eitaa logo
احمد اولیایی
579 دنبال‌کننده
221 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار می‌کند: 🔰درسگفتار «عدالت اجتماعی» بررسی عوامل موثر بر ادراک عدالت در جامعه 🔸با تدریس حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی نویسنده‌ی کتاب ⏰ زمان: یکشنبه‌ها ساعت ۱۶ الی ۱۸ _ پنج جلسه مکان: خیابان هنرستان، ساختمان مدرسه فکرت 💠 حضور برای عموم‌ آزاد و رایگان می‌باشد. جهت ثبت نام در این درسگفتار و خرید این کتاب به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادداشت های روسیه (۵)؛ رویکرد انتقادی در دانشگاه 🔹موفق شدیم از حدود شش دانشگاه روسیه بازدید کنیم. یکی از سوالاتی که در بازدیدها از مسئولان دانشگاه می‌پرسیدم این بود که آیا رویکرد انتقادی در مطالعه رشته ها دارند یا خیر؟ 🔸تقریبا می توانم بگویم این سوال برایشان عجیب بود و پاسخی که داشتند این بود که رشته، «تعریف شده» است و اساسا به این پرسش ملتفت نبودند. 🔹«ایده دانشگاه» مزیت نسبی دانشگاه تراز است و نقطه عزیمت آن برای تولید علم. دانشگاه هایی مانند دانشگاه امام صادق علیه السلام و دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام فارغ از موفقیت کامل یا نسبی را می توان مثال زد در اینکه رویکرد انتقادی به علوم انسانی را در مسیر خود تعریف کرده اند. 🔸جامعه ای که دانشگاه و دانشگاهیانش، ضمن مطالعات علوم انسانی مدرن و غربی، رویکرد انتقادی نیز به آن دارند می تواند پویایی علمی و نهایتا تولید علم را تجربه کند. 🔹کتاب های زیر در باب «ایده دانشگاه» خالی از لطف نیست؛ ✔️کتاب ایده دانشگاه ترجمه میثم سفیدخوش، نشر حکمت ✔️کتاب ایده دانشگاه اثر کارل یاسپرس، نشر ققنوس ✔️کتاب فرهنگ و دانشگاه اثر نعمت الله فاضلی، نشر ثالث ✔️کتاب دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی ✔️و جلد ششم از مجموعه شش جلدی سایه سار ولایت که مطالبات رهبر معظم از دانشگاه است. پ.ن: فیلم مربوط به بازدید از دانشگاه فدرال روسیه در قازان با ۵۰ هزار دانشجو است که رئیس این دانشگاه مستقیما توسط پوتین انتخاب می شود. @ahmad_olyaei
یادداشت های روسیه (۶)؛ مساجد مؤثر 🔹مساجد روسیه مرا بیاد مساجد دهه شصت انداخت و خاطرات مسجد را برایم زنده کرد. آن زمان که مسجد فقط برای نماز نبود بلکه محل تجمع مسلمانان، فضایی برای گفتگو و مکانی جهت رفع نیازهای اجتماعی بود. 🔸بنظر می رسد مسجد در روسیه، برای مسلمانان بیش از مکانی برای نماز است. مسجد جامع مسکو (تصویر ۱)، یکی از همان مسجد است؛ این مسجد در ۳۱ هزار متر مربع مساحت و در ۶ طبقه احداث شده و گنجایش پذیرایی ۱۰هزار نفر در درون و دست‌کم ۱۰هزار نفر در محوطه خود را دارا می باشد. مسجدی که دائما به صورت زنده و به صورت آنلاین قرائت قرآن دارد و خدمات زیادی ارائه می دهد. 🔹مسجد دیگر، مسجد مرجانی در کازان (تصویر ۲) است که توانستیم بازدید کنیم. این مسجد پس از ۱۸۵۰ به افتخار امام جماعت پیشین آن شهاب‌الدین مرجانی، «مسجد مرجانی» نامیده شد. این مسجد دارای مدرسه، اتاق عقد (تصویر ۳)، تالار عروسی، اتاق نام گذاری فرزند و ... بود. به نوعی عمده خدمات اجتماعی را ارائه می داد و این سبب مراجعات مردم و حیات دائمی مسجد شده است. امام مسجد (تصویر ۴) در اینجا فقط امام جماعت نیست بلکه امام یک مجتمع با همه خدماتش است و به عنوان یک شغل، در مسجد خدمت می کند. 🔹مسجد در اسلام یکی از تمدنی ترین ارکان است که متأسفانه در ایران امروز تقریبا رو به فراموشی است. مسجد می تواند یک ظرفیت عبادی، معنوی، انقلابی، اجتماعی و ارتباطی برای جامعه مسلمانان باشد. احیای مساجد به معنای احیای ساختارهای اصیل اسلامی در مقابل نمادها و ساختارهای دنیای مدرن است. @ahmad_olyaei
هدایت شده از  تبلیغ نوین
به کجا چنین هراسان... برادر مسلمانم، دست مریزاد به این همه غیرت و مردانگی... به سان اسبی برنده، آنگونه تاختی که مجال فرارشان ندهی. شدت و حدت ضربه‌ات آنقدر وسیع و عمیق بود که شهرک نشینان نازپرورده‌، تنها توانستند با تن‌پوششان راه بیابان پیش گیرند. باشد که آنان هم طعم آوارگی را بچشند شاید کمی از رنج کودک مظلومت، تسلی یابد... باشد که از ترس جان، عطای تصاحب مملکتت را به لقایش ببخشند و راهی همان دیار همیشه پشتیبان فتنه‌گر شوند... خواهر و برادر فلسطینیم؛ مرحبا به این همه شجاعت و مقاومت... جوهره‌ی ایمان و توکلت که با هم درآمیزد، اگر همه عالم در جبهه مقابل قرار گیرد، چراغ امیدت خاموش نخواهد‌شد، نورش راهگشا و راهنمایت خواهدبود. . . . امّا امروز؛ صدای فلسطین دیگر صدای مظلومیت نبود، همه غیرت و قدرت و شجاعت بود. دیگر بحث مقاومت و مقابله نبود، سخن از هجمه و حمله بود. سلاح، سنگ و دست خالی نبود نمایش قدرت موشکی بود. نتیجه، سر شکستن و جراحت جزیی نبود، تکانه‌ی انفجارش عالمی را لرزاند. بیدار کرد سران فتنه را، حامیان شیطان صفت غاصب را... و این است؛ نتیجه شرط بندی روی اسب بازنده.... تازه شروع رزمایش است. بدانند باید منتظر سیلی‌های محکم‌تری باشند... تا آزادی قدس عزیز... نصر من الله و فتح قریب... ✍ زینب سمیعی کانال اطلاع رسانی تبلیغ نوین جامعة الزهراء سلام الله علیهادرایتا ⬇️⬇️ @jz_resane
دشمن، دشمن است ... 🔹الحمدلله این روز ها اخبار مسرت بخشی از پیروزی های جبهه مقاومت در سرزمین های اشغالی به گوش می رسد که دل هر انسان آزاده را شاد می کند. مبارزانی که سال هاست زیر ستم متجاوزان صهیونیست رنج کشیده اند و اکنون ذیل عنایت خداوند توانستند متفاوت تر از گذشته ضربات سنگینی به دشمن بزنند که ان شاء الله این پیروزی ها تا پایان عمر منحوس اشغالگران ادامه یابد. 🔸این روز ها می شنویم برخی، از شادی ایرانیان و دیگر مسلمانان بابت کشته شدن دشمن گله می کنند و این شبهه را مطرح می کنند که «نباید از جنگ و مرگ انسان دیگر حتی دشمن خوشحال شد»!!! هرچند شبهه ای پیش پا افتاده است اما می توان پاسخ های زیر را به آن داد؛ ◀️ آیه 18 سوره هود می فرماید: «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمینَ؛ اى لعنت خدا بر ظالمان باد.» آروزی مرگ و لعن بر ظالمی که دیگر امید اصلاح نیست، طبق این آیه جایز است. ◀️ حضرت نوح در آیه 26 سوره نوح، اینگونه آرزوی نابودی برای کافرین و دشمنان می کند؛ «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیَّارا؛ پروردگارا! هیچ‌یک از کافران را بر روى زمین باقى مگذار». ◀️ آیه 2 تا4 سوره روم نیز بر شادی مومنین پس از غلبه بر روم تأکید دارد؛«غلبت الروم ... فی‏ بِضْعِ سِنینَ للهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون‏»رومیان مغلوب شدند. در نزدیک این سرزمین. و پس از مغلوب شدن بار دیگر غالب خواهند شد. در مدت چند سال. فرمان، فرمان خدا است، چه پیش از پیروزى و چه بعد از آن. و در آن روز مؤمنان شادمان می‌‏شوند». ◀️ در روایتی نیز در این باب، اینچنین آمده است؛ صفوان جمال بر امام کاظم(ع) وارد شد، امام به وی فرمود: ای صفوان! همه کارهایت خوب است، مگر یک کار. صفوان گفت: آن چیست؟! امام فرمود: کرایه دادن شترانت به هارون الرشید! صفوان گفت: به خدا سوگند من شترانم را در راه باطل، یا شکار و ... به او اجاره ندادم، بلکه برای رفتن به حج این کار را کردم، ضمن این‌که خودم هم همراهشان نشدم و غلامانم را فرستادم. امام(ع) به صفوان فرمود: شترانت در اجاره او هستند، آیا دوست داری هارون زنده باشد تا شترانت را برگرداند و کرایه‌ات را بدهد؟ صفوان گفت: بلی. امام فرمود: همین‌که دوست داری او زنده بماند تا شترانت را برگرداند، پس تو با آنها هستی، و کسی که با آنها باشد، جایگاهش جهنم است.(وسائل الشیعة، ج 16، ص 259) @Ahmad_olyaei
پر صدا اما ...؛ در باب آخرین اثر مصطفی ملکیان 🔹تبلیغات کتاب «شکوه جان آدمی» اثر جناب آقای مصطفی ملکیان را که دیدم، هم از باب علاقه به حوزه عدالت و هم به جهت اهمیت نویسنده علاقمند شدم که کتاب را بخوانم. از طرف دیگر برخی دوستان که می دانستند به این حوزه علاقه دارم، چاپ این کتاب را به من خبر دادند و البته فضای خاصی هم در بعضی گروه های مجازی دیدم که «حوزویان یاد بگیرند از ملکیان که در عدالت ورود کرده و ما ورود نکردیم!». بهرحال کتاب را اینترنتی خریدم و دیروز به دستم رسید. 🔸خود را آماده کرده بودم برای کتابی قطور و البته فلسفی. اما کتاب «شکوه جان ادمی» نوشته مصطفی ملکیان فقط ۹۵ صفحه آن در قطعی کوچک داشت. و طبق مقدمه نویسنده، کتاب فقط با نگاهی از بالا گستره مسائل عدالت را نشان می دهد، نه راه حل مسائل عدالت و نه تحلیل. 🔹کتاب اصلا فلسفی و عمیق نبود و این، تعجب من را حین خواندن همه صفحات کتاب به همراه داشت. تا اینکه به صفحه آخر رسیدم؛ نوشته شده بود عمده این نوشته چیزی نیست جز بازآرایی و بازنویسی مقاله «عدالت» اثر دیوید میلر (David Miller)که اولین بار در سال ۲۰۱۶ در دانشنامه فلسفه استنفورد (Stanford Encyclopedia of Philosophy) به چاپ رسیده است. 🔸فارغ از رویکردهای سیاسی آقای ملکیان که این روزها هم پررنگ تر شده، از ایشان به عنوان یک اندیشمند، انتظار یک کتاب عمیق تر را در باب عدالت داشتم نه ترجمه یک مقاله. البته باید بگویم ترجمه صرف نبود و نویسنده از منابع دیگر هم مطالب خوبی را آورده بود اما حقیقتا یک فیلسوف یا تعمق و تأملی خاص در پس این گردآوری ندیدم. وقتی هنوز کتاب را هم نخوانده بودم، در جایی گفتم که جناب آقای ملکیان در زمره عدالت پژوهان نیستند و کتاب عدالت ایشان احتمالا وسعت عدالت پژوهی را افزایش نمی دهد. اما انصاف حکم می کند بگویم کتاب ازین حیث که مصادیق و اقسام و بعضی پرسش های عدالت را ذکر کرده، برای عدالت پژوهان مبتدی مفید است اما من کتاب «نقد و بررسی نظریه های عدالت» استاد واعظی را برای ورود قوی به بحث عدالت، بیشتر توصیه می کنم. 🔹اساسا طرفداران روشنفکرانی شبیه آقای ملکیان، خیلی خوب می توانند امتداد رسانه ای_اجتماعی اندیشمند مطلوب خود را عملی کنند. نه خود اندیشمند و نه طرفدارانش نمی‌گذارند حرف ها و پژوهش های اندیشمند در خود دفن شود. ؛ کاری که ما معمولا در قم و حوزه کمتر انجام می دهیم. برای همین است که دوستان ما در قم آثار عدالت پژوهی حوزویان را خیلی نمی شناسند. پ.ن؛ چون متن کتاب بسیار مختصر و عمدتا (به اذعان مولف) ترجمه بود، نقدهای محتوایی هم به ذهنم رسید، اما عبور کردم و ترجیح دادم نقدی فرامتنی بنویسم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اللّٰهُمَّ وَسُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ بِرُؤْیَتِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ عَلَیٰ دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ . اللَّهُمَّ اکْشِفْ هٰذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هٰذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَنَرَاهُ قَرِیباً، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» «اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الأمه» @ahmad_olyaei
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی» 🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456 @edalateejtemaei @ahmad_olyaei
«حوزه، حرم و طلبه»؛ به بهانه سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها ✍ احمد اولیایی 🔹هیچکس نمی تواند منکر رابطه عمیق حوزه های علمیه با حرم های امامان علیهم السلام و مشاهد مشرفه و امامزادگان شود اما گاهی بازخوانی این رابطه با نگاهی به وضع موجود می‌تواند ما را به نقطه مطلوب این رابطه بیشتر هدایت کند. 🔸حوزه علمیه قم به عنوان مهمترین حوزه جهان تشیع همیشه در کنار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از تأثیرات مثبت این همجواری بهره مند بوده است؛ * نفس زیارت این بانوی بزرگوار توسط طلاب و علما، پاکیزگی روح و آماده سازی جان برای کسب بیشتر معارف اهل بیت علیهم السلام را به همراه داشته است. * خود حرم و رواق ها محلی مناسب برای مباحثات علمی طلاب بوده که فضای معنوی حرم نیز بدان روح خاصی می بخشیده است. * زیارت مداوم قبور علما برای طلاب جوان حوزه قم آورده هایی از جنس ادب، امید، انگیزه و استمداد داشته است. * برقراری درس های علما در فضای قدسی حرم و اطراف آن یکی دیگر از بهره مندی حوزه از حرم بوده و هست. درس های خارج فقه و اصول و تفسیر که هم استاد و هم شاگرد با وضو وارد آن شده و حضرت معصومه سلام الله علیها را یا قبل و یا بعد از درس زیارت می کنند. * حضور مداوم طلاب در حرم یادآور همنشینی عمیق علم و معنویت است. بدین معنا که طلبه، علم را از حوزه می گیرد و با معنویت حرم می آمیزد و مسیر تحصیل و تبلیغ را با این دو بال طی می کند. * در میان مردم بودن یکی دیگر از تأثیرات مثبت است. طلاب در حرم در میان مردمانی هستند که برای زیارت آمده اند، فرصتی که هم خاصیت تبلیغ دارد و هم از مردم جدا نبودن. 🔹اما اکنون بنظر می رسد وضع، کمی متفاوت شده است و شاید لازم است رابطه حوزه علمیه و حرم بازخوانی شود. 🔸وضعیت را باید در سطحی بالاتر فهم کرد؛ سطحی که از اقتضائات زندگی مدرن صحبت می کند و عمده انسان های جامعه امروز از جمله طلاب را نیز دربرگرفته است. 🔹زندگی مدرن اشاره به زیست انسان در جامعه‌ای دارد که سرعت، فردگرایی، توجه شدید به امر معیشت، کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، یکه تازی فضای مجازی، قدرت ساختارها، عقلانیت ابزاری و ... در آن حکم فرماست. 🔸طلبه ای که پیشتر با شهریه ای اندک در حجره یا خانه ای محقر در اطراف حرم می زیست و اولویتش تحصیل و زیارت حرم بود، اکنون با اولویت رفاه، اولویت شئون و جایگاه اجتماعی و اولویت امر معیشت، به راحتی و شاید هم با اکراه و اجبار از حرم فاصله می گیرد. البته شاید از زیارت به معنای هفتگی و خانوادگی اش فاصله نگیرد؛ اما از آنچه بالاتر در باب رابطه حوزه و حرم ذکر شد قطعا فاصله می گیرد. 🔹فضای مجازی از طرف دیگر به عنوان ساختار و زمینه ای مدرن، دارد ایفای نقش می کند؛ طلبه مدرن امروز، اساسا بخشی از تحصیل، تدریس و تبلیغ خود را در فضای مجازی می گذراند و نه فقط حرم و فیضیه و اطرافش؛ بلکه جامعه را به نوعی کمتر می بیند. 🔸در یک جمله شاید بتوان گفت طلبه امروز کمتر نیاز خود را در بودن در فیضیه و حرم تعریف می کند. این وضعیت را بعید می دانم بشود به حالت اولیه بازگرداند؛ چراکه نه ایده‌ای در این باب هست؛ نه توانی و البته نه ساختارهای قدرتمند جامعه و نه زیست امروزی طلاب چنین اجازه ای می دهد. 🔹اساسا این یادداشت در صدد بود تصویری از وضعیت رابطه سه گانه حوزه، حرم و طلبه ارائه دهد. این که وضعیت فعلی بد است یا خوب، فرصت است یا تهدید، راه حلی وجود دارد یا خیر، به جلسات و گفت‌وگوهای کارشناسی تر نیاز دارد. آنچه که فعلا به طور قطع می‌توان گفت، این است که برکت و آثار مثبت ارتباطات اجتماعی طلاب در حرم و اطراف آن اعم از مقوله زیارت، تحصیل، تدریس، مباحثه، گفت‌وگو و .... می تواند حتی بیش از سال های دور باشد. 🌐 لینک یادداشت در سایت خبرگزاری حوزه؛https://hawzahnews.com/xcvzp 🌐 لینک یادداشت در کانال ایتا خبرگزاری حوزه؛ https://eitaa.com/hawzahnews/51589 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به فرموده رهبری باید عدالت اجتماعی در حوزه ها و دانشگاه ها تبدیل به رشته شود و به سمت نظریه عدالت حرکت کنیم. با توجه به همگانی بودن و اهمیت موضوع عدالت، لازم است بیشتر درباره آن بدانیم. یکی از بهترین و سریع ترین مسیرها استفاده از تجربیات عدالت پژوهانه دیگران است. 🔹بزودی درسگفتار عدالت اجتماعی توسط حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی آغاز می گردد. اندیشمندی که سال هاست در عرصه عدالت پژوهی فعال است. 🔸به همه علاقمندان این حوزه، حضور در این درسگفتار را پیشنهاد می کنم. 🔹زمان برگزاری؛ چهارشنبه ها ساعت ده صبح، حضوری و مجازی 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456 @ahmad_olyaei
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن 📒حکمرانی در قرآن (جلسه 210) 📋موضوع: حکمرانی خانواده و عدالت 👤ارائه دهنده: احمد اولیایی 📅 زمان: شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴ 🌐 لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ دقیقا در همین لحظه ها و در حال مشاهده همین کنش هاست که می توان «امید» را به تحلیل های فرهنگی تزریق کرد؛ وقتی مهدی احمدوند خواننده پاپ به احترام اذان، کنسرت خود را قطع می کند. اگر در فرآیندهای فرهنگی، فرایند تقدیر از این جنس کنش ها وجود داشته باشد قطعا مفید است. چنین کنش او در قامت یک خواننده پاپ در فضای کنسرت، گاهی اثرگذاریش از یک خطابه بهتر و بیشتر است. دغدغه مندان فرهنگ باید این بزنگاه های کنشی افراد که شاید از فطرت، زیست سابق، تربیت خانوادگی و... نشأت میگیرد را نقطه عزیمت «وصل فرهنگی» قرار دهند. @ahmad_olyaei
🔹توفیق داشتم در دو قسمت از برنامه تلویزیونی «بینا» حضور داشته باشم. 🔸برنامه اندیشه ای «بینا» با اجرای خوب دوست عزیزم دکتر داوودی روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود. 📣 قسمت اول از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه بودم، امشب یکشنبه چهاردهم آبان حوالی ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود. 🌐 لینک پخش زنده شبکه قرآن؛ https://qurantv.ir/live @ahmad_olyaei
احمد اولیایی
🔹توفیق داشتم در دو قسمت از برنامه تلویزیونی «بینا» حضور داشته باشم. 🔸برنامه اندیشه ای «بینا» با اجر
📣 قسمت دوم از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه «بینا» بودم، امشب سه شنبه شانزدهم آبان حوالی ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود. 🌐 لینک پخش زنده شبکه قرآن؛ https://qurantv.ir/live @ahmad_olyaei
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: حجاب از دریچه ارتباطات اجتماعی ⏰زمان: پنج‌شنبه ۱۸ آبان؛ ساعت ۱۴ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy @ahmad_olyaei
📌مقاومت؛ فرهنگی یا سیاسی ✍ احمد اولیایی 🔻این روزها شاهد مقاومت کم نظیر مردم غزه در مقابل جنایات هولناک و ظالمانه رژیم صهیونسیتی هستیم. این «مقاومت» از چند حیث قابل مطالعه ست؛ 🔸اول. این مقاومت، یک کنش است. بعبارتی یک فعل است نه انفعال. مقاومت در اینجا صبر منفعل به معنای پذیرش ظلم و ترس از ظالم نیست بلکه اساسا ایستادگی همراه با امید و تلاش برای تغییر صحنه است. مقاومت به معنای تحمل صرف و صبر بر مصیبت چندان آورده ندارد، بلکه مقاومت فعال می تواند پیش برنده باشد. امید، حرکت، پویایی، برنامه ریزی، پیش روندگی از جمله شاخصه های مقاومت فلسطینیان به خصوص در جنگ اخیر غزه می باشد. 🔸دوم. این مقاومت فرا مذهبی و حتی فرادینی است. شاید در نگاه اول، مردم اهل سنت فلسطین در حال مقاومت هستند اما وقتی نگاه کلان تری داشته باشیم خواهیم دید که از شیعیان لبنان تا یمن در این مقاومت نقش مستقیم ایفا می کنند. فارغ از نقش های مستقیم، حضور میلیون ها انسان غیر مسلمان در تظاهرات ضد اسرائیلی این ایام در کشورهای مختلف نشان از فرادینی بودن و انسانی بودن این مقاومت دارد. لذا این مقاومت، موجب انسجام و همدلی و وحدت دینی و انسانی می شود، جایی که نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری از انسان ها این مقاومت را می ستایند. 🔸سوم. این مقاومت فرهنگی نیز هست. فرهنگ غرب همیشه در حال استعمارکردن و اشغال کردن است. گاهی با تفکر مدرن غربی خویش به دنبال اشغال ذهن هاست و گاهی با تحرکات نظامی در حال اشغال سرزمین هاست. مقاومت مردم فلسطین و اینک جهانیان در برابر اسرائیل، نوعی مقاومت فرهنگی در برابر آن تفکر غربی است که می خواهد همه اذهان و همه سرزمین ها برای وی باشد. این مقاومت، فقط حفظ سرزمین را برای انسان مقاوم به ارمغان نمی آورد بلکه حفظ هویتی ملی-مذهبی و اندیشه ای را نیز برای انسان مقاوم تسهیل می کند. فارغ از مصائبی که مردم غزه دچار شده اند، اکنون هیمنه فرهنگی اسرائیل و به تبع آن غرب، شکسته شده است و این یعنی تکمیل مقاومت نظامی با مقاومت فرهنگی که اگر به طور کامل رخ دهد، علاوه بر استقلال فکری استقلال سرزمینی و حاکمیتی را نیز به همراه دارد. انتشار در مجله الکترونیکی اخوت؛ https://eitaa.com/okhowahmag/454 @ahmad_olyaei
✍عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است. 🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود. 📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛ http://B2n.ir/p53620 @ahmad_olyaei