eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
361 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴منتشر شد 🔶کتاب و هنرهای بی‌کلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدی‌پیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. 🔷علل و عوامل فراواني در شكل‌دهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقش‌آفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباب‌بازي‌ها و سرگرمي‌هاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بي‌کلام» معرفي شده‌اند از جمله مهم‌ترين عوامل سبك‌سازند. اين نوع هنرها نقشي كم‌نظير، هميشگي و ماندگار در شكل‌دهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبك‌ساز مي‌تواند ساير فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگ‌سازي را بي‌اثر يا بسيار كم‌اثر كند. 🔶فهرست فصل‌های ده‌گانه کتاب: فصل اول: چيستي سبک زندگي؛ فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری فصل سوم: ابزارها و عوامل سبک‌ساز فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بي‌کلام فصل پنجم: هنر متعهد فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباب‌بازي فصل نهم: معماری و سبک زندگی فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇 http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4- @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍احمدحسین شریفی 🔷«شایعه‌زدایی» به مراتب دشوارتر از «شایعه‌سازی» است. 🔷«خرافه‌زدایی» بسی دشوارتر از «خرافه‌سازی» است. 🔸 غالباً «تعمیر»، دشوارتر و پرهزینه‌تر و زمانبرتر از «تخریب» است. 🔘به همین دلیل است که «هدایت‌گری» پاداشی بی‌نظیر دارد. به تعبیر پیامبر اکرم (ص): «ای علی ارزش هدایت یک نفر، بیش از ارزش همه چیزهایی است که خورشید بر آنها می‌تابد». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نکته‌ای از «هزار و یک نکته» 🖊احمدحسین شریفی 🔶کتاب هزار و یک نکته از آملی از کتاب‌های ارزشمندی است که می‌توان نکات ظریف و ارزشمند ریاضی، نجومی، طبیعی، طبی، فلسفی، عرفانی، انسان‌شناسی (علم‌النفس)، فقهی، اخلاقی و ادبی را در آن یافت. این کتاب به یک معنا معرف ذوفنون بودن علامه حسن‌زاده هم هست. البته نثر کتاب، مخلوطی از عربی و فارسی است. نثر فارسی آن نیز مثل بقیه آثار علامه حسن‌زاده آملی، چندان روان و خوش‌خوان نیست، اما این دشواری متن، از ارزش علمی کتاب نمی‌کاهد. مطالعه آن را به همه کسانی که طالب نکات و آموزه‌های مختصر و البته ارزشمند در موضوعات مختلف علوم سنتی هستند، توصیه می‌کنم. نکته ۶۱ کتاب، درباره بازگشت به حضرت حق و توبه حقیقی است که چون با زبان شعر بیان شده است، از زیبایی و لطافت خاصی برخوردار است: «بحقيقت برو و بگو آمدم، اگر گفتند اينجا چرا آمدى بگو بكجا روم و بكدام در رو كنم‏: این ره است و دگر دوم ره نیست این درست او دگر دوم در نیست اگر گفتند به اذن كى آمدى بگو شنيدم‏: بر ضیافتخانه فیض نوالت منع نیست در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته اگر گفتند تا بحال كجا بودى بگو راه گم كرده بودم اگر گفتند چى آوردى بگو اولا دل شكسته كه از شما نقل است‏: در کوی ما شکسته دلی می‌خرند و بس بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است و ثانيا: جز نداری نبود مایه دارایی من طمع بخششم از درگه سلطان من است و ثالثا: الهى آفريدى رايگان روزى دادى رايگان بيامرز رايگان تو خدايى نه بازرگان اگر گفتند برونش كنيد بگو: نمی‌روم ز دیار شما به کشور دیگر برون کنید از این در درآیم از در دیگر اگر گفتند اين جرئت را از كه آموختى بگو از حلم شما. اگر گفتند قابليت استفاضه ندارى بگو قابليت را هم شما افاضه ميفرمائيد: باز اگر از تو اعراض نمودند بگو: به والله و به بالله و به تالله بحق آیه نصر من الله که مو از دامنت دست بر ندیرم اگر کشته شوم الحکم لله اگر گفتند مذنبى بگو اولا شنيدم شما غفاريد و ثانيا من ملك نيستم آدم زاده‏ام و ثالثا: ناکرده گنه در این جهان کیست بگو آن کس که گنه نکرده و زیست بگو من بد کنم و تو بد مکافات دهی پس فرق میان من و تو چیست بگو اگر گفتند اينحرفها را از كجا ياد گرفتى بگو: بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود این همه قول و غزل تعبیه در منقارش اگر گفتند چه ميخواهى بگو: جز تو ما را هوای دیگر نیست جز لقای تو هیچ در سر نیست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✳️ برگزاری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) در 8 و 9 دی‌ماه 1401 ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسایل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113429 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح 🌐 https://mesbahyazdi.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴آتش ایمان‌سوز حسد 🖊احمدحسین شریفی 🔷«حسادت» نسبت به دیگران، خوشبختی و سلامتی و حتی رزق انسان را می‌گیرد. در حالی که اولاً، خوشبختی و ثروت و صحت دیگران اگر به نفع ما نباشد؛ گر نیک بنگریم، به ضرر ما نخواهد بود. ثانیاً، با حسادت نسبت به دیگران نه تنها بهره‌‌‌های مادی ما افزایش نمی‌یابد که معنویت و ایمان خود را نیز از دست می‌دهیم: خسر الدنیا و الآخره می‌شویم! به تعبیر امام باقر(ع): وَ إِنَّ الْحَسَدَ لَيَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب‏؛ همانگونه که آتش، هیزم را می‌بلعد، حسد نیز ایمان انسان را می‌بلعد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در پیامی انتصاب دکتر موسی نجفی به ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را به ایشان تبریک گفت. متن این پیام بدین شرح است: استاد گرامی جناب آقای دکتر موسی نجفی رئیس محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با سلام و احترام انتصاب شایسته جنابعالی به ریاست «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» را به شما، استادان و محققان آن پژوهشگاه و همچنین به جامعه علمی کشور تبریک عرض می‌کنم. جنابعالی الحمدلله از صاحب‌نظران برجسته اندیشه سیاسی اسلام و تاریخ معاصر و همچنین از نظریه‌پردازان شناخته‌ شده در حوزه تمدن نوین اسلامی هستید. امید است که در زمان مدیریت جنابعالی بر آن پژوهشگاه فاخر، شاهد جهشی علمی در طراز انتظارات و نیازهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی باشیم. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن ابراز خرسندی از این انتصاب شایسته، آمادگی خود را برای همکاری‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی با جنابعالی و مجموعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام می‌کند. امید است که در سایه همکاری‌های علمی، شاهد هم‌افزایی اندیشمندان علوم انسانی و بالندگی بیشتر ایده علوم انسانی اسلامی باشیم. ایام عزت عالی مستدام دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی احمدحسین شریفی @icihch
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۷ (Trimmed).mp3
10.47M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و هفتم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش دوازدهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی در کتاب «لقاء‌ الله» پانزده توصیه به علاقمندان سلوک توحیدی بیان دارد. این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری (۵۳ سال پیش) نوشته‌اند: 1️⃣قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: «هر اندازه که به قرآن نزديک شوى، به انسان کامل نزديک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقايق آن، درجات ذات و مدارج عروجند.» 2️⃣دائم الوضو بودن: «اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد. و اين دستور عظيم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.» 3️⃣قلت طعام: «اى دوست! طعام بسيار، قلب را می‌ميراند و باعث طغيان و لجام گسيختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است.» 4️⃣قلت کلام: «رسول خدا (ص) فرمود: «جز به ذکر خدا، زياده مگوييد، چه سخن بسيار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.» 5️⃣محاسبه نفس: امام کاظم(ع): «کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نيست: اگر عمل نيکويى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زيادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند.» 6️⃣مراقبه: «بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اينکه، بنده بداند خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بيند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.» 7️⃣رعایت ادب در محضر خداوند: «امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: «قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنيد و سخن ما را همانطور که گفته‌ايم، روايت کنيد و خداوند را به حالتى که محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد». 8️⃣عزلت: «معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلايى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنيا و شيطان هوا و هوس منقطع می‌گردد» 9️⃣تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) 🔟تفکر: الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) 1️⃣1️⃣دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی 2️⃣1️⃣ریاضت علمی و عملی: «رياضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شريعت محمدى. از غير اين راه جز بعد و دورى حاصل نايد.» 3️⃣1️⃣همت عالی: «همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی. و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای» 4️⃣1️⃣توبه از کارهای بد و خوب! «استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: «توبة حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى». من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: «اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟». فرمود: «آنچه که ما، آن را خير می‌پنداريم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند پس بر شخص بينا، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بشنوید حقایقی شگفت‌انگیز از کهکشان‌‌ها 🔶فقط در کهکشان راه شیری (که یکی از صد میلیارد کهکشانی است که تا به حال علم بشر آنها را کشف کرده است!) صد میلیارد ستاره مثل خورشید وجود دارد! الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ 🔶قرآن می‌فرماید از ویژگی‌های نگرشی و بینشی صاحبان خرد این است: یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تعویض مادر با لباس لئونل مسی! 🔶در جریان یکی از بازی‌های اخیر تیم فوتبال پاری سَن ژِرمن فرانسه، پسربچه‌ای از علاقمندان لئونل مسی، دست‌نوشته‌ای را به این مضمون روی دستان خود بلند کرده بود: «لئو پیراهنت را بمن بده و من هم مادرم را به تو می‌دهم!» گویا مادرش هم در کنارش نشسته است! 🔶بعید می‌دانم که در بچه‌های چارپایان و درندگان هم این سطح از انحطاط و سقوط را بتوانیم مشاهده کنیم! 🔶البته در کنار رسانه‌ها و ابزارهای فرهنگ‌ساز مدرن و در کنار فرهنگ منحط سرمایه‌داری و ارزش‌های حیوانی لیبرالیستی، خود پدران و مادران نیز در این انحطاط تربیتی و اخلاقی مقصر و متهم ردیف اولند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی پیش‌نیازهای علمی نظریه‌پردازی دینی ج۳۸.mp3
22.51M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و هشتم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش سیزدهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) در کلام شیخ ابوالحسن خرقانی 🖊احمدحسین شریفی 🔶عطار نیشابوری در تذكره الأولياء (ج۲، ص۲۳۵) از قول شیخ ابوالحسن در وصف پیامبر اکرم(ص) چنین نقل می‌کند: «رسول درويشى اختيار كرد .... با سخاوت بود و با خلق نيكو بود و بى‏خيانت بود، با ديدار بود، رهنماى خلق بود، بى‏طمع بود، شرّ و خير از خداوند ديد؛ با خلقش غشّ نبود؛ اسير وقت نبود؛ هر چه خلق از او بترسند نترسيد؛ و هر چه خلق بدو اميد دارند او نداشت؛ به هيچ غرّه نبود؛ و اين جمله صفات جوانمردان است. رسول- عليه السلام- دريايى بود بى‏حد كه اگر قطره‏يى از آن بيرون آيد همه عالم و آفريده غرق شود.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ویژ‌گی‌های امام صادق در کلام عطار نیشابوری 🖊احمدحسین شریفی 🔶عطار نیشابوری در کتاب تذکرة الاولیاء در مجموع درباره ۹۷ نفر از مشایخ و بزرگان عرفان و تصوف اسلامی سخن گفته است. جالب اینجاست که نخستین شخصیتی که به توصیف او و بیان ویژگی‌های معنوی و اخلاقی‌اش می‌پردازد، امام صادق علیه السلام است و آخرین بخش تذکره الاولیاء را هم به توصیف ویژگی‌های معنوی و عرفانی امام باقر علیه السلام اختصاص داده است. 🔶در توصیف امام صادق علیه السلام چنین می‌گوید: 🔷«آن سلطان ملّت مصطفوى، آن برهان حجّت نبوى، آن عالم صدّيق، آن عالم تحقيق، آن ميوه دل اوليا، آن گوشه جگر انبيا، آن ناقل علىّ، آن وارث نبىّ، آن عارف عاشق، ابومحمّد جعفر صادق- رضى اللّه عنه- گفته بوديم كه اگر ذكر انبيا و صحابه و اهل بيت كنيم، يك كتاب جداگانه مى‏بايد. و اين كتاب شرح حال اين قوم خواهد بود، از مشايخ، كه بعد از ايشان بوده‏اند. امّا به سبب تبرّك به صادق- رضى اللّه عنه- ابتدا كنيم، كه او نيز بعد از ايشان بوده است. و چون از اهل بيت، بيشتر سخن طريقت او گفته است، و روايت از او بيش آمده، كلمه‏اى چند از آن حضرت بيارم، كه ايشان همه يكى‏اند. چون ذكر او كرده آمد ذكر همه بود. نبينى كه قومى كه مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند؟ يعنى يكى دوازده است و دوازده يكى. اگر تنها صفت او گويم، به زبان عبارت من راست نيايد، كه در جمله علوم و اشارات و عبارات، بى‏تكلف به كمال بود. و قدوه جمله مشايخ بود، و اعتماد همه بر او بود. و مقتداى مطلق بود و همه الهيان را شيخ بود، و همه محمّديان را امام بود. هم اهل ذوق را پيشرو بود و هم اهل عشق را پيشوا. هم عبّاد را مقدّم بود و هم زهّاد را مكرّم. هم در تصنيف اسرار حقايق، خطير بود، هم در لطايف اسرار تنزيل و تفسير، بى‏نظير.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷چند سال پیش، در شب میلاد پیامبر اعظم (ص)، هواداران یکی از تیم‌های خارجی در حرکتی زیبا و هنری عشق و علاقه خود به پیامبر خوبی‌ها (ص) را اینگونه به نمایش گذاشتند🙏🌹 🔸تقلید و تأسی هواداران تیم‌های ایرانی نیز از چنین رفتارهایی، ارزشمند است. ◾️در طول هفته وحدت، بسیاری از تیم‌های ورزشی ایران مسابقه داشتند، اما دریغ از یادکردی از این ارزش‌ها! این در حالی است که نام اغلب این باشگاه‌های ورزشی «باشگاه فرهنگی ورزشی ...» است! ای کاش مسؤولان فرهنگی این باشگاه‌ها احیا و بزرگداشت ارزش‌ها و شعائر اسلامی ایرانی را هم وظیفه خود بدانند. ✍️احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فلسفه کاربردی 🖊احمدحسین شریفی 🔶برخی از فیلسوفان همچون کشاورزانی می‌مانند که کاشت و داشت و برداشت‌شان فقط و فقط برای امرار معاش خودشان است. چنین فیلسوفانی هر چند ممکن است، یک زندگی آرام و خوب و معناداری داشته باشند؛ اما بود و نبود آنها و حتی درستی یا نادرستی فکر و اندیشه آنها تأثیری در زندگی مردمان ندارد. اینان همچون نیستان شکری هستند که تنها کام خودشان را شیرین می‌کنند: کان قندم نیستان شکرم هم ز من می‌روید و من می‌خورم 🔶تفسیر و انتظاری که پاره‌ای از گذشتگان از و فلسفه‌ورزی داشتند، در همین حد بود: «صیرورة الانسان عالماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی»؛ حاصل فلسفه را فردسازی می‌دانستند و اینکه فلسفه می‌تواند فیلسوف را به «عالَمی عقلی» هم‌عرض و همتراز با «عالَم عینی» تبدیل ‌کند. آنان هرگز از فلسفه و به تبع آن از فیلسوفان انتظار نداشتند که تغییری غیرشخصی در عالم عین ایجاد کنند. فیلسوف به مثابه جهانی «بنشسته» در گوشه‌ای دانسته می‌شد که همچون یک ابرکامپیوتر، همه داده‌هایی بیرونی را در خود جمع کرده است! آینه‌ایی تمام‌نما از جهان عین است! هر آن کو ز دانش برد توشه‌ای جهانی است بنشسته در گوشه‌ای 🔶میشل مونتنی (م۱۵۹۱میلادی)، از تأثیرگذارترین فیلسوفان عصر رنسانس، خود را مدیون آن دختر میلتوسی (مَلَطی) می‌دانست که وقتی دید دلشمغولی اصلی یکی از فیلسوفان هم‌وطنش به امور بالای ابرهاست! و دائماً در اندیشه مسائل ماورایی است، پشت‌ پایی به او زد و به او گفت بیش و پیش از آنکه در اندیشه امور پشت ابرها باشی، باید پاسخگوی اموری باشی که زیرپایت است! کنایه از اینکه تفکر و فلسفه‌ای که نتواند تغییری در مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ایجاد کند و نظم و انتظامی انسانی و اخلاقی و پیش‌برنده در امور زندگی آدمیان ایجاد کند، فایده‌ای ندارد. (بخشی از مباحث «امتداد حکمت متعالیه»، که در جمع دانش‌پژوهان «موسسه تخصصی فلسفه اسلامی» عرضه شد) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴علامه حسن‌زاده آملی و تفأل به حافظ 🖊احمدحسین شریفی 🔶علاقه به ادبیات فارسی از عنفوان جوانی بوده است. شبی که تصمیم می‌گیرد فردای‌ آن برای ورود به حوزه علمیه به شهرستان آمل مسافرت کند. نیمه‌های شب تفألی به دیوان حافظ می‌زند و ... خوب است شرح ماجرا را از نوشته خود ایشان در کتاب «شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ» بخوانیم: 🔷«راقم را از عنفوان جوانى، با خواجه حافظ شيرين سخن كه در ديوان غزل صدرنشين است، الفتى و ارادتى شگفت بوده است. به سبب اين معارف چنين اتفاق افتاد كه در نخستين ليله مباركه كه به مشيت حق جل و علا، همت گماشته است و عزم را جزم كرده است تا دست به كارى زند كه غصه سرآيد، يعنى فرداى آن به آمل برود و در مدرسه مسجد جامع آن تحصيل علوم دينى را پيش گيرد كه شرح ماجراى آن را طول و عرض بسيار است هنگامى كه اهل خانه همگى را خواب نوشين در ربود، به اقتضاى اوان جوانى كه نفس قريب العهد به مبدا اصفاى خاص است، برخاست و وضو ساخت و ديوان حافظ بر روى دست گرفت و به سوى قبله ايستاد و صاحب ديوان را خطاب كرد كه از ديوان تو در كارها تفأل زنند، اما در آن گاه چه مى‌گويند و چه مى‌خوانند، آگاهى ندارم كه نورسته‌ام، نه درسى آموخته‌ام و نه سرى در سينه اندوخته‌ام. من سوره مباركه فاتحه را برايت قرائت مى‌كنم و ثواب آن را به روحت نثار مى‌نمايم تو هم به كرامت مرا در اين امر، كه گويند لسان الغيبى، دلالت و هدايت بفرما. ديوان را گشودم و ديده بر اين بيت افتاد: بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گير كه وقت مدرسه و بحث كشف كشاف است و ابيات ديگر غزل نيز هر يك به زبانى به ترغيب و تشويق گويا كه: كنون كه بر كف گل جام باده صاف است به صد هزار زبان بلبلش در اوصاف است فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌ حرام ولی به ز مال اوقاف است به دُرد و صاف ترا حكم نيست خوش درکش كه هرچه ساقى ما کرد عين الطاف است ببر ز خلق و چو عنقا قياس كار بگير كه صيت گوشه‌نشينان ز قاف تا قاف است حديث مدعيان و خيال همكاران همان حكايت زر دوز و بوريا باف است غزل، بى‌تاب و بى‌خوابم كرد و از راه صحراگير كه مناسب حالم بود و همچنين از صيت گوشه‌نشينان و به خصوص از حديث مدعيان و خيال همكاران، حيرت بر حيرت افزود. تا شب را به روز آورد. ... از آن شب مُهر مِهر حافظ را بر لوح دل زده‌ام و بسيارى از ابيات قصايد و ساقى‌نامه و غزليات و رباعياتش را از بر كرده‌ام كه وى حافظ قرآن به كمال بود و من حافظ ديوان به نقص. تا برخى از نسخ خطى آن را كه نه چندان عتيقند به دست آورده‌ام و يك دوره ديوانش را تخليص كرده‌ام كه هر شعرى را بيت‌الغزل بود بر گزيده‌ام. اگر چه: شعرحافظ همه بيت الغزل معرفت است آفرين بر نفس دلكش و لطف سخنش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی: بچه گربه «عزیز» 🖊احمدحسین شریفی 🔶شبی از شب‌های بارانی زمستان سال ۱۳۷۳ همراه چهار نفر از دوستان (استاندار وقت مازندران، شهردار وقت آمل و یکی از مسؤولان تیپ امام جعفر صادق علیه السلام) به دیدار علامه حسن‌زاده آملی رفتیم. ساعت حدوداً ۷ غروب بود. 🔶زنگ درب خانه علامه را زدیم. بعد از لحظاتی لامپ سردر منزل روشن است و این یعنی تا لحظاتی دیگر چهره نورانی علامه را زیارت خواهیم کرد. اما به محض روشن شدن لامپ، بچه گربه‌ای که در کوچه بود با سرعت خود را به درب منزل رساند و روی پله داخل کوچه و پشت به ما و رو به درب منزل ایستاد! 🔶من هم از خوف اینکه مبادا پس از باز شدن درب منزل توسط علامه، این گربه برای حضرت ایشان مزاحمتی ایجاد کند یا وارد خانه شود، سعی کردم با لطایف الحیلی آن را چند متری از درب منزل علامه دور کنم. همین که صدای باز شدن درب آمد با سرعت خودم را جلوی منزل رساندم. اما گربه سریع‌تر از من به درب منزل رسید! 🔶روی پله ایستاد و نگاهی به علامه انداخت و هم، خیلی طبیعی، پاهای خود را باز کرد و این گربه از وسط پای ایشان وارد منزل شد! بعد از لحظاتی گفتگو با علامه، ایشان اذن ورود به منزل را دادند. همینکه وارد راهروی خانه شدیم، دیدیم که بچه گربه در وسط هال نشسته است! گویا منتظر ما بود که جایگاه خودش را نزد علامه به رخ ما بکشد! یکی از دوستان خم شد و بچه گربه را به دست گرفت که داخل کوچه بیاندازد. اما علامه حسن‌زاده بلافاصله فرمودند: «آقا با این بچه گربه چکار دارید؟ چه مزاحمتی برای شما ایجاد کرده است؟ این را زمین بگذارید. با شما کاری ندارد. این توقع دارد. بی‌توقع که اینجا نمی‌آید!» 🔶علامه ما را به اتاقی راهنمایی کرد و خودشان به آشپزخانه رفتند و حدوداً ۱۰ دقیقه بعد با مقداری میوه و چند فنجان چای برگشتند. مشغول صحبت و گفتگو شدند و لحظاتی بعد آن بچه گربه هم به اتاق آمد و چندین بار به سبک ورزشکاران پرش طول، از چپ و راست از روی میوه‌ها و سینی چای پرید و در گوشه اتاق هم چند پشتک‌وارو و یک تکبر و غروری از اتاق بیرون رفت! یکی از دوستان آرام گفت این گربه داره به ما می‌گوید «زکی! شما می‌خواستید به من اجازه ندهید که به منزل علامه بیایم! حالا کی نزد ایشان عزیزتره!» 🔶بعد از آنکه از محضر علامه خداحافظی کردیم؛ همین که درب داخل کوچه را باز کردیم، بچه گربه زودتر از ما خارج شد! علامه حسن‌زاده فرمودند: «دیدید آقا! گفتم که این گربه برای کسی آزاری ندارد! او که بی‌توقع اینجا نمی‌آید! نیاز به تغذیه داشت. نیازش را تأمین کردم و الان بدون هیچ آزاری خودش رفت!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔸مداومت و خستگی‌ناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجه‌بخش است. 🔷 امير مؤمنان(ع) می‌فرماید: 💐مَنِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد.(تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193) 🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن می‌یابیم. سستی و یأس و کسالت و بهانه‌تراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمی‌خواهیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴یک‌بام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه 🖊احمدحسین شریفی 🔷چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغه‌مند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضع‌گیری‌های سیاسی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکته‌ای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروه‌های سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن می‌گویند و می‌نویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند. جالب است که پیش از همه جریان‌های سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، نداشته‌اند، به حمایت همه‌جانبه از این مرجع بزرگوار قیام کرده‌اند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایت‌ها و غیرت‌ها فقط به دفاع از یک موضع‌گیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاه‌های این مرجع عالیقدر و عظیم ‌الشأن از جمله دیدگاه‌های ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیت‌های اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیم‌الشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضع‌گیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاه‌های فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد. 