مسأله مواجهه با بی حجاب در هیأت
معتقدم مسأله ی ورود مکشفه ها به هیئات مذهبی، آنقدر عمومیت ندارد که اینگونه مسأله ی روز اندیشمندان و دغدغه مندان شده است.
اما با این حال بنظر می رسد یک خطای تحلیلی در حال وقوع است و آن، عدم فرق گذاشتن بین مقام ثبوت و اثبات یا نظر و عمل در این مسأله است.
اساسا ربط چندانی میان «حرمت بی حجابی» و «چگونگی برخورد با خانم بی حجابی که تمایل به حضور در مجلس عزا دارد» نیست.
کاملا واضح است که حفظ احترام مجلس سید الشهدا علیه السلام واجب و کشف حجاب، حرام است. اما اکنون مسأله، مسأله ی «مواجهه» است؛ مواجهه با «بی حجابی که آمده است به مجلس عزا».
«مواجهه» از جنس روانشناسی اجتماعی ست. چگونگی «مواجهه»، عمدتا در «لحظه» و مبتنی بر زیست انباشته شده ی اخلاقی فرد خود را نشان می دهد.
به عبارت دیگر، افرادی که مواجهه اجتماعی اخلاقی و مطلوب دارند و این را در یک زیست قبلی آموخته اند، در این دست مواجهه ها مشکلی نداشته و پیش از بررسی نظرات اندیشمندان و دعوای نظر و عمل، خودشان در لحظه بهترین مواجهه را خواهند داشت. و برعکس، آنانکه هیچگاه مواجهه با مخالف را تمرین نکرده اند، در این قسم، بدترین مواجهه را خواهند داشت.
تاریخ مملو است از «مواجهه» ی موفق و مؤثر مذهبی های اخلاقی با بی حجاب و مشروب خور و غیره، که بیش از دوگانه های نظر و عمل اندیشمندانه، تجربه نگاری آن ها اکنون بکار می آید.
#حجاب
#کشف_حجاب
#محرم
#هیأت
@ahmad_olyaei
#قسمت_دوم
#برنامه_تلویزیونی
«پخش دومین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی»
✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم.
🔹دومین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۷ مرداد حوالی ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه آبادان پخش می شود.
🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد.
@haselejam_tv
@abadan_irib
لینک پخش زنده شبکه آبادان؛
https://telewebion.com/live/abadan
@ahmad_olyaei
هدایت شده از شبکه آبادان
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع
⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی
🎙 اجرا ؛حسن هربان
💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی
🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲
🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳
🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸
📺 از شبکه آبادان
#فضای_مجازی_شبکه_آبادان
eitaa.com/abadan_irib
eitaa.com/haselejam_tv
@ABADAN_IRIB
هدایت شده از شبکه آبادان
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع
⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی
🎙 اجرا ؛حسن هربان
💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی
🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲
🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳
🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸
📺 از شبکه آبادان
#فضای_مجازی_شبکه_آبادان
eitaa.com/abadan_irib
eitaa.com/haselejam_tv
@ABADAN_IRIB
هدایت شده از شبکه آبادان
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع
⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی
👈 برای حفظ و تقویت مطالبهگری و عدالتخواهی، چهکار باید کرد؟
🎙 اجرا ؛حسن هربان
💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی
🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲
🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳
🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸
📺 از شبکه آبادان
#فضای_مجازی_شبکه_آبادان
eitaa.com/abadan_irib
eitaa.com/haselejam_tv
@ABADAN_IRIB
37.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برنامه_تلویزیونی
#محرم_۱۴۰۱
#شبکه_قرآن
✍ برنامه تلویزیونی "مسیر"، سال گذشته، محرم ۱۴۰۱ در ده قسمت با حضور کارشناسان روی آنتن شبکه قرآن رفت.
دهم مرداد ماه مصادف با سوم محرم، در خدمت این برنامه بودم که در باب هیأت و آثار ارتباطاتی و اجتماعی آن صحبت کردم.
#هیأت
#ارتباطات_اجتماعی
@ahmad_olyaei
💢 همایش بینالمللی «زیست دینی در عصر پلتفرمهای جهانی»_به زبان انگلیسی_به صورت حضوری.
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹ الی ۱۲ صبح
🏢مکان: قم، جامعةالمرتضی/ بلوار امین، کوچه ۸، پلاک ۱۳۳
✅ثبت نام در لینک:
https://formafzar.com/form/dcyac
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
@ahmad_olyaei
#برنامه_تلویزیونی
🔹برنامه #حاصل_جمع محصول شبکه آبادان، پخش قسمت های مربوط به عدالت اجتماعی را به پایان رساند و در موضوعات دیگر همچنان شنبه ها پخش می شود. توفیق داشتم در سه قسمت مربوط به عدالت، مهمان برنامه باشم.
🔸علاقمندان میتوانند پرونده سه قسمتی عدالت اجتماعی را در آرشیو تلویبیون در لینک های زیر مشاهده کنند؛
قسمت اول
https://telewebion.com/episode/0x7b3330a
قسمت دوم
https://telewebion.com/episode/0x7d18379
قسمت سوم
https://telewebion.com/episode/0x7f0a129
@ahmad_olyaei
«لایحه حجاب خوب اما...»
