eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
361 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر مسأله حجاب و بی‌حجابی مسأله‌ای ذوابعاد است (که است)، انتظار از کسی که فقط نگاه فقهی به اسلام دارد، (آن هم «فقه فردی» و «سنتی» و نه «فقه جامعه‌پرداز» و «تمدن‌ساز») این است که اساساً در این موضوع اظهار نظر نکند. زیرا تک‌بعدی دیدن مسأله‌ای چندبعدی بدتر از ندیدن آن است. مثل داستان فیل و تاریکی. 🔻اشاره‌ای به داستان پیل و تاریکی در معنوی: پیل اندر خانهٔ تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنود دیدنش با چشم چون ممکن نبود اندر آن تاریکیش کف می‌بسود آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد گفت همچون ناودانست این نهاد آن یکی را دست بر گوشش رسید آن برو چون بادبیزن شد پدید آن یکی را کف چو بر پایش بسود گفت شکل پیل دیدم چون عمود آن یکی بر پشت او بنهاد دست گفت خود این پیل چون تختی بدست چشم حس همچون کف دستست و بس نیست کف را بر همهٔ او دست‌رس چشم دریا دیگرست و کف دگر کف بهل وز دیدهٔ دریا نگر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«کمیت جلسات» یا «کیفیت پاسخ‌ها»؟ ✍ احمدحسین شریفی 🔸بعضی دلخوش به «کمیت» جلسات‌شان درباره فلان موضوع یا بهمان مسأله‌اند. چنین افرادی آنگاه که با نقد ناقدان مواجه می‌شوند به جای پاسخ منطقی، تکثر جلساتشان را به رخ می‌کشند و درعین حال از آداب نقد و نقادی می‌گویند! ضعف «رزومه» ناقدان را دلیل بر بی‌اعتباری نقدشان و درست بودن سخن خود می‌پندارد! 🔻اما باید بدانند که اولاً، دلخوش بودن به «کثرت» و « کمیت» مباحثی که صرفاً در «حلقه یاران» و «جمع مریدان» گفته می‌شود، و هرگز در جمع «اندیشمندان آزاداندیش منطق‌مدار» عرضه نشده است، در فضای «علم» و «اندیشه» ارزشی ندارد. و ثانیاً، ضعف یا قوت رزومه‌ی ناقد، دلیل بر درستی یا نادرستی او نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غربت مدافعان عفت و حجاب ✍️احمدحسین شریفی عجب روزگار غریبی است! چقدر مظلوم‌اند مدافعان عفت و حجاب! در یک جنگ تمام عیار جهانی علیه عفت و غیرت زنان و مردان کشور، به ویژه نوجوانان و جوانان، افزون بر دفع تیرهای سهمگین دشمنان، دائما باید مواظب ضرباتی باشند که از سوی جبهه خودی وارد می‌شود! مع الاسف، حجم زیادی از تیرهایی که در چند ماه اخیر به سوی رزمندگان خط مقدم مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی شلیک شده است، توسط کسانی بوده که بعضاً خود را «آیت‌الله» هم می‌دانند! در اوج «هجوم ترکیبی» دشمن علیه عفاف و حجاب، هر از گاهی می‌بینیم که فلان مدعی آیت‌اللهی و بهمان مدرس سنتی ناگهان مدافعان عفت و را نهیب می‌زند که چرا با اختلاس و ناشایسته سالاری مبارزه نمی‌کنید! و در یک مغالطه آشکار مدعی می‌شوند که «چون همزمان در همه جبهه‌ها نمی‌جنگید پس بهتر است که اصلاً نجنگید»! ای کاش خود آنان، که از نعمت تریبون‌های مختلف احزاب گوناگون سیاسی و رانت آیت‌اللهی برخوردارند، برای اثبات صدق خود، در جهت مبارزه با اختلاس و ناشایسته سالاری قدمی برمی‌داشتند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴انسانیت و شکر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ درباره معیار و ملاک انسانیت و تمایز آدمی از سایر موجودات به ویژه سایر جانداران و حیوانات، دیدگاه‌های مختلفی بیان شده است: «ناطقیت»، «عقلانیت»، «ابزارسازی»، «اعتبارسازی»، «کمال‌خواهی»، «زیبایی‌خواهی»، «هنرمندی»، «تاریخ‌مندی» و امثال آن از جمله ملاک‌ها و معیارهایی است که برای تمایز انسان از غیر انسان بیان شده است. امام زین‌العابدین علیه السلام در نخستین دعا از دعاهای «حمد و شکرگزاری نسبت به نعمت‌های الهی» را نشانه انسانیت و مرز میان انسان و حیوان می‌داند و می‌فرماید: وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» ستایش خدایی را سزاست که اگر از بندگانش شناخت ستایش خود را دربرابر نعمت‌های که پیوسته بر آنان فرو می‌فرستد، از بندگانش دریغ می‌کرد،‌ هر آینه از نعمت‌هایش بهره‌مند می‌شدند در حالی که ستایش و شکر او را به جا نمی‌آورند. و در رزقش غرق می‌شدند در حالی که شکر او را به جای نمی‌آورند. و اگر چنین می‌بود، آنگاه از دایره انسانیت خارج شده و در زمره چارپایان به شمار می‌رفتند. و بلکه چنان می‌شدند که خدای متعال می‌فرماید: «چون چارپايانند، بل از چارپايان هم گمراه‏تر.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴واپسين سفارش امام صادق علیه السلام به جامعه پيروان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان و در حالی که ضعف شدیدی بر او حاکم شده بود، به همسر مکرم و باوفایشان، حمیده، فرمود، همه بستگان و خویشاوندان دور و نزدیک را جمع کن. وقتی همگی آنان جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و خطاب به آنان فرمود: «إِنَ‏ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌شود.» امیدوارم که جدیت و اهتمام به خواندن و اقامه نماز به گونه‌ای باشد که مشمول شفاعت آن حضرت بشویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نمایی از کتابخانه تیانجین بینهای، چین! بدانیم که پیشرفت و تعالی بدون کتاب و کتابخانه و کتابخوانی، توهمی بیش نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جایگاه زن در بیت امام صادق علیه السلام 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻بدون تردید علیه السلام بیشترین نقش را در شکل‌دهی به نظام فکری و فقهی و فرهنگی شیعیان و حتی به یک معنا اهل سنت داشته است. نه تنها بیشترین روایات مربوط به مسائل زنان از آن امام بزرگوار به دست ما رسیده است، بلکه بیشترین زنان عالم و محدث نیز پرورش‌یافتگان دستگاه تربیتی و تعلیمی آن امام عزیز هستند. 🔻از همسر بزرگوار آن امام گرفته تا خادمان خانه او، عروس‌های خانه او و نوه‌های دختری او همگی از جمله عالم‌ترین و فاضل‌ترین بانوان عالم اسلام‌اند. 🔶، همسر آن حضرت از عالمان بزرگ دوران خود و معتمدترین افراد نزد آن امام عزیز بود. در بسیاری از مواقع امام صادق علیه السلام مسائل شرعی مربوط به امور زنان و کودکان را به وی ارجاع می‌داد و به این ترتیب عملاً زنان و بانوان جامعه اسلامی را به سمت و سوی تحصل علم سوق می‌داد. جایگاه علمی و عملی این بانوی مکرمه تا آنجا بود که امام صادق در وصیت‌نامه خود وی را به عنوان یکی از پنج‌ وصی خود معرفی کردند. 🔶عروس امام صادق و همسر فرزندشان امام کاظم علیه السلام، یعنی بانو یا نجمه، نیز از دیگر بانوان عارفه و فاضله‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. 🔶عروس دیگر آن امام یعنی ، همسر اسحاق مؤتمن نیز، که هنوز نیز مرقد او در قاهره مورد احترام مردم مصر است، از دیگران زنان فاضله و عالمه‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. او حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد بود. تا جایی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات آن دوران قرار می‌گرفت. هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث» تا جایی که برخی از محدثان برای تعیین صحت و سقم احادیث، آنها را بر سیده نفیسه عرضه می‌کردند. امام شافعی بنیان‌گذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر می‌خواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگ حتی‌الامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون و بوده است. 🔶نوه آن حضرت یعنی سلام الله علیها نیز از دیگران بانوان فاضله و عالمه‌ و عارفه‌ای بود که حتی پیش از تولدش، آن امام همام در بیان عظمت جایگاهش چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». بانوی مکرمه‌ای که مورد تجلیل و تعظیم همه عالمان و فقیهان و فیلسوفان شیعه بوده و هست. کسی که به تعبیر مرحوم محمدتقی شوشتری در قاموس الرجال: «در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای معصومه نیست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴لزوم توجه به مطالعات انسانی و اسلامی آب به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در نشست علمی حکمرانی آب با محوریت بررسی وضعیت آب در استان قم، ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه آب در معارف اسلامی و مباحث فلسفی دو نکته مهم را گوشزد کردند: یک. لزوم راه‌اندازی درس «خارج فقه آب» در حوزه علمیه قم. دو. لزوم مطالعات انسانی و اسلامی در مسأله آب: «الهیات آب»، «فقه آب»، «حقوق آب»، «اقتصاد آب»، «امنیت آب»، «جامعه‌شناسی آب»، «اخلاق آب» و ... برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: 👇 https://b2n.ir/w62550 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴شکر و شادی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ راه شادمانه زیستن، «توجه به داشته‌ها»، «شکر بابت آنها»، و «بی‌اعتنایی به ناداشته‌ها»ست. توجه به ناداشته‌ها، زندگی را با همه داشته‌هایش جهنم می‌کند. کمترین ثمره شکور بودن برخورداری از زیستی شاد است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قدرت ادبی شیخ اشراق 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شیخ اشراق، شیخ شهاب‌الدین (۵۴۹-۵۸۷ق) در کنار ابتکارات و نوآوری‌های فلسفی و ابداع مکتب فلسفی اشراق، از ذوق ادبی سرشاری نیز برخوردار بود. وی افزون بر نثر ادبی فاخری که در عربی و فارسی دارد، و افزون بر خلاقیتی که در تولید ترکیب‌های ادبی و خلق واژگان نوپدید فارسی و عربی دارد؛ از سرآمدان ادبیات داستانی در حوزه عرفان و اخلاق نیز به شمار می‌رود. رساله‌هایی چون «عقل سرخ»، «لغت موران»، «منطق الطیر»، «صفیر سیمرغ» و «آواز پر جبرئیل» از توانایی خارق‌العاده او در ادبیات فلسفی و عرفانی خبر می‌دهد. افزون بر همه اینها دارای ذوق شعری هم بود و عملاً حکمت اشراقی و حکمت شعری را با هم داشت. اشعار بر جای مانده از او به زبان عربی و فارسی نشان از ذوق شعری او دارد. یکی از اشعار مشهور او به زبان فارسی این است: هان تا سر رشته خِرَد گم نکنی خود را ز برای نیک و بد گم نکنی رهرو تویی راه تویی منزل تو هشدار که راه خود به خود گم نکنی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخنی با طلاب و عالمان دین 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نگاهی به گفته‌ها و نوشته‌های «مدعیان روشنفکری» در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که دین‌ستیزان به صورتی منسجم و آشکار و به شکلی هماهنگ و هم‌افزا، همه خواسته‌ها و داشته‌های خود را به میدان مبارزه با اسلام و ارزش‌های اسلامی آورده‌اند. با اینکه هیچ سخن جدیدی ندارند؛ اما همان مدعیات کهنه و قدیمی اسلام‌ستیزانِ ده‌های اخیر را با بیان‌های مختلف و به مناسبت‌های گوناگون مطرح می‌کنند: «اباحی‌گری»، «دین‌ستیزی» «فقه‌گریزی»، «روحانیت‌هراسی»، «شریعت‌گریزی»، «لیبرالیسم»، «سکولاریسم» و در یک کلام «اومانیسم»، از اصول و مبانی مشترک همه نوشته‌ها و گفته‌های آنان در همه موضوعات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است. مع‌الاسف، قاطبه عالمان دین و مدافعان فکر و فرهنگ اسلامی، علیرغم برخورداری از منطقی قویم و پشتوانه‌های معرفتی مستحکم، در قبال این همه دین‌ستیزی و اسلام‌هراسی، سکوت پیشه کرده‌اند. و احساس این بنده ناچیز آن است که به تبعات کشنده و مرگ‌بار این سکوت خود نیز واقف نیستند! تسخیر ذهن و زبان و قلب جوانان و نوجوانان و دختران و پسران تحصیل‌کرده این کشور با مفاهیم و ایده‌های ضددینی و ضد اسلامی و با بهره‌گیری از اصناف هنرهای بیانی و نوشتاری از مهم‌ترین اهداف مدعیان روشنفکری است و متأسفانه اغلب جوانان و نوجوانان مظلوم ما نیز در این هجمه بزرگ، بی‌دفاع‌ و بی‌مدافع‌اند. و چون سخنی جز سخنان اباحی‌گرایانه، شریعت‌گریزانه و لیبرالیستی نمی‌شنوند و نمی‌خوانند، گمان می‌کنند حق همان است که می‌شنوند و می‌خوانند! و به همین دلیل به راحتی فریب می‌خورند و به دام و دامنِ سبک زندگی لیبرالیستی می‌افتند. به عنوان یک طلبه کوچک، از همه روحانیان و طلاب عزیز و همچنین اساتید متعهد دانشگاه‌ها می‌خواهم فرمان «جهاد تبیین» را جدی بگیرید. مجاهدانه به میدان «تبیین ارزش‌های اسلامی» و «نمایاندن منطق فکر اسلامی» و «تشریح زیبایی‌های سبک زندگی اسلامی» وارد شوید. «تهدید» شبهات و هجوم دین‌ستیزان و اسلام‌هراسان علیه فکر و فرهنگ و ارزش‌های اسلامی را به «فرصتی» برای تبلیغ و تبیین اسلام و ارزش‌های اسلامی تبدیل کنید. مطهری‌وار و مصباح‌گونه وارد میدان مبارزات فکری و فرهنگی شوید. قدری به جای یا در کنار مطالعه فقه و حقوق و اخلاق، به «فلسفه فقه» و «مبانی حقوق» و «فلسفه اخلاق اسلامی» نیز بپردازید و آنها را برای نسل جوان و نوجوان تبیین کنید. «فلسفه ارزش‌های اسلامیِ ناظر به زیست فردی و اجتماعی» را تشریح کنید. «جاودانه» و «جهانی بودن» و «واقعی بودن» ارزش‌های اسلامی را با زبان منطق توضیح دهید. ضعف و سستی و نادرستی اندیشه‌های لیبرالی و غیراسلامی را نمایان کنید. منطق ناصواب و غیرقابل دفاع اومانیسم و سکولاریسم را آشکار کنید. شک نکنید که «قعود فکری» و «ترک جهاد تبیین» در این دوران، پشیمانی و پریشانی و شرمندگی ابدی را در پی خواهد داشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴وجود مبارک 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حضرت در گاهواره خطاب به مردمان، یکی از عنایات ویژه الهی به خودش را چنین بازگو کرد: جَعَلَني‏ مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْت‏ (مریم، ۳۱) یعنی خدای متعال وجود مرا در هر جا و به هر صورتی که باشم، مایه و منفعت برای دیگران قرار داده است. 🔻این ظرفیتی است که هر انسانی از آن برخوردار است. هر انسانی می‌تواند و می‌باید به گونه‌ای باشد که به هر جا می‌رود و با هر کس روبرو می‌شود و با هر کس سخن می‌گوید، مایه «برکت» باشد. «سخن» او بر علم و آگاهی مردمان بیافزاید؛ «عمل» او در جهت خدمت به دیگران و مشکل‌گشایی از مردمان باشد؛ «رفتار» او برای دیگران درس‌آموز باشد؛ گفتار و رفتار و اندیشه او دیگران را به یاد خدا و حقیقت بیاندازد. 🔻یکی از بهترین دعاهایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که «خدایا زندگی و مرگ مرا مایه خیر و برکت برای همگان قرار ده» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔹 همایش صادرات پوشاک به عراق در دانشگاه قم برگزار شد 🔻 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: رفاقت با کشور عراق را به اقتصاد بیاورید 🔻رییس دانشگاه قم: پوشاک وسیله توسعه و انتقال فرهنگ 🔻 معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت: صادرات نساجی سهم متناسبی با صادرات غیرنفتی ندارد 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
🔹سه دریا از حضرت ولایت 🔸سه جمله کوتاه از حکیم فرزانه انقلاب، حضرت ولایت، درباره بیان مراد از سه اصل مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی: «عزت» در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ... «حکمت» یعنی عمل خردمندانه در تعاملات بین‌المللی ... «مصلحت» یعنی شناخت موارد انعطاف؛ انعطاف منافاتی با اصول ندارد.» 🔻این سه جمله دست‌کم ظرفیت تدوین سه رساله دکترای نخبگانی را دارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پوشاک، فرهنگ و تمدن ✍️احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻پوشاک از نخستین نیازهای آدمیان بوده و هست: هم نیاز طبیعی آنان بوده و هست؛ و هم نیاز فطری و انسانی آنها. آنچه که برای جوامع اولیه مهم بود اصل پوشاک و محافظت از بدن در برابر شرایط اقلیمی و محیطی و همچنین وسیله‌ای برای حفظ عفت و حیا. 🔻اما در جوامع متمدن تأمین این نیاز هم به عنوان «نماد فرهنگ» و «مایز تمدن» تلقی می‌شود و هم به عنوان وسیله‌ای برای «انتقال فرهنگ» و «افتخار به فرهنگ خودی» و «توسعه ارزش‌های فرهنگی و تمدنی». به اعتقاد برخی از استراتژیست‌های غربی (مثل نایل فرگوسن)، مهم‌ترین ابزار آمریکا برای مبارزه با رقیب قدرتمند خود یعنی اتحاد جماهیر شوروی، ترویج سبک زندگی آمریکایی به ویژه سبک پوشش آمریکایی در میان جوانان و نوجوانان عضو بلوک شرق بود. و الان نیز یکی از مهم‌ترین ابزارهای او در جنگ نرم علیه ارزش‌های اسلامی است. 🔻آیین اسلام به عنوان یک دین پیشرو و یک واقع‌بین ضمن رسمیت بخشیدن به تنوع پوشاک و احترام گذاشتن به سلایق متنوع بشری در رنگ و شکل و نوع پوشاک، به مسأله لباس و پوشاک به عنوان ابزاری برای «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» توجهی ویژه کرده است. 🔻در اغلب جوامع روايی ما باب‌های مستقلی در موضوعات مختلف مربوط به پوشاک وجود دارد. 🔻بر اساس فهم ناقصی که این بنده از مجموع آموزه‌های اسلامی در باب پوشاک و لباس دارم، می‌توانم بگویم پوشاک در دوران جدید، از مهم‌ترین «هنرهای بی‌کلام انتقال پیام» و از مهم‌ترین «نمادهای هویت‌بخش و هویت‌ساز» و از مهم‌ترین «ارکان هویت تمدنی اسلام» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابل توجه مدیران فرهنگی جامعه و عالمان دین و مدافعان ارزش‌‌های اسلامی 🔶مراحل تبدیل «منفورترین»، «غیرانسانی‌ترین» و «ویران‌گرترین» رفتارهای اجتماعی به یک رفتار «طبیعی»، «قانونی» و حتی «انسانی»! و «اخلاقی»! و تنگ شدن عرصه بر کسانی که می‌خواهند انسانی و اخلاقی زندگی کنند را در این سخنان ۵۰ ثانیه‌ای ملاحظه کنید. 🔻اگر یکایک افراد جامعه نهی از منکر را جدی نگیرند، خیلی زود اهل معروف نه تنها خانه‌نشین و منزوی که برای ادامه حیات اجتماعی مجبور به همراهی عملی با اهل منکر خواهند شد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
تحریم یک «تشکل دانشجویی»، (بسیج دانشجویی)، از سوی «اتحادیه اروپا»، افتخاری بزرگ برای این تشکل همیشه سرافراز و نشانه‌ای از افول و انحطاط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مدعیان دروغین آزادی و روشنفکری و ابرقدرتی است. https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1685008746304206411
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فیروز نادری، از دانشمندان بزرگ ایرانی و از مدیران پیشین ناسا در اثر افت فشار و برخورد سرش با دیوار از گردن به پایین فلج شد! 🔻هر چند آرزو داشت که با کمک ایلان ماسک آخوندها را سوار بر سفینه‌ای کند و به زحل بفرستد، اما یقین دارم، این نفرت معلول نادانی و جهل او بود، اگر کمترین اطلاعی از خدمات بی‌منت عالمان به علم و فرهنگ و مردم می‌داشت، هرگز به خود اجازه نمی‌داد که علیه آنان، چنین نفرت‌افروزی و نفرت‌پراکنی کند. 🔻لطفاً برای سلامتی و عاقبت بخیری این دانشمند بزرگ دعا کنید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 حکیم و عارف کوهستان 🔻سر در حجره مرحوم آیت‌الله : «من حرفهای بیهوده را کمتر از غذای حرام نمیدانم!» 🔻وی کسی بود که می‌گفت: «من پیش اعضای بدنم شرمنده نیستم. آن‌ها حرامی از من سراغ ندارند و در قیامت چیزی برای شهادت علیه من نخواهند داشت» 🔸آیت‌الله گلپایگانی، زهد و تقوای وی را «عین الیقین» برای خود می‌دانست. آیت‌الله مرعشی نجفی او را «لنگر أرض» و آیت‌الله کشمیری وی را «صاحب نفس زکیه» می‌دانستند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 فراموشی خدا و فروپاشی خانواده ✍️ احمدحسین شریفی «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ(طه، ۱۲۴) و هر کس از یاد من روی گرداند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم.» 🔻بی‌جهت نیست که براساس آمارهای بین‌المللی، بیشترین دارو‌های افسردگی در میان بی‌دینان و در جوامع به ظاهر پیشرفته و مرفه مصرف می‌شود. و بر اساس آمارهای ملی، بیشترین فراوانی و بی‌ثباتی خانواده در کشور ما نیز مربوط به مناطق و خانواده‌های به ظاهر مرفه و دهک‌های بالا گزارش می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«صداقت»؛ فضیلتی پرهزینه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیرغم ادعای بسیاری از آدمیان که اهل صداقت‌اند؛ اما فی الواقع، یکی از گران‌ترین‌ و پرهزینه‌ترین فضیلت‌های اخلاقی «صداقت‌» است. صداقت، از اوصاف پیامبری و پیامبران است؛ صداقت به منزله رأس ایمان است؛ صداقت محکم‌ترین پایه ایمان است؛ به همین دلیل، نباید از هر کسی انتظار آن را داشت. فقط کسانی که ارزش انسانیت‌ و فضیلت را دریافته باشند می‌توانند اهل صداقت باشند. و به همین دلیل است که علیه السلام را در کنار از مهم‌ترین نشانه‌های شیعگی بر می‌شمرد و می‌فرماید: «لاَ تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلاَتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ اَلْحَجِّ وَ اَلْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ؛ به بسيارى روزه و نماز مردم منگريد و نيز به بسيار حج گزاردن و كارهاى نيك و هياهوى نماز شب ايشان منگريد؛ بلكه به راست گفتارى و اداى امانت بنگريد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«رفتار اخلاقی» و «مواضع سیاسی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻آیا رفتار اخلاقی و رفتار سیاسی دو مقوله جدایند؟ به عنوان مثال، آیا اگر مشی سیاسی فردی را ضد دینی و ضد اسلامی و ضد ولایی بدانیم می‌توانیم در «ملأ عام» و «به صورت علنی» رفتار اخلاقی متواضعانه‌ای با او داشته باشیم؟ یا آنکه «رفتار اجتماعی» ما با چنان فرد یا افرادی نیز باید متناسب با «مواضع سیاسی ما» و «رفتارهای سیاسی آنها» باشد؟ 