eitaa logo
📎 تاریخ ایرانیان
592 دنبال‌کننده
721 عکس
72 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز سالگرد درگذشت حاج احمد خمینی پسر کوچکتر امام خمینی در سال 1373ش است [ @ahmadi_ka ]
کارت دعوت مراسم عقد در دوره قاجار [ @ahmadi_ka ]
تصویری از میدان توپخانه/امام خمینی کنونی/ تهران در دوران قاجار [ @ahmadi_ka ]
شهید مهدی باکری فرمانده دلاور لشکر 31عاشورا پس از چند روز کار مداوم سلام خدا بر شهیدانی که سیمای آفتاب سوخته ایشان نشان از هویدای وجودشان بود. کجایند مردان بی ادعا [ @ahmadi_ka ]
تفریح کودکان پاشاه با حیوانان زنده در کاخ سلطنتی [ @ahmadi_ka ]
احمد شاه قاجار در دوران طفولیت [ @ahmadi_ka ]
کودکان ایرانی با لباس های مندرس در ایران دهه1350ش [ @ahmadi_ka ]
تصویری از اعدام سران الوار در دوره رضاخان، امیر احمدی چگونگی قتل ایل های مختلف لر را نقل می کند. در این میان ایل بیرانوند به شدت سرکوب و بسیاری از سران آن به دستور رضاخان اعدام شدند. رک خاطرات امیر احمدی اولین سپهبد ایران [ @ahmadi_ka ]
کارت شناسایی دوره خدمت اجباری در دوران پهلوی اول [ @ahmadi_ka ]
اسفند ماه کودتای سیدضیاء با همراهی رضا خان است که نهایتاً به حکومت پهلوی منجر شد. برخی از سیاستمداران مشهور همانند مستوفی‌الممالک، مشیرالدوله، سیدحسن تقی‌زاده، محمد مصدق و یحیی دولت‌آبادی بیان می کردند که رضاخان به ما می گفت انگلیس مرا به قدرت رسانید. رک: استفاني كرونين، رضاشاه و شكل‌گيري ايران نوين، ص45 [ @ahmadi_ka ]
هدایت شده از 📎 تاریخ ایرانیان
پیشینه راه آهن در ایران، نخستین ریل قطار در دوران ناصرالدین شاه قاجار از تهران به شاه عبدالعظیم کشیده شد با این حال شاهان قاجار از راه اندازی راه آهن جنوب به شمال خودداری می کردند و تأكيد داشتند ساخت اين سازه تنها براي منافع بيگانگان به خصوص انگليس خواهد بود چراکه با انجام آن هر زماني‌كه اراده كند نيروهاي خود را می تواند از جنوب وارد كشور سازد. با تغيير در ساختار حاكميتي ايران راه‌آهن در دوره‌اي در كشور ساخته شد كه شاه استقلالي از خود نداشت. در این باره مصدق دو مسئله کلی درباره ساخت راه‌آهن را مطرح کرد: نخست اگر طرح احداث راه‌آهن با نیّت و هدف سیاسی و نظامی نیست و تنها از نقطه نظر اقتصادی موضوعیت دارد باید دید راه‌آهنی که می‌کشیم فایده دارد یا نه؟ راه شوسه مطابق برآوردی که وزارت فوائد عامه ارائه کرده حدود 45میلیون ریال خرج دارد، اما این مبلغ برای 17021 کیلومتر و کلیه راه‌های کشور است و حتی اگر راه‌آهن نیز احداث شود باز کشور را از ساخت خطوط شوسه بی‌نیاز نخواهد کرد. شوسه کردن راه‌های کشور باعث می‌شود به‌یک­باره از درآمدهای کشور خرج نکنیم و تمام خرج هم در خود ایران شود، اما اگر بخواهیم راه‌آهن بکشیم هرچه خرج شود، نصف آن از کشور خارج خواهد شد. از سوی دیگر امروز اگر کسی بخواهد به ایران بیاید، راهی لازم است که اروپا را به آسیا متصل کند، یعنی از غرب به شرق باشد. حالا اگر ما بخواهیم راه‌آهن را به مسافران اروپایی و مال‌التجاره آنها کرایه بدهیم، باید طوری باشد که از غرب به شرق برود ولی راهی که در این نقشه معین شده برخلاف مصالح اقتصادی است.رک: مشروح مذاکرات مجلس [ @ahmadi_ka ]
نقش بی بدیل راه آهن ایران در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم، با این حال کشورهای مذکور حاضر نشدند کرایه سرویس ایرانیان را پرداخت نمایند و عملا افزون بر استفاده فراوان از راه آهن، کشور را نیز در سال 1320به مدت چند سال به اشغال خود دراورند. دراین زمینه مصدق بر این باور بود که متفقین از راه‌آهن ایران حدود 140ملیون دلار سود بردند در حالی که تنها کمی بیش 5 ملیون دلار به ایرانیان پرداختند و برای نگهداری، تعمیر قطعات سرویس آن قوای متجاوز 21ملیون دلار هزینه کردند و ایران در حدود 100ملیون دلار از دست داد. رک: جان فوران ص397 [ @ahmadi_ka ]