eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
361 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢«نقدهایی عقیم» به «مدافعان حریم» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــ یکی از اساتید فقه، که پیشتر با کنایه و در لفافه در دفاع از بی‌حجابی سخنانی گفته بود و وقتی مورد نقد ناقدان قرار گرفت، برخوردی عالمانه و فقیهانه از خود نشان نداد؛ اخیراً نیز در قالب کوتاه‌نوشتی، «احساس تکلیف» کرده است که به جای ارائه دفاعی درست از انقلاب و نظام اسلامی، به زعم خود به نقد برخی از دفاعهای نادرست «مجاهدان عرصه تبیین» از نظام و انقلاب اسلامی بپردازد! در این میان نکاتی گفته است که این بنده هم «احساس تکلیف» کردم! که به اختصار ملاحظاتی را درباره آنها بیان کنم: یک. گفته‌اند کسانی که اندک تخلفات زمان امیرمؤمنان(ع) را برای توجیه تخلفات مسؤولان نظام جمهوری اسلامی «جسیم» می‌کنند، خوب است «از برخورد قاطع، روشن، سریع و عبرت‌آموز حضرت هم بگویند ... رفتار امام را با ابن‌هرمه مطالعه کنند» ای کاش، برای اینکه نقد دلسوزانه ایشان به سیاه‌نمایی و امیدکُشی و بدبین‌سازی مخاطبان نسبت به انقلاب منجر نشود، می‌افزودند: و کسانی که اندک تخلفات موجود در جمهوری اسلامی را همگام و همزبان با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی «جسیم» می‌کنند و چنین وانمود می‌کنند که همه مسؤولان نظام فاسد و ناکارآمد و ناتوان‌اند، خوب است از کارآمدی‌های افتخارآمیز و پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز نظام مقدس جمهوری اسلامی و عدالت‌گستری آن و همچنین از برخوردهای قاطع، روشن و علنی آن با مفسدان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، در هر سطح و مرتبه‌ای که باشند، هم بگویند و در این باره هم مطالعه کنند. اعدام مفسدانی مثل فاضل خداداد، مه‌آفرید خسروی و امیرمنصور آریا؛ برخوردهای عبرت‌آموز با مفسدانی مثل غلامحسین کرباسچی، مرتضی رفیقدوست، بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی، حمید بقایی، حسین فریدون، شهرام جزایری، مهدی هاشمی، فائزه هاشمی، اکبر طبری، .... و ده‌ها گردن‌کلفت دیگر را هم ببینند و بدانند که نظام مقدس جمهوری اسلامی هرگز دربرابر فساد و مفسد کوتاه نیامده و نمی‌آید. دو. گفته‌اند فسادهایی که در زمان امیرمؤمنان بود «هیچ ربطی به امام نداشته و میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت ناتوان و فاسد قبل به ارث رسیده است و حضرت نمی‌توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه‌کن کنند» ای کاش این را هم می‌افزودند: همچنین فسادهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد هیچ ربطی به نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن ندارد؛ بلکه میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت‌ ناتوان و فاسد قبلی به ارث رسیده یا محصول ناکارآمدی مدیران غرب‌زده و دلباختگان و دلدادگان کدخدا بوده و ریشه‌کنی همه این فسادها به راحتی و با سرعت ممکن نیست. سه. اما عجیب‌ترین جمله آن نوشته که اگر نویسنده محترم آن را با توجه نوشته باشد و به لوازم آن آگاه بوده باشد، نشانه‌های خوبی را منعکس نکرده است، این است که نوشته‌اند: «دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی‌ها، خود تحریمی و … راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند» درباره این جمله دو ملاحظه کوتاه را بیان می‌کنم: أ‌.واژه «خودتحریمی» از اصطلاحاتی است که مخالفان انقلاب و دشمنان ولایت برای بیان هزینه‌های «مقاومت در برابر استکبار» و احمقانه بودن «مقاومت و ایستادگی» دربرابر آمریکا و استکبار جعل کرده‌اند؛ آیا نویسنده محترم ما نیز همین معنا را مراد کرده‌اند؟! آیا مقاومت در برابر استکبار و آمریکای جنایت‌کار و دفاع از استقلال را کاری احمقانه می‌دانند؟! اگر چنین نیست، لطفاً بفرمایند منظورشان از خودتحریمی نظام و انقلاب که آن را قابل دفاع نمی‌دانند، چیست؟ ب‌.فقیه محترم ما، با بیانی کنایه‌آلود چنین نوشته‌اند: «دفاع از انقلاب و نظام … راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند». صرف نظر از نیشی که در این عبارت به مدافعان انقلاب و نظام زده شده است، این جمله مشعر به آن است که خود ایشان تکلیفی برای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی بر دوش خویش احساس نمی‌کنند! آیا غیر از این است؟! اگر چنین باشد، آیا خود را در جبهه «ساکتان» قرار نداده‌اند؟ و آیا سکوت، در هنگامه‌ای که همه گرگ‌های عالم چنگ و دندان‌های خود را برای دریدن این نظام مقدس اسلامی که ثمره خون صدها هزار شهید است، تیز کرده‌اند، کمتر از «خیانت» است؟ آیا گناه چنین سکوتی در پیشگاه الهی بخشیدنی است؟ چهار. و بالاخره اینکه نویسنده محترم ما، در پایان نوشته خود چنین توصیه می‌کند: «خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می‌گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخه‌ای را که بر آن نشسته‌اند، به دست اره نسپارند» توصیه نیکویی است که امیدوارم خود ایشان الگوی حکیمانه‌ای از «دفاع درست» از «انقلاب» و «نظام اسلامی»، و بنیان‌های انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی، سیاسی و اجتماعی نظام مردم‌سالاری دینی ارائه دهند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
مقایسه جمهوری اسلامی و حکومت امیر المومنین آیت الله جوادی آملی.mp3
14.73M
🎤آیت‌الله جوادی آملی: «جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین بهتر است... این مسلّم است که احدی با اهل بیت- علیهم‌السلام- قابل مقایسه نیست اما بحث بر روی حکومت و تمام ارکان آن است و نه صرفاً شخصیت و ویژگی‌های شخص حاکم‌.... چهار تا و چهارصد تا و چهارهزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همهٔ حکومت‌ها وجود داشته، مهم اصل آن نظام، ارکان آن و تلاش برای رفع اشکالات است که در این نظام وجود دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نشاط زیست متفکرانه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بر خلاف ارنست که می‌گفت: «خوشحالی افراد باهوش نایاب‌ترین چیزی است که من می‌شناسم» معتقدم بهره متفکران و هوشمندان از خوشی و لذت و «نشاط انسانی» قابل مقایسه با هیچ گروه دیگری نیست. «شادمانی متفکرانه زیستن»، با هیچ نوع شادمانی دیگری قابل مقایسه نیست. رنج، راحت دان، چو شد مقصد بزرگ گرد گله توتیای چشم گرگ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸لزوم پاک‌سازی جایگاه‌های علمی از سارقان! ✍️ احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹شایعه شیوع «انتحال» و «سرقت علمی»، حتی متهم شدن برخی از اساتید به انتحال، از سوی برخی دیگر از همکاران خودشان، موجب تنزل جایگاه دانشگاه‌ها و برخی دیگر از مراکز علمی در انظار عمومی شده است. 🔹مع الاسف، عده‌ای از استادنمایان نیز غفلت یا تغافل مدیران و استادان و پژوهشگران وارسته را بهانه‌ای برای سرقت بیشتر و هنرمندانه‌تر! کرده‌اند. 🔹یکی از راه‌های نجات از این وضعیت و پاک کردن محیط‌های علمی کشور از سارقان یقه‌سفید و ... این است که کمیته‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی کشور به طور جدی فعال شوند و ضمن دفاع از حیثیت علمی اساتید فرهیخته و پژوهشگر، سارقان علمی را که ناجوانمردانه با انتحال کارهای دیگران خود را بالا کشیده یا می‌کشند، در هر سطح و جایگاهی که باشند، به زیر کشیده و از محیط‌های علمی طرد کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢پیش به سوی «لانه‌های تابوتی هنگ‌کنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»! طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته‌ است: «طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند.» 🔶در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: یک. واقعاً بنده متوجه نمی‌شوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عده‌ای از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزش‌های فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که خانه‌های هنگ‌کنگی و لانه‌های شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟ دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای و غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماری‌های لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماری‌های ‌آسیای شرقی و هنگ‌کنگی به میان می‌آید: «خانه‌های تابوتی» و «مسکن‌های کپسولی»! یا همان «لانه‌های خوابگاهی»! سه. طرح فوق‌الذکر، به صورتی عوام‌فریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا: اولاً، لانه‌های ۲۵ متری را که «مسکن» نمی‌گویند؛ ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانه‌های شبانه‌ای» است که می‌تواند مرکز شکل‌گیری ده‌ها فساد و آسیب‌ اجتماعی و فرهنگی کنترل‌ناپذیر باشد. چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبک‌ساز» و «فرهنگ‌ساز» و «ارزش‌ساز» است. چنین لانه‌هایی بیشتر به «خانه‌های فساد» و محله‌هایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»: فتنه‌ها این فتنه‌پرداز آورد لات و عزا به حرم باز آورد پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاه‌ها و لانه‌های شبانه‌ای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانه‌ها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانه‌هایی را ندهند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید مصطفی ، در سال ۱۳۳۷ در اصفهان به دنیا آمد، در ایام نوجوانی وارد حوزه علمیه شد. در سلک شاگردان خاص درآمد. از بنیان‌گذاران لشگر ۱۴ امام حسین بود و عاقبت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۲ در عملیات والفجر۲ به شهادت رسید و جاویدالاثر شد. یادشان جاودانه و راهشان پر رهرو باد 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سوت‌زنان راستین و دروغین 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ همانطور که سوت‌زنان واقعی را باید تشویق کرد؛ سوت‌زنان دروغین را باید جریمه کرد. قانونی برای تشویق «سوت‌زنان واقعی» وضع کرده‌اند؛ اما «سوت‌زنان دروغین» (بعضاً در کسوت روحانیت) بدون هیچ نگرانی و ترسی از جریمه یا پاسخگویی، با کلیدواژه «فساد» (بدون آنکه مفسدی را معرفی کنند!)، همسو و همسخن با دشمنان انقلاب، مشغول یأس‌پراکنی و ناامیدسازی جامعه‌اند. ✓سوت‌زنی: آگاه‌سازی افکار عمومی یا مقامات صلاحیت‌دار از وجود فساد در بخش دولتی، عمومی، یا خصوصی. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«لانه‌های انسانی هنگ‌کنگی»، راه حل برخی از اتحادیه‌های ساخت و ساز برای «شهر و شهروند ایرانی اسلامی»! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
خدای اقتصاد، خدای جبهه‌ها و مردمی‌سازی: 🔹سلام خدا بر مرحوم آیت‌الله مصباح که می‌فرمود خدای اقتصاد همان خدای جبهه‌هاست و اعتقاد داشتند که همانطور که با مدد الهی، از جنگ نظامی سرافراز بیرون آمدیم از جنگ اقتصادی هم می‌توانیم سربلند خارج شویم. اما پس چرا وضعیت اقتصادی ما چنین است؟ خدا که همان خداست پس مشکل کجاست؟ 