🔻بر اساس فهمی که بنده از اخلاق و سیاست اسلامی دارم، و حدود بیست سال پیش در کتاب اخلاق کاربردی نوشته‌ام و آن را مستند به دلایل و شواهد فراوان از سیره و سخن معصومان علیهم السلام نیز می‌دانم، «اخلاق اسلامی عین سیاست اسلامی است». به تعبیر دیگر، بر اساس فکر اسلامی، «سیاست ما عین اخلاق ما و اخلاق ما عین سیاست ما است.» بنابراین، بر اساس معیارهای اسلامی نمی‌توان «رفتار متواضعانه» با دشمنان دین و فتنه‌گران را «رفتاری اخلاقی» دانست. و میان منش و رفتار اخلاقی در عرصه اجتماعی با رفتارها و مواضع سیاسی، «از جهت ارزشمندی»، تباین و تمایز مصداقی قائل شد. به این صورت که رفتار متواضعانه با منافقان و دشمنان دین را به عنوان رفتاری اخلاقی ستود و آن را جدای از مواضع سیاسی تفسیر کرد. 🔻هر چند بر اساس «اخلاق سودگرایانه»، «اخلاق لذت‌محورانه» یا «اخلاق سلیقه‌پایه» و به طور خلاصه بر اساس «اخلاق غیرالهی و غیراسلامی» می‌توان چنان رفتاری را اخلاقی دانست. اما باید بدانیم که چنین اخلاقی هیچ پایه و ریشه‌ای در مستندات دینی و اسلامی ندارد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴دین و حکومت ✍️احمدحسین شریفی 🔻کسی را دیدم که با ژستی روشنفکرانه می‌گفت: «ادیان برای حکومت کردن و تمدن ساختن نیامده‌اند. ادیان آمده‌اند که انسان بسازند». 🔸بنده خدا نمی‌دانست یا توجه نداشت که برای «انسان‌سازی» راهی جز «حکومت کردن» و «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» نیست. مگر جز اینست که انسان موجودی سیاسی و مدنی و اجتماعی است؟! پس ادیان چطور می‌توانند بدون توجه به حکومت و جامعه و تمدن، انسان‌سازی کنند؟! و به همین دلیل همه پیامبران و صاحبان ادیان دنبال برقراری حکومتی بودند که در خدمت انسان‌سازی باشد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امام خمینی و فلسفه حکومت اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻درباره هدف غایی از نظم اجتماعی و شکل‌گیری حاکمیت سیاسی دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است: تأمین رفاه؛ محافظت از ؛ برقراری اجتماعی؛ تأمین امنیت اجتماعی؛ ایجاد نظم و انضباط اجتماعی از جمله مهم‌ترین دیدگاه‌هایی است که در میان فیلسوفان سیاسی به عنوان هدف غایی جامعه سیاسی مطرح شده است. 🔻(ره) هر چند همه اینها را مهم و لازم و ضروری می‌داند؛ اما هیچکدام را غایت نظم سیاسی و هدف اصلی نمی‌داند. فی المثل، هر چند «عدالت» را هدفی مهم و اساسی در تحقق حکومت اسلامی می‌داند؛ اما آن را از اهداف میانی و ابزاری می‌داند و نه هدف غایی. بر اساس امام خمینی(ره)، هدف غايی حکومت و سياست اسلامی عبارت است از «تأمين سعادت» و «فراهم‌سازی اسباب وصول انسان‌ها به توحيد». بنیانگذار جمهوری اسلامی و نظریه‌پرداز بزرگ ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی، در این باره می‌فرماید: «اگر فرض کنيم يک فردی هم پيدا بشود که سياست صحيح را اجرا کند ... اين سياست يک بُعد از سياستی است که برای انبيا بوده است و برای اوليا و حالا برای علمای اسلام. انسان يک بعد ندارد، جامعه هم يک بعد ندارد. انسان فقط يک حيوانی نيست که خوردن و خوراک همه‌ی شئون او باشد. سياست‌های شيطانی و سياست‌های صحيح اگر هم باشد، امت را در يک بعد هدايت می‌کند و راه می‌برد و آن بعد حيوانی است. بعد اجتماع مادی است و اين سياست، يک جزء ناقصی از سياستی است که در اسلام برای انبيا و برای اوليا ثابت است. آنها می‌خواهند ملت را، ملت‌ها را، اجتماع را، افراد را هدايت کنند راه ببرند در همه‌ی مصالحی که از برای انسان متصور است، از برای جامعه متصور است.» (صحيفه، ج13، ص431-432) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi