🔴اخلاق روانشناختی ارتباطات اجتماعی در حدیث پیامبر اکرم(ص)
🖊احمدحسین شریفی
🔶در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره اصول حاکم بر روانشناسی ارتباطات اجتماعی چنین نقل شده است:
استُر ذَهَبَك وَ ذِهابَكَ وَمَذْهَبَك؛ درآمد و رفت و آمدها و برنامههای شخصی خود را از دیگران مخفی کن.
🔶#مولوی هم محتوای این حدیث را در قالب اشعاری چنین سروده است:
در بیان این سه کم جنبان لبت
از ذهاب و از ذهب وز مذهبت
کین سه را خصمست بسیار و عدو
در کمینت ایستد چون داند او
🔶به نظر میرسد که چنین توصیهای اختصاصی به جوامع خاصی ندارد بلکه برای حفظ ارتباطات اجتماعی و آرامش روحی در روابط اجتماعی مراعات این سه امر و مخفی کردن این سه مسأله (روابط شخصی، میزان درآمد و برنامههای بعدی) از دیگران، در هر جامعهای لازم باشد.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توضیحی درباره کوتاهنوشت پیشین
🖊احمدحسین شریفی
🔶جناب حجتالاسلام محمدتقی برزکار، از اساتید و مدیران حوزه علمیه در نقد کوتاهنوشت پیشین، متذکر شدند که جمله «استر ذهابك و ذهبك و مذهبك» حدیث نیست و در جوامع حدیثی نقل نشده است. حق با ایشان است. بنده نیز هر چند فیالجمله این را میدانستم و به همین دلیل چنین تعبیر آورده بودم که «در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ... چنین نقل شده است» که گویای عدم اعتماد به نقل است، اما عنوانی که برای مطلب انتخاب کرده بودم قدری دقیق نبود.
🔶هر چند برخی از محققان، آن جمله را به عنوان سخن برخی از حکیمان پیشین نقل کردهاند، در عین حال بعضی دیگر از بزرگان چون سیدحیدر آملی در جامع الاسرار و شمسالدین افلاکی در مناقب العارفین آن را به عنوان حدیث پیامبر نقل کردهاند.
🔶البته میتوان گفت محتوای این جمله در احادیث آمده است؛ به عنوان مثال در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه چنین میخوانیم: «فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ» هر چند مرحوم ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی (ج۲، ص۱۱۴) نیز همین جمله را به نقل از امام باقر (ع) به عنوان سخنی از حضرت ابوذر غفاری نقل کرده است.
🔶درباره تحلیل محتوایی حدیث نیز برخی آن را ناظر به شرایط و جوامع بسته و جاهلی و غیرمتمدن دانستهاند؛ اما به باور این بنده، همانطور که در مطلب پیشین گفته بودم، چه آن جمله را سخن معصوم بدانیم و چه سخن فرزانهای از فرزانگان، محتوایی دقیق و همهجایی دارد. به اعتقاد بنده در همه جوامع حتی در جوامع متمدن و پیشرفته نیز رعایت چنین توصیهای به حفظ و تقویت روابط اجتماعی و کاستن از مشکلات روانی در ارتباطات اجتماعی کمک میکند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «هدف» تا «واقعیت»
🖊احمدحسین شریفی
🔶فرمول تبدیل «هدف» به «واقعیت» آسان است:
اولاً، لازم است آن «هدف» را به «برنامه» تبدیل کرد؛
و ثانیاً، باید ملتزم به «عمل بر اساس برنامه» شد.
باور کنید فرمول دستیابی به اهداف چیزی جز این نیست. خیلی ساده است. اما
«توانایی تبدیل هدف به برنامه» (البته نه برنامهای تخیلی و غیرواقعی، بلکه برنامهای واقعبینانه)
و سپس «ساماندهی زندگی بر اساس برنامه طراحی شده»، کاری بس دشوار است و نیازمند اراده و عزمی بسیار جدی است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تجربه سلوکی آیتالله کشمیری(ره)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهتمام مسلمانان قزاقستان برای اقامه نماز جماعت در سرمای ۱۶ درجه زیر صفر!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴در اوصاف «پَستی و پَستان»
🖊احمدحسین شریفی
پستی و دنائت از ویژگیهایی است که متأسفانه در میان همه اقشار اجتماعی نمودها و مصادیق فراوان دارد: چه در طبقات مرفه جامعه و چه طبقات فقیر؛ چه در تحصیلکردگان و چه در طیف بیسوادان؛ چه در میان جوانان و چه در پیران نمونهها و مصادیق فراوانی از پستی و دنائت را میتوان سراغ گرفت.
