شهادت رسول گرامی اسلام صلي الله عليه و آله
علامه حلی، دانشمند نامی شیعه نیز شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند. در این راستا علامه مجلسی میگوید: «شهادت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در سال یازدهم هجری بوده است.»
شهادت پیامبر (ص) در منابع اهل سنت
آیا شهادت پیامبر (ص) در منابع اهل تسنن هم آمده است؟
بله، بسیاری از منابع اهل تسنن شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و چگونگی آن را بیان کردهاند که به برخی از آنها اشاره میکنم.
در «السیرة النبویه» بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: «اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کشته شده، برای من بهتر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است و این به خاطر آن است که خداوند او را نبی گردانید و او را شهید کرد.
اذعان شعبی و ابن مسعود به کشته شدن پیامبر (ص)
در المستدرک الوسائل هم آمده است که حاکم نیشابوری سنی نیز در کتاب خود از «شعبی» نقل کرده که گفته است: به خدا قسم رسول خدا با سم کشته شده است. همچنین ابن مسعود که از بزرگان اهل تسنن است، کشته شدن پیامبر را تأیید کرده است.
اشاره به شهادت پیامبر (ص) در صحیح بخاری
در کتاب «المجدی فی الانساب» ابن سعد نیز روایتی نقل میکند که پیامبر در سن شصت و سه سالگی مسموم شد و درگذشت. همچنین از معتبرترین کتاب اهل تسنن نیز به دست میآید که پیامبر در لحظات آخر عمر شریف خود دردی مستمر داشت چنانکه در «صحیح بخاری» آمده است که پیامبر (ص) میفرمود: حال وقت آن است که رگ قلبم از آن سمّ قطع شود.
به کار نبردن کلمه «شهادت» برای ایشان یکی از مظلومیتهای آن حضرت است
با این توضیحات چرا با وجود این همه سند برای عروج پیامبر (ص) از کلمه رحلت استفاده میشود؟
پیام قرآنی 🌴
۞وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ *وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ* وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا۞🌲
*۞آیه ۱۲۴ سوره نساء۞*
*و هر که از زن و مرد کاری شایسته کند با ایمان به خدا، چنین کسان به بهشت درآیند و به قدر نقیری (پرده هسته خرمایی) به آنان ستم نکنند.*
*پیام ها*
۱- عامل ورود به بهشت، ايمان و عمل صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو. آيهى قبل و لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ ... مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ ...
۲- همهى نژادها، رنگها، ملل و طبقات، در بهرهگيرى از لطف خدا يكسانند. «مَنْ يَعْمَلْ»
۳- با انجام برخى كارهاى صالح، به بهشت اميد داشته باشيد. چون كمال بىنهايت است و قدرت كسب انسان محدود. «مِنَ الصَّالِحاتِ»
۴- زن و مرد، در رسيدن به كمالات معنوى برابرند. «مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از يهود و مسيحيان.
۵- ايمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسانهاى بى ايمان، در همين دنيا جبران مىشود و ارزش اخروى ندارد. مَنْ يَعْمَلْ ... وَ هُوَ مُؤْمِنٌ
۶گ- جزاى مؤمنِ نيكوكار بهشت است. «فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ»
۷- كارهاى نيك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً»
کهف ج 2 نهایی نهایی . pdf.pdf
6.2M
📚 تفسیر آموزشی قرآن
تفسیر سورهی کهف، ج ۲.آیات ۲۸ الی ۴۶
✍ نویسنده: صاحبعلی محبی
#تفسیر_آموزشی_قرآن #سوره_کهف
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
.
#رسول_اعظم ص
⚫️ مسمومیّت رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) ، در منابع شیعی
👈🏻 شیخ مفید (ره):
«قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر.»
📓المقنعه ، صفحه ۴۵۶ .
👈🏻 شیخ طوسی (ره):
«قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر سنة عشرة من الهجرة.»
📚 تهذیب الاحکام، ج ۶ ، ص ٢ .
👈🏻 علّامه حلیّ (ره):
«قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقینا من صفر سنة عشرین من الهجرة.»
📚 الاحکام ، جلد ٢ ، صفحه ١١٨ .
@jawaher_kalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صلوات خاصه آقا #امام_رضا علیهالسلام
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ»
🌹🌴🌳🎄🌷🍀🥀💐🍃🎍🎍🌲🌲🌲🌲🌲🌷🌷🌺☘🌿🪴🌲🌲🍃🎍💐🥀
🔸آخرین سخن پیامبر صلی الله علیه و آله بر منبر مدینه
🔹عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ وَ غَيْرِهِ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ نُعِيَتْ إِلَى النَّبِيِّ ص نَفْسُهُ وَ هُوَ صَحِيحٌ لَيْسَ بِهِ وَجَعٌ قَالَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ قَالَ فَنَادَى ص الصَّلَاةَ جَامِعَةً وَ أَمَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارَ بِالسِّلَاحِ وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ فَصَعِدَ النَّبِيُّ ص الْمِنْبَرَ فَنَعَى إِلَيْهِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ قَالَ أُذَكِّرُ اللَّهَ الْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَى أُمَّتِي أَلَّا يَرْحَمَ عَلَى جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهِمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ كَلَامٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى مِنْبَرِهِ۱.
🔹در این سند آنچه مهم است این که پیامبر پیش از آن که به سئوال «چه کسی حکومت کند» پاسخ دهد به این پرسش که به چه روش حکومت شود. میاندیشد
محورهای مطرح شده درباره حقوق اجتماعی مردم بر عهده حاکمان در خطبه فوق:
۱- بر جماعت مسلمین مهر بورزد «أَلَّا يَرْحَمَ عَلَى جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ»
۲- بزرگانشان را گرامی بدارد «فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ» [تایید منزلتهای اجتماعی عرفی]
۳- با بینوایان مهربان برخورد کند «وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ»
۳- دانایانشان را گرامی بدارد «وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ»
۵- به مردمان ضرر و زیان نرساند تا بدین وسیله آنها را خوار و زبون کند [کرامت انسانی آنها را پاس بدارد] «وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ»
۶- مردمان را به فقر دچار نسازد که در این صورت به کفر میگرایند «وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ»
۷- درب [مکان حکمرانی] خویش را بروی مردم نبدد که توانایانشان ناتوانان آنها را بخورد «وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهِمْ»
۸- به آنها در لشکرکشیها سخت نگیرد که نسلشان را ضایع سازد «وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي» [پرهیز از جنگ افروزی وتوجه به صلح ومدارا]
۱. الكافي ج1، ص406.
استفاده از عطر استغفار در خوشبویی معنوی
امام رضا عليهالسلام:
تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ!
با استغفار کردن، خود را معطّر و خوشبو کنيد تا رايحة(متعفن) گناه، شما را مفتضح ننمايد!
جامع احاديثالشيعه، ج ١٤، ص ٣٣٧.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2