✅عادت های انسان و منشا رفتار
🔰"همه ما گاهی علیرغم اینکه تجربه کاری را داریم اما باز خلاف آن عمل میکنیم. گاهی می دانیم این کار بد است ولی انجام می دهیم. اینکه سر آن چیست از نگاه بنده حقیقت این است که ما یک تمایلات نفسانی داریم که وقتی عادت شد، دیگر مخالفت کردن با آن مشکل است. و آنجا که حقایق با آن تمایلات نهادینه شده تزاحم پیدا میکند، مخالفت کردن با آن تمایلات منفی خیلی مشکل است.
ریشه قضیه این است و علت این که این تمایلات منفی رشد میکند آن است اصولاً امثال ما نسبت بعضی حقایق دینی که جنبه ماوراء طبیعی دارد اکثراً ضعیف هستیم"
🎙 آیت الله مصباح یزدی(ره)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما.mp3
21.58M
انسان و تجربه های نزدیک مرگ 🎙استاد علی امینی نژاد
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
💢 کمال حقیقی، راستین و ماندگار
علامه #جوادی_آملی:
آب را باید از ریشه درخت به درخت رساند، نه از شاخه به بیرون! #کمال را انسان باید از #جان تهیه کند نه از میز نه از پست و نه از مقام! آن انسانی که از درون خود فضیلتی نیاندوخت و منتظر ارزش های بیرونی بود، هر چه زودتر می پوسد؛ زیرا در #هر_مقطع_از_عمر که باشد گرفتار نیرنگ یک #رهزن_خاص است.
◽️ سخنرانی در ساختمان نخست وزیری/ تاریخ: ۱۳۶۱
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
🔸آینۀ نفس🔸
آینهها سه نوعاند؛ «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان میدهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک نشان میدهد. «مقعر» یا «کاو» که تصویر را بزرگ نشان میدهد.
عقل، آینۀ ساده است و هر چیز را همان گونه که هست نشان میدهد. اما نفس انسان، آینهای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود میپسندد، بزرگ جلوه میدهد و آنچه را نمیپسندد، کوچک نمایش میدهد.
آیت الله حائری شیرازی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰کشف اخس تکنولوژی از هستی
(ارائه: بنیاد حکمت صدرا)
🎙احمد شه گلی👇👇
👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/07/15/2345-2/
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅#به_سوی_حکمت_نافع
🔰معرفی سایت علمی با محوریت موضوعات #انسان_شناسی:
🔹فلسفه و حکمت
🔹معارف و دین شناسی
🔹علم النفس فلسفی
🔹علم النفس دینی
🔹انسان و طبیعت
🔹انسان و تکنولوژی
🔹شناخت و معرفت
🔹رویکرد فلسفی به پدیده ها
🔹جملات قصار حکما
📌آدرس سایت👇👇
👉🆔 https://ahmadshahgoli.ir
🔸 امراض مخفی انسان🔸
بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد.
این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمیکند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانههای بیماری بروز میکند! دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان میدهند، چون روح ما متعلق به آنجاست.
خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمیفهمیم، بلکه در آخرت درمییابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضیها را از رحم دنیا به آخرت بردهایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشتهایم.
آیت الله حائری(ره)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
خدای سقیفه و خدای غدیر.docx
29.2K
#خدای_سقیفه_و_خدای_غدیر
به مناسبت عید غدیر خم
پرسش بشر از خدای سقیفه!
⛔️من خدای سقیفه را نمی خواهم، خدای سقیفه، خدای بی حکمت است. او کشتی بشریت را در میان امواج سهمگین اقیانوس، بی ناخدا رها کرده است.
✅ من خدای غدیر را می خواهم که حکیم است و برای کشتی بشریت ناخدا تعیین کرده و در مصاف با ظلم و ظالمان، بشر را بی رهبر رها نکرده است
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
1_1093885278.pdf
7.97M
کتاب هزار و یک فضیلت امیرالمومنین (علیه السلام) در منابع اهل سنت
🔴#شکل_وجودی_انسان_در_هستی
🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188)
💬ترجمه:انسان ها اشکال مختلفی هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند.
🔍شرح و توضیح:
🔹 «شَّكْل» به فتح به معنی شبیه، مثل، شکل و هیئت ، چیزی را با علامتی مشخص کردن و بستن پای چهارپایان است. طنابى را که با آن پاى چهارپا را مىبندند «شکال» مىگویند. (ر.ک: لسان العرب، ج11، 356) «شاکله» نیز ار این کلمه گرفته شده است.
🔹مراد از «شَّكْل» شکل ظاهری نیست. با توجه به کاربردهای متعدد می توان «شَّكْل» را در نسبت با انسان چنین معنا کرد: «شَّكْل» ساختار و شاکله خاص هر کس در جهان هستی است که متشکل از ادراکات، باورها، ملکات و رفتارهای و به طور کلی شخصیت خاص هر انسانی است که او را از دیگران متمایز کرده است آن گونه که اشکال هندسی از یکدیگر متمایز می شوند.
🔹معنی حدیث این است که هر انسانی، شکل خاص خود را دارد که شبیه و نظیری مانند او در خصوصیات و سجایا و خلقیات و... برای او یافت می شود. هر چه شکل انسان ها به همدیگر شبیه تر باشد انس و الفت آنها به همدیگر بیشتر است. انسان هایی که هم سنخ یکدیگر اند گرایش بیشتری به یکدیگر دارند. مضمون این روایت با روایاتی نظیر «الأرواح جنود مجندة » همپوشانی دارد.
🔹این حدیث دو دلالت دارد: الف)هر انسانی در هستی دارای شکل وجودی خاصی است. ب) برای هر کس در هستی نظیر و شبیهی که مناسب با شاکله او است وجود دارد. در این صورت مضمون این روایت به این روایت نزدیک است: إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- لَمْ يَخْلُقْكَ حَتّى خَلَقَ لَكَ مَا يَحْتَمِلُكَ مِنْ شَكْلِكَ. (كافي، ج10، ص: 602 )
🔹این حدیث گزارش از واقعیت است. معنی آن تایید هر نوعی از روابط انسان ها با یکدیگر نیست. ممکن است کسی شکل وجودی او جنبه سلبی داشته باشد. در این حالت به طور طبیعی به هم شکل و هم سنخ خود گرایش بیشتری دارد. اما این شخص برای اصلاح خود باید به ضد شکل وجودی خود ارتباط برقرار کند. اگر چه میل طبیعی او به جنبه سلبی بیشتر است.
✳️نکات کاربردی
1️⃣برای شناخت نظیر شکل وجودی خودمان در هستی،باید ابتدا شکل خود را بشناسیم. تا من شکل خودم را نیابم نمی توانم شبیه شکل خودم را پیدا کنم! از این جا اهمیت خود شناسی روشن می شود.
2️⃣در انتخاب دوست و انتخاب همسر به شبیه شکل وجودی خود توجه کنیم.
3️⃣ بر روابط افراد انسانی در اجتماع بشری اصل موانست و موافقت در شخصیت حاکم است. به این معنی که برخی افراد با یکدیگر مانوس تر و برخی نامانوس هستند و همین سبب شکل گیری و استمرار روابط افراد با همدیگر می شود. برخی وقت ها ما انسان ها بدون دلیل احساس می کنیم با کسی مانوس تر و راحت تر هستیم. همچنین گاهی احساس می کنیم علاقه ای به برخی از اشخاص نداریم. در هر دو نوع علت آن دوری و نزدیکی افراد در شکل و شاکله وجودی است.
4️⃣شهودهای درونی افراد درباره موانست یا عدم موانست با دیگران، گاه کاملا درست و گاه کاملا غلط و متاثر از قضاوت زود هنگام، سطحی بینی، پیش فرض و سایر امور منحرف کننده گواهی دل است.
5️⃣اگر ابعاد شخصیتی انسان درست و متعادل رشد کرده باشد، معمولا شهود های او نیز صحیح است. در برخی از اشخاص چنین است که به جهت فراست شخصیتی که دارند می توانند در برخورد های اولیه، شناخت مناسبی از شاکله شخصیتی افراد به دست آورند و در برخی از افراد نیز با وجود ارتباط طولانی نمی توانند درک درستی از فرد داشته باشند.
6️⃣اگر شکل وجودی انسانی در برخی از جهات، منفی است باید در همان جنبه با کسی که ضد آن حالت را دارد، ارتباط داشته باشد، تا آن حالت در انسان تضعیف شود. کسی که شجاع نیست باید با شخص شجاع ارتباط داشته باشد. شخص تنبل باید با زرنگ و زیرک تعامل داشته باشد. اگر چه به لحاظ طبیعی میل به زرنگی ندارد.
✍یادداشت : احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
💢 انسان و شرایط خاص
🔹 به طور كلى هر چيزى كه انسان را در شرايط غیر عادی قرار دهد، پرده از روى اخلاق واقعى انسان برمیدارد.
🔸 انسان در حال عادى حكم آب راكد را دارد كه در حوضى جمع شده است؛ به واسطه ركود، مخلوطهاى آب تهنشين مىشود و آب بسيار صاف و زلال مشاهده میشود. اما همينكه يك چوب داخل آب ببريد و آب را تكان بدهيد و زير و رو كنيد، آنوقت میبینید چقدر كثافت داخل اين آب است.
🔹 بسا افرادى كه در شرايط عادى به دل و نفس خود مراجعه میکنند، آن را مانند همان آب حوض صاف و پاك میبینند و خودشان غافلند كه اگر شرايط جديدى به وجود آيد و موجباتى پيدا شود كه صفات پليد تهنشين شده باطن ظهور كند معلوم خواهد شد كه چقدر آلودگیها در روح آنها بوده است.
📚استاد مطهری، حج، ص۳۹
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
امام حسین ع و ظهور هویت انسان.mp3
5.04M
✅امام حسین (علیه السلام) و ظهور هویت انسان
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚معیار شناخت عمر حقیقی انسان
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
🌍#تعريف_انسان_(۱)
🔹انسان دارای تعریف های مختلفی است که استاد مطهری این تعاریف را چنین بیان می کنند:
🔴حيوان ناطق، خودآگاه ، جهان آگاه، مطلق طلب، لايتناهى، سيرى ناپذير، غيرمعين، پيشرونده، آزاده، عصيانگر، خواستار نظم، غريب (تنها)، مضطرب، ماوراء جو، عقيده پرست، ايده آل خواه، آينده گراى، متعصب، ابزارساز ( بنيامين فرانكلين)، داراى شناخت، حيوان اجتماعى، حيوان آزاد، حيوان مسؤول، حيوان دوچهره، تخيّل آفرين، عاشق، معنوى، دروازه معنويت، آرزودار، حيوان مكلف (كانت)، حيوان جاندار به معنى واقعى(دكارت)، حيوان ماوراء الطبيعى، حيوان عالم و مؤمن، حيوانى مانند حيوانات ديگر بدون تفاوت(هابز)، حيوان نوع پرست، حيوان باوجدان، عالم صغير، حيوان ليبدو (نظريه فرويد)، انسان صاحب ضمير ناخودآگاه (ايضاً فرويد)، حيوان خلّاق و آفريننده، حيوان فيلسوف، حيوان پارسا، حيوان عدالتجو، حيوان حكيم يا فيلسوف، حيوان حقيقت جو، حيوان زيبايى طلب، حيوان آزاد از جبر محيط، حيوان مخلص(مطهری، يادداشتها ، ج1، ص410). با اندکی تصرف.
✅استاد مطهری پس از اشاره به تعریف های مختلف انسان می گوید:
🔰بديهى است كه هريك از اين امتيازات به جاى خود صحيح است، اما شايد اگر بخواهيم تعبيرى بياوريم كه جامع تفاوتهاى اساسى باشد، همان به كه از علم و ايمان ياد كنيم و بگوييم انسان حيوانى است كه با دو امتياز «علم و ايمان» از ديگر جانداران امتياز يافته است(مطهری، مجموعه آثار، ج23، ص674).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔎#درباره_واژه_انسان_شناسی
🔰این واژه در دوره های مختلف غرب، کاربردهای متفاوتی داشته است. در اینجا قصد ورود تخصصی به این موضوع نداریم. امروزه انسان شناسی (anthropology) یک رشته علمی در بین رشته های علوم انسانی است که گرایش های مختلفی پیدا کرده است. این کاریرد از انسان شناسی به معنای شناخت مناسک انسانی،فرهنگ ها، نژادهای انسانی، توزیع جمعیت، رده بندی انسان ها و فرهنگ انسانی است.
⭕️این کاربرد از انسان شناسی با کاربرد آن در مباحث فلسفی و دینی کاملا متفاوت است.
📌انسان شناسی به معنای عام آن به معنای هر نوع شناخت و معرفت درباره انسان است.
🔵مراد از انسان شناسی در این کانال هر نوع معرفت بنیادین و نافع درباره انسان با رویکرد دینی، فلسفی و روان شناسی است.
✅بنابراین مباحث انسان شناسی در این کانال سه خصوصیت دارند:
1⃣بنیادی بودن بحث
2⃣نافع و مفید بودن مطلب
3⃣رویکرد فلسفی و دینی و روانشناسی به انسان
یادداشت:احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
⛅️#انسان_شناسی_در_حجاب
انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم:
🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
📝نفس ما تا زمانی که خیلی ضعیف باشد نیاز به دو بدن دارد، بدن اُمیه و بدن عنصریه، وقتی شدت وجود پیدا کند،بدن اُمیه رها می شود و بدن عنصری می ماند،کمی كه شدت وجود بیشتری پیدا کرد بدن مثالی است و باز شدت وجود پیدا کند، بدن مثالی هم نمی خواهد و می ماند بدن عقلی، تا جایی که هیچ نیازی به مادون خود پیدا نمی کند و تمام نیازش فقط به حضرت ربوبی می شود
💿شرح شواهد الربوبیه،جلسهٔ۱۴۹،دقیقهٔ ۳۳
👤حجت الاسلام زنجیر زن حسینی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
#عدد_چهل_و_کمال_انسان
🔥به مناسبت اربعین حسینی
🔰علامه بحر العلوم درباره عدد چهل و کمال انسان می نویسد:
✅ زمان مسافرت عالم دنيا و ظهور استعداد، و نهايت تكميل در اين عالم در چهل سال است. عقل انسان در چهل سالگي به قدر استعداد هر كسي كمال ميپذيرد. و از بدو ورود انسان در اين عالم در نموّ است تا سي سالگي، و ده سال بدن او در اين عالم واقف است؛ و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبيعت تمام است و ابتداي مسافرت به عالم آخرت است. بعد از آن قوّت انسان سال به سال در كاهيدن است و نور سمع و بصر و قواي مادّي او در نقصان و زوال می شود. رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم ص 30 - 36
☀️انسان در چهل سالگی در صفات اعم از خوب یا بد به بلوغ می رسد و پس از آن تغییر دشوار است.
🔺مطابق روایت اگر کسی تا چهل سالگی شر او بر خیر غلبه داشته باشد، روی سعادت نمی بیند.
🔸پیامبر اکرم (ص)و برخی از پیامبران(ع)در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند.
◾️میقات حضرت موسی (ع) چهل روز طول کشید.
🔹عمل خالص در چهل روز سبب جاری شدن حکمت از قلب به زبان می شود.
☀️مطابق روایت گل آدم را در چهل روز سرشته شد.
▫️در بسیاری از دستورات خواندن چهل بار دعا و ....توصیه شده است.
🔶چله گیری برای سیر و سلوک یکی از آداب عرفا بوده است.
🔅پیامبر(ص) چهل روز اعتکاف کرد تا غذای آسمانی نازل شد و مقدمه تولد حضرت زهرا(ع) فراهم شد.
🔹امام حسین (ع) تنها امامی است که در بین ائمه اطهار(علیهم السلام) اربعین دارد.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
✳ انسان قرآنی
🔻 هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مىزند پاك، غذا مىخورد پاك، مىبيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسبوكارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مس مىكند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».
👤 #علامه_حسن_زاده_آملی
📚 برگرفته از کتاب «گفتوگو با علامه حسنزاده آملی»
📖 ص ۶۵
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
🌍#شرافت_مزاج_نبوی_در_بین_انواع_انسانی
🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند.
▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است.
▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است.
▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ )
▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود)
▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است.
🔰علامه حسنزاده آملی در این باره میفرمایند:
«هر کس مزاج درونی و جسمانیاش معتدلتر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفقتر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدلترین مزاج بود، به کاملترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87)
✍️یادداشت: احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_Shahgoli
✅محاسبه نفس
🔰 به مناسبت شهادت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام
مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبِحَ ، و مَن غَفَلَ عَنها خَسِرَ
امام رضا عليه السلام : هر كه به حساب نفْس خود رسيدگى كند، سود بَرَد و هر كه از آن غفلت ورزد، زيان بيند
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅ساحت جسمی انسان و نقش آن در ارتقای سبك زندگی دینی (با تأكید بر آموزههای رضوی)
✍️احمد شه گلی
آدرس لینک👇👇
👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/06/21/2345/
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔆راهکار کشف باطن برزخی
✅باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
استاد علامه حسن زاده آملی:
اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد "بهيمه" است.
و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند "ملك" است.
و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد "انسان" است.
◀️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم ص ۳۰ و ۳۱
🌿علامه حسن زاده املی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
✅نامشخص بودن مهلت عمر
◼️(به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام)
✔️امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود:
🔹همانا شما انسان ها در یک مدّت و مهلت کوتاهی به سر می برید که مدّت زمان آن حساب شده و معیّن می باشد و مرگ، ناگهان و بدون اطلاع قبلی وارد می شود و شخص را می رباید، پس متوجّه باشید که هرکس هر مقدار در عبادت و بندگی و انجام کارهای نیک تلاش کند ـ فردای قیامت ـ غبطه می خورد که چرا بیشتر انجام نداده است و کسی که کار خلاف و گناه انجام دهد پشیمان و سرافکنده خواهد بود. «أعیان الشّیعه، ج ۲، ص ۴۲»
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🖊 #علامه_حسن_زاده_آملی ره:
دستورالعمل انسان "فقط و فقط " قرآن کریم و سنت رسول خاتم و آل او علیهم السلام است؛
و جز آن هوا و هوس است.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چیستی وفات انسان
⏪آیت الله حسن زاده آملی (ره)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💬 برخی از دانش هایی که به طور مستقیم مبتنی بر شناخت انسان است. تصویر ناقص از انسان سبب طرح ناقص و اشتباه بسیاری مسائل علوم مربوط به انسان می شود:
1️⃣ فلسفه
2️⃣معرفت شناسی
3️⃣علم اخلاق
4️⃣روان شناسی
5️⃣تعلیم و تربیت
6️⃣جامعه شناسی
7️⃣پزشکی
8️⃣روان پزشکی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli