#گزارش
#هم_اندیشی
#هفته_پژوهش
✍️امروز (۲۱ آذر ۱۴۰۲) توفیق شد به دعوت خبرگزاری رسا در جلسه «بررسی دغدغه های پژوهشگران حوزوی» در خدمت حجت الاسلام مقیمی حاجی معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه و همکارانشان بودم. لازم است تشکر کنیم از خبرگزاری رسا و همچنین از حاج آقای مقیمی که این جلسه را برگزار و در آن شرکت کردند؛ جای این جلسات به شدت خالی ست.
🔷سعی کردم در جلسه بجای بیان انتقادی و سلبی، به صورت ایجابی و حلی نکاتی عرض کنم که فهرست وار و به اختصار در اینجا می آورم؛
1️⃣ اصلاح زیست پژوهشی_طلبگی؛ تجربه زیسته طلبه تا سطوح عالی اساسا ربط چندانی به پژوهش ندارد و با طلاب زیادی مواجه هستیم که حتی یک یادداشت کوچک تا سال های پس از تحصیل ننوشته اند. این زیست باید از ابتدا اصلاح گردد. آموزش، تمرین، تولید از ابتدای تحصیل سه گانه ای است که می تواند این زیست را اصلاح کند.
2️⃣ فناوری گفتگوی علمی و چرخه ایده پژوهشی؛ حوزه همیشه محل تضارب آراء بوده است و این تضارب هرچند عموما به صورت شفاهی بوده اما قطعا می توان آن را بخشی از سنت پژوهش در حوزه دانست. اما اکنون چرخش ایده ها وجود ندارد و ما نیاز به تولید و ساخت یک فناوری گفتگوی علمی داریم. در این فناوری، ایده های پژوهشی که اصل پژوهش هستند شکل می گیرد.
3️⃣ بومی سازی ساختارها و فرآیندهای پژوهشی؛ باید گفت مع الأسف حوزه نیز در استعمار روش گرفتار شده است. برای رهایی از «اولویت قالب» باید به سمت بومی سازی فرایند های پژوهشی حرکت کنیم.
4️⃣ مزیت های رقابتی حوزه در پژوهش؛ با توجه به میان رشته ای و تخصصی شدن موضوعات در جامعه مدرن امروز، ادعا و ورود پژوهشی به تمام عرصه ها کار درستی نیست. حوزه در موارد متعددی مزیت رقابتی پژوهشی دارد که باید بدان ها بپردازد.
5️⃣ امتداد اجتماعی_ رسانه ای پژوهش؛ پژوهش و پژوهشگر اگر در کتابخانه بمانند و یافته های خود را امتداد ندهند، دو مشکل بوجود می آید: اولا ما با دفن پژوهش در حوزه مواجه خواهیم شد. دوما افراد غیر علمی که کار رسانه ای و اجتماعی بلدند، جای پژوهشگر واقعی و صاحب اندیشه حوزوی را می گیرند.
6️⃣ استفاده از پژوهشگران حوزوی_دانشگاه؛ خوب یا بد، تعداد زیادی از فضلای حوزه وارد دانشگاه شده اند و در کنار فضل حوزوی، فضل دانشگاهی را هم آموخته اند. شاید حدود ۵۰۰ هیئت علمی حوزوی-دانشگاهی داریم که این ها نباید به عنوان یک دانشگاهی لحاظ شوند، بلکه باید به عنوان پژوهشگران حوزوی درون خود حوزه مورد استفاده قرار گیرند.
7️⃣ بازاریابی پژوهشی؛ در وضعیت رقابت شدید و تنوع محصولات، نمی توان منتظر بود کسی یا نهادی به دنبال پژوهش های حوزه بیاید بلکه حوزه باید فرایند بازاریابی پژوهشی را در کشور دنبال کند.
🔸در پایان، لازم به ذکر است در بیانات حجت الاسلام مقیمی کارنامه خوبی از فعالیت های دو سال گذشته معاونت پژوهش حوزه ارائه شد که بخشی از آن، بخشی از ایده های فوق را در برداشت و بخشی نیز قانع کننده نبود که البته وقت برای گفتگوی بیشتر وجود نداشت.
🌐لینک خبر این نشست در کانال رسا؛https://eitaa.com/rasanewsagency/66677
@ahmad_olyaei
#معرفی_کتاب
#هفته_پژوهش
✍یکی از وجوه استعمار، استعمار از مسیر روش پژوهش و روش های تحقیق در علوم انسانی ست و متأسفانه باید گفت پژوهش و روش پژوهش در ایران امروز به نوعی مستعمره است.
کتاب
«Decolonizing Methodologies:
Research and Indigenous Peoples» کتاب بسیار خوبی از لیندا اسمیت «Zealand academic Linda Tuhiwai Smith»
است که در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید و البته توسط الهام اکبری و احمد نادری با عنوان «استعمارزدایی از روش» ترجمه شده است.
بنظر می رسد متولیان سیاستگذاری امر پژوهش در ایران به ویژه حوزه باید این کتاب را بخوانند.
@ahmad_olyaei
«پدیده حجت الاسلام_دکتر»
به بهانه 27 آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح
🔹سال هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال هاست که ما با دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و مدرک دکتری می دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده اند.
🔸طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده اند، مواجه باشیم. بحث من در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می رفت یا دانشگاه های حوزوی نباید تأسیس می شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده حجت الاسلام-دکتر» هاست. گاهی دیده می شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهه های حمله گونه به این پدیده شروع می شود. برخی هم که می خواهند به کارآمدی یا ناکارآمدی دانشگاه های حوزوی بپردازند، باز به این افراد (حجت الاسلام دکترها) هجمه می کنند. البته این نقد! ریشه در تاریخ دارد و شهید امروز یعنی شهید حجت الاسلام دکتر مفتح نیز زمانی که دکترای فلسفه خود را اخذ کرد از این حملات و نقدها در امان نبود.
🔹به نظر می رسد فی نفسه تحصیل در دانشگاه یک فضل است و یک فاضل حوزوی وقتی وارد دانشگاه می شود و یک رشته دانشگاهی را می خواند، یک فضل دیگری را دریافت کرده است. این، به حکم اولی نه تنها ایراد ندارد بلکه می تواند ممدوح باشد. اما به حکم ثانوی، اصلا نمی توان حکم کلی داد. بله، طلبه ای که با ورود به دانشگاه هویت حوزوی خود را از دست بدهد، غلط است. مبانی دینی خود را فراموش کند، غلط است. تحصیلات حوزوی خود یا تحصیلات دینی خود را متوقف کند، غلط است. دچار روشنفکری پوچ شود، غلط است. اما اگر طلبه ای با ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی، علوم انسانی روز را نیز بیاموزد، خوب است. اگر بتواند در کنار تحصیل، در دانشگاه تبلیغ هم کند خوب است. اگر بتواند مهارت هایی مانند روش تحقیق را بیاموزد خوب است. اگر بتواند با نگاهی نقادانه که از مبانی حوزوی خود بدست آورده به علوم دانشگاهی بپردازد، خوب است.
🔸یاد و خاطره شهید حجت الاسلام دکتر مفتح گرامی باد.
@ahmad_olyaei
📣مراسم «شب یلدای فاطمی» انجمن اسلامی دانشجویان
🔸با حضور استاد سیدعلی میرفتاح
(ادیب، نویسنده و مثنوی شناس)
🔸حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
🔸میلاد عرفان پور(شاعر)
🗓پنجشنبه (۳۰ آذر) ۲۱ دسامبر
⏰ساعت:
۲۰:۳۰ اروپای مرکزی
۲۱:۰۰ اروپای شرقی
۲۳:۰۰ تهران
🔹با همکاری مشترک انجمن اسلامی دانشجویان برلین، میشکولش، ولگوگراد، لیسبون، اوترخت، کلن
🌐لینک جلسه:
https://meet.google.com/src-pcnj-uwh
@ahmad_olyaei
#معرفی_فیلم
#عدالت_اجتماعی
✍تا کنون فیلم های زیادی درباب عدالت و عدالتطلبی ساخته شده است. یکی ازین فیلم ها، «مرد عمل A Man of Action » است. این فیلم اسپانیایی بنابر داستان واقعی یک مبارز آنارشیست بنام لوسیو اورتوبیا Lucio Urtubia Jiménez در سال ۲۰۲۲ به کارگردانی خاویر رویز کالدرا ساخته شده است.