🔹اخیرا که تعداد شهدای دفاع مقدس را بررسی می‌کردم با آمار جالبی مواجه شدم؛ از حدود ۳۹۰۰ شهیدی که جامعه روحانیت تقدیم انقلاب اسلامی کرده است بیش از ۳۳۰۰ نفر از آنها بسیجی بوده‌اند و سهم سایر بخشها (اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و ...) روی هم حدود ۶۰۰ نفر بوده است؛ یعنی سهم بسیج به تنهایی بیش از ۸۵٪ از مجموع شهدای روحانیت بوده است! در سایر صنفها نظیر جامعه مهندسی، پزشکی و ... نیز سهم شهدای بسیجی بسیار چشمگیر است. معنای این آمار بالای شهدای بسیجی این است که بار عمده دفاع مقدس بر دوش مردم بوده است و نه نهادهای حاکمیتی و ارگانهای دولتی و ... و رمز سربلندی در دفاع مقدس نیز همین محوریت مردم بود. 🔹نکته‌ای که با استناد به آمار فوق جای تاکید دارد این است که اکنون نیز لازمه حل مسائل اقتصادی کشور و به طور خاص مسئله مسکن که به مهمترین مسئله اقتصادی کشور تبدیل شده است همین محوریت مردم و مردمی‌سازی است. به این فرمایش رهبر انقلاب که بخشی از سخنرانی نوروزی همین امسال ایشان است توجه بفرمایید: "من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". 🔹اما نقشه ورود مردم به حل مسئله مسکن و مردمی سازی مسکن چیست؟ هرکسی که با الفبای صنعت ساختمان آشنا باشد به خوبی می‌داند که کلید اصلی این مهم، عرضه گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است. تاکنون توسعه عمودی به دلیل تعدّد مشارکت‌کنندگان و گروه‌های ذی‌نفع مختلف، سبب کمرنگ شدن راهبرد مردمی‌سازی بوده است و تنها راه برای میدان دادن جدی به مردم این است که به آنها اجازه دهیم تا خودشان الگوهای تک طبقه یا دوطبقه را مطابق با سلیقه خودشان بسازند و به جای تشکلهایی نظیر انبوه‌سازان و ...، خود مردم میدان‌دار عرصه ساخت و ساز شوند. در صورت تحقق چنین رویکردی و ورود مردم به عرصه مسکن‌سازی، دوباره همچون جبهه‌ها "یدالله مع‌الجماعه" خواهد بود و باور خواهیم کرد که خدای اقتصاد، همان خدای جبهه‌هاست. 🔹اگر شاهد تحقّق مردمی‌سازی در عرصه مسکن شویم اولا به دلیل کاهش گروه‌های ذی‌نفع و ذی نفوذ، پروژه‌‌ها به مراتب سریعتر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ثانیا به دلیل حذف هزینه‌های زائد عمودی‌سازی نظیر هزینه آسانسور و مشاعات و غیره، خیلی ارزانتر برای مردم تمام می‌شود؛ ثالثا با سبک زندگی بومی ما تطبیق بیشتری دارد و رابعا مردم به دلیل مشاهده محوریت خودشان در شکل‌گیری این نوع خانه‌ها، به آنها حس تعلق خاطر مضاعفی دارند که بیان برکات ایجاد چنین حسی در یک یادداشت محدود نمی‌گنجد. @baladetayyeb
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رئیس دانشگاه قم بررسی کرد : ❇️ رابطه علم اقتصاد و جهان بینی نظریه پردازان اقتصاد ◻️ حجت الاسلام و المسلمین شریفی با بیان اینکه خود علوم انسانی پایه نیز متأثر و مبتنی بر بنیان‌های معرفت‌شناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی هستند، گفت: یعنی با تفاوت نگاه‌ها به این بنیان‌ها، نظریه‌ها و داوری‌های ما در این نوع علوم انسانی و به طریق اولی در علوم انسانی پیرو متفاوت و متغیر خواهد شد. https://hawzahnews.com/xcpsm @HawzahNews
✍ احمدحسین شریفی انسان مجموعه‌ای از «من»های متفاوت و بلکه متضاد است:من شهوی، من غضبی، من عقلانی، من ملکوتی، من مضطرب، من آرام، و ... منی پیروز می‌شود و خود را بر دیگر من‌ها چیره می‌کند و هویت و شخصیت انسان را شکل می‌دهد، که بیشترین توجه و تغذیه را از ما ببیند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢کشف حجاب و مبارزه‌ای علیه هویت ایرانی 🖊احمدحسین شریفی کشف حجاب افزون بر آنکه یک «حرام شرعی» بیِّن و آشکار و حتی به فرموده رهبر معظم انقلاب یک «حرام سیاسی» نیز هست؛ یک «حرام ملی» و هویتی نیز هست. بنابراین، بی‌حجابی فقط یک گناه و معصیت «عفت‌سوز» و «آخرت‌سوز» نیست؛ بلکه اولاً، گناهی سیاسی و مخالفتی علنی با ارزش‌های جامعه‌ سیاسی اسلامی هم هست؛ ثانیاً، یک آتش «خانواده‌سوز»، «جامعه‌ستیز» و «تمدن‌سوز» هم هست؛ و ثالثاً، هجوم علیه فرهنگ چندهزار ساله ملی ایرانیان هم هست. افراد بی‌حجاب، «هویت ملی» و «افتخار فرهنگی» ایرانیان را نیز به تمسخر می‌گیرند. هیچ ملتی جسارت به هویت خود را تحمل نمی‌کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢انتحالِ «نام»، از عجیب‌ترین انواع «انتحال علمی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــ 🔻بخوانید این نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی را درباره انتحال عجیب ذبیح‌الله منصوری!: «پروفسور ، چند ماه از سال را به ويژه در زمستان، به تهران می‌آمد و در انجمن حکمت و فلسفه چند سخنرانی و کلاس درس داشت. و گاهی نيز برای ديدار با علامة طباطبائی به قم مسافرت می‌کرد. يک سال درباره ملاصدرا يک سخنرانی ايراد کرد که توسط دکتر سيدحسين نصر به فارسی ترجمه شد و در مجله دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران، به چاپ رسيد. چند وقت بعد ذبيح‌الله منصوری، در مجلة خواندنی‌ها به ترجمة سلسله‌ مقالاتی از هانری کربن در باب احوالات و انديشه‌های ملاصدرا پرداخت. وقتي هانری کربن به ايران آمد «بعض دوستان به او گفته بودند که کتاب تازه شما را در باب ملاصدرا خوانده‌ايم. او تعجب کرده بود که چنين کتابی ندارد. و وقتی فصولی و جمله‌هايی از آن را برايش خوانده بودند بسيار متعجب شده بود. يک روز، مرحوم دکتر عيسی سپهبدی که اغلب مترجم سخنرانی‌های کربن بود، در زير زمين دانشکدة ادبيات به اطاق مجله پيش من آمد و گفت: آقای کربن ميل دارند با اين آقای ذبيح الله منصوری ملاقاتی داشته باشند، چون من خبر دارم که شما با ايشان آشنايی داريد آيا ممکن است وسيلة اين ملاقات را فراهم کنيد. من شستم خبر دار شد و گفتم: چشم با او صحبت خواهم کرد. روز بعد رفتم به خواندنيها پيش آقای منصوری، و گفتم: آقای کربن در ايران هستند و دلشان می‌خواهد با شما ملاقات کنند. منصوری با کمال تعجب و اندک نگرانی که از چهره‌اش خواندم، رو به من کرد و گفت: عجب، مگر آقای کربن حيات دارند؟ گفتم: بلی، مگر شما نمی‌دانستيد؟ گفت: حالا که ايشان زنده‌اند، کاش می‌شد به آقای کربن مي‌گفتيد که ذبيح الله منصوری مرده است! ... البته ملاقات هم صورت نگرفت و بعدها فهميدم که منبع اصلی کار منصوری، همان مقالة مجلة خودمان و سخنرانی کربن بوده است، بقيه همه شاخ و برگهای مترجم و آنقدر مفصل که خود کربن آن را نمی‌توانست تشخيص دهد.» ( هزارستان، محمدابراهيم باستاني پاريزي، تهران: به‌نگار، 1370، صص333-335. (پاورقي) گفتني است که آقاي باستاني در آن ايام مدير داخلي مجلة دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران بوده است.) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢چون غرض آمد هنر پوشیده شد 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی در عرصه نقد و نقادی، کنار گذاردن یا کنترل کردن حب‌ّ‌ها و بغض‌ها و علایق و سلایق و خوشایندها و بدآیندهای شخصی است. حب و بغض و عشق و نفرت می‌تواند هنر را عیب و عیب را هنر جلوه دهد. چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد مشکل است کسی بتواند با نگاه عاشقانه يا با ديدة مغرضانه و مبغضانه، يک فکر يا رفتار را به درستي درک کند؛ چه رسد به آنکه نقد کند؛ یعنی سره و ناسره آن را تشخیص دهد و خوبی‌ها و بدی‌های آن را تفکیک نماید. سعدی علیه الرحمه چه زیبا می‌گوید: كسي به ديدة انكار اگر نگاه كند نشان صورت يوسف دهد به ناخوبي وگر به چشم ارادت نگه كني در ديو فرشته‌ايت نمايد به چشم كروبي البته نقد شونده نيز اخلاقاً مجاز نيست ناقد را به سوء غرض متهم کند. او باید دلایل را ببنید و نقدها را پاسخ دهد و با منشأ و سرچشمه نقدها و نیروی محرکه نقد کاری نداشته باشد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اعلام آمادگی مدافعان معماری و شهرسازی اسلامی برای کمک به حل بنیادین مشکل مسکن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ محققان و صاحب‌نظران و مسئولان ۲۸ نهاد و پژوهشگاه و تشکل فعال در حوزه مسکن و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به دبیر محترم شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، ضمن ارائه شش پیشنهاد مشخص و البته بسیار کلیدی و راه‌گشا و پیش‌برنده، آمادگی خود را برای هر گونه کمکی به دولت محترم در راستای تحقق ارزش‌ها و اهداف تمدنی ایران اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی اعلام کرده‌اند. (https://www.farsnews.ir/news/14020525000289 ) ⭕️خلاصه مهم‌ترین پیشنهادات ارائه شده بدین شرح است: 1️⃣ضروت توجه به اهداف تمدنی جمهوری اسلامی ایران در حوزه معماری و شهرسازی؛ 2️⃣اهتمام جدی برای ممانعت از انحصار زمین؛ 3️⃣ضرورت برنامه‌محوری به جای غلبه تصمیمات فردی یا خلق‌الساعه؛ توجه به آمایش سرزمینی هر استان و شهرستان و منطقه؛ ضرورت تدوین برنامه جامع زمین کشور، برنامه جامع مسکن کشور، و تدوین شاخص‌های شهرسازی و معماری مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی؛ 4️⃣مردمی‌سازی و تسهیل مشارکت عمومی و حضور پررنگ مردم در ساخت‌وساز؛ به جای تکیه‌کردن بر بانک‌ها، انبوه‌سازان، پیمانکاران دانه‌درشت و دلالان. 5️⃣تدوین برنامه­ جامعی برای تفکیک درآمد شهرداری­ها از فروش تراکم و جلوگیری از ساخت‌و سازهای بی‌رویه؛ و تدوین سازوکاری برای تأمین درآمد پایدار برای شهرداری‌ها؛ به جای تراکم‌فروشی که عامل بسیاری از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی زندگی در کلان‌شهرها شده است. 6️⃣ تسهیل در تحقق الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی؛ از طریق اجرایی کردن مقررات و قوانین بالادستی مثل «مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان بند ۵-۲-۱-۴»، «بند پ ماده ۳۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور» که دولت را مکلف به تدوین و تصویب «سند جامع سبک زندگی اسلامی ایرانی با لحاظ شاخص‌های کمّی و کیفی» کرده است. و همچنین «تدوین مبحث مستقل معماری اسلامی از مباحث مقررات ملی ساختمان و اهتمام برای آموزش مهندسان مطابق ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢قدرت‌‌بخشی 🖊احمدحسین شریفی عشق و علاقه به چیزی یا کسی، به معنای اعطای «قدرت و اقتدار» به اوست؛ همانطور که ترس و دلهره از چیزی یا کسی نیز به معنای اعطای و اقتدار به اوست. بنابراین باید دید که ما به چه اموری یا انسان‌هایی قدرت و اقتدار می‌دهیم. اگر متعلق و علاقه ما خوبی‌ها و خوبان باشند، به آنان قدرت تأثیرگذاری بیش از پیش داده‌ایم و اگر بدی‌ها و بدان باشد، به معنای آن است که قدرت بیشتری به بدی‌ها و رذیلت‌ها داده‌ایم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢خودشناسی اجتماعی در کلام رضوی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روزی معنوی امروز صبح من آشنایی با حکمتی ناب از ثامن‌الحجج علیه السلام بود که آن را با مخاطبان عزیزم در میان می‌گذارم. نکات اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی ظریفی در این جمله کوتاه نهفته است: «إِيَّاكَ وَ الْمُرْتَقَى الصَّعْبَ إِذَا كَانَ مُنْحَدَرُهُ وَعْراً بپرهیز از بلندی‌اى كه بالا رفتن از آن دشوار و پايين آمدنش پر از برآمدگی و ناهمواری است» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«از همان جا که رسد درد همان جاست دوا» ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻بعضاً می‌بینیم که برخی از بزرگان و دلسوزان جامعه و معتقدان به ارزش‌های اسلامی، بدون آنکه توصیف دقیق و واقع‌بینانه‌ای از پدیده‌ی «بی‌حجابی مدرن» داشته باشند، خیلی قاطع می‌گویند: «اگر مشکل شغل، مسکن و ازدواج حل شود، معضل بی‌حجابی برچیده می‌شود.»! 🔻بیان چنین راه‌کاری برای حل معضل «بی‌حجابی» نشان می‌دهد که این عزیزان علیرغم دغدغه‌های مبارک و ارزشمندی که دارند، درک درستی از این واقعیت‌ اجتماعی ندارند! به همین دلیل داروی تجویزی آنان، هیچ تأثیری در درمان این بیماری ندارد. 🔹این عزیزان، یا باوری به «مطالعات میدانی» ندارند و یا اطلاعی از آنها ندارند! وگر نه می‌دانستند که بر اساس آمارهای موجود اغلب بی‌حجابان در جامعه ما نه مشکل شغل دارند؛ نه مشکل مسکن دارند و نه مشکل ازدواج! بر اساس برخی از آمارها، بیش از هفتاد درصد از بی‌حجابان متأهل‌اند! 🔶نکته مهم و کلیدی آن است که: «توصیف» و «تبیین» و «فهم علل و عوامل» یک پدیده، مقدمه «پیش‌بینی» و «کنترل» آن است. یعنی بدون داشتن فهمی واقع‌بینانه از آسیب‌های اجتماعی، کنترل آنها و ارائه دستورالعمل برای «تضعیف» یا «زدودن» آنها، خام‌اندیشی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دین‌مداری ابن‌سینا در عمل و نظر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ در اینکه به عنوان یک فیلسوف عقل‌گرای بزرگ اسلامی، عملاً ملتزم به شریعت بوده است؛ به نظر می‌رسد جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست. او حتی در سنین نوجوانی وقتی با مسائل مشکل و به ظاهر لاینحل مواجه می‌شد، به مسجد می‌رفت و نماز می‌گذارد و به درگاه الهی تضرع می‌کرد و مشکل و مسأله بر او گشوده می‌شد. او در آن وصیت‌نامه مشهورش که گویا خطاب به بوده است می‌گوید: بدان که «أن أفضل الحركات الصلاة و أمثل السكنات الصيام؛ برترین حرکات نماز است و عالی‌ترین سکنات روزه» از جهت نظری نیز فقط به نقل جملاتی از کتاب عیون الحکمه که بیانگر بیشترین و عمیق‌ترین رابطه میان حکمت (عملی و نظری) و شریعت است، بسنده می‌کنم: شیخ‌الرئیس پس از تعریف حکمت و تقسیم آن به دو قسم حکمت عملی و نظری، و تقسیم حکمت عملی به سه قسم حکمت مدنی، منزلی و اخلاقی می‌گوید: حکمت‌های سه‌گانه عملی یعنی حکمت مدنی و منزلی و اخلاقی هم ریشه در شریعت الهی دارند و هم کمال و غنای آنها از شریعت الهی است. یعنی کمالات و حدود و ثغور آنها و ضوابط و قواعد حاکم بر هر کدام از آنها توسط شریعت الهی مشخص می‌شود. و کار عقل بشری صرفاً تعیین جزئیات و تطبیق آنها بر مصادیق خارجی است. و این خیلی روشن است که وظیفه مورد انتظار از دین و ارباب شریعت ارائه راه صواب و صلاح و تبیین پسند و ناپسند از افعال و در نتیجه هدایت جامعه بشری به سوی سعادت دنیا و آخرت است. و افعال و احوال آدمی هم یا فردی‌اند (که دانش اخلاق متکفل آن است) و یا خانوادگی‌اند (که دانش تدبیر منزل عهده‌دار آن است) و یا مدنی و اجتماعی(که دانش سیاست و کشورداری متکفل آن است). درباره نسبت حکمت‌های سه‌گانه نظری یعنی حکمت طبیعی و ریاضی و فلسفه اولی با دین و شریعت می‌فرماید: «و مبادئ هذه الأقسام التي للفلسفة النظرية مستفادة من أرباب الملّة الإلهية على سبيل التنبيه، و متصرّف على تحصيلها بالكمال بالقوّة العقلية على سبيل الحجّة.» این حکمت‌ها نیز ریشه در شرایع الهی دارند اما کمالات و غایات آنها وابسته به قوه عقل است. به تعبیر دیگر مواد خام و اصول اولیه مباحث حکمت نظری نیز در شرایع الهی بیان شده است اما بشر با قدرت عقل و قوه عقلی خود آنها را مستدل و مبرهن می‌کند و به کمال می‌رساند و قواعد و ضوابط حاکم بر آنها را مشخص می‌کند. و باز هم به تعبیر دیگر، وظیفه مورد انتظار از شارع در مسائل حکمت نظری، «تنبیه» و «تذکر» و «تلنگر» زدن است؛ اما وظیفه عقل و فلسفه «تبیین» و «تفسیر» و «حجت‌آوردن»‌ و «مبرهن کردن» است. واین کاری است که فیلسوفان مسلمان به درستی از عهده آن برآمده‌اند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابن‌سینا.mp3
21.94M
🎤احمدحسین شریفی 🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابن‌سینا 🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابن‌سینا 🔸اول شهریور ۱۴۰۱ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«ز خدمت به نعمت نپرداختن» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از عشق‌های تمثیلی در ادبیات عرفانی اسلامی عشق سلطان محمود و ایاز است. سعدی می‌گوید عده‌ای از ملازمان سلطان محمود علاقه وافر وی به ایاز را ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند ایاز چه حسنی دارد؟ نه «قد و بالایی دلجو» دارد و نه «اندامی همگون»؛ پس چرا سلطان محمود شیفته و دلباخته او شده است؟ یکی خرده بر شاه غزنین گرفت که حسنی ندارد ایاز ای شگفت سلطان محمود که این نقد را شنید گفت علاقه من به ایاز هرگز مربوط به ظاهر و قیافه‌ی او نیست؛ بلکه به دلیل اخلاق و ادب و خلوص او در خدمت به سلطان است. که عشق من ای خواجه بر خوی اوست نه بر قد و بالای دلجوی اوست در عین حال، تصمیم گرفت که عملاً این را به همگان اثبات کند. به همین دلیل در سفری که با ملازمان می‌رفت، دستور داد که عمداً‌ بار شتران را شل ببندند. وقتی به بالای دره‌ای رسیدند، عمداً صندوق جواهرات را از روی شتر انداختند. صندوق شکست و جواهرات قیمتی آن ریخت و به ته دره افتاد. سلطان محمود به ملازمان خود گفت هر کس هر چیزی را پیدا کرد برای خودش. این را گفت و خودش با سرعت از آنجا رفت: سواران پی در و مرجان شدند ز سلطان به یغما پریشان شدند همگی دنبال در و مرجان رفتند و سلطان محمود را رها کردند. نماند از وشاقان گردن فراز کسی در قفای ملک جز ایاز [وشاق= خدمت‌کار؛ غلام] همه ملازمان سلطان را رها کردند جز یک نفر و آن ایاز بود. وقتی به ایاز گفت چرا دنبال در و مرجان نرفته‌ای، او در پاسخ گفت من خدمت را بر نعمت ترجیح می‌دهم. بگفتا که ای سنبلت پیچ پیچ ز یغما چه آورده‌ای؟ گفت هیچ من اندر قفای تو می‌تاختم ز خدمت به نعمت نپرداختم با استفاده از این تمثیل، عبادت حقیقی را تعریف می‌کند و می‌گوید: خلاف طریقت بود که اولیا تمنا کنند از خدا جز خدا گر از دوست چشمت به احسان اوست تو در بند خویشی نه در بند دوست 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نوشتن و خلاقیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نوشتن از عوامل فعال‌سازی ذهن و مغز است. به هنگام نوشتنِ افکار و اندیشه‌های خود، ملاحظه می‌کنید که ذهن و مغز شما همه‌ی توان خود را به کار می‌گیرد که مطالب جدیدتر، افکار نوتر و اندیشه‌های کامل‌تری را تراوش و تولید کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 اصرار بر مطلوب ✍️ احمدحسین شریفی 🔸مداومت و خستگی‌ناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجه‌بخش است. 🔷 (ع) می‌فرماید: 💐منِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193) سایهٔ حق بر سر بنده بود عاقبت جوینده یابنده بود گفت پیغامبر که چون کوبی دری عاقبت زان در برون آید سری چون نشینی بر سر کوی کسی عاقبت بینی تو هم روی کسی چون ز چاهی می‌کنی هر روز خاک عاقبت اندر رسی در آب پاک 🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن می‌یابیم. سستی و یأس و کسالت و بهانه‌تراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمی‌خواهیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هزینه‌های «تسویف» 🖊احمدحسین شریفی هر چند برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها باید از جان و مال و وقت خود هزینه کرد؛ نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد هر کو عمل نکرد و عنایت امید داشت دانه نکاشت ابله و دخل انتظار کرد اما هزینه‌هایی که برای «درجا زدن» و «تلاش نکردن» و «تعلل» و «تسویف» می‌دهیم به مراتب بیشتر است. کمترین آنها عبارتند از «حسرت» و «از دست دادن فرصت» و در نتیجه «بی‌توفیقی». 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