در روایات اسلامی تأکید شده است که با تمام وجود از انسانهای پست فرار کنید؛ هیچ همراهی و مصاحبتی با آنان نداشته باشید. #امام_علی علیه السلام: «وَ افْرِرْ كُلَّ الْفِرَارِ مِنَ اللَّئِيمِ الْأَحْمَقِ.»
اما پستی و دنائت افراد را از کجا تشخیص دهیم؟ «معیار پستی» و «ویژگیهای پَستان» چیست؟
با استناد به برخی از روایات فراوانی که در این زمینه در جوامع روایی اسلامی هست، برخی از ویژگیهای پَستان را بیان میکنم:
1.اهل خدعه و فریبکاریاند: «إِيَّاكَ وَ الْخَدِيعَةَ فَإِنَّهَا مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم».
2.اگر به آنان لطف شود، قسیالقلبتر میشوند: «اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ».
3.اگر اوضاع اقتصادیشان بهبود یابد، درندهخو میشوند: «احْذَرُوا صَوْلَةَ ... اللَّئِيمِ إِذَا شَبِع».
4.با چشمپوشی از خطاهایشان، جریتر میشوند: «الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئِيمِ بِقَدْرِ إِصْلَاحِهِ مِنَ الْكَرِيمِ.»
5.افتخار و شرافت خود را در مال و ملک و امور مادی میدانند: «اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ.»
6.هدفشان از خدمت و کمک به دیگران، به سلطه خود درآوردنشان است: «نَائِلُ اللَّئِيمِ يَضَعُكَ لَدَيْهِ».
7.مردانگی و مروت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ».
8.اهل منتگذاری بر دیگراناند: «اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ.
9.حیا و عفت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي.
10.به وعدههای خود وفا نمیکنند: اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ.
11.خدمات دیگران به خود را انکار میکنند: اللَّئِيمُ إِذَا أَعْطَى حَقَدَ وَ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ.
12.نه تنها امیدی به خیرشان نیست؛ بلکه دیگران نیز از شرشان در امان نیستند: اللَّئِيمُ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ وَ لَا يُؤْمَنُ غَوَائِلُهُ.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
"بیت الغزل معرفت" و احساس است
در بین تمام مادران، او خاص است
سرمشق نجابت است و هم حجب و حیا
او کوه وقار و مادر عبّاس است
✍محمّد شریفی
سالروز رحلت حضرت ام البنین تسلیت باد
🌹🌹
مواجهه بنیادین با آسیبهای اجتماعی.mp3
15.25M
🎤 احمدحسین شریفی
🔴 موضوع سخنرانی: مواجهه بنیادین با آسیبهای اجتماعی
🔷دومین همایش ملی مواجهه با آسیبهای اجتماعی از دیدگاه اسلام
🔸تاریخ: ۲۶/ ۱۰/ ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
یکی از «خوشیهای اصیل»، خوشیهای ناشی از «خوب کردن حال دیگران» است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علامه_حسنزاده آملی:
امیر المومنین کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض و شهوات دنیوی میکنند، نفرین کرده است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تقدّس گل در سیره و سخن معصومان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
🔶در سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و همچنین در سخنان آنان میتوان شواهد و قرائنی یافت که نشان از حرمت و تقدسی است که آن رهبران معصوم برای گل و گیاهان خوشبو قائل بودند. پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان توصیه میکرد:
🌹«إِذَا أُتِيَ أَحَدُكُمْ بِرَيْحَانٍ فَلْيَشَمَّهُ وَ لْيَضَعْهُ عَلَى عَيْنَيْهِ فَإِنَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِذَا أُتِيَ أَحَدُكُمْ بِهِ فَلَا يَرُدَّهُ؛ وقتی گلی خوشبو به شما دادند، نه تنها آن را رد نکنید بلکه آن را ببویید و بر چشمان خود بگذارید چرا که گل از (نعمتها و مواهب) بهشت است»
🔶وقتی گلی به امام هادی(ع) تقدیم میشد آن را میبویید و میبوسید و بر چشم خود میگذاشت و صلوات میفرستاد. و به شاگردان و شیعیان خود نیز چنین رفتاری را توصیه میکرد و میفرمود این نوع مواجهه با گلها ثواب و پاداش معنوی ارزشمندی هم دارد. یکی از یاران آن حضرت میگوید، نزد امام هادی(ع) بودم که کودکی از کودکان خانوادة ایشان به نزد آن حضرت آمد و گلی را به ایشان داد. ایشان آن گل را گرفتند و بوسیدند و بر روی چشمانشان گذاردند، سپس آن را به من دادند و فرمودند:
🌹«هر کس گل یا گیاهی خوشبو را بدست آورد و آن را ببوسد و بر چشمان خود نهد و بر محمد و آلش درود فرستد خداوند متعال به اندازه ذرات ماسهی یک تپهی بزرگ برای او حسنه و خوبی مینویسد و به همان اندازه از گناهانش پاک میکند.» (کافی، ج۶، ص۵۲۵)
#اخلاق
#محیط_زیست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴احسان زاینده
🖊احمدحسین شریفی
🔶#احسان در حق دیگران دو نوع است:
🔹گاهی به این صورت است که بدون هیچ چشمداشتی و صرفاً از سر نیکخواهی، بخشی از دارایی خود به آنان میبخشیم؛ این نوع احسان کاری بزرگ و بسیار ارزشمند است؛ اما خدمتی ماندگار و زاینده نیست. مقطعی و گذرا است. حتی ممکن است در یک نگاه کلان نتوان آن را خدمتی واقعی به احسانشونده تلقی کرد. زیرا ممکن است حس انتظار خدمت از دیگران را در او تقویت کند.