🔹این روستایی رنج دیده که سال ۲۰۲۰ فوت کرد، با پرچم عدالت اجتماعی و مبارزه علیه سرمایه داری آمریکایی که خود را در بانکداری نشان می دهد، شروع به سرقت بانک ها به صورت مسلحانه و جعل پول و چک کرده و اموال بدست آورده را به گروه های مبارزاتی می دهد.
🔸خیلیها معتقدند یکی از علل پیروزی گروههای چپ گرا در آمریکای جنوبی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی همین پولهایی بود که لوسیو اورتوبیا در چاپخانههای زیرزمینی جعل میکرد.
🔹میگویند چگوارا پولهای اوتوربیا را قبول نکرد چون معتقد بود با دستمال کثیف نمیتوان شیشهای را تمیز کرد.
🔸عدالت طلبی به همان میزان که واجب و ضروری ست، اگر بی قاعده و بی اصول باشد می تواند تبعات منفی زیادی برای جامعه داشته باشد و حتی عدالت را ذبح کند. ما، در برخی عدالتطلب های جامعهی امروز نیز آفت هایی میبینیم. این آفت ها حاصل دو چیز است؛ یک. فاصله گرفتن عدالت خواهان از عدالت پژوهی, دو. تقلیل عدالت اجتماعی به مبارزه با فساد (هرچند بخش عمده ای از آن است).
🔹تماشای این فیلم به پژوهشگران عرصه عدالت، عدالتخواهان، علاقمندان به تاریخ جنبش های سیاسی و عدالت طلب توصیه می شود.
🌐 لینک تماشا از تلویبیون؛
https://telewebion.com/episode/0x5fbec6a
@ahmad_olyaei
#ارائه
"عدالت اجتماعی در منظومه فکری متفکر شهید، سیدمحمدحسین بهشتی"
🗓دوشنبه ۲۵ دسامبر(۴ دی)
🕙ساعت:
۲۰ اروپای مرکزی
۲۲ اروپای شرقی
۲۲:۳۰ تهران
🌐لینک جلسه :
https://meet.google.com/exa-mqne-sdx
@ahmad_olyaei
💐«میلاد باشکوه حضرت عیسی مسیح علیه السلام، پیامبر صلح و سلام، بر امیدواران به رحمت و مهر خداوند، خجسته باد»💐
امام خمینی رحمت الله علیه:
«ای پدران کلیسا و روحانیان تابع حضرت عیسی... حداقل یکبار برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید.» (صحیفه امام جلد ۱۱ ص ۳۷۵)
💐The glorious birth of Jesus Christ, peace be upon him, the prophet of peace and peace, be blessed💐
Imam Khomeini:
«O church fathers and clerics subordinate to Jesus... at least once for the pleasure of God and following the command of Jesus Christ, ring the bells in your temples for the benefit of the oppressed and to condemn the oppressors». (Sahafeh Emam, volume 11, page 375)
@ahmad_olyaei
#معرفی_کتاب
#تازه_های_نشر
کتاب «نظریه پردازی ارتباطات: خوانش هایی در پهنه سنت ها»
ناشر؛ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
نویسنده؛ روبرت تی. کریگ | هیدی ال. مولر
مترجم؛ محسن بدره | مهدی یوسفی | روح الله گلمرادی | علی نجات غلامی
سال نشر: ۱۴۰۲
تعداد صفحات: ۹۹۶
✍این کتاب اوّلین مجموعه از خوانشهای دستاوّلی است که در باب هفت سنت نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانهشناختی، پدیدارشناختی، فرمانششناختی، اجتماعی- روانشناختی، اجتماعیـفرهنگی، و انتقادی) در ۹ بخش توسط روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر تنظیم و تدوین شده است.
🔹خواندن این کتاب به دانشجویان رشته فرهنگ و ارتباطات توصیه می شود.
@ahmad_olyaei
#معرفی_کانال
#جهان_عرب
🔹اساسا بدون توجه به جهان عرب نه می توان تمدنی اندیشید و نه می توان تحلیلی واقعی از مناسبات سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اندیشه ای جهانی و منطقه ای ارائه داد.
🔸کانال «جهان عرب» که دوست خوبم دکتر مختار شیخ حسینی رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را مدیریت محتوایی می کند، می تواند مطالب خوبی درین زمینه در اختیار شما قرار دهد.
🔹دکتر شیخ حسینی با تسلط زبانی، ارتباطات منطقه ای و اشراف اندیشه ای که بر جهان عرب دارد، به سرعت و نقطه زن به مخاطب، محتوا ارایه خواهد داد.
🌐لینک عضویت در کانال جهان عرب؛
https://eitaa.com/Arabworld2023
@ahmad_olyaei
🔸اسعدالله ایامکم🔸
چه میفهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا!
🔹شعری زیبا از دوست خوبم سید حمید برقعی
زنی از خاک، از خورشید، از دریا قدیمیتر
زنی از هاجر و آسیه و حوا قدیمیتر
زنی از خویشتن حتی از أعطینا قدیمیتر
زنی از نیّت پیدایِش دنیا قدیمیتر
که قبل از قصۀ قالوا بلی این زن بلی گفتهست
نخستین زن که با پروردگارش یا علی گفتهست
ملائک در طواف چادرش، پروانه پروانه
به سوی جانمازش میرود سلانه سلانه
شبی در عرش از تسبیح او افتاد یک دانه
از آن دانه بهشت آغاز شد ریحانه ریحانه
نشاند آن دانه را در آسمان، با گریه آبش داد
زمین خاکستری بود اشک او رنگ و لعابش داد
زنی آنسان که خورشید است سرگرم مصابیحش
که باران نام او را می ستاید در تواشیحش
جهان آرایه دارد از شگفتی های تلمیحش
جهان این شاه مقصودی که روشن شد ز تسبیحش
ابد حیران فردایش ازل مبهوت دیروزش
ندانم های عالم ثبت شد در لوح محفوظش
چه بنویسم از آن بیابتدا، بیانتها، زهرا
زمین زهرا، زمان زهرا، قدر زهرا، قضا زهرا
شگفتا فاطمه! یا للعجب! واحیرتا! زهرا
چه میفهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا!
مرا در سایۀ خود برد و جوهر ریخت در شعرم
رفوی چادرش مضمون دیگر ریخت در شعرم
مدام او وصله میزد، وصلۀ دیگر بر آن چادر
که جبرائیل میبندد دخیل پَر بر آن چادر
ستون آسمانها میگذارد سر بر آن چادر
تیمّم میکند هر روز پیغمبر بر آن چادر
همان چادر که مأوای علی در کوچهها بودهست
کمی از گرد و خاکش رستخیز کربلا بودهست
@ahmad_olyaei
"اعتماد"؛ به بهانه حادثه تروریستی کرمان
🔹 در سفر علمی_فرهنگی که چند وقت پیش به روسیه داشتم از تعدادی مردم، اساتید و دانشجویان روس این سوال را پرسیدم که «نظر شما در باب حمله روسیه به اوکراین چیست؟». عمدتا اینگونه جواب می دادند که این، یک امر تخصصی و فنی ست، ما اطلاعی نداریم ضمن اینکه به کار حاکمیت اعتماد داریم.
🔸یکی از نکات جامعه شناختی و مردم شناسی ایران این است که اولا ما در تمام امور اظهار نظر کارشناسی می کنیم و دوما اعتماد اندکی به حاکمیت داریم.
🔹پیشتر و عمدتا زمانی که در باب کارآمدی ارکان نظام گفتگو می کردیم، نهادهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی ایران را دارای بیشترین کارآمدی می دانستیم اما در چنین زمان هایی مانند «انتقام» نسبت به ترورها بواسطه غلبه احساسات و آن نکته جامعه شناختی که بیان شد، مجددا به سطح نازلی از اعتماد به این نهادها می رسیم و ناکارآمدی را به آن ها نسبت می دهیم.
🔸در عین حال که معتقدم «ادراکات عمومی مردم» که خواستار انتقام و کنش ملموس در این موارد هستند باید ارج نهاده شود، اما عقبه موفق این نهادها که اتفاقا حاصل مدیریت بی واسطه مقام معظم رهبری در آن ها و تجربه مسئولان این نهادهاست، باید در پیشانی انتظارات و تحلیل های ما باشد.
🔹مسائل استراتژیک، امنیتی، نظامی و دفاعی از پیچیده ترین مسائل جامعه است. دو عنصر «عدم تخصص» و «اعتماد به حاکمیت» در این موارد باید سرلوحه کنش های اجتماعی_رسانه ای ما باشد.
@ahmad_olyaei