احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی ب
خلاصه:
امام علی(ع) عدم مقابلهی سخت با خلفا را به خاطر نگرانی از ایجاد تفرقه در امت میداند. ایشان به پاسخ هارون(ع) به موسی(ع) در قرآن کریم استناد میکنند که عدم مقابله با شرک بنی اسرائیل در زمان غیبت موسی(ع) را ترس از ایجاد تفرقه در امت میداند.
گویا در دوگانهی توحید و وحدت، هارون نبی(ع) نیز مردد میشود. سرّش شاید در این است که «توحید» در کمال خود، ظهور و بروز اجتماعی دارد و تا وحدت نباشد این ظهور رخ نمیدهد.
حضرت زهرا(س) نیز در خطبهی فدکیه، فلسفهی اطاعت از ائمه(ع) و امامت ایشان را ایجاد نظم اجتماعی و حفظ جامعه از شکاف و تفرقه میداند.
امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، علی رغم مخالفت جدی با خلیفهی سوم و بیان انتقاد و اعتراض به او در هر فرصتی، در مقابل شورشی که قصد ترور عثمان را داشت، به نوعی از او دفاع میکنند. شدت این دفاع را در خطبهی دویست و چهل نهجالبلاغه ببینید.
در زمان عثمان، هرچند برخی از او ناراضی بودند و برخی دست به شورش بردند، اما بررسی وضعیت اجتماعی نشان میدهد که به دلایل مختلفی، ارادهای عمومی برای خلع عثمان وجود نداشت و اقدامات شورشیان در نهایت، موجب شکاف جدی در جامعه و سپس ایجاد جنگ داخلی (جمل و صفین) شد.
گویا ائمه(ع) پیش از هر چیزی، تلاش برای حفظ نظم اجتماعی میکنند تا مردم را به آگاهی و ارادهی حق برسانند که خودشان قیام لِلّه کنند.
قیام امام حسین(ع) نیز از سنخ آگاهیبخشی بود و الا خودش فرمود که من برای طغیان و به هم ریختن جامعه قیام نکردم.
(این موضوع را انشاءالله در آینده بیشتر باز خواهیم کرد.)
اختلاف و دو دستگی در هر جامعهای حتما باعث رکود اجتماعی خواهد شد. مسلمانان باید رابطهی برادری خود را با اعضای جامعه حفظ کنند. نباید به خاطر اختلاف نظرها به جان هم بیفتیم که این خواست دشمنانشان است.
امام خمینی(ره) در سالهای خفقان حکومت رضاشاه به بیان مطالب عرفانی میپردازد که در سال بیست و سه به دعوت عمومی برای قیام لِلّه میانجامد. سپس به تئوریپردازی و اصلاح حوزهها پرداخته و نظارت اجتماعی نیز دارد؛ در سال سی و یک دعوت به وحدت و پرهیز از تفرقه میکند و هدف رژیم را ایجاد شکاف بین مردم میداند. آنگاه در دوازده شهریور چهل و یک، مسیر مستمر اعتراضی خود را با این جمله آغاز میکند: «راهی که من انتخاب کردهام راهی است که مردم خواهان آن میباشند...». اما همچنان اعتراض و انتقاد خود به شاه را با خطاب احترامآمیز (اعليحضرت همایونی) مطرح میکند. آرام آرام نفرت عمومی نسبت به شاه بیشتر شده و خطابات امام(ره) نیز تندتر و صریحتر میگردد.
آمادگی و ارادهی مردم، رکن اساسی است که بدون آن چیزی درست نمیشود.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#امام_خمینی
#امام_حسین
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#رهبر_معظم_انقلاب
🏴 امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. این از طریق قیام و از طریق امر به معروف و نهی از منکر است؛ بلکه خودش یک مصداق بزرگِ امر به معروف و نهی از منکر است. البته این کار، گاهی به نتیجه حکومت میرسد؛ امام حسین برای این آماده بود. گاهی هم به نتیجه شهادت میرسد؛ برای این هم آماده بود.
۱۳۷۴/۰۳/۱۹
#محرم
#ورود_امام_حسین_علیهالسلام_به_کربلا
#احوال_حوزه
#شیراز
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
✳ جنبهی سیاسی مجلس امام حسین بالاتر از جنبههای دیگر است
🔻 گریه بر #امام_حسین سلام الله علیه و مصائب ایشان عامل احیای اسلام و زندهماندن نهضت امام حسین سلام الله علیه و تشیع است. #امام_خمینی رحمة الله در تعبیری میفرمایند: این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهدا. نه سیدالشهدا احتیاج به این گریهها دارد و نه این گریهها خودش فینفسه کاری از آن میآید. این مجلسها مردم را همچون مجتمع میکنند و یک وجهی میدهند. این جنبهی #سیاسی این مجالس، بالاتر از همه جنبههای دیگری است که هست. این که بعضی از ائمهی ما میفرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند، بیخود نمیگویند ائمهی ما به اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه و گریهکردن به خودش بگیرد، اجرش فلان مقدار است. مسئله، مسئلهی گریه نیست، مسئله، مسئلهی تباکی نیست، مسئله، مسئلهی سیاسی است که ائمهی ما با همان دید الهیای که داشتند، میخواستند که ملتها را با هم #بسیج کنند و یکپارچه کنند. از راههای مختلف اینها را یکپارچه کنند تا آسیبپذیر نباشد.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
📚 برگرفته از کتاب #ادب_عاشقی
📖 صفحه ۹۳
#احوال_حوزه
#شیراز
#امام_حسین
#سیاست
#امام_خمینی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔰 مجالس عزای حسینی مایه برکت و رحمت است، نگذارید وسیله شیوع کرونا شود
🔻 رهبر معظم انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا:
مجالس عزای حسینی و عاشورا مایهی برکت و رحمت الهی است. مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، باید باشد این مجالس منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات این شیوهنامهها بشود.
واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب میدهند، هم آقایان منبریها و وعّاظ یا مداحانی که مجلس را اداره میکنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت میکنند بایستی ملاحظه کنند، با دقت شیوهنامهها رعایت بشود، فاصلهها رعایت بشود.
نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیلهی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، این را نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد. رعایت بشود در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود.
#احوال_حوزه
#شیراز
#کرونا
#عزاداری
#امام_خامنه_ای
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسهی_چهارم:
هدف از اقدام اجتماعی، رساندن خیر اکثر به انسانهاست.
خیر، وحدت و هدایت عمومی به سمت رشد است.
T.me/reza_tabibzade
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
امام علی(ع) با بررسی جمیع جهات، صبر در برابر خلفا را عاقلانهتر میداند. برای هر اقدام اجتماعی باید حجت عقلی، شرعی و عقلائی داشته باشیم که بینی و بین الله با انگیزهی جلب رضایت الهی انجام شده باشد.
خداوند متعال امر فرموده که نیکوترین مواضع را بگیریم و مراقب باشیم که شیطان تلاش میکند که بین مردم شکاف و تفرقه بیاندازد.
حق را بیان کنیم اما مراقب باشیم نحوهی بیانمان به اختلاف اجتماعی و تفرقه دامن نزند؛ دعواها را با حرفهایمان تندتر نکنیم.
هدف و انگیزه باید انجام حق و جلب رضایت الهی باشد؛ خداوند فرموده که برای بندگانش کفر را نمیپسندد و شکر (انجام درست امور) را میپسندد.
پس در هر اقدام اجتماعی (از امر به معروف و نهی از منکرهای فردی گرفته تا حرکات جمعی کلان) باید دلیل عقلی، شرعی و عقلایی داشته باشیم مبنی بر اینکه این اقدام و نحوهی آن، وحدتبخش و هدایتگر است. اینچنین اقدامی، «قیام لِلّه» است.
اما اگر صرفا از سر عصبانیت یا برای خنک کردن دلمان یا برای خالی کردن عصبانیتمان اقدامی ولو به ظاهر مذهبی کنیم، در واقع «قیام لِنفس» کردهایم؛ قیام برای خود.
امام خمینی(ره) در تشریح علت مشکلات اجتماعی دوران اشغال ایران توسط متفقین، قیام برای خود را دلیل همهی بدبختیهای اجتماعی میداند. در مقابل قیام لِلّه است که مایهی سعادت جامعه میشود.
پس زمینهی کمال جامعه، قیام افراد برای خداست و زمینهی چنین قیامی، وحدت اجتماعی است.
از امور اجتماعی خُرد مثل روابط خانوادگی شروع کنیم تا بتوانیم در امور اجتماعی کلان نیز، قیام لِلّه داشته باشیم.
در نحوهی ارتباط با اعضای خانواده، چقدر افزایش محبت و وحدت و نیکی را برای رضای خدا در نظر میگیریم و چقدر بر اساس حال و حوصله و دلمان عمل میکنیم؟
انسان با تمرین و تکرار و آگاهی و تذکر، میتواند به جایی برسد که حقیقت اعمال را بفهمد؛ بر اساس آموزههای قرآن، گناه حقیقتا دردآور و رنجآور و ناگوار است، ولی دنیا و شیطان و نفس، آن را زینت دادهاند؛ اما بعد از مرگ، همه متوجه این حقیقت میشویم. از طرف دیگر، آنچه حقیقتا گوارا باشد را خداوند حلال کرده.
اگر انسان این را بفهمد به جایی میرسد که مثل امام حسین(ع) بگوید: من نیکی را روست دارم و از بدی، بدم میآید.
آنگاه است که با میل و شوق و رضایت و خشنودی خوبی میکند و از بدی میپرهیزد؛ «راضیةً مرضیة».
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#امام_علی
#امام_خمینی
#خلفا
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
💠ابوحامد غزالی مدافع یزید!
🔸واقعه کربلا از وقایعی است که نه قابلانکار است و نه میتوان اصل آن را تحریف کرد.
🔻جنگی که یاران خداوند که در آن شهید شدند؛ امام حسین(علیهالسلام) و اهلبیت و یاران باوفای او بودند و در طرف مقابل دشمنان خدا، یزید بن معاویه و عبیدالله بن مرجانه و عمر بن سعد و شمر و یاران آنها بودند.
🔻ابو حامد محمد غزالی در دفاع از یزید مینویسد: «لعن مسلمانان جایز نیست و یزید مسلمان است و نسبت قتل یا امر یا رضای به قتل حسین به او کردن سوءظن به مسلمین است و به حکم کتاب و سنت حرام و هر کس گمان صحت این نسبت کند در غایت رعونت (حماقت) است...و برفرض که بر مسلمی قتل مسلمی ثابت شود نزد اشاعره موجب کفر نیست و تواند بود (احتمال دارد) که قاتل بعد از توبه بمیرد و لعن کافر بعد از توبه جایز نیست فکیف به قاتل و چگونه معلوم میشود که یزید توبه نکرده پس لعن هیچ مسلمان جایز نیست و هر که لعن کند او را فاسق و معصیتکار خواهد بود...»1
🔰حال سؤالی که میبایست از فرقه گنابادیه پرسید:
آیا شما یزید را لعن میکنید یا نه؟
و یا امام غزالیِ شما با این گفتارش مسلمان است یا یزیدی؟
آیا محمد غزالی لعنهایی که از ائمهی معصومین نسبت به قاتلین سیدالشهداء (علیهالسلام) واردشده است؛ علیالخصوص در زیارت عاشورا، را مشاهده کرده است؟
📚پینوشت:
[1]. طهرانی؛ ابوالفضل بن ابوالقاسم، شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور؛ جلد ١، ناشر: مرتضوی؛ تهران، ١٣٧۶، صفحه 438-439.
#احوال_حوزه
#شیراز
#نقد_تصوف
#غزالی
#یزید
#امام_حسین علیهالسلام
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) :
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسهی_پنجم: امام حسین(ع) در آغاز خلافت امام علی(ع)
- اقامهی حق، تنها ارزش و فایدهی حقیقیِ حکومت
- موضع قدرت، موضع بخشش و گذشت و رأفت
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) : و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی
امام حسین(ع) در زمان بیعت مردم با امیر مؤمنان علی(ع)، حدیثی از پیامبر(ص) دربارهی هدایتگری امام علی(ع) نقل میکند.
هدف از کنشگری اجتماعی، هدایتگری به سمت رشد و تعالی است. بر اساس آموزههای قرآنی، لازمهی هدایتگری، نرمخویی و نیکورفتاری است. خداوند به موسی(ع) و هارون(ع) دستور داد که برای هدایت فرعونی که طغیانگر بود، با بیانی نرم و نیکو سخن بگویند. همچنین، نرمخوییِ پیامبر اسلام(ص) را از رحمتهای الهی و دلیل موفقیت ایشان در هدایتگری دانسته.
هدایتگری به سمت رشد و تعالی، با ایجاد محبت نسبت به نیکیها در مردم است؛ انسانها باید خوبی و رشد و تعالی را دوست داشته باشند تا به سمتش بروند و محققش کنند؛ با زبان تند، نمیشود محبت در دلها ایجاد کرد.
امام علی(ع) بعد از قتل عثمان، از پذیرش خلافت پرهیز میکند و دلیلش را وضعیت اجتماعی میداند که در آن حق و باطل در هم آمیخته و حقایق پنهان و ناشناخته است و در نتیجه مردم آمادگی و تحمل حکومت حق را ندارند. اما به خاطر حضور مردم و اقامهی حجت برای یاری ایشان، از آنجا که مردم اظهار اراده برای قیام لِلّه میکنند و به خاطر عهدی که خداوند از آگاهان گرفته که در برابر ظلم و برای یاری مظلوم قیام کنند، این خلافت را میپذیرد.
اما اگر اینها نبود، دنیا در منظر امام علی(ع) از آب بینی بز نیز پستتر بود.
ارزش دنیا به اقامهی حق است. امام حسین(ع) بیان میفرماید که در زمانهای که به حق عمل نمیشود و از باطل نهی نمیشود و از دین حق چیزی بر جا نمانده، مؤمن باید مشتاق مرگ باشد.
بعد از بیعت با امام علی(ع)، عدهای پیمان شکسته و جنگ جمل را راه انداختند. امام علی(ع) به محض پیروزی در جنگ، اعلان کرد که ما کسی را که فرار کرده نمیکُشیم، مجروحان را خلاص نمیکنیم، هر کس درِ خانهاش را بسته در امان است، هرکس سلاح بر زمین بگذارد در امان است... .
مروان ابن حکم که در حین جنگ اسیر شده، حسنین(ع) را واسطه میکند برای آزادی. امام حسین(ع) شفیع او میشود و امام علی(ع) او را آزاد میکند، گرچه میداند و میگوید که در آینده چه جنایتهایی خواهد کرد؛ اما مجازات پیش از جنایت، قبیح است.
در این دستگاه فکری و کنشی، در موضع قدرت، برخورد با مخالفان و تودهی مردم، با نهایتِ رأفت و رحمت و گذشت است. همچنین است در روابط فردی.
کینهتوزی و تلاش برای انتقام و تلافی مسائل شخصی، پسندیده نیست.
از دیدگاه قرآن، هرکس خوبی کند به خودش خوبی کرده، پس جایی برای منت نمیماند و هرکس بدی کند به خودش بد کرده، پس جایی برای انتقام نمیماند. البته دفاع از حق شخصی نیز مجاز است، ولی این لزوما به معنای کینهتوزی نیست.
در تاریخ انقلابهای جهان، پس از پیروزی، کشتار و اعدام وابستگان رژیم سابق، رایج است. انقلابیون فرانسه پس از پیروزی، حداقل هفده هزار نفر را اعدام کردند؛ انقلابیون روسیه دست کم هفتصدهزار نفر را و رهبران انقلاب فرهنگی چین، حدود بیست میلیون نفر را اعدام کرده و کشتند.
اما پس از انقلاب اسلامی ایران، مدتی که گذشت امام خمینی(ره) از اعدام نکردن جنایتکاران رژیم سابق ابراز پشیمانی کرد. قبل و بعد از این سخنرانی، تا اسفند پنجاه و هشت، تنها چهارصد و سی و هشت نفر اعدام شدند.
آمارهایی که از اعدام در ایران ارائه میشود و ارقام بالاتری است، مربوط به مجموع اعدامهایی است که به دلایل مختلف بوده. اما آمار اعدام وابستگان رژیم سابق، همین عدد است.
شاید عدهای با همین اعدامها هم مخالف باشند یا صحبت از ارزش جان انسان کنند؛ این بحث دیگری است که باید در جای خود بررسی شود. اما در مقایسهی جامعه شناختی بین چهار انقلاب بزرگ دنیا (فرانسه، روسیه، چین و ایران)، این اختلاف رقم کشتار، کاملا معنادار است.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#عاشورا
#امام_حسین
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اکثر آموزشهای دینی ما به درد نمیخورد!
⚠️تربیت دینی ما در آموزش و پرورش، مساجد و منابر اکثرا صحیح نیست
👈🏻 با اعتقاد به بهشت و جهنم نمیشود حجاب را درست کرد
➕سخن ۵۰سال قبل #نابغه_ناشناخته_قرن در اینباره
@Panahian_ir
#احوال_حوزه
#شیراز
#مسئولیتپذیری
#استقلال
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_ششم: امام حسین(ع) در زمان جنگ صفین
- واقعیتِ زشت، تلخ، ناگوار و نامحبوبِ جنگ، مگر در زمان ناچاری در جهت قیامِ لِلّه
- خطرِ عجله در قضاوت، تصمیم و اقدام
- خشم و ترس، دو عاملِ قوی و خطرناکِ عجله
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
زمانی که معاویه علَم جنگ با امام علی(ع) را بلند کرد، امام حسین(ع) در دعوت مردم به آمادگی برای این جنگ، شرّ جنگ را زشت، مزهاش را تلخ و آن را ناگوار میداند. البته زمانی که چارهای جز جنگ نیست، کسی که خود و تجهیزاتش را برای رویارویی با جنگ آماده کرده باشد، تحسین میکند؛ اما بیان میدارد که کسی که برای جنگ شتاب داشته باشد پیش از اینکه زمانش باشد و جمیع جهات را بررسی کرده باشد، هم نفعی برای جامعهاش ندارد و هم خود را تباه و هلاک میکند.
در سیرهی اهل بیت(ع)، جنگ فی نفسه مطلوب نیست، لذا هیچیک شروع کنندهی هیچ جنگی نبودهاند؛ تمام جنگهای پیامبر(ص) و ائمه(ع)، یا دفاع در برابر لشکرکشی دشمن بوده، یا پاسخ به ظلم و تجاوز و حملات محدودِ دشمن.
امام علی(ع) د ر مواجهه با تبلیغات سوء، توهینها و تشویش اذهان عمومی از طرف خوارج، هرگز دست به خشونت نزد و جنگ با آنها زمانی رخ داد که آنها دست به اسلحه برده و شروع به قتل و غارت کردند.
امام حسین(ع) در قیام خود، تا روز عاشورا، اعلام جنگ نمیکند و عملا هم از آن پرهیز دارد. تا اینکه روز عاشورا فرمود که مرا در دو راهیِ جنگ یا ذلت گذاشتهاند و هرچه کردم راه سومی باقی نماند، اما اکنون، هیهات مِنَّا الذِّلَّة... .
قرآن پیامبر(ص) را حتی در برابر دشمنانِ کافر، دعوت به صبر و عدم عجله میکند.
قرآن نوع انسان را بسیار عجول میداند، اما او را امر به کنترل این عجله میکند. انسان در موقعیتهای هیجانی، به خصوص در هنگام خشم (که یکی از قویترین قوای درونی است)، عجولتر میشود، واقعیت را به درستی نمیبیند، قضاوت نابهجا میکند، تصمیم نادرست میگیرد و اقدام نابخردانه میکند. لذا اینجا بهترین جولانگاه برای شیطان است.
در قرآن و سیرهی اهل بیت(ع) فرو خوردن خشم، یک فضیلت لازم برای مؤمن است.
عجله کردن باعث میشود، بدون تفکر درست، بدون اطلاع کامل، بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف و جمیع جهات، موضعی بگیریم، تصمیمی بگیریم، حرفی بزنیم، اقدامی کنیم که اشتباه باشد. این حالت متاسفانه در بین ما انسانها بسیار رایج و البته در روابط اجتماعی، بسیار آسیبزاست.
همچنین ترس نیز باعث عجله میشود؛ قرآن کریم ضمن نهی از دوستی (ِذلیلانه) با مسیحیان و یهودیان، بیان میفرماید که عدهای به خاطر ترس از اینکه مبادا از ناحیهی آنان آسیبی ببینند، در دوستی و همپیمانی با آنان عجله میکنند. قرآن این را به دلیل بیماریِ دل میداند.
اما در جایی که با اطلاع و تعقل و در نظر گرفتنِ همهی ابعاد ممکن، میدانیم کاری درست است، دیگر تعلل خوب نیست و باید شتاب کرد. قرآن ما را در این موارد دعوت به شتاب و سبقت از دیگران کرده است.
یکی از آفات رشد و عوامل تباهی انسان، «تسویف» در این امور است؛ یعنی دست دست کردن و کار امروز را به فردا انداختن.
امام خمینی(ره) از اولین باری که علیه رژیم طاغوت موضع صریح و علنی گرفت (سال بیست و سه) تا اولین باری که رسما اعلام کرد شاه باید برود (سال پنجاه و شش)، سی و سه سال صبر کرد و با دقت و هوشیاری پیش رفت.
در مواجهه با دشمنان، موضع نظام باید پرهیز از جنگ بوده اما در برابر هر جنگ احتمالی، آماده و مستحکم باشد؛ که تا کنون اینگونه بوده.
