احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
زمانی که معاویه علَم جنگ با امام علی(ع) را بلند کرد، امام حسین(ع) در دعوت مردم به آمادگی برای این جنگ، شرّ جنگ را زشت، مزهاش را تلخ و آن را ناگوار میداند. البته زمانی که چارهای جز جنگ نیست، کسی که خود و تجهیزاتش را برای رویارویی با جنگ آماده کرده باشد، تحسین میکند؛ اما بیان میدارد که کسی که برای جنگ شتاب داشته باشد پیش از اینکه زمانش باشد و جمیع جهات را بررسی کرده باشد، هم نفعی برای جامعهاش ندارد و هم خود را تباه و هلاک میکند.
در سیرهی اهل بیت(ع)، جنگ فی نفسه مطلوب نیست، لذا هیچیک شروع کنندهی هیچ جنگی نبودهاند؛ تمام جنگهای پیامبر(ص) و ائمه(ع)، یا دفاع در برابر لشکرکشی دشمن بوده، یا پاسخ به ظلم و تجاوز و حملات محدودِ دشمن.
امام علی(ع) د ر مواجهه با تبلیغات سوء، توهینها و تشویش اذهان عمومی از طرف خوارج، هرگز دست به خشونت نزد و جنگ با آنها زمانی رخ داد که آنها دست به اسلحه برده و شروع به قتل و غارت کردند.
امام حسین(ع) در قیام خود، تا روز عاشورا، اعلام جنگ نمیکند و عملا هم از آن پرهیز دارد. تا اینکه روز عاشورا فرمود که مرا در دو راهیِ جنگ یا ذلت گذاشتهاند و هرچه کردم راه سومی باقی نماند، اما اکنون، هیهات مِنَّا الذِّلَّة... .
قرآن پیامبر(ص) را حتی در برابر دشمنانِ کافر، دعوت به صبر و عدم عجله میکند.
قرآن نوع انسان را بسیار عجول میداند، اما او را امر به کنترل این عجله میکند. انسان در موقعیتهای هیجانی، به خصوص در هنگام خشم (که یکی از قویترین قوای درونی است)، عجولتر میشود، واقعیت را به درستی نمیبیند، قضاوت نابهجا میکند، تصمیم نادرست میگیرد و اقدام نابخردانه میکند. لذا اینجا بهترین جولانگاه برای شیطان است.
در قرآن و سیرهی اهل بیت(ع) فرو خوردن خشم، یک فضیلت لازم برای مؤمن است.
عجله کردن باعث میشود، بدون تفکر درست، بدون اطلاع کامل، بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف و جمیع جهات، موضعی بگیریم، تصمیمی بگیریم، حرفی بزنیم، اقدامی کنیم که اشتباه باشد. این حالت متاسفانه در بین ما انسانها بسیار رایج و البته در روابط اجتماعی، بسیار آسیبزاست.
همچنین ترس نیز باعث عجله میشود؛ قرآن کریم ضمن نهی از دوستی (ِذلیلانه) با مسیحیان و یهودیان، بیان میفرماید که عدهای به خاطر ترس از اینکه مبادا از ناحیهی آنان آسیبی ببینند، در دوستی و همپیمانی با آنان عجله میکنند. قرآن این را به دلیل بیماریِ دل میداند.
اما در جایی که با اطلاع و تعقل و در نظر گرفتنِ همهی ابعاد ممکن، میدانیم کاری درست است، دیگر تعلل خوب نیست و باید شتاب کرد. قرآن ما را در این موارد دعوت به شتاب و سبقت از دیگران کرده است.
یکی از آفات رشد و عوامل تباهی انسان، «تسویف» در این امور است؛ یعنی دست دست کردن و کار امروز را به فردا انداختن.
امام خمینی(ره) از اولین باری که علیه رژیم طاغوت موضع صریح و علنی گرفت (سال بیست و سه) تا اولین باری که رسما اعلام کرد شاه باید برود (سال پنجاه و شش)، سی و سه سال صبر کرد و با دقت و هوشیاری پیش رفت.
در مواجهه با دشمنان، موضع نظام باید پرهیز از جنگ بوده اما در برابر هر جنگ احتمالی، آماده و مستحکم باشد؛ که تا کنون اینگونه بوده.
هنگام حملهی آمریکا به عراق و تهدید ایران، عدهای از سیاسیون معتقد بودند که تمامیت ارضی ایران در خطر است و باید هرچه زودتر با آمریکا علیه صدام همپیمان شویم تا هم با صدام که دشمنمان است بجنگیم و هم از حملهی آمریکا به ایران جلوگیری کنیم؛ حتی نمایندگان مجلس وقت، نامهای در این راستا به رهبری نوشتند. اما رهبری مخالفت کرد و از «ترس» برحذر داشت.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#جنگ
#شیطان
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
✅ثواب گریه بر امام حسین(ع)
✍امام رضا(ع) فرمودند: هر مؤمنی که به خاطر شهادت امام حسین(ع) گریه کند تا اشکش بر گونههایش جاری گردد، خداوند منان غرفهای در بهشت به او دهد که مدتها در آن ساکن گردد. و هر مؤمنی به خاطر آزاری که از دشمنان ما در دنیا به ما رسیده گریه کند تا اشکش بر گونههایش جاری شود، خداوند متعال در بهشت به او جایگاه شایستهای دهد و هر مؤمنی در راه ما اذیت و ازاری به او رسد پس بگرید تا اشکش بر گونههایش جاری گردد، خداوند متعال آزار و ناراحتی را از او بگرداند و در روز قیامت از غضب و آتش دوزخ در امانش قرار دهد
📚کامل الزیارات/صفحه ۳۲۲
#احوال_حوزه
#شیراز
#امام_حسین علیهالسلام
#محرم
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_هفتم: امام حسین(ع) و مسألهی حکمیت و صلح امام حسن(ع)
- ارادهی مردم، مقدم بر ارادهی هر حکومتی
- رشد حقیقی، در گروی ارادهی آزاد
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
حکومت حق، تنها با ارادهی مردم برپا میشود؛ حکومتی که بر خلاف ارادهی مردم شکل بگیرد، حتی اگر معصوم(ع) در رأس آن باشد، حکومت حق نیست. لذا امام علی(ع) فرمود که اگر حضور و ارادهی مردم نبود، حکومت را نمیپذیرفتم؛ درحالیکه حکومت، حق ایشان بود.
