✍ احمدحسین شریفی
🔷هرگز تغییرات جزئی در زندگی خود را دست کم نگیرد.
💐اگر بتوانید هر روز یک، و فقط یک، شاخه گل در باغچه ذهن و زبان و قلب خود بکارید، بعد از یک سال، شاهد باغی رنگارنگ و زیبا در وجود خود خواهید بود. زیرا در واقع ۳۶۵ گل در وجود خود کاشتهاید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) اشارهای به رابطه اسلامیت و جمهوریت از نگاه امام خمینی و در فلسفه سیاسی اسلام کردند.
در سال ۱۳۸۵ مناظرهای مکتوب در این باره و همچنین درباره نسبت میان مقبولیت و مشروعیت در اندیشه سیاسی اسلام میان جناب استاد کاظم قاضیزاده و استاد احمدحسین شریفی صورت گرفت و در شماره ۴۰ و ۴۱ مجله حکومت اسلامی وابسته به مجلس خبرگان منتشر شد. علاقمندان به این بحث میتوانند برای مطالعه بیشتر و آشنایی با دیدگاههای مطرح شده توسط طرفین گفتگو، به لینک زیر مراجعه کنند:
http://ensani.ir/fa/article/83835
#فلسفه_سیاسی
#جمهوریت
#امام_خمینی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
24-7-1399 نقد سکولاریسم اسلامی و تبیین جامعیت اسلام.mp3
40.96M
🎤احمدحسين شريفي
🔸موضوع: نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام
🔸تاريخ سخنراني: 24/ 7/ 1399
🔸استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشارهاي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزههاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون #علي_عبدالرزاق، مهندس #مهدي_بازرگان و جناب #علوي_بروجردي؛ به تبيين ناسازگاري #سکولاريسم، با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است.
بازنشر سخنان استاد شریفی درباره سکولاریسم اسلامی و سکولاریسم حوزوی، به مناسبت سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سطح معرفت جناب کاندیدا را ببینید!
جناب، اولاً بستههای غذایی، کاملاً مردمی بود و بسیار عزتمندانه هم توزیع میشد؛
ثانیاً، واکسن کرونا سه ماهه تولید شده، اما بلیه کرونا ۱۶ ماهه کشور را درگیر کرده، یعنی اصلاً واکسنی نبوده که خریداری شود؛
ثالثا، کشورهایی که واکسن کرونا را تولید کردهاند خودشان بیشترین مرگ و میر روزانه و بیشترین خسارتهای اقتصادی را متحمل شدهاند و حتی به متحدین خود هم نمیفروشند؛
رابعاً، واکسن را فقط به دولتها میفروشند و نه مساجد و مسجدیان و پایگاههای بسیج؛
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 احمدحسین شریفی
🔸ببینید نگاه کاندیدای مدعی اقتصاددانی را!
🔸به اعتقاد بنده از این چهارده ثانیه میتوان علتالعلل مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را در همه سالیان حکمرانی غربزدگان بر مراکز اقتصادی کشور فهمید.
این آقای محترم، همچون سایر اسلاف غربزده خود در مدیریتهای اقتصادی کشور، هیچ باوری به اقتصاد اسلامی ندارد و میخواهد همچون گذشته، مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را با نسخههای غربی و شرقی حل کند!
مردم ایران ثمره اجرای سیاستهای اقتصادی نئوکینزی را در هشت سال حاکمیت تفکرات لیبرالی، با همه وجود خود لمس کردهاند. «دیگر بس است».
#اقتصاد
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امام صادق(ع) الگوی مناظره اخلاقمحور
🖊احمدحسین شریفی
🔶عصر امام صادق علیه السلام از حساسترین دوران سدههای اولیه اسلام است. عصر درگیریهای بزرگ و خونین سیاسی میان امویان و عباسیان است. عصر اغتشاشات و انقلابهای خرد و کلان و مستمر در گوشه و کنار جهان اسلام است. افزون بر همه اینها عصر بروز نحلهها و مذاهب گوناگون فکری و مذهبی و فقهی است. عصر برخورد اندیشههاست. عصر مباحثات و مناظرات علمی و دینی بسیار پررنگی است.
🔶نوع مواجهه آن حضرت با گروههای فکری و مذهبی و دینی و معنوی فراوانی که مطرح میشد، میتواند به عنوان الگویی معصومانه و الهی و اخلاقی برای همه پیروان راستین آن حضرت و همه حقطلبان باشد.
🔶#امام_صادق(ع) هم خود اهل #مناظره بود و دهها مناظره کوتاه و بلند از آن حضرت در منابع حدیثی و تاریخی نقل شده است؛ و هم شاگردان خود را برای مناظرات علمی و مذهبی آماده میکرد و تشویق میکرد.
آن حضرت:
1.هرگز از موضوع مناظره خارج نمیشد.
2.هرگز به طرف مناظره خود حتی اگر ملحد بود، توهین و بیاحترامی نکرد.
3.هرگز به دنبال تحریک عواطف و هیجانات و احساسات طرف مقابل یا شنوندگان مناظره نبود.
4.هرگز برای فرار از پاسخگویی، شخصیت طرف مناظره را هدف قرار نداد.
5.هرگز از فضای عقلانیت در مناظرات فاصله نگرفت.
6.هرگز برای خوشایند طرف مقابل، از سخن حق خود کوتاه نیامد.
7.البته در مواردی که طرف مناظره در پذیرش حق لجاجت میکرد و بعد از بطلان ادعای خود باز هم بر آن پافشاری میکرد، او را انذار میداد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به نظر بنده اخلاقمدارانهترین پاسخ به همه اهانتها و تخریبهای ناجوانمردانهای که در مناظره اول صورت گرفت، این دو دقیقه بود.
#اخلاق_نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پرسشی از اعضای محترم شورای نگهبان
🖊احمدحسین شریفی
🔶در همه سالهای گذشته، از سوی افراد و طیفهای مختلف سیاسی و فکری، نقدهای وارد و ناوارد فراوانی به عملکرد و تصمیمات شورای محترم نگهبان مطرح شده است. مع الاسف، شما هیچگاه خود را موظف به اقناع افکار عمومی ندانستهاید و صرفاً به این سخن کلی بسنده کردهاید که ما نگهبان قانونیم و آنگونه که قانون و اسلام را میفهمیم از آن نگهبانی میکنیم. اما این سخن ناصحانه را بپذیرید که با این سخنان کلی، افکار عمومی و افکار نخبگانی کشور قانع نمیشود و نیاز به گفتگوی بیشتری با جامعه نخبگانی دارید.
🔶در بررسی صلاحیت نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری قاطعیتی مثالزدنی و بیسابقه از خود نشان دادید که موجب دلگرمی همه قانونگرایان و مدافعان اسلامیت و جمهوریت نظام شد. اما هنوز پرسشهای بیپاسخ فراوانی مطرح است که متأسفانه شما خود را موظف به پاسخگویی نمیدانید.
در اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی آمده است که «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانیالاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» و احراز این شرایط هم قانوناً بر عهده شورای محترم نگبهان نهاده شده است.
🔶مع الاسف، شورای نگهبان در همه ادوار گذشته، هیچگاه پاسخی روشن به معنا و مراد از سه کلمه «رجل»، «مذهبی» و «سیاسی» نداده است. قطعاً معنای لغوی آنها مراد قانونگذار نبوده است و شما هم معنای لغوی آنها را مراد نگرفتهاید. اما شاخصههای «رجولیت» و «مذهبیبودن» و «سیاسیبودن» چیست؟ مراد از «تقوی» و «ایمان» چیست؟ علیالقاعده تقوا و ایمان درونی و باطنی که مراد نیست. زیرا جز خدا کسی از چنان تقوا و ایمانی خبر ندارد. تقوا و ایمان بیرونی و مشهود مراد است. اما شاخصههای انسان متقی و انسان مؤمن از نظر شما چیست؟
🔶خود شما به عنوان مجتهدان و حقوقدانان شناخته شده کشور به احتمال زیاد مناظره اول هفت نامزد تأیید شده خودتان را مشاهده کردهاید. آیا واقعاً در همه آنها مردانگی و مذهبی بودن و سیاستمداری به معنای حقیقی کلمه را مشاهده کردید؟ آیا در همه آنها تقوا و ایمان اسلامی را مشاهده کردید؟
🔶همه مردم ایران دیدند که برخی از آنان در همین نخستین مناظره، در وقاحت و پردهدری و بیاخلاقی و ناجوانمردی روی ماکیاولی را هم سفید کردند! مذهب و دیانت به کنار، هیچ نشانهای از مراعات ابتداییترین اصول اخلاقی هم در گفتار و رفتار برخی از آنها دیده نشد! هیچ نشانهای از صداقت و سیاست اسلامی در برخی از آنها مشاهده نشد! به صراحت دروغ گفتند! علناً تهمت زدند! آشکارا توهین کردند! واقعا اینها رجال کدام مذهب و کدام سیاستاند؟ شما بر اساس کدام معیار و شاخصه اینها را تأیید صلاحیت کردهاید؟ آیا شما صلاحیت تکتک این هفت نفر را در اعتقاد و دفاع از اقتصاد اسلامی، فرهنگ اسلامی، سیاست اسلامی احراز کردهاید؟ با کدام مؤلفهها و شاخصهها؟ این چه تقوا و ایمانی است که بدون هیچ خجالت و حیایی در جلوی دوربینها و با قرائت مطالب از قبل نوشته شده در مقابل همه مردم ایران دروغ بگویند و تهمت بزنند و ناجوانمردی کنند؟
🔶اینها بخشی از صدها پرسشهای یک معلم علوم اسلامی و انسانی و یک پژوهشگر اخلاق اسلامی است. امیدوارم که از طرح این سؤالات رنجیده خاطر نشوید. و همانطور که سخنگوی محترم شورای نگهبان گفتند «شورای نگهبان هم مصون از خطا نیست» اگر خود شما هم به این نتیجه رسیدهاید که در تعیین صلاحیت برخی از این افراد خطایی رخ داده است تا دیر نشده است جبران کنید و به همگان نشان دهید که در اجرای قانون، ملاحظه هیچ فرد و جریانی را ندارید و اگر خطایی رخ نداده است و هنوز هم از تصمیم خود دفاع میکنید، پاسخی روشن و شفاف به این پرسشها بدهید.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عقل و انتخاب
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر انتخابی حتی انتخاب رشته تحصیلی یا شریک زندگی، زمانی میتواند انتخابی درست و حسابشده باشد که به دور از هیجانات و احساسات زودگذر و در فضای حاکمیت عقل صورت گیرد. در فضای غلیان هیجانات و احساسات و عواطف هرگز نمیتوان انتخابی عقلانی و درست داشت. سودجویان و سوداگران سعی میکنند فضای انتخاب را هیجانی و احساسی کنند تا سود و سودای خود را ببرند. آنان اگر کالای ارزشمندی داشته باشند نیازی به احساسی کردن فضا نخواهند داشت.
🔶انتخابات ریاست جمهوری جای هیجانات زودگذر نیست. هرگز نباید به برخی از کاندیداهای «بیکارنامه» یا «بدکارنامه» اجازه دهیم ذهن ما را درگیر مسائل جزئی و حاشیهای کنند.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶معتقدم کسانی که دغدغهمند زمان و از دست دادن فرصتها هستند و میدانند که زمان از دست رفته را هرگز نمیتوان بازگرداند، نیمی از راه موفقیت را طی کردهاند.
امام علی(ع):
«إنَّكُم في مَهَلٍ، مِن وَرائِهِ أجَلٌ و مَعَكُم أمَلٌ، يَعتَرِضُ دُونَ الْعَمَلِ فَاغْتَنِمُوا الْمَهَلَ و بادِرُوا الْأجَلَ و كَذَّبُوا الْأمَلَ و تَزَوَّدُوا مِنَ الْعَمَلِ. شما مهلتي داريد كه پشت سر آن اجل است و آرزوهایی دارید که جلوی عمل شما را میگیرد. پس مهلت را غنيمت شمريد و پیش از فرارسیدن اجل، اقدام کنید.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
محکمتر از آنیم که با باد بلرزیم
یا با سخن سست تو شیّاد بلرزیم
بر صفحه تاریخ نوشته است که ما نیز
کوهیم کی از داد و زِ فریاد بلرزیم؟
💐شعر از محمّد شریفی💐
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مناظره دوم: مظلومیت فرهنگ!
🖊احمدحسین شریفی
🔶موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. اما بدون آنکه بخواهم به کسی جسارت کنم، به اعتقاد این بنده سخنان نامزدهای محترم نشان داد که هیچ کدام فهم درستی از این سه مقوله مهم و حیاتی ندارند!
🔶هیچ کدام از آنان نتوانستند فهم و برداشت صحیحی از فرهنگ و اجتماع و سیاست بیان کنند.
🔶در بیان هیچ کدام از آنان معلوم نشد که نقش و جایگاه «اسلام» در فهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چه تفاوتی میان «فرهنگ اسلامی» و «اجتماع اسلامی» و «سیاست اسلامی» با فرهنگ و اجتماع و سیاست «غیر اسلامی» قائلاند؟ هیچ تمایزی در سخنان هیچ کدام از نامزدهای محترم مشاهده نشد!
🔶هیچ اشارهای به نقش «فرهنگ» در اقتصاد و سیاست نکردند. گویا همگی آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تئوری مارکسیستی زیربنا بودن اقتصاد را پیشفرض گرفته بودند!
🔶هیچکدام از آنان از بنیان اصلی فرهنگ و اجتماع یعنی بنیانهای دینی و ارزششناختی فرهنگ و اجتماع و سیاست سخن نگفت! گویا هیچ فهمی از این حقیقت نداشتند!
🔶هیچ کدام از آنان از نقش هنرهای بیکلام فرهنگساز و سیاستساز یعنی موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی و حتی اسباببازیهای کودکان و بازیهای کودکان و نوجوانان در فرهنگ و جامعه و سیاست سخنی به میان نیاورد.
🔶حقیقتاً با مشاهده مناظره دوم دلم برای مظلومیت فرهنگ سوخت.
🔶ناباورانه به همه دغدغهمندان فرهنگ و آسیبهای اجتماعی عرض میکنم هیچ امیدی به دولت آینده برای تقویت بنیانهای فرهنگی و یا کاستن از آسیبهای اجتماعی نباید داشت. خود ما باید مجاهدانه و آتش به اختیار در این زمینهها وارد شویم.
#فرهنگ
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از کلیدیترین و فرهنگیترین ایدههایی که در مناظره دوم بیان شد.
🔶بدون تردید تحقق عملی این ایده، میتواند بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی کشور را حل کند.
🔶در پستهای بعدی توضیحاتی درباره اهمیت چنین ایدهای در فرهنگسازی و سبکسازی بیان خواهم کرد.
#اخلاق_سیاسی
#انتخابات
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه (۱)
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی دیگر از عوامل مهم تغییر و اصلاح اخلاق در گسترة اجتماع، تصمیمات حاکمیت و رفتارهای حاکمان است. نظام سیاسی و مدیریتی حاکم بر جامعه و همچنین مدیران و حاکمان از دو جهت میتوانند بر رفتارهای اجتماعی و خلقیات مردمان تأثیر بگذارند. یکی از جهت تأثیرگذاری عملی و دیگری از جهت وضع قوانین. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هر چند اصلاح اخلاق، امری دستوری نیست و نمیتوان با وضع قانون توقع اصلاح اخلاق را داشت اما قطعاً بدون همراهی حکومتها نیز توفیقی در این راه حاصل نمیشود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، حکومت در این عرصه دو وظیفه عمده دارند:
«اوّلاً، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً، زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراینباره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمیها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.»
