لینک کانال مطالب عمومی استاد احمد عابدی در ایتا
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/72613891C1fde7e4ca3
لینک کانال درسهای خارج استاد احمد عابدی در ایتا👇👇👇
با توجه به اینکه تصمیم گرفتیم تبادل با سایر کانالها نداشته باشیم لطفا شما سروران گرامی کانال استاد را به دوستان خود در ایتا معرفی کنید
http://eitaa.com/joinchat/52625411C724082796b
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:
انقلاب اسلامی یکی از پرده های ظهور بود/منزل حضرت آدم، اولین هیئت تاریخ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسملین احمد عابدی عصر پنجشنبه 13 تیرماه در دومین روز سومین اجلاس رابطان جامعه ایمانی مشعر در قم گفت: روزهای خاص سال از جمله ولادت حضرت معصومه(س) از روزهای خاص خداوند است که برکات بسیاری برای طی مراتب سیر و سلوک دارد.
مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) قم افزود: استغفار نقش عظیمی در طی مراتب در اربعین کلیمی است؛ در یک شنبه این ماه و یک شنبه اول این ماه که در پیش داریم جذبه ویژه خداوند سبحان است که در روایت پیامبر نیز آمده است را از دست ندهیم.
استاد حوزه تصریح کرد: اگر بخواهیم راجع به مساله شبکه سازی در هیئت صحبت کند باید مباحث مرتبط به ارکان و اصول و کارکردها و تاریخچه هیآت را به خوبی دریابد تا این اصول را بهتر درک کند.
منزل حضرت آدم، اولین هیئت تاریخ
حجت الاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: اولین هیئت در منزل حضرت آدم شکل گرفت؛ ایشان به مناسبتهایی فرزندان را جمع می کردند و مجلس موعظه برپا می کرد.
وی گفت: اولین محل سکنی حضرت آدم، در مسجد الحرام بوده است که سپس خداوند امر کرد که از این مکان نقل مکان کند؛ پس اولین هیآت در مسجد الحرام بوده است.
وی افزود: هیئت های انبیا به دو شکل مخفی و عیانی برگزار میشد زیرا گاهی اوقات جلسات احیای امر الهی(هیئت) به دلیل شرایط خاص مواجهه حاکمان با انبیا، به شکل مخفی برگزار میشد که در اکثر مواقع این جلسات به همین شکل برگزار میشد.
استاد حوزه تصریح کرد: تشکیل جلسات، امید را در دل مومنان و انبیا نیز بیشتر می کرد؛ همچنین انبیا در این ارتباطات میتوانستند فعالیتهای عملی داشته باشند؛ هیآت در طول تاریخ برای مومنان، خاصیت انگیزه سازی داشته است.
حجتالاسلام والمسملین عابدی یادآورشد: از ابتدای بعثت پیامبر، جلسات هیآتی پیامبر در خانه و کم کم در بیابانها برگزار میشده است؛پیامبر اکرم با مشقت فراوان طی 3 سال 6 نفر را جذب کردند و سپس به 12 نفر افزایش یافت و این جمعیت در بیابان ها هیآت برگزار میشد تا پیامبر برای آنها موعظه کنند و این جمعیت سپس به 73 نفر رسید.
هیئت همیشه با میثاق همراه بوده است
مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) قم گفت: دیرینه ترین تشکیلاتی که از نظر زمانی، همیشه تشکیل شده و مناصب آن نیز روشن بوده، همین هیآتها بوده است؛ علت پایداری هیآتها نیز بسیار مهم است.
وی افزود: اوج جریان هیآت، پس از جریان پیامبر، با عنوان مومنینی که در اقلیت قرار گرفتند و هیآت را ادامه دادند و به میثاق الهی یا غدیر وفادار ماندند شکل گرفت؛ هیآت همیشه با میثاق همراه بوده است و این میثاق به فاطمیه منجر شد.
استاد حوزه تصریح کرد: گریه های حضرت زهرا(س) بیان می کنند که این گریه برای فقد نبی و ظلم به وصی بود؛ به همین دلیل بود که گریه های حضرت پس از روز هفتم شدید تر شد زیرا حاکمیت بشری به جای حاکمیت الهی تثبیت شد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی یادآورشد: این حرکت الهی فاطمی با عاشورا و اربعین جوشش یافت؛ این عنصر به امر ولایی الهی ادامه یافت؛ بر اساس روایت، در هیآت انسان با ولی خدا زیست میکند؛ اربعین زیست چند روزه با امام است که حتی خواب و حرکت و نفس کشیدن مومن با امام(ع) است؛ اربعین یک هیئت چند روزه است؛ عاشورا و اربعین دو جریان تاریخ ساز در کنار فاطمیه و غدیر برای هیئت است؛ ظهور یکی از قله های بلند این جریان است؛ جریان ظهور در کنار اربعین و عاشورا و غدیر و فاطمیه غایت حرکت هیئت است؛ یکی از پرده های ظهور، انقلاب اسلامی بود.
وی گفت: هر انسانی ظهوری محدود و مقید از ولی و امام که مطلق حقیقت است، می باشد؛ زمانی که انسان به سمت کمال میرود، بر احساس حب ذات، وجود امام و پیامبر را ضامن بقای خود می دانند و در روایات نیز آمده است که انسانها فطرتا پیامبر را دوست دارند و اگر مواجهه با پیامبران و اولیا در تاریخ مشاهده می شود به این دلیل است که امیال دیگر به حدی گسترده شده اند که هویت خود را گم کرده اند.
حرکت انسان در نظام سلوک، با محبت شکل میگیرد
وی افزود: حرکت در نظام سلوک انسان با محبت شکل میگیرد؛ دوای تلخ با شوق شیرینی صرف نمی شود ولی به دلیل ضروری بودن، این دوا را دوست داریم؛ هر حرکتی که انسان انجام می دهد در دایره همین محبت انجام میشود.
استاد حوزه تصریح کرد: محبت نیز از تشابه شکل میگیرد؛ اگر تشابه نباشد محبتی نیز در کار نخواهد بود؛ تشابه نیز به دو شکل است؛ گاهی مطلوب خود را در کسی می بینیم و باعث محبت ما به او می شود و گاهی نیز این شباهت به معنی فعلیت است؛ یعنی هرچه شخصی را شبیه تر به خود ببیند بیشتر به او محبت میورزد؛ شباهتهای درونی انسان را به سوی خود جلب میکند.
هرچه محبت شدیدتر باشد، بغض نسبت به دشمن محبوب نیز بیشتر است
ادامه 👇👇👇👇👇👇
حجت الاسلام والمسملین عابدی یادآورشد: ملاک محبت، در شباهت است؛ هرچه شباهت بیشتر باشد محبت بیشتر و حرکت سریعتر خواهد بود؛ شباهت ما در یک هیات با یک محبوب مطلق است؛ به همین دلیل محبت بیشتر و حرکت نیز سریع تر است؛ به همین جهت خادمی ما در این هیآت، خادمی یک امام است؛ خدمت به امام کثر شان نیست بلکه عزت و کمال است.
وی گفت: اساس هیئت با محبت است و هرجا که محبت باشد، بغض نسبت به دشمن محبوب نیز شکل می گیرد؛ پس هرچه محبت بیشتر باشد بغض ما نسبت به دشمن محبوب نیز بیشتر میشود؛ ولی تلاش می شود که یکی از این دو را از جوانان ما بگیرند.
وی افزود: هیآت گرفتن به معنی دعوت امام به خانه و مسجد است؛ کسانی که هیآت میگیرند در واقع امام را دعوت کردهاند؛ اگر کسی به این اصل باور داشته باشد آمادگی خود را به حداکثر می رساند؛ در حقیقت کسانی که در هیآت شرکت می کنند زائر امام هستند؛ اگر این اصل را باور داشته باشیم دوز خدمت ما چندین برابر می شود.
حقیقت هیئت، ظهور شان حضور امام (ع) است
استاد حوزه تصریح کرد: هر ارتباطی در داخل هیآت، اتحاد است؛ حضرت امام صادق(ع) بیان می کنند که در دوران غیبت، محکمات محبت ها و بغض ها را حفظ کنید که این محکمات انسان را به متشابهات حب و بغض می رساند یعنی حفظ این محکمات انسان را در جایی که نمیداند چه چیزی را دوست بدارد و از چه متنفر باشد هدایت می کند.
حجتالاسلام والمسلمین عابدی با ذکر این مطلب که هویت هیآت به امام(ع) است یادآورشد: به فرموده علامه طباطبایی پیامبر و امام توحید مجسم است پس رکن اصلی هیآت با امام است؛ مردم نیزدر این هیئت حکم شئون و ظهورات امام را پیدا میکنند.
وی گفت: امام (ع) در روایت میفرماید که خداوند ارواح ما را از اعلی علیین خلق کرد و ابدان ما را از علیین خلق نمود و روح شیعیان ما را از علیین و جسم آنها را از دون علیین خلق کرد؛ پس مومن شان و ظهور امام است و هیآت بالاترین محل ظهور این شانیت است.
وی افزود: هیئت در واقع نشان دادن نفس و روح امام(ع) در تصرف بدنشان است که همان مومنین است؛ تمرین مطیع شدن در هیآت در کنار اعضا و جوارح دیگر آشکارتر میشود؛ اگر کسی در این امر تخلف و معارضه کرد و با افراد سرناسازگاری داشت از روح هیآت خارج شده است.
استاد حوزه تصریح کرد: یکی از ابعاد شبکهسازی از این نگاه شکل می گیرد که امام می خواهد به عنوان روح حاکم خود را در هیآت متجلی کند و افراد نیز می خواهند به اعضا و جوارح امام در هیآت مبدل شوند.
حجتالاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: اگر آن روح الهی و امامی در هیئت حاکم شد، جاروکردن نیز به کمال مبدل میشود؛ در هیئت این گونه نیست که تنها یک منبری همه اصول را آموزش دهد بلکه گاهی یک سخن و یک عمل یک هیئتی بزرگترین درس و هدایت را ارایه میدهد.
وی گفت: تقریر امام در حد گفتار امام از جهت وجودی ارزشمند است زیرا از یک وجود کامل نشات گرفته است؛ اگر شکل هیآت نیز این گونه شد یک منبری و مداح، خادم درب هیآت و مردم شرکت کننده را نیز عزیز میدارد؛ همه هنر منبری و مداح آن است که باید تلاش کند که از شآنیت خارج نشود زیرا منیت ها انسان را از شانیت خارج میکنند.
وی عنوان کرد: بدن هیات یک جسم واحد و متحد است؛ خداوند نیز مردم را مثل جسد واحد خلق کرده است؛ تشکیلات اسلامی هیآت در این نگاه یک لایه الهی است که در قالب جسم و روح خود را مینمایاند.
وی گفت: در هیئتها نباید هیچ کسی را بیازاریم و هرچه میتوانیم باید به سمت وحدت برویم؛ حتی به قول بزرگان دین نباید به هیچ وجه کودکان بازیگوش را در هیئت منع کنیم زیرا گاهی همین برخوردهای بد ممکن است آینده بشریت را متفاوت کند و یک انسان با استعداد را با کینه نسبت به امور دینی رشد دهد.
🆔 @ahmad_aabedi
1_79188000.pdf
512.4K
بیانات و توصیه های اخلاقی استاد احمد عابدی در جمع طلاب حوزه علمیه
#طلبگی
#رازهای_موفقیت
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
ولادت امام رضا_ استاد احمد عابدی.mp3
9.33M
☀️ #ولادت_امام_رضا علیه السلام
#علی_بن_موسی_الرضا☀️
✅ بیانات استاد احمد عابدی درباره امام رضا علیه السلام به مناسبت ولادت آن امام همام
🔹کانال رسمی استاد احمد عابدی
🆔 @Ahmad_aabedi
🌀 اقدامات امام رضا سلام الله علیه _1
✳️ ای موسی خداوند فرزندی به تو می دهد به نام علی، او نگاهش با نگاه خدا است، با فهم خدا می شنود، هرچه انجام می دهد و می گوید عین واقعیت و صحیح است، هرگز خطا و اشتباه در او نیست، عالم است و نادان نیست، هرچه هست می داند
یا موسى، علیٌ الذی ابنک، ینظر بنور الله و یسمع بتفهیمه و ینطق بحکمته، یصیب و لا یخطیء و یعلم و لا یجهل، قد مُلِیََء حلما و علما
💠 امام هشتم علیه السلام در یک دورانی به امامت رسید و زمامداری و رهبری شیعیان را به عهده گرفت که شاید اگر عملکرد امام هشتم نبود قطعاً دیگر نامی از اسلام و قرآن امروز به من و شما نمی رسید. در اواخر قرن دوم هجری و ابتدای قرن سوم که ایام امامت امام هشتم علیه السلام است چند مسئله در جهان اسلام و خصوصاً در میان ایران و ایرانیان رخ داده بود.
📌 علومی که از غرب و یونان باستان در عالم اسلام منتشر شد مربوط به زمان امام هشتم علیه السلام است. افرادی مثل حنین بن اسحاق یا یعقوب بن اسحاق کندی معروف به فیلسوف عرب در زمان امام رضا علیه السلام آمدند افکار و اندیشه های فلسفه ی یونان باستان را به زبان عربی ترجمه کردند و این باعث شد در جامعه ی اسلامی تفکراتی درباره خدا و درباره توحید، نه آنگونه که پیامبر می گوید بلکه آنگونه که غرب می گوید در جامعه اسلامی منتشر شد. یعنی یک خداشناسی غیر دینی در جامعه رخ داد.
📌 از طرفی دیگر مسیحیان و یهودیان این زمان فراوان در جامعه ی اسلامی نفوذ کردند. اولین آیه ی انجیل متی که چهارمین انجیل مسیحیان است این است که در ازل کلمه بود، کلمه با خدا بود و کلمه خود خدا بود. این عبارت انجیل متی از غرب و از تفکرات افلاطونی گرفته شده بود و در کتاب مقدس مسیحی ها آمده بود، این حرف را در جامعه ی اسلامی ترجمه شد به عربی و فارسی و به دست مسلمانان رسید. مسلمانان نیز موضع گیری مختلف داشتند برخی از مسلمانها آمدند همین حرفهای غربی را با رنگ و لعاب مسلمانی در جامعه پخش کردند،
📌 نیمی از سنّی ها به نام اشعری مذهب آمدند گفتند قرآن کتاب خدا است و قدیم است، قرآن قبل از خلقت آسمان و زمین نیز بوده است. نصف دیگر از اهل سنت معتزلی شدند و گفتند قرآن آن موقعی که بر پیغمبر اکرم نازل شده، همان موقع خداوند این کلمات را تلفظ کرده و پیش تر خداوند این چیزها را نگفته بود.
جنگی بین سنی های اشعری و سنی های معتزلی(بین آنهایی که می گفتند قرآن قدیم است و آنهایی که می گفتند قرآن حادث است) رخ داد و تنها در خراسان بیش از صد هزار مسلمان کشته شد. همین یک مسئله کافی بود تا اساس اسلام را به باد داده و همه زحمات پیغمبر اکرم و هفت امام پیشین نابود بشود، امام هشتم علیه السلام در این چنین شرایطی رهبری و امامت شیعه را بر عهده گرفت.
📌 مسئله دیگر اینکه یکی از سیاستهایی که در زمان هارون الرشید و مامون این بود که علما و دانشمندان را به یک بحث های غیر ضروری متوجه کنند و از مسائل اصلی دور کنند، علمای زیادی را دعوت می کردند، جایزه تعیین می کردند که بنشینند بحث کنند درباره کلمه "شتر"، که مثلاً ریشه اش چه بوده و از کجا درست شده است. یک کلمه ای را می نشستند بحث می کردند اما هرگز بحث نمی کردند که خدا چیست و چگونه است. یعنی علم متوجه شده بود به مسائل غیرضروری و مسائل اصلی فراموش شده بود.
📌 مسئله دیگر مسئله فساد و فحشا و منکرات نیز در زمان امام هشتم علیه السلام به طوری بود که تنها بخشی کوتاهی از آن را ا ابوالفرج اصفهانی در کتاب الاغانی بیان کرده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
🌀 اقدامات امام رضا سلام الله علیه _2
✳️ امام هشتم علیه السلام در این شرایط امامت را به عهده گرفت و می خواهد شیعه و دین اسلام را به صورت مطلق حفظ نماید.
📌 یک امام معصوم تنها سیاستش این نیست که شیعه حفظ شود، سنی ها را هم باید از خطرات حفظ نمود. شاید تنها امامی که از همه امامان بیشتر سخنان عقلی و فلسفی دارد امام هشتم علیه السلام باشد. علتش هم این بود که در زمان این امام بود که افکار یونان به زبان عربی ترجمه شده بود.
📌 بیشترین سخنان امام رضا علیه السلام درباره توحید و خداشناسی است. آنچنان که بیشترین سخنان امام پنجم و ششم علیهم السلام در موضوع فقه و مسائل احکام است، در زمان آن دو امام، امامان سنّی(مثل ابوحنیفه) به مسائل فقهی رو آورده بودند ائمه ما علیهم السلام نیز فقه خالص و اسلام ناب را بیان کردند. در زمان امام هشتم علیه السلام مسئله این نبود که وضو چگونه بگیریم، مسئله این بود که خدا جسم است یا خدا جسم نیست، خدا را می شود با چشم سر دید یا خدا قابل دیدن نیست، آیا چیزی که قابل دیدن نیست قابل اثبات هست یا نه؟ خدا چگونه شبهای جمعه از آسمان بالا به آسمان دنیا می آید؟ اینها مسائلی بود که در زمان امام رضا علیه السلام مطرح بود. وقتی از ابن تیمیه که امام و مقتدای اهل سنت است در شهر دمشق پرسیدند که چگونه خدا از آسمان پایین می آید؟ روی منبر که نشسته بود از پله های منبر آمد پایین و گفت خدا اینطوری می آید پایین و دوباره از پله های منبر رفت بالا و گفت خدا وقتی صبح بشود اینطوری می رود بالا. وقتی که بالای منبر می نشست گفت خدا اینطور که من بالای منبر نشسته ام خدا اینگونه روی عرش می نشیند. وقتی درباره خدا از او سوال کردند گفت تنها از ریش خدا سوال نکنید غیر از ریش خدا هرچه بپرسید من جواب می دهم. یعنی می گفت خدا دست دارد، پا دارد و... همه اینها را می گفت.
💠 امام رضا علیه السلام اولین کارش این بود که به مسلمانان یاد بدهد که خدا جسم نیست، خدا مادی نیست، خدا وجود دارد
📌 آن چیزهایی با چشم دیده نمی شود بسیار بسیار بیشتر از آن چیزهایی است که ما تصورش را کرده ایم، فراوانند چیزهایی که وجود دارند و دیدنی نیستند و قابل احساس و لمس نیستند. فرشتگان خدا همه مجرند و مادی نیستند، عرش و لوح قلم همه مجردند.این اولین مسئله ای که امام رضا علیه السلام در میان مسلمانان منتشر کرد و این سخن امام هشتم علیه السلام بود که هم به شیعه و هم به اهل سنت خداشناسی را یاد داد.
📌 که بدانیم خدایی را که می پرستیم رنگ و بوی ماده ندارد و خدا قابل لمس نیست.
📌 آنطور نیست که برخی از سنی ها تصور می کردند خدا در آسمان عربستان است بخاطر اینکه پیغمبر هرگاه می خواست به خدا اشاره کند با انگشت به بالا اشاره می کرد پس معلوم می شود خدا در آسمان عربستان است. اینطور نیست،
📌 امام رضا علیه السلام بود که فرمود پیامبر که با انگشت به بالا اشاره می کرد از باب احترام بود، از باب احترام بود که سرمان را بالا می گیریم و می گوییم خدا بالا است و الا خدا همه جا هست و خدا از رگ گردن به همه نزدیک تر است.پس امام هشتم خدا شناسی و اعتقاد به خدا را به مردم شناساند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
بسم الله الرحمن الرحیم
💥 ای موسی خداوند فرزندی به تو می دهد به نام علی، او نگاهش با نگاه خدا است، با فهم خدا می شنود، هرچه انجام می دهد و می گوید عین واقعیت و صحیح است، هرگز خطا و اشتباه در او نیست، عالم است و نادان نیست، هرچه هست می داند @Ahmad_aabedi
⭐️ یا موسى، علیٌ الذی ابنک، ینظر بنور الله و یسمع بتفهیمه و ینطق بحکمته، یصیب و لا یخطیء و یعلم و لا یجهل، قد مُلِیَء حلما و علما
📚 امام هشتم علیه السلام در یک دورانی به امامت رسید و زمامداری و رهبری شیعیان را به عهده گرفت که شاید اگر عملکرد امام هشتم نبود قطعاً دیگر نامی از اسلام و قرآن امروز به من و شما نمی رسید. در اواخر قرن دوم هجری و ابتدای قرن سوم که ایام امامت امام هشتم علیه السلام است چند مسئله در جهان اسلام و خصوصاً در میان ایران و ایرانیان رخ داده بود:
🔷 علومی که از غرب و یونان باستان در عالم اسلام منتشر شد مربوط به زمان امام هشتم علیه السلام است. افرادی مثل حنین بن اسحاق یا یعقوب بن اسحاق کندی معروف به فیلسوف عرب در زمان امام رضا علیه السلام آمدند افکار و اندیشه های فلسفه ی یونان باستان را به زبان عربی ترجمه کردند و این باعث شد در جامعه ی اسلامی تفکراتی درباره خدا و درباره توحید، نه آنگونه که پیامبر می گوید بلکه آنگونه که غرب می گوید در جامعه اسلامی منتشر شد. یعنی یک خداشناسی غیر دینی در جامعه رخ داد.
🔷 از طرفی دیگر مسیحیان و یهودیان این زمان فراوان در جامعه ی اسلامی نفوذ کردند. اولین آیه ی انجیل متی که چهارمین انجیل مسیحیان است این است که در ازل کلمه بود، کلمه با خدا بود و کلمه خود خدا بود. این عبارت انجیل متی از غرب و از تفکرات افلاطونی گرفته شده بود و در کتاب مقدس مسیحی ها آمده بود، این حرف را در جامعه ی اسلامی ترجمه شد به عربی و فارسی و به دست مسلمانان رسید. مسلمانان نیز موضع گیری مختلف داشتند برخی از مسلمانها آمدند همین حرفهای غربی را با رنگ و لعاب مسلمانی در جامعه پخش کردند، نیمی از سنّی ها به نام اشعری مذهب آمدند گفتند قرآن کتاب خدا است و قدیم است، قرآن قبل از خلقت آسمان و زمین نیز بوده است. نصف دیگر از اهل سنت معتزلی شدند و گفتند قرآن آن موقعی که بر پیغمبر اکرم نازل شده، همان موقع خداوند این کلمات را تلفظ کرده و بیشتر خداوند این چیزها را نگفته بود. جنگی بین سنی های اشعری و سنی های معتزلی(بین آنهایی که می گفتند قرآن قدیم است و آنهایی که می گفتند قرآن حادث است) رخ داد و تنها در خراسان بیش از صد هزار مسلمان کشته شد. همین یک مسئله کافی بود تا اساس اسلام را به باد داده و همه زحمات پیغمبر اکرم و هفت امام پیشین نابود بشود، امام هشتم علیه السلام در این چنین شرایطی رهبری و امامت شیعه را بر عهده گرفت. @Ahmad_aabedi
🔷 مسئله دیگر اینکه یکی از سیاستهایی که در زمان هارون الرشید و مامون این بود که علما و دانشمندان را به یک بحث های غیر ضروری متوجه کنند و از مسائل اصلی دور کنند، علمای زیادی را دعوت می کردند، جایزه تعیین می کردند که بنشینند بحث کنند درباره کلمه "شتر"، که مثلاً ریشه اش چه بوده و از کجا درست شده است. یک کلمه ای را می نشستند بحث می کردند اما هرگز بحث نمی کردند که خدا چیست و چگونه است. یعنی علم متوجه شده بود به مسائل غیرضروری و مسائل اصلی فراموش شده بود. @Ahmad_aabedi
🔷 مسئله دیگر مسئله فساد و فحشا و منکرات نیز در زمان امام هشتم علیه السلام به طوری بود که تنها بخشی کوتاهی از آن را ابونعیم اصفهانی در کتاب الاغانی بیان کرده است.
@Ahmad_aabedi
✅ امام هشتم علیه السلام در این شرایط امامت را به عهده گرفت و می خواهد شیعه و دین اسلام را به صورت مطلق حفظ نماید. یک امام معصوم تنها سیاستش این نیست که شیعه حفظ شود، سنی ها را هم باید از خطرات حفظ نمود. شاید تنها امامی که از همه امامان بیشتر سخنان عقلی و فلسفی دارد امام هشتم علیه السلام باشد. علتش هم این بود که در زمان این امام بود که افکار یونان به زبان عربی ترجمه شده بود. بیشترین سخنان امام رضا علیه السلام درباره توحید و خداشناسی است. آنچنان که بیشترین سخنان امام پنجم و ششم علیهم السلام در موضوع فقه و مسائل احکام است، در زمان آن دو امام، امامان سنّی(مثل ابوحنیفه) به مسائل فقهی رو آورده بودند ائمه ما علیهم السلام نیز فقه خالص و اسلام ناب را بیان کردند.
🔷 در زمان امام هشتم علیه السلام مسئله این نبود که وضو چگونه بگیریم، مسئله این بود که خدا جسم است یا خدا جسم نیست، خدا را می شود با چشم سر دید یا خدا قابل دیدن نیست، آیا چیزی که قابل دیدن نیست قابل اثبات هست یا نه؟ خدا چگونه شبهای جمعه از آسمان بالا به آسمان دنیا می آید؟ اینها مسائلی بود که در زمان امام رضا علیه السلام مطرح بود. وقتی از ابن تیمیه که امام و مقتدای اهل سنت است در شهر دمشق پرسیدند که چگونه خدا از آسمان پایین می آید؟ روی منبر که نشسته بود از پله های منبر آمد پایین و گفت خدا اینطوری می آید پایین و دوباره از پله های منبر رفت بالا و گفت خدا وقتی صبح بشود اینطوری می رود بالا. وقتی که بالای منبر می نشست گفت خدا اینطور که من بالای منبر نشسته ام خدا اینگونه روی عرش می نشیند. وقتی درباره خدا از او سوال کردند گفت تنها از ریش خدا سوال نکنید غیر از ریش خدا هرچه بپرسید من جواب می دهم. یعنی می گفت خدا دست دارد، پا دارد و... همه اینها را می گفت. @Ahmad_aabedi
☀️ امام رضا علیه السلام اولین کارش این بود که به مسلمانان یاد بدهد که خدا جسم نیست، خدا مادی نیست، خدا وجود دارد، آن چیزهایی با چشم دیده نمی شود بسیار بسیار بیشتر از آن چیزهایی است که ما تصورش را کرده ایم، فراوانند چیزهایی که وجود دارند و دیدنی نیستند و قابل احساس و لمس نیستند. فرشتگان خدا همه مجرند و مادی نیستند، عرش و لوح قلم همه مجردند.این اولین مسئله ای که امام رضا علیه السلام در میان مسلمانان منتشر کرد و این سخن امام هشتم علیه السلام بود که هم به شیعه و هم به اهل سنت خداشناسی را یاد داد. که بدانیم خدایی را که می پرستیم رنگ و بوی ماده ندارد و خدا قابل لمس نیست. @Ahmad_aabedi
آنطور نیست که برخی از سنی ها تصور می کردند خدا در آسمان عربستان است بخاطر اینکه پیغمبر هرگاه می خواست به خدا اشاره کند با انگشت به بالا اشاره می کرد پس معلوم می شود خدا در آسمان عربستان است. اینطور نیست، امام رضا علیه السلام بود که فرمود پیامبر که با انگشت به بالا اشاره می کرد از باب احترام بود، از باب احترام بود که سرمان را بالا می گیریم و می گوییم خدا بالا است و الا خدا همه جا هست و خدا از رگ گردن به همه نزدیک تر است.پس امام هشتم خدا شناسی و اعتقاد به خدا را به مردم شناساند. @Ahmad_aabedi
—---------------------------------
برای عضویت در کانال رسمی استاد احمد عابدی، لینک زیر را لمس نمایید:
@Ahmad_aabedi
⭐️ دومین مسئله که امام رضا علیه السلام در پاسخ به سوالات فراوان تاکید می کرد مسئله قرآن بود. امام رضا علیه السلام به شیعیان یاد داد که بگویند قرآن حادث است اما قران مخلوق نیست. یعنی آن موقع که قرآن بر پیغمبر اکرم نازل می شد همان موقع خدای متعال این کلمات را گفته است و بر پیغمبر نازل شده است.، آنگونه که در شب قدر کل قرآن یکجا نازل شد، هیچ اشکالی ندارد که همین کتاب در بیست وسه سال یا کمتر و یا بیشتر نازل شود. @Ahmad_aabedi
✅ در مورد سیاست امین، مامون و هارون الرشید که علما را متوجه بحث های غیر ضروری می کردند، امام هشتم گاهی لباس غیر مسلمانی می پوشید و می رفت در جمع یهودیان و مسیحیان و با آنها بحث می کرد و اسقف ها و کشیش ها می آمدند خدمت امام هشتم علیه السلام و امام هشتم علیه السلام از کتابهای خود مسیحیان و یهودیان بر علیه خودشان دلیل می آورد و اثبات حقانیت دین می کرد، یعنی امام رضا علیه السلام می خواست بگوید که ضرورت اول ما نیست که روی واژه شتر یا جمل بنشینیم و بحث کنیم که ریشه اش چه بوده، اما این ضرورت ماست که بگوییم ادیان دیگر چه می گویند و دین مقدس اسلام چه می گوید. نظر یهودی و مسیحی درباره انسان چیست و نظر قرآن و کلام پیغمبر اکرم دراین باره چیست؟ نگاه یهودی و مسیحی به زن چیست و چقدر زن را تحقیر می کنند و نگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام به خانواده و همسر چگونه است. یعنی امام هشتم علیه السلام علما و دانشمندان را متوجه می کرد که سراغ چه مسائلی بروند و چه مسائلی را باید ندیده گرفت و پشت سر انداخت. @Ahmad_aabedi
✅ در خصوص مسئله بی بند و باری و تهاجم فرهنگی و فحشا و منکرات، امام هشتم علیه السلام به کنیزانی که می رفتند در مجلس امین و موسیقی و لهو و لعب اجرا می کردند فرمود: اگر سیدی بخاطر آنکه تصور کند از انسان دیگری بالاتر است به زمین خورده است اگر من که امامم تصور کنم بخاطر اینکه امام هستم بر شما برتری دارم دیگر امام نخواهم بود، تنها و تنها ملاک برتری هر انسانی نسبت به انسان دیگر عمل صالح است. این سخن چنان در آن افراد اثر گذاشت که به سجده افتاده و توبه کردند.
☀️ یک بخش بسیار مهم در امامت و نبوت، مسئله توحید عبادی است. اصلی ترین و اولین حرف پیامبران پرستش و عبادت خداست، کار اصلی امامان علیه السلام و خصوصاً امام هشتم علیه السلام این بود که توحید عبادی را در میان مردم رواج دهند. فراوان درباره امام هشتم علیه السلام این جمله ذکر شده است که امام رضا علیه السلام از همه بیشتر اهل ذکر خدا بود. @Ahmad_aabedi
☀️ ترجمه حدیثی که دربالا ذکر شد این بود که رسول خدا به امام هفتم می فرماید: ای موسی خداوند فرزندی به تو می دهد به نام علی، او نگاهش با نگاه خدا است، با فهم خدا می شنود، هرچه انجام می دهد و می گوید عین واقعیت و صحیح است، هرگز خطا و اشتباه در او نیست، عالم است و نادان نیست، هرچه هست می داند، مملو است از علم و حلم و بردباری. @Ahmad_aabedi
والسلام
یاداشت ویژه ولادت امام رضا علیه السلام (سال 90)
—------------------------------—
برای عضویت در کانال رسمی استاد احمد عابدی، لینک زیر را لمس نمایید
@Ahmad_aabedi
لینک کانال مطالب عمومی استاد احمد عابدی در ایتا
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/72613891C1fde7e4ca3
لینک کانال درسهای خارج استاد احمد عابدی در ایتا👇👇👇
با توجه به اینکه تصمیم گرفتیم تبادل با سایر کانالها نداشته باشیم لطفا شما سروران گرامی کانال استاد را به دوستان خود در ایتا معرفی کنید
http://eitaa.com/joinchat/52625411C724082796b
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 1 1397 - 8 - 26 = تفسیر آیه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم.MP3
5.2M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
استاد عابدی
💠 تفسیر آیه مبارکه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 جلسه 1
💠 معنی کلمه «قرآن»
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 2 1397 - 8 - 27.MP3
5.62M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 2
💠 بررسی عبارت «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
💠 شیطان یعنی چه؟
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 3 1397 - 8 - 28.MP3
5.62M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 3
💠 بررسی عبارت "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" و معنای آن
💠چگونگی استعاذه
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 4 1397 - 9 - 5.MP3
5.2M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 4
💠 ارکان استعاذه
💠چگونگی استعاذه، و اینکه استعاذه متوقف بر چیست؟
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 5 1397 - 9 - 10.MP3
5.56M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 5
💠 استعاذه
💠 استعاذه و بحث جبر و اختیار
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 6 1397 - 9 - 11.MP3
5.23M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 6
💠 استعاذه
💠 استعاذه پیامبران و نتایج پربرکت آن در قرآن
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 7 1397 - 9 - 12.MP3
4.4M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 7
💠 استعاذه
💠 به چه کسی و چه چیزی می شود استعاذه کرد(پناه برد)؟
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 8 1397 - 9 - 17.MP3
3.93M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 8
💠 استعاذه
💠 از چه چیزی به خدا پناه ببریم؟ (قسمت اول)
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 9 1397 - 9 - 18.MP3
4.78M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 9
💠 استعاذه
💠 از چه چیزی به خدا پناه ببریم؟ (قسمت دوم)
آیا شیطان تسلطی بر انسان دارد؟
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 10 1397 - 9 - 19.MP3
4.27M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 10
💠 استعاذه
💠 از چه چیزی به خدا پناه ببریم؟ (قسمت سوم)
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 11 1397 - 9 - 24.MP3
6.59M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 11
💠شروع تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم»
نحوه کتابت "بسم الله"
🆔 @ahmad_aabedi
TAFSIR 12 1397 - 9 - 25.MP3
6.41M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر؛ استاد عابدی
🔵 جلسه 12
💠 تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم»
نحوه کتابت کلمه "بسم "، کلمه مبارکه و جلاله "الله"
💠 اهتمام حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) به رسم الخط قرآن کریم
💠 معرفی کتاب
🆔 @ahmad_aabedi