eitaa logo
احمد اولیایی
634 دنبال‌کننده
244 عکس
67 ویدیو
9 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مرجعیت علمی قرآن در مطالعات فرهنگی 📅 زمان:سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/quranconf 🔗لینک ثبت نام جهت دریافت گواهی: 🌐events.isca.ac.ir/sama/1434 @ahmad_olyaei
«مبارزه از زیر لحاف» 🔹فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هرچند ظرفیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارد اما مفهوم و مصداق «کنشگری» را دچار تحول کرده که این تحول لزوما مثبت نیست. این مسأله، وقتی مهم‌تر می‌شود که موضوع ما آسیب‌شناسی کنشگری برخی در جبهه خودی باشد، جایی که ما بیشتر به واقعیت مدنی، میدانی، ارتباطات واقعی و حرکت عمومی و ... نیاز داریم تا کنشگری صرفا مجازی. 🔸«مبارزه از زیر لحاف»(Slacktivism) واژه‌ای‌ست که دقیقا اشاره به این جنس کنشگری دارد؛ فعالیت‌های مجازی و‌ حضور در شبکه‌های اجتماعی که به فرد یک احساس رضایت کاذب از انجام عملی مثبت می‌دهد اما اثر واقعی آن هیچ یا ناچیز است. 🔹این مدل کنشگری نوعی خودمختاری را به همراه دارد که حاصل خودعالم پنداری کاذب است. از طرف دیگر از یک خودشیفتگی نشأت می‌گیرد که البته این خودشیفتگی لزوما از نوع خودخواهانه نیست چرا که توأم با نیات متعالی‌ست. این نکته، تأکیدی ست بر اینکه مقصود، اصلا تعریض به نیات نیست بلکه مسأله، روش کنشگری ست. 🔸شاید وقت آن رسیده که در مورد معنی حرکت عمومی ِمدنظر رهبری بیشتر دقت کنیم و در باب تغییر نوع «کنشگری انسان-رسانه ای» که در میان ما زیاد شده به «کنشگری میدانی موثر» بیشتر صحبت کنیم. @ahmad_olyaei
«جلسه آخر ترم اما شیرین‌ترین...» 🔹این ترم برای دانشجویان ارشد رشته مدیریت رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگ در دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، نظریه های ارتباطات گفتم. در طول ترم همزمان با طرح قانون عفاف و حجاب در جامعه، ضرورت گفتگو و ورود دانشجویان را در این موضوع طرح کردم. 🔸دانشجویان، ابتدا به دنبال دعوت از اساتید مطرح و مرتبط با این قانون بودند. فارغ از اینکه برخی از آن ها حاضر به مشارکت نشدند، پیشنهاد دادم بیایید بجای ارائه های طولانی اساتید، یک گفتگوی دانشجویی راه بیندازیم. 🔹انجمن علمی مدیریت رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگ گرد هم آمدند و یک هم‌اندیشی دانشجویی در باب حجاب و عفاف را رقم زدند. 🔸این هم‌اندیشی که آن را به عنوان دو جلسه آخر ترم حساب کردم، امروز همزمان با ولادت حضرت صدیقه سلامالله علیها و روز زن برگزار شد و خستگی یک ترم تدریس را از تن من خارج کرد. جلسه‌ای شیرین با حرف‌های جدی، قابل تأمل و پرشور از دانشجویان. آنچه من دیدم، فارغ از محتوا، توانایی گفتگو در این دانشجویان و دغدغه دینی و ملی این عزیزان بود. فی‌الواقع ما غافلیم ازین فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند:«بنده دلم می‌خواهد شما دانشجویان؛ روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید.» 🔹این روش‌ها در گفتگو و هم‌اندیشی می‌تواند دانش دانشجویان را به انضمام بکشاند و دانشگاه را نیز به یک دانشگاه پویا تبدیل کند. 🔸همه را دعوت می‌کنم خروجی‌های رسانه‌ای این هم‌اندیشی را که بزودی با تلاش همین دانشجویان منتشر می شود، دنبال کنند. @ahmad_olyaei
«احترام تصمیم و مواجهه ما» 🔹ما همیشه در یک جامعه با «تصمیم» هایی (decisions) از سمت حاکمیت مواجهیم که ممکن است معنا، علت، فلسفه، ضرورت و درستی یا نادرستی آن را هضم نکنیم و برنتابیم. تصمیمات، مطابق واژگان دیوید ایستون (David Easton)، «بروندادهای» نظام سیاسی هستند که احتمالا از طریق آنها ارزش‌ها در داخل یک جامعه توزیع می‌شود. تصمیم گیری ممکن است درست‌ترین تصمیم نباشد بلکه فقط گزینشی میان راه حل های موجود و بدیل باشد، راه حلی که یقین و قطعیت نسبت به آن بیشتر از یقین و قطعیت راه حل انتخاب نشده بوده است.متغیرهای متعددی در تصمیم‌گیری‌های کلان یک جامعه و سیستم موثر است؛ شخصیت تصمیم‌گیران، تجربه زیسته آن ها، موقعیت تصمیم‌گیری، فوریت موضوع و ده ها مولفه دیگر. توجه به این متغیرها و و توجه به تعریف تصمیم‌گیری و پیچیدگی فرایند تصمیم‌گیری در ساختار‌های کلان جامعه می‌تواند نوع مواجهه ما را با تصمیم گرفته شده، عقلانی‌تر و مطلوب‌تر کند. 🔸اینکه رفع فیلترینگ واتس اپ یک تصمیم خوب است یا بد، محل بحث من نیست. مسأله من «مواجهه ها» ست. مواجهه با افراد، مواجهه با نظرات و در اینجا مواجهه با تصمیمات. پرسش اصلی این است که «تصمیم» اساسا چه زمانی محترم است؟ یک تصمیم در مورد یک مساله اگر فرایندهای منطقی و قانونی خود را طی کرده باشد، چه میزان دارای احترام است؟ منظور از محترم دانستن تصمیم، درست دانستن آن نیست. منظور از محترم دانستن تصمیم، بستن باب نقد آن تصمیم نیست بلکه اشاره به احترامی دارد که مواجهه ما را با آن، معقول تر می‌کند. احترامی که در برخی مواجهه‌ها از سمت دوستان، نادیده گرفته شده است؛ توهین به افراد تصمیم‌گیر و سکولار خواندن کل ساختار، و مانند این‌ها مصادیقی از مواجه‌های دائمی برخی با بسیاری از تصمیمات کلان است. فکر می‌کنم با امتداد این جنس مواجهه‌ها با ساختار نظام و تصمیمات آن، مسیر به بن‌بست هایی در توصیف نظام می‌رسد که یارای برون رفتن از آن نیست. 🔹سوال دیگر این است که بالاخره چه زمان باید به لوازم جمهوری و مردمسالاری دینی پایبند بود؟ به عنوان مثال، رئیس‌جمهور با رأی مردم انتخاب می‌شود اما تصمیمات او محترم نیست! شورای عالی فضای مجازی در همین فرایند جمهوریت نظام، تصمیمی می‌گیرد ولی محترم نیست! تصمیم نظام برای انتقام از رژیم غاصب در موقعی خاص و به شکل خاص گرفته می‌شود اما باز محترم نیست! و ده ها مثال دیگر. تأکید می‌کنم که دال مرکزی این یادداشت، بستن باب نقد و گفتگو نسبت به تصمیمات نیست بلکه تأکید بر نوع مواجهه ها با این تصمیمات است. @ahmad_olyaei
🔹بخشی از کتاب «دست نوشته ها؛ یادداشت های جلسات خصوصی علامه طباطبایی» که اکنون مشغول مطالعه آن هستم. 🔸«تطور تاریخی مواجهه» با علایق دیگران، نظرات دیگران، کارهای دیگران، سلایق دیگران که با ما همسو نیست، واقعا موضوع جالبی ست برای تأمل! @ahmad_olyaei