🔹اما گاهی به این صورت است که فرد نیکوکار تلاش میکند ثروتها و داراییهای نهفته در وجود افراد را آشکار کند؛ نیروهای خفته در او را بیدار کند. این نوع احسان، احسانی ماندگار و جوشان و زاینده است. این همان نوع احسانی است که پیامبران الهی در حق مردمان کردهاند. #امیر_مؤمنان درباره فلسفه #بعثت پیامبران میفرماید:
فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ، و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ، و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ، و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ، و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ.
پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگزارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينههاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانههاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دعوت عملی به اسلام
🔷وقتی پایبندی عملی به یک آموزه اسلامی، مهندس آمریکایی را مسلمان میکند.
🌹امام صادق (ع) میفرماید:
کونوا دعاة للناس بغير السنتكم؛ ليروا منكم الورع و الاجتهاد و الخير فان ذلك داعية.
🔷با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مقام معنوی حضرت زهرا در کلام بزرگان عرفان و معنویت
💐مرحوم آيتا... شاهآبادي، استاد عرفان امام خميني(ره) درباره عظمت حضرت زهرا(س) میگفت:
«مقام قرب پروردگار محقق نمیشود مگر از طريق خانم حضرت زهرا (س).»
💐امام خمینی(ره) میفرمود:
«فاطمه يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. ... تمام هويت هاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه بود. ... از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبهاى كه دست همه از او كوتاه است.» (صحيفه امام، ج7، ص: 337 )
💐آیتالله مصباح یزدی(ره) میفرمود:
«ما که نمیشناسیم خانمی بهتر از حضرت زهرا (سلام الله علیها) در عالم آفریده شده باشد. خانمی که خدای متعال به عبادتش بر همه فرشتگان مباهات کند: «يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ؛» (ای فرشتگان من! به بندهام فاطمه بنگرید!)»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«تضاد» و «جریان فیض»
🖊احمدحسین شریفی
🔶در یک رباعی منسوب به #خیام نیشابوری چنین میخوانیم که:
اجزای پیالهای كه در هم پیوست
بشكستن آن روا نمیدارد مست
چندین قد سرو نازنین و سر و دست
از بهر چه ساخت وز برای چه شكست
این رباعی از خیام باشد یا از هر کس دیگری نشان از ناآگاهی سراینده آن نسبت به فلسفه نقصها و تضادها و آسیبهاست. سراینده این اشعار نظام عالم را همچون کوزهای میبیند که کوزهگر آن را با زحمتهای بسیار میسازد، و بعد آن را بدون هیچ دلیلی میشکند! معلوم است که کاری عبث و غیرحکیمانه است. از نگاه این شاعر، «ساختن» و «سوختن» و «حیاتبخشیدن» و «میراندن» ناسازگارند.
🔶افضلالدین کاشانی، معروف به #بابا_افضل کاشی (م۶۶۷ق)، شاعر و عارف قرن هفتم، در تقابل با چنین ایدهای میگوید: (بابا افضل، رباعیات، شماره۱۰)
تا گوهر جان در صدف تن پیوست
وز آب حیات گوهری صورت بست
گوهر چو تمام شد، صدف را بشكست
بر طرف كله گوشهی سلطان بنشست
سخن افضلالدین این است که هر شکستنی مغایر با ساختن نیست. برخی شکستنها برای تکامل است. شکستن صدف برای استخراج مروارید از درون آن است. یعنی وقتی یک قطره آب بیارزش برای مدتی در درون صدف میماند و به مروارید تبدیل میشود برای استخراج آن مروارید چارهای جز شکستن صدف نیست.
تضادها نه تنها موجب تعادل میان اضداد میشوند بلکه موجب رشد و تنوع هم میشوند. اساسا فرض «حرکت» بدون مانع ناممکن است. سرعت یا کندی حرکت وابسته به مانع و نیروی مقاومی است که در برابر آن هست.
اگر تضاد نبود، هیچ صورت جدیدی پدید نمیآمد؛ هیچ حرکتی رخ نمیداد. هیچ تنوعی در جهان شکل نمیگرفت. هیچ پیشرفت و تکاملی محقق نمیشد. همه چیز یکنواخت و ثابت و ساکن بود. جهان بیتضاد و بیتصادم بدترین نوع جهان ممکن است.
🔶و صدرالمتألهین شیرازی در دو عبارت مختصر اما بسیار پرمغز و پرمعنا، چه زیبا نقش تضاد و ضرورت آن را در نظام عالم بیان میکند:
«لولا التضاد ما صح حدوث الحادثات؛ اگر تضاد نبود هیچ پدیدهای محقق نمیشد.»
«لولا التضاد ما صح دوام الفیض عن المبدأ الجواد؛ اگر تضاد نبود، فیض و افاضهای از مبدأ جواد نمیبود.»
#ملاصدرا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«نعمتشماری»
✍ احمدحسین شریفی
🔸یکی از راههای ایجاد تغییرات اساسی در همه ابعاد زندگی این است که روزانه بر بخشی از نعمتهاى زندگی خود تمرکز کنید و آنها را یادداشت کنید.
🔸اگر این کار را به مدت ۴۰ روز انجام دهید و هر روز فقط ۱۰ نعمت زندگی خود را یادداشت کنید بعد از ۴۰ روز ۴۰۰ نعمت را شمارش کردهاید. و آنگاه است که ذهنی «نعمتیاب» و «مثبتاندیش» پیدا میکنید و برکات مثبتاندیشی بیش از آن است که بتوان در این کوتاهنوشت، بیان کرد.
#مثبتاندیشی
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
الشخصية العلمية و الأخلاقية العلامة مصباح اليزدي.mp3
8.99M
🎤 احمدحسین شریفی
🔴 موضوع سخنرانی: شخصیت علمی و اخلاقی علامه مصباح یزدی (سخنرانی به زبان عربی)
مکان: سوریه - دمشق - مجمع السیدة فاطمة الزهراء
تاریخ: ۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷مبادا فراموش کنیم که مدیون چه کسانی هستیم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خطاهای نابودگر
🖊احمدحسین شریفی
گاهی لحظهای غفلت یا اشتباهی کوچک ممکن است زحمات چندین و چند ساله را هدر دهد.
قرآن کریم چهار نوبت تأکید کرده است که
«لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين»
یعنی شیطان هم که میخواهد آدمی را منحرف کند، از غفلتهای لحظهای استفاده میکند. «مراقب اشتباهات کوچک خود باشیم»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اللهیات التطبیقیه عند العلامة مصباح اليزدي.mp3
9.99M
🎤 احمدحسین شریفی
🔴 موضوع سخنرانی: الالهیات التطبيقيه لدي العلامة مصباح اليزدي (سخنرانی به زبان عربی)
مکان: سوریه - دمشق - رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه
تاریخ: ۵/ ۱۱/ ۱۴۰۰
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍احمدحسین شریفی
🔷هرگز دیگران را به دلیل ویژگیهایی غیر اختیاری تحسین یا تقبیح نکن.
هیچ انسانی در انتخاب والدین، برادران و خواهران و اقوام نسبی خویش دخالتی نداشته است.
هیچ انسانی در انتخاب شکل ظاهری خود دخالتی نداشته است.
هیچ انسانی در انتخاب محل تولدش دخالتی نداشته است.
✔️در نتیجه، تحسین یا تقبیح دیگران به دلیل خوبی یا بدی این امور، کاری اخلاقی نیست.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد آیتالله صافی گلپایگانی
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از ویژگیهای مشهود و مشهور آیتالله #صافی_گلپایگانی(ره) (۱۲۹۷-۱۴۰۰) عشق آشکار به امام عصر(عج) بود. آن مرحوم افزون بر آنکه در سیره عملی خود پیوسته و آشکارا نام و یاد آن امام منتظر را زنده نگه میداشت، در آثار علمی خود نیز دربارة آن حضرت مکتوبات ارزشمندی بر جای گذاشته است.
🔶یکی از آن بهترین آثار حدیثی آن مرحوم درباره امام عصر(عج) کتاب «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» که در ضمن ده فصل، ۸۳۰ حدیث را با ذکر کامل سلسله سند احادیث تنظیم شده است.
🔶آن مرحوم که از قریحه شعری خوبی هم برخوردار بود، در نجوای با صاحب العصر و الزمان اشعاری زیبا نیز سرودهاند که با تقدیم صلوات و فاتحهای به روح پاک آن مرحوم، یکی از آن اشعار را تقدیم مخاطبان فرهیخته میکنم:
یا امام العصر ما زانِ توایم
بنده انعام و احسان توایم
برنمیداریم سر از خاک درت
تا ابد بر عهد و پیمان توایم
در صراط مستقیم بندگی
پیرو ارشاد و برهان توایم
پُر شود از فتنه، گر روی زمین
بیم نَبوَد چون غلامان توایم
پیشة ما عشق و شوق کوی تو است
چاکرانه سر به فرمان توایم
هر کسی مطلوب و معشوقی گرفت
ما گرفتار و پریشان توایم
هر کسی را علت و بیماری است
ما همه بیمار هجران توایم
دردمندانیم از سوز فراق
جملگی محتاج درمان توایم
مُلک دنیاگر همه از آنِ ما است
ریزهخواران سَر خوان توایم
ور چو خورشیدیم بر اوج سپهر
ذرهای از مهر رخشان توایم
«لطفی صافی» بگو با وجد و شوق
یا ولیّ عصر ما زان توایم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عظمت ماه رجب
💐فرارسیدن ماه بندگی و معنویت و عرفان، رجب المرجب را اهل معنا و معنویت تبریک میگویم. امیدوارم خداوند همه ما را از «رجبیون» قرار دهد.
💐در آن حدیث بینظیری که از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت ماه رجب نقل شده، چنین آمده است که در ماه رجب هر شب تا صبح فرشتهای از فرشتگان الهی در عالم معنا چنین ندا میدهد:
طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ.»
خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال میفرماید:
«من همنشین کسیام که با من همنشینی کند، و مطیع کسیام که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسیام که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت میکنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا میکنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت مینمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است»
#رجب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
مكونات الحضارة الاسلامية عند العلامة مصباح اليزدي.mp3
13.08M
🎤 احمدحسین شریفی
🔴 موضوع سخنرانی: مؤلفههای تمدن اسلامی از نگاه علامه مصباح یزدی (سخنرانی به زبان عربی)
مکان: سوریه - دمشق - جامعة المصطفی العالمیة
تاریخ: ۵/ ۱۱/ ۱۴۰۰
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴لذت فلسفه از نگاه شهید مطهری
🖊احمدحسین شریفی
🔶شهید #مطهری در کتاب عدل الهی به مناسبتی به ذکر نکتهای پرداخته است که جایگاه و لذت بیبدیل فلسفه صدرایی را در ذهن و ضمیر آن استاد کمنظیر نشان میدهد:
«يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مىكردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كردهام ارزيابى مىكردم؛ با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشتهاى از تحصيلات جديد را پيش مىگرفتم بهتر بود يا نه؟
🔶طبعاً با روحيّهاى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودم اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مىشد؟
🔶فكر كردم كه الآن به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوقالعاده اينها را عزيز مىدارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟
🔶به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشتههاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشتههاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلاماند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشتهها بر زمينههايى علمى براى ايمان خود دست مىيافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافتهام.
🔶آن ايّام، تازه با حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد استادى- كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميقترين انديشههاى آن را دريافته بود و با شيرينترين بيان آنها را بازگو مىكرد[گویا منظورشان امام خمینی(ره) است] مىآموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطرههاى فراموش ناشدنى عمر من است.
در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مىكند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لايتخلّف جهان را با ديده عقل مىديدم، فكر مىكردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يك مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه مىفهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مىدهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مىدهم، معنى اين جمله را مىفهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمىديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوقالعاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود؛ خلاصه يك طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهانبينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى قرآن و نهج البلاغه و پارهاى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مىكردم.
🔶در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درك نمىكردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين طرح فكرى بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيدهام.»
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