🔸حل مسائل یک جامعه کار دشواری ست و این دشواری گاهی ناشی از عوامل محیطی و زمینه ای ست و گاهی ناشی از پیچیدگی های خود مسأله. مسأله حجاب هر دو را دارد و این، انصافا کار را برای سیاستگذار و قانونگذار دشوار کرده است. با این نگاه، لایحه حجاب فعلی تلاشی قابل ستایش است.
🔹نقد ناظر به مواد این قانون بحث مورد نظر این یادداشت نیست. اما ناظر به کلیت لایحه یک نکته حائز اهمیت است و آن، باز هم انتخاب روش «بالا به پایین» (Top-Down) در تقنین و اولویت ساختار بر عامل و نادیده گرفتن مردم است.
🔸پس از فصل یک لایحه که فصل کلیات است، فصل دو با عنوان «وظایف عمومی دستگاههای اجرائی» آغاز می شود. فصل سوم مجددا با عنوان «تکالیف اختصاصی دستگاههای اجرائی» ادامه پیدا کرده و به وظایف سازمان ها و دستگاه ها اشاره می کند. فصل چهار نیز با عنوان «وظایف عمومی و مسئولیت اجتماعی» که فقط چهار ماده دارد، علیرغم انتظار از عنوان فصل، باز هم به نوعی وظایف سازمانی را متذکر می شود. و فصل پنجم نیز تخلفات را ذکر می کند. هیچ فصلی برای مردم نیست!
🔹در ساحت فرهنگ، دو بازیگر عمده وجود دارد؛ مردم و حاکمیت یا دولت (state).
شاید در اقتصاد به دلیل آنکه منابع در اختیار حاکمیت و دولت است، سازمان ها و ساختارها توزیع کننده باشند اما در فرهنگ، انتخاب فرهنگی، ایده، خلاقیت، فکر و هنر و ذوق مردم منابع فرهنگ هستند. در فرهنگ فرد فرد جامعه مسئول ساخت فرهنگ در جامعه هستند و باید با «کار فرهنگی»، وظیفه خود را نسبت به فرهنگ ایفا کنند. این بدین معناست که افراد باید دائما «توانش فرهنگی» (cultural competence) خویش را بالا ببرند تا بتوانند هم در ساخت و هم در مصرف فرهنگ کنشگری مطلوب داشته باشند. توانش فرهنگی به او کمک می کند بتواند کنش معقول و مطلوب فرهنگی را در بزنگاه های عرصه فرهنگ اختیار کند.
🔸تأکید بر نقش مردم در ساخت یا بازسازی فرهنگی مبتنی بر یک رویکرد مردمگرا است تا دولتگرا مانند آنچه در بسط عدالت می گوییم؛ قرآن ذیل عبارت «لیقوم الناس بالقسط» در آیه 25 سوره حدید، مردم را اقامه کننده عدالت معرفی می کند. یعنی مردم باید به گونه ای پرورش یافته و ساخته شوند تا خودشان مجری و بسط دهنده عدالت باشند.
🔹مردم با توصیف فوق، در این لایحه دیده نمی شوند. قطعا نباید با انتقادات محتوایی، جامعه و مسائلش را معطل کرد و دائما مانع تصویب لوایح و طرح ها شد اما نباید این لایحه را به مثابه یک قانون جامع حجاب و عفاف نگریست. باید با سیاستگذاری ها و قوانین، مردمی را بسازیم که در بزنگاه بعدی و مسأله بعدی، خودشان فضا را بسازند و این، به تمدن سازی نزدیک تر است؛ مردم به عنوان سوژه و فاعل نه مردمی به مثابه ابژه که دائما متعلق فعل سازمان ها هستند.
@ahmad_olyaei
«تبیین در تبیین»
🔹زمانی که در حال فعالیت هستیم کمتر پیش می آید که در درستی فعالیت خود یا حداقل بخش هایی از آن تردید کنیم. رصد لحظه ای فعالیت هایمان به ما کمک می کند خلأها و ضعف ها را بشناسیم و اگر گفتگو با دیگران به این رصد اضافه شود، تقویت کار دهها برابر می شود.
🔸جهاد تبیین، مدتی ست عرصه حضور و فعالیت است. شاید مسیر پیروزی در جنگ شناختی دشمن همین جهاد تبیین باشد. اما مسیر دشوار است و دارای پیچیدگی. پیچیدگی های از جنس نظر و عمل. این پیچیدگی ها با گفتگو هموار می شود. اساسا گفتگو اتفاق مبارکی ست که هم افزایی، یک آورده ی آن و تقویت کار، ثمره دیگرش است.
🔹وقتی شیخ فرهاد فتحی با محمد لسانی گفتگو می کند، احساس می کنی دشمن ازین گفتگو و هم افزایی هراسان خواهد شد. وقتی حاج عظیم ابراهیم پور تجربه قرارگاه جهاد تبیین خود را برای ما تعریف می کند احساس می کنی کار دشمن تمام است. در همین حین، حاج اقا رنجبر از چگونگی نگاه راهبردی می گوید و حاج آقا صلح میرزایی از پیچ و خم های جهاد تبیین. بیان تجربه رسانه ای و حضور تبیینی صدرایی عارف در دویست مدرسه را به همه این رد و بدل تجربه ها، اضافه کنید. نکات ارزنده حاج آقا فلاح شیروانی که دیگر هیچ. در کنار همه این ها، ده دوازده ساعت بحث در باب آسیب شناسی وضعیت جهاد تبیین و باید ها و نباید های آن از مناظر مختلف، یعنی اصطلاحا یک دوپینگ تمام عیار برای ادامه کار.
@ahmad_olyaei