امروز؛ گردهمایی فعالان علوم اجتماعی اسلامی 🔹«اسلامی سازی علوم انسانی»، «علمی دینی»، «تحول علوم انسانی» و مانند اینها قرارست به دنبال دغدغه‌هایی مانند «پایان دادن به مصرف‌کنندگی علم، تقلید علمی و دنباله‌رو بودن»(رهبری، ۹۷/۳/۲۰) و «استفاده از مبانی دینی و الهی در علم بجای مبانی مادی«(رهبری،۹۳/۴/۱۱) و «اصلاح پایه‌های معرفتی علوم انسانی غربی»(رهبری، ۹۱/۱۲/۱) باشد. 🔸امروز اولین گردهمایی دانشگاه ها و نهادهای فعال در علوم اجتماعی اسلامی به همت انجمن بین المللی دانش اجتماعی مسلمین در دانشگاه تهران برگزار شد. 🔹در این گردهمایی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در پاسخ به دو پرسش «چالش های پیش روی کلام پروژه علوم اجتماعی با رویکرد اسلامی» و «افق های آینده علوم اجتماعی اسلامی که باید به سمت آن حرکت کرد»، مباحثه کردند. 🔸من در این جلسه با گزارشی از فعالیت‌های انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، چند نکته را بین کردم؛ ✔️ عدم توجه به ادراک جبهه مقابل؛ «دیگری»ِ پروژه علوم اجتماعی اسلامی در مورد مجریان این پروژه چه فکر می‌کنند؟آیا این پروژه را ایدئولوژیک می دانند؟این پروژه را حاکمیتی تلقی می‌کنند؟این پروژه را غیرعلمی می‌نامند؟... .هر چه فکر می‌کنند فارغ از اینکه اشتباه است، اما باید مورد توجه قرار گیرد و برای اصلاح آن اقدام شود. ✔️ماندن در عالم انتزاع؛ آنچه بنظر می رسد این است که فعالان این حوزه بیشتر در نظر و انتزاع مانده اند تا به میدان و انضمام بپردازند. به عبارتی به مبانی و مفاهیم بیشتر پرداخته شده تا اینکه مبتنی بر علوم اجتماعی اسلامی، مسائل کف جامعه حل شود. علم اجتماعی اسلامی اگر بخواهد تحول ایجاد کند و تثبیت شود باید به سمت حل مسأله حرکت کند. ✔️عدم توجه به وجه بین الملل؛ عمده تلاش پروژه علوم اجتماعی اسلامی و به طور کل تحول علوم انسانی به تقابل و مواجهه با دیگریِ (other) خود در ایران شده است و حال آنکه اساسا ادعا این است که این جبهه مقابل، پیرو علم غربی هستند. لذا باید دیگری اصلی پروژه علوم اجتماعی اسلامی، را غرب دانست و از آنجا مواجهه (نقد و تولید) را آغاز کرد. اگر علم اسلامی از خارج وارد ایران شود (یعنی از اینجا برود در فضای گفتگوی بین الملل خود را بروز دهد و توسط خود بیرونی‌ها بازگردد)، دیگر نگرانی ای از مقاومت جبهه مخالف داخلی وجود ندارد. @ahmad_olyaei
📣هفتمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی سینما آینه جادو ✅نقد فیلم هیئت منصفه شماره2 juror#2 2024 به کارگردانی کلینت ایستوود زمان: 12 دی‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷/۳۰ مکان: ابتدای خیابان صفائیه، فروشگاه کتاب آستان قدس رضوی، باران معرفت @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح کرده‏‌اند، به زودى [خداى‏] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏‌دهد.» (سوره مریم، آیه ۹۶) ◾️ یادش گرامی @ahmad_olyaei
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹فیلم «شماره بیست و چهار» یا Nr. 24 یک فیلم جدید نروژی ست که اکتبر 2024 اکران خود را آغاز کرد. این فیلم داستان واقعی گونار سونستبی (Gunnar Sønsteby)، قهرمان ملی نروژ در مقاومت ضدفاشیستی علیه فاشیسم هیتلری و یکی از اعضای جنبش مقاومت نروژ در طول اشغال نروژ توسط آلمان در جنگ جهانی دوم است. 