🔶در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایه‌ای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی می‌دانید که از روز رحلت آملی تاکنون به صورتی بی‌وقفه، سیل تهمت‌ها و افتراها و لعن‌ها و ناسزاها از سوی عده‌ای از مخالفان ولایت و همچنین عده‌ای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزه‌های علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمت‌ها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیت‌الله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عده‌ای از سکولارهای عمامه‌ به سر و بعضاً خارج‌نشین، علامه حسن‌زاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفته‌اند. و عده‌ای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمت‌شکنی‌ و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیده‌اند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهره‌های نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره‌ای چشم و دل آشنایان را می‌نوازد». اما دریغ از یک موضع‌گیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها! از خدای بزرگ می‌خواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«دستگاه قضایی» و «نقد» و «آزاداندیشی» 🖊احمدحسین شریفی [عضو کمیسیون نظریه‌پردازی، نقد و آزاداندیشی حوزه علمیه] [۱] از جمله افتخارات علمی و فرهنگی اسلام، میدان‌ دادن به آزاداندیشی و نقد و انتقاد علمی و سیاسی است. اهمیت این مسأله تا جایی است که حتی امام صادق علیه السلام که از مقام عصمت برخوردار است محبوب‌ترین برادران ایمانی خود را کسانی می‌داند که او را نقد کنند! و نقدهای خود را به او هدیه کنند! أحَبُّ اخوانی إلیَّ مَنْ أهْدی إلیَّ عیوبی. [۲) امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم کراراً بر مسأله آزادی اندیشه و نقد در نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند. حتی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی توصیه‌های مؤکد نسبت به برگزاری کرسی‌های نقد و آزاداندیشی در مراکز علمی به ویژه حوزه و دانشگاه داشته و دارند. [۳] البته طبیعت نقد، صراحت و تندی و تلخی و گزندگی آن است. و البته و هزار البته ناقد باید آداب اخلاقی نقد را نگه دارد و از هتاکی و بی‌ادبی بپرهیزد؛ اما نقد شونده (صرف نظر از جایگاه علمی و اجتماعی خود) و حامیان و مریدان او نیز اخلاقاً باید ظرفیت خود را بالا ببرند. و نقد را حتی اگر از سوی ضعیف‌ترین افراد جامعه باشد، با رویی گشاده پذیرا باشند و آن را هدیه‌ای الهی تلقی کنند. نه آنکه به مقابله به مثل برخاسته و با توهین و بی‌ادبی متقابل با ناقد برخورد کنند. خدا رحمت کند علامه مصباح یزدی را (که قطعاً در تحمل فحاشی و هتاکی و بی‌ادبی دیگران، رکوردار است). ایشان از نقدها و حتی فحاشی‌ها نه تنها غمگین‌ نمی‌شد و هیچ‌گاه (تأکید می‌کنم هیچ گاه) تقاضای رسیدگی قضایی به آنها را نداشت؛ بلکه آنها را نعمتی الهی برای خود می‌دانست و حتی به طنز می‌فرمود: در کنار درمان‌های شیمیایی و گیاهی، «فحش‌درمانی» هم برای سلامتی مؤثر است! [گفتنی است که این بنده درباره آداب اخلاقی نقد فراوان سخن گفته و نوشته‌ام از جمله در کتاب اخلاق کاربردی و آیین‌ زندگی که کتاب درسی دانشگاه‌های کشور هم هست. علاقمندان می‌توانند برای آگاهی تفصیلی از دیدگاه و نظرگاه این بنده به آنجا مراجعه کنند.] [۴] باید اجازه داد که فضای نقدهای علمی و سیاسی مسیر طبیعی خودش را طی کند و هتاکان و بی‌ادبان مهجور و مطرود جامعه علمی شوند؛ یعنی جامعه علمی ما در اثر تضارب آراء و اندیشه‌ها و نقدها آنقدر رشید شود که هتاکان و بی‌ادبان جایگاهی در آن نداشته باشند. [۵] به همین دلیل شخصاً معتقدم که مسؤولان قضایی نیز هرگز نباید به چنین مباحثی ورود کنند. طبیعی است که عینکی که مسؤولان قضایی و دادستانی کشور بر چشم دارند عینک جرم‌بینی و جرم‌شناسی و جرم‌انگاری و در نتیجه دستور پیگردهای قانونی و ... و نهایتاً بازداشت و زندانی کردن منتقد یا منتقدان است. اما نیاز به بیان ندارد که چنین کاری نه تنها کمکی به فضای علمی و سیاسی کشور و خدمتی به رشد فرهنگ نقد و نقدپذیری نمی‌کند بلکه جوّی از خفقان و ترس و وحشت و چاپلوسی ایجاد می‌کند که به طور قطع و یقین در درازمدت دود آن بیش از همه به چشم نظام سیاسی کشور خواهد رفت. به همین دلیل، ورود دستگاه قضایی را به مباحث انتقادی و آزاداندیشانه‌ای که در حوزه یا دانشگاه