می‌کرده است که انسان با عبادت و با واجبات و مستحبات به جایی می‌رسد که چشمش می‌شود چشم خدا، گوشش می‌شود گوش خدا یعنی دیدن و شنیدنش دیدن و شنیدن خدایی است. پیامبر(ص) نیز در روایتی درباره امام هشتم(ع) فرموده است: «علی فرزند من است که نور خدا می‏بیند و به تفهیم الهی می‏شنود و بر پایه حکمت او سخن می‏گوید، او راه راست می‏پوید و به خطا نمی‏رود، دانشمندی است که علمش به جهل نمی‏گراید و لبریز از بردباری و دانش گردیده است». امام هشتم(ع) لبریز از بردباری و دانش است.🔸🔸🔸🔸🔸 کد خبر: 883533 لینک مطلب در قدس آنلاین: https://qudsonline.ir/news/883533/ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14010825.mp3
2.71M
فایل صوتی 🔊📢 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه اول 💠 خشم و غضب 🔹 اسباب مختلف خشم انسان 🔹 خشم و غضب شعله ای از آتش جهنم است. 🔹 قوه غضب، برای چیست؟! 🔹 فرق شجاعت و ترس _____ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 25 آبانماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 📺 برای دیدن ویدیوی این بیانات، به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://speeches.ahmadabedi.com/?p=1063 🆔 @ahmad_aabedi
در محضر استاد احمد عابدی
#اخلاق #درس_اخلاق #خشم #غضب #شجاعت #ترس فایل صوتی 🔊📢 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
متن📜 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غصب بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ غضب یا خشم؛ چیزی است که در حال حاضر در جامعه وجود دارد هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی. در بعضی آشوب ها معمولا یک نفر عصبانی شده دست به کارهایی می‌زند و بعد پشیمان می شود؛ در زندگی فردی هم همینطور کسی مثل همسرش، فرزندش، همسایه اش یک کاری را انجام می دهد او هم عصبانی شده عکس العملی نشان می دهد که نباید انجام می داد. 🔸 یا یک وقت فردی به یک نفر فحش می دهد، یکی توهین می کند، یکی مثلا یکی را می زند،یکی حق یک نفر را می خورد؛ معمولا این چیزها اسباب خشم یا اسباب غضب است و خیلی واضح است که بگوییم: غضب شعله ای از آتش جهنم است و اینکه انسان در زمان غضب کاری را انجام می دهد که هلاکت ابدی، جهنم ابدی را برای خودش دارد... . ❇️ بعضی روانشناسان می گویند(حالا نمیدونم حرفشان درست است یا نه) می گویند: هر آدمی روزی ۵ دقیقه خُل می شود و آن زمانی که خُل می شود کارهایی آنجا می دهد که بعدا خودش پشیمان می شود که چرا این کار را انجام داده است؟! حالا این حرف درست است یا نه نمیدانم. اما: 🔸 اصل این که بعضی آدم ها گاهی یک حالتی برایشان دست می‌دهد که درست زمانیکه عقلشان سر جایش نبوده کاری می کنند و بعدا که سر عقل می آیند پشیمان می شوند: زدن همسر، زدن فرزند، فحش دادن، اهانت کردن، مسخره کردن این ها اقسام خشم و غضب است. حالا یکی عصبانی می شود طلاق میدهد، یکی عصبانی می شود چاقو می کشد، یکی عصبانی می شود مثلا حرکت های غیرمعقول انجام می دهد. ❇️ اصل ِ غضب و خشم، چیز خوبی است؛ خدای متعال در انسان چند قوه قرار داده که یکی از آنها قوه ی غضب است. 🔹 قوه ی غضب برای این است که انسان بتواند از خودش دفاع کند، دشمن را طرد و دفع کند، شخصیت خود را بتواند حفظ کند ... غضب برای این چیز ها است و این خیلی کار خوبی است. 👈 هر کسی بتواند از خودش دفاع کند از زن و بچه ی خودش دفاع کند، از کشورش دفاع کند؛ این کار خوبی است. 🔹 یعنی اصل قوه ی غضبیه یک چیز لازم و ضروری است کما اینکه ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی غضب کشور هستند. کشور هم غضب می خواهد همانطور که یک انسان باید بتواند از خودش دفاع کند کشور هم این را می‌خواهد؛ اصل کار، کار خوبی است یعنی هر کسی باید قوه ی دفاع از خود را داشته باشد. پس: اصل غضب یا خشم خوب است ❇️ یک حدیث از پیغمبر اکرم -صلی الله علیه و آله- نقل شده: هر کسی که بقاء خودش را دوست دارد( یعنی هرکسی می خواهد سالم بوده و عمرش طولانی باشد-گرچه بقا مخصوص آخرت است-) اما هر کسی که بقا خودش را دوست دارد، چند کار را انجام دهد: عصبانی نشود، صبح ها غذا بخورد و خوابش منظم باشد؛ اگر کسی این کارها را انجام دهد عمرش طولانی می شود. 🔹 یکی از چیزهایی که طبق فرموده پیغمبر اکرم -صلی الله علیه و آله- طبق این روایت باعث طول عمر می شود این است که انسان عصبانی مزاج نباشد. ❇️ اما اینکه می گفتند قوای نفس باید معتدل باشد و تحت تدبیر عقل و شرع؛ اگر که غضب کسی این گونه بود که معتدل و تحت تدبیر عقل و شرع بود این را می گویند شُجاعت یا شَجاعت. شجاع کسی است که غضب دارد اما غضب او معتدل و به جاست. 🔹 اگر کسی غضبش از این حد فراتر بود یعنی مطابق با شرع نبود به آن «خشم» یا «شَرَح» می گوییم و اگر کمتر از آن مقدار بود، می شود «ترس» و ما قصد داریم در همین مورد(که مطابق شرع نیست) بحث کنیم پس: آن که غضبش از اعتدال کمتر است می‌شود انسان ترسو ❇️ بعنوان مثال امام خمینی (ره)اینگونه بود که می گوید: « زمانی که مرا گرفتند ببرند تهران، وقتی بین قم و تهران کنار دریاچه نمک رسیدند، ماشین منحرف شد و به سمت دریاچه نمک رفت و من یقین کردم که می‌خواهند مرا در دریاچه نمک بکشند... و بعد ماشین باز مقداری حرکت کرد، دوباره برگشت آمد به جاده ... اینبار یقین کردم که نه نمی خواهند بکشند. آن زمانی که یقین داشتم می‌خواهند بکشند و حالا که یقین داشتم نمی‌خواهند بکشند. هیچ فرقی برایم نکرد». این را میگوییم: «انسان شجاع» و آدمی که غضبش مطابق با عقل و شرع است. 🔸👈 اما متاسفانه برخی مواقع، پا از این حد بالاتر گذاشته می شود‌ که جلسه بعد ذکر می کنیم. ____ 🔵 بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 25 آبانماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها _ 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 📺🎞 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه اول 💠 خشم و غضب 🔹 اسباب مختلف خشم انسان 🔹 خشم و غضب شعله ای از آتش جهنم است. 🔹 قوه غضب، برای چیست؟! 🔹 فرق شجاعت و ترس _ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 25 آبانماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
📣نماز دهه ی اول ماه ذی الحجه مابین نماز مغرب و عشاء، دو رکعت به کیفیت بالا☝️ 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 🎥 بیانات استاد احمد عابدی درباره عرفه 🔹 سالروز شهادت جناب مسلم بن عقیل سلام الله علیه 🔹 «فرض النبی» و عرفه 🔹**دعای شب عرفه** در مفاتیح الجنان 🔹 اهمیت دعای روز عرفه امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه 🔹 اهمیت دعا برای دیگران ------------------------------------------------- 🆔 @ahmad_aabedi
عرفان و معرفت مقدمه فناء فی الله 💠 یادداشت استاد احمد عابدی -زیدعزّه- درباره بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ عرفان و معرفت مقدمه فناء فی الله 💠 روز نهم ذی حجه روز عرفه است. عرفه روز دعا و معرفت و شناخت خدای متعال است. 📌 معرفت الهی گاهی بوسیله علم و دانش و بصیرت بدست می آید و گاهی در عمل و عبادت تجلّی می کند. 💠 رابطه انسان با خداوند مظاهر گوناگون دارد که یکی از مهمترین انواع این رابطه و ارتباط به دعا و توسل و استغاثه و ذکر و انابه شناخته می شود. 💠 روز عرفه روز دعا است، اگر به مضمون و محتوای این ادعیه توجه شود مخصوصا دعای حضرت سیدالشهداء علیه السلام و نیز دعای حضرت سجاد علیه السلام، می بینیم خداشناسی و ارتباط با ملکوت عالم و توجه به حضور خدای متعال در دعاهای روز عرفه مورد تاکید می باشد. 💠 کسی که در عرفه به معرفة الله و خداشناسی برسد این مقدمه ای است برای روز عید قربان که روز وصل و فناء و محو و بقاء بعدالفناء است. در واقع عقل نظری مقدمه عقل عملی و عرفان نظری مقدم بر عرفان عملی است و اول باید معرفت باشد و سپس به عبادت رسید. هرکس خدا را بشناسد گذشتن از مال و جان در راه خدا را ارزش و آسان می داند. 💠 هرکس در عرفه ارتباط با ملکوت عالم را فرا گیرد او به آسانی اهل صدقه، انفاق، خمس و زکات خواهدبود یعنی از مال خود گذشت و ایثار دارد. و هر کس به خدای سبحان معرفت واقعی بیابد گذشت از جان و قربانی و فناء برای او معنا خواهد داشت. 💠 روز عرفه روز معرفتی است که توحید الهی و ربوبیت پروردگار غایت آمال و غایت القصوای هر دعا کننده و هر عارف و فیلسوفی است و در واقع همه اینها مقدمه فناء یا ندیدن خود و فقط دیدن و انس با خدای متعال که از آن به لقاءالله یا قربانی کردن همه چیز در آستان و محضر حضرت حق است، خواهد بود . 💠 ذکر و گریه و حرز و مناجات، قرائت قرآن کریم و چشم و لب و دست سوی مفاتیح الجنان یا کلیدهای بهشت داشتن، همه مقدمه معرفت الهی هستند و اینها نیز مقدمه برای لقاء الله و فناء فی الله است که در عید قربان ظهور و آشکار می شوند. 📌 انشاء الله شناخت خداوند که قرة العین و کعبه آمال و آرزوهای عارفان و اولیاء است در عرفه روزی همه دلسوحتگان گردد. .......................................... کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
عید سعید قربان را خدمت سروران گرامی تبریک عرض میکنیم. 🆔 @ahmad_aabedi