هدایت شده از قراءات (اساتید و قاریان)
❇️ اختلاف در کلمه «هَیْتَ» (۱)
[... وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ .. ﴿٢٣﴾ یوسف]
▪️ اهل عراق [عاصم، حمزه، کسایی، ابوعمرو، یعقوب] :
🔺 «هَیْتَ لَکَ» به فتح هاء و تاء قرائت کرده اند؛ یعنی: بیا و آنچه را که تو را به آن می خوانم انجام ده.
◀️ و دلیل آنها قول شاعر است:
أبلغ امیر المومنین أخاالعراق إذا أتینا
اَن العراق و اهله عُنُقٌ اِلبک فهَیْتَ هَیْتا
🔻 زجاج گفته است:
فتح تاء (هَیْتَ) برای این است که؛ این کلمه به منزله یکی از اصوات است که فعلی قابل صرف از آن وجود ندارد و تاء به جهت سکون خود و سکون ماقبل اش، فتحه می گیرد، و از آن جهت فتحه انتخاب شده است که قبل از تاء، حرف یاء آمده است؛ مانند:«کَیفَ»و«أَیْنَ»
▪️و اهل مدینه و شام[نافع، ابوجعفر، ابن عامر]:
«هِیْتَ [لَکَ»به کسر هاء و فتح تاء]می خوانند که آن هم لهجه ای است.
▪️ [اهل مکه] ابن کثیر:
«هَیْتُ [لَکَ]»به فتح هاء و ضمّ تاء خوانده است،
◀️ و دلیل او قول شاعر است:
لیس قومی بالأبعدین اِذا ما
قال داعٍ من العشیرة هَیْتُ
هم یجیبون ذا (هَلُمَّ) سراعاً
کالأبابیل، لایغا در بَیْتُ
➖ اما؛ ضمّ «هَیْتُ»به این جهت است که به معنی «غایات» است،گویی زلیخا گفته است: (دعایی لک)،و وقتی اضافه و حذف شده و«هَیْتُ» متضمن معنی آن شده مبنی بر ضمّ شده مانند(حَیْثُ)
▪️ و هشام[راوی اول ابن عامر]:
«هِئٰتُ [لَکَ]» به همزه خوانده است،از (هِیئة)،مثل اینکه زلیخا گفته باشد: (تهیّأتُ لک)
ادامه دارد...
لینک قسمت دوم
https://eitaa.com/GheraateQuran/7411
🔸مأخذ:«چهارده روایت در قرائت قرآن مجید»دکتر جواد شریعت ص۳۲۳و۳۲۴
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/GheraateQuran/7409
هدایت شده از مجمع قاریان و حافظان تبریز
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏯ فرازهای زیبا و اصیل را در کانال مجمع قاریان تبریز گوش کنید.
https://eitaa.com/majmatbz
هدایت شده از محمدرضا خرمیان
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا