eitaa logo
احمد اولیایی
740 دنبال‌کننده
301 عکس
84 ویدیو
9 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
4.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«غدیر، برای اقامه عدل»، در کلام حضرت امام خمینی قدس سره الشریف @Ahmad_olyaei
2.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مهدی خلجی؛ از طلبگی تا موسسه واشینگتون»؛ 🔹 به روایت دوست سابقش، حجت الاسلام سید حسین مومنی ✍ عوامل متعددی می تواند عاقبت انسان را ختم به خیر یا ختم به شر کند اما در دو کلمه می توان گفت برای یک طلبه، «دانش بدون تقوا» و «تقوای بدون دانش» می تواند مانع عاقبت بخیری شود؛ همان عالم متهتک و جاهل متنسک که کمر معصوم علیه السلام را شکستند.(قَصَمَ ظَهري عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ، و جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ) 🔸 فرازى از زيارت حضرت معصومه(عليها السلام): «اللّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لي بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما أَنَا فيهِ». @Ahmad_olyaei
«به بهانه دیدار امروز رهبری با طلاب» 🔹 خدارا شاکرم که بعد از سال ها، بار دیگر دیدار مقام معظم رهبری نصیبم شد. 🔸 حاشیه خاصی وجود نداشت غیر از چند مورد غیر جدی؛ _ چند طلبه با کارت دیگری آمده بودند که این، نزد حراست دفتر خیلی صورت خوشی نداشت اما قطعا علاقه به دیدار باعث شده بود اینکار را بکنند. _ برخی کارت ویژه داشتند و بدون صف و گرما وارد می شدند. به این، علیرغم اینکه توجیه دارد اما حس خوبی نداشتم. برخی افراد مشهور هم عادی وارد شدند. _ یک نفر آخر جلسه دو درخواست داشت و بلند شد و فریاد زد؛ یکی آمدن آقا به قم که ظاهراً اجابت نشد. دوم، دریافت انگشتر که آقا قبول کردند. _ مداحی بسیار خوبی ابتدای جلسه در حضور آقا انجام شد که جمعیت هم بخوبی اشک ریختند و عزاداری کردند. شعر، هم اهل بیتی بود و هم انقلابی (اشاره به فلسطین و قدس و انقلاب ) _ گزارش ۲۰ دقیقه ای آیت الله اعرافی بسیار فرمال و مانند گزارش های عامی بود که ظاهراً همه چیز خوب است. از شأن حوزه گفتند و اینکه حوزه حتی از نظر کمی! هم ارتقاء داشته. این آخری تعجب همه اطرافیان من را برانگیخت. _ حدودا فکر کنم چهار بار ما را گشتند که واقعا هر بار جدی تر از دفعه قبل بود. _ هیچ طلبه ای صحبت نکرد. (این، خود بحث مفصل می طلبد) 🔹 موضوع اصلی فرمایشات آقا لزوم قراردادن تبلیغ به عنوان اولویت اول حوزه ها بود. پیرامون چرایی این اولویت نکاتی فرمودند که به خاطر امکان رجوع به متن از آن می گذرم. 🔸 آنچه مرا واداشت تا در باب سخنان آقا بنویسم، نه تکرار مکررات بلکه اشاره به این نکته بود که من یک وسعت معنایی برای «تبلیغ» در سخنان امروز دیدم. وسعت معنایی ای که اگر نادیده گرفته شود، دستاویز خوبی خواهد بود برای انتقاد از بسیاری از نهاد های حوزوی. 🔸مقام‌معظم رهبری منبر را به عنوان یک قالب سنتی و مهم تبلیغ ذکر کردند اما در کنار آن تحقیق (پژوهش) را نیز با ذکر مثال های فراوانی از کتب علما به عنوان قالب تبلیغی معرفی کردند. به عنوان مثال کتاب کاملا پژوهشی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی را یک کنش تبلیغی برای پاسخ به مارکسیسم ذکر فرمودند. 🔹 این تبیین در کنار دیگر فرمایشات آقا نشان می دهد، تبلیغ دایره وسیعی دارد. یعنی هر کنشی که خلاءی در دین را رفع کند، کنش تبلیغی ست. لذا اعزام مبلغ برای تصحیح قرائت نماز یک پیرمرد در روستا تبلیغ است، نگارش کتاب فلسفی و کلامی در یک‌ پژوهشگاه برای پاسخ به اندیشه های باطل نیز تبلیغ است. 🔸 اتفاقا تأکید حضرت آقا مبنی بر مقابله با ریشه های فکری، اهمیت تبلیغ پژوهش محور را بیشتر نمایان می کند. واضح است که پژوهش باید ناظر به خلأ دینی بوده و ترجیحا نتایجش امتداد اجتماعی پیدا کند. @ahmad_olyaei
«کارکرد هیأت به مثابه رسانه ای هویت ساز» 📃روزنامه ایران 🗓 ۲۸ تیر ۱۴۰۲، اول محرم ۱۴۴۵ ▪️واکسیناسیون فرهنگی در دستگاه سید الشهدا علیه السلام ▪️امر قدسی مشترک در عزاداری امام حسین علیه السلام ▪️سه پیام ارتباطی در مجلس عزاداری 🌐‌ مطالعه مشروح یادداشت در روزنامه ایران؛ https://irannewspaper.ir/8236/19/59634 @ahmad_olyaei
«شناخت جبهه ها در تبلیغ»؛ به بهانه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با حوزویان 🔸 یکی از نکات مهمی که حضرت آقا ذکر کردند لزوم شناخت و حمله به منطق و مکتب پشتیبانی ست که انحراف ایجاد کرده است. تغذیه توده ای ها و بعضی جوانان گمراه از مارکسیسم را در زمان انقلاب مثال زدند. و تقابل اصلی امروز را تقابل دو جبهه نظام اسلامی با نظام لیبرال دموکراسی عنوان کردند. 🔹نظام لیبرال دموکراسی، جبهه سیاسی مقابل ماست که البته تبعات اجتماعی و ... نیز دارد اما این یادداشت می خواهد اشاره به یک نظام فکری دیگری کند که وضعیت فرهنگی را تغییر داده و آن، «پست مدرنیسم» است. 🔸در تبلیغ، ما به سمت خلأهایی می رویم که در دینداری ایجاد شده و پیرو فرمایش رهبری باید منبع تغذیه این خلأها را بیابیم. در کنار نظام لیبرال دموکراسی به عنوان مکتب سیاسی، پست مدرنیسم به عنوان مکتب فکری، بزرگترین منبع تغذیه خلأهای دینداری در ایران امروز به ویژه در عرصه سبک زندگی و فرهنگ است. 🔹پست مدرنیسم (Postmodernism) را می توان پشتوانه فرهنگ امروز و فضای مجازی به عنوان زیست اصلی دنیای مدرن دانست. در یک یادداشت نمی توان درباره پست مدرنیسم به طور کامل نوشت اما اختصارا این مکتب و اندیشه با ما چه می کند؟! 🔹فردگرایی (Individualism) افراطی؛ در عین حال که افراد به ظاهر در فضایی با ارتباطات گسترده حاضر هستند، اما در فردیت خود سیر می‌کنند و به عبارت دیگر از اجتماع فاصله می‌گیرند و جمع را از دست می‌دهند و در فردیت خود حضور دارند. 🔸نکته بعدی افول فراروایت‌هاست. در فرهنگ مدرن و پست‌مدرن، مسئله‌ای به عنوان روایت اعظم (Metanarratives) نداریم. به این معنا که یک روایت درست مانند علم، مذهب و... که حرفی بزند و همه آن را قبول داشته باشند، وجود ندارد. این‌ها را فراروایت یا روایت اعظم می‌گویند. به عبارت دیگر ما تنوع سبک داریم، اما از محتوا خالی هستیم. همان‌طور که می‌بینید در فضای مجازی، مهم نیست که چه محتوایی را بارگذاری می‌کنید. می‌گویند ما تنوع ایجاد می‌کنیم. اگر می‌خواهید فیلم بارگذاری کنید، در اینستاگرام یا یوتیوب این کار را انجام بدهید. اگر می‌خواهید در توئیتر توئیت کنید، در کلاب هاوس صوت بگذارید و... .آنها برای تمام سلیقه‌ها، قالب و سبک دارند، اما محتوا برای آن ها موضوعیت ندارد. 🔸 حس عدم تعلق مسأله بعدی ست. در این حس، فرد به جایی تعلق ندارد، چون زمان و مکان درنوردیده می‌شود و مرز‌ها از بین می‌رود و تعلقات ملی، مذهبی، جغرافیایی و... از بین می‌رود، بلکه انسان هیچ تعلقی پیدا نمی‌کند و ممکن است تعلق‌های عاطفی خود را از دست بدهد و در نهایت دچار فقدان هویت شود. 🔹مبلغ در ایران امروز با انسانی روبروست که زیست اصلی ش در فضای مجازی ست. به روایت اعظمی وفادار نیست و بیشتر، از سبک و قالبی به سبک و قالب دیگر مهاجرت می کند. این انسان پویایی خود را از دست داده و کرختی و رخوت را به خود گرفته است. اگر مبلغ، این نظام پشتیبان را نشناسد اساسا خرده شبهاتی را پاسخ می دهد که در نهایت، مشکل اصلی را حل نمی کند. @ahmad_olyaei
«پخش اولین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی» ✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم. 🔹اولین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۳۱ تیرماه ساعت ۲۰:۱۰ از شبکه آبادان پخش می شود. 🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد. @haselejam_tv @abadan_irib لینک پخش زنده شبکه آبادان؛ https://telewebion.com/live/abadan @ahmad_olyaei
کتاب «عوامل موثر بر ادراک عدالت اجتماعی» بر روی سامانه پژوهان قرار گرفت. از طریق لینک زیر می توانید نسخه دیجیتال کتاب را دریافت کنید؛ https://yun.ir/tvd1ve @ahmad_olyaei
مسأله مواجهه با بی حجاب در هیأت معتقدم مسأله ی ورود مکشفه ها به هیئات مذهبی، آنقدر عمومیت ندارد که اینگونه مسأله ی روز اندیشمندان و دغدغه مندان شده است. اما با این حال بنظر می رسد یک خطای تحلیلی در حال وقوع است و آن، عدم فرق گذاشتن بین مقام ثبوت و اثبات یا نظر و عمل در این مسأله است. اساسا ربط چندانی میان «حرمت بی حجابی» و «چگونگی برخورد با خانم بی حجابی که تمایل به حضور در مجلس عزا دارد» نیست. کاملا واضح است که حفظ احترام مجلس سید الشهدا علیه السلام واجب و کشف حجاب، حرام است. اما اکنون مسأله، مسأله ی «مواجهه» است؛ مواجهه با «بی حجابی که آمده است به مجلس عزا». «مواجهه» از جنس روانشناسی اجتماعی ست. چگونگی «مواجهه»، عمدتا در «لحظه» و مبتنی بر زیست انباشته شده ی اخلاقی فرد خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر، افرادی که مواجهه اجتماعی اخلاقی و مطلوب دارند و این را در یک زیست قبلی آموخته اند، در این دست مواجهه ها مشکلی نداشته و پیش از بررسی نظرات اندیشمندان و دعوای نظر و عمل، خودشان در لحظه بهترین مواجهه را خواهند داشت. و برعکس، آنانکه هیچ‌گاه مواجهه با مخالف را تمرین نکرده اند، در این قسم، بدترین مواجهه را خواهند داشت. تاریخ مملو است از «مواجهه» ی موفق و مؤثر مذهبی های اخلاقی با بی حجاب و مشروب خور و غیره، که بیش از دوگانه های نظر و عمل اندیشمندانه، تجربه نگاری آن ها اکنون بکار می آید. @ahmad_olyaei
«پخش دومین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی» ✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم. 🔹دومین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۷ مرداد حوالی ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه آبادان پخش می شود. 🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد. @haselejam_tv @abadan_irib لینک پخش زنده شبکه آبادان؛ https://telewebion.com/live/abadan @ahmad_olyaei
هدایت شده از شبکه آبادان
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع ⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی 🎙 اجرا ؛حسن هربان 💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان eitaa.com/abadan_irib eitaa.com/haselejam_tv @ABADAN_IRIB
هدایت شده از شبکه آبادان
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع ⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی 🎙 اجرا ؛حسن هربان 💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان eitaa.com/abadan_irib eitaa.com/haselejam_tv @ABADAN_IRIB