صورت می‌گیرد، سم‌ّ مهلک کرسی‌های آزاداندیشی و نقد علمی و سیاسی می‌دانم. [۶] افزون بر این، «گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند». اگر بناست دستگاه قضایی حکم تعقیب و بازداشت ناقدان بزرگان علمی حوزه و دانشگاه را (حتی بر فرض اینکه در نقد خود خامی کرده و جانب ادب را نگه نداشته باشند) صادر کنند، در همین دو سه ماه اخیر باید صدها و بلکه شاید هزاران نفر را از دانشگاهیان و حوزویان دستگیر کرده باشند! توهینی که یکی از شرکت‌های تولیدی به استاد بزرگی چون ، از افتخارات ادبیات فارسی، کرد؛ ناسزاها و لعن و فحاشی‌هایی که عده‌ای علیه بیان کرده و می‌کنند؛ ده‌ها و صدها طلبه‌ای که در همین یک ماه اخیر با بدترین الفاظ و رکیک‌ترین ناسزاها و فحاشی‌ها از آملی یاد کرده و می‌کنند و .... همگی باید بازداشت و محاکمه شوند! و .... آفات و آسیب‌های چنین فضایی نیاز به توضیح ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی- پیش‌نیازهای علمی نظریه‌پردازی دینی ج۳۹.mp3
26.35M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و نهم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش چهاردهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی ⭕️ مدیران «ضعیف» به هنگام مواجهه با موانع و مشکلات، «اهداف و آرمان‌های» خود را «تغییر» می‌دهند! ⭕️در مقابل، مدیران «قوی»، در گام اول سعی می‌کنند موانع و مشکلات را از سر راه خود بردارند؛ اگر امکان برداشتن آنها را نداشته باشند، «مسیر» خود را برای دستیابی به اهداف و آرمان‌ها «تغییر» می‌دهند، اما هرگز دست از آرمان‌ها و اهداف خود بر نمی‌دارند. 🔸همین سخن درباره افراد و جوامع هم صادق است. 🔷به تعبیر زیبای : در سد سکندر بتوان رخنه فکندن گر داعیه‌ی همت مردانه زند موج (صائب تبریزی، غزلیات، شماره ۲۲۷۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بررسی نقش مبانی انسان‌شناختی صدرالمتألهین در تحلیل مدینه فاضله.pdf
265.8K
🔴 فایل مقاله 🖊احمدحسین شریفی 🔶 عنوان مقاله: «بررسی نقش مبانی انسان‌شناختی صدرا در تحلیل مدینه فاضله» 🔷انتشار در مجله علمی- پژوهشی معرفت سیاسی شماره ۱۹ سال ۱۳۹۷ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸حکایتی از عبید زاکانی جنازه‌ای را بر سر راهی می‌بردند، درویشی با پسر بر سر راه ایستاده بودند؛ پسر از پدر پرسید: بابا در صندوق چیست ؟ گفت: آدمی! گفت: کجایش می‌برند؟ گفت: به جایی که نه خوردنی باشد، و نه پوشیدنی، نه نان و نه هیزم! نه آتش، نه زر، نه سیم، نه بوریا و نه گلیم! گفت: بابا مگر به خانه ما می‌برندش؟! (، لطایف، ص۱۱۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی 🔸شاید مأخذ حکایت بالا که از عبید زاکانی نقل کردم، این اشعار مولوی در دفتر دوم مثنوی باشد: کودکی در پیش تابوت پدر زار می‌نالید و بر می‌کوفت سر کای پدر آخر کجاات می‌برند تا ترا در زیر خاکی آورند می‌برندت خانه‌ای تنگ و زحیر نی درو قالی و نه در وی حصیر نی چراغی در شب و نه روز نان نه درو بوی طعام و نه نشان نی درش معمور نی بر بام راه نی یکی همسایه کو باشد پناه چشم تو که بوسه‌گاه خلق بود چون شود در خانهٔ کور و کبود خانهٔ بی‌زینهار و جای تنگ که درو نه روی می‌ماند نه رنگ زین نسق اوصاف خانه می‌شمرد وز دو دیده اشک خونین می‌فشرد گفت جوحی با پدر: ای ارجمند والله این را خانهٔ ما می‌برند گفت جوحی را پدر: ابله مشو گفت: ای بابا نشانیها شنو این نشانیها که گفت او یک بیک خانهٔ ما راست بی تردید و شک نه حصیر و نه چراغ و نه طعام نه درش معمور و نه صحن و نه بام (مثنوی معنوی، دفتر دوم، ابیات ۳۱۱۶- ۳۱۲۷) 🔷البته آنگونه که بدیع‌الزمان فروزانفر آورده است مأخذ داستان مولوی هم حکایتی است که ابوالفرج اصفهانی در الاغانی نقل کرده است: ✔️«قال ابن الدراج الطفیلی: «مرت بی جنازة و معي ابن و مع الجنازة امرأة تبكيه و تقول: بك يذهبون الي بيت لا فراش فيه و لا وطاء و لا ضيافة و لا غطاء و لا خبز و لا ماء» فقال لي ابني: «الي بيتنا و الله يذهبون بهذه الجنازة» فقلت له: «و كيف ويلك»؟ قال: «لأن هذه صفحة بيتنا» @Ahmadhoseinsharifi 🌹