#نقد_فیلم
#سینما_عدالت
#سینما_اندیشه
📣هفتمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی سینما
آینه جادو
✅نقد فیلم هیئت منصفه شماره2 juror#2 2024
به کارگردانی کلینت ایستوود
زمان: 12 دیماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷/۳۰
مکان: ابتدای خیابان صفائیه، فروشگاه کتاب آستان قدس رضوی، باران معرفت
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح کردهاند، به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مىدهد.» (سوره مریم، آیه ۹۶)
◾️ یادش گرامی
@ahmad_olyaei
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفی_فیلم
#مقاومت
🔹فیلم «شماره بیست و چهار» یا Nr. 24 یک فیلم جدید نروژی ست که اکتبر 2024 اکران خود را آغاز کرد. این فیلم داستان واقعی گونار سونستبی (Gunnar Sønsteby)، قهرمان ملی نروژ در مقاومت ضدفاشیستی علیه فاشیسم هیتلری و یکی از اعضای جنبش مقاومت نروژ در طول اشغال نروژ توسط آلمان در جنگ جهانی دوم است.
🔸مجسمه ای از وی در کنار دوچرخهاش در خیابان کارل یوهان اسلو (پایتخت نروژ) نصب شده است. این مجسمه همان لحظه یی را تجسم میبخشد که گونار برای نخستین بار مقاومت را انتخاب کرد. لحظه یی که او در همین خیابان از دوچرخه اش پیاده شد تا عبور گردانی از ارتش اشغالگر هیتلر را که در روز تعیین فرمانده و حاکم نظامی هیتلر، برای نمایش قدرت به سوی مجلس نروژ رژه میرفت، مشاهده کند. گونار در همین لحظه با خودش گفت «من میمیرم ولی این را تحمل نخواهم کرد» و از همانجا با دوچرخه اش نزد رفقای خود رفت و نخستین هسته مقاومت ضدفاشیستی را بنیان گذاشت.
🔹قسمتی از این فیلم که در این قطعه مشاهده میکنید دو دیالوگ کلیدی دارد؛
✔️کار مقاومت خرج دارد.
✔️اینجا شما فرصت دارید طرف درست تاریخ بایستید.
🔸ایران عزیز مملو است از مقاومانی چون شهید سلیمانی که در دنیا بینظیرند اما بهرهبرداری از تاریخ مقاومتها در دنیا به ویژه از مسیر سینما، برای جامعهپذیری مقاومت مفید است.
@ahmad_olyaei
انسان مقاوم یا اخبار مقاومت؟!
🔹مقاومت یک مفهوم متعالی و پرمغز است که میتواند مصادیق زیادی داشته باشد. با توجه به سطوح و طبقات مختلف مردم، باید از ظرفیت مفهومی مقاومت استفاده کرد و جبهه مقاومت را گسترش داد.
🔸آنچه تاکنون رخ داده، بیشتر بازنمایی و معرفی سطح نظامی مقاومت برای مردم بوده است. بدین معنا که «در غزه و سوریه و ... چه خبر؟» بشود پرسش اصلی و دائمی مردم. اساسا شاید لازم نباشد دائما و به صورت فراگیر، همه مردم در همه سطوح، مقاومت را فقط مقاومت نظامی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و ... ببینند و بشنوند. اینگونه، ما اولا سطحی تکراری را برای همه به مثابه یک نسخه واحد معرفی کردهایم و ثانیا از دیگر سطوح مقاومت بهره نبردهایم.
🔹آنچه نیاز است و در دستگاه تربیت نیز موجه است، ساخت انسان مقاوم است. انسان مقاوم فقط کسی نیست که دائما اخبار غزه را ببیند و متأثر شود. انسان مقاوم گاهی میتواند در یک کارمند با وجدان کاری بالا مصداق پیدا کند. گاهی یک زن خانهدار در مقام مادر مقاوم در مسیر سخت تربیت فرزند، مصداق انسان مقاوم است. مقاومت شاید برای دانشآموزان، خوب درسخواندن باشد و مقاومت برای یک مسئول، خوب خدمت کردن. چنین انسانهایی اگر تربیت شوند، همیشه مقاومند؛ مقاوم در برابر اِشغال، در برابر استعمار، در برابر تهاجم فرهنگی و مقاوم در اقتصاد مقاومتی و ... .
🔸بنظر میرسد ما دچار تقلیلگرایی در ترویج فرهنگ مقاومت شده ایم؛ تبدیل اخبار مقاومتهای نظامی به صدر اخبار میان مردم و فاصله گرفتن از مفهوم گسترده مقاومت. (این، به معنای نفی توجه به اخبار نیست، به معنی ماندن در این مرحله است)
🔹مقاومت مسیر دائمی ست و جامعه ما همیشه آماج تهاجم. پس انسان مقاوم است که میتواند در این مسیر بماند و البته کنشگری کند. جامعهپذیری مقاومت را باید از تکثیر معنای مقاومت در زندگی روزمره پی گرفت.
@ahmad_olyaei
✍کسانی که وضعیت فرهنگ را فقط از ویدئوهای وایرالشده در شبکههای اجتماعی دریافت کرده و میسنجند، ایام اعتکاف امسال را دنبال کنند تا شاهد حضور بینظیر نوجوانان در اعتکاف باشند. استقبال، خارج از تصور فرایند تحلیلهای فرهنگی این روزهاست.
https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1735976964321808175
@ahmad_olyaei
هدایت شده از فکرت
1403.10.12 آینه جادو.mp3
19.26M
🔸نقد فیلم هیئت منصفه ۲
👤 دکتر احمد اولیایی
فیلمهای دادگاهی در غرب 02:00
مفهوم عدالت در غرب 03:00
چالش حقیقت و عدالت 05:00
ادراک عدالت اجتماعی 06:50
موضوعشناسی در غرب 08:00
نظریه برچسبزنی 10:30
تعریف عدالت در فیلم 13:45
اخلاق قرارداد اجتماعی 16:00
تقابل حق و خیر 17:35
👤محمدرضا نصیری
نقد فرمیک نمای ابتدایی 23:23
تجسم عدالت در کاراکترها 24:30
نمایش متهم به قتل در دادگاه 26:00
شخصیتپردازی هیئت منصفه 27:00
نظریه تساوی عدالت و حقیقت 28:00
نمای شککردن دادستان 32:00
نقد فرمیک سکانس پایانی 35:00
سکانس پایانی و شکست عدالت 37:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#یادداشت
«پروژه علوم انسانی اسلامی و بازخوانی چند رویکرد»
#روزنامه_فرهیختگان
🗓 ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
👇مطالعه یادداشت در سایت روزنامه فرهیختگان:
🌐https://farhikhtegandaily.com/page/262475/
@ahmad_olyaei
◾️ایین نکوداشت دانشمند فرزانه و انقلابی زنده یاد دکتر عماد افروغ
⏰زمان: سهشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳
ساعت ۱۰
🔻مکان:تالار ایوان شمس، ابتدای بزرگراه کردستان
@ahmad_olyaei
«یک اتفاق خوب؛ هم اندیشی عدالت پژوهان»
🔹مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی (عدالت) در سال ۹۰، دو مورد مهم را فرمودند:
یک.«در عرصهی تفکر و نظریهپردازیِ (عدالت)، ما احتیاج داریم به تعدد آراء و تضارب آراء»
دو. «یکی از مهمترین کارها در عرصهی نظری این است که ما عدالتپژوهی را در حوزه و دانشگاه به عنوان یک رشتهی تعریف شدهی علمی بشناسیم»
🔸بحمدلله موفق شدیم دیروز دوشنبه اول بهمن برخی عدالت پژوهان رو دورهم جمع کنیم و ساعاتی شاهد معارفه و گفتگوی میان آن ها باشیم. قطعا افراد بیشتری مشغول عدالت پژوهی هستند که در این جمع نبودند. در این هماندیشی بنا بر این بود که دوستان مشغول در قم دور هم باشیم و بعد، در هماندیشی های آتی از دیگران نیز استفاده کنیم. دوستان ما در تهران مشغول عدالت پژوهی هستند و جایشان در نشست خالی بود؛ این اولین بود اما آخرین نبود.
🔹فارغ از گفتگوهای خوبی که در این هم اندیشی رخ داد، رونمایی از رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی نیز انجام شد. این رشته برای اولین بار در کشور به همت کارگروه عدالت دفتر تبلیغات طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید و ان شاءالله برای مهر ۱۴۰۴ در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام اجرا می شود. داوطلبانی که در آزمون سراسری ارشد در گروه علوم اجتماعی شرکت کرده اند می توانند در انتخاب رشته، رشته عدالت را انتخاب کنند. همچنین این رشته در آزمون اختصاصی طلاب که دانشگاه باقر العلوم در اردیبهشت برگزار خواهد کرد نیز قابل انتخاب است.
@ahmad_olyaei
عدالت پژوهی.pdf
5.38M
🔹خلاصه ای از آنچه در هم اندیشی عدالت پژوهان اتفاق افتاد و گفته شد...
🗓 تاریخ برگزاری: دوشنبه
اول بهمن۱۴۰۳_ قم
@ahmad_olyaei