هنگام حملهی آمریکا به عراق و تهدید ایران، عدهای از سیاسیون معتقد بودند که تمامیت ارضی ایران در خطر است و باید هرچه زودتر با آمریکا علیه صدام همپیمان شویم تا هم با صدام که دشمنمان است بجنگیم و هم از حملهی آمریکا به ایران جلوگیری کنیم؛ حتی نمایندگان مجلس وقت، نامهای در این راستا به رهبری نوشتند. اما رهبری مخالفت کرد و از «ترس» برحذر داشت.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#جنگ
#شیطان
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
✅ثواب گریه بر امام حسین(ع)
✍امام رضا(ع) فرمودند: هر مؤمنی که به خاطر شهادت امام حسین(ع) گریه کند تا اشکش بر گونههایش جاری گردد، خداوند منان غرفهای در بهشت به او دهد که مدتها در آن ساکن گردد. و هر مؤمنی به خاطر آزاری که از دشمنان ما در دنیا به ما رسیده گریه کند تا اشکش بر گونههایش جاری شود، خداوند متعال در بهشت به او جایگاه شایستهای دهد و هر مؤمنی در راه ما اذیت و ازاری به او رسد پس بگرید تا اشکش بر گونههایش جاری گردد، خداوند متعال آزار و ناراحتی را از او بگرداند و در روز قیامت از غضب و آتش دوزخ در امانش قرار دهد
📚کامل الزیارات/صفحه ۳۲۲
#احوال_حوزه
#شیراز
#امام_حسین علیهالسلام
#محرم
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_هفتم: امام حسین(ع) و مسألهی حکمیت و صلح امام حسن(ع)
- ارادهی مردم، مقدم بر ارادهی هر حکومتی
- رشد حقیقی، در گروی ارادهی آزاد
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
حکومت حق، تنها با ارادهی مردم برپا میشود؛ حکومتی که بر خلاف ارادهی مردم شکل بگیرد، حتی اگر معصوم(ع) در رأس آن باشد، حکومت حق نیست. لذا امام علی(ع) فرمود که اگر حضور و ارادهی مردم نبود، حکومت را نمیپذیرفتم؛ درحالیکه حکومت، حق ایشان بود.
انسان بودنِ انسان، به داشتنِ اراده و اختیار است؛ کمال انسانی، در گروی انتخاب و ارادهی خوبیهاست؛ ایمان، میل و گرایش قلبی است؛ هدایت، باید به ایمان منجر شود؛ لذا رشد دادن و هدایت انسانها، تنها به این است که کاری کنی که او خود، خوبیها را انتخاب کند و به سمتش حرکت کند. حرکت غیر ارادی به سمت خوبیها و بدون علاقه به خوبیها، اساسا رشد و کمال و هدایتیافتگی محسوب نمیشود.
وظیفهی حکومت دینی، رشد و هدایت مردم است. لذا حکومت اسلامی که وظیفه دارد ارادهی بهحقِ مردم را محقق کند، حق ندارد ارادهی مردم را (ولو ارادهی ناحق) سرکوب کند. چون این مغایر با هدایتگری و رشددهی است
در این موارد، حکومت، تنها وظیفهی ارشاد و تبلیغ دارد تا مردم، خودشان ارادهی حق کنند؛ وگرنه حتی اگر به قیمت از بین رفتنِ حکومت اسلامی هم تمام شود، حقِ سرکوب ارادهی مردم را ندارد.
امام علی(ع) مخالف پذیرش حکمیت بود و روشنگری نیز میکرد، اما مردم در نهایت آن را اراده کرده و میخواستند. در این تضادِ بین ارادهی به حقِ حکومتِ حق، با ارادهی ناحقِ مردم، امام(ع)، ارادهی خود را به مردم تحمیل نکرد و فرمود: «لَيْسَ لِي أَنْ أَحْمِلَكُمْ عَلَى مَا تَكْرَهُونَ» (من نمیتوانم شما را مجبور به چیزی کنم که دوست ندارید).
در جنگ معاویه با امام حسن(ع)، معاویه پیشنهاد صلحی داد که امام حسن(ع) حکومت را رها کند و او خلیفه شود تا جنگ ادامه نیابد. امام حسن(ع) به شدت مخالف است، چرا که حکومت، حقِ اوست و معاویه دشمن حق است؛ اما عموم مردم خواستار پذیرش صلح شدند. هرچه امام حسن(ع) آگاهیبخشی کرد، افاقه نکرد. برخی از موافقان امام(ع)، او را تشویق به ادامهی جنگ، مجبور کردن مردم به آن و نادیده گرفتن ارادهی آنها کردند، اما امام حسن(ع) نپذیرفت و این ارادهی ناحق مردم را که منجر به سقوط حکومت ائمه(ع) و شکلگیریِ حکومتی باطل شد، سرکوب نکرد.
در پاسخ به اعتراض حجر ابن عدی به این کار، امام(ع) فرمود: «همهی مردم آنچه را تو دوست داری، دوست ندارند... اگر آنها هم در نیت و بصیرت مثل تو بودند، اقدام میکردم [ولی اینگونه نیستند]».
پیشنهاد قیام را به امام حسین(ع) دادند، اما ایشان رویکرد و موضع امام حسن(ع) را تأیید و تأکید کرد.
اینها مبنای تفکر جمهوریتِ نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب، امسال، نسبت به وجود مخالفانِ جمهوریتِ نظام که حکومت دینی را بی ارتباط با خواست و ارادهی مردم میدانند، هشدار داد و به عنوان نمونهی افراطیِ این رویکرد، داعش را مثال زد.
امام خمینی(ره) با اینکه تنها فقها و علمای دین، مسؤولیت حکومت و سیاست را به دست بگیرند و مردم کنار بروند، به شدت مخالف بود و این را برای ایران، «توطئهای بدتر» از تفکر جدایی دین از سیاست میدانست.
ایشان معتقد بود اکثریت، رأیشان هرچه باشد، ولو به خلاف، ولو به ضرر خودشان، معتبر است و کسی حق ندارد جلویشان را بگیرد. همچنین ایشان معتقد بود که مردم خودشان میفهمند و «لازم نیست که حالا یک چند سال هم ما درسشان بدهیم» که بینش سیاسی پیدا کنند، بعد رأیشان را بپذیریم.
پشتوانهی این اطمینان به انتخاب و ارادهی مردم همان تفکر و رویکرد امام علی(ع) است که تحمیل اراده (ولو به حق) بر انسانها را نمیپذیرد؛ و البته امام خمینی معتقد بود «قهراً مردم وقتی آزاد هستند یک نفر صالح را انتخاب میکنند و آرای عمومی نمیشود خطا بکند.» همین آزادی و احترام به ارادهی مردم است که تضمین میکند اگر زمانی خطا کردند و «اگر غلطی را گذاشتند، قدم اول را که برداشت همین ملت عزلش میکنند تمام میشود». اما اگر آزادی و اراده را از مردم سلب کنی، نه هدایت شدهاند، نه درست انتخاب میکنند، نه مجالی برای اصلاح انتخاب غلطشان دارند.
سرکوب ارادهی انسان از طرف دیگران، نابود کردن انسانیت اوست، اما سرکوب ارادهی نفس امارهی خود به واسطهی ارادهی نفس لوامهی خود، از لوازم رشد است. در حیطهی فردی باید اراده کنیم که ارادهی ما به دست عقل و انسانیتمان باشد، نه غریزه و حیوانیتمان. اراده کنیم که ارادهی ما به دست عقل کل باشد، به دست خدا؛ نه به دست شیطان. آنگاه است که به اوج کمال انسانی میرسیم.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#جمهوری_اسلامی
#آزادی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
💠جایگاه عزاداری در فرقه گنابادیه
🔸یکی از انحرافات فرقه گنابادیه این است که کربلا و عاشورا در تفکرات این فرقه جای ندارد.
🔹البته چون اقطاب گنابادیه تا عصر صفویه همه سنی بودهاند کمتر از امام حسین علیهالسلام در تفکرات آنها دیده شده و اگر برخی از اهل سنت که اهل بیت را نیز قبول داشته اند( مثل شاه نعمت الله) در زندگی آنها اثری از عزاداری برای امام حسین علیهالسلام وجود ندارد.
🔻حتی کسانی چون عبد القادر گیلانی عزاداری برای امام حسین علیهالسلام را حرام می داند.{1}
🔻نور علی تابنده قطب گنابادیه در عید سال 81 که مصادف با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا بود به مناسبت عید نوروز پیامی منتشر می نماید که ریشه روضه را می زند و می گوید: دو عید داریم یکی عید قربان و دیگری عید فطر که مراسم رسمی عبادی مثل نماز خواندن در آن برقرار کرده اند و یک عید هفتگی داریم که جمعه است، پس عزا نداریم.{2}
👈بعد در مورد روضه و ذکر مصیبت برای اهل بیت می گوید: در زمان ائمه یاد حضرت به این اسم و به این رسم نبود.{3}
🔰اینکه ایشان گفته اند که ما در زمان ائمه چنین چیزی نداشتیم باید گفت یا تاریخ نخواندهاند یا می خواهند برداشت خودشان رابگویند. البته از کسی که هیچ اطلاعی از اصول اولیه دین هم ندارد بیشتر از این نمیشود توقع داشت.
📚پی نوشت
1-نفحات الانس صفحه 56
2-پیام نوروزی نورعلی تابنده در سال 81
3-همان
#نقد_تصوف
#امام_حسین
#نورعلی_تابنده
#روضه
#احوال_حوزه
#شیراز
#گنابادیه
#صفویه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_هشتم: دوران حکومت معاویه
- کنشگریِ اعتراضی بدون بر هم زدن وحدت اجتماعی
- پرهیز از پیوندهای اجتماعیِ کمککننده به ظلم
- اهمیت ازدواج در پیوندهای اجتماعی / اهمیت رضایت طرفین در ازدواج
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه که به معنای ترک جنگ بود، امام حسین(ع) در فرصتهای مختلف به بیان حق و اعتراض به ظلم میپرداخت، اما هرگز اقدام به قیام نکرد.
امام(ع) پشت سر مروان که کارگزار معاویه در عراق بود نماز میخواند و در نتیجه جماعت و وحدت را حفظ میکرد، اما به سخنان و رفتار او، اعتراض نیز میکرد.
معاویه به مروان دستور مکتوب داد که برای یزید از خواهرزادهی امام حسین(ع)، ام کلثوم دختر حضرت زینب(س) خواستگاری کند؛ هر چه مهریه خواست میدهد تا پدر دختر که بدهکار بود نیز بتواند بدهیاش را بدهد. معاویه هدف از این ازدواج را ایجاد دوستی و آشتی بین دو عشیره (بنی امیه و بنی هاشم) بیان کرد.
از آنجایی که معاویه بر خلاف پیمان صلح، یزید را ولیعهد خود قرار داده بود، میخواست با این ازدواج، مانع اصلی پیش روی یزید، یعنی مخالفت علویان را بر طرف کند.
پدر دختر از امام حسین(ع) مشورت خواست؛ همزمان، پسرعموی دختر نیز خواستگار او بود؛ امام(ع) با ازدواج ام کلثوم با یزید مخالف بود اما با ام کلثوم صحبت کرد و خواستگاری هر دو را مطرح کرد و فرمود که نظر خودش بر پسرعموی اوست و اگر مهریهی زیاد میخواهد، خود ایشان باغی را به او هدیه میکند. در نهایت، ام کلثوم، پسر عمویش را بر یزید ترجیح داد.
وقتی مروان به خواستگاری آمد، امام حسین(ع) ضمن بیان برتری جایگاه خود نزد خداوند، دشمنیِ خود با بنی امیه را به خاطر خدا اعلام کرد و فرمود که به خاطر دنیا با آنان دوستی نمیکنیم. مهریهی زیاد را مخالف سنت رسول خدا(ص) دانست و فرمود از مهرالسنه (= هزار و دویست گرم نقره) بیشتر نمیگیریم. همچنین پرداخت بدهیِ پدر از مهریهی دختر را مردود اعلام کرد و استقلال مالی زن و عدم حق تصرف دیگران (حتی پدر) در اموال زن را نشان داد. در نهایت هم اعلام کرد که ام کلثوم میخواهد با پسرعمویش ازدواج کند.
در مسألهی ازدواج، شخصیت و تفکرات خانوادهی همسر نیز مهم است و نمیشود آن را در نظر نگرفت.
همچنین رضایت طرفین در ازدواج، شرط صحت عقد است و کسی (حتی پدر) نمیتواند کسی را به اجبار و اکراه، به عقد دیگری در بیاورد. خواندن صیغهی عقد بدون رضایت طرفین، باعث ایجاد محرمیت نمیشود.
امام حسین(ع) در این ماجرا، هم بر حق بودن خویش را بیان کرد، هم سنتهای غلط بنی امیه را نشان داد و هم از یک پیوند سیاسی به نفع جریان ظلم، جلوگیری کرد.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#ازدواج
#مهریه
#صلح_امام_حسن
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#رهبر_معظم_انقلاب
🔹 عاشورا پیامها و درسهایی دارد. عاشورا درس میدهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس میدهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس میدهد که در میدان نبرد حقّ و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیّت، با هم در یک صف قرار میگیرند. درس میدهد که جبههی دشمن با همهی تواناییهای ظاهری، بسیار آسیبپذیر است... درس میدهد که در ماجرای دفاع از دین، از همه چیز بیشتر، برای انسان، بصیرت لازم است. بیبصیرتها فریب میخورند. بیبصیرتها در جبههی باطل قرار میگیرند؛ بدون اینکه خود بدانند. همچنانکه در جبههی ابنزیاد، کسانی بودند که از فسّاق و فجّار نبودند، ولی از بیبصیرتها بودند.
۱۳۷۱/۴/۲۲
#محرم
#عاشورا
#احوال_حوزه
#شیراز
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_نهم: دوران حکومت معاویه ٢
- تفاوت موردی در وظایف رهبر و رهرو
- مخالفت امام حسین(ع) با قیام علیه معاویه، علیرغم بیان اعتراضات تند به او
- اهمیت پایبندی به وعدهها، پیمانها و قراردادهای فردی و اجتماعی
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
.
بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه و نیز بعد از شهادت امام حسن(ع) گروههای مختلفی از شیعیان (به ویژه عراقیان) در نوبتهای مختلف، امام حسین(ع) را تشویق به قیام علیه معاویه میکردند؛ اما امام(ع) با این قیام مخالف بود و آنان را نیز بر حذر میداشت و میفرمود که تا مرگ معاویه اقدامی نکنید.
امام حسین(ع) در این مواجهات بیان میداشت که خود موافق ادامهی جهاد بود، ولی هم نیت او درست بوده و هم نیت امام حسن(ع) مبنی بر صلح. در عمل نیز باید تابع امام حی بود.
به عبارتی، امام حسین(ع) به عنوان رهرو و هرکس دیگری در آن شرایط، وظیفه داشت که مخالف تسلیم حکومت به معاویه باشد، اما آنگاه که ارادهی مردم چیز دیگری شد و حاضر به همراهی امام حسن(ع) نشدند، ایشان به عنوان رهبر، وظیفه داشت که صلح را بپذیرد.
امام حسین(ع) از معترضین جدی حکومت معاویه بود؛ در هر فرصتی، جنایات و انحرافات معاویه را بیان میکرد. در دیدارهای رودررو و نیز نامهنگاریها، اعتراضات تندی را متوجه معاویه میکرد و او را مورد توبیخ قرار میداد. اما هم به یارانش و هم به خود معاویه بیان میفرمود که قصد جنگ با او را ندارد.
امام حسین(ع) در گفتوگو با حجر ابن عدی دربارهی دلیل عدم قیام علیه معاویه بعد از قرارداد ترک جنگ، میفرماید که چون پیمان بستهایم، دیگر هیچ راهی برای قیام نداریم.
وفای به عهد و پیمان، بسیار با اهمیت است؛ تا جاییکه حتی حق نداریم پیمان خود با دشمن را هم بشکنیم. البته اگر دشمن پیمان را بشکند، دیگر پیمانی وجود ندارد که بخواهیم به آن پایبند باشیم. لذا یکی از حجتهایی که امام حسین(ع) برای قیام علیه یزید بیان میدارد، این است که حکومت یزید مبتنی بر تخلف از پیمان صلح امام حسن(ع) و معاویه است لذا از هر نظر باطل است.
امام خمینی(ره) نیز در موارد مختلفی، یکی از دلایل مخالفت با شاه را این میداند که بر اساس قانون اساسی آن زمان هم، سلطنت پهلوی و بر اساس متمم قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای ملی، همگی غیر قانونی بود. لذا پایبندی به قوانین مجلس و دستورات شاه را حتی قانوناً، لازم نمیدانست.
قولها و وعدههایی که به دیگران میدهیم، دِین به گردن ما میآورد. در حدیثی از امام صادق(ع) میخوانیم که وعدهای که به برادر دینی خود میدهیم، مثل نذری است که برای خدا میکنیم؛ به جز اینکه کفاره ندارد؛ و خلف وعده را شروع مخالفت با خداوند بیان میدارد.
قرآن کریم، قبح و زشتی خلف وعده را نزد خداوند بسیار بزرگ میداند و ما را از آن برحذر میدارد.
رواج عدم پایبندی به قول و وعده در جامعه (از سطح خانواده تا سطح حاکمیتی)، باعث افزایش بیاعتمادی در جامعه و گسست اجتماعی میشود. چنین جامعهای دچار رکود و ناامیدی شده و در بحرانها بسیار آسیبپذیر خواهد بود.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#نخبگان
#آزادی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیان زیبای شهید مطهری درباره نحوه تأثیرشایعات [فضای مجازی] و وظیفهی ما در مواجهه با شایعات
#احوال_حوزه
#شیراز
#شهید_مطهری
#شایعات
#فضای_مجازی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_دهم: ولایتعهدیِ یزید
- دلایل مخالفت علنی و قاطع امام حسین(ع)
- نقش نخبگان در تعیین سرنوشت جامعه
- بندگیِ حقیقت، آزادی از زنجیر اسارتِ تعلقات دنیوی
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
معاویه برای اینکه خیالش از خلافت یزید بعد از خود راحت باشد، در مناطق مهم سرزمینهای اسلامی، یعنی شام، عراق و حجاز، به بیعت گرفتن از مردم برای یزید روی آورد.
عموم مردم این مناطق، احوالات یزید را شنیده و دیده بودند و میدانستند که او جوانی فاسد، هرزه و عیاش است و نه لیاقت حکومت بر مسلمین را دارد و نه توانایی آن را. لذا عموما مخالف بودند و سر و صداهایی نیز شنیده میشد.
امام حسین(ع) نیز در بیان دلایل مخالفت خود با این مسأله، علاوه بر موارد پیشگفته، به صراحت و علناً به عدم حق خلافت برای غیر از جانشینان واقعی پیامبر(ص) و نیز مخالفت آشکار ولایتعهدیِ یزید با قرارداد صلح امام حسن(ع) با معاویه، اشاره میکرد.
اما معاویه و عمالش، با دادن رشوههای قابل توجه به بزرگان و نخبگان مناطق، یا در صورت لزوم با تهدید آنها، بیعت آنان را میگرفتند و سایر مردم نیز به تبعیت از آنان بیعت میکردند.
تنها تعداد اندکی از این بزرگان از جمله امام حسین(ع) تا آخر زیر بار بیعت نرفتند.
در تمام جوامع، نخبگان و بزرگانی هستند که به انحاء مختلف بر تودهی مردم اثرگذارند. یکی از عوامل مهم ایجاد اراده (حق یا ناحق) در مردم، همراه بودنِ نخبگان با آن اراده است که سبب همراهی ارادهی عمومی میشود.
امام حسین(ع) نیز در نامهنگاریها و دعوتهای خود برای قیام، به سراغ بزرگان و متنفذان اجتماعی میرفت. اما این، سبب رها کردن تودهی مردم نبود، بلکه زمینهای برای همراهیِ آنان بود.
امام خمینی(ره) هم بارها، نخبگان (علما، روشنفکران، دانشجویان و...) را مخاطب سخنان خود قرار میداد و از آنان دعوت میکرد تا ارادههای عمومی را به سمت حق جهت دهند.
امام خمینی(ره)، قیام برای نفس و خودخواهی را ریشهی تمام فسادها و بدبختیها و سیاهروزیهای جامعه میداند و راه رهایی از آن را، قیام برای خدا بیان میکند.
خداوند در توصیف اقدامات پیامبر(ص) میفرماید که او غل و زنجیر اسارت را از گردن و دست و پای مردم باز میکند.
داراییهای دنیا میتواند نعمت باشد و بعضی از آنها لازم است؛ اما دلبستگی و وابستگی به دنیا، مایهی تباهی انسان است.
انسان ذاتا بسیار بزرگتر و وسیعتر از این دنیاست؛ این دنیا برای حقیقتِ انسان، کوچک است. اگر انسان دلبسته و وابستهی دنیا شد، حقیر و کوچک میشود. انسان آنقدر عظمت و شرافت دارد که جز بندگی خدا، بندگی هر چیز دیگری دونِ شأن اوست. لذا بندگی دنیا، او را به زنجیرِ اسارت و بردگی میکشاند و از حقیقت انسانیت و قلههای شرافت و کرامت، دور میکند. آزادیِ حقیقی، در گروی بندگیِ حقیقت است.
لذا وقتی اباعبدالله(ع) به یارانش فرمود که آزادید که بروید، نرفتند و ماندن در کنار حسین(ع) را نهایت آزادی میدانستند.
حافظ از جورِ تو حاشا که بگرداند روی
من از آن روز که در بند توام آزادم
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#حافظ
#رشوه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا دائما به تو خبر میدهد و وعده میدهد که در آینده بر جسم تو ابتلائاتی وارد میشود.
👈 مثلا تو در آینده پیر خواهی شد، ریشت سفید خواهد شد، نور چشمت و قوه سامعهات ضعیف خواهد شد و تمام قوایت به تحلیل خواهد رفت. از حالا مرتبا اعلام میکند و همه را نشان میدهد، به صورتی که انسان شک نمیکند.
👈 یعنی الان که این جسم سالم است و این قوّتها کاستی نگرفته است باید عمل کرد، در آینده نخواهی توانست. اگر بخواهی خودت را فریب بدهی و بگویی در آینده عمل میکنم، پیشاپیش به تو اطلاع میدهد که در آینده دیگر این امکانات و این قوه و قدرت وجود ندارد. نگو «ما حالا جوانیم، این حرفها چیست»، در جوانی کار کن که در پیری دیگر نمیتوانی، بعد از پیری هم که دیگر مردن است.
آشنایی با قرآن، جلد ۱۲، ص ۱۰۸ و ۱۰۹
#احوال_حوزه
#شیراز
#شهید_مطهری
#جوان
#دنیا
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze