eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
170 عکس
136 ویدیو
29 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کرسی ترویجی ✅ تفاوت نفس و روح در متون دینی و تبیین دیدگاه برگزیده 👤 ارائه دهنده: 🔹 دکتر ( عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ناقدان: 🔹 حجت‌الاسلام دکتر محسن قمرزاده( مدیر گروه فقه قرآن مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حسن پناهی آزاد(هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) زمان: | چهار‌شنبه25 خرداد ماه 1401 | ساعت 17 | 📌لینک 👇👇 🆔https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
✅ در صفحات مجازی با ما همراه باشید. ✔️سایت (درگاه فعالیت های علمی) ✔️ایتا (انسان شناسی) ✔️تلگرام (انسان شناسی)
خدای سقیفه و خدای غدیر.docx
28K
یادداشت: احمد شه گلی ⛔️من خدای سقیفه را نمی خواهم، خدای سقیفه، خدای بی حکمت است. او کشتی بشریت را در میان امواج سهمگین اقیانوس، بی ناخدا رها کرده است. ✅ من خدای غدیر را می خواهم که حکیم است و برای کشتی بشریت ناخدا تعیین کرده و در مصاف با ظلم و ظالمان، بشر را بی رهبر رها نکرده است. ✅با مقایسه خدای سقیفه و خدای غدیر متوجه می شویم که ولایت ریشه در توحید دارد اگر توحید را درست درک کنیم باطن آن قبول ولایت اولیا الهی است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔷 «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» 🎤 سخنران:احمد شه گلی 📆 زمان: جمعه، 14 مرداد، ساعت 12 📱مکان: به صورت مجازی 👈 لینک ورود: https://www.irip.ac.ir/u/136
🔷 «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» 🎤 سخنران:احمد شه گلی 📺لینک در آپارات👇 https://www.aparat.com/v/zecy3 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 انسان در کربلا و مقایسه با مکاتب روان شناسی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢احمد شه گلی: قاتلانِ امام حسین (ع) به ‌قدری دچار شقاوت شدند که اوجِ زیبایی را زشت می‌دیدند 🔷احمد شه گلی، در این نشست، با اشاره به اینکه در کنار نگاه­‌ها و رویکردهای دینی، کلامی، عرفانی، و تاریخی به واقعۀ عاشورا، نگاه حکمی، فلسفی، و عقلانی نیز از اهمّیتِ بسزایی برخوردار است، عنوان این جلسه و نگاهی انسان­‌شناختی به حادثۀ کربلا را نیز در همین زمینه ارزیابی نمودند. به اعتقاد ایشان، در آدمی حالتی در نفس وجود دارد که به­ واسطۀ آن، انسان کار زشت را خوب می‌بینید که می­ توان آن را خوب‌پنداری زشتی‌ها نام نهاد. در قرآن کریم، از این حالت به «تزیین نفس» یاد شده و در آیات متعدّدی به آن اشاره رفته است. وی افزود، در واقع، در اینجا یک واقعیت وجود دارد که دو جنبه دارد؛ یک جنبه اینکه انسان کار زشت را خوب می‌بیند و جنبه دوم اینکه کار خوب را بد می‌بیند. در این وضعیّت انسان وارونه می‌شود. نکتۀ مهم آنکه این حالت نه­ تنها در یک فرد، بلکه می‌تواند در یک امّت و در یک مقطع تاریخی نیز ظهور پیدا کند. ادامه خبر : https://www.irip.ac.ir/fa/news/376/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜قدرت نفس: نفس چون اندکی قوی شود می تواند در خیال و وهم دیگران نیز اموری را ایجاد کند.؛نظیر نفس ساحران و شعبده بازان که در مسیر ناصواب، و یا برخی اولیای الهی که در مسیر صواب در نفوس دیگران اثر ادراکی می نهند. 📘رحیق مختوم،ج۴،ص۲۵ https://t.me/ASRAOLHEKAM 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔷خلافت انسان بر بدن خویش 📜کمترین خلافت برای تو، خلافت تو بر ذاتت است، پس تو خلیفه اویی در زمینِ بَدنت، و رعیّت تو جوارح و اعضا و قوای ظاهری و باطنیت می باشند. 📘فتوحات مکیه،باب۵۶۰:وصایای حِکمی،وصیت۵، دفتر سی و ششم از فتح مکی https://t.me/ASRAOLHEKAM 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. ▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. ▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. ▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) ▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود) ▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_Shahgoli
باسمه تعالی 📌 : ✍️ گفتاری در مورد حوادث اخیر 🔻 فتنه ها فروکش کرد،غبارها فرو نشست. رسوایی آن برای افراد و جریانات سیاسی، خواص بی بصیرت و سلبریتی هایی ماند که برای مرگ مشکوک یک نفر پیش از مشخص شدن رای دادگاه، بیانیه دادند، فضا را متشنج کردند ، کشور را به آشوب کشاندند و با گفته و نوشته های خود زمینه قتل افراد بی گناهی را فراهم آوردند. 🔻 ادعای دفاع از حقوق زنان دارند. خود را مدافع انسانیت و حق نشان می دهند اما اکنون که حدود 50 زن و مرد و پلیس بی گناه کشته شده اند، وجدان آنها بیدار نشد و بیانیه‌ای صادر نکردند. 🔻 آیا مهسا موگویی دختر ۱۸ ساله ای که توسط آشوبگران کشته شد، مصداق دفاع از حقوق زن نیست؟ آیا نرگس ربیعی، دختر دانشجوی همدانی که با حمله آشوب گران نابینا شد، به توییت نیاز نداشت؟ آیا پلیس جوانی که گلوی آن بریده شد، وجدان این افراد را بیدار نکرد تا اعلام موضع کنند؟ آیا شهید کردن جانباز رسول دوست محمدی که در موکب به زائران خدمت می کرد، غیرت آنها را به جوش نیاورد؟ آیا این همه خسارت به اموال بیت المال ارزش یک توییت نداشت؟ 🔻این نحوه مواجهه جانبدارانه با حقیقت یعنی وارونگی حقیقت و وارونه کردن حقیقت یعنی وارونگی انسان. «انسان وارونه»، انسانی است که قدرت تشخیص فتنه ها را ندارد. 🔻 انسان وارونه، آیت الله نماها، هنرمند نماها و خواصی هستند که به فاجعه آتش زدن قرآن، آتش زدن خیمه امام حسین(ع) و مسجد هیچ اعتراضی نمی کنند اما همصدا با رسانه های آمریکایی،اسرائیلی و آشوب گران برای یک مرگ مبهم چه مرثیه ها که نسرودند! 🔻 انسان وارونه انسانی است که درباره کشته شدن پلیس، به آتش کشیدن مسجد، آتش زدن امامزاده و بی حرمتی به خیمه امام حسین (علیه السلام) و کشته شدن 50 انسان، توییت و بیانه نمی نویسد ولی برای موضوعاتی که منافع و امیال او در آن است، جنجال به پا می کند. 🔻انسان وارونه حقیقت را در راستای امیال و منافع شخصی و حزبی خود تفسیر می کند. 🔻 انسان وارونه انسانی است که برای کشته شدن ۱۷۰۰ جوان شیعی در جنایت اسپایکر داعش و تجاوز داعشیان به زنان موضع نمی گیرد اما اکنون برای اغراض فردی جو سنگین روانی راه اندازی می کند. 🔻از دیدگاه قرآن، انسان وارونه فساد را اصلاح می بیند. در قرآن می فرماید وقتی به منافقان و اشرار گفته می شود، در زمین فساد نکنید ،می گویند: ((قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌)). ترجمه: "فقط ما اصلاح گر هستیم" 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ساحت جسمی انسان و نقش آن در ارتقای سبك زندگی دینی (با تأكید بر آموزه‌های رضوی) ✍️احمد شه گلی 🏴به مناسبت شهادت امام رضا (علیه السلام)👇👇 👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/06/21/2345/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📣 ضرورت در شرایط کنونی 📌(به بهانه شرایط اخیر کشور) 🔺 قلب امت اسلامی آکنده از مصیبت است. هتک حرمت های بسیاری رخ داده است که جان دادن از غم آنها رواست. جبهه‌ی باطل که ابتدا قرآن بر نیزه کرده بود، نقاب افکند و قرآن سوزاند و توهین‌ها بر تمام مقدسات روا داشت. 🔺 اکنون که نقاب از چهره‌ی گرگ‌ها، کنار رفته و دلهای مردم مومن، مصیبت زده شده است، آیا میتوان نشست و نخروشید؟ آیا میشود سکوت پیشه کرد تا کفتاران تجزیه طلب، سلاح به دست گیرند و با ترساندن مردم، پرچم مقدس لا اله الا الله و بیرق زیبا و با عظمت و افتخار جمهوری اسلامی ایران را به آتش بکشند؟ 🔺 در شرایط امروز، این به میدان آمدن مردم اگر همراه با جهاد تبیین نباشد، اثرش بسیار کوتاه و گذرا خواهد بود. جهاد تبیین، ماهیت اصلی تنازع ما با غرب و جبهه استکبار است؛ باید برای آن تجهیز شد. هیات‌ها، در این برهه، نقشی ویژه و تاریخ‌ساز دارند؛ چه در جهاد تبیین و چه در به میدان آوردن مردم. 🔺 با این جهاد تبیین مردمیِ تمام عیار، میتوان در این جنگ بزرگ، در برابر امپریالیسم رسانه‌ای، مقاومت کرد و سر تسلیم فرود نیاورد و با نصرت‌های الهی، غلبه را رقم زد. کانال http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استعداد انسان ها و دریافت فیض الهی ✴️ هر موجودی، مطابق استعدادش ، عطیّه الهی را می‌گیرد... 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی، «»، بمناسبت هفته دفاع مقدس و «کتاب شهدای زنان» 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌 ✍️یادداشت: احمد شه گلی ☀️یکی از درس های کاربردی پذیرش و باور قلبی امکان انحراف و اشتباه انسان های بزرگ است. ♨️برای ما انسان ها معمولا سخت است بپذیریم انسان بزرگ و خصوصا کسانی که به آنها ارادت داریم، منحرف می شوند. 🌀دستگاه نوع انسان ها چنین حالتی دارند. در برخی از افراد که این حالت خیلی شدید است چنان شیفته فرد میشوند که واضح ترین مسائل را نیز انکار می کنند این اشخاص فرد را معیار می دانند نه حق را معیار افراد. این افراد از آن جا که شدت تعجب و انکار آنها خیلی زیاد است، دچار سردرگمی و حیرت و تردید در مواجهه با واقعیات می شوند. 🔴این ریشه در بسیار بزرگ دیدن فرد، دیگر بزرگ بینی و خودکوچک بینی، سادگی فرد نسبت به شناخت افراد، عدم تفکیک بین جنبه های شخصی افراد، عدم توجه به سرعت عوامل سقوط و در مجموع شخصیت زدگی فرد دارد. 🔹همان گونه که بارها دیده ایم، فردی سالم یکباره دچار مرگ یا بیماری خطرناک می شود در مسائل روحی نیز ممکن یک فرد خوب و ظاهر الصلاحی در یک آزمایش دچار شدیدترین سقوط ها شود و بعد از مدتی که ما با او ارتباط می گیریم مشاهده می کنیم اوضاع وی به کلی عوض شده است. این همان چیزی است که ما در روابط اجتماعی می گوییم اصلا فکر نمی کردیم این شخص چنین کاری انجام دهد. این موضوع مبانی دارد. 💢 در اینجا دو مسئله وجود دارد. سقوط انسان بزرگ و باور این سقوط. موضوع ما بحث دوم است. اگر باور این سقوط برای ما خیلی سخت باشد، در مواردی خود ما نیز سقوط می کنیم. ✔️راه حل این عیب، تفکر و تامل در تاریخ و بررسی سقوط انسان ها است. تاریخ درس صعود و سقوط انسان ها است. تامل در تاریخ پذیرش انسان ها را سهل می گرداند. 🔶اگر متون دینی نگفته بود هیچ وقت ما انسان ها باور نمی کردیم، چندین هزار سال خداوند را عبادت کرده و بعد از این همه عبادت گمراه شده است. 🔷شاید بگوییم شیطان از گروه جنیان بوده است و با ما انسان ها فرق دارد، ولی خداوند با ذکر را بر انسان ها تمام کرده است. خداوند در قرآن ما را به تامل در سرگذشت باعورا فرا می خواند. بلعم باعورا بر اساس نقلی از نوادگان حضرت لوط(ع) بوده، وی شخصی الدعوه، برخودار از ، دهنده، اخبار غیبی و خلاصه انسانی عارف و کامل بوده است. بر اساس تاریخ وی در سراسرمنطقه آن روزگار به تقوا و کرامات شهرت داشته است. در قرآن درباره وی گفته است «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا»"و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ولی ( سرانجام ) خود را از آن تهی ساخت و شیطان در پی او افتاد ، و از گمراهان شد!" آیه می فرماید ما از جمله از خود را به داده ایم و برخی از مفسران گفته اند مراد از آیه اسم اعظم بوده است. در ادامه آیه آمده است به دنبال وی افتاد نه وی به دنبال شیطان بیفتد! 