انسان بودنِ انسان، به داشتنِ اراده و اختیار است؛ کمال انسانی، در گروی انتخاب و ارادهی خوبیهاست؛ ایمان، میل و گرایش قلبی است؛ هدایت، باید به ایمان منجر شود؛ لذا رشد دادن و هدایت انسانها، تنها به این است که کاری کنی که او خود، خوبیها را انتخاب کند و به سمتش حرکت کند. حرکت غیر ارادی به سمت خوبیها و بدون علاقه به خوبیها، اساسا رشد و کمال و هدایتیافتگی محسوب نمیشود.
وظیفهی حکومت دینی، رشد و هدایت مردم است. لذا حکومت اسلامی که وظیفه دارد ارادهی بهحقِ مردم را محقق کند، حق ندارد ارادهی مردم را (ولو ارادهی ناحق) سرکوب کند. چون این مغایر با هدایتگری و رشددهی است
در این موارد، حکومت، تنها وظیفهی ارشاد و تبلیغ دارد تا مردم، خودشان ارادهی حق کنند؛ وگرنه حتی اگر به قیمت از بین رفتنِ حکومت اسلامی هم تمام شود، حقِ سرکوب ارادهی مردم را ندارد.
امام علی(ع) مخالف پذیرش حکمیت بود و روشنگری نیز میکرد، اما مردم در نهایت آن را اراده کرده و میخواستند. در این تضادِ بین ارادهی به حقِ حکومتِ حق، با ارادهی ناحقِ مردم، امام(ع)، ارادهی خود را به مردم تحمیل نکرد و فرمود: «لَيْسَ لِي أَنْ أَحْمِلَكُمْ عَلَى مَا تَكْرَهُونَ» (من نمیتوانم شما را مجبور به چیزی کنم که دوست ندارید).
در جنگ معاویه با امام حسن(ع)، معاویه پیشنهاد صلحی داد که امام حسن(ع) حکومت را رها کند و او خلیفه شود تا جنگ ادامه نیابد. امام حسن(ع) به شدت مخالف است، چرا که حکومت، حقِ اوست و معاویه دشمن حق است؛ اما عموم مردم خواستار پذیرش صلح شدند. هرچه امام حسن(ع) آگاهیبخشی کرد، افاقه نکرد. برخی از موافقان امام(ع)، او را تشویق به ادامهی جنگ، مجبور کردن مردم به آن و نادیده گرفتن ارادهی آنها کردند، اما امام حسن(ع) نپذیرفت و این ارادهی ناحق مردم را که منجر به سقوط حکومت ائمه(ع) و شکلگیریِ حکومتی باطل شد، سرکوب نکرد.
در پاسخ به اعتراض حجر ابن عدی به این کار، امام(ع) فرمود: «همهی مردم آنچه را تو دوست داری، دوست ندارند... اگر آنها هم در نیت و بصیرت مثل تو بودند، اقدام میکردم [ولی اینگونه نیستند]».
پیشنهاد قیام را به امام حسین(ع) دادند، اما ایشان رویکرد و موضع امام حسن(ع) را تأیید و تأکید کرد.
اینها مبنای تفکر جمهوریتِ نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب، امسال، نسبت به وجود مخالفانِ جمهوریتِ نظام که حکومت دینی را بی ارتباط با خواست و ارادهی مردم میدانند، هشدار داد و به عنوان نمونهی افراطیِ این رویکرد، داعش را مثال زد.
امام خمینی(ره) با اینکه تنها فقها و علمای دین، مسؤولیت حکومت و سیاست را به دست بگیرند و مردم کنار بروند، به شدت مخالف بود و این را برای ایران، «توطئهای بدتر» از تفکر جدایی دین از سیاست میدانست.
ایشان معتقد بود اکثریت، رأیشان هرچه باشد، ولو به خلاف، ولو به ضرر خودشان، معتبر است و کسی حق ندارد جلویشان را بگیرد. همچنین ایشان معتقد بود که مردم خودشان میفهمند و «لازم نیست که حالا یک چند سال هم ما درسشان بدهیم» که بینش سیاسی پیدا کنند، بعد رأیشان را بپذیریم.
پشتوانهی این اطمینان به انتخاب و ارادهی مردم همان تفکر و رویکرد امام علی(ع) است که تحمیل اراده (ولو به حق) بر انسانها را نمیپذیرد؛ و البته امام خمینی معتقد بود «قهراً مردم وقتی آزاد هستند یک نفر صالح را انتخاب میکنند و آرای عمومی نمیشود خطا بکند.» همین آزادی و احترام به ارادهی مردم است که تضمین میکند اگر زمانی خطا کردند و «اگر غلطی را گذاشتند، قدم اول را که برداشت همین ملت عزلش میکنند تمام میشود». اما اگر آزادی و اراده را از مردم سلب کنی، نه هدایت شدهاند، نه درست انتخاب میکنند، نه مجالی برای اصلاح انتخاب غلطشان دارند.
سرکوب ارادهی انسان از طرف دیگران، نابود کردن انسانیت اوست، اما سرکوب ارادهی نفس امارهی خود به واسطهی ارادهی نفس لوامهی خود، از لوازم رشد است. در حیطهی فردی باید اراده کنیم که ارادهی ما به دست عقل و انسانیتمان باشد، نه غریزه و حیوانیتمان. اراده کنیم که ارادهی ما به دست عقل کل باشد، به دست خدا؛ نه به دست شیطان. آنگاه است که به اوج کمال انسانی میرسیم.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#جمهوری_اسلامی
#آزادی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
💠جایگاه عزاداری در فرقه گنابادیه
🔸یکی از انحرافات فرقه گنابادیه این است که کربلا و عاشورا در تفکرات این فرقه جای ندارد.
🔹البته چون اقطاب گنابادیه تا عصر صفویه همه سنی بودهاند کمتر از امام حسین علیهالسلام در تفکرات آنها دیده شده و اگر برخی از اهل سنت که اهل بیت را نیز قبول داشته اند( مثل شاه نعمت الله) در زندگی آنها اثری از عزاداری برای امام حسین علیهالسلام وجود ندارد.
🔻حتی کسانی چون عبد القادر گیلانی عزاداری برای امام حسین علیهالسلام را حرام می داند.{1}
🔻نور علی تابنده قطب گنابادیه در عید سال 81 که مصادف با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا بود به مناسبت عید نوروز پیامی منتشر می نماید که ریشه روضه را می زند و می گوید: دو عید داریم یکی عید قربان و دیگری عید فطر که مراسم رسمی عبادی مثل نماز خواندن در آن برقرار کرده اند و یک عید هفتگی داریم که جمعه است، پس عزا نداریم.{2}
👈بعد در مورد روضه و ذکر مصیبت برای اهل بیت می گوید: در زمان ائمه یاد حضرت به این اسم و به این رسم نبود.{3}
🔰اینکه ایشان گفته اند که ما در زمان ائمه چنین چیزی نداشتیم باید گفت یا تاریخ نخواندهاند یا می خواهند برداشت خودشان رابگویند. البته از کسی که هیچ اطلاعی از اصول اولیه دین هم ندارد بیشتر از این نمیشود توقع داشت.
📚پی نوشت
1-نفحات الانس صفحه 56
2-پیام نوروزی نورعلی تابنده در سال 81
3-همان
#نقد_تصوف
#امام_حسین
#نورعلی_تابنده
#روضه
#احوال_حوزه
#شیراز
#گنابادیه
#صفویه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_هشتم: دوران حکومت معاویه
- کنشگریِ اعتراضی بدون بر هم زدن وحدت اجتماعی
- پرهیز از پیوندهای اجتماعیِ کمککننده به ظلم
- اهمیت ازدواج در پیوندهای اجتماعی / اهمیت رضایت طرفین در ازدواج
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه که به معنای ترک جنگ بود، امام حسین(ع) در فرصتهای مختلف به بیان حق و اعتراض به ظلم میپرداخت، اما هرگز اقدام به قیام نکرد.
امام(ع) پشت سر مروان که کارگزار معاویه در عراق بود نماز میخواند و در نتیجه جماعت و وحدت را حفظ میکرد، اما به سخنان و رفتار او، اعتراض نیز میکرد.
معاویه به مروان دستور مکتوب داد که برای یزید از خواهرزادهی امام حسین(ع)، ام کلثوم دختر حضرت زینب(س) خواستگاری کند؛ هر چه مهریه خواست میدهد تا پدر دختر که بدهکار بود نیز بتواند بدهیاش را بدهد. معاویه هدف از این ازدواج را ایجاد دوستی و آشتی بین دو عشیره (بنی امیه و بنی هاشم) بیان کرد.
از آنجایی که معاویه بر خلاف پیمان صلح، یزید را ولیعهد خود قرار داده بود، میخواست با این ازدواج، مانع اصلی پیش روی یزید، یعنی مخالفت علویان را بر طرف کند.
پدر دختر از امام حسین(ع) مشورت خواست؛ همزمان، پسرعموی دختر نیز خواستگار او بود؛ امام(ع) با ازدواج ام کلثوم با یزید مخالف بود اما با ام کلثوم صحبت کرد و خواستگاری هر دو را مطرح کرد و فرمود که نظر خودش بر پسرعموی اوست و اگر مهریهی زیاد میخواهد، خود ایشان باغی را به او هدیه میکند. در نهایت، ام کلثوم، پسر عمویش را بر یزید ترجیح داد.
وقتی مروان به خواستگاری آمد، امام حسین(ع) ضمن بیان برتری جایگاه خود نزد خداوند، دشمنیِ خود با بنی امیه را به خاطر خدا اعلام کرد و فرمود که به خاطر دنیا با آنان دوستی نمیکنیم. مهریهی زیاد را مخالف سنت رسول خدا(ص) دانست و فرمود از مهرالسنه (= هزار و دویست گرم نقره) بیشتر نمیگیریم. همچنین پرداخت بدهیِ پدر از مهریهی دختر را مردود اعلام کرد و استقلال مالی زن و عدم حق تصرف دیگران (حتی پدر) در اموال زن را نشان داد. در نهایت هم اعلام کرد که ام کلثوم میخواهد با پسرعمویش ازدواج کند.
در مسألهی ازدواج، شخصیت و تفکرات خانوادهی همسر نیز مهم است و نمیشود آن را در نظر نگرفت.
همچنین رضایت طرفین در ازدواج، شرط صحت عقد است و کسی (حتی پدر) نمیتواند کسی را به اجبار و اکراه، به عقد دیگری در بیاورد. خواندن صیغهی عقد بدون رضایت طرفین، باعث ایجاد محرمیت نمیشود.
امام حسین(ع) در این ماجرا، هم بر حق بودن خویش را بیان کرد، هم سنتهای غلط بنی امیه را نشان داد و هم از یک پیوند سیاسی به نفع جریان ظلم، جلوگیری کرد.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#ازدواج
#مهریه
#صلح_امام_حسن
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
#رهبر_معظم_انقلاب
🔹 عاشورا پیامها و درسهایی دارد. عاشورا درس میدهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس میدهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس میدهد که در میدان نبرد حقّ و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیّت، با هم در یک صف قرار میگیرند. درس میدهد که جبههی دشمن با همهی تواناییهای ظاهری، بسیار آسیبپذیر است... درس میدهد که در ماجرای دفاع از دین، از همه چیز بیشتر، برای انسان، بصیرت لازم است. بیبصیرتها فریب میخورند. بیبصیرتها در جبههی باطل قرار میگیرند؛ بدون اینکه خود بدانند. همچنانکه در جبههی ابنزیاد، کسانی بودند که از فسّاق و فجّار نبودند، ولی از بیبصیرتها بودند.
۱۳۷۱/۴/۲۲
#محرم
#عاشورا
#احوال_حوزه
#شیراز
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_نهم: دوران حکومت معاویه ٢
- تفاوت موردی در وظایف رهبر و رهرو
- مخالفت امام حسین(ع) با قیام علیه معاویه، علیرغم بیان اعتراضات تند به او
- اهمیت پایبندی به وعدهها، پیمانها و قراردادهای فردی و اجتماعی
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
.
بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه و نیز بعد از شهادت امام حسن(ع) گروههای مختلفی از شیعیان (به ویژه عراقیان) در نوبتهای مختلف، امام حسین(ع) را تشویق به قیام علیه معاویه میکردند؛ اما امام(ع) با این قیام مخالف بود و آنان را نیز بر حذر میداشت و میفرمود که تا مرگ معاویه اقدامی نکنید.
امام حسین(ع) در این مواجهات بیان میداشت که خود موافق ادامهی جهاد بود، ولی هم نیت او درست بوده و هم نیت امام حسن(ع) مبنی بر صلح. در عمل نیز باید تابع امام حی بود.
به عبارتی، امام حسین(ع) به عنوان رهرو و هرکس دیگری در آن شرایط، وظیفه داشت که مخالف تسلیم حکومت به معاویه باشد، اما آنگاه که ارادهی مردم چیز دیگری شد و حاضر به همراهی امام حسن(ع) نشدند، ایشان به عنوان رهبر، وظیفه داشت که صلح را بپذیرد.
امام حسین(ع) از معترضین جدی حکومت معاویه بود؛ در هر فرصتی، جنایات و انحرافات معاویه را بیان میکرد. در دیدارهای رودررو و نیز نامهنگاریها، اعتراضات تندی را متوجه معاویه میکرد و او را مورد توبیخ قرار میداد. اما هم به یارانش و هم به خود معاویه بیان میفرمود که قصد جنگ با او را ندارد.
امام حسین(ع) در گفتوگو با حجر ابن عدی دربارهی دلیل عدم قیام علیه معاویه بعد از قرارداد ترک جنگ، میفرماید که چون پیمان بستهایم، دیگر هیچ راهی برای قیام نداریم.
وفای به عهد و پیمان، بسیار با اهمیت است؛ تا جاییکه حتی حق نداریم پیمان خود با دشمن را هم بشکنیم. البته اگر دشمن پیمان را بشکند، دیگر پیمانی وجود ندارد که بخواهیم به آن پایبند باشیم. لذا یکی از حجتهایی که امام حسین(ع) برای قیام علیه یزید بیان میدارد، این است که حکومت یزید مبتنی بر تخلف از پیمان صلح امام حسن(ع) و معاویه است لذا از هر نظر باطل است.
امام خمینی(ره) نیز در موارد مختلفی، یکی از دلایل مخالفت با شاه را این میداند که بر اساس قانون اساسی آن زمان هم، سلطنت پهلوی و بر اساس متمم قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای ملی، همگی غیر قانونی بود. لذا پایبندی به قوانین مجلس و دستورات شاه را حتی قانوناً، لازم نمیدانست.
قولها و وعدههایی که به دیگران میدهیم، دِین به گردن ما میآورد. در حدیثی از امام صادق(ع) میخوانیم که وعدهای که به برادر دینی خود میدهیم، مثل نذری است که برای خدا میکنیم؛ به جز اینکه کفاره ندارد؛ و خلف وعده را شروع مخالفت با خداوند بیان میدارد.
قرآن کریم، قبح و زشتی خلف وعده را نزد خداوند بسیار بزرگ میداند و ما را از آن برحذر میدارد.
رواج عدم پایبندی به قول و وعده در جامعه (از سطح خانواده تا سطح حاکمیتی)، باعث افزایش بیاعتمادی در جامعه و گسست اجتماعی میشود. چنین جامعهای دچار رکود و ناامیدی شده و در بحرانها بسیار آسیبپذیر خواهد بود.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#نخبگان
#آزادی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیان زیبای شهید مطهری درباره نحوه تأثیرشایعات [فضای مجازی] و وظیفهی ما در مواجهه با شایعات
#احوال_حوزه
#شیراز
#شهید_مطهری
#شایعات
#فضای_مجازی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_دهم: ولایتعهدیِ یزید
- دلایل مخالفت علنی و قاطع امام حسین(ع)
- نقش نخبگان در تعیین سرنوشت جامعه
- بندگیِ حقیقت، آزادی از زنجیر اسارتِ تعلقات دنیوی
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
معاویه برای اینکه خیالش از خلافت یزید بعد از خود راحت باشد، در مناطق مهم سرزمینهای اسلامی، یعنی شام، عراق و حجاز، به بیعت گرفتن از مردم برای یزید روی آورد.
عموم مردم این مناطق، احوالات یزید را شنیده و دیده بودند و میدانستند که او جوانی فاسد، هرزه و عیاش است و نه لیاقت حکومت بر مسلمین را دارد و نه توانایی آن را. لذا عموما مخالف بودند و سر و صداهایی نیز شنیده میشد.
امام حسین(ع) نیز در بیان دلایل مخالفت خود با این مسأله، علاوه بر موارد پیشگفته، به صراحت و علناً به عدم حق خلافت برای غیر از جانشینان واقعی پیامبر(ص) و نیز مخالفت آشکار ولایتعهدیِ یزید با قرارداد صلح امام حسن(ع) با معاویه، اشاره میکرد.
اما معاویه و عمالش، با دادن رشوههای قابل توجه به بزرگان و نخبگان مناطق، یا در صورت لزوم با تهدید آنها، بیعت آنان را میگرفتند و سایر مردم نیز به تبعیت از آنان بیعت میکردند.
تنها تعداد اندکی از این بزرگان از جمله امام حسین(ع) تا آخر زیر بار بیعت نرفتند.
در تمام جوامع، نخبگان و بزرگانی هستند که به انحاء مختلف بر تودهی مردم اثرگذارند. یکی از عوامل مهم ایجاد اراده (حق یا ناحق) در مردم، همراه بودنِ نخبگان با آن اراده است که سبب همراهی ارادهی عمومی میشود.
امام حسین(ع) نیز در نامهنگاریها و دعوتهای خود برای قیام، به سراغ بزرگان و متنفذان اجتماعی میرفت. اما این، سبب رها کردن تودهی مردم نبود، بلکه زمینهای برای همراهیِ آنان بود.
امام خمینی(ره) هم بارها، نخبگان (علما، روشنفکران، دانشجویان و...) را مخاطب سخنان خود قرار میداد و از آنان دعوت میکرد تا ارادههای عمومی را به سمت حق جهت دهند.
امام خمینی(ره)، قیام برای نفس و خودخواهی را ریشهی تمام فسادها و بدبختیها و سیاهروزیهای جامعه میداند و راه رهایی از آن را، قیام برای خدا بیان میکند.
خداوند در توصیف اقدامات پیامبر(ص) میفرماید که او غل و زنجیر اسارت را از گردن و دست و پای مردم باز میکند.
داراییهای دنیا میتواند نعمت باشد و بعضی از آنها لازم است؛ اما دلبستگی و وابستگی به دنیا، مایهی تباهی انسان است.
انسان ذاتا بسیار بزرگتر و وسیعتر از این دنیاست؛ این دنیا برای حقیقتِ انسان، کوچک است. اگر انسان دلبسته و وابستهی دنیا شد، حقیر و کوچک میشود. انسان آنقدر عظمت و شرافت دارد که جز بندگی خدا، بندگی هر چیز دیگری دونِ شأن اوست. لذا بندگی دنیا، او را به زنجیرِ اسارت و بردگی میکشاند و از حقیقت انسانیت و قلههای شرافت و کرامت، دور میکند. آزادیِ حقیقی، در گروی بندگیِ حقیقت است.
لذا وقتی اباعبدالله(ع) به یارانش فرمود که آزادید که بروید، نرفتند و ماندن در کنار حسین(ع) را نهایت آزادی میدانستند.
حافظ از جورِ تو حاشا که بگرداند روی
من از آن روز که در بند توام آزادم
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#حافظ
#رشوه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا دائما به تو خبر میدهد و وعده میدهد که در آینده بر جسم تو ابتلائاتی وارد میشود.
👈 مثلا تو در آینده پیر خواهی شد، ریشت سفید خواهد شد، نور چشمت و قوه سامعهات ضعیف خواهد شد و تمام قوایت به تحلیل خواهد رفت. از حالا مرتبا اعلام میکند و همه را نشان میدهد، به صورتی که انسان شک نمیکند.
👈 یعنی الان که این جسم سالم است و این قوّتها کاستی نگرفته است باید عمل کرد، در آینده نخواهی توانست. اگر بخواهی خودت را فریب بدهی و بگویی در آینده عمل میکنم، پیشاپیش به تو اطلاع میدهد که در آینده دیگر این امکانات و این قوه و قدرت وجود ندارد. نگو «ما حالا جوانیم، این حرفها چیست»، در جوانی کار کن که در پیری دیگر نمیتوانی، بعد از پیری هم که دیگر مردن است.
آشنایی با قرآن، جلد ۱۲، ص ۱۰۸ و ۱۰۹
#احوال_حوزه
#شیراز
#شهید_مطهری
#جوان
#دنیا
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_یازدهم: خروج و قیام امام حسین(ع)
- مرگ ارادهها، مرگ جامعه
- ناممکن بودنِ زندگی در جامعهی مرده
- حیاتبخشیِ قیام عاشورا
T.me/reza_tabibzade
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
جامعهای که اسیر و بردهی دنیا شد، دچار مرگِ اراده میشود؛ و مرگ اراده مساوی است با مرگ انسان. چون آنچه انسان را انسان میکند، «ارادهی انسانی» است. نشانهی حیات انسان، ارادهی حق است؛ اینکه ارادهاش در اختیار عقل حقبینش باشد، نه هوی و هوس. انسانی که چنین نشانهای نداشته باشد، عملا مرده است.
همانگونه که داشتن علائم حیات نباتی، برای زنده شمردن حیوانات کافی نیست، داشتن علائم حیات حیوانی نیز برای زنده شمردن انسانها کافی نیست.
قرآن دعوت خدا و رسولش(ص) را دعوت به «زنده شدن» میداند؛ لذا ما مُردگانیم که تنها حیوانیتی از ما زندگی میکند. قرآن، مقدمهی زنده شدن را ایمان و عمل صالح میداند. مقدمهی عمل صالح، ایمان است. ایمان، میل و گرایش قلبی است. مقدمهی چنین گرایشی، علم و آگاهی است. اما ایمان زمینهای میشود برای اراده؛ به شرطی که انسان، ارادهی خود را نکشته باشد.
آنچه باعث میشود مردم کوفه، علیرغم آگاهی به حقانیت امام حسین(ع) و میل به امامت ایشان، باز هم در مقابل او بایستند و حتی بعضا با چشم گریان او را به شهادت برسانند، این است که ارادهی حق ندارند و عملا مردهاند.
امام حسین(ع) از پیش از مرگ معاویه، آگاهیبخشی را آغاز کرده. پس از به حکومت رسیدن یزید، بیعت نمیکند و به نشانهی اعتراض از مدینه به سمت مکه خارج میشود. کسانی از او میخواهند که از بیراهه و پنهانی برود، اما ایشان از راه اصلی میرود. این قیام، برای آگاهیبخشی است؛ باید علنی باشد.
در مکه سخنرانیها و گفتوگوهای متعدد دارد. اما گو اینکه اثری بر مردم نمیگذارد. قرآن هم به پیامبر(ص) فرمود که تو نمیتوانی به «مردگان» حرفی بشنوانی!
افراد متعددی امام حسین(ع) را از این قیام برحذر میدارند و همگی او را نسبت به «کشته شدن» بیم میدهند؛ اما امام(ع) گو اینکه اصرار دارد اصلا این مرگ، مسأله نیست؛ مسأله، قیام به حق است. لذا در پاسخ همه میگوید که میدانم کشته میشوم و البته هرجا بروم مرا میکشند. اما امام(ع) از این حذر ندارد.
آنگاه میفرماید: آیا نمیبینید که به حق عمل نمیشود و از باطل نهی نمیشود؟! در این شرایط، مؤمن باید مشتاق لقاءالله باشد؛ من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز بدبختی و رنج نمیدانم.
امام حسین(ع)، میداند که شهادت، مرگ نیست، بلکه آغاز زندگی حقیقی است؛ میداند که خداوند فرموده شهدا را مرده حساب نکنید، بلکه زندهاند. میداند که قرآن فرموده زندگی حقیقی در سرای آخرت است، نه دنیا.
او مردم را فرا میخواند به زنده شدن که آغازش از این دنیاست و کمالش در سرای جاودان.
امام خمینی(ره) در ابتدای شکلگیری نهضت مستمر انقلاب اسلامی، از مردگی امت و لزوم اشتیاق برای مرگ میگوید و همان جملات امام حسین(ع) را یادآوری میکند.
پیکر بیجان امت اسلامی، نیاز به شوکی داشت تا از کُما خارج شود و خون تازهای در رگهایش جاری شود. قیام عاشورا در حکم این شوک بود. شهادت اباعبدالله(ع) زندهکنندهی امت و تاریخ بود.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#برده
#قرآن
#مکه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
⭕️ امیرکبیر پسر ناصرالدین شاه را به جرم رشوه از حکومت قم عزل کرد و شاه به توصیه عمهی خود او را ابقا میکند؛ امیر کبیر در نامهای به شاه این چنین مینویسد:
فرستادم او را تحت الحفظ به تهران بياورند تا اعليحضرت بدانند اداره امور مملکت با توصیه عمه و خاله نمیشود.
#احوال_حوزه
#شیراز
#مملکت
#امیرکبیر
#ناصرالدین_شاه
#رشوه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_دوازدهم (پایانی): پس از عاشورا
- بانوی مسلمان، در جایگاه رهبریِ نهضت عاشورا
- احیاگری، متناسب با ویژگیها و شرایط جامعه
T.me/reza_tabibzade
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
قیام عاشورا، موضوعی کلان و گسترده است که به تعبیر شهید مطهری «نمایش کاملی از اسلام» ارائه میدهد. طبیعی است که در زمان محدود تنها به مواردی اندک از آموزههای عاشورا میتوان پرداخت.
اما پس از عاشورا، رهبریِ این نهضت احیاگر، به عهدهی حضرت زینب کبری(س) گذاشته میشود؛ یک زن، در عین مصیبتدیدگی و بودن در بند اسارت ظالمان، نهضتی را رهبری میکند که الگوی آزادمردان تاریخ است؛ در برابر امپراطور زمان خود ایستاده و چنان او را سرزنش و توبیخ میکند که او بعد از اظهارات غرورآمیز و پیروزمندانهاش، ناچار میشود مسؤولیتش را انکار کند و فجایع عاشورا را به گردن ابن زیاد انداخته و او را لعن کند.