🔸مجسمه ای از وی در کنار دوچرخه‌اش در خیابان کارل یوهان اسلو (پایتخت نروژ) نصب شده است. این مجسمه همان لحظه یی را تجسم می‌بخشد که گونار برای نخستین بار مقاومت را انتخاب کرد. لحظه یی که او در همین خیابان از دوچرخه اش پیاده شد تا عبور گردانی از ارتش اشغالگر هیتلر را که در روز تعیین فرمانده و حاکم نظامی هیتلر، برای نمایش قدرت به سوی مجلس نروژ رژه می‌رفت، مشاهده کند. گونار در همین لحظه با خودش گفت «من می‌میرم ولی این را تحمل نخواهم کرد» و از همان‌جا با دوچرخه اش نزد رفقای خود رفت و نخستین هسته مقاومت ضدفاشیستی را بنیان گذاشت. 🔹قسمتی از این فیلم که در این قطعه مشاهده می‌کنید دو دیالوگ کلیدی دارد؛ ✔️کار مقاومت خرج دارد. ✔️اینجا شما فرصت دارید طرف درست تاریخ بایستید. 🔸ایران عزیز مملو است از مقاومانی چون شهید سلیمانی که در دنیا بی‌نظیرند اما بهره‌برداری از تاریخ مقاومت‌ها در دنیا به ویژه از مسیر سینما، برای جامعه‌پذیری مقاومت مفید است. @ahmad_olyaei
انسان مقاوم یا اخبار مقاومت؟! 🔹مقاومت یک مفهوم متعالی و پرمغز است که می‌تواند مصادیق زیادی داشته باشد. با توجه به سطوح و طبقات مختلف مردم، باید از ظرفیت مفهومی مقاومت استفاده کرد و جبهه مقاومت را گسترش داد. 🔸آنچه تاکنون رخ داده، بیشتر بازنمایی و معرفی سطح نظامی مقاومت برای مردم بوده است. بدین معنا که «در غزه و سوریه و ... چه خبر؟» بشود پرسش اصلی و دائمی مردم. اساسا شاید لازم نباشد دائما و به صورت فراگیر، همه مردم در همه سطوح، مقاومت را فقط مقاومت نظامی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و ...‌ ببینند و بشنوند. اینگونه، ما اولا سطحی تکراری را برای همه به مثابه یک نسخه واحد معرفی کرده‌ایم و ثانیا از دیگر سطوح مقاومت بهره نبرده‌ایم. 🔹آنچه نیاز است و در دستگاه تربیت نیز موجه است، ساخت انسان مقاوم است. انسان مقاوم فقط کسی نیست که دائما اخبار غزه را ببیند و متأثر شود. انسان مقاوم گاهی می‌تواند در یک کارمند با وجدان کاری بالا مصداق پیدا کند. گاهی یک زن خانه‌دار در مقام مادر مقاوم در مسیر سخت تربیت فرزند، مصداق انسان مقاوم است. مقاومت شاید برای دانش‌آموزان، خوب درس‌خواندن باشد و مقاومت برای یک مسئول، خوب خدمت کردن. چنین انسان‌هایی اگر تربیت شوند، همیشه مقاومند؛ مقاوم در برابر اِشغال، در برابر استعمار، در برابر تهاجم فرهنگی و مقاوم در اقتصاد مقاومتی و ... . 🔸بنظر می‌رسد ما دچار تقلیل‌گرایی در ترویج فرهنگ مقاومت شده ایم؛ تبدیل اخبار مقاومت‌های نظامی به صدر اخبار میان مردم و فاصله گرفتن از مفهوم گسترده مقاومت. (این، به معنای نفی توجه به اخبار نیست، به معنی ماندن در این مرحله است) 🔹مقاومت مسیر دائمی ست و جامعه ما همیشه آماج تهاجم. پس انسان مقاوم است که می‌تواند در این مسیر بماند و البته کنشگری کند. جامعه‌پذیری مقاومت را باید از تکثیر معنای مقاومت در زندگی روزمره پی گرفت. @ahmad_olyaei
✍کسانی که وضعیت فرهنگ را فقط از ویدئوهای وایرال‌شده در شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده و می‌سنجند، ایام اعتکاف امسال را دنبال کنند تا شاهد حضور بی‌نظیر نوجوانان در اعتکاف باشند. استقبال، خارج از تصور فرایند تحلیل‌های فرهنگی این روزهاست. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1735976964321808175 @ahmad_olyaei