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
ادامه دارد👈👈
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه (۲)
🖊احمدحسین شریفی
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر اکرم(ص) نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امام علي عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت 19 از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که امام علي (ع) تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
ادامه دارد👈👈
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه(۳)
🖊احمدحسین شریفی
🔶ابونصر فارابي، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان سیاسی جهان اسلام، نیز از جمله کساني است که، به تبع افلاطون، معتقد است ايجاد فضيلت در آدميان و رواج آن در جوامع جز از طريق حاکمان با فضيلت امکان ندارد. تحقق مدينة فاضله تنها در پرتو حاکمان فاضل ممکن است. وي در کتاب احصاء العلوم در ذيل علم مدني ميگويد:
«تحقق افعال و سنتهاي فاضله در جوامع و امتها ممکن نيست مگر به سبب حکومتي که در پرتو آن اين افعال و سنتها و عادات و ملکات و اخلاقيات در مدينهها و امتها رواج يابد. آن حکومت بايد در حفظ اين فضايل در ميان مردم کوشا باشد تا مبادا از ميان روند.»
🔶به دليل نقش برجستة رفتار حاکمان در زندگي مردم، سعدي هم بخش اول بوستان را که يک چهارم کل بوستان است با عنوان «در عدل و تدبير و راي» و بخش اول گلستان را با عنوان «در سيرت پادشاهان» به موعظه و اندرز پادشاهان اختصاص داده است. اين نشان ميدهد که اين مسأله تا چه اندازه براي سعدي اهميت داشته است؛ وي کاملاً به نقش بيبديل رفتارها و اخلاقیات حاکمان و شيوة حکمراني آنان در اخلاق و سبک زندگي افراد جامعه واقف بوده است. سعدي در اين بخش توصيههاي عملي و کاربردي دقيق و جزئي و ريزي را به حاکمان دارد. وی در حکايت سوم باب هفتم گلستان با عنوان «در تأثير تربيت» ميگويد:
يكى از فضلا تعليم ملكزادهاى همىداد و ضرب بيمحابا زدى و زجر بيقياس كردى. بارى، پسر از بيطاقتى شكايت پيش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل بهم آمد. استاد را بخواند و گفت: پسران آحاد رعيت را چندين جفا و توبيخ روا نميدارى كه فرزند مرا، سبب چيست؟ گفت: سبب آنكه سخن انديشيده بايد گفتن و حركت پسنديده كردن همه خلق را على العموم و پادشاهان را على الخصوص، به موجب آنكه بر دست و زبان ايشان هرچه رفته شود هرآينه به افواه بگويند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتبارى نباشد.
اگر صد ناپسند آيد ز درويش/ رفيقانش يکي از صد ندانند
و گر يک بذله گويد پادشاهي/ از اقليمي به اقليمي رسانند
پس واجب آمد معلم پادشهزاده را در تهذيب اخلاق خداوندزادگان أنبتهم اللّه نَباتاً حَسَناً اجتهاد از آن بيش كردن كه در حق عوام. ... ملك را حسن تدبير فقيه و تقرير جواب او موافق راى آمد، خلعت و نعمت بخشيد و پايه منصب او بلند گردانيد.
🔶در عین حال، تأثیر حاکمان در رفتار و اخلاق مردم تأثیری یکسویه نیست. خود مردم هم در این زمینه نقشی جدی دارند به ویژه در نظامهای مردمسالار و غیردیکتاتور. در نظامهایی که مردم مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان را انتخاب میکنند، در واقع این مردماند که با انتخاب فرد یا جریانی، مسیر آینده زیست فردی و اجتماعی خود را مشخص میکنند یا دستکم یکی از علل و عوامل مهم شکلدهی به اخلاقیات و رفتارهای خود را تعیین میکنند. امام علي (ع) در یکی از خطبههای نهجالبلاعه نقش مردم در روي کار آوردن حاکمان و واليان فاسد و آلوده را تذکر ميدهد و ميفرمايد:
فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّة؛
پس حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند.
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
ادامه دارد👈👈
Eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه(۴)
🔷قسمت پایانی
🖊احمدحسین شریفی
🔶حاکمان و مسؤولان سیاسی غیر از بعد عملی، از حیث تصمیمگیریها و قانونگذاریهایی که برای تداوم حرکت اجتماعی میکنند، در شکلدهی به اخلاقیات مردم نقشی جدی و نسبتاً پایدار ایفا میکنند. آنان هم از جهت سلبی و از جهت ایجابی در این زمینه نقش آفرینند:
🔶از جهت ایجابی به این صورت که حاکمان سیاسی و مسؤولان اداره جامعه با وضع قوانین مناسب و هماهنگ با ارزشهای اخلاقی و همچنین با تغییر قوانین مخل به امنیت اخلاقی مردم و قوانینی که در تضاد با ارزشهای اخلاقی است میتوانند زمینههای لازم و پشتیبانیهای مناسبی برای اخلاقی زیستن فراهم کنند. قوانین حاکمیتی باید در خدمت حفظ و تقویت و توسعه فضایل اخلاقی باشد و نه در جهت عکس آنها. و این کاری است که فقط از حاکمان و مدیران جامعه ساخته است.
🔶از جهت سلبی نیز حتی اگر کسی مدعی شود که وظیفه حاکمیت تربیت «انسان خوب» نیست بلکه نهایتاً تربیت «شهروند خوب» است، باز هم بدون شک تربیت شهروند خوب بدون توجه ویژه به اخلاقیات اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود. حاکمان نباید اجازه دهند اصحاب قدرت و ارباب شهوت مردم را جهنمی کنند. یعنی اگر بهشتی کردن مردم و زمینهسازی برای هدایت آنها را وظیفه خود نمیدانند بدون تردید جلوگیری از جهنمی شدن مردم از وظایف قطعی آنان است. يکي از وظايف قطعی دولت اين است که اجازه ندهد جهنميان، مردم را جهنمي کنند و مفسدان و سودجويان مردم را به سوي منجلاب فساد سوق دهند. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم:
«ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم. دستگاههای مسئول حکومتی دراینباره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد.»
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔸مهم نیست که در تأیید مدعای خود چه مقدار استدلال در اختیار داریم؛ اگر ندانیم چگونه باید آنها را به کار بگیریم، هرگز فایدهای ندارند.
🔸مهم نیست چه ابزارهایی برای عبور از موانع در اختیار داریم، اگر توانایی استفاده از آنها را نداشته باشیم، فایدهای ندارند
🔸مهم نیست چه مقدار استعداد و توانایی خدادادی داریم، اگر نتوانیم آنها را به شیوهای درست و در مسیری صحیح به کار گیریم، فایدهای ندارند.
🔷مهارت استفاده از ظرفیتها و ابزارها و داشتهها را باید آموخت.
یک طبق پر نان تو را بر فرق سر
تو همی خواهی لب نان در به در
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🌹#فاطمه_معصومه سلام الله علیها، الگویی از یک زن مسلمان عفیف و مجاهد و ولایتشناس بود که در حمایت از ولی خدا تا پای جان استقامت ورزید. و مجاهدانه زندگی کرد و مظلومانه هم رحلتی شهادتگونه داشت.
🌹او زندگی خود را وقف خدا و دین خدا و ولایت کرد و خداوند نیز چنان برکت و خیر کثیر و مداومی به او عطا کرده است که صدها سال است قبر مطهر او منشأ برکات مادی و معنوی بیشماری شده است.
🌹به برکت وجود نورانی این بانوی خدایی در شهر قم، این شهر نیز نه تنها تقدس و نورانیت یافته که به بزرگترین مرکز توسعه نور و معنویت و معرفت در جهان تبدیل شده است.
🌹سالروز میلاد نورانی او و همچنین روز دختر را به همه دختران اهل مجاهدات و بصیرت و ولایت تبریک میگویم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸کلیدیترین جمله مناظره سوم:
«برنامه» بدون «کارنامه»، شعار است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
مبانی هستیشناختی علوم انسانی ۱.mp3
26.95M
🔴درسهای فلسفه علوم انسانی اسلامی
🔷مبانی هستیشناختی علوم انسانی اسلامی: اصل علیت؛ ضرورت علی و معلولی؛ سنخیت علی و معلولی . و نقش آنها در علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
انتقادپذیری (Trimmed).mp3
6.16M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اخلاق: قوانین زیست اخلاقی
🔷جلسه هفتم:
🔶انتقادپذیری
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴هراس کماندوهای کدخدا از فریاد روستا
متن بسیار زیبا و هشداردهنده دوست عزیز و اندیشمندم جناب وحید جلیلی با عنوان «هراس کماندوهای کدخدا از فریاد روستا» درباره توییت همتی در نقد تصاویری که از حضور سعید جلیلی در بین کشاورزان روستای عشق آباد ورامین منتشر شد:
«شهریور 60 با سعید و بقیه خانواده رفته بودیم عنّاب تکانی در روستای پدری. صد کیلومتری بیرجند؛ "خونیک" ِ دوست داشتنی.
جدّه؛ پگاه بعد نماز، شیر گوسفندها را می دوشید، در مشک میزد، کرهاش را سر سفره صبحانه میگذاشت، با نان نازکی که خود در تنور مطبخ پخته بود.
تابستان دلچسب خونیکِ مادربزرگ؛ شیرینترین خاطرات کودکیم را قاب گرفته است.
صبح هشت شهریور، ترکشهای بمبی که در ساختمان نخستوزیری ترکید، جمع ما را هم در جنوب خراسان پریشان کرد. سعید، سراسیمه کولهاش را برداشت و جدا شد.
شورش در شهر، صفای روستا را هم آماج کرده بود و باید مردانی به میدان می شتافتند که سرپنجههای سرمایهداری جهانی، نتواند جمهوری نوپای ما را- که تازه خود را از سلطنت سرسپرده و اشرافیت غربزده نجات داده بود- زمینگیر کند.
حالا چهل سال گذشته است. عکسی از سعید در یک روستا منتشر شده است. طفیلیهای سرمایهداری رانتی_تجاری نتوانستند عصبانیتشان را کنترل کنند.
همانها که باتوم بوروکراسی به دست، مراقب بودهاند نیمی از ملت ایران حتی یک ریال از بانکهایشان تسهیلات نگیرند، همانها که پراید داشتن را ننگ و پورشه سواری را فخر مدیران میدانند، همانها که حاضرند 90 هزار میلیارد تومان را به 11 نفر بدهند و یک هزارم درصدش را هم بر روستائیان حرام کردهاند؛ حالا بانگ برداشتهاند که وا مصیبتا، مسئول جمهوری اسلامی و روستا؟!
کاندیدای ریاست جمهوری در جمع داهاتیها؟! به ارزشهایشان توهین شده است. نصف غیرت اینها را داشتیم، ایران به تسخیر تهران شمالی در میآمد؟
توئیت این طفیلیِ "سرمایهداران زالو صفت"_ که قرار بود روحانیت متعهد به خونشان تشنه باشد- نقطه مقابل نامه علی(ع) به عثمانبنحنیف است.
علی به خشم میآید که چرا کارگزار حکومت اسلامی در خلوتِ مرفهان حاضر شده است و این یکی ناله میکند که واویلا، داد، بیداد، مدیر جمهوری اسلامی در کنار مستضعفان؟!! آن هم با پراید؟
گویی نه 40 سال، که چهارهزارسال گذشته باشد. کودتا از این واضحتر؟
روزی که سعید 16 ساله، برای مقابله با سرپنجههای سرمایهداری جهانی، کولهاش را ازخراسان جنوبی برداشت و به میدان گسیل شد، گمانِ آن نداشت که چهل سال بعد، در فقدان رجاییها، خط وقاحت و خشونت، اینچنین افسار پاره کند. سالهاست به جان انقلاب مستضعفان افتادهاند خورهها، و حالا؛ مترسکِ کُره برداشتهاند.
امپراطوری ایالات متحده تهران شمالی، نه از کره شمالی که از خراسان جنوبی، از آذربایجان شرقی، از خوزستان، از سیستان و بلوچستان، از کهکیلویه و بویر احمد، از بشاگرد و میناب و سعدآباد بوشهر و غیزانیه و امیدیه و قزل قیه و ... ، وحشت کرده است.
و این بار، سعید نه فقط از خونیک که از شیخ صله و چنگوله و عنکوش و کریمآباد و .... میآید. از هزاران روستایی که مجاهدان دولتِ سایه، وجب به وجبش را سرمه چشم کردهاند.
امپراطوری ایالات متحده تهران شمالی که نود هزار میلیارد تومان را به تیول 11 نفر داده است، چگونه تحمل کند تَرَک در این ارباب_رعیتی را؟
زنده باشند گزمههای سرمایهداریِ تهران شمالی و تحمل کنند چنین شورشی را؟
تمام همتی که غربپرستهای دیکتاتور در طی سالیان، برای تحکیم اشرافیت و بازگرداندن سلطنت، کردهاند در خطر است.
خشونت کمونیسم و وقاحت کاپیتالیسم را توامان دارند این زمره "تزویر و یأس"، همانها که از منتهی الیه چپ به آخرین نقطه راست درغلتیدند.
کماندوهای سرمایهداری تهران شمالی، (همان ها که به شرمن دل میدهند و از کری قلوه میگیرند و با کدخدا قهقهه میکنند)؛ دهها میلیون ایرانی را گروه گروه به زندان معیشت افکندهاند، و تهدیدشان میکنند که دم بر بیاورید و از سلطنت کارآمدِ ما خروج کنید؛ کدخدایمان؛ به جنگتان خواهد آمد.
دیکتاتورهای ایالات متحده تهران شمالی، پناه گرفته در ماشینهای خوب! کاخهای خوب، وامهای خوب، حقوقهای خوب، پاداشهای خوب، استکبار خوب، باید هم از چنین مردان بدی؛ رعیتِ زندانی را بترسانند.
مردان خطرناکی که قرار است پیادهروها را دیوار بکشند و تعامل با ارباب را سد کنند و خدای نکرده دلار 5000 تومن بشود و سانتریفیوژ بچرخد و صنعت نچرخد و مردم آن قدر درآمد سرشار پیدا نکنند که از یارانه بینیاز شوند.
دل سپردگان و سرسپردگان کدخدا،چه فرض کرده اند ملت حُر ایران را؟
داهاتیهای بی مایه و ذلیل دهکده جهانی را چه رسد که روستازادگان شریف ایران بزرگ را طعن و هجو کنند. کماندوهای کدخدا بوی اَلرَّحمنتان بلند شده است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴انتخاب رئیس جمهور یا مدیران کشور؟
🖊احمدحسین شریفی
🔶انتخاب رئیس جمهور، انتخاب یک فرد نیست، انتخاب هیئت دولت و استانداران و فرمانداران و بخشداران و مدیران آموزش و پرورش و تصمیمسازان و تصمیمگیران فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور و به طور کلی انتخاب مدیران اغلب قریب به اتفاق بخشهای اداره کشور هم است. مگر نه اینکه مدیران و مشاوران اغلب بخشهای فرهنگی و اقتصادی و اداری و کشاورزی و سیاسی و امنیتی و تولیدی و توزیعی و امثال آن همگی مستقیم یا غیرمستقیم توسط رئیس جمهور انتخاب میشوند؟
🔷کسی که در انجام وظیفه خود نسبت به انتخاب شایستهترین فرد برای این مسوولیت کوتاهی کند، قطعاً در همه ناکارآمدیها و ضعفها و آسیبهای بعدی سهیم است.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶کسانی که به هر دلیلی در #انتخابات شرکت نمیکنند، خواسته یا ناخواسته کشور خود را در برابر دشمنان و حتی رقیبان خارجی خلع سلاح میکنند.
🔶اینان چه بدانند و چه ندانند، و چه بخواهند و چه نخواهند، در زمین دشمن بازی میکنند.
🔶شرکت در انتخابات نه تنها یکی از مهمترین حقوق شهروندی است بلکه در نظام اسلامی، یک تکلیف واجب است؛ واجبی عینی است؛ اگر در وقت خودش انجام نگیرد، قابل قضا کردن هم نیست.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