روشنگریهای حضرت زینب(س) از قیام عاشورا و اقدام امام حسین(ع) و جنایات دشمنانش، در کوفه و شام، چنان مردم را منقلب میکند، که مردمِ در جهل فرو رفتهی شام بیدار شده، به یزید اعتراض و پرخاش میکنند و برای خاندان رسول الله(ص) عزاداری برپا میکنند؛ مردم مرده و بیارادهی کوفه نیز در نهایت، قیام توابین و نهضت مختار را رقم میزنند.
اما در برابر مردم حجاز که مردمی آگاه اما بیحس بودند، برپایی مجالس عزاداری توسط حضرت زینب(س) و ذکر مصائب کربلا توسط امام سجاد(ع)، احساسات مردم را به جوش میآورد تا دوباره در پی آرمانهای حقیقی، قیام کنند و مبادا آنها را فراموش کنند.
البته دستگاه ظلم و جور و استکبار، بیکار نمینشیند و دوباره برای مرگ «انسان» تلاش میکند. با سرکوب قیامها، چنان وضعیت خفقانباری را بر امت حاکم کردند و چنان شیعیان را تحت فشار، شکنجه، حبس و قتل قرار دادند که امام سجاد(ع) برای حفظ شیعیان، از مبارزهی علنی دست کشید.
با این حال، با ادعیهی آموزنده، هم ارتباط معنوی مردم با حقیقت را حفظ میکند، هم نمیگذارد معارف الهی فراموش شود. ضمنا به صورت مخفیانه، ارتباطات شیعیان را گسترش میدهد تا به یک شبکهی ارتباطی تبدیل شود که در دورههای بعد بسیار اثرگذار بود.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#بانو_مسلمان
#حضرت_زینب
#قیام
#شکنجه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻چرا مردم اینقدر نسبت به شورای شهر بی اعتنا هستند؟
اگر مردم شیراز در انتخابات اخیر 17 درصد شرکت کردند، منتظر باشید در انتخابات بعدی شرکت کنندگان به 1 درصد برسید.
یک درصد شرکت کننده نیز در واقع همین کسانی هستند که بدون باور به مردم، بلکه احمق و بی ولایت فرض کردن مردم، در پستو ها و بدون اعضای صاحبان رای و نظر شورای شهر، شهردار تعیین میکنند و، به نام شورا تمام میکنند بر مردم تحمیل میکنند.
👈 مردم با شعورند، و میفهمند، لذا
مردم میگویند،
👈 اصلا انتخابات یک فریب و پوشش است،
👈 چه فرقی میکند که شرکت کنیم یا نکنیم؟ همان 1 درصد در پستوها کار خود میکنند.
آیا در این وضعیت انتظار عاقلانه است که مردم برای شورای شهر خود ارزش قائل باشند؟
وقتی میبینند که شورای شهر هیچکاره است.
به نظر میرسد، اعضای صاحب فکر و نظر شورای شهر بیش از این، آبروی خود را هزینه چنین شورای شهر هیچکاره نکنند و شجاعانه استیفاء بدهند.
👈 آیا از مردم توقع دارید به شهرداری اعتماد کنند و یا حق و حقوق شهرداری را بپردازند.
👈 آیا توقع دارید مردم چنین شورای شهری به پشیزی بیشتر بخرند
#احوال_حوزه
#شیراز
#شورای_شهر
#انتخابات
#شهرداری
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
♨️کرونا هنوز کمتر از سقط جنین کشته میدهد!!!
قتل عام خاموش در ایران؛ روزی هزار نفر کشته!
👈 طبق خبر رسمی مسئولان وزارت بهداشت، تعداد سقطهای غیرقانونی به حدود ۳۰۰ هزار مورد رسیده است.
✍️ خیابان ناصرخسرو و امثال آن در شهرهای مختلف، قرصها و آمپولهای سقط جنین را به راحتی عرضه میکنند. به جای مطبهای زیرپلهای و یواشکی هم، سقط جنین در مطبهای شیک و لاکچری انجام میشود؛ و این یعنی جنینکُشی خیلی راحتتر از قبل شده است.
🔹مصداقش کانالهایی با همین نامهاست که ادمین یکی از آنها در پاسخ به سوالات ما این ادعا را مطرح میکند: «بدون نگرانی سقط را انجام میدهیم. اگر در مطب پزشک متخصص انجام دهید ۴ میلیون تومان و اگر با مصرف قرص و مشورت ما در منزل انجام شود، ۶۵۰ هزار تومان».
🔸بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت تعداد سقطهای غیرقانونی در سال به حدود۳۰۰هزار مورد رسیده است و این آمار اعلامی است و قطعا تا آمار واقعی فاصله زیادی دارد
#احوال_حوزه
#شیراز
#یمانی
#سقط_جنین
#کرونا
#قتل_عام
#ناصر_خسرو
#جنین_کُشی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
⛔ از نظر متخصصان و تمامی ناظران داخلی و خارجی،کشور عزیزمان در بدترین شرایط مواجهه با ویروس کرونا از ابتدای آن تا به امروز قرار دارد.
👈به نظر میرسد در شرایطی که روزانه حدود ۶۰۰ نفر از هموطنان مان را از دست میدهیم،از حیث عقلائی و هم از حیث اطاعت از امر رهبرمعظم انقلاب،بایستی مراقبت و هوشیاری لازم جهت مقابله با این ویروس و خسارت های ناشی از آن به مردم و کادر درمان را درنظر داشته باشیم.
🔻اما عده ای هنوز به دنبال تحمیل رویه هایی هستند که در آن نه تنها کمکی به شرایط کنونی کشور نخواهد کرد بلکه باری بر روی دوش خسته کادر درمان و خانواده های داغدار خواهد بود.
🔻باتوجه به اعلام آمارهای رسمی در خصوص پایین آمدن سطح رعایت مردم به ۳۸ درصد و همچنین میزان تهاجم بالای سویه دلتا و عدم مصونیت جوانان نسبت به این سویه و همچنین عدم واکسینه کامل طلاب و روحانیون؛به نظر میرسد که هیچگونه توجیهی در این شرایط در خصوص برگزاری جلسات حضوری قابل قبول نباشد.
⛔اما در این شرایط مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس بر خلاف نظر کارشناسی ستاد کرونا استان فارس که در نامه فرماندار محترم شیراز در تاریخ۶/۲/۱۴۰۰ ، اصرار به برگزاری امتحانات این حوزه از تاریخ ۶/۶/۱۰۰ به مدت ۹ روز دارد.
👈به نظر میرسد که هنوز تجمعات به عنوان قتلگاه های انسانی شناخته نمیشود که برخی اینگونه غیرمسئولانه به دنبال سوق دادن افراد به آن هستند.
امیدواریم که تا قبل از شروع فرایند امتحانات،استانداری محترم تصمیم جدی خود را در این خصوص اتخاذ فرماید.
#شیراز
#کرونا
#طلاب
#کادر_درمان
#قتلگاه
#احوال_حوزه در ایتا
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
♻️سرپرست معاونت آموزش حوزه علمیه استان فارس: امتحانات حوزه علمیه مطابق با پروتکل های بهداشتی برگزار
سرپرست معاونت آموزش حوزه علمیه استان فارس: امتحانات حوزه علمیه مطابق با پروتکل های بهداشتی برگزار می شود
حجه الاسلام حسین پور سرپرست معاونت آموزش حوزه علمیه استان فارس با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: با توجه به مشکلات متعددی که به لحاظ فنی در آزمون های آنلاین برای طلاب محترم پیش می آمد شورای آموزش حوزه علمیه استان تصمیم گرفت امتحانات تجدیدی و ارتقایی شهریور ماه را نیز مانند امتحانات تیر ماه به صورت حضوری و البته منطبق با شیوه نامه های بهداشتی برگزار کند .
وی اضافه کرد: حوزه علمیه استان فارس از ابتدای شیوع کرونا پیوسته به دستور العمل های ستاد مبارزه با کرونا پایبند بوده و در تصمیم گیری ها با کارشناسان مربوطه مشورت می کرده، به همین دلیل پس از تدوین شیوه نامه برگزاری امتحانات با مشورت کارشناسان علوم پزشکی و تأیید آنها برنامه ریزی جهت برگزاری امتحانات انجام شد.
طی این شیوه نامه طلاب غیر بومی می توانند با مراجعه به مدارس علمیه شهرستان های محل سکونت خود امتحان بدهند به همین دلیل نیاز به عزیمت به شهرستان محل تحصیل و حضور در خوابگاه نیست.
حجه الاسلام حسین پور اضافه کرد: حفظ سلامت طلاب و اساتید محترم مورد تأکید مدیریت حوزه علمیه استان فارس است و مدیران محترم مدارس نیز موظف هستند نسبت به ضد عفونی محل امتحان و رعایت فاصله گذاری و زدن ماسک نظارت خود را داشته باشند.
میانگین حضور طلاب در هر جلسه امتحانی حدود ده نفر است که مطابق با پروتکل های بهداشتی ارائه شده توسط ستاد مبارزه با کرونا مانعی ندارد.
مسئولان حوزه در کنار اهتمام به اجرای آئین نامه ها و کیفیت بخشی به آموزش، نسبت به سلامت و بهداشت طلاب نیز اهتمام جدی دارند.
او اضافه کرد: به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا حتی طلاب دیگر استان ها نیز با هماهنگی مدارس مبدأ و مقصد و با تأیید نهایی معاونت آموزش استان فارس می توانند در استان محل اقامت خود امتحان بدهند.
@howzehfars
#شیراز
#کرونا
#طلاب
#کادر_درمان
#قتلگاه
#احوال_حوزه در ایتا
https://eitaa.com/ahvaalehowze
*مراسم تجلیل از خدمات حضرت آیت الله دکتر دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و سرپرست سابق آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) و معارفه حضرت آیت الله دکتر ابراهیم کلانتری تولیت جدید آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)* در سومین حرم اهل بیت برگزار می گردد
زمان:
یکشنبه ۱۴۰۰/۶/۷ ساعت ۱۰
مکان: آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)_ شبستان حضرت امام خمینی (ره)
ضمن دعوت از اصحاب محترم رسانه خواهشمند است با رعایت پروتکل های بهداشتی ما را در این مراسم همراهی فرمائید
توضیحا مستدعی است قبل از آغاز مراسم هماهنگی لازم جهت اخذ مجوز های مربوطه را با واحد امور رسانه حرم مطهر مبذول فرمائید
شماره تماس جهت هماهنگی
۰۹۱۷۱۰۵۸۷۱۵پناهی
۰۹۱۷۸۵۴۴۸۷۳فائضی
با تشکر
*روابط عمومی و امور بینالملل آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)*