💭 بزرگ هستند اما اشتباهات و انحرافات آنها نیز بزرگ است. اگر صعود کنند مراتب بالایی پیدا می کنند و اگر سقوط کنند مانند افراد عادی سقوط نمی کنند بلکه بسیارشکننده تر و عمیق تر سقوط می کنند. 🔰بنابراین ما باید روی دستگاه باوری و شناختاری خود کار کنیم تا بپذیریم ممکن است خطای بزرگ داشته باشد و در اوج قله منکر وجود خدا شود و ممکن است بزرگی انحرافات شدیدی پیدا کند و بپذیریم کراماتی که داشته بسیاری از بزرگانی که گمراه می شوند، ندارد. تعبیر قرآن را مجددا مرور کنیم.«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا» اصلاح این حالت فهم ما را در مواجهه با برخی از واقعیات تسهیل می بخشد و از تردید و حیرت ذهنی نجات می یابیم. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً آدرس لینک:👇👇 https://b2n.ir/s78494 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅انسان کامل و آخرین حجت خدا 📜شیخ سعد الدین حموی می فرماید...اسم "ولی" در دین محمد پدید آمد.خدای تعالی دوازده کس را از امت محمد برگزید و مقرب خود گردانید و به ولایت خود مخصوص کرد و ایشان را نائبان حضرت محمد گردانید که "العلماء ورثه الانبیاء". و در حق این دوازده کس فرمود"علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل".به نزدیک شیخ، ولی در امتّ محمد، همین دوازده کس بیش نیستند و ولی آخرین که ولی دوازدهم باشد، خاتم اولیاست و مهدی و صاحب الزمان نام اوست. ای درویش!شیخ سعدالدین در حق این صاحب زمان کتاب ها ساخته است و مدح وی بسیار گفته است.فرموده است که علم به کمال و قدرت به کمال دارد... ای درویش! هر چه صفت قدرت وی کنم از هزار یکی نگفته باشم این بیچاره در خراسان در خدمت شیخ سعدالدین بودم، و شیخ بسیار مبالغت می کرد در حق این صاحب زمان، از قدرت و کمال وی چنان که از فهم ما بیرون می رفت و عقل ما به آن نمی رسید. 📘الانسان الکامل،عزیزالدین نسفی،ص۳۲۰-۳۱۹ https://t.me/JAMEOLASRAR110 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
37.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تو چه کسی هستی؟ 🔹تحلیلی درباره اینکه من چه چیزی نیستم و چه چیزی هستم. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔴«یکپارچگی» یا «از هم‌ گسیختگی» وجودی 🖊احمدحسین شریفی(عضو هیئت علمی فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آدمیان دارای ساحت‌های وجودی گوناگون و متعدد و به تعبیر دیگر لایه‌های وجودی مختلفی‌اند. با بهره‌گیری از اصلاحات فلسفی و روان‌شناختی می‌توان گفت هر انسانی دارای چهار ساحت بینش، گرایش، انگیزش و کنش است. ساحت بینش‌ یا نگرش، که از جمله‌ مهم‌ترین ساحت‌های وجودی انسان است، مشتمل بر همه باورها و اعتقادات و انديشه‌های آدمی اعم از يقين‌ها، ظن‌ها، شک‌ها، ادراکات خیالی، وهمی، عقلی، شهودی، حدس‌ها، تخمين‌ها، استدلال‌ها و امثال آن است. ساحت گرایش مشتمل بر همه احساسات، عواطف و هيجانات؛ اعم از عشق‌، نفرت‌، دوستي، دشمني، آرامش، تشويش، اميد، نااميدي، شادي، اندوه، خشم، خشنودي، ترس و امثال آن است. منظور از ساحت انگیزش عبارت است از خواست‌ها، اراده‌ها و مطلوبات و غايات و مقاصد و انگيزه‌ها و آرمان‌ها و اهداف. و بالاخره ساحت کنش، که محسوس‌ترین ساحت وجودی آدمی است مشتمل است بر گفتارها و کردارها. سه ساحت اول ساحت‌هاي دروني آدمي‌اند و ساحت آخر، نيز ساحت‌ بيروني وجود آدمي‌ است. برخي از روان‌شناسان از آن سه ساحت دروني به «ذهن» تعبير مي‌کنند و ساحت بيروني را «رفتار» مي‌گويند. ناسازگاری و تضاد این ساحت‌ها، موجب ناسازگاری و ناآرامی وجودی آدمی است. تشویش و اضطراب و عدم ثبات شخصیت همگی معلول ناسازگاری و ناهمخواهی این ساحت‌های وجودی است. تضاد میان این ساحت‌ها موجب درگیری مدام آدمی با خودش می‌شود. آرامش و سکینه و طمئنینه را از آدمی می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین وظایف هر انسانی در برابر خودش این است که این ساحت‌ها را با هم سازگار و همسو کند. شکاف میان باورها و گرایش‌هایش را از میان بردارد، تضاد میان ارزش‌ها و رفتارهایش را به آشتی تبدیل کند. این کار موجب یکپارچگی و انسجام شخصیت او شده و آرامش و سکینه و طمئنینه درونی را در پی دارد. وقتی همه طبقات ساختمان وجودی آدمی و همه ساکنان این طبقات همسو و سازگار باشند، شخصیتی هماهنگ و ثابت و آرام و باوقار را پدید خواهند آورد. @Ahmadhoseinsharifi 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ابعاد جهانی رفتار انسان: درسی انسان شناسانه از یک واقعیت اجتماعی 🔰رفتار و اعمال انسانی یکی از بارزترین نمودهای انسان است. گاه یک رفتار ظاهرا کوچک در تعیین سرنوشت یک جامعه تاثیر گذار است. اگر به تاریخ مراجعه کنیم، می بینیم ، یک اقدام یک فرد یا گروه در تغییر سرنوشت یک ملت موثر بوده است. این پدیده را «اثر پروانه ای» می نامند که بر اساس نام آن ناظر به این است که «بال زدن یک پروانه در گوشه ای از جهان در سایر مناطق جهان نیز می تواند تاثیرگذار باشد.» برای این موضوع می توان مثال های گوناگونی ذکر کرد. 🔵 در تاریخ اسلام، جریان سقیفه به ظاهراً حرکتی سادۀ بود، اما جریان سقیفه در تغییر سرنوشت همه مسلمان در کل طول تاریخ اسلام تاثیر عمیقی داشت. اقدام خوارج در مقابل امام علی (علیه السلام)، حمله مغول به ایران، آراء و اندیشه های ابن تیمیه و پیدایش وهابیت، ترور فرانتس فردیناند و پیدایش جنگ جهانی اول، اشتباه سخنگو و نقش آن در فرو ریختن دیوار برلین و موارد زیاد دیگری وجود دارد که یک حرکت کوچک تاثیرات گسترده ای در تاریخ دارد. 🔹حوادثی که در کشور ما مهرماه 1401 رخ داد، شبیه چنین موضوعی است. موضوع فوت مهسا امینی نیز یک واقعه شخصی بود که با زمینه های اجتماعی و تبلیغات سنگین دشمن، جهانی گردید. 📌آنچه از این واقعه قابل توجه است، نحوه مواجهه پدر مهسا امینی، که در تشدید بحران در کشور موثر بود. اقدام به موقع ایشان در دفاع از موقعیت حساس کشور، می توانست مانع ریختن خون صدها نفر شود. حتی اگر فرض کنیم حق با ایشان بوده، وی می توانست برای حفظ منافع ملت و جلوگیری از قتل های بیشتر به طور قاطع از پیگیری این موضوع توسط دیگران صرف نظر کند. ایشان نه تنها این کار را انجام نداد و به موقع دفاع نکرد، بلکه با کتمان بیماری دختر خود، زمینه اغتشاش علیه کشور خود را فراهم آورد. او پس از آشکار شدن اسناد پزشکی قانونی مبنی وجود سابقه بیماری دخترش و آشکار شدن نامه وی خطاب به تامین اجتماعی در مورد بیماری دختر خود، دیر هنگام به بیماری دختر خود اعتراف کرد. با این اعتراف دیر هنگام نه تنها حق دختر وی احیا نشد، بلکه سبب خسارت جبران ناپدیری در کشور و زمینه قتل صدها فرد بی گناه را رقم زد. 🔰پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: «هركس شهادتى را كتمان كند ... روز قيامت در حالى او را مى‌آورند كه صورتش را تا فاصله ديد چشم تاريكى فراگرفته است و زخمى در چهره اوست كه مردم او را به اسم و نسب‌اش مى‌شناسند.»(ترجمه فروع کافی، ج ۱۰ ص ۳۹۹) 📌عبرت از این موضوع این است که اقدامات به موقع و به جا، اهمیت اساسی در زندگی فردی و حیات اجتماعی دارد. در موقعیت های مهم زندگی فردی و اجتماعی رفتارهای کوچک و به هنگام می تواند زمینه بسیاری از آسیب ها و بحران ها را از بین ببرد. لذا توجه به رفتار ها، اقدامات، حسن احتیاط، شجاعت اقدام و آگاهی از ابعاد قضیه می تواند، در انتخاب احسن کار تاثیر گذار باشد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli