تفسیر آموزشی قرآن ص ۱۸
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۱۲.
۶_ خطر تراکم گناهان کم اهمیّت
در حدیث گویا و بیدار کنندهای از امام صادق علیه السلام میخوانیم:
(أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ وَ الْحَجَّالِ جَمِيعاً عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ زِيَادٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:)
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَزَلَ بِأَرْضٍ قَرْعَاءَ[1] فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ ائْتُوا بِحَطَبٍ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَحْنُ بِأَرْضٍ قَرْعَاءَ مَا بِهَا مِنْ حَطَبٍ قَالَ فَلْيَأْتِ كُلُّ إِنْسَانٍ بِمَا قَدَرَ عَلَيْهِ فَجَاءُوا بِهِ حَتَّى رَمَوْا بَيْنَ يَدَيْهِ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَكَذَا تَجْتَمِعُ الذُّنُوبُ ثُمَّ قَالَ إِيَّاكُمْ وَ الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ طَالِباً أَلَا وَ إِنَّ طَالِبَهَا يَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ[2].
"رسول خدا وارد زمین بی آب و علفی شد، به یارانش فرمود: هیزم بیاورید، عرض کردند: ای رسول خدا! اینجا سرزمین خشکی است که هیچ هیزم در آن نیست، فرمود: بروید، هر کدام هر مقدار میتوانید جمع کنید، هر یک از آنها مختصر هیزم یا چوب خشکیده ای با خود آورد، و همه را پیش روی پیغمبر ص روی هم ریختند (شعله ای در آن افکند و آتشی عظیم از آن زبانه کشید) سپس پیامبر ص فرمود: این گونه گناهان (کوچک) روی هم متراکم میشوند (و شما برای تک تک آنها اهمیتی قائل نیستید! ) سپس فرمود: بترسید از گناهان کوچک که هر چیزی طالبی دارد، و طالب آنها آنچه را از پیش فرستادند، و آنچه را از آثار باقی گذاشته اند مینویسد و همه چیز را در کتاب مبین ثبت کرده [۳] .
این حدیث تکان دهنده ترسیمی است گویا از تراکم گناهان کم اهمیت و آتش عظیمی که از مجموع آنها زبانه میکشد.
در حدیث دیگری آمده است که قبیله"بنو سلمه"در نقطه دور دستی از شهر مدینه قرار داشتند، تصمیم گرفتند به نزدیکی مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل مکان کنند، آیهی فوق نازل شد: إِنّٰا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتیٰ... و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به آنها فرمود: ان آثارکم تکتب "آثار شما (گامهای شما به سوی مسجد) در نامه اعمالتان نوشته خواهد شد (و پاداش خواهید گرفت) هنگامی که بنو سلمه این سخن را شنیدند صرفنظر کردند و در جای خود ماندند" [۴] .
روشن است که آیه مفهوم وسیع و گستردهای دارد که هر یک از این امور مصداقی از آن است۵.
----------
۱. قرعاء اي لا نبات فيها.
۲. إشارة إلى قوله سبحانه في سورة يس آية 12.« وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا ... الخ».
۳. تفسیر نور الثقلین، ج ۴، ص ۳۷۸.
۴. تفسیر قرطبی"این حدیث را از"ابو سعید خدری"از"صحیح ترمذی"نقل کرده، و شبیه آن در"صحیح مسلم"از"جابر بن عبد اللّٰه انصاری"نیز آمده است، مفسران دیگر مانند"آلوسی"و"فخر رازی"و"طبرسی"و"علامه طباطبائی"نیز آن را با تفاوت مختصری ذکر کردهاند.
۵. تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۳۴.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
تفسیر آموزشی قرآن ص ۱۹
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۱۲.
۷_ امیر مؤمنان علیه السلام مصداق امام مبین
آنچه ممکن است در بدو نظر ناهماهنگ با تفسیر یاد شده تصور شود روایاتی است از طرق اهل بیت علیهم السلام، که "امام مبین"در آنها به امیر مؤمنان علی علیهالسلام تفسیر شده است.
از جمله در حدیثی از امام باقر علیه السلام از پدرش از جدش علیه السلام نقل شده است که فرمود: "هنگامی که این آیه وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنٰاهُ فِی إِمٰامٍ مُبِینٍ نازل شد
ابو بکر و عمر برخاستند و عرض کردند: ای پیامبر! آیا منظور از آن تورات است؟ فرمود: نه، عرض کردند انجیل است؟ فرمود: نه، عرض کردند: منظور قرآن است؟ فرمود: نه، در اینحال امیر مؤمنان علی ع به سوی پیامبر ص آمد هنگامی که چشم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر او افتاد فرمود:
هو هذا! انه الامام الذی احصی اللّٰه تبارک و تعالی فیه علم کل شیء: "امام مبین این مرد است! او است امامی که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصا فرموده"!۱.
در تفسیر علی بن ابراهیم از ابن عباس از خود امیر مؤمنان نیز نقل شده است که فرمود:
"انا و اللّٰه الامام المبین، ابین الحق من الباطل ورثته من رسول اللّٰه"
به خدا سوگند منم امام مبین که حق را از باطل آشکار میسازم، این علم را از رسول خدا به ارث برده و آموخته ام"۲.
گرچه بعضی از مفسران همچون"آلوسی"از نقل این گونه روایات از طریق شیعه وحشت کرده، و آن را به نادانی و بی خبری از تفسیر آیه نسبت داده اند، ولی با کمی دقّت روشن میشود که این گونه روایات منافاتی با تفسیر"امام مبین" به"لوح محفوظ"ندارد، زیرا قلب پاک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم در درجهی اول و قلب وسیع جانشین او در درجهی بعد آیینههایی است که لوح محفوظ را منعکس میکند، و قسمت عظیمی از آنچه در لوح محفوظ است از سوی خدا به آن الهام میگردد، به این ترتیب نمونه ای از"لوح محفوظ"می باشد، و بنا بر این اطلاق"امام مبین" بر آن مطلب عجیبی نیست، چرا که فرعی است که از آن اصل گرفته شده، و شاخه ای است که به آن ریشه باز میگردد.
از این گذشته وجود انسان کامل-چنان که میدانیم-عالم صغیری است که عالم کبیر را در خود خلاصه کرده است، و طبق شعر معروف منسوب به علی السلام: ا تزعم انک جرم صغیر؟ و فیک انطوی العالم الاکبر!
آیا گمان میکنی که تو موجود کوچکی هستی در حالی که عالم بزرگ در تو خلاصه شده است؟ و نیز میدانیم که عالم هستی از یک نظر صفحه علم خدا و لوح محفوظ است.
عجب این.که"آلوسی"با اینکه روایات فوق را شدیدا انکار میکند تفسیر اخیر را چندان بعید نشمرده است، و به هر حال در اینکه منظور از امام مبین "لوح محفوظ"است شکی نیست، روایات فوق نیز قابل تطبیق بر آن میباشد (دقت کنید).
----------
۱. معانی الاخبار صدوق"باب معنی الامام المبین، ص ۹۵.
۲. نور الثقلین، ج ۴ ص ۳۷۹.
۳. تفسیر نمونه، ۲،ج ۱۸، ص ۳۳۶.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
💠 مشارکت در باقیات صالحات قرآنی در ایّام عید سعید فطر
✅ در آستانهی عید سعید فطر، ضمن عرض تبریک و قبولی طاعات و عبادات، یادآوری میشود، که عزیزان قرآن دوست میتوانند هدایای مربوط به باقیات صالحات قرآنی خود را برای اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج و نشر تعالیم آن، به شماره کارت: 👇👇
۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴
به نام مؤسسه احسنالحدیث واريز فرمایند.
💌خداحافظ ای جانِ جانِ جان
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ
بدرود اى گرامى ترین اوقاتى که ما را مصاحب و یار بودى، اى بهترین ماه در همه روزها و ساعتها.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ
بدرود اى ماه دست یافتن به آرزوها، اى ماه سرشار از اعمال شایسته بندگان خداوند.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ
بدرود اى یار و قرینى که، چون باشى، قدرت بس جلیل است و، چون رخت بر بندى، فراقت رنج افزا شود. اى مایه امید ما که دوریت براى ما بس دردناک است.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ أَلِیفٍ آنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَ
بدرود اى همدم ما که، چون بیایى، شادمانى و آرامش بر دل ما آرى و، چون بروى، رفتنت وحشت خیز است و تألم افزاى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ
بدرود اى همسایه اى که تا با ما بودى، دلهاى ما را رقت بود و گناهان ما را نقصان.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْإِحْسَانِ
بدرود اى یاریگر ما که در برابر شیطان یاریمان دادى و اى مصاحبى که راه هاى نیکى و فضیلت را پیش پاى ما هموار ساختى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَکَ بِکَ
بدرود که آزاد شدگان از عذاب خداوند، در تو چه بسیارند، و چه نیکبخت است آن که حرمت تو نگه داشت.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ وَ أَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ
بدرود که چه بسا گناهان که از نامه عمل ما زدودى و چه بسا عیبها که پوشیده داشتى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَطْوَلَکَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ وَ أَهْیَبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ
بدورد که درنگ تو براى گنه کاران چه به درازا کشید و هیبت تو در دل مؤمنان چه بسیار بود.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ لاَ تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ هُوَ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ
بدرود اى ماهى که هیچ ماه دیگر را توان همسرى با تو نیست. بدرود اى ماهى که تا تو بودى، امن و سلامت بود.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ غَیْرَ کَرِیهِ الْمُصَاحَبَهِ وَ لاَ ذَمِیمِ الْمُلاَبَسَهِ
بدرود اى آن که نه در مصاحبت تو کراهت بود و نه در معاشرتت ناپسندى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ کَمَا وَفَدْتَ عَلَیْنَا بِالْبَرَکَاتِ وَ غَسَلْتَ عَنَّا دَنَسَ الْخَطِیئَاتِ
بدرود که سرشار از برکات بر ما در آمدى و ما را از آلودگى هاى گناه شست و شو دادى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ وَ مَحْزُونٍ عَلَیْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ
بدرود که هنوز فرا نرسیده از آمدنت شادمان بودیم و هنوز رخت بر نبسته از رفتنت اندوهناک.
💌مرحوم ِمرحوم
اللهمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهدِ مِنْ صیَامِنَا إیَّاهُ فَاِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرحُوماً وَ لَاتَجْعَلْنِی مَحْرُوماً
بارخدایا!
این را آخرین دوران روزه داری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده.
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجب جلسه خاطره انگیزهای
عجب منبر زیبایی
رحمت الله و رضوانه تعالی علیه
🌸•••༻﷽༺•••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_دوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
📖سوره حج
❓❓ نامگذاری سورههای قرآن توسط چه کسی صورت گرفته است؟
سور قرآن گاه توسط خدای تعالی نامگذاری شده و گاه پیامبر اکرم این نام را انتخاب کرده مانند انتخاب نام فاتحة الکتاب در مورد سوره حمد و گاهی نیز نام سوره به علت کثرت استعمال در میان مردم به آن اسم شناخته میشود. مانند سوره بقره
⬅️آیت الله عبدالله جوادی آملی، توقیفی بودن اسامی سورههای قرآن را نپذیرفته (توقیفی به این معناست که فقط باید نامگذاری سوره از جانب پیامبر (ص) انجام شده باشد و دیگران مجاز به تعیین نام برای سوره های قرآن نیستند.) و نامهای مشهور سورههای قرآن را از باب عَلَم بالغَلَبه و کاربرد آنها را در احادیث معصومین از باب همراهی با اصطلاح توده مردم میداند.
👈علم بالغلبه در اصطلاح دانشمندان علم نحو، اسمی را گویند که به سبب کثرت استعمال عَلَم (اسم خاص) باشد؛ مانند مدینه که در اصل مدینة الرسول بوده است.
⬅️وی در جلد دوم تفسیر تسنیم مینویسد: بعید است سورهای که معارفی والا و حکمتهای عمیق و احکام فراوان در بردارد، به نام حیوانی نامیده شود و یا سوره انعام که مشتمل بر چهل احتجاج توحیدی است به نام چهارپایان و یا سوره نمل که معارف عمیق و قصص بسیاری از پیامبران(ع) را در بردارد به نام مورچه نامگذاری شود.
✍ وجه نامگذاری سوره حج
⬅️بیان احکام تعدیلی و مسائل حج که در این سوره به آن اشاره شده، سبب نامگذاری این سوره مبارکه میباشد.
⬅️حج ابراهیمی از ابتدا بوده اما مردم عادات اشتباهی را در مراسم حج به جا می آوردند. مثلا در هنگام حج سوراخی را در خانه خود ایجاد میکردند و در ایام حج از آن سوراخ وارد خانه میشدند لذا آیه نازل شد و فرمود: از درب خانه وارد شوید (و اتوا البیوت من ابوابها)
خداوند احکام حج را تعدیل کرد و نظم خاصی به آنها داد و احکام جدیدی را جایگزین کرد.
❓❓ سوره حج مکی است یا مدنی؟
اکثر مفسرین اهل شیعه معتقدند که این سوره مدنی است به جز چند آیه آن که در مکه نازل شده است. علامه جوادی آملی اعتقاد دارند که این سوره در مدینه نازل شده مگر چند آیه که بین مکه و مدینه نازل شده است.
مفسرین اهل تسنن به علت آیات اعتقادی که در این سوره میباشد این سوره را سوره مکی مینامند.
✍ محتوای سوره
⬅️آيات فراوانى كه در زمينه معاد و دلائل منطقى آن، و انذار مردم غافل از صحنه هاى قيامت، و مانند آن است كه از آغاز اين سوره شروع مى شود و بخش مهمى از آن را در بر مى گيرد؛
⬅️بخش قابل ملاحظه اى نيز از مبارزه با شرك و مشركان، سخن مى گويد و با توجه دادن به آيات پروردگار در عالم هستى انسانها را متوجه عظمت آفريدگار مى سازد؛
⬅️بخشى از اين سوره نيز مردم را به بررسى سرنوشت عبرت انگيز گذشتگان و عذابهاى دردناك الهى كه بر آنها نازل شد دعوت كرده، از جمله سرنوشت قوم نوح و عاد و ثمود، و قوم ابراهيم و لوط، و قوم شعيب و موسى را يادآور مى شود؛
⬅️بخش ديگرى از آن پيرامون مساله حج و سابقه تاريخى آن از زمان ابراهيم عليهالسلام و سپس مساله قربانى و طواف و مانند آن است؛
⬅️بخشى از آن هم پيرامون مبارزه در برابر ظالمان و پيكار با دشمنان مهاجم، است؛
⬅️و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهايى است در زمينه هاى مختلف زندگى و تشويق به نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و توكل و توجه به خداوند.
✍ فضیلت تلاوت این سوره
پيامبر صلياللهعليهوآله فرمود: «هر كس سوره حج بخواند، ثواب حج و عمره تمام حجكنندگان و عمرهكنندگان گذشته و آينده به او داده مى شود.
❇️ البته چنین پاداش عجیبی نصیب کسانی میشود که به عمق این سوره پی برده محتوای آن را درک کنند و به آن عمل نمایند. یعنی با عقل نظری خود آن را بفهمند و با عقل عملی خویشتن باور کرده و به آن عمل کنند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸••༻﷽༺••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_سوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیه ۱/الحج
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ
ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ، ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .
❓❓ با توجه به عبارت یا ایها الناس آیه مورد نظر چه کسانی را مخاطب قرار داده است؟
آیه عموم مردم را بدون استثنا مورد خطاب قرار میدهد.
خطاب" ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ"، ﺩﻟﻴﻞ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺗﺒﻌﻴﻀﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﺮﻭﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻰ ﻭ ﻃﻮﺍﺋﻒ ﻭ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ، ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ، ﭘﻴﺮ ﻭ ﺟﻮﺍﻥ، ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﻨﺪ.
❓❓جمله اتقوا ربکم بیان کننده چیست؟
ﺟﻤﻠﻪ" ﺍﺗَّﻘُﻮﺍ ﺭَﺑَّﻜُﻢْ" ﻋﺼﺎﺭﻩ ﺗﻤﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺳﻌﺎﺩﺗﺒﺨﺶ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ
⬅️ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ" ﺗﻮﺣﻴﺪ" ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ (ﺭﺑﻜﻢ)
⬅️ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ" ﺗﻘﻮﺍ" ﺭﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻘﻴﺪﺗﻰ ﻭ ﻋﻤﻠﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ.
🌠🌠🌠🌠🌠
👈خداوند کریم در قرآن متعال میفرماید «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» تمام انسانها عزت و کرامت را دوست دارند و در زیارت امین الله نیز این را از خداوند میخواهیم «اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ ،...ـ ، مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَسَمائِكَ»
اما شرط رسیدن به این کرامت؛ تقوا، ایمان و عمل صالح است.
« إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ سَيَجۡعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحۡمَٰنُ وُدّٗا»(۹۶/مریم).
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۰
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۱۲.
۸_ آموزههای آیهی مورد بحث:
الف: خودتان را تحت نظر بدانيد، چرا كه همهي اعمال شما و آثار آنها به طور دقيق ثبت ميشود.
ب: همه چيز در علم الاهی ثبت است و كارها بي حساب نيست، پس مراقب كردار خود باشيد.
ج: در برابر عقاید انحرافی و انکارآمیز کافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «إِنّٰا نَحْنُ نُحْیِ»
د: همه مردگان در قیامت زنده میشوند. «نُحْیِ الْمَوْتیٰ»
ه: پرونده ی عمل انسان، حتّی پس از مرگ او تا قیامت باز است. نَکْتُبُ... وَ آثٰارَهُمْ
و: نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت میشود و در حساب قیامت لحاظ میگردد. «نَکْتُبُ مٰا قَدَّمُوا وَ آثٰارَهُمْ» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا. )
ز: سروکار ما در قیامت با خداست. «إِنّٰا، نَحْنُ، نُحْیِ، نَکْتُبُ، أَحْصَیْنٰاهُ»
ح: انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهای آن نیز هست. «وَ آثٰارَهُمْ»
ط: دستگاه محاسباتی خداوند دقیق است.
ی: دادگاه الهی، پیش روی همه روشن است. «أَحْصَیْنٰاهُ فِی إِمٰامٍ مُبِینٍ»۱.
____________________
۱. ر.ک: تفسیر نور، ج ۷، ص ۵۲۵.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2