«به بهانه مناظره تلویزیونی آقایان درخشان و غنی نژاد»
🔹نظریه ای در ارتباطات هست به نام جریان دو مرحله ای ارتباطات «Two-step flow of communication». این نظریه اجمالا می گوید که پیام رسانه ای مستقیما به مردم نمی رسد بلکه رهبران فکری «opinion leaders» آن پیام ها را تسویه، بازنگری، اصلاح، متناسب، هدفمند و .... کرده و به مخاطب تحویل می دهند. به نظر می رسد این نظریه تا زمانی که ارتباطات اجتماعی به صورت حقیقی برقرار باشد، مخاطبان عام هنوز به مراجع فکری و اساتید مراجعه کنند و همچنین مقوله «پرسش» و «اعتراف به ندانستن» در میان مخاطبان وجود داشته باشد، دوام دارد. اما اکنون ارتباطات مردم کاهش پیدا کرده، مراجعه به اساتید کم شده و اساسا خیلی پرسش نمی کنند چون بمباران داده و اطلاعات یک خودعالم پنداری در میان آن ها ایجاد کرده است. در این شرایط باید از نظریه های دیگری تبعیت کرد؛ نظریه ای که میزان درستی و نادرستی آن پیام رسانه ای را به فهم و ادراک مردم از شرایط جامعه گره می زند. به عبارت دیگر، دورانی که افرادی بیایند و پیام رسانه ای را برای مخاطبان و توده تفسیر کنند گذشته است. مخاطب پیام را با زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می کند؛ با آن چیزهایی که تجربه کرده است.
🔹فارغ از اینکه برنده مناظره اساتید اقتصاد در برنامه جهان آرا که بود و یا چه آسیب ها و قوت هایی داشت، باید گفت مناظره در قاب رسانه ملی و یک رسانه جمعی بنام تلویزیون پخش شده است. تلاش رهبران فکری (اساتید، فعالان فضای مجازی، اندیشمندان عرصه اقتصاد و .... ) که بعد از مناظره در حال تحلیل مناظره و اعلام برنده یا بازنده هستند، خیلی قابل تقدیر بود اگر ما همچنان از نظریه جریان دو مرحله ای ارتباطات تبعیت می کردیم. اما مخاطبی که منتظر ثبت نام خوردو است، درباب هزینه اجاره مسکن می اندیشد، گرانی گوشت را روزانه لمس می کند، در بورس سرمایه خود را باخته است و به طور کل در انتهای زنجیره، نتیجه دیدگاه های اقتصادی، فلسفه اقتصاد و مبانی اقتصاد را لمس می کند، برنده و بازنده را در همان ابتدا و میانه برنامه تلویزیونی انتخاب کرده است.
@ahmad_olyaei
🔹صدا و سیمای مراکز به مراتب کمتر از شبکه های ملی کارهای اندیشه ای و محتوایی دارند. و البته باید بهشان حق داد.
🔹اما مرکز صدا و سیمای آبادان این روز ها مشغول تولید برنامه خوب «حاصل جمع» است. برنامه ای اندیشه ای که موضوعاتی مانند اقتصاد، عدالت اجتماعی، نسل زد، نظریه اجتماعی و ... را به بررسی و تضارب آراء می گذارد.
🔸امروز توفیق شد در باب عدالت اجتماعی در خدمت این برنامه باشم. از وضعیت عدالت بحث شد تا ادراک عدالت اجتماعی و از وظیفه مردم تا ساختارها.
🔸امیدوارم که مفید واقع شود. جا دارد از جناب آقای هربان تهیه کننده خوب کار و همکارانشان تقدیر کنم.
پ.ن: با حضور جناب آقای بهرام مدیر کل صدا و سیمای آبادان (نفر چهارم از راست در عکس پایین) نگاه های محتوایی خوبی در برنامه ها ایجاد شده است.
@ahmad_olyaei
https://eitaa.com/Haselejam_tv
#کارگاه
#یادداشت_نویسی
⏰ زمان :
جلسه اول : دوشنبه ساعت ۱۴
جلسه دوم : سه شنبه ساعت ۱۳
📌مکان :دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام طبقه همکف کلاس ۲۰
✅ شرکت برای عموم دانشجویان آزاد است.
@azadbou_ir
@ahmad_olyaei
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹وقتی عشق حرف اول را می زند...
🔹 کسانی که دنیا را سه طلاقه کردند...
🔸لات های با معرفت که عاشق خمینی بودند...
🔹 و سال ها بعد....؛ جای کاسبی و عاشقی عوض شد. خوشا بحال آنها که عاشقانه رفتند.
#شهدا
@ahmad_olyaei
#مصاحبه
"عدالتخواه ِ عدالتپژوه / نگاهی به دغدغه عدالت اجتماعی در آثار مرحوم افروغ"
🔸اندیشه عدالت اجتماعی مرحوم دکتر عماد افروغ
✍️با تقریر احمد اولیایی
لینک مطالعه در خبرگزاری تسنیم؛ https://tn.ai/2886477
۱۴۰۲/۲/۱۸
@ahmad_olyaei
#هم_اندیشی
#عدالت_اجتماعی و #امام_رضا علیه السلام
🗓 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۹:۳۰
🖥 لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🔍 آدرس حضوری: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
#هم_اندیشی #عدالت_اجتماعی و #امام_رضا علیه السلام 🗓 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۲ - ۹:۳۰ 🖥
اولیایی.mp3
زمان:
حجم:
14.03M
#ارائه
#ایده_اولیه
«امام رضا علیه السلام و عدالت فرهنگی»
🔹ارائه شده در هفتمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام
🔸جستجوی مفاهیم مدرن در سیره، حدیث و قرآن کار دشواری ست اما قطعا نتیجه بخش خواهد بود.
🔸 بحث عاملیت و ساختار در عدالت پژوهی را میتوان در سیره امام رضا علیه السلام به طور ویژه دنبال کرد چرا که به نوعی حضرت وارد ساختار شدند و فارغ از بسط عدالت از مسیر کنش های فردی، فرصت های ساختاری نیز داشتند.
@ahmad_olyaei
▪️▪️▪️باز هم نوبتِ مدینه شُد و
◾️◾️◾️در غَمَش باز کربلا میسوخت
▪️▪️▪️باز در کوچه یِ بنی هاشم
▪️▪️▪️خانه ای بینِ شعله ها میسوخت
#اطلاعیه
#سخنرانی
#امام_صادق_علیه_السلام
@ahmad_olyaei
#بازنشر
#روز_روابط_عمومی_۲۷_اردیبهشت
«نقش روابط عمومی در مدیریت تصویر سازمان»
ارتباطات و توزیع داده با گسترش تکنولوژیهای ارتباطی بیش از همیشه فراگیر و متنوع شده و جامعه را محلی برای عبور، تقاطع و تقابل پیام تبدیل کرده است.
از طرف دیگر، پدیدههای اجتماعی لحظه به لحظه متفاوتتر، سریعتر و ذوابعاد در حال وقوع هستند و هرکدام برای خود یک پیامد وسیع رسانهای و ارتباطاتی را به همراه دارند.این پیامد گاهی در نظام توزیع رسانه خود را نشان میدهد و گاهی در خلال ارتباطات انسانی تبلور پیدا میکند.به عبارت دیگر مردم و آحاد جامعه چه در فضای مجازی و رسانههای جمعی و چه در ارتباطات انسانی خویش در مورد پدیدههای اجتماعی گفتوگو و تبادل داده و ایده میکنند. در این بین، سازمانها و نهادها اگر بخواهند در میان این نظام ارتباطاتی و تبادلی غائب باشند، به طور قطع از میدان جامعه حذف میشوند. این حذف میتواند یک طیف گسترده پیامدی از فراموشی سازمان در افکار تا حذف ساختاری و بودجهای سازمان را در بر داشته باشد. به نظر میرسد فارغ از تلاش بخشهای سازمان در تولید بهتر و مطلوبتر و تقویت تعاملات سازمانی، روابط عمومیها میتوانند نقش بهینه ای در کمک به سازمان در جهت دوام در میدان جامعه و جلوگیری از آن پیامدهای فوقالذکر ایفا کنند.
هرچند از ابتدای حضور انسان در اجتماع، بحث تبلیغات و به نوعی روابط عمومی آغاز شد و تا تلاشهای حرفهایتر مانند آنچه ای.وی.لی (Ivy Lee) روزنامه نگار آمریکایی و بنیانگذار اصول روابط عمومی و همچنین ادوارد برنِیز(Edward Bernays)، پدر روابط عمومی نوین انجام دادند، ادامه یافت اما همچنان روابط عمومی مسیر تکامل خود را طی میکند. البته متاسفانه باید گفت روابط عمومی در ایران امروز جایگاه چندانی ندارد. شاید در گفتهها همه اذعان داشته باشند که روابط عمومی بخش مهمی از یک سازمان است اما اساسا ارادهای برای بهره برداری از آن وجود ندارد. این ادعا به طور تقریبی استثنایی ندارد و در بیشتر سازمانها و نهادهای کشور میتوان این فقدان اراده را مشاهده کرد.
برای روابط عمومی حرفهای می توان دو کارکرد عمده نام برد، یکی ناظر به بیرون سازمان و دیگری ناظر به درون سازمان. اطلاعرسانی وقایع و اخبار سازمان و معرفی آن نسبت به هر دو بخش، مشترک است. یعنی روابط عمومی باید سازمان را به بیرون و درون خود معرفی کرده و اتفاقات و اخبار سازمان را به بیرون و درون سازمان اطلاعرسانی کند.
سازمانها برای یک یا چند کارکرد به وجود آمدهاند و کارکردها به طور معمول دو دستهاند. گاهی کارکردهای خدماتی اولیه مانند آب، برق، گاز، امور عمرانی و ... که در سازمانهایی مانند آب و شهرداری میشود مشاهده کرد. گاهی نیز کارکردها همانند کارکردهای فرهنگی، از جنس نرم و غیر محسوس هستند و از نگاه مردم شاید نیازهای اولیه نباشند.
در نوع اول، عدم معرفی سازمان شاید اثر سو آنچنانی نداشته باشد چرا که خدمات و کارکردهای سخت و عینی و محسوس آن سازمانها جبران معرفی را میکند، اما در سازمانهایی از جنس دوم، معرفی و اطلاعرسانی شرط بقا سازمان و توجیه حیات آن است.
واضح است که این معرفی اگر در جامعه به خوبی انجام شود، جامعه همچنان طالب بقای سازمان است و اگر در میان مسئولان و نهادهای بالادستی و بودجهریز به خوبی انجام گیرد، ضامن تامین بودجه و تقویت و تثبیت ساختاری سازمان است. در معرفی سازمان به درون خود نیز مزایایی از جمله افزایش حس موفقیت سازمانی، تقویت عرق سازمانی، هویتیابی نیروی انسانی و مانند این وجود دارد.
این یادداشت در صدد شمارش اهداف، وظایف و کارکردهای روابط عمومی نیست بلکه میخواهد به ضرورت آن برای سازمان اشاره کند. همانطور که بیان شد ادراک عمومی مردم به عنوان مخاطب اصلی سازمان در بهرهبرداری بی واسطه یا باواسطه از سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشاکش پدیدههای اجتماعی که این ادراک را بهطور دائم تغییر میدهند، سازمان نیاز به مدیریت تصویرش در جامعه دارد.
مدیریت تصویر (Image Management) دقیقا وظیفه اصلی روابط عمومی حرفهای است که تصویر سازمان در ادراک عمومی را میسازد و یا تصویر ساخته شده را به سمت تصویر مطلوب سوق میدهد.
با توجه به تعدد سازمانها، رقابت شدید نهادها، برخی استانداردهای دوگانه در تخصیص اعتبار و بودجه از سمت نهادهای تصمیمگیر، احساس بینیازی مردم به کارکرد برخی از سازمانها اهمیت حرکت رو به جلو در روابط عمومیها را دوچندان میسازد.
به امید روزی که ادراک مردم در نزد سازمانها دارای اهمیت شود و روابط عمومیهای خود را بیش از پیش برای شکلدهی به این ادراک نسبت به سازمان خود تقویت کنند. واضح است، با توجه به کارکردهای قابل ستایش بسیاری از این نهادها فعالیت روابط عمومیها میتواند مصداقی از جهاد تبیین باشد.
لینک یادداشت در خبرگزاری تسنیم:
https://tn.ai/2713618
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
عاملیت و ساختار در مقوله حجاب 🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشا
برش فیلم و ویدیوآیتاللهمیرباقری.mp3
زمان:
حجم:
1.7M
✍ مطالبه حجاب از زنان جامعه، مطالبه از آخرین بخش زنجیره و پرداختن به معلول است. در کنار آن و با اولویت بیشتر، باید به ابتدای زنجیره پرداخت و مطالبه را از چرایی دولت مدرن و تناقضاتش با حکومت اسلامی آغاز کرد.
#حجاب
#دولت_سازی
@ahmad_olyaei
آیین نکوداشت دانشمند انقلابی
«استاد عماد افروغ»
🗓زمان: چهارشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۶
🕌مکان: قم، بلوار جمهوری، جمهوری۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه
💠 هماهنگی جهت حضور:
@adminssoq
✍ در این برنامه، ان شاء الله در باب اندیشه عدالت اجتماعی مرحوم دکتر افروغ ارائه ای خواهم داشت.
@ahmad_olyaei