تفسیر "أرنی" "و لن ترانی" کوه طور
حضرت موسی علیه السلام خطاب به خدا در کوه طور فرمود: «اَرِنی»؛ یعنی «خود را به من نشان بده»
خدای سبحان فرمود: "لَن تَرانی"؛ یعنی "هرگز مرا نخواهی دید"
برداشت سعدی:
چو رسی به کوه سینا «اَرِنی» مگو و بگذر
که نیرزد این تمنا، به جواب "لَن تَرانی"
برداشت حافظ:
چو رسی به طور سینا «اَرِنی» بگو و بگذر
تو صدای دوست بشنو، نه جواب "لَن تَرانی"
برداشت مولوی:
«اَرِنی» کسی بگوید که ترا ندیده باشد
تو که با منی همیشه، چه "تَری" چه "لَن تَرانی"
سه بیت ، سه نگاه و سه برداشت، که یکی مثل سعدی عاقلانه و دیگری حافظ عاشقانه و مولوی عارفانه است.
پس به تعداد انسان ها؛ نگاه متفاوت، تفسير متفاوت و عملكرد متفاوت وجود دارد؛ لذا ما هم با دستهای خود، دنيایمان را به هر رنگی که بخواهيم، می توانیم ترسيم كنيم؛ از این رو، بکوشیم از همین لحظه، زيبا ترين برداشتهای عملی را از دنيای اطرافمان داشته باشيم.
*آشنایی با آیات ویژه*
۱- سورهی مریم۱۹/ ۹۶:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا
قطعاً كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام دادهاند، به زودی [خدای] رحمان برای آنان [در دلها] محبتی قرار خواهد داد.
در رابطه با شأن نزول این آیه شریفه نوشته اند: روزی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: یا علی این کلام را بگو: *«اللهم اجعلنی فی قلوب المؤمنین ودّا»* علی جان از خدا بخواه که محبت تو را در قلب های مؤمنین قرار بدهد؛ دعای امیر مؤمنان و امیر خوبی ها همان و نزول این آیه شریفه همان. این خدا است که مهر و ودّ علی را در دل های مؤمنین قرار داده است.
*آشنایی با آیات ویژه*
۲_ سورهی فاطر۳۵/ ۲:
*مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ*
چون خدا رحمتی را برای مردم بگشاید، بازدارندهای برای آن نیست، و چون بازدارد، بعد از او فرستندهای برایش وجود ندارد، و او توانای شكستناپذیر و حكیم است.
بند ۶ از استغفار هفتاد بندی امیرالمؤمنین علی علیه السلام
اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ أَتْعَبْتُ فِيهِ جَوَارِحِي فِي لَيْلِي وَ نَهَارِي وَ قَدِ اسْتَتَرْتُ مِنْ عِبَادِكَ بِسِتْرِي وَ لَا سِتْرَ إِلَّا مَا سَتَرْتَنِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ.
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که در شب و روزم، اعضا و جوارحم را در آن گناه خسته کردم و خود را در پرده ی پوشش خویش، از بندگانت پنهان کردم، در حالی که پرده ی حفظی جز پوشش تو نیست؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!
وجه نامگذاری سورهی توحید به سورهی اخلاص
چرا سوره توحيد را اخلاص ميگويند؟ چون اين سوره تنها و خالص ، سخن از الله مي.گويد. نه حرفي از بهشت دارد و نه جهنم ، نه پيامبران و نه ائمه و نه هيچ جيز ديگر ، خالص خالص معرفي الله است.
چه جالب اينکه اين سوره را شناسنامه الله ميگويند ، و جالب تر اينکه الله به عدد ابجد ۶۶ است و تعداد حروف اين سوره هم شصت و شش حرف ميباشد.
وجالبتر اينکه 66 بار يا الله گفتن بعد از هرفريضه واجب جهت برآورده شدن حاجات بسيار مجرّب است.
استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم و أتوب الیه.
Dar Aghoosh KHODA - Kafi.mp3
511K
تفسیر آیهی لاتقنطوا من رحمة الله
زمر۳۹/ ۵۳.
آشنايي با آیات ویژه
۱۵- سرزنش مجرمان در قیامت
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ * وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ
آيا با شما عهد نکردم اي فرزندان آدم که شيطان را نپرستيد، که او براي شما دشمن آشکاري است؟! و اين که مرا بپرستيد که راه مستقيم اين است.
یس ۳۶/ ۶۰ _ ۶۱.
نکته:
این آیه، اشاره به ملامتها و سرزنشهاى خدای سبحان نسبت به مجرمان در روز قیامت، دارد؛ لذا مى گوید: آیا با شما عهد نکردم اى فرزندان آدم، که شیطان را پرستش و اطاعت نکنید که او دشمن آشکار شماست ؟ (أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ).
این عهد و پیمان الاهى از طرق مختلف، از انسان گرفته شده، و بارها این معنا را به او گوشزد کرده است:
نخست آن روز که، فرزندان آدم در زمین نشو و نما کردند، این خطاب به آنها شد: یا بَنِی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاتَرَوْنَهُمْ إِنّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لایُؤْمِنُونَ:
اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد همان گونه که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان خارج ساخت، تا عورتشان را براى آنها آشکار کند! چه این که او و پیروانش شما را مى بینند و شما آنها را نمى بینید، (بدانید) ما شیاطین را اولیاى کسانى قرار دادیم که ایمان نمى آورند .(۱)
پس از آن، همین اخطار به طور مکرّر بر زبان رسولان الاهى جارى شد، چنان که در آیه ۶۲ سوره زخرف مى خوانیم: وَ لا یَصُدَّنَّکُمُ الشَّیْطانُ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ: شیطان شما را از راه حق باز ندارد که او دشمن آشکار شماست .
و در آیه ۱۶۸ بقره مى خوانیم: وَ لاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ: از گامهاى شیطان پیروى نکنید که او براى شما دشمن آشکارى است !
از سوى دیگر، این پیمان در عالم تکوین به زبان اعطاى عقل به انسان، نیز گرفته شده است; چرا که دلائل عقلى به روشنى گواهى مى دهد، انسان نباید فرمان کسى را اطاعت کند که، از روز نخست، کمر به دشمنى او بسته، او را از بهشت بیرون کرده، و سوگند به اغواى فرزندانش خورده است.
از سوى سوم، با سرشت و فطرت الاهىِ همه انسانها بر توحید، و انحصار اطاعت براى ذات پاک پروردگار، نیز این پیمان از انسان گرفته شده است، و به این ترتیب، نه با یک زبان که با چندین زبان، این توصیه الاهى تحقق یافته و این عهد و پیمان سرنوشت ساز، امضاء شده است.
البته عبادت در جملهی ( لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ) به معناى اطاعت است.
در آیه بعد، براى تأکید بیشتر، و بیان آنچه وظیفه فرزندان آدم است مى فرماید: آیا من با شما عهد نکردم که مرا بپرستید و از من اطاعت کنید که راه مستقیم همین است (وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ).
از یکسو، پیمان گرفته که اطاعت شیطان نکنند، چرا که او دشمنى و عداوت خود را از روز نخست، آشکار ساخته، کدام عاقل به فرمان دشمن دیرینه و آشکارش ترتیب اثر مى دهد؟
و در مقابل، پیمان گرفته، که از او اطاعت کنند، و دلیلش را این قرار مى دهد که: صراط مستقیم همین است و این در حقیقت بهترین محرک انسانها است.
ضمناً از این تعبیر، استفاده مى شود که این جهان سراى اقامت نیست، چرا که راه را به کسى ارائه مى دهند که از گذرگاهى عبور مى کند، و مقصدى در پیش دارد.
💠التماس جهنمیان در جهنم از بهشتیان💠
✅با توجّه به آیات قرآن، جهنّمیان در جهنم، جایگاه بهشتیان را میبینند و با آنها از راه دور صحبت میکنند،
🌸خدای سبحان در آیات 50 و 51 سوره اعراف میفرماید:
وَنَادَىٰٓ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَآءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوٓا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ * الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ
و دوزخیان بهشتیان را آواز میدهند كه از آب [خوشگوار] یا از آنچه خدا روزی شما فرموده بر ما فرو ریزید. [بهشتیان] گویند: خدا آب و نعمتهای بهشتی را بر كافران حرام كرده است.*
آنان كه دینشان را سرگرمی و بازی گرفتند و زندگی دنیا آنان را فریفت، پس ما امروز آنان را از لطف و رحمت خود محروم میكنیم چنانكه آنان دیدار امروزشان را به فراموشی سپردند و همواره آیات ما را انكار میكردند.
⭕️اهل جهنم، بهشتیان را صدا میزنند که:
مقداری آب، یا از آنچه خدا به شما روزی کرده، به ما ببخشید.
⛔️آنها در پاسخ میگویند: خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است.
💢زیرا کافران در دنیا، دین خدا را به شوخی و بازیچه گرفتند و زندگی دنیا آنان را مغرور ساخت،
💢امروز ما آنها را فراموش میکنیم، همانگونه که آنها ملاقات با خدا در روز قیامت را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند.
متاسفانه متاسفانه متأسفانه 👇👇👇👇
♦️هر دو دقیقه یک جنین در کشور سقط میشود
مدیر مرکز تخصصی مردمی نفس در گلستان مدعی شد:
🔹سالانه ۳۵۰ هزار سقط جنین در کشور انجام میشود.
🔹 ۹۵ درصد آمار مربوط به سقط جنایی و غیرقانونی است.
🔹روزانه یک هزار جنین در کشور سقط میشود. هر دو دقیقه یک جنین در کشور سقط میشود.
🔹این آمار حداقل سقط جنین است و آمار اعلام شده از سوی برخی مراکز حداقل دو برابر این آمار است.
🔹۲۰ برابر تلفات سوانح رانندگی در کشور سقط جنین انجام میشود.
🔹اگر با همین فرمان و سبک زندگی حرکت کنیم به سرعت به پیری و بحران جمعیتی نزدیک میشویم.
@AkhbareFori
پاداش زمامداران دادگر در مکتب امام صادق علیه السلام
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
مَن تَوَلّى أمرا مِن اُمورِ النّاسِ فعَدَلَ و فَتَحَ بابَهُ و رَفَعَ شَرَّهُ و نَظَرَ في اُمورِ النّاسِ ، كانَ حَقّا علَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ أن يُؤمِنَ رَوعَتَهُ يَومَ القِيامَةِ و يُدخِلَهُ الجَنَّةَ .
امام صادق عليه السلام :
هر كس زمام امرى از امور مردم را به دست گيرد و عدالت پيشه كند و درِ خانه خود را به روى مردم بگشايد و شرّ نرساند و به امور مردم رسيدگى كند، بر خداوند عزّ و جلّ است كه در روز قيامت او را از ترس و هراس ايمن گرداند و به بهشتش بَرَد.
بحار الأنوار : ج ۱۸، ص ۳۴۰، ح ۷۵.
@ahsanalhadis2