eitaa logo
دروس فلسفه و خارج فقه استاد احمدی شیرازی
357 دنبال‌کننده
48 عکس
9 ویدیو
21 فایل
بداية الحکمة، شرح منظومه، اعتباریات، خارج فقه. دو کانال دیگر مربوط به استاد: @osul_mozaffar @sheqsheqiat آیدی استاد @M_AhmadiShirazi آیدی بنده @Amirsafari80
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از البیان
💠حوزه چگونه میتواند بماند؟ 🔸 ما، در صورتی میتواند انقلابی باقی بماند که مبانی فکری امام خمینی (فقه، اصول، فلسفه) در حوزه جاری و ساری باشد. 🔹 متاسفانه وقتی که حوزه از مبانی فقهی، اصولی و حکمی امام خالی می شود، طبیعی است که تعهد حوزه به انقلاب جدی گرفته نخواهد شد. 👈بالاخره هر طلبه ای به استاد خودش و فکر استادش تعلق پیدا می کند و اگر آن فکر در راستای اندیشه امام خمینی (ره) نباشد، حوزه به انقلاب کاهش می یابد. 📌سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در مراسم افتتاحیه نخبگان طرح ولایت شهر مشهد ۸ شهریور ۱۴۰۰ @albayann
🍃🍃اثر ماندگار و زحمت بسیار ✍️مصطفی ملکیان 🔹یکی از اساتید پیر دانشگاه تهران به من می گفت- راجع به یک شخص دیگری داشت صحبت میکرد- که«هر ماه یکی دو سه مقاله از فلانی منتشر می شود.من نمی فهمم چه جوری چنین چیزی ممکن است.من 8 ماه شبانه روز کار کردم و تنها یک مقاله تهیه کردم و حالا که چاپ شده 27 صفحه مجله از کار در آمده است.8 ماه هم لاینقطع روی آن کار کردم.ولی از فلان شخص ماهی یکی دوتا مقاله منتشر میشود.اینها چه جوری کار می کنند؟!»من هیچی نگفتم و نمی خواستم وارد بحث شوم.بعد خود ایشان توجهی داد و گفت:«بله،کار آکادمیک با کار ژورنالیستی فرق می کند.کار ژورنالیستی این جوری است که میشود این کارها را کرد.» 🔹عرض بنده هم همین است که در حیطه فلسفه،اگر آدم بخواهد واقعا کار آکادمیک و جدی بکند آن وقت واقعا همینطور است؛زحمت دارد و کار زیاد میبرد.آقای ولفسون(wolfson) کتاب کوچکی نوشته است به نام تاثیر کلام اسلامی بر کلام یهودی.این کتاب تقریبا 250 صفحه است.ایشان در مقدمه این کتاب گفته است که من بر روی صورت بندی و فراهم آوردن مواد خام این کتاب 9 سال کار کردم ولی حاصلش 250 صفحه کتاب است.اما 250 صفحه کتابی که واقعا و انصافا اگر شما بخواهید یک نکته اش را عوض کنید خیلی باید فعالیت کنید.نمی گویم محال است؛نمی خواهم بگویم ولفسون معصوم بوده ولی اینقدر باید تحقیق بکنید تا بتوانید یک نکته اش را بگویید غلط است. 🔹اونامونو یک جا جمله ای می گوید راجع به پوزیتیویست ها.می گوید:این پوزیتیویست ها مثل یک حلاج اند.یعنی مثل یک پنبه زن اند که یک لحاف در اختیارشان قرار می گیرد.حلاج ماهر آن کسی است که بفهمد که تا یک حدی این لحاف را باید بزند.اما حلاج اگر ناوارد باشد،چنان این پنبه را می زند و می زند که یکبار نگاه می کنیم،می بینیم که دیگر لحافی در کار نیست.تمام پنبه ها غبار شده است و رفته است هوا.پوزیتیویست ها هم اینقدر عالم را زدند و اینقدر زدند که الان هیچی از عالم باقی نمانده است. 🔹اکثر چیزهایی که من و امثال من می نویسیم،اگر یک حلاج بیکار پیدا بشود- باور کنید- و بیاید سراغ مقاله من و بگوید ما می خواهیم مقاله ملکیان را مورد نقادی قرار بدهیم آن وقت از آن مقاله چیزی باقی نمی ماند!اکثر ماها واقعا به گفته شکسپیر هیاهو بر سر هیچ می کنیم یعنی اول یک چیزهایی می گوییم ولی وقتی مورد مداقه ها قرار می دهیم می بینیم هیچی تهش نمی ماند.اما خب البته من از طریق اینها نان خورده ام!نام و نان و شهرت و محبوبیت و قدرت و میز و پُست و مقام به دست آورده ام!دکتر فلان و پروفسور بهمان شده ام!اما بحث بر سر این است که «فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید/شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد.» 🔹کارهایی علمی و ماندگار کارهایی است که اینجوری در نیاید.منشی گوستاو فلوبر- نویسنده رمان سالامبو- در شرح حال فلوبر می گوید:من در مدت 11 سال که پیش فلوبر کار کردم بیش از یک میلیون صفحه کاغذ از ایشان پاره کردم تا اینکه در آخر،این رمان 400 صفحه ای از کار درآمد.یعنی جلاد طبع خودش بوده است و میگفته که من باید چیزی بنویسم که در عالم ماندگار شود. ❓❓اگر محققین این روش را در پیش بگیرند شاید هم هیچ گاه موفق نشوند. 🔹پاسخ:چرا،به نظر من اگر کسی اینگونه در زندگی اش مشی کند،سراغ موضوعات بسیار ریز می رود ولی آنها را تا اعماقش می کاود.ما برعکس می کنیم؛سراغ موضوع بسیار وسیع می رویم اما فقط به اندازه دو انگشت آنرا می کاویم،بلکه دو انگشت هم نمی کاویم!اسپینوزا بر روی کتاب«اخلاق»اش 22 سال کار کرد.خودتان می دانید ترجمه فارسی آن(اخلاق،ترجمه دکتر محسن جهانگیری)یک کتاب 300 صفحه ای شد.با این حال او 22 سال روی آن کار کرد.خب اگر من و شما باشیم در 22 سال،چهل پنجاه جلد کتاب تالیف می کنیم.ولی خب چه جور تالیفی؟تالیفی که اصلا قبل از اینکه خودمان بمیریم،کتابمان مرده است!اما یک تالیف هم مثل«اخلاق» اسپینوزاست که هنوز هم در آکادمی ها محل بحث و دقت و مداقه است و روی آن مطالعه می کنند. 🌷🌷مصطفی ملکیان،روش تحقیق در فلسفه @mostafamalekian
حقیقت این است که شما هم‌اکنون همان چیزی هستید که در جستجویش هستید.شما با چشمان خداوند در جستجوی خودش هستید.این حقیقت بسیار ساده، تکان‌دهنده و اساسی است تا آنجا که می‌تواند به‌راحتی در میان هیاهوی جستجو از دست برود. "The truth is that you already are what you are seeking. You are looking for God with His eyes. This truth is so simple, shocking and radical that it is easy to miss among one’s flurry of seeking."همانطور که یک عنکبوت، تارهایش را از دهانش بیرون داده، با آن بازی کرده و سپس دوباره آن را به خود باز میگرداند، آن خداوندِ لایزالِ لایتغیر، همان که بی فرم است و منزه از هر وصف و صفتی است، همان که آگاهی ناب و سعادت محض است، تمام عالم هستی را از خودش بیرون داده، مدتی با آن به بازی پرداخته و دوباره آنرا به خود باز میگرداند. بهاگواتام - از متون مقدس هندو As the spider weaves its thread out of its own mouth, plays with it and then withdraws it again into itself, so the eternal unchangeable Lord, who is without form, without attributes, who is absolute knowledge and absolute bliss, evolves the whole universe out of Himself, plays with it for a while, and again withdraws it into Himself. Bhagavatam
سلام عليكم. استاد فرمودند اگر کسی از عزیزان نسبت به مطالب دروس سوالی دارد، می‌تواند به آیدی ایشان پیام دهد و هماهنگی لازم برای ارتباط حضوری، تلفنی، واتساپی و... با ایشان را انجام دهد @M_AhmadiShirazi
سلام. توصیه می‌کنم «جملات معروف» این فیلسوف و عارف آلمانی رو در آدرس بالا بخونید. مطالب عرفانی بسیار زیبایی بیان کرده‌اند