⬅️ دوره کوتاهمدت آموزشی تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر، توسط گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) بهصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
⏰زمان برگزاری: ۹، ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰
مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۸ آبانماه ۱۴۰۰
هزینه ثبت نام و صدور گواهی ۵۰,۰۰۰ تومان
شماره کارت جهت واریز هزینه: ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۹۳۶ به نام صندوق رفاه دانشگاه باقرالعلوم(ع)
جهت ارسال تصویر فیش واریزی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید
https://b2n.ir/q27957
⬅️لینک ثبت نام:
http://b2n.ir/u20157
📢 دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میکند:
📶 👨🏻💻 وبینار تخصصی اسلامشناسی به زبان انگلیسی با موضوع:
عدالت فرهنگی؛ مؤلفهای در تمدن اسلامی
Cultural Justice; Component of New Islamic Civilization
🔰 با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔰 دبیر علمی: دکتر سید هادی ساجدی
استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع)
📆 سهشنبه ٢۵ آبان ١۴٠٠
🕰 ساعت ١٠:٣٠ تا ١٢
📎 https://join.skype.com/b4uaRHikBXbY
✅ شرکت برای عموم اساتید و دانشجویان علاقهمند آزاد است.
🌏 اداره بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع)
@Ahmad_olyaei
🔸برنامه مدار اعتراض خروجی رسانه ای یک نشست است که این شبها از شبکه قرآن پخش می شود.
قسمت دوم این برنامه با موضوع ادراک عدالت توسط دکتر اولیایی عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی ارائه شد.
لینک برنامه در تلویبیون؛
https://telewebion.com/episode/0x29cc144
این برنامه هر شب حوالی ساعت ۲۲:۳۰ تا روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه از شبکه قرآن با ارایه دیگر اساتید در موضوع اعتراض پخش می شود.
@Ahmad_olyaei
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( صد و شصتمین نشست)
عنوان: حکمرانی عادلانه در فرهنگ
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
لینک صوت جلسه؛
http://radio.isca.ac.ir/music/%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-160/
@Ahmad_olyaei
☑️درباره گزاره «حوزه برای اغتشاشات کاری نکرده است»
🔻اختصاصی | احمد اولیایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔸حدود چهل و چند روزی است جامعه ایران درگیر حوادث و اغتشاشات است. تمام کسانی که قدر این نظام و انقلاب را میدانند و کاری از دستشان بر میآید در این روزها ولو به اندازه بازنشر یک تحلیل تبیینی در فضای مجازی کاری کردهاند. اما بعضا این گزاره را می شنویم که «حوزه در این روزها کاری نکرده است».
🔸من میخواهم اینجا این گزاره را رد کنم اما نه با ارائه آمار از کنش های حوزه در این ایام بلکه با توضیح مقوله «هویت حوزه»؛ وقتی ما در گزارههای مختلف از واژه «حوزه» در مقام فاعل یا مبتدا استفاده میکنیم و میگوییم «حوزه فلان کرد» یا «حوزه باید چنین کند» یا «حوزه نباید ...» و مانند اینها، دقیقا مقصود ما از حوزه چیست یا کیست؟!
🔸هویت حوزه یک هویت متکثر و لایهمند است. ولی فقیه، مراجع معظم، شورای عالی، جامعه مدرسین، مرکز مدیریت، اساتید، انجمنهای علمی حوزه، نهادهای حوزوی، موسسات حوزوی، دانشگاههای حوزوی و نهایتا تکتک طلاب همه و همه حوزهاند، که اتفاقا این تکثر هویتی لزوما بد نیست بلکه پویایی حوزه را به همراه دارد.
🔸با این توضیح به طور کل استفاده از کلمه «حوزه» برای یک حکم کلی خوب یا بد صحیح نیست. بلکه در ارزیابی و نقد حوزه باید به لایه مورد نظر اشاره کرد تا بتوان آن گزاره را تصدیق یا رد نمود.
🔸از طرف دیگر تمام مسائل جامعه، طیفی و دارای طبقهبندی ست. بدین معنا که حل یک مسأله کلان به راهبری کلان نیاز دارد، به موضعگیری نیاز دارد، پاسخ تحلیلی نظری هم نیاز دارد، کنش رسانهای هم نیاز داشته و حضور در کف جامعه را هم نیاز دارد.
🔸حال در باب گزاره اصلی یادداشت که «حوزه کاری نکرده است»؛ اتفاقا حوزه در عمده لایه هایش کارهای زیادی کرده است. از نقش تبیینی و هدایت ولایی ولی فقیه تا موضعگیری مراجع و اساتید. از کنش علمی اساتید حوزه و دانشگاه های حوزوی در قالب نشست و مصاحبه تا تهیه فهرست پیشنهادهای تقنینی و سیاستگذارانه برای مقامات از طرف نهادهای حوزوی. از تولید رسانهای بخشهای رسانهای حوزوی تا طلاب رسانهای و از حضور در راهپیماییها تا مبارزه میدانی که حتی شهادت را برای طلاب به همراه داشته است. اگر همتی باشد برای تهیه کامل اقدامات فوق با عنایت به لایههای هویتی حوزه، علاوه بر ابطال آن گزاره اتفاقا شاهد حوزهای فعال خواهیم بود.
🔸اما علاوه بر عدم توجه به مقوله هویت حوزه، بنظر میرسد کندی در کنش یکی دیگر از دلایل پررنگ شدن آن گزاره است. مسایل جامعه در شرایط دنیای امروز بشدت سریع و متغیر هستند لذا باید با سرعت و هماهنگ عمل کرد. پیشنهاد من تشکیل «کمیته واکنش سریع» در ساختار مدیریت حوزه است. این کمیته در بزنگاه مسأله دقیقا همان زمان که از حالت پنهان به بحرانی تبدیل میشود تشکیل و برای لایههای مختلف هویتی حوزه وظایفی را پیشنهاد و هماهنگی را ایجاد میکند. اگر تمایلی بود میتوان بعداً در مورد طرح مفصل این کمیته گفتگو کرد.
@Ahmad_olyaei
🔻اعتراضات، بدن، شکاف نسلی
1⃣ تحلیل دکتر آرش حیدری از اعتراضات
2⃣ پاسخی اجمالی به صحبتهای وی توسط حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی #صدای_حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
@Ahmad_olyaei
🔰 کتاب «درباره عدالت فرهنگی» روانه بازار نشر شد
🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۳۷۵ صفحه به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید.
🔸 کتاب حاضر در صدد است مبانی عدالت فرهنگی را واکاوی کند، لذا پس از عبور از پنج پرسش مهم در عدالت و فرهنگ، به تصویر عدالت توزیعی، فرایندی و ترمیمی در فرهنگ می پردازد.
🔹تأملات معرفت شناختی عدالت فرهنگی بخش بعدی و مهم کتاب است که خواننده را آماده خواندن معیارهای عدالت فرهنگی می کند. در پایان کتاب نیز ورود اجمالی به عدالت فرهنگی از منظر اسلام از نظر خواننده می گذرد.
👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۲۱ تماس حاصل کنند؛ همچنین نسخه الکترونیک این کتاب در کتابخوان همراه پژوهان به آدرس http://dte.bz/8jBR8 قابل دریافت است.
@Ahmad_olyaei
#مصاحبه
"چالشهای عدالت جنسیتی را باید از مسیر فرهنگ حل کنیم"
🎤مصاحبه شونده: احمد اولیایی
📠خبرگزاری مهر
لینک مصاحبه: https://mehrnews.com/xYjD8
@Ahmad_olyaei
#معرفی_مقاله
عنوان:
تأملاتی معرفت شناختی در باب عدالت فرهنگی
نویسندگان:
احمد اولیایی-احمد واعظی
نشریه اسلام و مطالعات اجتماعی سال هشتم زمستان 1399 شماره 3 (پیاپی 31)
لینک دانلود: https://b2n.ir/e04007
@Ahmad_olyaei
صوت ارایه احمد اولیایی در دوره عدالت اجتماعی؛
https://b2n.ir/a12329
@Ahmad_olyaei
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر
▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است.
1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنوندهی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، اینجوری نباید انتقاد بکنیم".
2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و #اعتراضات را به #نارضایتی عمومی و عملکرد نظام #تقلیل دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامهریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنبالهروهای آنها است؛ نشستهاند برنامهریزی کردهاند»(بیانات در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح،11/7/1401)
3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک #خطای_ادراکی است بدین معنا که فرد برای تسریع در #کنشگری رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...»
✍ حجت الاسلام احمد اولیایی
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی #صدای_حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 @Ahmad_olyaei